Am facut acest topic special pentru repararea electromotorului lung (cu bobina pe stator si 2 perii) pentru a ajuta pe cei care doresc sa stie sa isi repare singuri electromotorul , pentru a nu mai apela la la diversi "MESERIASI"
Se incepe cu demontarea de pe masina , in primul rind se demonteaza bornele bateriei incepind ci borna minus apoi cea de plus (exista un topic pe tema asta) dupa care se demonteaza filtrul de aer pentru a avea acces mai usor la electromotor , apoi se demonteaza acea tabla de sub galeria de evacuare, si cablul de plus care vine in partea de sus a starterului , si a cablului de comanda a starterului [attachmentid=1627438541] dupa care se desfac cele 2 suruburi care tine electromotorul de carcasa cutiei , se incepe demontarea electromotorului, se da 2 semne pe electromotor pentru a-l monta corespunzator semnelor inapoi [attachmentid=1627438547] se desface capacul din spate (cele 2 piulite) cu o cheie de 11 sau patent apoi se desface frina[attachmentid=1627438570] apoi se scoate boltul de la furca [attachmentid=1627438549] dupa care se desface cele 2 sau 4 piulite care prind starterul de carcasa superioara si conexiunea statorului [attachmentid=1627438550] dupa care se demonteaza in partile componente
Avind probleme cu rotorul (avea pe o portiune colectorul topit din cauza ca o perie nu a facut contact) l-am strunjit ( am luat citiva mm din el) [attachmentid=1627438551] dupa care l-am decanelat (curatat canalele dintre lamelele colectorului) cu o pinza de bomfaier un pic polizata [attachmentid=1627438552] dupa care l-am suflat cu aer comprimat, am lipit 3-4 bobine deslipite cu ajutorul unui letcon dupa ce in pealabil am incalzit rotorul in cuptor timp de 20-30 minute [attachmentid=1627438553] am cositorit peria "de plus" cea cu izolatie pe cele 2 conexe de stator[attachmentid=1627438554] apoi l-am suflat cu aer comprimat , mai pot aparea unele probleme cu bobina se pe stator care poate fi arsa , aceasta se poate scoate daca se pot desface suruburile care tin polii[attachmentid=1627438571] , se continua cu lipirea periei de minus [attachmentid=1627438555] , schimbarea bucselor se face punund bucsa noua peste cea veche si batind usor cu ciocanul pina cea noua o inlocuieste pe cea veche, ilocuirea bucsei capacul superior (cel care vine spre motor)[attachmentid=1627438556] apoi cel inferior ( spre radiator) [attachmentid=1627438557] apoi se dau cu vaselina de preferinta grafitata cu aceeasi vaselina se da si pe canelurile pe care merge bendixul [attachmentid=1627438560] ,dupa aceste operatii se incepe montarea, se baga peria de minus in suporul ei apoi cea de plus (ce de pe stator) se pun cele 2 arcuri , periile trebuie sa se miste usor , sa nu frece in suporturile lor iar arcurile sa asigure suficienta presiune(apasare) de contact dupa care se inroduce rotorul prin stator se pune usor cu ajutorul unei surubelnite periile pe stator si in acelasi timp axul inferior se baga in capac [attachmentid=1627438558] dupa care se baga capacul superior cu starterul [attachmentid=1627438562] asa fel incit furca sa intre pe canal [attachmentid=1627438563] apoi axul rotorului se baga in bucsa in acelasi timp si se baga si prezoanele starterului [attachmentid=1627438564] avind grija sa intre si borna statorului si se stringe , se pune la semne apoi se stringe cu cele 2 piulite provizoriu , dupa care se stringe si suruburile (2 sau 4) la starter dupa care se monteaza boltul aliniind cu ajutorul unei surubelnite mici furca la gaura unde intra boltul [attachmentid=1627438566] apoi se baga boltul [attachmentid=1627438567] care se pune frina [attachmentid=1627438568] se desfac cele 2 piulite se pune capacul de protectie se string piulitele bine si gata [attachmentid=1627438569] se poate pune pe masina , eventual facuta o propba inainte minusul de la baterie legindu-se la carcasa , plusul la borna starteruluiiar firul de comanda de pune la borna +a starterului unde a fost pus cablul de plus