DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Closed TopicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Centrul de informare RCA. Legislatie RCA., Despagubire pe RCA. Evaluare masina pe RCA.

Tudor
post 18 Mar 2006, 13:51
Post #1


Moderator


Group: Members
Posts: 2.029
Joined: 10 May 05
From: Bucuresti




La mult timp dupa aparitia legii, a inceput sa functioneze si centrul de informare RCA, denumit CEDAM. Poate fi accesat la adresa http://cedam.csa-isc.ro.

Aviz amatorilor: Politia are libertatea si obligatia legala de a verifica periodic baza de date CEDAM. Masinile care sunt gasite fara RCA valabil sunt radiate din circulatie, iar conducerea unui autoturism neinmatriculat legal stim cu totii ca inseamna dosar penal.

Sfat pentru cautarea in baza de date Cedam: incercati cautarea dupa seria sasiu pentru ca este mult mai sigura; incercati inlocuirea o (litera o) cu 0 (cifra 0) pentru ca se face foarte usor aceasta confuzie la introducerea datelor in baza.

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a decis modificarea reglementarilor referitoare la RCA in sensul eliminarii obligativitatii denuntarii contractului RCA cu 30 de zile inainte de expirarea tichetului RCA. In aceste conditii, daca doreste schimbarea asiguratorului RCA, orice proprietar de auto nu are decat sa se adreseze noului asigurator preferat pentru a-i fi incheiata polita RCA.
Mai multe detalii aici.

*****************************************************************

Pentru ca sunt multe discutii pe aceasta tema, iata Norma CSA privind evaluarea masinilor in caz de dauna pe asigurare RCA:
http://www.csa-isc.ro/files/anexe/a311605.pdf (Multumim Smiley)

*****************************************************************

Durata si termenele de intrare in vigoare ale RCA:
1. Pentru masinile noi sau la prima inmatriculare in Romania RCA se poate incheia pe 1, 6 sau 12 luni. Aveti grija sa nu va inscrie numarul de inmatriculare in polita RCA! trebuie inscrisa doar seria sasiu, iar numarul de inmatriculare trebuie lasat necompletat. Politele pentru astfel de masini intra in vigoare cel devreme in aceeasi zi in care au fost emise, cu observatia ca polita este valabila dupa ce a fost emisa cel devreme din momentul inmatricularii legale (dupa emiterea numerelor si a autorizatiei provizorii de circulatie/ certificatului de inmatriculare).
2. Pentru masinile inmatriculate in Romania si care, la momentul incheierii noii polite RCA, detin asigurare RCA valabila, noua polita RCA se poate incheia pe 6 sau 12 luni. In polita trebuie inscrise atat seria sasiu, cat si numarul de inmatriculare. Politele astfel incheiate intra in vigoare cel devreme la ora 00:00 a zilei urmatoare celei in care au fost emise, dar se poate solicita si inscrie alta data de inceput astfel incat cele 2 polite RCA (cea existenta si cea noua) sa asigure continuitate.
3. Pentru masinile inmatriculate in Romania si care, la momentul incheierii noii polite RCA, NU detin asigurare RCA valabila, noua polita RCA se poate incheia pe 6 sau 12 luni. In polita trebuie inscrise atat seria sasiu, cat si numarul de inmatriculare. Politele astfel incheiate intra in vigoare cel devreme la ora 00:00 a zilei a 3-a urmatoare celei in care au fost emise (diferenta minima > 48h intre momentul emiterii politei si cel al intrarii in vigoare), dar se poate solicita si inscrie alta data de inceput, care sa respecte conditia de mai sus.

*****************************************************************

Se tot discuta situatia partii vatamate care primeste de la asiguratorul RCA o suma mai mica decat valoarea estimata a reparatiilor, pe motiv ca masina avariata este veche, asa ca hai sa clarificam un pic cazul:

1. Vinovatul are RCA valabil.

2. Vinovatul loveste pe pagubit.

3. Conform Codului Civil vinovatul trebuie sa repare (despagubeasca) dauna produsa pagubitului.

4. Deoarece vinovatul avea RCA valabil in locul lui intervine asiguratorul.

5. Asiguratorul negociaza cu pagubitul. Asiguratorul ii "propune" pagubitului o suma de bani. Evaluarea se face pe baza unei norme CSA (vezi link de mai sus), aplicata mai mult sau mai putin corect in functie de asigurator si inspector.

6a. Daca pagubitul accepta, primeste banii si semneaza o declaratie pe propria raspundere prin care exprima faptul ca nu mai are nici o pretentie de la asigurator si de la vinovat in legatura cu accidentul.

6b. Daca pagubitul nu accepta suma propusa, trebuie sa actioneze in judecata pe vinovat, urmand ca la judecata asiguratorul sa intervina parte in proces (se substituie vinovatului). In urma procesului, cat stabileste instanta, atat va plati asiguratorul catre pagubit, in limita plafonului maxim stabilit de lege. Daca suma stabilita de instanta depaseste plafonul maxim legal, asiguratorul va plati pana la plafon, iar vinovatul restul.

Sa fie clar: Nu se poate ca pagubitul sa incaseze si banii de la Asigurator si sa dea si vinovatul in judecata. E ori una, ori alta.

Completare:
De fapt pagubitul il poate da in judecata pe vinovat, ca datul in judecata e "la liber", dar va avea sanse 0% sa mai primeasca ceva.

Completare2:
Pentru ca traim in Romania, unde orice este posibil, se face ca in baza unor motivari inexplicabile sa aflam de cazuri in care, la niveluri inferioare ale instantelor de judecata, cel pagubit sa primesca despagubiri atat din partea asiguratorului, cat si din partea vinovatului. Nu am auzit inca de astfel de solutii care sa fi ramas definitive.
Pentru cei care vor sa se protejeze impotriva acestui risc, o parte dintre asiguratorii din Romania vand asigurare facultativa RCA-Extra, care ofera o extindere a acoperirii RCA peste limitele stabilite prin legea si normele RCA. Acest tip de asigurare plateste doar in baza unor decizii judecatoresti definitive si abia dupa ce in baza asigurarii RCA obligatorii s-a platit despagubirea.

*****************************************************************

Pentru cei care sunt in situatia unor accidente in care vinovatul nu este cunoscut sau nu are asigurare RCA valabila, iata link-ul catre Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS) administrat de catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicole din Romania (B.A.A.R.):
http://www.baar.ro/fpvs/fpvs_prezentare.htm (Multumim Nicu Daian).

*****************************************************************

Pentru situatia in care solicitarea de despagubire este refuzata total sau partial de catre asiguratorul RCA sunteti indreptatit sa primiti un raspuns in scris privind motivele refuzului (inclusiv temeiul legal). In caz contrar va puteti adresa C.S.A.
Temeiul legal il gasiti in Ordinul C.S.A nr. 8 / 2008 (art. 36, alin. 2, lit. b ) (Multumim AL).


--------------------
Renault Clio III 2006 1,5 dCi 80cp Dynamique 3usi
Honda CR-V 2006 2,2 CDTi 140cp Executive
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
JORJ
post 6 Dec 2008, 02:10
Post #2


Membru autentic


Group: Members
Posts: 320
Joined: 4 January 05




Noile Norme RCA, valabile incepand cu 7 noiembrie 2008:

http://csa-isc.ro/index.php?option=com_con...d=467&Itemid=92


--------------------
Dacia Logan Laureate 1.4 Perla - B -XX - XXX
Nu dau flashuri
Daca vreau sa depasesc semnalizez si astept
Nu claxonez decat daca e absolut necesar
Folosesc proiectoarele doar cand e ceata
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+

Closed TopicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 25th September 2018 - 05:39
Forum Renault Server hosting