Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: cum sa schimb vitezele?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
byby03
salut!la ce intervale trebuie sa schimb viteza la o dacie 1310 din 85 cutie in 4 trepte?(care ar fi viteza optima atat pentru motor cat si pentru comsum )
daca puteti va rog sa imi dati exemple cum ar fi:x km/h-2 ; y km/h-3.multumesc!
argon
Instructorul ce a zis? turometrul nu te ajuta cu nimic, e bun eventual la reglarea ralantiului, in rest ochii trebuie sa fie la trafic.
gogosaru19
I- 10
II- 20
III-40
IV-50
Limita maximă de viteză în localități este de 50 km/h. biggrin.gif
(2) Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităților, administratorul drumului poate stabili, pentru
autovehiculele din categoria A și B, și limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de
viteză mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul poliției rutiere. rolleyes.gif
magelan_explorer
din cartea tehnica a daciei 1310 V1- O-max.25
V2- 20-max.50
V3- 40-max.80
V4- 60- maxim
asta e valabil pt cutia in 4..oricum,vitezele "le simti"...cel mai mic consum 90km/h
CriSTI68
doamne da soferi mai este lumea asta daca incepe sa intrebe cum schimb vitezele blink.gif maine poimaine va aduc cu ce viteza plec de pe loc dry.gif
ceaki
ai dreptate Adrianno tongue.gif tongue.gif tongue.gif
byby03 vitezele le schimbi asa cum iti cere motorul, daca esti cumva incepator o sa inveti cu timpul cand si cum tre schimbate vitezele wink.gif
ArtVandelay
nu sta cu ochii pe vitezometru, ca faci alte tampenii...te obisnuiesti repede si nu trebuie sa te mai uiti,mai ales ca e dacie iti dai seama dupa sunetul motorului,cand devine oarecum deranjat e nevoie sa schimbi viteza
ag02cws
Eu unul ma mai uit si la turometru ca, daca ar fi sa schimb cum mi-ar conveni mie, as ajunge la 4000 rpm si mi se pare cam mult.
Mihai Simon
nu te poti lua tot timpul dupa turometru pt ca, din spusele altora, am inteles ca te mai inseala si asta! ascult motorul si imi dau seama cand sa schimb viteza...
o sa te obisnuiesti si tu cu timpul!!!
spor la sofer1.gif
CriSTI68
o cere motorul singur, nu trebuie sa il tii sub-turat sau supra turat, potrivit, daca esti incepator o sa inveti treptat treptat cum sta treaba cu vitezele, eu unul nici nu ma uit la el cand cere schimb cateodata schimb si pe la 4000 rpm (asta cand am toba sport pusa, sau ma grabesc icon_mrgreen.gif)
sorin1983
bagi in viteza 1 pleci de pe loc si accelerezi pana nu mai urca vitezometrul si dupa aia schimbi intr-o treapta superioara.
AR-18-MOS
Daca chiar nu te descurci fara turometru (cu toate ca nu pentru ce sa te uiti la el cand conduci) monteaza-ti unul electronic.
Rafi
QUOTE(sorin1983 @ 19 Feb 2008, 22:27)
bagi in viteza 1 pleci de pe loc si accelerezi pana nu mai urca vitezometrul si dupa aia schimbi intr-o treapta superioara.
*


ce gluma o sa il vedem dupa vreo sapt la rubrica probleme iarasi cu chiuloasa praf si multe altele praf mad.gif
sorin1983
si atunci o sa sara restul de mecanici cu sfaturi care mai de care mai destepte smile.gif))) deci astept biggrin.gif
si apropo: nu vad unde e problema tehnica in schimbatul vitezelor...
aici e problema de sofer nu de tehnica.
AR-18-MOS
E o problema tehnica la "mansarda" ... biggrin.gif
Rafi
fiecare cu ce a ramas de la sc de soferi tongue.gif totusi la dacie se aude cand vrea sa "o schimbi" de viteza biggrin.gif
SebyAvrig
si a mea ii tot in 4,io ca sa consum putin schimb la turatii relativ mici(dupa ureche,daca nu ii data muzica la maxim biggrin.gif )
I. 0...15
II. 15...30
III. 30...50
IV. 50.....................260 biggrin.gif
conteaza sa schimbi cum "ii place" la masina.cum "o simti" tu...adica sa nu tremure cand schimbi in treapta superioara biggrin.gif
sorin1983
pai si asa consumi putin? intrebare doar:)
la 260 ai un consum bun? biggrin.gif
eu le schimb un pic mai sus...ca nici subturata nu prea ii place mai ales pe gpl.
djasu82
Maistru de la ilioara spunea asa prima treapta o urci pina la 2000 de ture dupa aceea a doua 2500 a treia 3000 a parta 3500 si a cineca 4000 si asta la super nova . Si eu asa am invatat fiindca motorul cere in timp ce urci in ture si capeti viteza daca schimbi la 2000 treapta a doua motorul se subtureaza daca pe a treia la 2500 la fel a patra la fel nu are putere si cuplu. Ma rog cu super nova cam asa e si la berlina tot pe acolo un 2800 sa tot schimbi la aceasta turatie e perfect consum mic ai forta te ajuta in depasiri daca intri in treapta 3- si dupa aceea a 4. Acuma fiecare isi protejeaza motorul turatie prea mare cand motorul e rece se da pe ulei ...
os
Domnilor, domnu' Djasu (si.imi cer scuze in mod expres ca-mi permit sa ma bag in discutie),

Reteta de schimbat vitezele este in acelasi timp simpla si delicata, si mai ales: nu exista.

Ce inseamna asta: in functie de ce vrei sa se intimple (si de alti factori din care cei mai importanti sunt masa masinii si panta drumului), ai sa manevrezi motorul la diverse turatii (pentru aceeasi viteza). Asadar nu exista schimbare la X RPM ca reteta universal valabila.

Spre exemplu: pentru demaraj maxim vrei sa schimbi cind motorul a ajuns putin dincolo de turatia lui de putere maxima. Cum stii asta? Viteza nu mia creste (sau numai putin), pedala de acceleratie e apasata la podea. Sigur, asta nu-i face bine motorului - dar iti da acceleratia maxima. De ce nu la cuplul maxim, s-a spus de zeci de ori. Pntru mers lin ("la plimbare") - asa incit dupa schimbare motorul sa mearga stabil si sa raspunda bine la acceleratie. Intre aceste doua extreme, sunt posibile toate combinatiile.

O masura mai buna decit turatia ti-o da accelerometrul incorporat in zona coccisului - adica popoul. Nu e o gluma - caci cu sezuta simti cel mai bine acceleratia masinii (popular se zice: "te impinge in scaun").

Cum se face de fapt (pesupunind ca problema opririi motorului la plecarea de pe loc e rezolvata): accelerezi mai mult sau mai putin vioi (in functie de dorinta) pina aproape masina incepe sa fie violenta in raspunsuri. Atunci e cazul sa schimbi viteza. De observat ca "violent" are o componenta subiectiva si depinde de dorinta conducatorului: daca vreau sa ma plimb e una, daca vreau sa conduc sportiv e alta.

argon are dreptate: turometrul (si nici vitezometrul) nu trebuie folosit ca instrument de control din acest punct de vedere.

Orice alta informatie este eronata sau cel putin lipsita de nuante - fiindca traficul este variat, si trebuie sa te adaptezi mereu.
--------
Adaugire: intr-o exprimare cu iz poetic se poate spune "fa-te una cu masina, si simte-o".
deconectat
De ce se zice ca la dacie simti/auzi cand trebuie sa schimbi viteza? Mie mi se pare ca se simte la orice masina (cel putin din cate am vazut eu pana acum).

O completare la ce a zis tovarasul Os: Daca ai masina incarcata (sau daca esti in rampa), ai sa schimbi la turatie mai mare decat daca mergi cu ea goala. Asculta motorul si schimba cand iti cere!
Lunaticul
QUOTE(magelan_explorer @ 19 Feb 2008, 19:40)
din cartea tehnica a daciei 1310 V1-  O-max.25
                                              V2-  20-max.50
                                                V3- 40-max.80
                                                V4- 60- maxim
asta e valabil pt cutia in 4..oricum,vitezele "le simti"...cel mai mic consum 90km/h
*



Daca depasesc cu dacia mea 80 km\h (sa zicem ca o tin constant la 90km\h) motorul meu pur si simplu ,,rage''. Nu am turometru dar se simte ca e foarte turata. Sa merg cu suta deja simt ca sar pistoanele. Intrebarea este: consumul minim il am tot la 90 ca la tine (tinand cont ca motorul este foarte turat) sau am alte rapoarte de transmisie la cutie? Este facuta cutia mea sa aiba cuplu mai mare si viteza mai mica ? Presupun ca mersul in afara constant cu 90-100 la turatia aia nu face prea bine motorului.
Este vorba de o Dacia 1310 din 1983, motor 1289 cmc.
S-ar putea sa fac rost la un pret rezonabil de o CV in 5 trepte. Se merita sa ma chinui sa o montez ?

Multumesc!
deconectat
Asta cu consumul minim la 90Km/h e o mare vrajeala. Consumul depinde de foarte multi factori. Oare si cu bicicleta obosesc cel mai putin la 90Km/h???
Consumul minim, cu masina incarcata normal (1-2 persoane + ceva bagaje) il ai in ultima treapta (a 4-a la tine) cu motorul la o turatie cat mai mica, dar nu subturat.
Lunaticul
Deci consumul minim il am undeva la 70 km/h in treapta a patra.
Multumesc mult Deconectat!
byby03
Adrianno:doamne da soferi mai este lumea asta daca incepe sa intrebe cum schimb vitezele blink.gif maine poimaine va aduc cu ce viteza plec de pe loc dry.gif

pentru adrianno: era o simpla intrebare nu este cazul sa incepi sa faci pe desteptul.daca am intrebat nu insemna ca nu stiu cum sa schimb vitezele sau sa conduc.
ps: daca tu ai impresia ca eu nu stiu sa plec de pe loc, eu stiu sigur ca tu nu sti sa "srii" in limba romana excl.gif
Merced
Daca motorul e prea turat la 90-100km/h e posibil sa-ti patineze ambreiajul. Verifica si asta. Consumul "optim" la o masina d-asta cu CV in patru trepte e pe la 80-85km/h. Optim, nu minim. Adica e cel mai bun compromis intre viteza si consum. La 85km/h imi consuma in jur de 6.5 rabla din semnatura. Am mers si cu 70km/h tot A1 si am scos cam 6%. 15km/h in plus parca merita juma de litru in plus la consum, daca nu vrei sa stai ore intregi la volan.
ionutctn
Pentru un condus economic al motorului de dacie:
viteza 1 - 20 km/h
viteza 2 - 35 km/h
viteza 3 - 50 km/h
viteza 4 -75 km/h
viteza 5 - cat vrei
Asta e in caz de mers economic si corespunde schimbarii treptelor in jurul valorii de 2500 rot/min iar urmatoarea treapta o primeste pe la 1800 de ture ceea nu este subturat. Bineinteles fiecare foloseste treptele de viteza in functie de conditiile de trafic dar trebuie sa amintesc ca am vazut multi idioti care nu stiu sa schimbe vitezele mai ales in oras nu stiu sa potriveasca treapta de viteza cu nivelul de aglomeratie al traficului.
Nimeni nu s-a nascut invatat asa ca nu e nici o rusine ca lumea intreaba.
magelan_explorer
eu ti-am citit "consum economic la 90km/h "din cartea tehnica a unei dacii in 4 trepte din 1986 ! personal,conducand acasta dacie din 86 pot spune ca ai cel mai mic consum undeva intre 50-70 km/h in treapta a 4-a , la dacia in 5 trepte (din 95) undeva la 70-90 km/h in treapta 5-a . formula se aplica la absolut toate automobilele : viteza cea mai mica in treapta cea mai mare,atat timp cat nu e subturata. problema e: unde dracu mai e placerea de a conduce ?!
CriSTI68
QUOTE(byby03 @ 20 Feb 2008, 13:01)
Adrianno:doamne da soferi mai este lumea asta daca incepe sa intrebe cum schimb vitezele blink.gif maine poimaine va aduc cu ce viteza plec de pe loc dry.gif

pentru adrianno: era o simpla intrebare nu este cazul sa incepi sa faci pe desteptul.daca am intrebat nu insemna ca nu stiu cum sa schimb vitezele sau sa conduc.
ps: daca tu ai impresia ca eu nu stiu sa plec de pe loc, eu stiu sigur ca tu nu sti sa "srii" in limba romana excl.gif
*



nu fac pe desteptul dar sa mai discutat tema asta un simplu search rezolva problema regulamentul.gif
djasu82
QUOTE(os @ 20 Feb 2008, 00:54)
Domnilor, domnu' Djasu (si.imi cer scuze in mod expres ca-mi permit sa ma bag in discutie),

Reteta de schimbat vitezele este in acelasi timp simpla si delicata, si mai ales: nu exista.

Ce inseamna asta: in functie de ce vrei sa se intimple (si de alti factori din care cei mai importanti sunt masa masinii si panta drumului), ai sa manevrezi motorul la diverse turatii (pentru aceeasi viteza). Asadar nu exista schimbare la X RPM ca reteta universal valabila.

Spre exemplu: pentru demaraj maxim vrei sa schimbi cind motorul a ajuns putin dincolo de turatia lui de putere maxima. Cum stii asta? Viteza nu mia creste (sau numai putin), pedala de acceleratie e apasata la podea. Sigur, asta nu-i face bine motorului - dar iti da acceleratia maxima. De ce nu la cuplul maxim, s-a spus de zeci de ori. Pntru mers lin ("la plimbare") - asa incit dupa schimbare motorul sa mearga stabil si sa raspunda bine la acceleratie. Intre aceste doua extreme, sunt posibile toate combinatiile.

O masura mai buna decit turatia ti-o da accelerometrul incorporat in zona coccisului - adica popoul. Nu e o gluma - caci cu sezuta simti cel mai bine acceleratia masinii (popular se zice: "te impinge in scaun").

Cum se face de fapt (pesupunind ca problema opririi motorului la plecarea de pe loc e rezolvata): accelerezi mai mult sau mai putin vioi (in functie de dorinta) pina aproape masina incepe sa fie violenta in raspunsuri. Atunci e cazul sa schimbi viteza. De observat ca "violent" are o componenta subiectiva si depinde de dorinta conducatorului: daca vreau sa ma plimb e una, daca vreau sa conduc sportiv e alta.

argon are dreptate: turometrul (si nici vitezometrul) nu trebuie folosit ca instrument de control din acest punct de vedere.

Orice alta informatie este eronata sau cel putin lipsita de nuante - fiindca traficul este variat, si trebuie sa te adaptezi mereu.
--------
Adaugire: intr-o exprimare cu iz poetic se poate spune "fa-te una cu masina, si simte-o".
*


Toti am invatat dupa turometru sunetul motorului si cu asta basta ... eu personal nici nu ma intereseaza turometru stiu ca schimb intre 2500 si 3000 de ture. Turometru il am de control daca la relanti nu lucreaza cum trebuie motorul -o bujie defecta sau reglajul prost al avansului si amestecului de carburant.
os
O sa para ciudat, dar au existat si masini fara turometre... care -culmea- se puteau conduce.
CriSTI68
la mine daca ma iau dupa turometru am relanti la 3000 asta inseamna ca schimb la o turatie mai mare daca ma iau dupa el, asa schimb dupa sunet si ghici 2000 la 1-a testat cu un turometru suplimentar
BeciAcustic
Probabil byby03 a facut scoala de soferi pe o masina cu turometru si statea cu ochii numai in bord..... iar acum dupa ce a luat carnetu a trecut pe dacie fara turometru si nu mai stie unde sa se uite sa schimbe vitezele.... Sfat: multi km si o sa intelegi cum sta treaba ... o sa simti .... si cand o sa inveti bine bine si nu o sam ai ai pb o sa razi si tu de ce intrebari puneai pe forum LolLolLo.gif
soferul
Sunt incepator ( am carnet din august 2007) si vreau sa spun ca o aud pe a mea cum face daca e dezacelerata sau foarte accelerata. Nu cred k exista un cod standard de urmat, pentru ca la o dacie e altfel, la alta altfel si tot asa. Parerea Mea! excl.gif
C a t a l i n
Folosește termenii "sub-turată" și "supra-turată". Sună mai bine.
KTC
Cand nu aveam turometru schimbam dupa ureche smile.gif
Si multi altii fac la fel, auzi pur si simplu cand e turat si PAC ... schimbi viteza.
Hacker
Cumperi turometru suplimentar, il montezi, si schimbi dupa el la 2500- 2700-3000 sau ureche care se formeza foaste usor. Daca ai sa mergi cu ea fara turometru veo 1000-2000km ai sa sti cand masina cere treapta.

Sfat sa nu mergi pe distante lungi cu treapta 1(treapta 1 cum spune si in scoala e nu mai pentru plecarea dupa loc), sa nu mergi mult cu o treapta inferioara cand masina ar maerge cu o treapta superioara(afecteaza consumul, creste temperatura motorului, ). O sa inveti tu smile.gif
Succes
tatuci
ce-mi plac mie scolile astea de soferi care scot numai soferi de raliu smile.gif)

turometru nu e altceva decat o alta galusca rotunda pe bord pusa aoclo sa umple un loc gol si sa dea bine (uite frate cate ceasuri am eu...mai sunt si albastre smile.gif) )

vitezele se schimba si descrescator...nu numai crescator cum se vb pe aici, si nu tin cont numai de numarul de rotatii al motorului...conteaza f mult si terenul pe care te aflii si mai ales cel pentru care te pregatesti.

Incepatori fiind mai toti ne vedeam soferi de raliu si aveam un singur scop in viata....sa acceleram si sa urcam in viteze de la un stop pana la celalalt. Nu sta nimeni cu ochii pe tine ca sofer sa vada daca schimbi viteza in momentul optim si nici nu conduci contra timp.

Dacia este o scumpete de masina si nu este chiar asa de mofturoasa la schimbat vitezele...merge motorul si subturat, si supraturat si in 3 pistoane...dar izolarea fonica profesionala ii permite motorului sa te injure cand ceva nu ii convine (motiv pentru care se spune ca se conduce dupa ureche).

Practic....cand motorul nu suna bine inseamna ca nu esti in treapta de viteze buna. Daca tremura e subturata daca urla motorul de ai impresia ca vrea s-a sara motorul de sub capota e supraturata.

Daca raportul turatii motor / viteza deplasare ar fi fost asa de eficient ca principiu de schimbare a treptelor atunci de ce soferii de raliu folosesc cutii manuale si nu automate? O cutie manuala ofera performante superioare pentru ca soferul coreleaza cele doua variabile de mai sus la terenul pe care ruleaza...asta e smecheria.

SebyAvrig
QUOTE
izolarea fonica profesionala ii permite motorului sa te injure cand ceva nu ii convine


radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif
SorinNN
Intrebarea era "cum schimbi vitezele fara turometru" si s-a ajuns la controversa "cum schimbi vitezele cu turometru ". Evitarea subturarii sau supraturarii motorului in raport cu conditiile de drum (panta, rampa, incarcarea masinii), cred ca este cel mai important lucru de facut, astfel incat sa nu te trezesti cu defectiuni pe drum sau cu uzuri exagerate.
Eu, la 1310, pe drum normal, trec intr-o streapta superioara pe la 2500 - 2600 si intr-o treapta inferioara pe la 1800-1900 rot/min si nu stiu daca este cel mai bine. Ce este mai daunator (pt. motor/ transmisie): sa subturez sau sa supraturez ? De exemplu mie nu imi place cum se aude dupa 2500 rot/ min, mi se pare cam zgomotos, dar asta nu inseamna ca nu ar trebui sa urc la 3500 pentru a obtine un consum si uzura optime.
S-a vorbit mai sus despre lipsa de importanta a turometrului, implicit a turatiei (?), dar se pare ca cei mai buni soferi, de pe cele mai bune masini, din cele mai tari curse, wink.gif au atat turometru cat si un indicator cu beculetz rosu - verde biggrin.gif

Nu prea ma pricep, de aceea intreb: daca am avea un indicator (vacuumetru) care sa indice depresiunea care regleaza (si) avansul vacuumetric, ar putea aceasta sa fie un indicator, (alaturi de turometru) al momentului optim de schimbare al vitezelor ?




<span class='edit'>10 May 2008, 08:28:</span>
QUOTE(tatuci @ 9 May 2008, 11:17)

Dacia este o scumpete de masina si nu este chiar asa de mofturoasa la schimbat vitezele...merge motorul si subturat, si supraturat si in 3 pistoane...dar izolarea fonica profesionala ii permite motorului sa te injure cand ceva nu ii convine (motiv pentru care se spune ca se conduce dupa ureche).
.

Daca raportul turatii motor / viteza deplasare ar fi fost asa de eficient ca principiu de schimbare a treptelor atunci de ce soferii de raliu folosesc cutii manuale si nu automate? O cutie manuala ofera performante superioare pentru ca soferul coreleaza cele doua variabile de mai sus la terenul pe care ruleaza...asta e smecheria.
*




1. Ba mie mi s-a parut ca masini Daewoo, Ford sunt mai "intelegatoare " cu treptele de viteza decat Dacia !!! Poate si pentru ca au "izolare fonica profesionala" si nu auzi nici un fel de urlete ???


2. Pai crezi ca le pasa soferilor de raliu de uzura/consum ?
ATM
Hai sa nu bagam prea mult soferii de raliu in discutie, una urmareste soferul de raliu cand schimba vitezele, si alta trebuie sa vada un sofer amator. La ala de raliu, dca a ratat o schimbare (subturata/supraturata) il costa zdravan secundele alea. La amator, mai merge sa incurci vitezele, sa i-o dai prea devreme etc.
In mod normal pentru un motor supraturarea face mai mult rau (si efectele se vad mai rapid) comparativ cu subturarea(mai ales cand vorbim de un motor de Dacie). Riscul sa o ia razna piesele este mult mai prezent. Efectele subturarii se vad in timp indelungat, prin depuneri de calamina, ungere insuficienta si deci uzuri ale sistemului biela-manivela, ale vilbrochenului, dar o supraturare de-aia nesimtita (5000 rot/min) la Dacie se poate lasa instant cu bloc motor crapat, segmenti noi sau uzuri mari la camasi. Sau ambreiaj ferfenita. sau mai stiu eu ce o fi mai uzat...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.