TOT - la ce turatie e bine sa schimbi treptele de
TOT - la ce turatie e bine sa schimbi treptele de
viulian |
5 Jun 2004, 17:34
Post
#1
|
||
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
|
||
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|||
mihai_9 |
8 Jun 2004, 00:32
Post
#2
|
Membru incepator Group: Members Posts: 6 Joined: 20 May 04 |
..."ca sa pleci cat mai repede de la semafor trebuie sa tii motorul la turatia cuplului maxim si sa eliberezi brusc ambreiajul. Asa se obtine acceleratia cea mai rapida"...
nu ai dreptate. ca să obții demarajul optim nu este suficient să accelerezi la maxim și să dai drumul brusc la ambreiaj. tocmai aici intervine arta, talentul fiecărui șofer, trebuie să ai accelerație maximă cu o debreiere astfel încât să nu patineze roțile. cred ca ai văzut și tu la formula 1 ca de când plecarea de pe loc este asistată de calculator (mai nou vor să o scoată dinnou) nu mai iese atât fum de cauciuc încins, roțile nu mai patinează ca înainte. ideal este să știi cât de mult să dai drumul la ambreiaj, la cuplu maxim dar fără să patineze cauciucurile. când cauciucurile patinează, mașina pierde timpi morti în depasarea spre înainte. |
-------------------- |
|
Al Cap0nE |
8 Jun 2004, 07:29
Post
#3
|
Lex talionis Group: Members Posts: 407 Joined: 19 February 04 From: Bucuresti |
cred ca era vorba de cum ar pleca motorul daca nu ar avea roti laugh.gif
|
--------------------
Dacia
1310
84
- KPN
|
|
viulian |
8 Jun 2004, 10:59
Post
#4
|
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
Ideea era ca ambreiajul sa fie eliberat incat sa nu patineze rotile - asta e clar - n-am zis ca am banuit si io ca s-o subintelege smile.gif
Eu vorbeam la un nivel teoretic - evident ca daca ai motoru muci, poti sa-l ambalezi la cat vrei, etc, etc.. sunt multe chestii care nu le-am specificat. |
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|
SYL |
8 Jun 2004, 13:05
Post
#5
|
doc Group: Members Posts: 2.876 Joined: 16 December 03 From: Bucuresti |
[quote]
- turatia de putere maxima = viteza de deplasare cea mai mare pentru treapta respectiva. [/quote] Incorect; viteza cea mai mare in treapta respectiva se obtine la turatia de limitare la modelel cu injectie; exceptind tr 4 si 5 la care nu poti sa o duci pana acolo. |
--------------------
Dacia
Duster
1.2 TCe 4x4 E6 (2015)
|
|
viulian |
8 Jun 2004, 14:08
Post
#6
|
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
SYL, corect sau incorect ? ca nu inteleg..
|
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|
SPAWN |
15 Jun 2004, 19:17
Post
#7
|
Membru autentic Group: Members Posts: 243 Joined: 26 May 04 From: BUCURESTI DR TABEREI |
adica la turatia de limitare ca nu inteleg ce ai vrut sa zici?? :?: parerea mae e ca la o dacie pe carburatie o poti tura pana la 5800-6000 ca sa traga kalumea :mrgreen: .mai sus nu mai trage decat daca e umblat pe la motor.la injectie nu stiu
|
-------------------- CU DACIA DEVII MECANIC LA SIGUR
|
|
viulian |
15 Jun 2004, 19:41
Post
#8
|
||||
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
Syl, tu nu ma contrazici, ci oferi un caz particular (interpretat in graba) la ceea ce spun eu. Daca inginerul de la Dacia a ales ca turatia de limitare sa fie fix (sau un pic pic dupa) turatia de putere maxima, e clar ca acolo atata poate masina. Daca mai lasau sa mearga inca 1000 de ture in plus, nu mai capatai viteza suplimentara ci doar crestea consumul. De aceea au ales s-o limiteze acolo si sa te 'protejeze'. Si la carburatie poti s-o duci la 5000 daca e motorul ok, dar deja dupa 5500 nu mai creste viteza.. Adica e clar ca esti deja peste turatia de putere maxima. Si daca ai putea-o s-o calci in mers pana la 7000 ai observa cu surprindere ca ai merge mai incet decat daca ai merge cu 5000. Si ma refer la motorul de dacie - nu la cel de masini straine unde turatia de putere maxima (unde probabil e pusa si limitarea electronica este >7000 de ture). Ma pasioneaza motoarele - si ceea ce am sintetizat in primul post de pe threadul acesta sunt informatii culese de aici: http://auto.howstuffworks.com/channel.htm?...-under-the-hood |
||||
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|||||
nelu |
16 Jun 2004, 08:39
Post
#9
|
Membru autentic Group: Members Posts: 300 Joined: 11 November 03 From: Bucuresti |
viulian ce ai vrut sa spui cu "daca ai putea-o s-o calci in mers pana la 7000 ai observa cu surprindere ca ai merge mai incet decat daca ai merge cu 5000"? :shock:
|
--------------------
Dacia
Break CLI 2003
|
|
Sergiu |
16 Jun 2004, 09:21
Post
#10
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
La DSN si SLZ - turatia de putere maxima e 5250, iar limitarea e la 6200 in treptele mici de viteza. Si chiar se simte ca mai trage si in intervalul ala (de aproape 1000 de ture). Asa ca trageti voi concluziile, cei care nu prea erati convinsi. Si sa stiti ca de la 5250 la 6200 se obtine si o crestere a vitezei, si anume cu 6200/5250 =~ 1.18 (deci vreo 20% raportat la turatia de putere maxima)
|
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
viulian |
16 Jun 2004, 09:40
Post
#11
|
||
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
nelu, Am vrut sa zic ca daca la dacie (cu carburatie de exemplu) turatia de putere maxima este la 5000rpms (nu m-am uitat pe nici un grafic, am dedus empiric din practica pe masina mea) daca tu ai reusi sa o duci mai mult de 5500 - ai observa ca scazi in viteza. De ce ? 1. Puterea motorului (care da viteza maxima in treapta respectiva) este direct proportionala cu produsul Cuplu X RPMS. 2. Uita-te te rog la graficul de mai jos, inainte sa citesti mai departe: (nu e cel de dacie - dar intr-un fel sau altul cam asa este la toate motoarele). 3. Intre 2000 si 4500rpms - putere creste odata cu turatia (cupul e cat de cat constant). Dupa 5000rpms, cuplul motorului incepe sa scada brusc, si chiar daca tu continui sa maresti turatia, nu poti compensa scaderea cuplului, si puterea incepe sa scada si ea. Scade puterea, ai viteza mai mica.... Concluzii: 1. Firmele de masini de obicei pun o limitare electronica undeva aproape de turatia de putere maxima. Ar fi inutil din punct de vedere economic sa te lase sa cresti turatia cand nu mai ai nici un castig de putere. Ar creste foarte mult consumu si uzura motorului.. 2. Daca nu ar fi limitari si motoarele ar putea sa mearga ceva pana dupa turatia de putere maxima, intr-adevar, la 7000 de ture pe dacie ai merge mai incet decat la 5000, caci cuplul scade mult dupa 5000 si implicit puterea. Attached thumbnail(s) torque-hp.gif ( Size: 2.83k ) Number of downloads: 5351 |
||
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|||
Sergiu |
16 Jun 2004, 10:06
Post
#12
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
Cum p... mea sa mergi mai incet la 7000 decat la 5000, pai viteza masinii e proportionala cu turatia (intr-o treapta de viteza data). Se invarte motorul mai repede, se invarte si roata mai repede! E o ineptie ce ai scris acolo! De asta am si luat-o cu p si ..., scuzati-ma, dar nu ma mai pot abtine! Poate ai vrut sa spui ca scade acceleratia, dar nu ai spus asta si chiar se intelege ca vorbesti aiurea. |
||
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|||
viulian |
16 Jun 2004, 10:07
Post
#13
|
||
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
Din brosura http://www.dacia.ro/eKontentDaciaFiles/hom...images/1022.pdf am extras graficul atasat. Se observa ca puterea nu este inca in scadere mare atunci cand motorul este pe la 6000 de ture. Insa graficul nu arata cum merg liniile de putere si cuplu peste 6000 - pentru ca.. e limitat acolo deoarce singurul fel in care ar putea evolua ar fi brusc in jos smile.gif Deci daca nu ar fi limitarea la Solente/DSN si ai putea s-o duci si la 7000-8000 de ture cu acelasi motor (cu graficul de mai jos continuat) ai vedea ca ai merge cu viteza mai mica decat daca ai merge cu 6200. Attached thumbnail(s) solenta.jpg ( Size: 70.26k ) Number of downloads: 6771 |
||
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|||
Sergiu |
16 Jun 2004, 10:13
Post
#14
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
Hai ca mingea e la tine! Te las sa spui ce ai de zis... Eu acum inteleg ca te refereai la viteza maxima care poate fi atinsa, data de puterea maxima a motorului... Sau ce anume?
|
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
viulian |
16 Jun 2004, 10:14
Post
#15
|
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
Sergiu, te rog sa te linistesti - lipsa de informatie iti produce stari de nervozitate. Viteza e proportionala cu turatia este cum ai spune ca toata lumea se pricepe la fotbal. Daca ai studia bine, ai sa vezi ca de fapt:
1. viteza e proportionala cu puterea 2. puterea e proportionala cu cuplu x rpms 3. DAR cuplu scade brusc (cuplul se poate numi o 'caracteristica de fabricatie a motorului') dupa o anumita turatie, facand astfel ca: 4. viteza sa NU fie proportionala cu turatia la turatii prea mici ori prea mari - ci doar acolo unde cuplul este cat de cat constant. Dovada este in graficul cu DNS de mai sus sau in orice alt grafic de motor. Intre 2000 si 4500 - puterea creste la 45 grade fiind direct proportionala cu turatia (cuplul fiind constant). Pe plaja asta de valori, intr-adevar viteza e proportionala cu turatia. Insa mai in stanga sau mai in dreapta nu se mai aplica din cauza scaderii cuplului (caracteristica de fabricatie - felul in care cuplul depinde de turatie e specific motorului). [AM EDITAT SI SCOS PASAJUL DE AICI]. Ma refer ca daca mergi cu 180Km/h la 6200, si i-ai da 8000 rotatii (pp absenta limitarea electronica) viteza de deplasare ar scadea. |
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|
nelu |
16 Jun 2004, 11:17
Post
#16
|
Membru autentic Group: Members Posts: 300 Joined: 11 November 03 From: Bucuresti |
viulian, viteza unei masini (in cazul in care nu patineaza ambreiajul sau nu patineaza rotile) este proportionala cu turatia motorului. Proportia este stabilita de treapta respectiva a cutiei de viteze in care te afli.
In schimb, acceleratia ce poate fi obtinuta la un moment dat nu este proportionala cu turatia. Cred ca tu faci o confuzie intre viteza (spatiul parcurs in unitatea de timp) si acceleratie (variatia vitezei in unitatea de timp). |
--------------------
Dacia
Break CLI 2003
|
|
sstanescu |
16 Jun 2004, 11:51
Post
#17
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 681 Joined: 5 July 02 From: Bucuresti |
Ma bag si eu in scandal
1. Raportul de transmisie este fix, singura modalitate de a-l schimba e prin intermediul rapoartelor cutiei de viteze. Asta e Legea Nr. 1 si nimeni nu o poate schimba, doar un ambreiaj care patineaza. 2. Daca vorbim ipotetic de a duce motorul in 8000 de ture intr-o treapta inferioara, cu sarcina redusa, este imposibil sa ai viteza mai mica decat atunci cand ai 6200 de ture, nu importa curba de putere sau ce alta curba vrei. Se aplica Legea Nr 1 a transmisiei de mai sus. 3. Daca vorbim de 8000 de ture in trepte superioare sau cu sarcina (deal de exemplu), vorbim cam prostii. Motorul ar avea nevoie de o putere mult mai mare pentru a invinge frecarea cu aerul si/sau rampa. De aceea, cu pedala in podea, motorul se va stabiliza la un regim la care forta sa este egala cu suma tuturor celorlalte forte care contribuie la oprirea masinii. La interpretarea curbei de putere, luati in permanenta in considerare acest exemplu al urcarii unui deal, in care fortele potrivnice sunt accentuate. Ii dai treapta inferioara pentru ca egalarea celor doua forte (ma rog, celor doua grupe de forte) sa se faca intr-un regim cat mai favorabil motorului, catre zona maxima a lui de putere. |
||
--------------------
Dacia
SupeRNova Clima
- B-92-SLC
|
|||
Sergiu |
16 Jun 2004, 12:10
Post
#18
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
sstanescu, este frumos din partea ta ca explici, dar esti sigur ca vei fi inteles? Eu unul am renuntat, si mi se pare putin ironic sa citesc un tutorial scris de cineva care afirma ca viteza scade odata cu cresterea turatiei. Si culmea e ca are masina omul, deci ar trebui sa lase notiunile gen cuplu, putere asupra carora ne straduim toti sa avem o intelegere intuitiva (Insight), doar sa relateze ce observa la masina, ar fi suficient.
No offense meant! |
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
sstanescu |
16 Jun 2004, 12:12
Post
#19
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 681 Joined: 5 July 02 From: Bucuresti |
Asta te rog sa o documentezi nitel, nu de alta dar omul cat traieste invata! |
||
--------------------
Dacia
SupeRNova Clima
- B-92-SLC
|
|||
AC |
16 Jun 2004, 12:17
Post
#20
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 569 Joined: 11 March 04 From: Iasi |
viulian, a scris
.......asta-i o gluma sau nu am citit bine?... |
||
--------------------
Dacia
1310 TX
|
|||
Marty |
16 Jun 2004, 12:27
Post
#21
|
||
Membru cu privire de ansamblu Group: Members Posts: 5.840 Joined: 14 April 03 From: Corbu |
CEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ?????????????????????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: |
||
--------------------
Gillette
De unica folosinta
2011
- B 999 NAM Mindru absolvent de grup scolar.
|
|||
Sergiu |
16 Jun 2004, 12:37
Post
#22
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
Watch out! explic eu:
(prin definitie) Cuplu = forta * bratul fortei P = L/t = forta * distanta / t (manipularea de formule) rpm = nr rot / t distanta = raza de rotatie(=bratul fortei) * nr rot => P = forta * raza de rotatie * nr rot / t = Cuplu * rpm Proportionalitatea de care spunea viulian este din cauza ca exista o constanta de ajustare a unitatilor de masura. Lasand formulele, o explicatie intuitiva: imaginati-va ca aveti un motor obtinut astfel: o manivela cu o roata dintata de 10 dinti este legata la o alta roata dintata de 10.000 dinti. Rezulta un raport de 1:1000. Invarti manivela de 1000 de ori, se invarte roata mare odata. Sa zicem ca poti obtine un cuplu de 1Nm cu manivela (presupunem ca asta e forta omului) si o poti invarti odata pe secunda. Asta inseamna cuplu motor (retineti, motorul este chiar ansamblul asta) de 1000Nm, la o turatie de 1/1000 rpm. Este de necontestat ca se pot urca multe kilograme pe un munte cu asa o chestie (sa zicem ca o sa cuplam motorul la rotile unei carute), dar invarti de-ti sar capacele si te misti ca melcul. Notiunea asta este cuplul (capacitatea de a roti axul de iesire la motor, chiar cand exista o opozitie mare). Puterea: capacitatea de a da acest cuplu, dar la multe rotatii pe secunda (adica urci sarcina, dar o urci repede). Cu cat la o turatie anume dai cuplu mai mare, cu atat puterea e mai mare (urci cu o viteza constanta, dar mai multe kilograme). Sau - dai acelasi cuplu, dar la turatii mai mari - ai putere mai mare (o anumita cantitate de ceva, o urci mai repede). Ajustarea de la nevoia de a urca o cantitate mare si nevoia de a urca o cantitate mai mica, dar cu viteza mai mare este cauza existentei cutiei de viteze. Schimbi turatia la roti, dar se schimba si cuplul la roata. Poti urca mai repede, dar nu dealuri prea abrupte (scade cuplul la roti, deci implicit forta la roti). Sau poti trage sarcini mari (tractezi o masina, urci un deal abrupt), dar intr-o treapta inferioara, nu poti avea viteze mari. Sper ca nu am gresit prea mult si ca am fost relativ clar. Cine are neintelegeri - va rog, pot corecta, modifica, completa si (daca va suparati tare tare) sterge mesajul asta! :wink: |
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
OCEBE |
16 Jun 2004, 12:41
Post
#23
|
Membru autentic Group: Members Posts: 1.324 Joined: 30 January 04 From: galati |
A. Viteza
ca viteza e direct proportionala cu turatia motorului e evident; B.Puterea orice motor (cel putin d.p.d.v. teoretic) se poate tura la infinit dar NUMAI ratiuni de ordin mecanic fac imposibila turarea peste o anumita valoare; limitarile care se pun sunt pentru a se evita depasirea unui prag peste care defectele mecanice ar fi inevitabile; de regula, turatia maxima pentru un motor se da cea pentru putere maxima dar asta nu inseamna ca peste acea turatie motorul nu mai dezvolta putere a.i. viteza corespunzatoare sa fie mai mare decat viteza obtinuta la turatia de putere maxima. C. Cuplu teoretic puterea si cuplul sunt direct proportionale dar..... la motoarele de dacie (si nu numai) diagrama de distributie E FIXA ; acest lucru face ca momentul (cuplul) sa nu varieze proportional cu puterea si sa aiba un maxim numai pentru O SINGURA TURATIE INAINTE DE TURATIA DE PUTERE MAXIMA; modificandu-se diagrama de distributie (un alt profil la arborele cu came de ex.) turatia de cuplu maxim va fi alta; in afara de diagrama de distributie fixa, cuplul mai este influentat negativ de turatii scazute si/ sau turatii ridicate precum si din alte motive (umplerea cilindrilor este deficitara atat la turatii mici cat si la turatii ridicate; calitatea amestecului preparat este diferit de la o turatie la alta, etc). |
--------------------
dacia
1300 Am avut o DACIA 1300
|
|
OCEBE |
16 Jun 2004, 12:49
Post
#24
|
||
Membru autentic Group: Members Posts: 1.324 Joined: 30 January 04 From: galati |
Si vorba lui Sergiu:
|
||
--------------------
dacia
1300 Am avut o DACIA 1300
|
|||
OCEBE |
16 Jun 2004, 13:06
Post
#25
|
||||
Membru autentic Group: Members Posts: 1.324 Joined: 30 January 04 From: galati |
VIulian :
formula 1. e interpretata gresit; plecand de aici, tot rationamentul lui e gresit si astfel apare se explica enormitatea de care s-a mirat toata lumea.
|
||||
--------------------
dacia
1300 Am avut o DACIA 1300
|
|||||
Sergiu |
16 Jun 2004, 13:20
Post
#26
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
formula aia e corecta, alta formula e gresita: ca viteza e proportionala cu puterea... fenomenul pe care il stim toti este ca degeaba o mai calci, viteza nu creste (si nici turatia).
|
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
viulian |
16 Jun 2004, 14:16
Post
#27
|
Que ? Group: Members Posts: 356 Joined: 22 March 04 From: Bucuresti |
Wow - sa ma sperii - de cate reactii am starnit :shock:
Eu am starnit scandalul - sunt dator cu explicatii ca sa il calmez :oops: Gresala mea a fost ca nu am specificat clar ca e vorba de ceva teoretic - si ca lucrurile se 'reinterpreteaza' atunci cand trebuie aplicate in practica. Ce am exclus din explicatii este variatia fortei intampinate de masina in frecarea cu aerul. In conditiile astea, este cum ziceti si voi caci in relatia P = L/t = Fd/t = Fv -> F nu este constant, ci e dependenta in functie de rezistenta aerului/inclinarea masinii, etc.. Si e natural cand esti cu pedala la fund ca viteza maxima atinsa sa nu mai scada, acceleratia sa fie 0, si motorul din cauza legaturii directe intre el si roti sa nu mai aiba suficienta putere si sa nu poata trece de turatia acum limitata 'aerodinamic'. Ce intentionam era sa explic graficul cuplu/putere - grafic ce se face cu motorul stand pe banc si fiind verificat dinamometric. In aceste conditii, forta F de masurare ESTE constanta. In contextul asta simplificat - un motor turat la 8000 de ture - va produce mai putina energie decat daca ar fi turat la 5000, si implicit viteza cu care ar deplasa o masa 'm' ar fi mai mica (E = mv*v/2) (repet - F constant -> adica viteza si modul de deplasare a masei 'm' nu influenteaza caracteristicile motorului). Asta voiam sa zic :oops: si nu este fals - dar am fortat exemplul cu dacia. Scuze! :inger: |
--------------------
Dacia
1310S
- CT-26-VID
|
|
Sergiu |
16 Jun 2004, 14:51
Post
#28
|
Membru autentic Group: Members Posts: 494 Joined: 23 May 02 From: Timisoara |
Pai da, ai fortat... Scuze ca am avut iesiri, (ne)demne de un programator. Ce vroiai tu sa zici este ca prin modificarea etajarii cutiei nu se poate obtine o viteza maxima mai mare decat cea pe care o poti obtine la turatia de putere maxima (zicea mai demult cristidb ca se procedeaza astfel - se alege raportul de demultiplicare pentru treapta a IV-a in asa fel incat sa se obtina viteza maxima constructiva a autovehiculului la turatia de putere maxima).
De asta spun - nu te-ai exprimat corect, ce ai zis tu se interpreta ca daca o mai calci peste turatia aia de putere maxima, o sa mergi mai incet de fapt. No prob - bine ca s-a lamurit totul! |
--------------------
Dacia
SupeRNova
|
|
SPAWN |
16 Jun 2004, 18:26
Post
#29
|
Membru autentic Group: Members Posts: 243 Joined: 26 May 04 From: BUCURESTI DR TABEREI |
daca nu va bateti tot degeaba :twisted: :mrgreen:
|
-------------------- CU DACIA DEVII MECANIC LA SIGUR
|
|
OCEBE |
17 Jun 2004, 06:02
Post
#30
|
Membru autentic Group: Members Posts: 1.324 Joined: 30 January 04 From: galati |
Sergiu, asa e;sunt dator cu o rectificare, ceea ce am si facut
|
--------------------
dacia
1300 Am avut o DACIA 1300
|
|
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 23rd April 2024 - 15:23 |