DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

5 Pages  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> TOT - la ce turatie e bine sa schimbi treptele de

viulian
post 5 Jun 2004, 17:34
Post #1


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




Pe scurt pentru incepatori:

- schimbarea intr-o treapta superioara de viteza = viteza mai mare dar capacitate mica de a accelera.
- schimbarea intr-o treapta mai mica de viteza = viteza mai mica dar capacitate de a accelera mai mare.

SAU
- turatia de cuplu maxim = viteza de accelerare e cea mai mare pentru treapta respectiva.
- turatia de putere maxima = viteza de deplasare cea mai mare pentru treapta respectiva.

SAU (pe scurt)
- cuplu = accelerare.
- putere = viteza.

Cum de cele mai multe ori la turatii ori prea mici ori prea mari cuplul scade destul de mult, la extremele RPM-ului motorului nu se poate accelera repede. Repet, masina nu accelereaza decat foarte lent daca nu ai cuplu suficient, si asta se intampla ori la turatii mici (<1500-2000) ori la turatii mari (>5000-6000).

Ca sa faci suta cel mai repede trebuie sa duci motorul la turatia de putere maxima, si cand ajungi acolo sa schimbi superior ca sa scada turatia motorului ca sa poti accelera din nou pana la viteza de putere maxima in noua treapta (caci cuplul scade cand motorul e la turatia de putere maxima sau mai mult).
Si ca sa pleci cat mai repede de la semafor trebuie sa tii motorul la turatia cuplului maxim si sa eliberezi brusc ambreiajul. Asa se obtine acceleratia cea mai rapida - insa masina nu va rezista prea mult in conditiilea astea smile.gif.

La drum intins se circula intr-o treapta mare de viteza (ai viteza mare, nu consumi mult si nici nu ai nevoie de accelerezi). Daca te apropii de un tir care merge mai incet, schimbi intr-o treapta inferioara, nu mai ai viteza asa de mare, dar poti sa accelerezi mai repede. Caci daca trebuie sa stai in spatele lui, nu poti sa ramai in treapta superioara de viteza. Ar trebui sa mergi la 1500-2000 de ture si cand se iveste ocazia, nu poti accelera caci motorul nu are cuplu suficient acolo. Trebuie sa schimbi intr-o treapta inferioara, turatia motorului creste si ajunge in zona de cuplu maxim, si atunci poti depasi caci poti accelera repede.

Evident, totul se invata din practica si e profund dependent de masina care este condusa (si pentru meticulosi - e musai sa invatati pe de rost graficul de cuplu/putere/RPM al masinii). Si ca sa schimbi optim, depinde si de caracteristicile aerodinamice ale masinii, de trafic, etc, etc, etc...


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
mihai_9
post 8 Jun 2004, 00:32
Post #2


Membru incepator


Group: Members
Posts: 6
Joined: 20 May 04




..."ca sa pleci cat mai repede de la semafor trebuie sa tii motorul la turatia cuplului maxim si sa eliberezi brusc ambreiajul. Asa se obtine acceleratia cea mai rapida"...

nu ai dreptate. ca să obții demarajul optim nu este suficient să accelerezi la maxim și să dai drumul brusc la ambreiaj. tocmai aici intervine arta, talentul fiecărui șofer, trebuie să ai accelerație maximă cu o debreiere astfel încât să nu patineze roțile. cred ca ai văzut și tu la formula 1 ca de când plecarea de pe loc este asistată de calculator (mai nou vor să o scoată dinnou) nu mai iese atât fum de cauciuc încins, roțile nu mai patinează ca înainte. ideal este să știi cât de mult să dai drumul la ambreiaj, la cuplu maxim dar fără să patineze cauciucurile. când cauciucurile patinează, mașina pierde timpi morti în depasarea spre înainte.


--------------------
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Al Cap0nE
post 8 Jun 2004, 07:29
Post #3


Lex talionis


Group: Members
Posts: 407
Joined: 19 February 04
From: Bucuresti




cred ca era vorba de cum ar pleca motorul daca nu ar avea roti laugh.gif


--------------------
Dacia 1310 84 - KPN
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 8 Jun 2004, 10:59
Post #4


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




Ideea era ca ambreiajul sa fie eliberat incat sa nu patineze rotile - asta e clar - n-am zis ca am banuit si io ca s-o subintelege smile.gif

Eu vorbeam la un nivel teoretic - evident ca daca ai motoru muci, poti sa-l ambalezi la cat vrei, etc, etc.. sunt multe chestii care nu le-am specificat.


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
SYL
post 8 Jun 2004, 13:05
Post #5


doc


Group: Members
Posts: 2.876
Joined: 16 December 03
From: Bucuresti




[quote]
- turatia de putere maxima = viteza de deplasare cea mai mare pentru treapta respectiva.
[/quote]
Incorect; viteza cea mai mare in treapta respectiva se obtine la turatia de limitare la modelel cu injectie; exceptind tr 4 si 5 la care nu poti sa o duci pana acolo.


--------------------
Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 E6 (2015)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 8 Jun 2004, 14:08
Post #6


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




SYL, corect sau incorect ? ca nu inteleg..


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
SPAWN
post 15 Jun 2004, 19:17
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 243
Joined: 26 May 04
From: BUCURESTI DR TABEREI




adica la turatia de limitare ca nu inteleg ce ai vrut sa zici?? :?: parerea mae e ca la o dacie pe carburatie o poti tura pana la 5800-6000 ca sa traga kalumea :mrgreen: .mai sus nu mai trage decat daca e umblat pe la motor.la injectie nu stiu


--------------------
CU DACIA DEVII MECANIC LA SIGUR
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 15 Jun 2004, 19:41
Post #8


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




QUOTE
QUOTE

- turatia de putere maxima = viteza de deplasare cea mai mare pentru treapta respectiva.  

Incorect; viteza cea mai mare in treapta respectiva se obtine la turatia de limitare la modelel cu injectie; exceptind tr 4 si 5 la care nu poti sa o duci pana acolo.


Syl, tu nu ma contrazici, ci oferi un caz particular (interpretat in graba) la ceea ce spun eu. Daca inginerul de la Dacia a ales ca turatia de limitare sa fie fix (sau un pic pic dupa) turatia de putere maxima, e clar ca acolo atata poate masina. Daca mai lasau sa mearga inca 1000 de ture in plus, nu mai capatai viteza suplimentara ci doar crestea consumul. De aceea au ales s-o limiteze acolo si sa te 'protejeze'.

Si la carburatie poti s-o duci la 5000 daca e motorul ok, dar deja dupa 5500 nu mai creste viteza.. Adica e clar ca esti deja peste turatia de putere maxima. Si daca ai putea-o s-o calci in mers pana la 7000 ai observa cu surprindere ca ai merge mai incet decat daca ai merge cu 5000. Si ma refer la motorul de dacie - nu la cel de masini straine unde turatia de putere maxima (unde probabil e pusa si limitarea electronica este >7000 de ture).

Ma pasioneaza motoarele - si ceea ce am sintetizat in primul post de pe threadul acesta sunt informatii culese de aici: http://auto.howstuffworks.com/channel.htm?...-under-the-hood


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nelu
post 16 Jun 2004, 08:39
Post #9


Membru autentic


Group: Members
Posts: 300
Joined: 11 November 03
From: Bucuresti




viulian ce ai vrut sa spui cu "daca ai putea-o s-o calci in mers pana la 7000 ai observa cu surprindere ca ai merge mai incet decat daca ai merge cu 5000"? :shock:


--------------------
Dacia Break CLI 2003
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 09:21
Post #10


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




La DSN si SLZ - turatia de putere maxima e 5250, iar limitarea e la 6200 in treptele mici de viteza. Si chiar se simte ca mai trage si in intervalul ala (de aproape 1000 de ture). Asa ca trageti voi concluziile, cei care nu prea erati convinsi. Si sa stiti ca de la 5250 la 6200 se obtine si o crestere a vitezei, si anume cu 6200/5250 =~ 1.18 (deci vreo 20% raportat la turatia de putere maxima)


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 16 Jun 2004, 09:40
Post #11


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




QUOTE
viulian ce ai vrut sa spui cu \"daca ai putea-o s-o calci in mers pana la 7000 ai observa cu surprindere ca ai merge mai incet decat daca ai merge cu 5000\"? :shock:


nelu,

Am vrut sa zic ca daca la dacie (cu carburatie de exemplu) turatia de putere maxima este la 5000rpms (nu m-am uitat pe nici un grafic, am dedus empiric din practica pe masina mea) daca tu ai reusi sa o duci mai mult de 5500 - ai observa ca scazi in viteza.

De ce ?

1. Puterea motorului (care da viteza maxima in treapta respectiva) este direct proportionala cu produsul Cuplu X RPMS.

2. Uita-te te rog la graficul de mai jos, inainte sa citesti mai departe:
(nu e cel de dacie - dar intr-un fel sau altul cam asa este la toate motoarele).

3. Intre 2000 si 4500rpms - putere creste odata cu turatia (cupul e cat de cat constant). Dupa 5000rpms, cuplul motorului incepe sa scada brusc, si chiar daca tu continui sa maresti turatia, nu poti compensa scaderea cuplului, si puterea incepe sa scada si ea. Scade puterea, ai viteza mai mica....

Concluzii:
1. Firmele de masini de obicei pun o limitare electronica undeva aproape de turatia de putere maxima. Ar fi inutil din punct de vedere economic sa te lase sa cresti turatia cand nu mai ai nici un castig de putere. Ar creste foarte mult consumu si uzura motorului..
2. Daca nu ar fi limitari si motoarele ar putea sa mearga ceva pana dupa turatia de putere maxima, intr-adevar, la 7000 de ture pe dacie ai merge mai incet decat la 5000, caci cuplul scade mult dupa 5000 si implicit puterea.

Attached thumbnail(s)
torque-hp.gif ( Size: 2.83k ) Number of downloads: 5351


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 10:06
Post #12


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




QUOTE

2. Daca nu ar fi limitari si motoarele ar putea sa mearga ceva pana dupa turatia de putere maxima, intr-adevar, la 7000 de ture pe dacie ai merge mai incet decat la 5000, caci cuplul scade mult dupa 5000 si implicit puterea.  
Mai baiete, tu ori ne iei de prosti si iti bati joc de noi, ori lasa-te si lasa-ne si pe noi in pace! Ori invata sa spui corect ce ai de zis (cazul care sper ca e cel real).
Cum p... mea sa mergi mai incet la 7000 decat la 5000, pai viteza masinii e proportionala cu turatia (intr-o treapta de viteza data). Se invarte motorul mai repede, se invarte si roata mai repede! E o ineptie ce ai scris acolo! De asta am si luat-o cu p si ..., scuzati-ma, dar nu ma mai pot abtine! Poate ai vrut sa spui ca scade acceleratia, dar nu ai spus asta si chiar se intelege ca vorbesti aiurea.


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 16 Jun 2004, 10:07
Post #13


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




QUOTE
La DSN si SLZ - turatia de putere maxima e 5250, iar limitarea e la 6200 in treptele mici de viteza. Si chiar se simte ca mai trage si in intervalul ala (de aproape 1000 de ture). Asa ca trageti voi concluziile, cei care nu prea erati convinsi. Si sa stiti ca de la 5250 la 6200 se obtine si o crestere a vitezei, si anume cu 6200/5250 =~ 1.18 (deci vreo 20% raportat la turatia de putere maxima)


Din brosura http://www.dacia.ro/eKontentDaciaFiles/hom...images/1022.pdf am extras graficul atasat.

Se observa ca puterea nu este inca in scadere mare atunci cand motorul este pe la 6000 de ture. Insa graficul nu arata cum merg liniile de putere si cuplu peste 6000 - pentru ca.. e limitat acolo deoarce singurul fel in care ar putea evolua ar fi brusc in jos smile.gif

Deci daca nu ar fi limitarea la Solente/DSN si ai putea s-o duci si la 7000-8000 de ture cu acelasi motor (cu graficul de mai jos continuat) ai vedea ca ai merge cu viteza mai mica decat daca ai merge cu 6200.

Attached thumbnail(s)
solenta.jpg ( Size: 70.26k ) Number of downloads: 6771


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 10:13
Post #14


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




Hai ca mingea e la tine! Te las sa spui ce ai de zis... Eu acum inteleg ca te refereai la viteza maxima care poate fi atinsa, data de puterea maxima a motorului... Sau ce anume?


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 16 Jun 2004, 10:14
Post #15


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




Sergiu, te rog sa te linistesti - lipsa de informatie iti produce stari de nervozitate. Viteza e proportionala cu turatia este cum ai spune ca toata lumea se pricepe la fotbal. Daca ai studia bine, ai sa vezi ca de fapt:

1. viteza e proportionala cu puterea
2. puterea e proportionala cu cuplu x rpms
3. DAR cuplu scade brusc (cuplul se poate numi o 'caracteristica de fabricatie a motorului') dupa o anumita turatie, facand astfel ca:

4. viteza sa NU fie proportionala cu turatia la turatii prea mici ori prea mari - ci doar acolo unde cuplul este cat de cat constant.

Dovada este in graficul cu DNS de mai sus sau in orice alt grafic de motor. Intre 2000 si 4500 - puterea creste la 45 grade fiind direct proportionala cu turatia (cuplul fiind constant). Pe plaja asta de valori, intr-adevar viteza e proportionala cu turatia. Insa mai in stanga sau mai in dreapta nu se mai aplica din cauza scaderii cuplului (caracteristica de fabricatie - felul in care cuplul depinde de turatie e specific motorului).

[AM EDITAT SI SCOS PASAJUL DE AICI].

Ma refer ca daca mergi cu 180Km/h la 6200, si i-ai da 8000 rotatii (pp absenta limitarea electronica) viteza de deplasare ar scadea.


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nelu
post 16 Jun 2004, 11:17
Post #16


Membru autentic


Group: Members
Posts: 300
Joined: 11 November 03
From: Bucuresti




viulian, viteza unei masini (in cazul in care nu patineaza ambreiajul sau nu patineaza rotile) este proportionala cu turatia motorului. Proportia este stabilita de treapta respectiva a cutiei de viteze in care te afli.
In schimb, acceleratia ce poate fi obtinuta la un moment dat nu este proportionala cu turatia. Cred ca tu faci o confuzie intre viteza (spatiul parcurs in unitatea de timp) si acceleratie (variatia vitezei in unitatea de timp).


--------------------
Dacia Break CLI 2003
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
sstanescu
post 16 Jun 2004, 11:51
Post #17


Membru autentic


Group: Members
Posts: 681
Joined: 5 July 02
From: Bucuresti




Ma bag si eu in scandal

QUOTE


Deci daca nu ar fi limitarea la Solente/DSN si ai putea s-o duci si la 7000-8000 de ture cu acelasi motor (cu graficul de mai jos continuat) ai vedea ca ai merge cu viteza mai mica decat daca ai merge cu 6200.


1. Raportul de transmisie este fix, singura modalitate de a-l schimba e prin intermediul rapoartelor cutiei de viteze. Asta e Legea Nr. 1 si nimeni nu o poate schimba, doar un ambreiaj care patineaza.

2. Daca vorbim ipotetic de a duce motorul in 8000 de ture intr-o treapta inferioara, cu sarcina redusa, este imposibil sa ai viteza mai mica decat atunci cand ai 6200 de ture, nu importa curba de putere sau ce alta curba vrei. Se aplica Legea Nr 1 a transmisiei de mai sus.

3. Daca vorbim de 8000 de ture in trepte superioare sau cu sarcina (deal de exemplu), vorbim cam prostii. Motorul ar avea nevoie de o putere mult mai mare pentru a invinge frecarea cu aerul si/sau rampa. De aceea, cu pedala in podea, motorul se va stabiliza la un regim la care forta sa este egala cu suma tuturor celorlalte forte care contribuie la oprirea masinii. La interpretarea curbei de putere, luati in permanenta in considerare acest exemplu al urcarii unui deal, in care fortele potrivnice sunt accentuate. Ii dai treapta inferioara pentru ca egalarea celor doua forte (ma rog, celor doua grupe de forte) sa se faca intr-un regim cat mai favorabil motorului, catre zona maxima a lui de putere.


--------------------
Dacia SupeRNova Clima - B-92-SLC
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 12:10
Post #18


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




sstanescu, este frumos din partea ta ca explici, dar esti sigur ca vei fi inteles? Eu unul am renuntat, si mi se pare putin ironic sa citesc un tutorial scris de cineva care afirma ca viteza scade odata cu cresterea turatiei. Si culmea e ca are masina omul, deci ar trebui sa lase notiunile gen cuplu, putere asupra carora ne straduim toti sa avem o intelegere intuitiva (Insight), doar sa relateze ce observa la masina, ar fi suficient.

No offense meant!


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
sstanescu
post 16 Jun 2004, 12:12
Post #19


Membru autentic


Group: Members
Posts: 681
Joined: 5 July 02
From: Bucuresti




QUOTE

2. puterea e proportionala cu cuplu x rpms


Asta te rog sa o documentezi nitel, nu de alta dar omul cat traieste invata!


--------------------
Dacia SupeRNova Clima - B-92-SLC
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
AC
post 16 Jun 2004, 12:17
Post #20


Membru autentic


Group: Members
Posts: 569
Joined: 11 March 04
From: Iasi




viulian, a scris
QUOTE

Ma refer ca daca mergi cu 180Km/h la 6200, si i-ai da 8000 rotatii (pp absenta limitarea electronica) viteza de deplasare ar scadea.

.......asta-i o gluma sau nu am citit bine?...


--------------------
Dacia 1310 TX
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Marty
post 16 Jun 2004, 12:27
Post #21


Membru cu privire de ansamblu


Group: Members
Posts: 5.840
Joined: 14 April 03
From: Corbu




QUOTE
Ma refer ca daca mergi cu 180Km/h la 6200, si i-ai da 8000 rotatii (pp absenta limitarea electronica) viteza de deplasare ar scadea.

CEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ?????????????????????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:


--------------------
Gillette De unica folosinta 2011 - B 999 NAM
Mindru absolvent de grup scolar.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 12:37
Post #22


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




Watch out! explic eu:

(prin definitie)
Cuplu = forta * bratul fortei
P = L/t = forta * distanta / t

(manipularea de formule)
rpm = nr rot / t
distanta = raza de rotatie(=bratul fortei) * nr rot
=> P = forta * raza de rotatie * nr rot / t = Cuplu * rpm
Proportionalitatea de care spunea viulian este din cauza ca exista o constanta de ajustare a unitatilor de masura.

Lasand formulele, o explicatie intuitiva: imaginati-va ca aveti un motor obtinut astfel: o manivela cu o roata dintata de 10 dinti este legata la o alta roata dintata de 10.000 dinti. Rezulta un raport de 1:1000. Invarti manivela de 1000 de ori, se invarte roata mare odata. Sa zicem ca poti obtine un cuplu de 1Nm cu manivela (presupunem ca asta e forta omului) si o poti invarti odata pe secunda. Asta inseamna cuplu motor (retineti, motorul este chiar ansamblul asta) de 1000Nm, la o turatie de 1/1000 rpm. Este de necontestat ca se pot urca multe kilograme pe un munte cu asa o chestie (sa zicem ca o sa cuplam motorul la rotile unei carute), dar invarti de-ti sar capacele si te misti ca melcul. Notiunea asta este cuplul (capacitatea de a roti axul de iesire la motor, chiar cand exista o opozitie mare).
Puterea: capacitatea de a da acest cuplu, dar la multe rotatii pe secunda (adica urci sarcina, dar o urci repede). Cu cat la o turatie anume dai cuplu mai mare, cu atat puterea e mai mare (urci cu o viteza constanta, dar mai multe kilograme). Sau - dai acelasi cuplu, dar la turatii mai mari - ai putere mai mare (o anumita cantitate de ceva, o urci mai repede).
Ajustarea de la nevoia de a urca o cantitate mare si nevoia de a urca o cantitate mai mica, dar cu viteza mai mare este cauza existentei cutiei de viteze. Schimbi turatia la roti, dar se schimba si cuplul la roata. Poti urca mai repede, dar nu dealuri prea abrupte (scade cuplul la roti, deci implicit forta la roti). Sau poti trage sarcini mari (tractezi o masina, urci un deal abrupt), dar intr-o treapta inferioara, nu poti avea viteze mari.

Sper ca nu am gresit prea mult si ca am fost relativ clar. Cine are neintelegeri - va rog, pot corecta, modifica, completa si (daca va suparati tare tare) sterge mesajul asta! :wink:


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
OCEBE
post 16 Jun 2004, 12:41
Post #23


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.324
Joined: 30 January 04
From: galati




A. Viteza
ca viteza e direct proportionala cu turatia motorului e evident;
B.Puterea
orice motor (cel putin d.p.d.v. teoretic) se poate tura la infinit dar NUMAI ratiuni de ordin mecanic fac imposibila turarea peste o anumita valoare; limitarile care se pun sunt pentru a se evita depasirea unui prag peste care defectele mecanice ar fi inevitabile; de regula, turatia maxima pentru un motor se da cea pentru putere maxima dar asta nu inseamna ca peste acea turatie motorul nu mai dezvolta putere a.i. viteza corespunzatoare sa fie mai mare decat viteza obtinuta la turatia de putere maxima.
C. Cuplu
teoretic puterea si cuplul sunt direct proportionale dar.....
la motoarele de dacie (si nu numai) diagrama de distributie E FIXA ; acest lucru face ca momentul (cuplul) sa nu varieze proportional cu puterea si sa aiba un maxim numai pentru O SINGURA TURATIE INAINTE DE TURATIA DE PUTERE MAXIMA; modificandu-se diagrama de distributie (un alt profil la arborele cu came de ex.) turatia de cuplu maxim va fi alta; in afara de diagrama de distributie fixa, cuplul mai este influentat negativ de turatii scazute si/ sau turatii ridicate precum si din alte motive (umplerea cilindrilor este deficitara atat la turatii mici cat si la turatii ridicate; calitatea amestecului preparat este diferit de la o turatie la alta, etc).


--------------------
dacia 1300
Am avut o DACIA 1300
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
OCEBE
post 16 Jun 2004, 12:49
Post #24


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.324
Joined: 30 January 04
From: galati




Si vorba lui Sergiu:
QUOTE

Sper ca nu am gresit prea mult si ca am fost relativ clar. Cine are neintelegeri - va rog, pot corecta, modifica, completa si (daca va suparati tare tare) sterge mesajul asta!  


--------------------
dacia 1300
Am avut o DACIA 1300
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
OCEBE
post 16 Jun 2004, 13:06
Post #25


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.324
Joined: 30 January 04
From: galati




VIulian :
QUOTE

1. viteza e proportionala cu puterea  
2. puterea e proportionala cu cuplu x rpms  
3. DAR cuplu scade brusc (cuplul se poate numi o 'caracteristica de fabricatie a motorului') dupa o anumita turatie, facand astfel ca:  

4. viteza sa NU fie proportionala cu turatia la turatii prea mici ori prea mari - ci doar acolo unde cuplul este cat de cat constant.  

formula 1. e interpretata gresit; plecand de aici, tot rationamentul lui e gresit si astfel apare se explica enormitatea de care s-a mirat toata lumea.
QUOTE

viulian a scris:
Ma refer ca daca mergi cu 180Km/h la 6200, si i-ai da 8000 rotatii (pp absenta limitarea electronica) viteza de deplasare ar scadea.


--------------------
dacia 1300
Am avut o DACIA 1300
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 13:20
Post #26


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




formula aia e corecta, alta formula e gresita: ca viteza e proportionala cu puterea... fenomenul pe care il stim toti este ca degeaba o mai calci, viteza nu creste (si nici turatia).


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
viulian
post 16 Jun 2004, 14:16
Post #27


Que ?


Group: Members
Posts: 356
Joined: 22 March 04
From: Bucuresti




Wow - sa ma sperii - de cate reactii am starnit :shock:
Eu am starnit scandalul - sunt dator cu explicatii ca sa il calmez :oops:

Gresala mea a fost ca nu am specificat clar ca e vorba de ceva teoretic - si ca lucrurile se 'reinterpreteaza' atunci cand trebuie aplicate in practica. Ce am exclus din explicatii este variatia fortei intampinate de masina in frecarea cu aerul.

In conditiile astea, este cum ziceti si voi caci in relatia P = L/t = Fd/t = Fv -> F nu este constant, ci e dependenta in functie de rezistenta aerului/inclinarea masinii, etc..
Si e natural cand esti cu pedala la fund ca viteza maxima atinsa sa nu mai scada, acceleratia sa fie 0, si motorul din cauza legaturii directe intre el si roti sa nu mai aiba suficienta putere si sa nu poata trece de turatia acum limitata 'aerodinamic'.

Ce intentionam era sa explic graficul cuplu/putere - grafic ce se face cu motorul stand pe banc si fiind verificat dinamometric. In aceste conditii, forta F de masurare ESTE constanta.

In contextul asta simplificat - un motor turat la 8000 de ture - va produce mai putina energie decat daca ar fi turat la 5000, si implicit viteza cu care ar deplasa o masa 'm' ar fi mai mica (E = mv*v/2) (repet - F constant -> adica viteza si modul de deplasare a masei 'm' nu influenteaza caracteristicile motorului).

Asta voiam sa zic :oops: si nu este fals - dar am fortat exemplul cu dacia.

Scuze! :inger:


--------------------
Dacia 1310S - CT-26-VID
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Sergiu
post 16 Jun 2004, 14:51
Post #28


Membru autentic


Group: Members
Posts: 494
Joined: 23 May 02
From: Timisoara




Pai da, ai fortat... Scuze ca am avut iesiri, (ne)demne de un programator. Ce vroiai tu sa zici este ca prin modificarea etajarii cutiei nu se poate obtine o viteza maxima mai mare decat cea pe care o poti obtine la turatia de putere maxima (zicea mai demult cristidb ca se procedeaza astfel - se alege raportul de demultiplicare pentru treapta a IV-a in asa fel incat sa se obtina viteza maxima constructiva a autovehiculului la turatia de putere maxima).
De asta spun - nu te-ai exprimat corect, ce ai zis tu se interpreta ca daca o mai calci peste turatia aia de putere maxima, o sa mergi mai incet de fapt.
No prob - bine ca s-a lamurit totul!


--------------------
Dacia SupeRNova
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
SPAWN
post 16 Jun 2004, 18:26
Post #29


Membru autentic


Group: Members
Posts: 243
Joined: 26 May 04
From: BUCURESTI DR TABEREI




daca nu va bateti tot degeaba :twisted: :mrgreen:


--------------------
CU DACIA DEVII MECANIC LA SIGUR
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
OCEBE
post 17 Jun 2004, 06:02
Post #30


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.324
Joined: 30 January 04
From: galati




Sergiu, asa e;sunt dator cu o rectificare, ceea ce am si facut


--------------------
dacia 1300
Am avut o DACIA 1300
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
5 Pages  1 2 3 > » 
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 23rd April 2024 - 15:23
Forum Renault