DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> sub sau supraviraj?

harry
post 13 Mar 2010, 10:46
Post #1


Membru cu DSN&CO


Group: Members
Posts: 400
Joined: 3 July 08
From: Bucuresti




Salutare,

Am o nedumerire, DSN are tendinta de a subvira sau de a supravira in viraje?

Cu DSN-ul meu pana acum nu am abordat niciodata virajele in asemenea fel incat sa simt daca sub sau supravireaza asa ca nu stiu si de aceea va intreb pe voi.
Respecte,


--------------------
Super Nova, 1.4 MPI, Confort, 2001
Logan MCV, 1.5 dci, Laureat, 2007
Duster, 1.5 dCi, Laureat, 4WD, ESP, 2013
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Andy_ACS
post 13 Mar 2010, 10:54
Post #2


Yes, I'm not!


Group: Members
Posts: 5.745
Joined: 19 July 04
From: Craiova




La limita are comportament subvirator, la fel ca aproape toate masinile cu tractiune fata.
Asta inseamna ca daca de exemplu virezi si ai viteza destul de mare, masina tinde sa mearga tot in fata.
Supravirarea apare in general la tractiune spate, unde daca virezi la limita e posibil ca masina sa vireze mai mult decat vrei tu, putand sa te rotesti cu ea.

As mai mentiona ca subvirarea e corecteaza in general prin franare, pe cand supravirarea se corecteaza in general prin contrabracare si accelerare (si necesita mai mult skill).

Bafta!

This post has been edited by Andy_ACS: 13 Mar 2010, 10:55


--------------------
- - -
"Be the change you want to see in the world"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 10:58
Post #3


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Te voi contrazice mai pe larg cand ajung acasa tongue.gif
Pana atunci, un link putin supravirator


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
andrew14_maverick
post 13 Mar 2010, 11:13
Post #4


Membru resemnat cu DSN...


Group: Members
Posts: 255
Joined: 14 November 07
From: Bucuresti




Nu stiu cum e a ta dr_mke, dar a mea de obicei are comportament subvirator. Doar atunci cand accelerez in timp ce iau o curba, devine putin supraviratoare. Mai demult am luat un viraj in timp ce acceleram si am vazut o groapa destul de mare, asa ca am mai luat de volan in sensul virajului si atunci masina a devenit supraviratoare, m-a cam facut sa tresar nitel. blush.gif


--------------------
Dacia SuperNova 2001 Clima Rosie - VL 09 DDD
Ignorance is bliss.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
harry
post 13 Mar 2010, 11:29
Post #5


Membru cu DSN&CO


Group: Members
Posts: 400
Joined: 3 July 08
From: Bucuresti




Am condus un A6 din 1995 si are tot tractiune pe fata. de mai multe ori, din pacate, m-am invartit cu masina in curbe mai stranse de nu m-am vazut si asta pe drum uscat, cauciucuri bune si culmea, cu viteza "normala", viteza cu care merg de obicei pe acel drum cu alte masini fara nici cea mai mica problema.
deci, as spune ca, comportamentul sub sau supravirator, depinde se de alte lucruri nu numai de tractiunea fata sau spate. Chiar si loganul mcv am inteles ca supravireaza... banuiesc ca e vorba si de raportul greutati intre punti.


--------------------
Super Nova, 1.4 MPI, Confort, 2001
Logan MCV, 1.5 dci, Laureat, 2007
Duster, 1.5 dCi, Laureat, 4WD, ESP, 2013
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Andy_ACS
post 13 Mar 2010, 12:39
Post #6


Yes, I'm not!


Group: Members
Posts: 5.745
Joined: 19 July 04
From: Craiova




In general un constructor incearca sa faca o masina neutra. Acest lucru e foarte greu de realizat. Comportamentul sa fii sigur ca depinde si de distributia greutatii, nu numai de rotile motrice.
Supernova am avut 4 ani, stiu ce ii poate pielea. De asemenea ce ti-am scris mai sus e la modul general.
Si cu o masina general acceptata ca fiind subviratoare te poti invarti, depinde cum ii faci balans, depinde de situatie.
Oricum parerea mea ramane ferma - DSN e subviratoare. Faptul ca cineva face vreun giumbusluc cu ea, ii face balans, e drumul umed, etc sunt doar cazuri particulare.
Nu am pretentia sa fiti de acord, fiecare cu parerile lui, fiecare cu motivele si experienta lui.

Bafta!


--------------------
- - -
"Be the change you want to see in the world"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Bogyciu
post 13 Mar 2010, 12:56
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.017
Joined: 11 July 07
From: Constanta







--------------------
.... .... .... - ....
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
slider2
post 13 Mar 2010, 13:19
Post #8


doar membru si atat


Group: Members
Posts: 3.629
Joined: 15 April 08




andy are dreptate. in filmuletul pus de bogyciu nu prea se observa pentru ca acest caracter supra sau subvirator, se poate resimti cel mai bine cand conduci "ca la carte":
- atunci cand urmezi trasa ideala
- atunci cand nu franezi in curba, mai ales cu o masina fara abs, deci rotile se blocheaza, forta centrifuga isi spune cuvantul si face ca puntea cea mai usoara, adica cea spate in cazul asta, sa derapeze
- atunci cand nu intri cu viteza mult prea mare in curba, astfel incat forta centrifuga sa nu se resimta ca la punctul anterior.
- atunci cand nu tragi frana de mana in curba. cand e normal sa-ti plece spatele

totusi in filmuletul de mai sus sunt 2 momente in care viteza cu care se intra in curbe este aproximativ cea adecvata, trasa ideala este cat de cat urmata, si nici nu se franeaza aiurea. cele 2 momente sunt la minutul 1:45 si 2:50 (aproximativ) si daca nu insel este vorba de aceesi curba. in aceste 2 momente se poate vedea cu ochiul liber caracterul subvirator al srn, ceea ce cam logic, tinand cont ca e o masina cu tractiune fata si nici distributia greutatii nu este exemplara.

This post has been edited by slider2: 13 Mar 2010, 13:19


--------------------
symboala neagra 2008
mormantul n-are decat o singura usa... intrarea... atat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
robyvol33
post 13 Mar 2010, 13:36
Post #9


Membru autentic


Group: Members
Posts: 809
Joined: 5 May 07




QUOTE(dr_mKe @ 13 Mar 2010, 10:58)
Te voi contrazice mai pe larg cand ajung acasa  tongue.gif
Pana atunci, un link putin supravirator
*


salut doctore asta esti tu ??


--------------------
opel astra 1.7cdti ex.dacia supernova 1.4 2001
Urasc trufia,minciuna si prostia
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 13:45
Post #10


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Din tot ce are Dacia in gama SN si SLZ au tinutele de drum cele mai "fun".
In primul rand conteaza gumele cu care-i incaltata masina, ca sa vorbim aceiasi limba.
Spre exemplu Loganurile cu Montana, Kormoran, Barum si alte petarde sunt mult mai subviratoare decat cele incaltate cu Michelin sau Continental.

Incaltata cu gume de calitate buna masina are comportament subvirator initial. In curbele foarte stranse care presupun si viteze maxime de parcurgere pana in 60-70 kmh, pe asfalt curat, masina subvireaza dozabil si controlabil. La viteze progresiv mai mari, dupa subvirarea initiala urmeaza si derapajul puntii spate, care nu se transforma in subvirare decat provocat prin manevre din volan si evident, luarea brusca a gazului. La viteza mare masina este supraviratoare destul de serios daca se intra fara gaz in curbe si evident cu viteza prea apropiata de limita.
Masina permite supravirari atat "la comanda" printr-un simplu flick inainte de viraj, facut pe frana de motor, cat si din cauza vitezei prea mari la intrare in viraj, fel in care au ajuns destui sa priveasca de unde au venit, sau altii mai putin norocosi au parcat prin santuri.

Gumele au un rol important in tinuta de drum.


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
slider2
post 13 Mar 2010, 13:48
Post #11


doar membru si atat


Group: Members
Posts: 3.629
Joined: 15 April 08




acel comportament supravirator la viteze mai mari este dat de distributia defectuoasa a greutatii intre punti si de forta deportanta, care nu prea este...


--------------------
symboala neagra 2008
mormantul n-are decat o singura usa... intrarea... atat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 13:57
Post #12


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Iar ne dam in barci ? Distributia maselor intre punti ? Se modifica aia la viteza ? NU wacko.gif Si chiar nu sufera la capitolul asta.
Forta de apasare aerodinamica vreau si eu sa vad la ce hatch de masa exista.
Supernovele cu garda la sol micsorata isi pastreaza obiceiul supravirator si la viteze mari, desi sub masina intra mult mai putin aer "rau", care produce portanta.
La viteze de 80-100 kmh rolul portantei este prea redus. Pe autostrada am patit sa schimb banda fara sa intentionez, noaptea la viteza ridicata.
Masina are o tinuta de drum foarte buna per total.
Ia vezi cum merge un Megane hatch fara ESP, un Clio, un 206 si nu mai continuam lista cu frantuzoaicele, care toate au un comportament din aceiasi gama wink.gif

Oi fi eu mai artogos, dar nimeni nu modifica distributia maselor pe punti in timpul mersului.

This post has been edited by dr_mKe: 13 Mar 2010, 14:03


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
slider2
post 13 Mar 2010, 14:43
Post #13


doar membru si atat


Group: Members
Posts: 3.629
Joined: 15 April 08




am inteles ce vrei tu sa zici si intr-adevar distributia nu se modifica in timpul mersului, dar nu poti spune ca srn sta foarte bine la acest capitol, sa fim seriosi. motorul este amplasat deasupra puntii fata si cutia de viteze langa el... daca erau mai central mai ziceam, sau daca era amplasata pe puntea spate cutia de viteze...
poate ca sta mai bine ca alte masini, dar totusi nu exceleaza.

la viteze pana in 100km/h forta portanta nu prea isi face simtit efectul, adica nu iti ridica masina de pe asfalt, dar totusi aceasta exista din momentul in care te pui in miscare, ca efectul ei se simte la viteza mari are de a face cu faptul ca e direct proportionala cu viteza de deplasare.

privite pe bucati asa ai zice, dar in momentul rularii aceste doua "lucruri" se combina, ducand la o forta de apasare pe punti. pe spate aceasta este mai redusa si de aici combinat si cu anvelopele ceva mai inguste, rezulta acea tendinta supraviratoare.

asa se explica si ceea ce ai zis tu ca in momentul atacarii unei curbe in forta, daca nu-i mai dai gaz, masina va supravira... este logic acest lucru, pentru ca in momentul in care ai luat piciorul de pe acceleratie, se produce frana de motor. aceasta face ca inertia sa se resimta si mai bine si toata masina sa doreasca sa inainteze. rotile fata se vor opune oarecum si masina se va ridica de fund, forta de apasare pe puntea spate se va reduce si aceasta va derapa. asta este valabil si pentru cazul in care franezi puternic in curba

am condus srn, intr-adevar sta bine pe curbe, dar caracterul general al masinii este subvirator...

This post has been edited by slider2: 13 Mar 2010, 14:44


--------------------
symboala neagra 2008
mormantul n-are decat o singura usa... intrarea... atat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
ArtVandelay
post 13 Mar 2010, 14:55
Post #14


Anytown, USA..


Group: Members
Posts: 2.662
Joined: 5 January 08
From: Craiova




lift-off oversteer face orice masina, indiferent de tipul tractiunii.. doar ca nu toate fac la fel de mult si nu la toate se controleaza la fel de usor

try a focus naughty.gif


--------------------
Ford focus 2001
He wondered why the boomerang kept getting bigger. Then, it hit him.

I got 99 cookiez cause a bitch ate one.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 14:57
Post #15


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Io vorbeam despre transfer de mase nu despre masini care doresc sa inainteze wink.gif
Masinile din semnatura dumitale au un comportament de acelasi gen, in special Focoasa wink.gif La SN efectul de lift apare chiar si la 80 kmh daca suntem rigurosi cu observatiile wink.gif Pe macadam sau zapada se simte deja din plin.
Distributia maselor este nesperat de reusita la SN. Ajunge sa te uiti la alte compacte sa vezi cum grupul motopropulsor sta mai sus si mai in fata puntii.
Tare-as vrea io sa vad cum controlezi tu in derapaj o masina cu motor central, care-s notorii pentru comportamentul salbatic o data ce ai intrecut masura biggrin.gif
Intrebare, cum virezi o masina ?

Spre surpriza ta chiar si masinile FR subvireaza tongue.gif


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
slider2
post 13 Mar 2010, 15:34
Post #16


doar membru si atat


Group: Members
Posts: 3.629
Joined: 15 April 08




scuze, dar chiar n-am inteles ce vrei sa zici, ma rog nu in totalitate...

da masinile cu motor central sunt al naibii de greu de controlat, stiu asta, dar ce legatura are cu srn??

daca prin masini care doresc sa inainteze, te referi la ce am zis eu in legatura cu inertia, tocmai despre transfer de mase este vorba. in momentul franarii, masa ce apasa asupra puntii spate, oricat ar fi de redusa, este transferata spre puntea fata din cauza inertiei, ceea ce si explica de ce se ridica de fund masina la franare. fenomenul invers se intampla la accelerare cand masina se ridica de bot. transferul de mase apare si la atacarea unui viraj, rezultand ruliul.

masinile din semnatura mea au acelasi caracter, in special meganeul. in general masina subvireaza, dar si spatele pleaca de nu te vezi. datorita faptului ca este mai lunga fiind break, este usoara pe puntea spate cand este goala, cam aceesi situatie ca la srn. focusul este ceva mai asezata, dar si aici se simte fenomenul.

repet eu n-am zis ca srn sta prost la capitolul distributia maselor, ci ca nu exceleaza, ca de altfel nici o masina de volum...

aia cu masinile FR subvireaza, chiar nu am inteles-o... FR ce inseamna??
si nici intrebarea cu viratul masinii nu m-a lamurit

This post has been edited by slider2: 13 Mar 2010, 15:41


--------------------
symboala neagra 2008
mormantul n-are decat o singura usa... intrarea... atat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 19:15
Post #17


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Transfer de masa spre spate apare cand accelerezi, spre fata cand faci frana de motor sau franezi.
In momentul in care faci frana de motor pe inscrierea in viraj cu o masina care are distributia maselor apropiata de 50-50 descarcarea puntii spate este suficienta pentru a initia un derapaj. La o masina mult mai grea pe fata, cat descarca puntea spate o asemenea manevra nu-i suficient sa arunce spatele in glisaj. A se vedea anumite masini "TDI" in genere.
Nimeni n-o sa stea sa-ti faca distributia optima, care de cele mai multe ori nu-i 50-50, sau sa-si bata capul cum sa centralizeze cat mai bine masele mari, ori sa le monteze cat mai jos, la o masina normala.
Spre deosebire de Focus care pleaca foarte frumos de spate si are mereu tendinta de revenire, Megane-ul (cel hatch cu precadere) pleaca de spate destul de violent si neanuntat. Treaba are legatura cu acordajul suspensiilor wink.gif
Sa vezi tu ce "frumos" face frantuzoaica pe niste curbe alternante legate, luate cu aplomb wink.gif spre deosebire de Focoasa.

Treaba cu ruliul ? Ai rabdare sa se incarce cauciucurile din exterior, dupa care se poate accelera. In viraje legate te cam poate arunca in sant in momentul in care se transfera masa de pe o parte pe alta. Matizul de exemplu reactioneaza foarte urat. La fel Cielo, Logan . . . daca se intrece limita masinii.

Treaba cu viratul ? Mai rumeg-o putin.

FR machines ? google.gif

@ Andy: subvirarea se reduce prin reducerea gazului si bracare suplimentara, tras frana de mana, daca mai este loc de corectie.

This post has been edited by dr_mKe: 13 Mar 2010, 19:16


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Andy_ACS
post 13 Mar 2010, 19:19
Post #18


Yes, I'm not!


Group: Members
Posts: 5.745
Joined: 19 July 04
From: Craiova




@dr_mKe - daca esti de acord cu mine ca orice masina cu tendinte subviratoare poate supravira in anumite conditii, sau daca esti de acord ca un derapaj (al dspatelui, frecvent intalnit la dsn) nu e acelasi lucru cu tendinta supraviratoare inseamna ca nu avem ce discuta, suntem de aceeasi parere.
Sau tu incerci cumva sa ne explici cum ca dsn este supraviratoare ? biggrin.gif

Edit:
Sa inteleg ca esti de acord cu observatia asta?
QUOTE(Andy_ACS @ 13 Mar 2010, 10:54)
As mai mentiona ca subvirarea e corecteaza in general prin franare, pe cand supravirarea se corecteaza in general prin contrabracare si accelerare (si necesita mai mult skill).
*



Bafta!

This post has been edited by Andy_ACS: 13 Mar 2010, 19:21


--------------------
- - -
"Be the change you want to see in the world"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 13 Mar 2010, 20:02
Post #19


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 33.631
Joined: 15 August 05




supernova si solenza stau in curbe cat de cat pentru ca e e caroseria foarte moale si se torsioneaza usor.


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
romanvs
post 13 Mar 2010, 20:39
Post #20


membru autentic


Group: Members
Posts: 1.240
Joined: 14 January 08
From: CRAIOVA




SRN si Solenza sunt masini clar subviratoare ca de altfel aproape orice masina cu tractiune fata.
Deci daca se intra intr-o curba cu viteza mai mare decat ar trebui abordata acea curba(in functie de conditiile meteo si starea carosabilului)sau cand se accelereaza puternic in curba, masina va subvira,adica va descrie o traiectorie mai larga decat cea comandata din volan.
Atunci cand deraparea are loc la rotile din fata trebuie redusa acceleratia si eventual sa se corecteze putin directia.
Cand deraprea are loc la rotile din spate,procedura este inversa cazului precedent,adica trebuie sa se accelereze moderat,in acelsi timp,se actioneaza volanul in sensul contrabracarii rotilor pentru redresare.

Astfel in principiu,trebuie respectate urmatoarele reguli pt automobilul care derapeaza:
-sa nu se foloseasca franele
-sa nu se drebaieze,respectiv sa nu se apese pedala ambreiajului
- micsorarea vitezei sa se execute numai prin frana de motor,respectiv actionand asupra pedalei de acceleratie
-restabilire aderentei la roti-si deci iesirea din derapaj-se realizeaza prin decelerari(prin frana de motor) si accelerari moderate,insotite de rotiri ale volanului,prin care rotile directoare sunt indreptate in sensul corespunzator redresarii;manevrele depind de tipul tractiunii si al rotilor care intra in derapare.

This post has been edited by romanvs: 13 Mar 2010, 21:26


--------------------
dacia solenza 2004/clima1.4 MPI - DJ 06 MVK
"S„ fii al doilea Ónseamn„ s„ fii primul care pierde."---Ayrton Senna
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Andy_ACS
post 13 Mar 2010, 20:59
Post #21


Yes, I'm not!


Group: Members
Posts: 5.745
Joined: 19 July 04
From: Craiova




romanvs a explicat foarte bine ce era de explicat, din punctyul meu de vedere treaba e clara.

Bafta!


--------------------
- - -
"Be the change you want to see in the world"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
slider2
post 13 Mar 2010, 21:09
Post #22


doar membru si atat


Group: Members
Posts: 3.629
Joined: 15 April 08




QUOTE(dr_mKe @ 13 Mar 2010, 19:15)
In momentul in care faci frana de motor pe inscrierea in viraj cu o masina care are distributia maselor apropiata de 50-50 descarcarea puntii spate este suficienta pentru a initia un derapaj. La o masina mult mai grea pe fata, cat descarca puntea spate o asemenea manevra nu-i suficient sa arunce spatele in glisaj. A se vedea anumite masini "TDI" in genere. Nimeni n-o sa stea sa-ti faca distributia optima, care de cele mai multe ori nu-i 50-50, sau sa-si bata capul cum sa centralizeze cat mai bine masele mari, ori sa le monteze cat mai jos, la o masina normala.
*



nu cred ca am zis nicaieri mai sus ca distributia perfecta este 50-50. descarcarea puntii spate la o masina mai grea pe fata, este totusi suficienta pentru derapaj, datorita fortei de apasare reduse. poate procentul este mai mic, dar exista.

QUOTE(dr_mKe @ 13 Mar 2010, 19:15)
Spre deosebire de Focus care pleaca foarte frumos de spate si are mereu tendinta de revenire, Megane-ul (cel hatch cu precadere) pleaca de spate destul de violent si neanuntat. Treaba are legatura cu acordajul suspensiilor† wink.gif
Sa vezi tu ce "frumos" face frantuzoaica pe niste curbe alternante legate, luate cu aplomb† wink.gif spre deosebire de Focoasa.
*



da stiu asta. suspensia unei masini poate compensa, corecta, sau chiar anula caracterul supra sau subvirator. nu vad ce legatura au cu asta, mai ales ca masinile detinute de mine sunt break si comportamentul dinamic difera un pic.

QUOTE(dr_mKe @ 13 Mar 2010, 19:15)
Treaba cu ruliul ? Ai rabdare sa se incarce cauciucurile din exterior, dupa care se poate accelera. In viraje legate te cam poate arunca in sant in momentul in care se transfera masa de pe o parte pe alta. Matizul de exemplu reactioneaza foarte urat. La fel Cielo, Logan . . . daca se intrece limita masinii.
*



ce legatura are incarcarea anvelopelor din exterior cu ce am zis, sau cu discutam noi aici??

QUOTE(dr_mKe @ 13 Mar 2010, 19:15)
Treaba cu viratul ? Mai rumeg-o putin.

FR machines ?† google.gif
*



asta cu viratul este o intrebare capcana, din pacate acest caracter misterios/surpriza al ei este dat de faptul ca este incompleta si nu pentru ca nu se stie raspunsul in general. este exact ca si cum ai intreba cum mananci?? nimeni nu o sa-ti dea un raspuns clar la asta, pentru ca nu se stie la ce te referi.

am cautat pe google faza cu FR, acum stiu ce inseamna, dar mentionez ca machines nu inseamna masina(i). termenul pentru cautat pe google este fr car(s).

eu aici ma retrag din discutie. nu sunt un atotstiitor in domeniu, desi acum chiar nu imi pare rau ca diriga din liceu, care era profa de fizica, a fost asa exigenta. n-am fost eu un elev stralucit la aceasta materie, dar am inteles ceea ce zicea diriga, fenomenul. nu mai stiu formulele anumitor forte, dar macar stiu cum actioneaza acestea, si asta este bine tinand cont ca ele apar in cazul masinilor.

nu vrea sa ma cert cu tine dr mke, nu iti port ranchiuna, sper ca nici tu mie, dar eu nu prea mai inteleg ce vrei sa ne demonstrezi. adica ma gandesc ca telul tau nu este sa ne explici ca srn are caracter supravirator, pentru ca asta nu este adevarat. cel mult am putea spune ca are ambele caractere, nefiind singura masina in aceasta situatie, dar eu raman la opinia mea, care vad ca este si cea generala, ca srn ca orice alta masina cu tractiune are in principiu caracter subvirator. ca greseli/manevre de pilotaj, combinate cu actiunea mai mult forte, distributii si transferuri de mase, o poate face sa supravireze, asta este altceva...

This post has been edited by slider2: 13 Mar 2010, 21:11


--------------------
symboala neagra 2008
mormantul n-are decat o singura usa... intrarea... atat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
romanvs
post 13 Mar 2010, 21:16
Post #23


membru autentic


Group: Members
Posts: 1.240
Joined: 14 January 08
From: CRAIOVA




Discutia este despre SRN,daca subvireaza sau supravireaza.
Treaba este clara,masina este subviratoare in cazul general,dar daca se vrea,prin transferarea maselor ,aceasta poate deveni si supraviratoare.
Problema cu transferul maselor nu este chiar la indemana oricui,manevrele trebuiesc cunoscute pt ca supravirarea dorita sa fie utila.

This post has been edited by romanvs: 13 Mar 2010, 21:25


--------------------
dacia solenza 2004/clima1.4 MPI - DJ 06 MVK
"S„ fii al doilea Ónseamn„ s„ fii primul care pierde."---Ayrton Senna
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Andy_ACS
post 13 Mar 2010, 21:16
Post #24


Yes, I'm not!


Group: Members
Posts: 5.745
Joined: 19 July 04
From: Craiova




Stati mai linistiti ca nimeni nu se cearta. Noi aici suntem colegi si prieteni, dezbatem si combatem opinii nu oameni.
Fiecare ne-am spus parerea, la fel ca si slider2 nici eu nu am pretentia a fi mare cunoscator, reunosc ca foarte multe chestii legate de lumea auto le-am invatat de pe forum.
Iar dr_mKe e un tip de treaba, nu se supara el asa usor smile.gif Desi nu l-am cunoscut personal m-a ajutat mai demult cu ceva sfaturi, mi-am dat seama ce fel de om e, nu s-ar supara din asa ceva!

Bafta!


--------------------
- - -
"Be the change you want to see in the world"
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Bogyciu
post 13 Mar 2010, 21:40
Post #25


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.017
Joined: 11 July 07
From: Constanta




Eu va recomand urmatorul experiment (daca nu va dor planetarele). Se ia o tura de volan intr-o parte si se accelereaza treptat, astfel incat rotile fata sa pastreze cat de cat aderenta (ma refer sa nu accelerezi atat de tare incat sa faci burn), pana masina incepe sa derapeze din cauza fortei centrifuge. Sa postati apoi ce rezultat a fost, a plecat de fata (face cercuri mai mari) sau de spate (face cercuri mai mici).


--------------------
.... .... .... - ....
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 13 Mar 2010, 22:02
Post #26


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Iesirea din derapaj necontrolat evident se face inclusiv folosind frana, uneori chiar cea de mana. Intr-un derapaj prin supravirare te opresti mult mai rapid facand un tete a queue daca exista loc suficient, mare parte din energia masinii se consuma in rotirea caroseriei. Personal am muscat-o la 120 la ora pe centura Devei, in ultima portiune cu 2 benzi, pe urcare in curba larga la stanga. Costul: 4 gume cu flatspoturi masive, inutilizabile dupa derapaj.

Sa lamurim situatia. Toate masinile subvireaza chiar daca sunt cu propulsie si nu cu tractiune, insa pana la un anumit punct.
Toate masinile cu traction avant au un comportament natural subvirator. Suspendata deasupra puntii fata o greutate considerabila reprezentata de motor si CV (in cazul ideal) sau mult inaintea ei drept intre faruri (a se citi motoarele longitudinale cu transmisie pe fata, in special din grupul VAG cu mare accent pe TDI-uri care sunt mari si grele). In momentul in care comandam din volan schimbarea directiei inertia dicteaza "inainteeee" si masina subvireaza mai mult sau mai putin dupa caz. Un caz particular sunt motoarele boxer de pe Scubaru, foarte "scurte" si plate.
La subvirare contribuie si setarea suspensiilor. Loganul care are suspensii foarte moi pe compresie, in momentul in care virezi rapid plonjeaza peste roata din exteriorul virajului, moment in care soferul percepe si ruliul dar si lipsa de raspuns imediat din partea masinii. SN avans suspensiile mult mai dure raspunde mai bine la manevre de acest gen.
Talonul cauciucurilor influenteaza in mod direct directia la capitolul raspuns. Un Logan cu suspensii sport Bilstein este de nerecunoscut ca tinuta de drum. De asemenea calitatea cauciucurilor influenteaza masiv subvirarea.
Cum viram icon_mrgreen.gif In mare parte cu volanul dar ne ajutam de frane si acceleratie, dupa caz.
La o masina totul fata, rotile anterioare au de lucru cu directia, tractiunea si franarea. Cam mult pentru ele saracele. Cele din spate au grija sa nu se taraie curul masinii pe jos, nu ? Cand se franeaza, in cele mai bune conditii asigura si ele un 30 % ?
Sa revenim la cum viram tongue.gif Mergem sportiv, cu o mica marja sub limita de aderenta a masinii. Vine un viraj, incepem sa franam pana la viteza potrivita, retrogradam daca este cazul, incepem sa slabim progresiv pedala de frana si initiem virarea, moment in care ne deschidem usor gazul, doar cat sa anulam efectele franei de motor. Totul se face progresiv si ferm. Ajungem la apex, il bifam, moment in care putem da gaz, dat fiind ca avem doar 75 cp, se traduce prin pedala la podea. Daca am vorbi de un TDI de 130 cp de exemplu si treapta a 3-a, pedala la podea s-ar transforma rapid in subvirare serioasa, largirea traiectoriei si destul de mult fum albastru din roata de interior.
Daca in acelasi viraj poftim ceva supravirare, ne putem juca cu frana si directia. Franam dar mai slab, retrogradam, cu frana libera viram scurt in sens opus virajului apoi in sensul corect si spatele ar trebui sa iasa. Corectia din volan este de la sine inteleasa, iar in momentul in care spatele a iesit cat dorim dam putin gaz ca sa-l oprim, luam iar gazul ca sa-l mai tinem putin acolo, uneori este nevoie de mici franari pentru a mai descarca putin spatele. In momentul asta daca toate merg conform planului suntem cu botul la apex, volanul practic drept si putem da gaz sa iesim din viraj.
Se poate supravira fara flick in cazul in care se intra prea tare in curba, caz in care de multe ori se termina cu tete a queue.
Se poate initia fuga spatelui si prin modularea franarii in momentul inceperii virarii, manevra care functioneaza foarte frumos la SN.

Nimeni nu spune ca o masina totul fata are comportament nativ supravirator. Sunt insa masinile de scoala frantuzeasca, japoneza si italiana care supravireaza daca sunt provocate, cele nemtesti scot spatele doar daca faci eforturi foarte mari, un golf IV TDI trebuie convins cu frana de mana sa faca asta, spre exemplu.

Megane hatch fuge brusc si destul de violent, are tendinta de rasucire. Focus este o masina foarte progresiva, care iarta multe greseli si brutalizari, nici o data n-am avut senzatia c-o scap in tete a queue.

Un Citroen C1 de exempu, care-i extrem de scurt, daca ai depasit limita mica cu fuga spatelui se rasuceste urgent.

Cielo limuzina supravireaza violent si se arunca in tete a queue la revenire pe partea opusa. Cielo hatch nu face figura asta.

Un Merc E are comportament primar subvirator, moment in care auzi si interventia ESP.

Un mic edit cu 2 poze: in prima un lift-off oversteer clasic, cu minima provocare, pe zapada, cam la 60-70 la ora, iar in a doua doar o fuga discreta la inscrierea intr-un viraj, la aproximativ 80 kmh.[attachmentid=1627602315] [attachmentid=1627602316]

This post has been edited by dr_mKe: 13 Mar 2010, 23:24


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
argon
post 14 Mar 2010, 11:31
Post #27


Mesaj semiautomat


Group: Members
Posts: 33.631
Joined: 15 August 05




de unde stiu ca nu-i la 10 la ora si sta asa intr-o parte ca esti tu mai bine facut?! doar ai zis ca pe o parte arcul e mai lasat blush.gif


--------------------
Renault Laguna 2007 - 2.0 DCI 16v 180
Fara turbo, viata e pustiu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dr_mKe
post 14 Mar 2010, 11:44
Post #28


Membru cu stetoscop


Group: Members
Posts: 6.946
Joined: 25 November 06
From: Deva




Daca vrei te fac o tura pe acelasi drum tongue.gif


--------------------
RENAULT LAGUNA COUP… GT 4CONTROL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Vladd
post 14 Mar 2010, 15:33
Post #29


Membru Banatean


Group: Members
Posts: 1.453
Joined: 19 May 09
From: Resita, Caras-Severin




QUOTE(argon @ 14 Mar 2010, 11:31)
de unde stiu ca nu-i la 10 la ora si sta asa intr-o parte ca esti tu mai bine facut?!  doar ai zis ca pe o parte arcul e mai lasat blush.gif
*


Se vede clar in poza ca masina era in miscare !


--------------------
Dacia/Bmw Solenza/320 Europa cu A/C si DA/ E90
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
danciusergiu84
post 15 Mar 2010, 01:21
Post #30


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.738
Joined: 25 February 08




cred ca acest link ajuta in intelegerea caracterului directiei http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut si mai clar si mai tehnic decat atat nu cred ca se poate

trebuie avut tot timpul in vedere ca centrul de greutate (fizica) al masinii e intr-o continua schimbare fata, spate, stanga, dreapta, acest fapt in combinatie cu calitatea drumului, componenta lui, aderenta cauciucurilor etc duc la generarea mai multor situatii si cazuri particulare

recomand de asemenea documentatiile pentru intelegerea termenilor understeer si oversteer
http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer
http://en.wikipedia.org/wiki/Oversteer


--------------------
ex Dacia ex Nova GTi 2000
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+

2 Pages  1 2 >
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 13th August 2020 - 22:05
Forum Renault Server hosting