Revin cu un ghid cu poze pentru repararea radiatorului de incalzire(calorifer) cu care este echipat grupul de climatizare al Daciei Nova si SuperNova.
Partea de demontare a caloriferului, deja explicata in detaliu pentru Dacia Supernova se potriveste si pentru Dacia Nova. In consecinta imi permit sa dau link-ul unde a fost descrisa aceasta.
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...rifer+SuperNova
Dupa urmarea pasilor respectivi, vom INCERCA sa re-etansam caloriferul(re-etansand imbinarea dintre canalizatia si bazinele caloriferului). Asta in cazul in care este vorba de o ne-etanseitate datorata garniturii(de proasta calitate si uzata) cu care este prevazuta aceasta imbinare. Aceasta cauza fiind cea mai frecventa, sunt sanse mari sa reusiti re-etansarea.
ATENTIE:
DACA insa exista o fisura la nivelul lipiturii(lipiturilor) intre conducte si flansa de prindere ale acestora, exista sanse mari ca operatiunea de etansare sa esueze. In acest caz, se impune ori incercarea de lipire a fisurilor intr-un centru de reparat radiatoare(sanse mici de reusita deoarece se pune problema lipirii aluminiului) ori inlocuirea caloriferului.
IMPORTANT: Pentru aceasta reparatie aveti nevoie de un tub mic de silicon rezistent la temperatura. Puteti utiliza cu succes silicon auto pentru garnituri(culoare rosie) sau orice fel de silicon rezistent la temperatura(de preferat >100 grade Celsius).
Acestea fiind zise…
Poze cu pacientul, inainte de operatie:
[attachmentid=1627441389] [attachmentid=1627441390]
Dupa demontarea caloriferului din circuitul de racire, acesta se va spala cu apa din abundenta. Recomand spalarea lui interioara cu furtunul dusului(fara capul dusului) si curatarea lamelelor acestuia de eventualele mizerii(frunze intrate in aeroterma, praf, urme de antigel, etc)
Dupa uscarea acestuia(lasati-l sa se usuce cateva ore) se va proceda la demontarea bazinelor(partii din plastic negru), dupa cum urmeaza:
- cu varful lat si relativ subtire al unei surubelnite se vor deplasa spre exterior clemele de prindere ale ramei de aluminiu. Aveti grija cand sprijiniti surubelnita de rama ansamblului bazinelor! Nu apasati foarte tare sau preferabil, asezati o bucata de tabla intre acea muchie si corpul surubelnitei. Faceti aceasta operatie pe TOT conturul ramei de aluminiu. Nu deplasati foarte mult clemele deoarece exista riscul ruperii acestora. Deplasati-le de mai multe ori daca este nevoie, treptat, pana la eliberarea ansamblui bazinelor.
- Tot cu varful surubelnitei, deplasati USOR, CU GRIJA, fara a apasa foarte mult(sa nu ajungeti cumva la conducte), lamelele de racire din zonele indicate(acest lucru va va servi la re-montare)
[attachmentid=1627441391]
Dupa detasarea ansamblului bazinelor [attachmentid=1627441392] [attachmentid=1627441393] indreptati-va atentia asupra garniturii de etansare de care am amintit la inceput. [attachmentid=1627441394]
- Desprindeti garnitura de pe conturul ansamblului bazine. [attachmentid=1627441395]
- Puneti capacul(bazinele) la inmuiat in apa calda cu detergent, apoi frecati bine cu o carpa. Personal, am frecat interiorul cu o periuta de dinti uzata si detergent din belsug. Clatiti bine si apoi lasati capacul sa se usuce.
Cat timp capacul este la uscat, concentrati-va atentia asupra ansamblului conductelor. [attachmentid=1627441396]
Curatati prin razuire cu capul plat al unei surubelnite conform modelului indicat in poza(avand ca punct de reper si urmele lasate de garnitura veche). Mare grija sa nu scapati surubelnita in zona imbinarii flansei cu conductele!!! Riscati sa fisurati imbinarile, caz in care reparatia este compromisa!
[attachmentid=1627441397]
Dupa curatarea ansamblului conductelor verificati capacul caloriferului(sa se fi uscat intre timp. In caz contrar, ori mai asteptati ori il mai stergeti cu o carpa si/sau il uscati cu uscatorul de par).
Remarcati forma conturului capacului(poza). Va vine sa credeti sau nu, faptul ca conturul este curbat la interior va va ajuta la remontare!!!
Cu ansamblul conductelor curatat si capacul uscat [attachmentid=1627441398] [attachmentid=1627441399] ungeti cu silicon rosu din abundenta conturul prealabil curatat al flansei conductelor.
[attachmentid=1627441400] [attachmentid=1627441401]
<span class='edit'>28 Mar 2008, 14:11:</span>
Apoi, tinand ansamblul conductelor cu mana(NU apasati pe el sprijinindu-l de masa/banc de lucru/podea!!!De preferinta puneti o carpa groasa sub acesta. In caz contrar riscati sa fisurati imbinarile cu flansa) pozitionati capacul si apasati ferm insa cu grija pana cand simtiti ca marginea(deformata) a capacului a luat forma bazei flansei ansamblului conductelor. Atentie, sa aveti un cleste patent la indemana!
[attachmentid=1627441402] [attachmentid=1627441403]
Tinand capacul presat, incepeti repozitionarea clemelor ramei de aluminiu, strangandu-le individual cu patentul. Recomand sa incepeti din capetele opuse ale ramei(laturile inguste – acum va va ajuta faptul ca ati departat lamelele de racire de rama fiindca veti avea loc sa pozitionati patentul pentru o strangere ferma) continuand apoi pe laturile lungi.
[attachmentid=1627441404]
In continuare, folosind atat surplusul de silicon iesit prin orificiile separatoare ale clemelor cat si adaugand silicon din tub(atat cat este nevoie) etansati bine si imbinarea exterioara bazin-rama.
[attachmentid=1627441405] [attachmentid=1627441406]
Rezultatul final ar arata ca in poza [attachmentid=1627441407]
Acum, lasati siliconul sa se usuce(minim 24 ore, de preferat 48 ore, ca sa fiti sigur de uscare).
Dupa uscarea completa puteti verifica reparatia in mai multe moduri:
- cufundand caloriferul intr-un lighean cu apa(cada de baie), astupandu-i una dintre conductele de racord si introducand aer sub presiune prin cealalta(puteti sufla….o sa va cam iasa ochii, dar asta e… ) Ca fapt divers, ai mei au crezut ca fac atac de cord sau ceva de genul fiindca ma inrosisem ca racul de la atata suflat
- astupandu-i una dintre conducte si introducand lichid sub presiune(jet de apa cu ajutorul furtunului de dus fara capat)
- direct pe masina, montand provizoriu caloriferul in circuitul de racire si observand, cu motorul pornit, daca este etans(nu recomand, este mult de munca – umplere circuir,aerisire,etc si implica si re-demontare in caz ca reparatia a esuat)
In final, sunt constient ca este ceva de munca, nu neaparat usoara… Acum daca merita incercata reparatia(costuri minime, adica tubul de silicon rosu) avand in vedere pretul unui calorifer nou(in jur de 100 – 110 ron) las la latitudinea dvs. sa hotarati.
Pentru sugestii, comentarii, etc folositi Mesageria Privata(PM)
Spor la lucru!