DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Efectele cuplului motor, in asociere cu transmisia

Gheorghedracu
post 13 Apr 2007, 05:07
Post #31


Membru autentic


Group: Members
Posts: 982
Joined: 5 May 06




Cuplul mare foloseste la ruperea inertiei (plecare de pe loc) si mersul la viteza constanta normala. Puterea mare foloseste cind vrei sa cistigi viteza rapid (ceea ce se numeste acceleratie) si in special cind esti aproape de limita superioara a vitezei (adica sa accelerezi de la 200km/h la 220km/h). Bineinteles ca o lume ideala ar fi atuncea cind cele doua s-ar suprapune, adica sa ai cuplu maxim la putere maxima, dar motoarele termice nu functioneaza asa. Un motor electric, da, are o "curba" moment-putere liniara. Motorul termic insa are nevoie de compresor (blower) pentru a suplimenta cuplul la turatii mici si turbocharger pentru a suplimenta puterea la turatii mari.

Masinile obisnuite sunt construite sa functioneze in regim normal cam la 75% din cuplul maxim dar cam la 50% din puterea maxima in jur de 2000rpm, si aici intra cam toate masinile de pe strada, cu care te duci la servici si la piata sau la munte si la mare in concediu. In alte cuvinte se face un compromis intre puterea masinii de pleca de pe loc (cuplu) cu o acceleratie rezonabila (putere), si o viata cit mai lunga a motorului (stres mecanic cit mai mic). Ca sa nu mai vorbim de consumul redus si emisia de noxe. O masina "tare" streseaza motorul (ca sa reziste se folosesc piese de calitate superioara sau extrema), tureaza bestial, consuma aidoma si nici nu vreau sa vorbesc de emisii. Si si-o permit doar cei cu buzunare bine garnisite. Iata deci un nou compromis: pret accesibil pentru piata pe care o ai in obiectiv.

Sigur, ca se pot face sacrificii, da-o in colo de fiabilitate, emisie, consum, confort, bani, samd, vreau putere cu orice pret. Poftim, ai o masina cu care poti concura in campionatul de F1.

Cuplu mare la turatii mici te ajuta sa cari zece tone de marfa la o turatie mica a motorului, ceea ce inseamna ca motorul tau n-o sa crape dupa primul transport de frigidere de la Gaesti la Bucuresti. Motoarele americane mari de exemplu ale anilor 60-80 au avantajul asta, ca merg la 110km/h cam la 1500rpm pe distante mari (zece ore continuu fara macar sa stranute) si traiesc o viata indelungata intre reparatii capitale (am vazut si condus masini de 4000cmc care nu avusesera reparatii in 500000km, pe benzina, nu diesel si nu fusesera tratate cu manusi).

Uite aici o comparatie intre doua motoare care fac acelasi lucru (produc acelasi cuplu) dar in moduri radical diferite si efectele pe care le au cele doua abordari:

http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm

Si de fapt ar fi interesant de citit tot articolul:

http://science.howstuffworks.com/fpte.htm

This post has been edited by Gheorghedracu: 13 Apr 2007, 05:28


--------------------
Renault 17 Gordini - RHJ 087
Legea limiteaza viteza, nu acceleratia.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
cconiac
post 23 Jan 2008, 18:17
Post #32


Membru drept


Group: Members
Posts: 66
Joined: 28 April 05
From: Iasi




"Motoarele americane mari de exemplu ale anilor 60-80 au avantajul asta, ca merg la 110km/h cam la 1500rpm pe distante mari (zece ore continuu fara macar sa stranute) si traiesc o viata indelungata intre reparatii capitale"

Si cu cei care afirma ca mersul subturat dauneaza ansamblului motor cum ramane ? La un motor de 4000cmc nu are curaj calamina sa se depuna ?



--------------------
KIA Cee'd 1.4 2008 / Clio II Symbol 1.4 2005 . - .
Better late than sorry.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
corbex
post 31 Jan 2008, 14:19
Post #33


Desi nu pare, ma plimb cu Dacia


Group: Members
Posts: 9.161
Joined: 11 July 06
From: bucuresti




draga Cconiac, un motor cu un cuplu de 100 N/m este subturat la 1500 rpm. Un motor de vapor, la aceeasi turatie, este foarte supraturat. Este unul dintre efectele pe care diferitele valori ale cuplului le au asupra parametrilor de exploatare ai motorului, si pe care cei doi colegi de forum, de mai sus, profesionisti in ale motoarelor, au incercat sa le explice. Motoarele cu un cuplu foarte mare, asa cum s-a mai spus mai sus, nici nu pot atinge turatii extreme. Urca-te intr-un camion Volvo cu motor de peste 6000 cc si vezi daca vei reusi, in sarcina, sa-l turezi la mai mult de 2500 rpm ! In general, cei cu auzul fin (care lucreaza si invata dupa ureche) au o anume reticenta in a recunoaste valoarea cunostintelelor dobindite in mod sistematic, dar asta nu schimba nimic, lumea continua sa fie guvernata de aceleasi legi, chiar daca noi n-am auzit nimic despre ele.
Unui motor PROIECTAT sa functioneze optim la 1500 rpm, nu-i dauneaza aceasta turatie. Sistemele de ungere, racite, alimentare, etc., au fost proiectate, la rindul lor, sa functioneze in concordanta cu acest parametru.
Cel mai mare vas din lume se deplaseaza pe distanta New York-Hong Kong - de exemplu - fara ca motoarele lui sa depaseasca 800 rpm.

Motoarele tuturor camioanelor de mare tonaj, de astazi, functioneaza, in regim de exploatare normala, la sub 2000 rpm.

This post has been edited by corbex: 31 Jan 2008, 14:29


--------------------
dacia solenza 2005, cheala
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
cconiac
post 31 Jan 2008, 14:53
Post #34


Membru drept


Group: Members
Posts: 66
Joined: 28 April 05
From: Iasi




Tot respectul pentru asa o explicatie aplauze.gif
10q


--------------------
KIA Cee'd 1.4 2008 / Clio II Symbol 1.4 2005 . - .
Better late than sorry.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Gheorghedracu
post 19 Feb 2008, 03:53
Post #35


Membru autentic


Group: Members
Posts: 982
Joined: 5 May 06




"Subturat" e o notiune relativa. Un motor care produce maximul de cuplu la 2000rpm nu e subturat la 1500 de rpm. Un motor care are nevoie de 4500rpm sa produca cuplul maxim e subturat la 1500rpm. Vezi ce masina ai tu, vezi unde are cuplul maxim si apoi vezi cam la ce turatie mergi confortabil in croaziera pe distanta lunga. O sa te mai lamuresti. Sper ca asta sa te satisfaca.

Depunerea calaminei insa are de-a face cu arderea nu cu turatia. Motorul trebuie sa poata sa mearga fara sa depuna calamina la toate turatiile din regimul de functionare, altminteri e o greseala undeva.


--------------------
Renault 17 Gordini - RHJ 087
Legea limiteaza viteza, nu acceleratia.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
scania
post 4 Apr 2008, 21:53
Post #36


SCANIA TOPLINE V8 164L 480CP


Group: Members
Posts: 265
Joined: 5 January 08
From: Curtea de Arges




salut iata o poza cu a mea masina de serviciu incarcata cu 22 de tone plus masina, tot ansamblu 40 de tone cu tot cu marfa de care trage un motor V8 de 480CP de 16,4L cu o cutie automata in 12 rapoarte, si turatia optima este intre 1000 si 1500, ca sa lase de o "ciorba " acolo smile.gif

This post has been edited by scania: 4 Apr 2008, 21:56

Attached thumbnail(s)
TRUCKING_SCANIA__580____00.41.10_.jpg ( Size: 18.71k ) Number of downloads: 2655


--------------------
EX. Dacia nova GT 1998 - AG08UNN
In frane si in femei sa nu ai niciodata incredere..... nu stii cand te lasa
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
marius80_eugen
post 7 May 2008, 15:01
Post #37


cj98czh - un moderator care face ABUZ !!!


Group: Members
Posts: 8.200
Joined: 9 December 05
From: Bucuresti




Nu vreti voi sa coborati pe Pamant si sa vb de masini gen DSN , SLZ , LGN , ah , scuze , ultima mi-a scapat ! radmasa.gif


--------------------
Renault si Dacia Reno 2003 - 2016
cj98czh - un moderator care face ABUZ !
Forumul = timp pierdut si nervi pentru utilizatori / bani pentru moderatori !
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
PH-06-BOA
post 4 Nov 2008, 22:30
Post #38


Membru autentic


Group: Members
Posts: 2.775
Joined: 28 April 07




Motorul de locomotiva , de 1250 CP, are ralantiul la 350 RPM si turatia maxima la 850 RPM, si merge cel putin 2 ani continuu (cu mici interventii) 24 din 24 ( daca are, 1-2 h/zi pauza, e mult ). Am unele, carora nu le-am facut nimic la motor , de 4 ani, si merg continuu.


--------------------
Dacia 1310 1988 - ph-99-aob
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Kruger
post 5 Nov 2008, 16:28
Post #39


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.804
Joined: 18 August 05
From: Bucuresti




Trecand de la locomotive la masini, cum sta treaba la masina mea ? Nu stiu ce cuplu are, stiu doar ca are motor V6 de 125 de cai, aspirat, injectie. La dacie stiam cat sa-i dau, astuia nu stiu. Zona rosia le turometru incepe la 6000 daca nu ma insel, si nu stiu unde-i taie macaroana ca nu am vrut sa-i dau niciodata in gol.

Mi-e teama ca merg cubturat cu el, eu schimb vitezele undeva sub 2000 rpm.


--------------------
Honda Accord 2005, Sport Tourer Automatic 2.0
VITEZA NU UCIDE
OPRIREA BRUSCA DA
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 5 Nov 2008, 17:15
Post #40


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 36.661
Joined: 15 August 05




125 de cai la 2400 cc e putin, singura parte buna buna a motorului acela este fiabilitatea.


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
einstein1984
post 6 Nov 2008, 20:06
Post #41


Membru autentic


Group: Members
Posts: 9.177
Joined: 12 November 05
From: Bucuresti




Fiind un motor mare, ar trebui sa aiba destul cuplu la ture joasa cat sa nu sufere. Cu atat mai mult cu cat puterea litrica e foarte redusa.


--------------------
membru Folding @home din 2008 - verde
Membru satul de gasca vesela de pe forumul atasat cafenelei Dacia Club.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Kruger
post 23 Feb 2009, 20:02
Post #42


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.804
Joined: 18 August 05
From: Bucuresti




Intre timp am aflat ca are 368 cuplul. Trage de foarte jos, de la 1500 de ture incepe sa traga bine (surprinzator la o benzina) si trage cam pana la 5000.


--------------------
Honda Accord 2005, Sport Tourer Automatic 2.0
VITEZA NU UCIDE
OPRIREA BRUSCA DA
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
somodik
post 2 Jul 2009, 23:48
Post #43


Membru incepator


Group: Members
Posts: 4
Joined: 2 July 09




adevarul este ca nu poate fi explicat asa usor ..ce este cuplul...

diferenta intre motoarele pe benzina si cele diesel, este exact raspunsul.

Diesel - cuplu mare...turatie mica.
Benzina - cuplu mare - turatie mare.

Ganditi-va...cum erau motoarele diesel inainte de a fi supraalimentate cu turbina.

Pana in anii 95 erau populare motoarele tubo pe benzina (vezi 1.8 tubo renault 18)

In momentul de fata motoarele pe benzina si cele diesel sunt egale....poate ca diesel-ul e putin mai perfomant daca luam in calcul ca are un consum mult mai scazut.

ramane la alegerea fiecaruia sa aleaga....

eu prefer benzina ...dar turbo cool.gif
.


--------------------
kia ceed 2008
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
aditza579
post 6 Apr 2011, 20:31
Post #44


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.410
Joined: 30 January 11
From: Bucuresti




QUOTE(somodik @ 3 Jul 2009, 00:48)


Diesel - cuplu mare...turatie mica.
Benzina - cuplu mare - turatie mare.



*


Ia doua motoare de aceeasi capacitate, ambele cu injectie, ambele aspirate doar ca unul este pe benzina altul este pe motorina(cu toate ca s-a mai explicat odata aici). Partea cu turatia ai nimerit-o dar cu, cuplul, ma tem ca nu. In conditiile de mai sus cuplul motorului pe motorina este net superior chiar daca puterea si turatia sunt mai mici decat ale celui pe benzina. Presiunea care este intr-un motor Diesel este muuult mai mare decat cea dintr-un motor Otto. Cum stim ca, cuplul, este: M=F*r, in care r ste raza manetonului iar Feste forta de apasare a pistonului=>ca dintr-o compresie mai mare cuplul este mai mare in detrimentul tuartiei si al puterii.
Uite un exemplu. Sa zicem ca luam un motor pe Otto 1.6 si unul Diesel tot 1.6 ambele aspirate. Sa zicem pa presiunea la cel Otto este 11 bari iar la cel Diesel este de 19 bari(valori bagate din burta doar pt a arata ceea ce se intampla), iar la ambele raza manetonului este de 45mm=>
M(1)=11*45=495 Nm (Otto)
M(2)=19*45=855 Nm (Diesel)
Sper ca ai inteles. Cu toate ca forta aceea este rezulatnta fortei pistonuli dar nu mai intram in detaliu sa o lasam asa ca e destul de clara


--------------------
Dacia 1610 RS '99 - Under construction
"Orice prost poate sti, scopul e sa intelegi!" ... Albert Einstein
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+

2 Pages < 1 2
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 22nd September 2018 - 06:53
Forum Renault Server hosting