DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Comutator turatii aeroterma, inlocuire comutator cu nul electronic

Remus66
post 23 Sep 2006, 20:09
Post #1


Membru


Group: Members
Posts: 149
Joined: 25 September 04




Stie cineva o schema functionala prin care sa se poata inlocui comutatorul motorului ventilatorului aetotermei impreuna cu rezistentele aferente pentru cele trei trepte de turatie printr-un montaj electronic care sa ofere un reglaj continuu (cu potentiometru) al turatiei motorului ventilatorului? Mentionez ca am o Supernova si de multe ori treapta 1 este prea mare sau alte ori mi-as dori ceva intre treptele 1 si 2.Stiu ca motorul aerotermei absoarbe un curent mare care trebuie suportat de catre elementul electronic de comanda; eu ma pricep sa execut o practic un montaj dupa o schema, dar nefiind de specialitate nu pot sa proiectez asa ceva.
Va multumesc anticipat.


--------------------
Volkswagen Golf 4 Pacific Variant 2005 - B-71-KPD
Cu un nescolarizat, te lupti un pic si ai scapat; dar duci o lupta colosala, cu prostul care are scoala!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
madkat
post 25 Sep 2006, 13:12
Post #2


™™™™™™™™™


Group: Members
Posts: 2.351
Joined: 3 May 05
From: Bucuresti




la prima vedere ar merge un montaj cu tiristori - dar nu cred ca merita - mai bine incerci o modificare a rezistentelor de pe aeroterma...

eu acum 5 ani cand mi-am luat supernova am avut aceeasi problema, si imi propusesem sa o "rezolv" dar m-am calmat, nevoind sa complic instralatia masinii, recunoscuta pentru fiabilitate rolleyes.gif - mai bine iti reglezi debitul de aer din prize...


--------------------
Alfa Romeo & VW 156 2.5 V6 & Bora TDI 1999 & 2001
Hoping for the best, and expecting the worst
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
DragosP
post 25 Sep 2006, 13:58
Post #3


Nu zic nimic...nou


Group: Moderatori
Posts: 4.929
Joined: 12 August 04
From: Lumea mea




N-are cum să meargă cu tiristoare, că doar nu-i comandat în alternativ.
Poate doar o schemă cu un stabilizator în comutație.


--------------------
Ceva de plastic . . - BRRC
Scuze celor pe care i-am supărat!
Cu noi este Dumnezeu!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bygy007
post 25 Sep 2006, 21:38
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 8.156
Joined: 12 May 06
From: BUCURESTI




este cam greu cu tiristoare si nu se merita efortul comanda lor este foarte complicata si necesita destul de multe piese;cu un tranzistor sau doua puse in paralel (depinde de curentul luat de motor)ar merge dar s-ar icalzi


--------------------
LOGAN LAUREATE 1,6 GPL 2009 - B 07 BGY
din subteranele Bucurestiului
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dyogenes
post 25 Sep 2006, 22:30
Post #5


Membru autentic


Group: Members
Posts: 502
Joined: 23 August 05




Mai baieti, se poate face prin modularea duratei impulsurilor (PWM). I-am trimis pe privat un link cu o schema bazata pe LM324 si un MOSFET de putere. Asta area rezistenta drena-sursa foarte mica si in comutatie disipa foarte putina caldura.


--------------------
Dacia Logan 1.4 MPI 2007
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nicolaem
post 2 Oct 2006, 10:56
Post #6


Membru incepator


Group: Members
Posts: 84
Joined: 23 September 02
From: Bucuresti




Si eu mi-am pus problema reglarii continue a turatiei aerotermei si cred ca o voi rezolva pana in primavara. Asa cum s-a spus, cea mai recomandata metoda de reglaj este prin modularea impulsurilor in durata (PWM). Eu gasisem o schema cu 555 si un MOS FET de putere ce tinea vreo 30A, care lucrand in comutatie disipa destul de putin.


--------------------
Dacia DSN Confort - B-...
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bolovan_ro
post 21 Feb 2007, 10:47
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 449
Joined: 25 November 04




A rezolvat pina acum cineva problema? Pe mine ma deranjeaza cumplit zgomotul.


--------------------
Dacia Logan II 2016/Laureate 0.9TCe
Suma inteligentelor pe pamint ii constanta, populatia este in crestere
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bolovan_ro
post 22 Feb 2007, 14:35
Post #8


Membru autentic


Group: Members
Posts: 449
Joined: 25 November 04




Are cineva specificatiile tehnice ale aerotermei? (consum etc). Si o schema electrica?
Veiozaru sa inteleg ca renunti la trabant?

This post has been edited by bolovan_ro: 22 Feb 2007, 14:36


--------------------
Dacia Logan II 2016/Laureate 0.9TCe
Suma inteligentelor pe pamint ii constanta, populatia este in crestere
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
C a t a l i n
post 22 Feb 2007, 15:50
Post #9


______________________


Group: Members
Posts: 12.175
Joined: 21 August 06




Vă credeți la cafenea???

La motorul aerotermei vin 4 fire: ROSU = + trecut prin contact motor
VERDE = - treapta a 3-a a aerotermei
ALBASTRU = - trecut prin rezistență treapta a 2-a
GALBEN = - trecut prin ambele rezistențe treapta 1
Nu cunosc valorile acelor rezistențe. Cert este ca acel comutator lucrează cu firele de - de la masă-caroserie.


--------------------
- - -
Când vrei și, și, iese nici, nici!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Stefan_B
post 22 Feb 2007, 16:09
Post #10


Membru autentic


Group: Members
Posts: 390
Joined: 16 July 02




Ia vreo 10A motorache ala.

E o problema la comanda PWM - varfurile de tensiune datorate sarcinii inductive. Solutie simpla nu prea exista, pt ca la curentul asta e cam greu sa filtrezi varfurile cum trebuie. Rezistentele sunt de ordinul 1-5 ohm.

Parerea mea e ca tot o rezistenta in plus e solutia... problema e unde o pui? Ca trebuie sa disipe vreo 10W si asta e o putere serioasa pentru a fi montata in aer.

Eu o las asa....


--------------------
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bolovan_ro
post 22 Feb 2007, 18:03
Post #11


Membru autentic


Group: Members
Posts: 449
Joined: 25 November 04




Stefan_B. Se gasesc rezistente cu capsula metalica/ceramica ce se pot prinde pe un radiator (pentru disiparea caldurii), mai mult, 10W nu-i chiar asa de mult.

Veiozaru scuze...lastunul tau.

This post has been edited by bolovan_ro: 22 Feb 2007, 18:08


--------------------
Dacia Logan II 2016/Laureate 0.9TCe
Suma inteligentelor pe pamint ii constanta, populatia este in crestere
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
C a t a l i n
post 22 Feb 2007, 18:15
Post #12


______________________


Group: Members
Posts: 12.175
Joined: 21 August 06




Cele 2 rezistențe care sunt deja pe mașină sunt răcite oarecum indirect de turbină, datorită locului unde sunt poziționate... Nu văd o problemă în a pune încă o rezistență acolo (apropo nu cred că au doar 1-5 ohm)...dar asta nu rezolvă problema...parcă vorbeam de un regulator electronic al vitezei de ventilație...

Atașez o poză cu poziția celor 2 rezistențe.

This post has been edited by Catalin Marinarul: 22 Feb 2007, 18:21

Attached thumbnail(s)
DSC02523.jpg ( Size: 56.97k ) Number of downloads: 3658


--------------------
- - -
Când vrei și, și, iese nici, nici!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bolovan_ro
post 22 Feb 2007, 18:18
Post #13


Membru autentic


Group: Members
Posts: 449
Joined: 25 November 04




Problema cu regulatorul de turatie ii mai complicata. Faptul ca aeroterma absoarbe aproximativ 120W...Un regulator clasic (tranzisorizat face cam greu fata). Solutia viabila ii unul comandat in inpulsuri. Ceea ce face schema mult mai complicata.


--------------------
Dacia Logan II 2016/Laureate 0.9TCe
Suma inteligentelor pe pamint ii constanta, populatia este in crestere
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
klaus
post 23 Feb 2007, 08:40
Post #14


步步


Group: Moderatori
Posts: 19.062
Joined: 4 August 02
From: Bucuresti




Vedeti poate se potriveste vreo rezistenta de aeroterma de berlina sau de aro, ca arata cam la fel si alea.


--------------------
Scenic III 1.9 dCi - - - -
E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nicolaem
post 27 Feb 2007, 23:46
Post #15


Membru incepator


Group: Members
Posts: 84
Joined: 23 September 02
From: Bucuresti




Eu zic ca merge o schema cu tranzistor de putere si modularea impulsurilor in durata (PWM). Am atasat o schema gasita pe internet dar neverificata. Eu zic ca merita incercata - eu o voi face curand fiindca am acceasi problema cu turatia aerotermei. Nu stiam ca rezistentele sunt amplasate in compartimentul turbinei. In aceasta situatie regulatorul ar trebui conectat pe firul corespunzator treptei 3, astfel incat sa poata regla intre un minim si turatia maxima. Personal as conecta regulatorul astfel incat sa intre in functiune pe prima pozitie a comutatorului iar pe pozitiile 2 si 3 as conecta firele corespunzatoare treptelor 1 si 2. In acest mod pe prima pozitie se va putea utiliza turatia reglabila iar daca montajul cedeaza cumva se pot utiliza treptele 1 si 2 in conexiunea initiala cu rezistente.

Attached File(s)
Attached File  Pulse_Width_Modulator__with_NE555_timer_oscillator.pdf ( 15.77k ) Number of downloads: 966


--------------------
Dacia DSN Confort - B-...
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bolovan_ro
post 28 Feb 2007, 08:56
Post #16


Membru autentic


Group: Members
Posts: 449
Joined: 25 November 04




Frumoasa schema...dar schema nu suporta decit 2A. Nu mai spunem ca aeroterma se pare ca are consumul de 10A (aprox 120W..poate chiar mai mult...daca motorul ii in functie). Apar doua probleme: 1. Montajul trazistoarelor (unul singur nu face fata). A doua problema: Disiparea caldurii de pe tranzistoare.


--------------------
Dacia Logan II 2016/Laureate 0.9TCe
Suma inteligentelor pe pamint ii constanta, populatia este in crestere
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
costin_bad
post 28 Feb 2007, 09:35
Post #17


Membru


Group: Members
Posts: 188
Joined: 23 October 06
From: Bucuresti




2 A sunt fara radiator pentru Q1 si D3. Cu radiator adecvat autorul sustine ca furnizeaza -safely- chiar 10 A. Autorul spune ca a montat si un ventilator de calculator pentru a imbunatati racirea la turatii mari. Montajul pare bun pentru scopul propus. Trebuie verificata racirea corecta a Q1 si D3, pentru siguranta.

LE In special pentru folosirea aerotermei pe timp de vara, cand e f.f. cald afara trebuie verificata racirea corecta.

This post has been edited by costin_bad: 28 Feb 2007, 09:49


--------------------
suzuki sx4 glx 2009
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dragos_ro_pop
post 24 Mar 2007, 14:49
Post #18


Membru incepator


Group: Members
Posts: 16
Joined: 22 February 06




pana la urma a pus cineva rezistente in plus pentru a scadea debitul de aer la treapta 1??? merge????


--------------------
Dacia SN Dacia SN 2001 Rapsodie - PH 84 DEX
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
spiridon
post 30 Apr 2007, 20:24
Post #19


Membru autentic


Group: Members
Posts: 786
Joined: 5 May 05
From: Iasi




Am facut eu ! De rahat conceptia si materialele folosite la reglajul turatiei aerotermei !!
In primul rind ca sa ai acces (alta gafa de proiectare) trebuie sa dai jos filtrul de aer, vasul de expansiune, peretele antifoc si apoi abia poti sa scoti capacul aerotermei !!!
Rezistentele sunt puse pe o placuta ingusta de textolit care culiseaza intr-un canal chiar in laterala motorului aerotermei.
Rezistenta ppentru treapta 1 este cea de jos care este facuta din sirma mai subtire. Are in jur de 1 (unu) ohm. Eu am adaugat inca 2 ohmi facuti dintr-o bucata de nichelina de la o rezistenta de resou. Deoarece m-am chinuit sa o bobinez si sa o pun pe acolo - fara succes m-am decis sa o pun chiar pe sticolotextolitul cu pricina, asa ca i-am dat vreo 3 gauri si nichelina am intins-o pe el. Aveam cumparati niste papuci tata si asta a fost tot !
Nichelina am inseriat-o cu rezistenta de jos: am prins un capat al nichelinei in mufa tata de jos (pe care am indoit-o de la jumatate) si la capatul celalalt am pus un papuc tata care a corespuns cu firul de jos ce vine la ansamblu !

E adevarat ca atunci cind merg trepta 1 NU O MAI AUD ci doar o simt !!!

...dar cind stationez se aude, parearea mea este ca vuietul il face tubulatura interioara si nu motorul !!!

Pina la urma s-a meritat, ca nu a costat nimic !


--------------------
Dacia Supernova - prima iubire, a inceput in... 2001 - IS-
inginer - frezez si programez chei, repar telecomenzi, immo off 0741024494
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
C a t a l i n
post 30 Apr 2007, 20:28
Post #20


______________________


Group: Members
Posts: 12.175
Joined: 21 August 06




E poză mai sus cu rezistențele... tongue.gif


--------------------
- - -
Când vrei și, și, iese nici, nici!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 8th May 2024 - 01:57
Forum Renault