Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Montarea unei instalatii de lumini XENON
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
musicall
Trebuie sa recunoasteti ca luminile Xenon va innebunesc de fiecare data cand le vedeti in oglinda retrovizoare si va ziceti: "Ia uite-l si pe asta, ce daca are xenoane? Ce eu nu pot sa am?"

Luminiile de tip HID, cu descarcare in gaz, mai generic Xenon, prezinta cateva avantaje incontestabile, pe care chiar merita sa le luati in seama. Pe langa lumina foarte puternica, clara, care bate la distanta mai mare decat un bec halogen simplu, lumina xenon consuma putina energie electrica si are avantajul ca se arde foarte greu.

Multi au senzatia ca vor cumpara doua becuri "xenon" cu 500.000 de lei din targ, le monteaza in faruri si gata! Fals! Becurile de xenon au fiecare cate un ridicator de tensiune (descarcator) si presupun un efort financiar mult mai semnificativ. De asemenea, luminile se vor monta pe faza scurta a masinii.

In primul rand trebuie stiut ca instalatia de lumini Xenon nu este o simpla jucarie pe care o poate monta orice pusti in spatele blocului, ci este un sistem complex, care devine periculos daca nu este montat intr-un service autorizat sau macar de un electrician auto cu experienta.

[attachmentid=10473]

De ce spun asta? In primul rand pentru ca instalatia produce o descarcare foarte puternica, care poate curenta serios (chiar fatal) sau va poate praji reteaua electrica. Este adevarat ca descarcatoarele sunt bine gandite si protejate, dar daca legatura la masa masinii nu este facuta corect dati garantat de belele.

Componente ale instalatiei: 2 declansatoare, 2 becuri Xenon D2S sau D2R, cabluri de legatura (optional), relee de siguranta (optional)

Variante de achizitionare - INSTALATIA DE DESCARCARE

1.Daca automobilul a avut prevazuta si o varianta cu Xenon din fabricatie, veti cumpara cele doua descarcatoare originale, doua becuri, eventual firele de legatura.

2.Daca automobilul pe care il aveti nu prevede si o instalatie de xenon din fabrica si nici in familia din care face parte nu exista asa ceva (de la un model mai scump) veti cumpara un kit universal de montaj, care poate fi pus inclusiv pe o Dacie, daca se doreste acest lucru.

Kit original versus kit universal:

A.Kit-ul original este FOARTE scump si cand spun asta ma refer la un buget de 1.000 de euro in cazul unui Hella pentru Audi sau VW. Mai mult, un bec D2S sau D2R poate costa de la 90 la 138 de euro. Scump, nu? Pe de alta parte, kit-urile originale sunt realizate de firme mari (Hella, Bosch, Osram, Automotive Lighting), calitatea este ireprosabila, sunt foarte sigure, cvasi-perfecte, se ard greu sau chiar deloc. Un bec Xenon va poate tine o vesnicie.

B.Kit-urile universale sunt rareori realizate de firme consacrate, dar costa o fractiune din pretul celui de fabrica. Fiabilitatea lor ramane discutabila, prin prisma pretului, insa pentru o masina pe care nu doriti sa o tineti 10 ani sau oricum o vindeti, recomand montarea unui kit-universal.

Variante de montare (achizitionare) - BLOCURI OPTICE

1.Daca ati avut norocul ca masina dumneavoastra sa fie echipata din fabrica cu faruri care au inclusa la faza scurta o lentila (lupa), aveti sanse mari sa faceti o treaba foarte buna cu buget mai mic. Veti cumpara doar kit-ul de instalare, cu 2 becuri si le veti monta in farurile de fabrica.

2. Daca ati avut ghinionul ca masina sa aiba faruri clasice (chiar si cu sticla clara), care la faza scurta arata obisnuit (becul nu este ecranat de o lentila sau lupa), va fi mai greu sa montati instalatia xenon, pentru ca becul nu focalizeaza, altfel spus bate in toate directiile, nu se poate face reglajul farurilor, iar lumina orbeste pe cel ce vine din sens opus. Inutil sa va mai spun ca politia va poate lua certificatul de inmatriculare, pe buna dreptate.

3. Cazul ideal dar si cel mai scump este acela in care automobilul avea prevazuta si o varianta de model cu faruri Xenon, caz in care veti cumpara farurile originale Xenon si instalatia de lumini. Repet, este cazul cel mai scump, dar va fi in proportie de 99% ca in fabrica, ca la un model care a avut Xenon inca de la cumparare. Altfel spus, dai un ban dar stai in fata.

Oricum, chiar si n cazul in care alegeti varianta montarii farurilor originale de fabrica Xenon si a blocurilor optice originale pentru Xenon, tot veti fi dati de gol de un detaliu: Farurile xenon au AUTOMAT instalatie de stropire/spalare, fara de care un automobil nu este omologat si nu poate parasi fabrica. Este greu, inutil si foarte costisitor sa le montati si pe acestea.

Sfaturi:

1.Mare grija la montaj! Instalatia este periculoasa si poate face mari neplaceri. De altfel, pe cupla in care intra becul este inscriptionat fulgerul, care atentioneaza de prezenta curentului de inalta tensiune.

2. Este preferabil sa cereti electricianului sa monteze pe langa kit-ul complet si relee de siguranta, care sa protejeze instalatia in caz de scurtcircuit sau suprasolicitare. Atentie! MASA la caroseria masinii se va face pentru fiecare descarcator in parte si se vor folosi numai cabluri electrice "sanatoase", perfect izolate si verificate in prealabil.

3. In nici un caz nu veti monta xenon in proiectoarele de ceata din partea de jos a barii de protectie. Umezeala acumulata este dezastruoasa si ii veti orbi pe cei de pe sensul opus.

4. Nu dati drumul la instalatie fara motorul pornit! Bateria se va duce rapid si riscati sa suprasolicitati instalatia electrica a masinii! De asemenea, incercati sa nu dati drumul la consumatorii mari de pe masina (aer conditionat, dezaburire, geamuri electrice) in acelasi timp cu instalatia de xenon, altfel alternatorul masinii va fi chinuit. Instalatia consuma foarte mult curent doar la pornire, cand are loc descarcarea in gaz, dupa care se stabilizeaza la un consum chiar mai mic decat becul clasic cu halogen.

5. Nu umblati in instalatia de descarcare, care este complicata si de cele mai multe ori capsulata. Nu aveti ce cauta cu modificari sau cu ciocanul de lipit!


.::: sursa: baniinostri.ro
Sony
Pacat ca pe Logan nu se pot monta lampi cu xenon! sad.gif
bogdan_o
QUOTE
Oricum, chiar si n cazul in care alegeti varianta montarii farurilor originale de fabrica Xenon si a blocurilor optice originale pentru Xenon, tot veti fi dati de gol de un detaliu: Farurile xenon au AUTOMAT instalatie de stropire/spalare, fara de care un automobil nu este omologat si nu poate parasi fabrica. Este greu, inutil si foarte costisitor sa le montati si pe acestea.


Absolut corect. E complet inutil sa montezi si un spalator de faruri sau instalatie de reglare automata a farurilor, ca doar aia care nu permit omologarea masinilor fara asa ceva au visat noaptea ca ar trebui sa aiba si elementele astea, ca arata mai cool. Cum adica inutil? Pai atunci de ce nu se omologheaza?

Mai era cineva care vindea pe forum kit-uri HID dar fara instalatia de reglare automata pe inaltime si normal fara sistemul de spalare a farurilor. Omul avea interesulk sa-si vanda marfa, normal. Dar aia care cumpara asa ceva nu se gandesc si la ochii restului soferilor? Afirmatie valabila si pentru cei care isi pun becuri de 100W ca sa vada mai bine, fara sa se gandeasca la ceilalti si la cat ii incomodeaza.
IRONICK
QUOTE(Sony @ 18 Jun 2005, 14:26)
Pacat ca pe Logan nu se pot monta lampi cu xenon! sad.gif
*




Stiu ca pare imposibil dar am vazut pe Logan xenon .....probabil masina de .....

PS. Era in mers asa ca mai multe detalii nu am (cum a montat, etc..)
dydycom
DE UNDE STII ca era xenon?
RACeMAN
Pentru ca "probabil" in fata masinii era "zi". Era lumina alba nu galbena de bec incandescent sau halogen. Nu avea alte proiectoare ?


Si continuarea de la "probabil masina de" persoana care se ocupa cu omologarea masinilor.
cristi_xp
Stati sa ma lamuriti si pe mine!
Nu se pot monta pe logan(fizic) sau nu le poti avea legal?smile.gif fara omologare...sau nici aia nu merge.
Daca iei numai 2 becuri Xenon fara toata instalatia,are ceva?
Cat costa instalatia toata?Si becurile separat?
bogdan_o
Cum adica 2 becuri? te referi la alea din targ? Pai ala nu sunt xenoane adevarate. Uite ce inseamna xenon pe bune si de ce sunt necesare si altele.

http://members.misty.com/don/d2.html#l
cata
Becurile in sine sunt inutile daca nu au si ridicatorul de tensiune care le aprinde initial.
Btw ala produce de la 20000 V in sus.
bassfreak
intrebare: pentru ce este necesar sistemul de auto-reglare pe inaltime?
nu se pot regla o data si gata ? ca farurile obisnuite ?
cum functioneaza acest sistem? regleaza la aprinderea farurilor ? sau cand ?
GeorgeB
QUOTE(bassfreak @ 15 Aug 2005, 19:27)
intrebare: pentru ce este necesar sistemul de auto-reglare pe inaltime?
nu se pot regla o data si gata ? ca farurile obisnuite ?
cum functioneaza acest sistem? regleaza la aprinderea farurilor ? sau cand ?
*


cred ca glumesti ! :blink;

se regleaza o data pentru varianta
0: masina neincarcata
apoi mai exista variantaa cand incarci masina, si farurile tale lumineaza stelele, atunci eu iti aduc aminte de stramosi si te blagoslovesc de mamica ta mad.gif

daca nu sti ce dotari ai pe masina esti mai in siguranta , din punctul nostru de vedere, al SOFERILOR, in RATB !

mad.gif
bogdan_o
E necesar ca daca esti mai uitul din fire ii orbesti pe cilalti participanti la trafic. E adevarat ca si in cazul unui sistem de iluminare clkasic daca uiti sa iti reglezi farurile ii poti orbi pe altii, dar la xenon efectul de orbire este mai puternic si de aceea. Farurile se regleaza permanent in functie de starea drumuri (panta) si de incarcatura. Prima initializare se face la pornirea motorului urman ca restul reglajelor sa se faca in mers. Sistemul are o oarecare intarziere dar e mai bine decat nimic.
GeorgeB
bogdan ai ratat esenta : la ce e bun sistemul de reglare ! wink.gif
bogdan_o
a, pai e bun la doua lucruri:
- sa bata tot timpul corect farurile si, implicit punctul 2
- sa nu-i orbesti pe altii
GeorgeB
omul isi punea o intrebare retorica wink.gif cred eu :?
bassfreak
QUOTE(GeorgeB @ 15 Aug 2005, 23:20)
omul isi punea o intrebare retorica wink.gif cred eu :?
*



GeorgeB, cred ca tu ai ratat esenta intrebarii (poate nu m-am exprimat eu suficient de corect); pentru tine detaliez si reformulez:

La ce este bun sistemul de AUTO-reglare, nu poate ramane cel manual, pe care il reglez eu in functie de incarcarea masinii, "odata si gata" atunci cand se modifica incarcatura din masina ?
- De ce trebuie sa fie AUTO-reglare la xenon? (asta era esenta intrebarii)
- Este absolut necesara auto-reglare pentru omologare? daca da, de ce ? este mult mai periculos un xenon prost reglat decat un halogen ?

Cum functioneaza acest sistem, de unde stie cand este incarcata masina, sau cand este drumul in panta? (masoara cumva distanta dintre caroserie si sol, pe fata si pe spate? de contacte cu mercur nu poate fi vorba pentru ca nu ar sti cand e de la inclinatia drumului.. sau a masinii)
andu911
in primu rand xenonanele din fabrica au un anumit unghi de iluminare, se termina brusc raza de lumina, kiturile nu ofera lupe & stuff, doar se vede lumina de xenon si atat, vizibilitatea ramane ca la halogen, lumina imprastiata pe toata soseaua, neuniform.

La ce vine din fabrica, se lumineaza o anumita zona si atat, nimic in plus sau in minus. Tocmai de-ai nici nu deranjeaza, fiind iluminata doar zona respectiva. Zona este iluminata foarte puternic. Daca va uitati in raza luminii veti fi obositi mai mult decat faza lunga de la o masina normala. Din cauza asta se folosesc si reglajele automate, un fel de boloboc electronic(nu va imaginati ca daca urcati nu o sa mai vedeti in sus si o sa lumineze doar in plan orizontal biggrin.gif ) care in timpul mersului, cand se schimba inclinarea masinii din cauza denivelarilor, vitezei, franarii...are grija sa nu afecteze restul soferilor.

bassfreak ar fi nevoie sa stai intruna cu mana pe butonul de reglaj, poate ai impresia ca nu e nevoie,din cauza ca la halogen lumina e slaba la sfarsitul razei ( cu cat te uiti mai departe de masina, cu atat vezi soseaua mai prost ) si nu afectezi pe restu deoarece oricum cu cat te uiti mai departe de centrul luminii, aceasta este din ce in ce mai slaba.


Ca sa fiu mai explicit...e ca la laser...o lumina care ti se pare slaba, cat nu te uiti exact pe raza ei. In schimb o lanterna care face lumina mai multa decat un laser, nu te deranjeaza.
bogdan_o
Bassfreak, autoreglarea este obligatorie pentru omologare. la fel si instalatia de spalata faruri.
adaniel69
Salut!
Ce stiti despre xenoane pe dacie? Am probleme cu politia daca imi pun(le montez eu)? Vreau sa-mi pun de 4300k pe faza scurta si pe lunga halogen!
Am vazut pe multe dacii xenoane, dar nu sunt sigur daca sunt in regula daca ii opreste militianul....
cris06
Si unde montezi becurile de lunga? Bineinteles ca pe farurile stock pt becuri cu halogen si dispersor striat nu e in regula cu lampa xenon... Da' asta e... Trebuie sa ne dotam cu ochelari de soare cand ne intalnim cu un asa "tiuning" de-ti pica ochii! wacko.gif
adaniel69
uite, cam asa arata becul!

[attachmentid=1627694665]
cris06
Interesant obiectu'... Bulbul pt lunga (cu halogen) poate fi inlocuit? Nu ar fi trebuit sa fie in centrul fasungului?
adaniel69
da, se poate inlocui becul halogen!
sobolan
QUOTE(Sony @ 18 Jun 2005, 13:26)
Pacat ca pe Logan nu se pot monta lampi cu xenon! sad.gif
*



este...bixenon H4.... wink.gif
adaniel69
de ce spui ca nu e in regula bec xenon pe far stock? are tablita aia care impiedica sa ajunga lumina in jos! lumineaza numai in cartea de sus a farului!
Kruger
Nu e in regula pentru ca becul xenon are alta lungime si disperseaza lumina pe o suprafata mai mare. Daca nu ai lupe, vei observa ca nu se mai pot regla farurile, si L-ul de lumina care trebuie sa se creeze in fata farului nu va mai fi.

Cea mai simpla explicatie pe care o am pentru cei ce isi pun xenoane dupa ureche in faruri fara lupa, este sa mearga la un service si sa ceara o reglare pe aparat. Veti obesrva ca NU SE POATE FACE.
bogdanel88
nu te cred blush.gif
Kruger
Nici nu trebuie sa ma crezi. Mergi tu cum stii, e ok.
costyn955
..."Oricum, chiar si n cazul in care alegeti varianta montarii farurilor originale de fabrica Xenon si a blocurilor optice originale pentru Xenon, tot veti fi dati de gol de un detaliu: Farurile xenon au AUTOMAT instalatie de stropire/spalare, fara de care un automobil nu este omologat si nu poate parasi fabrica. Este greu, inutil si foarte costisitor sa le montati si pe acestea.: ...

deci sa inteleg ca si daca imi montez un sistem xenon cu lupa pe un far "de fabrica" care nu prevede asa ceva tot ma ia baietii in verde la intrebari ca nu am spalator pt faruri si pt ca pe romani nu ia dus capu sa "inventeze" masini cu instalatii xenon direct din fabrica?

@Kruger - si reglat in service tot iti imprastie cand nu ai lupa mai ales pe faza lunga (scurta e destul de ok), ca asta patesc eu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.