Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Africa, Nigeria
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Calatorii si Intalniri
Pages: 1, 2, 3
florin_el
Salut la toata lumea!

Am citit mare parte a forumului si n-am gasit nici o informatie despre condusul in Africa... asa sa fie oare? sa fie asa de putini romani care conduc in tari africane sau o fi internet putin pe-acolo? Asa ca sper ca experienta mea aici sa ajute pe altii care se aventureaza in tarile calde.

Am ajuns aici acum 2 ani jumatate, in Lagos, Nigeria. Traficul, pe strazile Lagosului este infernal, nu exista practic reguli de circulatie, prioritate, schimbare de benzi, viteza maxima, standard de echipare sau standard pentru starea tehnica a masinii. Totusi, mai ales daca esti "expat", strain, si mai ales daca esti alb nu poti folosi transportul in comun care este sub orice critica si de multe ori este si mediul unde se intimpla jafuri armate. Asa ca singura solutie este sa ai masina. De cele mai multe ori compania la care lucrezi te "echipeaza" cu masina si sofer aferent. Vei descoperi totusi ca nu poti tine soferul 24/7/365, e si el om si are familie. Asa ca daca vrei sa iesi seara la vreo crisma sau duminica la plaja trebuie sa-ti iei inima in dinti si sa incepi sa conduci.

Pasul 1. Permisul de conducere: 2 poze tip pasaport, 3500-5000 naira (echivalent la 25-35 usd) si permisul va fi gata in citeva zile. Poti inca sa alegi ce categorii vrei.
Pasul 2. Masina. Eu am fost norocos ca am inceput in Lagos cu un Mitsubishi L200 4x4 diesel cu o mica problema la toba de esapament (era putin zgomotoasa). Masinile cu cit sunt mai mari si mai zgomotoase sunt mai respectate in traficul din Lagos.
Pasul 3. Costuri: Asigurarile third party (echivalentul "de raspundere civila, obligatorii" de la noi, sper ca e corect, nu mai sunt familiar), sunt obligatorii dar nu functioneaza. Stiu pe cineva care a stat mai bine de 6 luni cu o masina facuta praf din vina altcuiva si n-a reusit sa scoata 1 cent de la asigurare. Asigurarile tip CASCO (comprehensive insurance) sunt optionale: nici ele nu functioneaza. Din fericire in 2 ani jumatate n-am avut de ce sa-mi bat capu cu nici unele. Benzina este foarte ieftina comparativ cu Europa, este echiv. a 30 UScents/litru.

Masinile din Lagos: Aici poti gasi pe strazi de la masini complet mutilate, Frankensteini auto, cu usi de lemn, si cabine, acoperisuri din frunze de palmieri pina la H2 (foarte populara este varianta blindata), S500, CL500, BMW seria 5, 6, 7 modele 2004, Suburban, Navigator, etc. etc. Preferate sunt masinile cu garda la sol rezonabile. Cam 30-40 % din strazi pot fi accesate numai cu 4x4.

Inter-city. Daca trebuie sa calatoresti in Nigeria in alte orase FOLOSESTE AVIONUL. Am fost si cu masina si am vazut accidente cumplite pe sosea: microbuze intr-un riu dupa un accident in lant, camioane rasturnate, masini carbonizate dupa accident, sunt zeci de accidente mortale pe oricare ruta ai merge in Nigeria zilnic.

Skoda, Daewoo, VW, Hyundai, Kia sunt foarte populare in Nigeria, in schimb Dacii n-am vazut decit 3 pina acum. 2 papuc, carosate (una e la Ambasada Togo si cealalta e la o firma de bauturi racoritoare) si o Supernova. S-ar putea totusi sa fie mai multe, numai in Lagos sunt 15 milioane de locuitori (+/-3,4 milioane)

Sper sa fie de folos cuiva.
[attachmentid=3902]
florin_el
E interesat careva sa vina la munci in Africa? IT? programare? transmisii de date? linkuri radio? Multiplexoare?... Din pacate e cam greu de venit cu masina, e Sahara intre...
florin_el
Pentru amatorii de "calatorii din fotoliu", ceva poze:

http://www.florinel.home.ro/photo.htm
Gheorghe Dracu
@florin_el

Detalii, ceva?
AIX
Cum e viata pe acolo? Salarii, apartamente?
AL
Apreciez ca fiind extrem de utile informatiile privind circulatia in Nigeria insa va rog sa nu discutati in cadrul acestui topic despre joburi !!!.... va rog sa folositi mesageria privata sau email-ul sau alte mijloace de comunicare....O sa las anuntul referitor la posibilitati de munca pe taramuri africane, insa orice alte referiri, raspunsuri, intrebari, vor fi sterse... Multumesc!
florin_el
Sorry!
Mai multe detalii despre condusul in Nigeria. Cind am plecat din Romania aveam impresia ca tara noastra este o tara corupta si politia romana este printre cele mai corupte institutii. M-am inselat amarnic, si asta am descoperit-o imediat ce am inceput sa conduc in Nigeria. Am postat anterior ca in Nigeria nu sunt reguli de circulatie... E oarecum adevarat, sunt totusi reguli care sunt inventate pe parcurs de politie, diviziile de interventie rapida, LASTMA (Lagos State Traffic Monitoring Authority), Road Safety si oricarui altuia care are o pusca si vrea sa devina o AUTORITATE. Adica spre exemplu daca nu ai centura de sigurantza, daca vorbesti la telefon in timp ce conduci, daca opresti si stinjenesti traficul, daca fumezi in masina e posibil sa apara cineva cu o banderola potocalie la mina, sa zica ca el e Autoritatea si ca trebuie sa platesti o amenda de echiv. a 200 usd. Daca nu e inarmat e destul de simplu: usile blocate, geamurile sus si iti vezi de drum. Daca is multi si inarmati (au de obicei AK-47) atunci nu prea ai loc de intors si trebuie sa incepi negocierea ca de nu iti sparg geamurile la masina cu patul pustii. De obicei ajungi sa platesti undeva in jurul la 10 usd.
Despre permisul de conducere am scris deja, nici macar nu trebuie sa dovedesti ca stii sa conduci, sau ca ai permis de conducere international. Trimiti secretara sau soferul cu 2 poze si cu banii si ai rezolvat. La fel se aplica si la actele de la masina. Am cumparat o Skoda Octavia si fiindca am ridicat-o vineri cind institutiile de stat erau inchise (dupa-masa) am mers pentru citeva zile cu acte false, adica dealerul mi-a dat copie dupa o "Vehicle License" cu seriile la motor si la sasiu modificate cu un copiator.
Viteza limita e o gluma, cind am ajuns prima data am intrebat soferul care m-a luat de la aeroport care este viteza limita si am primit 3 raspunsuri diferite: 50kmph de la sofer, 60kmph de la tipul de la protocol si 120kmph de la escorta. La momentul respectiv aveam 120-130kmph prin oras.
Drink and drive? Yep, daca esti in stare sa ajungi singur la masina, cu siguranta esti apt pentru condus.
Este totusi o regula, penalizare pentru condus iresponsabil: daca accidentezi mortal pe cineva pedeapsa se aplica pe loc de catre ceilalti participanti la trafic si de catre martori: ti se pun 2-3 cauciucuri in jurul bratelor, bustului ca sa te imobilizeze, benzina... si gratar! La fel (adica benzina si foc) pateste si automobilul pe care l-ai condus, implicat in accident. Asta cred ca e un pic mai mult pentru "omor sau vatamare corporala in culpa". Suna barbar, este barbar, dar dupa o vreme te obisnuiesti cu regulile, asta daca nu esti cap de afis intr-un astfel de eveniment.
Am condus o sumedenie de masini in Lagos, aveam initial la firma conceptul de: "pool company car", adica luai masina care era disponibila: Mitsubishi L200 pick-up, Toyota Hi-Lux double-cab (foarte populare si foarte bune), Peugeot 306, Peugeot 504 si 505 (astea-s taaare vechi si-s mai proaste ca 1300), Mitsubishi minibus, Nissan Terrano, Skoda Fabia si Octavia, Renault Scenic, acum insa sunt foarte multumit cu Galloper caci e mare, are gemuri fumurii si se pare ca inspira respect "autoritatilor"... nu prea stiu ce hram port si ce numere de telefon am in agenda, asa ca acum uneori doar ma intreaba daca pot sa le dau ceva sa-si cumpere apa sau ceva de mincare. Ambasada Americana are in majoritate Chevy Suburban blindate... hm, una dintr-aia are fi taaaare buna.

Pentru acasa am comandat si eu un Logan Laureate 1.6, perla, care, chipurile va ajuge pe 30 ianuarie 2005. Abia astept caci mi-e tare dor de locurile pe care NU le-am vazut inca in Romania!
geremy
As dori sa fac Nigeria in aceasta iarna pe rura: Rom-Spania-Maroc-Mauritania-Mali-Burkina Faso-Niger-Nigeria, careva cu informatii?
tatabobu
Pentru partea Rom-Spania-Maroc-Mauritania-Mali, vezi in primul rand "Academia Catavencu", traseele lor "Cu papucii prin desert". Nu stiu daca le are cineva, insa.
geremy
Am mai gasit o sursa de informatii cu forum si harti www.sahara-overland.com
dacicuss
blink.gif Serios? Vrei traseul ala? Cati sunteti? Ce masini? Experienta? blink.gif
florin_el
@geremy

Nu stiu mare lucru despre Maroc, Mauritania, Mali, Burkina Faso, Niger! Probabil ca in toate tarile trebuie sa iei in considerare (pentru Nigeria stiu cu siguranta) ca iti trebuie viza pentru a intra pe teritoriu, trebuie sa te astepti la taxe ciudate la vami. Exemplu: la trecerea din Nigeria in Cameroon trebuie (uneori) sa platesti o taxa de poluare care poate varia de la 10 la 100 usd. Si nu este singura taxa.

In perioada oct.- aprilie este sezon secetos in Africa de Vest... trebuie sa iei in considerare ca zona desertica practic se extinde cu sute de km.

Bine ... cred ca daca intr-adevar ai de gind sa faci asta ti-ai facut deja temele si ti-ai platit avans1ul la un Land Cruiser preparat pentru astfel de aventuri.

Bafta. Cind ajungi in Nigeria: 0803-722-0165. Ai o lada de bere de la comunitatea de romani.
adso
with all due respect, mie chiar mi-ar place daca florin_el ar detalia un pic the Nigerian way. e vorba de un topic cu jurnale de calatorie, iar eu chiar nu stiu multi romani care au ajuns pana in nigeria. ar trebui sa profitam.

nu vorbim de oferte de joburi, sau de piata imobiliara ci de conditiile de viata in general, care presupun inclusiv salarii si chirii medii. pun pariu ca obiceiurile de acolo sunt cel putin la fel de ciudate ca si condusul, pe care eu l-am gasit fascinant.

ce inseamna comunitate de romani? sunt toti angajati pe la societati miniere si petroliere sau sunt chiar si romani care efectiv au ales sa traiasca acolo?

chiar, cum se traieste? ce inseamna o locuinta standard in nigeria? etc. florin_el, eu chiar as aprecia, daca ai avea timp sa ne mai dai doua-trei detalii.
dacicuss
me 2 ! Is cu ochii blink.gif pe topicul asta...te rugam noi, fa-ti timp si detaliaza, cum zicea si domnul...Io pun jos o lada de bere!
laur
Si eu sint cu ochii pe el. Pe topic smile.gif
Florin, cum ai ajuns acolo? Ce faci acolo? Iti place? Esti singur acolo sau nu (nevasta, prietena), etc...
bertro
apropo de patanii in Nigeria. Firma la care lucrez vinde soft la companii de telefonie din mai multe tari, printre care si una din Nigeria (suburban telecom). In consecinta, baietii de la departamentul suport au facut ceva deplasari pe acolo. Povestile cu care s-au intors semanau foarte mult cu cele spuse de florin. Una din ele insa mi-a cam facut parul maciuca:

cica se intorceau spre romania si au luat un taxi (sau i-a dus o masina de la firma de acolo) la aeroport. pe drum cica au trecut prin mai multe controale de "politie", la care au tot lasat cate 10-20$. cand au coborat din masina in fata aeroportului au si aparut 2 personaje care s-au oferit sa le care bagajele inauntru. baietii aveau genti mici asa ca au refuzat. la care tipii respectivi au replicat "we insist", punand mana ostentativ pe AK-urile atarnate de umar. Clar ca au carat bagajele si au primit cateva zeci de dolari pentru deranj. huh.gif

de cate ori imi vine sa injur Romania, ma gandesc la povestea asta si altele similare si-mi dau seama ca se putea sa ma nasc si intr-un loc mult mai rau. biggrin.gif

PS: multi programatori ieseni pe care ii cunosc au preferat Ciprul ca loc de munca "exotic". salarii acceptabile si nu stai cu frica in san. in plus, e o mare statiune, asa ca la dolce vita e in floare smile.gif
J o h n n y


Florineleeeeee, ce faci, pe unde esti? Da-ne ceva detalii, alte chestii despe Africa.... hai, mai spune-ne cate ceva, ok? wink.gif

We need ya' laugh.gif

florin_el


Imi pare rau ca n-am mai dat semne de viata dar saptamina asta a fost ca la concurs pe "plantatie". Intial, intr-adevar, pare ...ciudata, macar ciudata viata aici in Nigeria si Lagos cred ca este cel mai rau oras din toata tara. Partea buna este ca totul e clar. Dumnezeu e banul. Nu sunt oameni cu veste incapatoare si cu snur-detonator, singurele chestii explozive in masini sunt cei 50l de benzina din rezervor si soferii la volan, si asta e re-confortant comparind cu alte zone de pe frumoasa noastra planeta. Da, poti fi jefuit in propria casa, poti avea mitraliera la cap in timp ce conduci spre birou, fel si fel de "autoritati" te pot opri pe drum, aresta pe tine, confisca masina sau cine mai stie ce... dar totul e rezolvabil si intrebarea corecta este "How much is the problem?"

Lagosul este un oras imens... si ca numar de locuitori si ca suprafata. 15 milioane de locuitori fara sa fi beneficiat vreodata de sistematizari si de blocuri de locuinte cu 8, 10, 15 etaje... totul este pe orizontala, 1,2 etaje pentru 90% din locuintele de-aici. Sunt 2 zone "business and residential" misto (Victoria Island si Ikoyi), in sudul orasului. Victoria Island este chiar pe malul Atlanticului si Ikoyi e inconjurat de o laguna. In zonele astea au birouri cele mai mari companii, petrol, telecom, trading etc. si sunt locuinte pentru bogatasi si pentru expatriatii care lucreaza la companiile de mai sus. Chiriile sunt astronomice si se platesc in avans pe cel putin 2 ani. Minim, minomorum poti gasi un apartament cu 1 dormitor (adica 1 dormitor, 1 living room, bucatarie, baie si o camera exterioara pentru eventualul bucatar sau steward) la 10k usd/an. Daca ai acces si la piscina, gym, teren de tenis sau alte minuni dintr-astea... pretul urca substantial. Top shelf... adica 3-4 camere, vedere la ocean, finisaje misto si noi, incluzind paza profesionala, intretinere tehnica a apartamentului si a acareturilor (piscine etc.) si pretul ajunge la 70-80k usd. SI SUNT PLINE smile.gif.

Nigeria, cel putin partea de sud nu este din aceeasi clasa cu Niger, Somalia, Etiopia unde locuitorii se zbat sa traiasca de pe o zi pe alta... Sunt multi amariti... dar pentru o parte din ei este si o chestiune de alegere.

Comunitate romaneasca s-a format in decursul timpului. Sunt oameni care au ales sa traiasca aici (locuiesc aici de peste 20 de ani), nu au uitat limba romana si in ciuda distantei de pe harta, au ramas alaturi de "acasa". Si restul vine relativ usor caci oricit de bine te-ai adapta la un stil de viata diferit de cel din Romania tot ti-e dor sa comentezi la ce se mai intimpla in jur fara sa te inteleaga nimeni, sa-ti mai dai cu parerea asupra stirilor de pe-acasa, sa povestesti vreo farsa de-a lui Buzdugan pe care ai auzit-o dimineata la radio. Membri in comunitate... gasesti prin supermarket (auzi pe cite unu' ca injura cu sete preturile si cind il intrerupi spunindu-i ca limba vorbita de el iti pare cunoscuta il vezi rosu ca racu') pe la munca, din vorba in vorba... eu sunt aici de mai bine de 3 ani si am vazut pe destui venind, pe destui plecind. Mai facem si fapte bune... nu e totul numai birfa, am avut cit de cit grija de 2 baieti care au stat in puscarie in Lagos vreo 2 ani (erau marinari pe un vapor care a fost arestat pentru ceva transport ilegal de petrol, baietii erau cam fara vina ca nu prea vad eu cum un mecanic poate decide ce si cum, de unde si pina unde face si merge vaporul si le-am mai dus cite ceva de citit in romaneste, ceva bun de papa, o veste de pe-acasa sau macar o vorba buna), apoi mai sunt petreceri/manifestari internationale, spectacole unde noi tinem partea Romaniei caci ambasada e in Abuja (capitala e Abuja) si "nu prea e bani pentru fleacuri" cum ar fi imaginea tarii smile.gif.

Nu e paradis... desi asa numesc eu locul, munca e grea, munca e grea caci de multe ori trebuie sa o faci singur in timp ce echipa iti doarme in papuci (aici depinde si de libertatea de miscare si de decizie pe care o ai sa-i motivezi), o poti "lua pe coaja" daca nu ai noroc si daca nu esti atent la toate dar sunt si parti misto. Destul de multa adrenalina, nici o zi nu seama cu cealalta, duminica plaja (12 luni pe an, saptamina de saptamina), NU SUNT RADARE PE SOSELE smile.gif si altele.

@bertro: smile.gif este foarte posibil sa se fi intimplat asa... incredibil dar cei de pe-aici cunosc de la o posta pe cei care nu sunt "de-ai casei"... in primul an dadeam bani la toata lumea... in al 2-lea ani am zis ca daca nu au pusca nu le dau, acum nu mai dau la nimeni... indiferent pusca ori nu... dar m-am facut si mai al dracu' si vorbesc si jargonul de pe-acilea...


Be back.... ma duc sa-mi pun miinile in apa rece... n-am mai scris atit de cind mi-am copiat lucrarea de diploma smile.gif
laur
Te mai asteptam sa scrii !
memyselfandI
Am senzatia ca nici Fefeleaga n-am citit-o cu atita atentie cum am citit postul tau..
Eu cel putin te mai astept cu relatari...

foarte foarte interesant domnule..
nasty
La noi in ROU am bagat acumulatoarele in casa,langa calorifer, asteptand concediile de anul viitor, ne uitam pe site-ul calatorii, in care nu se intampla nimic spectaculos – cand din Nigeria ( deh, 30 grade ) ceva FORMIDABIL, asteptam cu placere si alte post-uri.
ashu
Foarte misto topicul, abia acum l-am descoperit. Daca nu-i secret, zi-ne te rog si cu ce te ocupi acolo si cum ai ajuns sa lucrezi in Nigeria, cum'de te-ai hotarat sa faci pasul asta, daca planuiesti sa te intorci in tara sau ramai definitiv acolo, chestii d-astea.
florin_el
Salutare,

Ieri am venit de pe o "plantatie" mai indepartata, am fost in Kaduna (1000km nord de Lagos) si sunt foarte bucurost ca totul a mers struna. Problema rezolvata, 24h test ok, hirtiile semnate.
[attachmentid=18933]
Am ajuns in Nigeria cu un contract de la un ISP. Initial am lucrat cu aceleasi jucarii cu care am avut treaba la RDS, dupa 8 luni am inceput sa lucrez la un operator CDMA in departamentul "Transmisiuni". Transmission Planning, Implementare, Operation and Maintenance pentru linkuri radio, optice, multiplexoare, mediaconvertoare, DDF, convertoare G.703 to ethernet. (imi pare rau ca unele din cuvinte nu sunt in romaneste... unele dintre ele le-am invatat aici si nu am nici o "echivalenta aprobata" in romaneste. Traduse cuvint cu cuvint suna tare ciudat.). Acum (de mai bine de 1 an) lucrez pentru o companie norvegiana care fabrica si instaleaza echipamente de transmisiuni cu microunde. Jobul e de coordonator de proiect pentru instalarea echipamentelor dar deoarece biroul din Nigeria e abia la inceput... asta inseamna mai tot: administrare, resurse umane, suport tehnic pentru vinzari, IT support, logistica, sef parc auto (parc e un pic pretentios ca-s numai 3 masini smile.gif) etc.

[attachmentid=18934] [attachmentid=18935] [attachmentid=18936]

De ce am plecat din Romania?... Din acelasi motiv pentru care marea majoritate pleaca: Lucram de la 8 dimineata pina la 12 noaptea, nevasta-mea lucra si ea, aveam amindoi salarii relativ mari la standardul romanesc si cu toate astea dupa "saptamina 3" din luna eram pe janta fara sa ne punem problema de rate la masina, vacante in strainatate, etc. Chiria, intretinerea si cheltuielile de "intretinere" papau TOT.
Nu vreau sa ramin in afara pentru totdeauna, poate din cauza ca am nimerit in Africa am devenit mai patriot decit multi alti romani. Prima zi dupa ce ajungi aici e un SOC. Daca vii iarna, iesind din avion si intrind in aeroport iti spui "Wow, uite intr-adevar un aeroport bine incalzit", fara sa realizezi, in primul moment ca de fapt in aeroport functioneaza aparate de aer conditionat si abia afara vei simti cu adevarat caldura. KLM ajunge aici la 19:00, dureaza destul de mult pina treci de control pasapoarte si pina iti ajunge bagajul deci iesi practic din aeroport dupa ora 20:00 si e deja intuneric, timpul perfect ca sa ai un prim contact memorabil cu lumea exterioara. De obicei firma care te-a chemat trimite pe cineva sa te "culeaga" de la aeroport dar daca nu esti CEO la Shell sau director de banca e putin probabil sa ai parte de Land Cruiser blindat si escorta inarmata. Ajungind deci in parcare esti intimpinat de o multime de omuleti care iti ofera taxi, apoi de altii care flutura teancuri de naira (moneda locala) ispitindu-te cu "exchange at best rates, euro, pounds, dollars", multi incearca sa-ti traga bagajele din mina ca sa te ajute pina la masina.. si realizezi ACUT ca esti ALB. NO PLACE TO HIDE! Intri pe drumul: UNICAT SAU IN SERIE LIMITATA. Nu mai esti unul din pluton, o fata ca oricare celelalte de pe strada, un om obisnuit. Devii "oyibo", "oniocha" (om alb in pidgin english respectiv igbo language), "master", "oga" (sef in limba yoruba, folosit ca un fel de "sefu', muta-ti masina sa pot trece si eu" la noi), etc. Intri pe drumul in care trebuie sa-ti controlezi reactiile cu grija pentru ca o replica obisnuita poate capata interpretare rasista sau jignitoare. Uneori realizez ca ceea ce-mi lipseste cel mai mult aici este sa merg pe strada sau sa stau pe o banca in parc NEBAGAT DE NIMENI IN SEAMA!
[attachmentid=18932]
In drum spre locul unde vei fi cazat deoparte si de alta a expressway vezi siruri de luminite pilpiitoare de la lampile cu gaz din pietele de pe margine, peste uscat, haine, ceasuri, fete de telefoane mobile, incarcatoare, reviste, scaune de toaleta, aparate de radio portabile, banane, alune, cartele de reincarcare pentru telefon, cartofi, seturi de chei si surubelnite... orice se poate vinde ambulant, in trafic. Vinzatori ambulanti iti prezita marfa la geamul masinii, recunoscindu-ti statutul de "nou", "greenhorn", cum era in western-uri adica potential client de tepuit. Preturile sunt negociabile ORIUNDE... de la piata de legume, la supermarket, la dealerul de masini, amenda sau spaga pe care o platesti la politie etc. Negociabil inseamna ca de obicei pretul de "plecare" este de 3-4 decit pretul de vinzare.
Gardurile cu rulouri de sirma ghimpata si sticle sparta pe virf, unele cu niste sirmulite subtiri cu indicatoare amenintatoare din loc in loc "DANGER! KEEP OFF! ELECTRIC FENCE ACTIVE!" iti provoaca fiori de neliniste caci in minte, automat se formuleaza intrebarea "De ce?"
[attachmentid=18938] [attachmentid=18939] [attachmentid=18940]
Incercind sa vorbesti cu soferul si eventual cu cel de la protocol care te-a asteptat la aeroport vei descoperi ca engleza pe care ai invatat-o in scoala, ai exersat-o apoi pe la "Cartoon Network", "CNN" si "Discovery" si in eventualele plimbari europene nu functioneaza 100%. Cuvintele par asemanatoare dar accentul, ordinea lor, intruziunile de cuvinte din limbile locale fac dificil de inteles... Incepi sa descoperi "pidgin english" sau "broken english", engleza stricata o combinatie din engleza, dialecte locale si cuvinte de care n-ai auzit in alta parte.
Ajungind la apartamentul furinzat de companie... surpriza placuta, in cele mai multe cazuri e misto, complet utilat, gresia stralucitoare din living-room si mirosul vag de solutie dezinfectanta iti da o senzatie de curat si sigur. Gratii solide la geamuri si usa metalica a carui incuietoare o verifici de 2 ori ajuta la pacea interioara, mai ales ca de-afara se aud cuvinte rastite intr-o limba pe care nu o stii si indepartate focuri de arma.
Victoria Island si Ikoyi ar fi cam pe locul 1 in topul preferintelor mele in ceea ce priveste locuinta si biroul si nu sunt singurul cu aceste gusturi, aici, de fapt, se afla mai toate birourile marilor companii, sediul central al firmei in VI poate fi un semn ca lucrezi la o companie de top. Daca biroul este in VI dar tu NU locuiesti tot aici... hm trebuie sa te pregatesti dpdv psihic sa petreci in fiecare zi intre 2 pina la 3-4 ore in trafic infernal. Dimineata trafic cumplit SPRE Victoria Island, seara DINSPRE. Nu sunt trenuri, tramvaie, metrou, trolee... totul e pe roti de cauciuc si face fum... Mass transit e asigurat doar de particulari...2 tipuri de autobuze: damfu: echivalentul maxi-taxi de la noi... VW Transportere model '80 cu un echipaj de 2 (sofer si conductor care sunt cei mai periculosi in trafic (opresc unde si cum vor, schimba benzile fara nici o noima, le cad rotile si se rastoarna la 100kmph etc.) si la categoria grea e molue: in mare parte school buses care au iesit la pensie in State acum isi traiesc agonia in Lagos. In rest: one man, 1 car.


Got to go! Urmatorul episod va fi religioso-mistic.
radian
Foarte interesante posturile tale. Nu stiu ce parere au moderatorii dar eu sper sa ai timp si rabdare sa continui cu cat mai multe episoade.
micutu
ar trebui facut si un chestionar cu tema ... ati merge acolo? bineinteles ... nu cu masina ... ci insotit de Rambo? ...
super prezentare ... de-abia astept urmatorul.
burliu
din ce in ce mai interesant, mai povesteste-ne,aflam si noi lucruri de care habar nu avem!
florin_el
Part II

Ezekiel mi-a fost sofer pentru o buna bucata de timp, cred ca mai bine de 6 luni. Intr-o buna dimineata mergeam spre aeroportul local de unde aveam zbor spre alt oras si in drum il vad cum se schimba la fata si imi spune preocupat: "Masta' (master) e semn rau de la Dumnezeu astazi!" Ingrijorat oarecum, caci eu eram cel ce trebuia sa zboare, l-am intrebat cel face sa spuna asta! El mi-a raspuns ca din vreme in vreme Dumbezeu ii arata semne si de fiecare data cind acele semne apar ceva rau se va intimpla in ziua respectiva. Ce semn?? CE SEMNE TI SE ARATA?!? Si imi arata temator cerul. Pe albastru cerului se vedea direle lungi si putin zdrentuite de vintul usor ale unui bireactor, la mare inaltime. "Aia... Ezekiel, ala nu e semn nici de la Dumnezeu, nici de la Scaraotchi... is doar direle de condens de la un avion de linie ce a trecut la mare inaltime deasupra Lagosului. UN SIMPLU AVION, facut de oameni, in care alti oameni servesc acum prinzul de la catering sau beau o bere uitindu-se in jos, de la 10.000m spre Lagos. Spunind asta si privind spre fata lui am avut deodata senzatia ca sunt un blasfemiator, un necredincios care pune la indoiala minunile si semnele ceresti. In acelasi timp am realizat ca eram tocmai pe cale sa distrug in mod iremediabil un mit, o certitudine a unui om sau a unei comunitati.

Parerea mea este ca misticismul are ceva legatura si cu nivelul de educatie a unei comunitati. Noi, acasa am avut pine de curind 12 ani de invatamint GRATIS si OBLIGATORII... si in continuare nu putem spune ca situatia e roz. Este si un pic procent de analfebetism, si sunt destui care nu au auzit de legile fizicii: optica, termodinamica, mecanica etc. Unele chestii ce se intimpla pot fi intuite cu usurinta, sunt "la mintea cocosului", altele in schimb... nu sunt asa de la'ndemina. Acum trebuie sa ne gindim ce se intimpla undeva unde scoala NU ESTE nici gratuita, nici obligatorie. Mda, trebuie sa recunoastem ca 2 dire imaculate, taind cerul in 2... seamana a semn. Stau numai si ma intreb cum ar fi interpretata aurora boreala. smile.gif

"Voodoo", "juju", "medicina traditionala", batrini care pretind ca pot face si desface tot sunt o realitate aici... pentru unii. Sud-Estul Nigeriei este zona cea "binecuvintata", acolo, in delta Nigerului sunt rezervele Nigeriei de petrol. Asemenea bogatie automat atrag o multitudine de discutii legate la teritorii. Triburi vecine, sate vecine, state vecine (Nigeria este stat federal) disputindu-si metri patrati de teren sub care sunt ingropate milioane de barili din aur negru. Asta duce la tot felul de conflicte si implica organizare de "trupe", un fel de militii locale. Multi dintre ei, inainte de conflict apeleaza la "traditional doctor". Se spune ca dupa "tratament" gloantele nu-i mai pot atinge, ca dispar fara urma din fata inamicilor, ca, odata ce ajung in apa, se transforma in pesti si nimeni nu-i mai poate gasi.

Ritualuri se practica si daca vrei sa candidezi la alegeri, si daca vrei sa faci o afacere si vrei sa fii sigur de succes, daca vrei sa-ti gasesti sot/sotie perfect/a pentru tine, pentru orice iti trece prin capsor. Multe dintre ele sunt doar descintece, dansul vraciului, gaina alba, gaina neagra... chestii dintr-astea ... nevinovate. Unele nu sunt la fel... implica sacrificii umane.

Inspaimintator, nu?... Mda, asa zic si eu dar cred ca toate deriva cumva din natura umana, cred ca toti realizam ca trebuie un efort/sacrificiu deosebit pentru a realiza ceva reprezentativ. Si la noi Manole a ingropat-o de vie pe Ana in zidul manastirii. E doar o legenda... dar eu sunt de principiul ca unde nu e foc nu iese fum. Si despre vraji/descintece... inca mai avem prin sate babute care sunt "recunoscute" ca fiind bune "descintatoare", eu insumi am vazut una (pe cind aveam vreo 5-6 ani) care facea niste scheme cu taciuni incinsi si bolborosea ceva descintece si rugaciuni unui om bolnav smile.gif...

Nigeria este din punct de vedere a credintelor impartita jumate-jumate intre crestinism si islamism. Imparteala pare sa fie functie de cum fiecare dintre misionari au avut porti de intrare in tara. Portughezii au intrat cu barca din sud si au adus rachiul si inchizitia si, din nord, imediat cum au gasit drumul prin Sahara au venit arabii cu islamismul, asa ca jumatatea sudica este predominant crestina si jumatatea nordica predominant musulmana. Bisericile aici... multe dintre ele sunt doar o afacere foarte profitabila. Publicitate: Afise, billboarduri imense, fluturasi in parcari anunta "seara minunilor", "serviciu divin pentru cei singuri", pentru bolnavi, pentru cei care isi cauta job, pentru cei care vor sa reuseasca in afaceri, pentru cei cu probleme in casnicie... si uite asa daca esti pastor bun de gura cu capacitati organizatorice bune si cu ceva imaginatie iti faci o congregatie bunisoara, aducatoare de probit, caci un enorias este asteptat sa contribuie la bunastarea parohiei si a pastorului.

Unii baietii cu care lucrez mi-au povestit ca intr-o duminica la o biserica pe care o frecventau deodata pastorul a inceput sa tremure si sa-si dea ochii peste cap ca si cum tocmai ar fi primit o circulara urgenta de la Dumnezeu... si a inceput sa vorbeasca in "transa":
"Nu Doamne... nu, te rog, nu ma pune sa le cer asta... Doamne e prea mult pentru ei, ma voi descurca eu intr-un fel sau altul..."
Oamenii impresionati si miscati ca asista la un moment asa special incepura sa murmure:
"Pastore, spune-ne te rugam, ce se intimpla, ce trebuie sa facem?!?"
"Doamne, te rog, nu-i trece prin asa incercare... au problemele lor, voi incerca eu sa urmez calea..."
"Pastore... spune-ne, suntem aici sa ascultam vointa Domnului... spune-ne ce trebuie sa facem!"
In cele din urma pastorul le destainuie ca Dumnezeu le-a cerut prin internediul lui sa-i cumpere o masina de teren, chipurile sa poata ajunge la mai multi enoriasi si sa imprastie cuvintul Domnului la o mai larga comunitate. Cuvintul Domnului e cuvintul Domnului asa ca toti au spus ca vor contribui cu cit se poate pentru jeepul pastorului, unul s-a oferit sa-i faca toate reviziile si reparatiile gratuit la serviceul lui, altul a zis ca va plati pentru benzina pentru un an... si uite asa pastorul s-a ales cu jeep...

In incheiere o faza nostima cu Ezekiel, tot in drum spre aeroport... nu in ziua cu "semnele divine". L-am vazut ca de la o vreme devine agitat si m-am gindit ca poate iar o fi vazut ceva semne si l-am intrebat ce are. Mi-a spus ca agitatia provine de la faptul ca aproape se scapa pe el... Fiind blocati in trafic de ceva vreme i-am zis ca mai bine sa-si rezolve problema acum decit sa faca vreo istorie prin masina. Asa si facu, iesi din masina, politicos se duse 10m mai in spate si incepu sa faca pipi inspre masinile ce veneau pe contrasens. Uite ca deodata traficul incepu sa se miste si incepura toti cei din spate sa demonstreze ce claxoane faine au si ce bine stiu sa injure asa ca m-am mutat pe locul soferului si i-am dat bice planuind sa-l astept putin mai incolo, unde o fi rost sa opresc... Dar.. privind in oglinda ma buseste risul... Uite-l pe Ezekiel al meu, cu socoteala scoasa caci nu terminase toata operatiunea, alergind de zor dupa masina, putin cis ca sa nu se stropeasca... Uh... tare mi-as fi dorit sa am camera la indemina... ceva de aratat la nepoti!!!

[attachmentid=18972]
Imagine din Victoria Island
Lolek
ombre, dar stiu ca ai ceva dar al vorbitului/scrisului sau o fi pur si simplu prea interesant ce povestesti aici. de-o fi una, de-o fi alta, felicitari si multa-multa bafta pe acolo, cu bucurii si toate cele, sa-ti vezi visele cu ochii si sa ne mai povestesti, ca esti citit cu ochii mari smile.gif.

fbatran
frumos ....
am un prieten in Africa de Sud ... tare l-as vizita ... cred ca e o alta lume fata de ce stim noi "EU"penii smile.gif)
Stefan.A
Nope, South Africa e ceva diferit fata de Africa "neagra" si mai apropiat de ce stim noi europenii care vrem sa fim.

Am pe cineva in Benin-Cotonou care-mi trimite saptamanal update-uri de genul celor scrise de florin_el. Insa a vazut si south africa si este cu totul alta lume.
radian
Nu ne mai povestesti nimic depsre Nigeria?
bertro
sa speram ca in curand vom avea povesti interesante si despre Etiopia, avand in vedere ca unul din colegii nostri de forum (si ai mei de servici, nu ii dau numele) tocmai s-a ales cu un "sejur" acolo 243.gif
florin_el


THAT WAS CLOSE!

A mai cazut un avion in Nigeria... nimic interesant dar pentru mine a fost destul de aproape. Joia trecuta am plecat din Lagos spre Port Harcourt, primul avion care pleca incolo a fost de la Sosoliso airlines, asa ca am zburat cu ala. Nu prea am facut diferenta niciodata cu ce linie aeriana zbor. Totusi avionul nu mi-a placut, un DC-9 vechisor scirtiia si trosnea din toate incheieturile. I-am spus colegului meu ca la intoarcere trebuie sa venim cu altul asa ca vineri, a 2-a zi desi gata de plecare era si Sosoliso si Chanchangi airlines am preferat sa zoor cu cea de a 2-a. Simbata la prinz am aflat ca acelasi avion cu care zburasem cu 2 zile in urma n-a reusit sa aterizeze cumsecade, a luat foc si a ucis aproape toti pasagerii...

Trebuie sa recunosc ca taaaare buna a fost berica de simbata seara. Good to be ALIVE!

radian
Asta da inspiratie. Sambata seara doar o singura berica? Cred ca as fi avut nevoie de ceva mai mult "intaritor"...
dacicuss
Dom'le, te-ai nascut a doua oara, poti spune...Doamne...chiar asa, numai o bere?!?...io ma faceam manga...
Bafta si sa nu ne mai zici d'astea , ci numai de bine ! wacko.gif
thegodsglory
domnu' florin, uite ca am stat overtime la job numai ca sa citesc povestirile.
felicitari pt curaj si tarie, daca ai rezistat acolo 3 ani. Si aici ma refer la faptul ca ai schimbat lumile, nu vreau sa fiu gresit inteles.
florin_el
In primul rind multumesc pentru interesul aratat, sunt un pic surprins totusi caci niciodata n-am putut scrie prea bine, am trecut prin liceu la limba romana cu un sigur comentariu (copiat) la care schimbam titlul in caz ca ar fi vrut cineva sa controleze temele. smile.gif

E cu siguranta o schimbare, ciudat este ca dupa atita vreme, lucruri care m-au socat initial acum sunt... normale... de inteles. Cred ca dupa terminarea experientei mele de expatriat in tarile calde voi ramine cu ceva sechele, si acum mi se pare ciudat ca, in Romania nu se imprejcenzuratsc casele cu sirma ghimpata si ca nu toti isi blocheaza portierele cind circula prin oras. (ceea ce vaz ca devine o practica din ce in ce mai comuna, din pacate).

Asa incepe! Prima calatorie.

user posted image

Pleci din Bucuresti dimineata devreme, Otopeniul e adormit si mai toate duty-free shop sunt inchise, cei de la control pasapoarte nu vor sa aiba de-a face cu tine prea mult (cind au vazut "LAGOS, NIGERIA" le-au returnat imediat urindu-ne calatorie sprincenata). Dupa un zbor de 2 ore jumate ajungi in Schipol. Frumos, ffff bine organizat, curat, oameni amabili, exact ce NU-TI trebuie in drum spre Lagos. Adica urci de la "binisor" la "aproape perfect" si apoi stii ca te scufunzi in iad. (din unele puncte de vedere).

Initial in Nigeria am lucrat numai in Lagos si de la o vreme mi-am dorit sa ies, sa vad si eu ceva din afara Lagosului. Toti spuneau ca Lagosul este cel mai rau oras din tara si poate si din Africa si ca restul tarii este mult mai fain. Dupa aproape 2 ani de Lagos mi-am schimbat tipul de job si-acum abia mai reusesc sa stau acasa o treime din timp.

Munca m-a purtat mai peste tot in Nigeria, nu pe fiecare drum, sau in fiecare sat dar am fost in cele mai reprezentative orase si zone si tara. In majoritatea cazurilor am fost cu avionul. In ciuda faptului ca liniile aeriene locale nigeriene sunt recunoscute drept nesigure, operind cu aparate vechi, intretinere sub standardele internationale (numai in ultimile 2 luni s-au prabusit 2 avioane de linie cu mai mult de 220 pasageri la bord si 1 avion particular, plus alte chestii minore: cauciucuri explodate la aterizare, depasit pista la aterizare caci n-a reusit sa porneasca back-thruster, rupt trenul de aterizare frontal etc. etc.) sunt de departe cel mai sigur mod de transport in interiorul tarii.
Conform unor statistici al FRSC (federal road safety comission) pe sosele se petrec anual accidente soldate cu 40.000 fatalitati. E ca si cum ai avea Iraq in fiecare an. Din pacate presa nu prezinta nici macar 1% din nenorocirile astea, nu este nici un fel de program sa imbunatateasca situatia.

user posted image

Sunt mai mult de 10 linii aeriene locale care fac curse zilnice intre marile orase. Suni la un numar "hotline" unde afli programul zborurilor, trebuie sa ajungi cu cca. 30 minute inainte de decolare in aeroport, dai banu', iei biletul, dai la un ghiseu bagajul de cala unde iti ataseaza si un tag pe bilet, treci de controlul de securitate unde iti scaneaza bagajul de mina, treci alergind prin sala de asteptare si continui exercitiul pina la scara avionului... and off you go! Nu inainte sa-ti suni nevasta pentru un time-check la plecare. Daca mai apoi nu suni in maxim 1 ora jumatate sa confirmi ca ai aterizat... cam trebuie sa se uite la stiri: Breaking news! excl.gif
Sunt si momente in care iti faci ceva griji pentru siguranta: m-am imbarcat odata intr-un avion care avea toate capacele de la un motor date jos si vreo trei mecanici faceau ceva ajustari de ultim moment, alta data capitanul s-a remarcat printr-un "in flight announcement": ...we are cruising at 24k feet and we'll touch down in Kano International at 12:15... Insh'Allah. Dar vorba unui coleg...oricit de vechi si neintretinut pare avionul, daca vezi pilotul ca e calm cind se imbarca si daca nu-si asterne covorasul facind plecaciuni spre Mecca inainte de decolare... e destul de sigur. Capitanul sigur stie mai multe decit stii tu.
Pretul biletelor variaza intre 70 si 120 usd depinde de linia aeriana si de distanta. Daca in aeroportul destinatie nu vine nimeni sa te culeaga trebuie sa te orientezi la un taxi (preturi 20, 25 usd ceea ce este rezonabil avind in vedere ca de la aeroporturi pina downtown sunt cel putin 20, 30 km.

In unele orase in care am lucrat nu sunt aeroporturi asa ca varianta cu transportul aerian pica si a trebuit sa folosesc vreo masina din dotare. La primul drum ma cam stringea in spate caci umbla vorba despre "police harassment" (sunt police checkpoints si mai ales in afara Lagosului esti cam la mina si imaginatia lor: daca nu dai banu te pot tine acolo si o zi intreaga), mai rau decit politia sunt atacuri, jafuri armate si in cele din urma drumuri proaste si "stilurile de condus" care te pot trimite sub cine stie ce camion.
Primul drum cu masina a fost spre Benin City, 400 km est din Lagos. Cind am plecat am intrebat soferul cam cit o sa ne ia drumul. Raspunsul a fost: 4 ore, insh'allah. (el e musulman, insh'allah inseamna "cu voia lui Allah). Am zis si eu Doamne Ajuta si am ajuns la concluzia ca atita vreme cit avem pe amindoi de partea noastra e putin probabil sa se intimple ceva. Si, din fericire nimic nu s-a intimplat, pe drum insa am vazut un accident cumplit: un microbuz plin (20 persoane) s-a lovit de un tir si a zburat peste parapetul unui pod. Cei care au supravietuit impactului au murit innecati. In rest a fost bine, fiind prima data pe sosea inter-city am fost si taaare curios si entuziast. In sate, la marginea drumului taranii stivuisera mormane de banane, plantain (arata ca bananele dar n-au acelasi gust, se prajesc), yam (arata cam ca sfecla, si asta se gateste in diferite moduri), mango, papaya, ananas, asteptind transport spre piete.

user posted image

La intersectiile mari sau la locatiile unde erau controale politienesti mai importante vinzatori ambulanti te imbie la apa, sucuri, snacksuri, oua fierte etc. In Benin mi-am uimit soferul cu tehnologia: el nu stia drumul pina la locul unde trebuia sa ajungem in oras, nici eu, nu aveam nici adresa dar aveam coordonatele locului si Garminul cu mine... i-am zis stiga, dreapta, mergi asa, iar stinga... si hop am ajuns unde trebuia... M-a intrebat de 10 ori mai tirziu cum se face ca stiu Beninul asa de bine... Am facut ceva voodoo? juju???

user posted image

Acum trebuie sa plec... Din nefericire s-a deschis un mall nou in Lagos, deocamdata au dat drumul la 2 supermarketuri, restul magazinelor sunt inca in amenajare si nevasta-mea ma asteapta sa o iau la cumparaturi... Oare de ce femeile iubesc asa mult mall-urile?!? mad.gif
radian
Spor la cumparaturi.

Sarbatori fericite, si La multi ani!

Cum ai sarbatorit craciunul in Lagos?

Asteptam continuarea...
george_slz
Super aventura.
Una peste alta cred ca merita sa traiesti si sa muncesti pe acolo....ai mult curaj.

laur
Craciun fericit !
Astept si eu continuarea. Scrii bine si despre lucruri interesante.
Sa stii ca si mie imi plac Mall-urile, si nu-s femeie smile.gif
florin_el
Hourrray! I am back online.
Zic asta ca mi-au trebuit 2 zile sa ma recuperez dupa petrecerea de Craciun. Nu prea seamana a Craciun adevarat, noi suntem programati ca de Craciun e frig si ninge si vin colindatori pe cind aici sunt 30 de grade la miezul noptii, n-a mai nins de la ultima glaciatiune dar pina la urma e fain, ne-am adunat mai multi romani acasa la unul dintre noi, muzica romaneasca, mincare de pe la noi... da... si aici e problema .. si BAUTURA de pe la noi si uite asa urmatoarele 2 zile am facut terapie cu sucuri si muraturi.

user posted image

La multi ani buni si fara evenimente pe soselele patriei!

Despre mall-uri!

@laur Ai dreptate, trebuie sa reformulez: si mie imi plac mallurile de pe la noi: ai Flamingo, TurboZone Computers, chiar si in Super marketuri ai rafturi cu tot felul de unelte, accesorii pentru masina, articole de sport, adica poti sa alternezi vizitele la cosmetice si bluzite si cu chestii interesante... if u know what I mean... si daca procesul duuuuuureaza peste masura poti sa te mai si opresti la o cafenea, la o tigare si sa rasfoiesti TopGear....daaaa, hehe in Romania mall-urile sunt altfel. Aici sunt abia la inceput, nu s-a dezvoltat cultura de "spend some time in mall"...

Primul pe care l-au deschis (in urma cu 1 an) se cheama Silverbird Gallerias si este probabil un punct de cotitura in istoria comertului in Lagos: la parter banca, magazine de artizanat/cadouri, electronice, reprezentante pentru operatorii de telefonie mobila, tot etajul 1 e un fel de Media Galaxy (muzica, filme, carti, electronice - mare parte axate pe media si calculatoare) si etajul 2 un echivalent la Multiplex (primul cinema in Lagos). Lumea mai intii timida inceput sa calce pe-acolo si-acum dupa 1 an nu ai loc sa arunci un ac. Problema este ca nu are parcare rezervata si daca nu vii cu sofer stai in jurul cladirii si cite 1 ora sa gasesti vreun loc si mai esti si la mina la tot felul de smecheri locali care te taxeaza pentru parcare.

Acum recent au mai dat drumul la un mall, Palms (in graba, inainte de Craciun sa-si amortizeze ceva costuri) dar deocamdata sunt doar 2 supermarketuri deschise, unul alimentar si unul cu electronice, unelte, casa&gradina, valize... chestii dintr-astea. Avantajul mare este cu locurile de parcare: sunt din belsug, gratis, frumos amenajat. Nota: Gratis e doar parcarea. smile.gif.

Chestia cu mall-urile este ca se adreseaza unei anumite paturi din societate si preturile sunt in consecinta. Adica vrei sa cumperi intr-un cadru civilizat, curat, aer conditionat si muzica, angajati politicosi... trebuie sa fii si gata si in stare sa platesti pentru asta. Stiu ca si la noi avem "oamenii din Mall" si "oamenii din Europa sau Siraj" dar e mai greu de facut diferenta caci noi tocmai iesim din 30 de ani de "egalitate" in timp ce aici de sute de ani (sau dintotdeauna) situatia e exact pe dos.

kukuruz
Huh, ma dor ochii, am citit tot, dintr-o rasuflare. Rar mi se-ntampla sa fac asta pe monitor, trebe sa fie ceva special. Si aici este. Scrii bine, ce mai incoace si-ncolo, ai har.

Felicitarile mele si... invidia pentru postura de Mos Craciun in piscina! Whoa!
laur
[COLOR=blue]@Florin_el, scuza-mi ignoranta, dar ce fel de regim politic este in Nigeria? Ce fel de organizare, statala, politica? Banuiesc ca e ceva totalitar, dar de care (ca sint si astea de mai multe feluri).
Mama-mama.....peste 100 mil de locuitori are Nigeria??????
Ei, am mai gasit cite ceva....e Republica Federala....

Accident aviatic in Nigeria

In Nigeria, cel putin o suta de persoane si-au pierdut viata in urma prabusirii avionului unei companiei aeriene nigeriene, au anuntat surse oficiale locale, citate de agentiile de presa internationale.

Conform unui post de televiziune privat, avionul a ratat pista de aterizare si a luat foc, accidentul fiind provocat de o furtuna puternica. Accidentele aeriene sunt frecvente in cea mai populata tara din Africa.

In octombrie, un Boeing 737 s-a prabusit la putin timp dupa decolarea din Lagos, toate persoanele aflate la bordul avionului pierzindu-si viata.
Acest material poate fi preluat doar cu citarea sursei HotNews.ro

HotNews.ro, 10 dec 2005

In alta ordine de idei, cind mai vii pe plaiurile mioritice, esti invitatul meu la un pahar de vorba, intru depanarea impresiilor de tot felul, mai ales ca sintem concitatini (in Ro).
florin_el
QUOTE(laur @ 27 Dec 2005, 15:43)
Florin_el, scuza-mi ignoranta, dar ce fel de regim politic este in Nigeria? Ce fel de organizare, statala, politica? Banuiesc ca e ceva totalitar, dar de care (ca sint si astea de mai multe feluri).


Democratieeeee!
Pina in '99 a fost dictatura militara. Multe lovituri de stat. Multe rasturnari de guverne. Multe miliarde de dolari furate de fiecare conducator de stat. Din '99 e un guvern ales, acum si a 2-a oara. Spun si eu ce a dat la stiri. Nu cred ca le-a fost usor sa organizeze alegeri avind in vedere ca nu e nici un sistem de identificare functional (buletin, certificat de nastere etc.). daca nu ai permis de conducere, pasaport sau daca nu esti angajat de o companie care sa-ti dea ID card... NU EXISTI!

Cu exact acelasi aparat care s-a prabusit in Port Harcourt am zburat si eu 2 zile inainte de accident.

user posted image

@laur Multumesc pentru invitatie... Probabil ca nu mai devreme de mai 2006. huh.gif Countdown timerul de pe desktop arata 4months4days10hrs
florin_el
Si un drum de mii de mile incepe cu un singur pas.
Asta a trebuit sa-mi spun despre drumul spre Ibadan caci nu parea foarte atragator, nici drumul, nici orasul. Asa ca in cele din urma a trebuit sa ma conformez si sa ma deplasez la Ibadan. Doar la 100km nord de Lagos, Ibadan este cel de-al 2-lea oras ca marime din Nigeria cu (legenda si gura lumii spune) 11-13 milioane de locuitori.
Autostrada Lagos-Ibadan este mai buna decit m-am asteptat, 2 benzi pe sens separate de o zona verde. Pe portiuni era in reparatie/extindere, multe din lucrari nefiind marcate trebuie cit de multa atentie la drum caci intre o depasire si evitatul undei gropi te poti trezi cu o cupa de excavator prin parbriz. La primul drum spre Ibadan am avut senzatia ca toti mecanicii de la camioane au uitat sa cupleze frinele de la remorca la capul tractor caci aproape la fiecare 30 de km era cite unul cu rotile in sus. Sau macar pe-o parte.

user posted image

user posted image

Desi pornit in a gasi cusur Ibadanului trebuie sa recunosc ca e mai potolit si mai cuminte decit Lagosul. Lipseste tenta de capitalism salbatic din Lagos, oamenii mai linistiti, mai cuminti, traficul incomparabil mai mic, REGULI de circulatie (de ex. la intrarea in sens giratoriu se da prioritate, la intrarea de pe o strada mica pe o strada mai mare se incetineste). Localnicii, in schimb, nu sunt asa de obisnuiti cu omul alb, "oyibo", eram atractia copiilor pe strada, toti voiau sa vina sa puna mina pe mine sa vada daca-s adevarat.

10-13 milioane de locuitori majoritatea imprastiati tot pe orizontala, caci daca te catari doar 10-15 metri pe ceva poti vedea toate acoperisurile caselor de-acolo. La acoperisuri 2 lucruri sunt evidente: 1. accesul la tabla rezonabil ca pret a fost nelimitat; 2.Fabrica de tabla nu avea instalatie de galvanizat/zincat... Asa ca tot Ibadanul, privit de sus e un amestec de nuante de maro, bej, ruginiu si ruginit de-a binelea.

user posted image

"Area boys" reprezinta un echivalent a "baietilor de cartier" de pe la noi, multi dintre ei lepre care n-au nika de facut si stau la marginea drumului asteptind o pleasca si fiind "cool". Ei sunt baietii-care-iti-imping-masina-cind-se-strica, baietii-care-descarca-camionul-cu-materiale, baietii-care-iti-fac-rost-de-loc-de-parcare, baietii-care-au-grija-de-masina-ta-in-parcare... etc. etc., totul cu bani si intr-un stil mafiot.. caci alti baieti nu au voie sa calce pe "teritoriul" lor si de exemplu, daca ai pana in zona lor ei iti vor schimba roata, nu te LASA pe tine si te taxeaza cu cit vor ei.

Eh, la unul dintre site-urile din Ibadan unde am lucrat am "mirosit" ceva probleme de cum ma apropiam cu masina... O gasca de vreo 6 baieti care tocmai terminasera de taiat frunza la ciini si asteptau noi proiecte. Am despachetat sculele si materialele si oarecum expeditiv am inceput munca sa limitam timpul petrecut in compania lor. Dupa citeva minute dintre ei de desprinde cel mai mare nigerian pe care l-am vazut pina acum... imens, avea niste minute cit picioarele mele la un loc. A venit la mine si cu o voce din butoi mi-a zis sec: "Money, I need money!" Eu aveam in minte povestea unui coleg la care pe undeva pe linga Benin a venit unul si i-a cerut bani si asta i-a spus sa se care. Ala a scos un cutit din buzunar si s-a taiat pe piept si, asa, plin de singe, i-a zis: "If I can do this to myself, imagine what I can do to you!" asa ca mi-am propus sa fiu flexibil in negociere. I-am spus totusi ca am nevoie de ceva ajutor sa instalez antenele pe turn. Surprinzator mi-a zis ca e bucuros sa m-ajute. Dragilor, in mod normal am nevoie de 3-4 oameni sa traga antenutele astea pina la 40m inaltime pe turn... baiatul asta le-a tras el singur in citeva minute. M-a costat cam 10 usd, incluzind prietenia lui vesnica si promisiunea ca daca oricind voi avea vreo problema in Ibadan sa vin la el sa o rezolve.

user posted image

Obosit si bucuros ca am scapat cu bine am ajuns si la hotel... nu asa cum mi-as fi dorit, dar oricum rezonabil. Seara de seara patronul de la hotel impreuna cu toti copiii lui, neveste, amante, si familiile lor veneau si se balaceau in piscina hotelului. Galagie ca la nebuni pina pe la 10 seara. Vinerea noaptea "sala de receptii" care era chiar sub camera mea era inchiriata unei biserici care faceau ceva ce se cheama "night service"... o alta ora de tipete, cintece si exorcism de data asta la 12 noaptea. Joia si simbata, in cladirea de alaturi era night club asa ca bubuia muzica pina pe la 3-4 dimineata ca mai apoi pina pe la 5 tropaiau locatarii hotelului ce se intorceau de la crisma respectiva. Toate eforturile de a gasi cazare mai buna in Ibadan au esuat, veste buna pentru clientii mei caci am reusit sa devansez termenul de executie pentru proiectul respectiv cu aproape 1 saptamina.
StefanT
La viata mea am citit doar Morometii, si aia din obligatie. Nu suport cititul... insa tu ma faci sa stau lipit cu ochii de monitor. Esti tare!
radian
Un lucru ii clar, sigur nu te poti plange de o viata monotona...
mil
sunt fan...mai ai? pacat ca nu scrii mai mult

am fost o saptamana in Norvegia si asta primavara, si nu stiu tu, dar eu te asigur ca nu m-as muta acolo, oricat m-ar plati...
Ca daca nu iti place skiul...alta distractie nu e iarna. Limba e grea si s ao pronunti.
In N, iarna, au cateva ore de lumina pe zi si singura alternativa la sinucidere e alcolul de contrabanda, si e o scumpatate pentru produsele cele mai banale...de nu ma mira ca fug saracii care incotro...la cati sunt, cat teritoriu au si cati expatriati norvegieni is chiar ma mir cum ajung sa fie suficienti oameni pentru sport, graniceri, armata, politie si altele...ai multi colegi norvegieni in Lagos...cum s-au adaptat? sau sunt sefi putrezi de bine platiti care nici macar nu se coboara sa mearga in mall?

P.S. In Norvegia, Oslo mai merge...Trondheim...sinistru...brrr
costi
eu cred ca voi astia expat-ii trebuie sa va faceti un thread separat !
Pi buni !
laur
La multi ani Florine !

Ia uite ce am gasit pe net:
"NIGERIA - Randuri trimise de Mircea Niculescu

Ideea de a pleca in Africa mi-a parut la inceput exotica, plina de mister si fantezie. Ma gandeam cum o sa ma descurc printre lei si maimute, printre negrii cu triburile lor si ritmurile de dans African, vazute doar in filme si la tv? Naivitatea mi se pare acum ridicola, insa asta e ce-am simtit prima data.


Ei bine, n-a fost sa fie chiar asa. N-am vazut nici lei, nici urangutani, ci mai degraba salbaticia unei societati considerate printre ultimile clasate in lumea asta din punct de vedere economic, social, cultural, etc.


Povestea incepe intr-o zi cand seful companiei mele imi cere resumeul fara sa-mi spuna la ce-i foloseste. La cateva zile ma intreaba daca sunt pregatit sa plec in Nigeria. Fara sa mai astept i-am raspuns ca da. La momentul acela nu realizam ce-nsemna asta , insa ce conta?… Plecam din cubicul meu, pentru doua saptamani, fara sa ma gandesc ce face JKB Global, compania la care lucrez de 4 ani.


Abia peste cateva ore mi-am dat seama de tragicul situatiei, dupa ce am aflat de pe Internet, de la departamentul de stat American si de la World Bank, analizele 'la zi ' despre Nigeria. M-a frapat nivelul criminalitatii si sondajele negative in legatura cu toti indicatorii economici, incepand de la GDP si terminand cu mortalitatea infantila.


Planul era ca 5 colegi sa mergem la Abuja (actuala capitala) si in Lagos (fosta capitala) si sa stam o saptamana in fiecare localitate. Din pacate - sau din fericire pot sa spun - n-am ajuns in Lagos, unul din cele mai periculoase orase din lumea asta, cu o populatie care il va situa peste cativa ani pe locul 5 in lume din punct de vedere al densitatii.


Abuja este un oras modest, singurul loc civilizat fiind Nicon Hilton Hotel, locul unde am fost cazati. Oaza de civilizatie era imprejmuita de garduri inalte si patrulata cand si cand de soldati inarmati cu mitraliere. Compania care ne-a gazduit (NDTV- Network Digital TV) relativ noua, se bucura de sprijinul Presedintelui Obasanjo, un dizident ce si-a pierdut o buna parte din viata in inchisoare in timpul regimului militar dinaintea guvernarii sale. Seful companiei NDTV, Fushauwi, este unul dintre bunii prieteni ai presedintelui si drept urmare se bucura de puteri speciale , de unde si puterea financiara de neegalat si usurinta decizionala de care a dat dovada in timpul intalnirii noastre.


Am avut sansa sa descopar diferenta dintre bogatii si saracii acelei tari.

Mr Chairman (asa cum era poreclit Fushawi) traia intr-o resedinta luxoasa, cam cum traia Ceasca al nostru, cu body guarzi si cu multe masini de ultimul racnet. Un negru cu buze mari si buhait, cu burta si cu trei neveste pe care insa n-am avut ocazia sa le vad. Tipul mi s-a parut impresionant prin puterea pe care o exercita asupra celor din jur: o privire de o anumita mimica si sclavii stiau cum sa reactioneze. Probabil si un cult al personalitatii, dovada tablourile atarnate pe pereti, dovada intalnirilor cu presedintii celor mai importante state: Bush, Regina Elisabetha, Jack Chirac, Jimmy Carter, Clinton, etc. toate prezentate intr-o ordine desavarsita.

Ce vrea insa aceasta companie NDTV ?

Sistemul de telecomunicatii Nigerian si in special televiziunea nationala sunt de slaba calitate. Lupta se duce pentru acapararea pietii in domeniul media. Ei bine, compania Americana pe care am reprezentat-o ofera un serviciu special si anume acela ca, prin linia de telefon, noua tehnologie va transmite nu numai servicii de telefonie, dar si video si IP (prin conexie la internet) cu o viteza de 10Mb/s. De fapt lovitura care se vrea data este impotriva wireless, care a acaparat din ce in ce mai mult piata si concureaza puternic pentru suprematia mediei. Insa noua tehnologie de care vorbesc, care incepe sa se dezvolte si in SUA, e benefica in conditiile in care compania locala de telefoane, cea care detine proprietatea firelor de cupru de la oficiile centrale pana la clienti, e de acord sa participe la proiect. Alminteri, planul e costisitor si de lunga durata. Insa cum prezentarile tehnice nu cred ca-si au locul aici , ma opresc pentru a nu deveni obositor.


Societatea nigeriana in schimb, atat cat am putut s-o descopar, este saracita de lipsa unei economii stabile si puternice. Singura sursa de venit nigeriana o reprezinta exportul de petrol, de la delta fluviului Niger.

Companiile de petrol Shell, Texaco, etc, si-au infipt tentaculele si si-au dezvoltat o infrastructura, nu numai prin mijloace proprii, dar si 'cumparand' serviciile localnicilor. Cum influenta statului Nigerian in zona era ca si inexistenta, companiile au devenit incet incet singura sursa de venit pe care localnicii incepusera sa se bizuie. Din nefericire insa, odata ce planurile de investitii ale companiilor au ajuns la final, localnicii si-au vazut periclitate veniturile si au devnit agresivi, punand in pericol viata muncitorilor straini. Criminalitatea a crescut iar bandele teroriste au devenit din ce in ce mai bine organizate. Asa se face ca datorita si lipsei infrastructurii in zonele respective, politia nici nu vrea s-auda de zona cu pricina. Pe de alta parte, tensiunea sociala e data si de diferentele religioase dintre cele 36 state nigeriene, avand la baza etnicitate diferita. Exista foarte multe triburi care inca isi manifesta cultul tribal si sunt departe de lumea civilizata.


Legat de civilizatie, am simtit pe pielea mea ce-nseamna lipsa de current, mai ales in conditiile cand cauzeaza blocarea traficului. Am aflat de asemenea ca in Lagos, apa si electricitatea se pot opri cu orele, si ca lumea e invatata cu asta. Iti trebuie ore bune sa te misti cativa pasi. La cativa km de Abuja, am vazut sate fara lumina, si ici colo, cate-un generator pompand electricitate.


In Abuja nu exista mijloace de transport public. Singura sansa este (daca nu-ti poti permite luxul taxiului) sa te urci pe motoreta (ca Mobrele romanesti) si sa fii dus unde vrei. Comertul ambulant este dezvoltat si punctele de intalnire sunt semafoarele. Se vinde orice, in special cartele telefonice.


Hotelul Hilton a reprezentat oaza de siguranta pe care o asteptam inca din SUA. Asta de fapt a fost conditia plecarii mele acolo. In adevar, asa s-a-ntamplat si in afara de incitarile agresive si perpetue ale nigeriencelor, nimic nu ne-a 'deranjat' in toata delegatia. Cei interesati si curajosi sa lupte cu SIDA puteau negocia tot 'package-ul' pt 20-30 de $ pe noapte. Pentru ele, intalnirea cu strainii este singura solutie a iesirii din mizeria fizica si morala in care viata le-a atras. De aceea, nu iertau nici o ocazie de a face strainilor pe plac, intr-un mod cat se poate de profesional - fie in restaurante, la piscina sau in lobbyul hotelului...


Am avut sansa sa vizitez si o piata, unde stilul balcanic m-a pocnit din primul moment. Pe langa zgomotul de fond, lipsa parcarilor si dezordinea m-au orbit si mi-au taiat pofta de a merge mai departe. Basca insalubritatea locurilor – macelarii in camp deschis la 35 de grade cu muste zburand turbate dupa mirosul sangelui.

Totul se negociaza, si in general se ajunge cam la jumatate de pret de la prima strigare. Textilele, in special bumbacul, sunt foarte scumpe, dar de buna calitate. Nigerienii poarta tinuta clasica, sau se-mbraca in 'Pakistani' un fel de costum bufant, format din trei piese, si, in functie de religia adoptata, si de un turban. Locuitorii din nord, majoritatea musulmani poarta astfel de costume. Curatenia lor individuala insa lasa cateodata de dorit, si se pare ca nu lipsa apei este cauza starii lor corporale ci pur si simplu nesimtirea - sau daca vreti, apartenenta la o cultura care nu pune prea valoare pe curatenia corporala.


Se spune despre Nigeria ca e o tara corupta. Da, intr-adevar, asa e, fiecare asteapta un bacsis, indiferent de-l merita sau nu. E parte din cultura lor. Sau probabil asta e apanajul societatilor in tranzitie. Pana si soferii companiei gazda isi cereau drepturile, desi erau platiti destul in comparatie cu media locala. Salariul mediu nu depaseste 50-60$ la oras .

Am fost de asemenea si la cel mai “bine inzestrat” magazin de carti. Asemenator unui magazin mixt satesc romanesc, puteai gasi carti relativ scumpe comparativ cu veniturile. De aici si lipsa de educatie a maselor. Am intalnit insa si oameni foarte educati si inteligenti, ca si cei din departamentului tehnic al NITEL, societatea de telefoane sau vice-presedintele de la NDTV, educati printre altele si la Oxford. Cel de la NITEL, foarte profesional, n-a fost intimidat nici ca eram americani, nici ca Fushawi era prieten la catarama cu presedintele.

Intr-o seara am fost invitati la dineu la un restaurant chinezesc tinut de un patron libanez, unde a aparut si reprezentantul IMF cu sotia, prieteni ai gazdelor noastre. Masa a fost imbelsugata cu sea-food, portiile prezentate original, cu spring rolls umplute cu tot felul de ingrediente. Ne-am simtit bine si am discutat in acelasi timp business. Totul s-a invartit in jurul afacerii, asa cum se-ntampla si-n America si oriunde.


O alta experienta a fost legata de cumpararea catorva cadouri pt acasa. Vanzatoriii aveau mici cotinete unde-si tineau marfa, statuete din mahon, abanos, lemn de tec sau fildes. Nu mi-a venit sa cred ce interesant a fost procesul negocierii, asa se-ntampla cand oferta e mai mare decat cererea.

S-au napustit ca niste vulturi asupra mea, oferndu-mi si ceea ce nici prin cap nu mi-ar fi dat sa cumpar. M-am simtit ca o bucata de carne in fata unor reptile hamesite. Iar cand au vazut dolarii turbarea lor a atins cote dramatice.


Experienta nigeriana poate fi povestita si mai pe larg. Am vrut insa sa punctez cateva imagini ale unei societati in tranzitie, in care sararcia lucie contrasteaza cu luxul exorbitant ( la fel am simtit si-n Thailanda) si unde puterea politica domina mecanismul vietii cotidiene. Africa cea visata in copilarie a fost departe de a fi cunoscuta si simtita. Acea Africa e poate la cateva sute de mile de locul vizitat. Cine stie, poate viitorul imi va oferi bucuria sa ma bat pe umar cu maimutele si girafele si sa dansez cu sageata-n dinti in jurul focurilor tribale.

Sper totodata ca malaria, febra galbena, meningita si tantarii sa ma ocoleasca si sa le pot transmite prietenilor mei cu aceeasi bucurie si sinceritate, gandurile si imaginile unui continent pe care de curand am inceput sa-l descopar. Sper s-o pot face de cate ori mi se va oferi sansa.

Cu prietenie,
Mircea (Nigerianu’)



(Material propus pentru publicare la data de: 6-05-2004)"

Sursa: http://www.romanialibera.com/articole/articol.php?care=47
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.