DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> Inlocuit rulmenti fata, dacia 13xx

kalyyyyyy
post 3 Sep 2008, 16:03
Post #1


Membru autentic


Group: Members
Posts: 739
Joined: 1 November 06
From: Bucuresti




Necesitati de scule:cric,capra(caramizi,buturuga,etc),chei inelare si normale de vari masuri(13,13,17,19,24 mi le amintesc eu) si preferabil si o cheie cu cricheti,presa de pivoti si de rulment,vasilina,spray degripant,masa de lucru cu menghina mare,carpe.
Necesitati de piese:cei 2 rulmenti,2 piulite noi pentru pivoti,o piulita pentru bieleta de directie,o piulita pentru planetara,set garnituri de frina.
Timpul de lucru este de cateva ore,depinzind de chef,experienta,indeminare,etc.Inainte de a incepe operatiunea se ia in calcul posibilitatea altor piese care vor trebui schimbate si se strang fondurile necesare.
Ne apucam de treaba:

1)Plantam masina undeva unde sa nu fie soare,panta,traffic si sa avem loc destul de manevre.Eu am ales curtea unui prieten care avea si un mini atelier cu menghina si scule destule.Se asigura masina cu frina de mana si eventual opritoare,se ridica pe cric ,se monteaza capra si se scoate roata.

2)Se scot sigurantele de la stifturile etrierului de frina si cu un ciocan si o surubelnita se imping stifturile afara.La etrier se va inlocui garnitura antipraf care este sigur facuta ferfelita de buna ce este.Etrierul si placutele se lasa deoparte,eventual stergeti placutle de frina cu alcool.(vezi poza 1)

3)Aceasta este o operatiune care din pacate am uitat sa o fac si am incercat sa o inlocuiesc comprimind arcul cu presa de arcuri,a fost mult mai greu .Ideea este sa fie intr-un fel comprimata bascula superioara.Se ridica cu cricul sprijinit in bascula inferioara(eventual in pivotul inferior ) un pic ansamblul de suspensie(se comprima astfel arcul).Acum se monteaza intre axul pe care este montat amortizorul(pe bascula superioara) si axul care sustine bascula inferioara spre lonjeron,o cheie mai groasa (in service exista o scula speciala care se numeste antetroaza).Acum se coboara cricul ,arcul raminind comprimat.Este nevoie de aceasta operatiune deoarece odata depresat pivotul superior nu ai cum sa il scoti din portfuzeta decat ridicind un pic bascula superioara(in serviceurile de cartier acest lucru se face cu o ranga lunga si luind ca punct de sustinere lonjeronul).Eu am ales cea mai grea metoda,am comprimat arcul cu ajutorul presei de arcuri,nu recomand nimanui,sunt multe ture de infiletat si defiletat piulitele,cel putin la modelul meu de presa.(vezi poza 2)

4)Se depreseaza bieleta de directie(vezi poza 3),scotind inainte piulita ei .Se depreseaza pivotul superior si apoi cel inferior (vezi poza 4).Se scoate piulita de la planetara.Cele 4 piulite rezultate ce vor inlocui obligatoriu la remontare,ele au un inel de plastic ,sunt de unica folosinta si au rolul de a nu se desface datorita vibratiilor.Nu puteti realiza aceasta functie stringind mai tare piulita sau punind saibe grover.Se verifica pivotii sa se miste relativ greu si bucsele de la bascule sa nu aiba joc,se schimba ce este stricat(eu am schimbat bieta de directie si bieleta antiruliu ).Pentu a schimba bucsile,la bascule de jos se scoate axul pur si simplu,apoi se depreseaza cele 2 bucsi,preferabil sa shimbati si axul care are sanse sa fie tocit.Pentru bucsa de la bascule superioara va trebui sa presati arcul cu o presa de arc pentru a scoate antetoaza(vezi punctul 3).

5)Acum mergem cu ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc la menghina.Se desurubeaza cele 4 suruburi din spate,cele mici au niste piulite special iar cele mari se infileteaza in suportul etrierului.Se pune suportul etrierului deoparte ,impreuna cu placuta care se afla peste rulment(si care banuiesc eu are rolul sa nu lase rulmentul sa iasa de la vibratii).

6)Se fixeaza portfuzeta in menghina si se bate cu o teava in fuzeta.Teava trebuie sa fie cam de diametrul fuzetei,oricum sa nu intre in ea,dar sa fie totusi mai mica decat diametrul interior al rulmentului. (vezi poza 6).La mine a iesit foarte greu, asa ca mult spray degripant si ciocane mari sunt ceea ce va recomand.

7)Se depreseaza rulmentul de pe portfuzeta folosind o teava cu diametrul cuprins intre diametrul interior al rulmentului si el exterior.Eu nu am gasit teava dar am folosit bucata de fier. (vezi poza 7).

8) Se scot cele 6 suruburi ce prind discul. (vezi poza 5),eu le-am desfacut mai devreme dar puteam face asta si in aceasta etapa.Se depreseaza rulmentul de pe fuzeta folosind presa. (vezi poza 8).

9) Se preseaza rulmentul nou in fuzeta(cu garnitura spre fuzeta).Se foloseste o teava cu diametul intrior un pic mai mare decat al rulmentului,eu am folosit o parte din presa de rulment. (vezi poza 9).

10)Se remonteaza ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc si apoi se preseaza si rulmentul de pe portfuzeta,cu garniture in exterior,neuitind distantierul dintre cei 2 rulmenti. (vezi poza 10).

11)Se monteaza ansamblul fuzeta-portfuzeta-disc intai pe pivotul inferior si planetara apoi pivotul superior si apoi bieleta de directie.Piulitele de la pivoti nu o sa se infileteze complet,o sa se miste cu tot cu rotula pivotului.Eu am strins piulitele dup ace am montat roata si am coborit masina astfel presind pivotii.Se monteaza etrierul si placutele,piulita de la planetara,roata.Se string piulitele de la pivoti.

Eu am schimbat si barele stabilizatoare cu unele mai groase(vezi poza 11).Ca timp de lucru,cu tot cu bare si mancare,pause,drum pana la magazin pentru bieleta a durat 8 ore.Probabil daca mai fac asta inca o data dureaza 4,nu de alta dar 2 ore m-am scarpinat in cap uitandu-ma la portfuzeta incercind sa imi dau seama cum scot fuzeta(nestiind cum arata piesele separat).Astept completari si comentarii si rog un moderator daca se poate sa puna pozele dupa fiecare etapa,eu nu am stiut cum.


Attached thumbnail(s)
1_scos_stifturi_etrier.JPG ( Size: 69.46k ) Number of downloads: 8515
2_comprimat_arc.JPG ( Size: 97.49k ) Number of downloads: 9380
3_depresat_bieleta_de_directie.JPG ( Size: 69.48k ) Number of downloads: 9308
4_depresatpivot_inferior.JPG ( Size: 87.47k ) Number of downloads: 9708
5_desurubat_disc.JPG ( Size: 90.13k ) Number of downloads: 9981
6_depresat_fuzeta_din_portfuzeta.JPG ( Size: 136.81k ) Number of downloads: 5015
7_depresat_rulmentul_din_portfuzeta.JPG ( Size: 186.19k ) Number of downloads: 5125
8_depresat_rulmentul_din_fuzet.JPG ( Size: 140.26k ) Number of downloads: 4897
9_presat_rulmentul_in_fuzeta.JPG ( Size: 186.21k ) Number of downloads: 4790
10_presat_rulmentul_in_portfuzeta.JPG ( Size: 166.49k ) Number of downloads: 4620
11_noua_bara_stabilizatoare.JPG ( Size: 95.67k ) Number of downloads: 4529


--------------------
Clio 3 2007, dci 70cp
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Minel
post 5 Sep 2008, 14:38
Post #2


Pauard bai Remat Nord


Group: Members
Posts: 4.043
Joined: 4 April 07
From: Cluj .......Resita ,C-S




QUOTE(kalyyyyyy @ 3 Sep 2008, 17:03)
6)Se fixeaza portfuzeta in menghina si se bate cu o teava in fuzeta.Teava trebuie sa fie cam de diametrul fuzetei,oricum sa nu intre in ea,dar sa fie totusi mai mica decat diametrul interior al rulmentului. (vezi poza 6).La mine a iesit foarte greu, asa ca mult spray degripant si ciocane mari  sunt ceea ce va recomand.

*




Daca imi permite initiatorul topicului as adauga o metoda de depresare muuuult mai simpla si fara lovituri de ciocan si etc. ( metoda de asemenea descrisa si in cartea de reparatii ) se poate face si pe masina si cu tot ansambul fuzeta-disc ,etc demontat de pe masina !!

Se folosesc 2 suruburi M8 lungi de 100 mm si un tarod M8


In primul rand se demonteaza etrierul, suportul etrier si aparatoarea de tabla ,se desurubeaza 2 dintre cele 6 suruburi si se slabesc celelalte 4 ale discului de frana , apoi cu tarodul se curata filetul ,ungandu-se in prealabil cu un pic de ulei , apoi se folosesc cele 2 suruburi strangandu-se amandoua treptat si concomitent rezultand o depresare simpla ,fara chinuri si batai de ciocan !! smile.gif

Metoda asta a fost testata de mine pe numeroase masini ale prietenilor mei cu rezultate satisfacatoare de fiecare data 100 % ! excl.gif

This post has been edited by Minel: 5 Sep 2008, 14:39


--------------------
Dacia 1310-L /VW Passat 1995/1397cmc - CS-01-TMS
Mandru posesor de Dacia
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
kalyyyyyy
post 9 Sep 2008, 12:24
Post #3


Membru autentic


Group: Members
Posts: 739
Joined: 1 November 06
From: Bucuresti




Multumesc de adaugare,nu aveam nici o idee ca asa se face,la mine a fost prima data cand vad piesele astea demontate.


--------------------
Clio 3 2007, dci 70cp
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sorin_18
post 11 Mar 2009, 18:51
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.370
Joined: 26 November 07




ai cumva o poza cu presa pt picoti??


--------------------
dacia 1310 1998 - B 29 AVR
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
kalyyyyyy
post 12 Mar 2009, 18:06
Post #5


Membru autentic


Group: Members
Posts: 739
Joined: 1 November 06
From: Bucuresti




In poza nr 4 se vede foarte bine presa.


--------------------
Clio 3 2007, dci 70cp
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
vis-a-vis
post 25 Mar 2009, 14:15
Post #6


DaciaClubber


Group: Members
Posts: 7.884
Joined: 20 June 05
From: Bucuresti






--------------------
Dacia Logan MCV 1.5 DCi
Life is a journey, not a destination.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
panter1
post 6 May 2011, 00:13
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 792
Joined: 26 February 09
From: Bucuresti




foarte util topicul, maine daca nu ploua sau sambata ma apuc si eu de "operatie" caci imi uruie roata, insa am o intrebare pentru cunoscatori.. am ridicat roata pe cric si cand volanul este drept(in alta pozitie nu am incercat) roata are un joc cand prind cu mana de ea la 12 si 10 si la 12:40, ar putea fi din pivotul inferior? abia l-am schimbat asta vara iar de atunci a mai fost data jos fuzeta inca odata cand a fost schimbata fuzeta cu disc cu tot dar a fost demontata la mecanici care nu foloseau prese de depresat pivoti ci barosul sad.gif .. am crezut ca se rupe toata la cum dadeau cu baros de 5Kg cred... De asta vreau sa fac eu operatiunile, am citit topicul nu o sa mai primeasca super-ciocane.. cred ca mi-au stricat tocmai pivotul nou inferior sad.gif(

iar o alta nelamurire.. cum imi dau seama daca bara de torsiune trebuie schimbata?? sau bieleta aceia care are niste bucsi de cauciuc? sau schimb doar cauciucurile acelea??.. cum o pot verifica? si cam ce bucsi se mai pot schimba pe acolo incat sa nu mai fie nevoie sa umblu si alta data sa desfac ansamblul acela.. ci sa umblu odata si bine.. masina este din 2002. Stima

This post has been edited by panter1: 6 May 2011, 00:15


--------------------
Dacia 1310 2002
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
0000
post 1 Apr 2013, 12:07
Post #8


Membru autentic


Group: Members
Posts: 338
Joined: 18 June 08
From: Rm Sarat




Am cumparat niste rulmenti Koyo, pe care vreau sa ii montez dar fiecare are pe una din parti un guler mai mare din cauciuc si nu stiu cum sa ii montez.. blink.gif Data trecuta cand am schimbat rulmentii acestia nu aveau acel guler din cauciuc proieminent pe una din parti ci doar acele protectii pentru bile, vaselina, sa nu intre praf etc.

This post has been edited by 0: 1 Apr 2013, 12:07


--------------------
dacia 1310 1990
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 28th March 2024 - 15:19
Forum Renault