DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Closed TopicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Refacerea Nivelului de Electrolit, al bateriei, home work

RIon
post 13 Mar 2005, 11:13
Post #1


pasionat


Group: Members
Posts: 2.835
Joined: 22 May 04
From: CJ




Am o baterie Rombat Calciu de 65Ah din iulie 2004; am ascultat de un electrician prost, si am tot completat cam la 2 luni cu apa distilata, fara sa ma uit in instructiunile de utilizare (certificat garantie baterie)... bateria a curs o data, apoi si-a revenit dupa o noapte pe redresor. Apoi am completat in prostie, si dupa sute de km, bateria nu s-a incarcat... am schimbat releul, am pus-o o noapte pe redresor...nimic, ochiul verde magic...nu era verde. Sfaraia, dar inconsecvent...

Am citit instructiunile de utilizare, unde scria negru pe alb:
,,bateriile Calciu se verifica cel putin o data pe an (Pilot o data la 6 luni), ca nivelul electrolitului sa fie 20mm peste placi. La Cyclon se verifica o data la 2 luni sa fie intre minim si maxim, la Magma se verifica o data la 2 luni sa fie 15mm peste placi.

Am luat o siringa mica, care sa incapa fara ac (caci in contact cu electrolitul il deterioreaza nitel) si am inceput sa scot lichid, pana am ajuns la nivelul dorit, adica 20mm la fiecare din cei 6 elementi.
Am folosit 3 plicuri galbene, pe care le-am taiat cu foarfeca, astfel incat sa fac niste panglici cu care sa masor nivelul - cu ajutorul unui liniar - si am avut nevoie de multe masurari, pana sa ajung la cantitatea corecta la fiecare element.
Se introduce in orificiul aferent panglica indoita sa stea dreapta pentru o mai buna si corecta masurare, si am lasat-o 10 secunde, scos si masurat nivelul cu liniarul. E bine sa fie hartie colorata, nu creponata, ca se vede usor nivelul.
Unde a fost in plus lichid, am introdus siringa si am tras afara... am muncit in total cam 1/2 ora, si acum sfaraie consecvent, asa cum trebuie sa faca la incarcare.

LA 25 DE MINUTE DUPA CE AM INCHEIAT OPERATIUNEA, OCHIUL INCEPE SA SE INVERZEASCA !!!

In aceasta poza vedeti marimea siringii, si panglica de hartie folosita, una uzata, cu nivelul masuratorii pe ea, una in stare buna smile.gif
HPIM0513.JPG ( Size: 276.87k ) Number of downloads: 7891



Aici se observa numarul mare de panglici folosite pentru atingerea rezultatului scontat...
HPIM0514.JPG ( Size: 333.76k ) Number of downloads: 8310


Bateria la incarcat smile.gif

HPIM0515.JPG ( Size: 359.51k ) Number of downloads: 8457


Atentie - bateria sa fie pe loc drept, hartia sa nu fie creponata, pentru ca va absorbi mai mult decat ar trebui sa fie nivelul real.
Later Edit: ochiul magic era negru, adica baterie descarcata, desi nu aveam probleme la pornire etc. Daca se poate, faceti masurarea densitatii lichidului, ajuta.

grad de incarcare al bateriei: densitate electrolit:
100% 1.28
75% 1.24
50% 1.2
25% 1.16

Daca se lasa sub 1.2 la temperaturi de sub 0 grade, electrolitul poate ingheta si distruge placile = baterie de schimbat smile.gif

O baterie descarcata complet necesita cca 36 h de incarcare, cu dopurile scoase, la 50% cam 15 ore. Bateria se incarca in locuri aerisite, baie, balcon (vara).
Despre redresoare, aveti grija cum le folositi...
Incercati sa nu va stropiti cu lichidul, iar daca aveti rani deschise la maini, sa purtati ceva de protectie, iar locul, repet, sa fie bine ventilat.

HOPE TO SERVE!

Revin cu completari.
Tensiunea generata de redresorul meu e de 15V, mama Rusia... foarte bun, masurata cu multimeterul din imagine (~ 100 000lei).
Am achizitionat un densimetru pentru masurarea densitatii electrolitului (gasit la pret vechi, 61.500lei in Mol - atentie, e modelul mare, cel mic...nu prezinta incredere, am acelasi model si pt. antigel, si masoara cam aiurea...) prezentat in poza.
HPIM0516.JPG ( Size: 491.88k ) Number of downloads: 8702


Masurarea se face la fiecare element in parte (in cele 6 orificii) cu densimetrul in pozitie verticala, se apasa pompa pana peretii acesteia se intalnesc, si se citeste rezultatul (se poate repeta pentru siguranta citirii); daca se situeaza in intervalul rosu, bateria e foarte descarcata, interval gri - cam 50% si albastru ok (conform celor scrise in mesajul anterior).
HPIM0517.JPG ( Size: 499.1k ) Number of downloads: 7959

DACA UNUL DINTRE ELEMENTI E IN ZONA ROSIE (SI CEILALTI IN ZONA GRI/ALBASTRA), ACESTA E SCURTCIRCUITAT =>deplasarea cu bateria la un centru de refacere, insa nu stiu daca se mai poate resuscita.

In momentul refacerii volumului de lichid (aducerii sale in gradatia de 20mm corespuinzatoare) era ora 11 si ceva, la acel moment, bateria era descarcata. Dupa 8 ore, conform densitatii masurate, bateria era incarcata aproximativ 60%; maine dimineata voi avea bateria in stare excelenta.

La final, 13.5 tensiunea la borne, 14.2-14.4 la relanti, 13.4 cu faruri, dezaburire, proiectoare, radio, ventilatie.

This post has been edited by RIon: 13 Mar 2005, 11:30


--------------------
Skoda Octavia 2 2005, TDI 160CP 2008, Ford Focus 115 CP - de CJ
www.raresion.ro
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
diaconuliviu
post 14 Mar 2005, 07:36
Post #2


Membru autentic


Group: Members
Posts: 5.569
Joined: 17 August 04
From: Space, the final frontiere




OK. Spui in primul post ca bateria ta a curs cindva.

Acum, bateria se completeaza in conditii normale numai cu apa distilata pentru ca NUMAI apa se evapora, acidul nu. Aceasta se face periodic, sau dupa fiecare cursa mai lunga, mai ales in conditiile in care se suspecteaza releul sau drumul a fost efectuat in conditii de temperatura ridicata.

Daca la tine a curs un element sau mai multi, e clar ca ar trebui completat cu electrolit

Pentru asta, se incarca bateria la capacitate dupa care se masoara atit nivelul cit si densitatea.Si asta la temperatura ceruta de fabricant (in timpul incarcarii electrolitul se incalzeste)- din cite stiam acea temperatura e 15 grade celsius.
De cele mai multe ori se poate face un calcul in sensul "am densitatea x, scot y si completez cu Y electrolit de 1,28"
Cea mai sigura metoda insa ramine inlocuirea totala a electrolitului, macar la elementii cu probleme.



--------------------
Opel Corsa 2001 - xx
Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur.
SSP,K!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
danny_nt
post 15 Apr 2005, 10:14
Post #3


fac slalom printre cretini zi de zi


Group: Members
Posts: 70
Joined: 23 January 04
From: Bucuresti->Auchan->Tiganie




QUOTE
DACA UNUL DINTRE ELEMENTI E IN ZONA ROSIE (SI CEILALTI IN ZONA GRI/ALBASTRA), ACESTA E SCURTCIRCUITAT =>deplasarea cu bateria la un centru de refacere, insa nu stiu daca se mai poate resuscita.


pot sa spun o operatiune pe care a facut-o un prieten de-al meu care avea o baterie in scurt..bateria era de motocicleta mult mai mica ca marime...deci a scos electrolitul din baterie si a spalat bateria pana nu au mai ramas ramasite de pb aprope de loc in ea (desprinse de pe placi) apoi a pus electrolit nou cumparat in ea..si a pus-o la incarcat..acum (cel putin) merge ok....nu stiu daca merge si pe bateriile de dacie rombat&co..oricum mi se pare destul de obositoare...daca ati incercat careva postati..


--------------------
Dacia 1300 1982 - NT01SJU
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
StefanT
post 15 Apr 2005, 10:29
Post #4


STF - Special Tactical Force


Group: Members
Posts: 3.413
Joined: 19 April 04
From: Bucuresti




QUOTE(danny_nt @ 15 Apr 2005, 12:14)
pot sa spun o operatiune pe care a facut-o un prieten de-al meu care avea o baterie in scurt..bateria era de motocicleta mult mai mica ca marime...deci a scos electrolitul din baterie si a spalat bateria pana nu au mai ramas ramasite de pb aprope de loc in ea (desprinse de pe placi) apoi a pus electrolit nou cumparat in ea..si a pus-o la incarcat..acum (cel putin) merge ok....nu stiu daca merge si pe bateriile de dacie rombat&co..oricum mi se pare destul de obositoare...daca ati incercat careva postati..
*


nu asa se face reinlocuirea electrolitului.
In mod corect, se descarca complet bateria, pana la 1, 2 Volti, se goleste de electrolit, se clateste bine bine, sa zboare toata cenusa, se umple NUMAI cu apa distilata (de la 2 la 4 litri, depinde de baterie), se face un ciclu complet de incarcare (pt a iesi si acidul sulfuric ramas in placi), se descarca iar complet, apoi se goleste iaer de apa distilata, si se adauga electrolit cumparat din magazin, cat intra in baterie (cum am mai scris, de la 2 la 4 litri). Costa 23.000 litrul. Acum puteti fi sigur ca bateria va avea in ea doar ce trebuie, adica electrolitul cumparat, de densitate 1,29 g. Asta se poate numi si o reconditionare a bateriei.
ATENTIE INSA: dupa ciclurile de descarcare completa, NU SE PUNE LA REDRESORUL NORMAL !!! Daca incercati, aveti sanse f mari sa stricati si redresorul si bateria. Se ia treptat: La un redresor de 3 volti, apoi 6, 9, si in final redresorul normal. Aceasta operatiune dureaza cca. 3 zile si de aceea putini se obosesc sa o efectueze, iar multi nu o cunosc. Insa e sfant acest proces pt. baterie. Si bineinteles, f putini au acces la redresoare de asemenea capacitati.


--------------------
Suzuki GSX-1300-R 2008 - B'100'HAY
Fan Reno 53379
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
CristianH
post 15 Apr 2005, 10:50
Post #5


Membru


Group: Members
Posts: 187
Joined: 10 August 04
From: Sighisoara




O astfel de "reformatare" am incercat si eu acum mai multi ani, cu o diferenta :
- baterie ROMBAT 55 Ah, nu mai dorea sa functioneze normal ;
- golita bateria de electrolit fara sa fie scuturata prea tare (cade pasta de pe placi);
- se umple cu apa distilata si se goleste de 2-3 ori cu aceiasi grija ;
- se umple cu apa distilata si se pune la incarcat la un curent mic (300-700 mA daca imi aduc bine aminte) timp de cateva ore ca sa iasa acidul ramas in placi- se urmareste permanent incalzirea bateriei;
- se goleste cu atentie, se umple cu electrolit (12-15 mm peste placi) si se pune la incarcat timp de aproximativ 72 ore (ziua 2-3 A, noaptea 200-400 mA);
Rezultatul este ca a functionat din martie pana in noiembrie (al 6-lea an de viata).
La primul frig mai aspru a murit.

Pentru RIon : am o metoda mult mai simpla pentru masurarea nivelului de electrolit peste placi.
Ai nevoie de un tub de sticla de 15-20cm, diametru interior4-5 mm (de pe la un laborator chimic, farmacie sau un spital).
Se introduce pe rand in gaura fiecarui element pana atinge placa, se acopera cu degetul mare de la aceiasi mana gaura superioara a tubului, se ridica si se citeste inaltimea lichidului daca ai zgariat cateva repere pe sticla (5-10-15-20).
QED.


--------------------
Ex DACIA SOLENZA CONFORT 1.4 mpi / Skoda Octavia Tour 1.9 tdi
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
CristianH
post 15 Apr 2005, 10:54
Post #6


Membru


Group: Members
Posts: 187
Joined: 10 August 04
From: Sighisoara




Steffyx a postat in timp ce eu scriam dar se vede ca am facut aceiasi traba.
Dupa ce am citit mi-am amintit ca am descarcat bateria pe un bec de pozitie.


--------------------
Ex DACIA SOLENZA CONFORT 1.4 mpi / Skoda Octavia Tour 1.9 tdi
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
StefanT
post 15 Apr 2005, 10:59
Post #7


STF - Special Tactical Force


Group: Members
Posts: 3.413
Joined: 19 April 04
From: Bucuresti




QUOTE(CristianH @ 15 Apr 2005, 12:54)
Steffyx a postat in timp ce eu scriam dar se vede ca am facut aceiasi traba.
Dupa ce am citit mi-am amintit ca am descarcat bateria pe un bec de pozitie.
*


Exact, se recomanda descarcare nu prea brusca. Unul de 21 de w este excelent, eu am folosit chiar de plafoniera de 5 w, numai ca am pus 2 ca sa am un consum, de aproape 1 A.


--------------------
Suzuki GSX-1300-R 2008 - B'100'HAY
Fan Reno 53379
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
teryro
post 15 Apr 2005, 11:02
Post #8


Membru incepator


Group: Members
Posts: 84
Joined: 25 February 05




Eu pe solenta mea trebuie sa verific ceva?...masina are 8 luni, si nu cred ca s-a vreificat vreodata nivelul electrolitului...


--------------------
Dacia Solenza aug 2004 Europa cu AC
Prima mea masina Solenza EUROPA cu A/C si imbunatatiri
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
StefanT
post 15 Apr 2005, 11:14
Post #9


STF - Special Tactical Force


Group: Members
Posts: 3.413
Joined: 19 April 04
From: Bucuresti




QUOTE(teryro @ 15 Apr 2005, 13:02)
Eu pe solenta mea trebuie sa verific ceva?...masina are 8 luni, si nu cred ca s-a vreificat vreodata nivelul electrolitului...
*


Dupa 8 luni, stai inca linistit. Doar daca ai putin timp lier si esti curios. Eu verific o data la saptamana, ca imi place sa o chitribusesc smile.gif... merita sa iti cumperi oricum unu densimetru. Eu am dat 73 de mii. Chiar si un multimetru digital fff bun iti procuri cu maxim 150 de mii. Atat iti trbuie sa ai grija de instalatia electrica, si un minim de cunostinte. Bafta


--------------------
Suzuki GSX-1300-R 2008 - B'100'HAY
Fan Reno 53379
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
RIon
post 15 Apr 2005, 12:23
Post #10


pasionat


Group: Members
Posts: 2.835
Joined: 22 May 04
From: CJ




Va rog pastrati nivelul de tutorial, nu transformati subiectul. Va rog faceti curatenie.


--------------------
Skoda Octavia 2 2005, TDI 160CP 2008, Ford Focus 115 CP - de CJ
www.raresion.ro
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Closed TopicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 3rd May 2024 - 14:50
Forum Renault