Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Curățare EGR și conducte turbină
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
liviu2004
Se dă: o zi liberă si un Logan 1,5 dci 65CP, 2 ani și jumătate, cam 28.000km.
Se cere: curățare EGR și conducte turbină.

Să începem: am pornit la drum de fapt cu ideea în cap de a curăța EGR-ul de eventuala mizerie care s-a depus acolo. Ca de obicei cum mi se întâmplă mie, lucrurile au stat cam altfel.

Scule necesare, inclusiv cele aduse apoi din casă: trusă de bituri Bosch, clește, clește papagal, set de chei torx cu cot, un ciocănel, lanternă, cheie inelară de 13, șurubelniță dreaptă, cheie tubulară de 13, pensulă, 2 cutii goale de smântână, diluant, pungă de gunoi, hârtie igienică, cârpă de șters, perie de spălat sticle furată de la mama și nu în ultimul rând voință cu carul.

user posted image user posted image user posted image

Am început cu demontatul. Prima dată am dat deoparte capacul de la motor și am descoperit prima surpriză, imi lipsește un amortizor de cauciuc de tipul ăsta, poate imi spune cineva un cod și dacă pot să-l comand pe undeva:
user posted image

Am scos furtunul de absorbție aer al motorului către carcasa filtrului de aer:
user posted image

Am demontat cele 4 suruburi ale carcasei filtrului de aer:
user posted image

colierul furtunului de admisie aer în turbină

user posted image

mufa senzorului de presiune turbină, deși mai încolo am aflat că nu era nevoie, am demontat senzorul cu totul de pe carcasă:

user posted image user posted image user posted image

ăsta este senzorul de temperatură aer, cu smoala de rigoare, i-am scos mufa:

user posted image

29 Jun 2008, 15:42:

Acum putem vedea cum arată EGR-ul, apoi i-am scos cele 3 șuruburi și protecția de căldură:

user posted image user posted image user posted image

Pentru cine vrea să vadă, avem și piese de VW AUDI pe Logan, reprezentând mufa EGR radmasa.gif

user posted image

29 Jun 2008, 15:49:
Ei și acum a început distracția, scoate Liviu EGR-ul dacă poți. Am tras eu de el în fel și chip, neam să iasă. Am chemat întăriri și am procedat așa: celălalt ținea ridicat de EGR și eu loveam ușor cu ciocănelul în buza de aluminiu, cu ciocănelul și cu o șurubelniță boantă în vârf. Spre mulțumirea mea, nimic nu a fost stricat:

user posted image

asta este garnitura de metal, era să o scap și în canalizare biggrin.gif

user posted image

Așa arată EGR-ul demontat:

user posted image user posted image user posted image

29 Jun 2008, 16:01:
Așa arată locul de unde am scos EGR-ul:

user posted image

Văzând că EGR-ul nu prezintă mizerie exagerat de mare am zis să scot și furtunul de plastic al turbinei. Am început cu scoaterea furtunașului de presiune aer pentru valva de control a turbinei apoi am băgat de seamă că furtunul de presiune aer pentru senzorul turbinei e destul de înțepat datorită montării greșite în service, la revizie. Și putin ulei de turbină în mufa senzorului de temperatură aer nu are cum sa strice.

user posted image user posted image user posted image user posted image

29 Jun 2008, 16:09:
Nici în furtunul de plastic nu am vazut mare lucru așa că mi-am băgat nasul și în țeava de aer către motor. Ei bine, aici m-am îngrozit. Mâzgă la greu formată din funiginea de la gazele de evacuare împreună cu uleiul scuipat de turbină. M-am hotărât pe loc să demontez tot traseul de admisie aer în motor și să-l curăț. E un șurub în partea stângă spate a țevii, 2 șuruburi la carcasa EGR și un colier de metal la furtunul de admisie gaze arse.

user posted image user posted image user posted imageuser posted image

29 Jun 2008, 16:15:
Am scos foarte ușor țeava și carcasa EGR-ului. Au garnituri de cauciuc la îmbinări. A urmat o muncă grea de curățare cu hartie igienică, surubelniță. La urmă am băgat peria de spălat sticle împreună cu diluant și am făcut totul bec. Dar și acum mă dor mâinile. Din motive evidente nu am mai putut să fac poze multe, fiind singur atunci.

user posted image user posted image user posted image

29 Jun 2008, 16:18:
După toată tevatura, am montat totul la loc. Așa ar trebui montat corect furtunul de cauciuc către senzorul de presiune turbină. Ma tem totuși că va trebui să comand altul, e foarte adânc înțepat.

user posted image

În rest, peste 30.000 km mai fac o dată operațiunea dar mă gândesc serios cum să curăț și porțiunea de chiulasă către supapele de admisie. Probabil că pe la vreo 100k o să dau chiulasa jos.

Cam atât, enjoy.
vadim_braia
Felicitari @Liviu pentru DIY coolspeak.gif
Poate in weekend ma bag si eu la curatat .... avand in vedere ca am 40 000 km nici nu vreau sa stiu ce este pe acolo .
liviu2004
Îmi cer scuze, 29700km pe bord plus 8200 parcă bordul schimbat în garanție = 37900km.
undemerg
Un mic sfat si de la mine, ca-s patit: teava de legatura dintre egr si turbina (cea cu 2 coturi, unul de 180 si unul de 90 grade) se monteaza inainte de a monta protectia termica de la partea electrica a egr-ului. Intra foarte usor asa, iar protectia termica se pune destul de usor dup-aia, cu o cheie tubulara mai lunga.
laur58
Bravo domnule. Felicitari datorita tie am reusit si eu si nu avea decat 20000km,dar mizerie tot am gasit. coolspeak.gif
Miker
In cazul in care nu stiati curatarea EGR-ului intra la capitolul revizie trebuie facut de cei de la dacia la fiecare revizie smile.gif tongue.gif dar de inca e Romania eu am apatito asa de urat incat deabia mai reuseam sa pornesc masina din cauza egr-ului
liviu2004
Daca nu stiai, iti zic eu. Cand masina iese din garantie si te duci la revizie la Dacia platesti tu scump curatarea EGR. Asa ca ...
Miker
@liviu2004 nu vad nici o legatura intre ceea ce am zis eu si ce ai zis tu eu n-am zis nimic de pret si nici de garantie . . . uita-te in cartea de service verificare si curattare EGR intra la capitolul revizii
liviu2004
QUOTE(Miker @ 8 Aug 2008, 13:29)
curatarea EGR-ului intra la capitolul revizie trebuie facut de cei de la dacia la fiecare revizie
*




QUOTE(liviu2004 @ 8 Aug 2008, 19:31)
platesti tu scump curatarea EGR.
*



Pe mine m-au pierdut de client Dacia. tongue.gif
Toody
@liviu2004: Salut , am si eu o intrebare , daca poti sa-mi raspunzi.Astazi am incercat si au sa curata EGR-ul , dupa ce am desfacut cele 3 suruburi , am observat ca era rupt(EGR-ul).Mai fusese desfacut dar nu de mine , eu am cumparat masina SH si nu stiu ce mare mecanic a reusit performanta asta.Vreau sa stiu cum imi poate afecta asta functionarea motorului , ca eu pana acum n-am stiut ca e rupt.Cand merg cu masina mai turata sau cand conduc mai sportiv , se simte un miros de fum , ulei incins nu stiu exact ce e.Intrebarea mea e , pe acolo pot iesi gaze , si de acolo sa fie mirosul?Ca atunci cand am aeroterma pornita se simte mai mult mirosul acela de ulei , gaze , nu stiu... Ma gandeam , poate reusesc sa-l lipesc...
Mentionez ca atunci cand cele 3 suruburi sunt puse nu-ti dai seama ca EGR-ul e rup. Pun si cateva poze sa-ti faci o idee despre ce vorbesc.

Imi cer scuze daca nu am postat unde trebuie , dar am vrut ca liviu2004 sa vada asta poate cu ajutorul lui si al vostru rezolv problema.

Multumesc !
liviu2004
Dacă ai observat în jurul EGR-ului, inainte sa-l desfaci, urme de ulei, posibil ca de acolo sa-ți apară fumul în mașină. Greu de zis. Părerea mea e să pui alt EGR, sunt useri pe forum care au de vânzare.
Toody
Parca erau ceva urme de ulei...nu-mi mai amintesc exact , o sa-l desfac saptamana viitoare si o sa verific si daca mai e ulei pe langa el.
Multumesc de raspuns!
ydaniel
sincer nici nu stiam ca trebuie curatat la un km asa de mic.
DMP
QUOTE(liviu2004 @ 29 Jun 2008, 15:28)
<span class='edit'>29 Jun 2008, 16:18:</span>
După toată tevatura, am montat totul la loc. Așa ar trebui montat corect furtunul de cauciuc către senzorul de presiune turbină. Ma tem totuși că va trebui să comand altul, e foarte adânc înțepat.

user posted image

*



Ai rezolvat ceva cu furtunul ala?

Si al meu e un pic ros ... meseriasii din service mad.gif Nu necesita inlocuire dar pentru un pret bun nu as vrea sa ma risc sa se perforeze in mers peste ceva km.

Stie cineva care este codul pentru furtunul respectiv si un pret?
liviu2004
Nu l-am schimbat pentru ca nu am mai dat prin tara demult. Din cate stiu nu a cedat inca.
gabi_gabi1989
ai avut ceva simptome la masina, nu tragea, sau de ce l ai curatat, eu am 143 000 km cu ford fiesta diesel din 2001 si nu a fost schimbat nici un senzor sau desfacut ceva pe la motor;

trebuie curatar periodic sa nu se blocheze sau cum ? am vazut scris mai sus ca e operatiune periodica, am inteles ca daca se blocheaza, greu isi mai revine si ca daca se merge mai turat cu masina, la peste 2000 ture, nu ar fi probleme, eu personal schimb cam pe la 2500 si cad pe 1800 si nu am avut probleme, iar afara cat mai turata, schimbat vitezele la 3500 sa se mai curate si injectoarele si calamina de pe turbo

parerea mea este ca nu trebuie umblat la masina daca ea merge, iar la diesel este simplu - are turbo schimbat la peste 2500 si nu ai nici o problema nici consum, nici probleme de ungere, nimic, nu ca cele clasice de pe astra 1.7 dti 75 cai de se merge cu ele cu 1100 ture- cunosc mai multe persoane de fac asa si au probleme cu ele
liviu2004
Mai devreme sau mai tarziu apar depuneri in acea zona. Eu am preferat sa le curat mai din timp, ceea ce ar putea insemna: risc mai mic de blocare a EGR, nu va scoate fum mai tarziu din cauza restrictiilor de aer, nu va da in nas, nu va consuma mai mult, nu se vor aprinde becuri in bord de avertizare pentru eroare de EGR.

Cantitatea de mazga este data si de conceptia motorului si a sistemului de admisie/evacuare.

Parerea mea este asa: am vazut ce e de vazut acolo si cine zice ca nu trebuia am o singura remarca: bullshit. Pozele sunt mai mult decat edificatoare.
noyz
cu ce chei se da chiloasa jos la logan ?
as fi si eu interesat de acele chei

gabi - la 2500 intra turbo. cand zic ca intra nu ma refer ca pana atunci statea pe loc dar ar fi bine sa schimbi mai zilnic la 3000 3500 sai dai mai mereu daca vrei sa ai un motor curat si fortos de asemenea. Cum o inveti asa o ai
onlinedriver
Salut! Am realizat si eu aceasta operatiune. Cu ajutorul vostru-desigur. Dar as mai avea ceva de completat:
1.in momentul in care desfaceti egr-ul aveti grija ca sunt 3 nituri mici in urechile lui. De aceea s-a rupt la Toody. Le fortati dar cu grija. Eu l-am scos cu totul mai intai si apoi l-am desfacut
2. o perie de dinti face minuni.
3. Colierul de metal de la furtunul de admisie gaze arse l-am pus invers de cum e in poza in cca 5minute de chinuiala, dupa un ceas de sfortari in pozitia initiala (cum il gasisem).

Si acum o intrebare pt cei ce au facut operatiunea: ati observat pe urma ceva diferente in cum suna motorul? Mie imi suna diferit cind accelerez-parca mi-a aparut un suierat si as vrea sa stiu daca s-a intimplat si la altii la fel sau trebuie sa ma intreb de ce.
liviu2004
Motorul trebuie sa sune la fel. Nu ai montat bine furtunele de presiune si scapa. Nu inteleg de ce ati demontat si EGR-ul in 2.
undemerg
sa readucem topic-ul in fata:

masina mea a cam inceput sa scoata funingine, egr-ul n-a mai fost curatat de vre-o 60k km. Are rost sa il curat, ca sa nu mai scoata atata funingine? Ajuta la chestia asta?

Pe langa faptul ca ma deranjeaza pe mine sa las dara de funingine cand o calc mai tare, urmeaza si itp-ul si am mari semne de intrebare din cauza asta...
Ghostmery
Un ajutor urgent am facut tot cum e un tutorial mai sus,dar la montare am o problema,nu reusesc sa pun inapoi colier de metal la furtunul de admisie gaze arse,pana la ora 2 noptea,m am chinuit,imi spuneti si mie cum sa il pun inapoi,pozitia si cu ce sa il bag inapoi,multumesc anticipat
liviu2004
Desi e cam tarziu pentru raspuns, am folosit un cleste papagal, poza 2. Nu e usor, trebuie rabdare.
djasu82
sa vedeti la cele straine cum sunt va prindeti urechile tongue.gif mai ales la valvele egr ... multimer asa habar nu au cu ce se papa si se planga in final ca nu mai are motorul putere noxe multe bla bla.
Schimbul de trepte se recomanda la 2500-3000 de ture ... atata timp cat turbina e in sarcina baga oxigen imbogatit si noxe mai putine iar depunerile pe injectoare , pale turbina catalizator vor fi foarte mici.
liviu2004
re
C a t a l i n
QUOTE(djasu82 @ 5 Apr 2010, 22:51)
atata timp cat turbina e in sarcina baga oxigen imbogatit si noxe mai putine
*



Oxigen imbogatit, ai? Cu ce e imbogatit?
klaus
cu apa oxigenta, ce stii tu...
electrod
am curatat si eu....acum la 104.000 ....Egr nu a fost foarte murdar,in schimb teava de aer era plina....de-abia mai avea loc aeru sa treaca:))mi-a luat cam doua ore jumatate...cu totul...Egr si teava de aer catre motor.
mario1980
Teava de aer de la turbina la motor se poate scoate fara a demonta nimic altceva? Daca da, cum?
mario1980
Raspund tot eu: DA, se poate scoate doar teava, fara a demonta si altceva. Se desface cu o tubulara de 13 surubul cu care este ea ancorata de motor, apoi se trage de ea. Iese usor.

Eu am desfacut-o si am curatat-o la ~77k km. Nu era excesiv de murdara, stratul de depuneri era de ~3mm. Am curatat-o cu ajutorul unui lant pe care am facut 2 noduri si care l-am trecut prin teava. Am folosit si niste benzina pentru diluarea/spalarea depunerilor. Insa am observat ca se gituie si galeria de admisie nu doar EGR-ul si teava de legatura...

Se simte o oarecare diferenta, dar nu ceva sa te dea pe spate. Recomand sa dati filtrul de aer jos, se monteaza la loc mai usor. Toata operatiunea poate dura si 15 min daca ai ce trebuie pentru curatat.
surube
rolleyes.gif E cam mult de ,demontat ....... dar daca scoate mult fum negru masinuta , se merita smile.gif
RazvanF
Pentru cei care au crezut că vor scăpa de această operațiune la versiunea "curata" a 1.5 dci.
Masina are puțin peste 46.000 km.
alfabit
Nu există nici un motor diesel "curat", nici măcar k9k de la Renault, chiar dacă acum are AdBlue. Oricum ureea nu elimină funinginea
trabinatorccc
QUOTE(RazvanF @ 27 Oct 2019, 18:44)
Pentru cei care au crezut că vor scăpa de această operațiune la versiunea "curata" a 1.5 dci.
Masina are puțin peste 46.000 km.
*


Cum se prezenta cotul de la egr, aveai mai multa funingine decit pe supapa? Era uscata/tare sau uleioasa?
Am desfacut si eu azi cotul de la egr ca sa vad cum se prezinta.Pentru asta, dar mai mult pentru a putea pune la loc surubul care fixeaza cotul a trebuit sa dau jos si tubul de plastic dintre turbina si filtrul de aer.Am scos scutul de sub motor si se ajunge usor la turbo pe dedesubt.
Tubul de plastic era uleios la interior, iar cotul de la egr avea o mazga uleioasa de max. 1mm grosime. Le-am spalat foarte usor cu benzina.Am sters cu carpa in ambele gauri in care intra cotul(cit am ajuns cu degetul) si am montat la loc. Ma asteptam sa gasesc mult mai multa zgura/funingine in cot.
Nu m-am incumetat sa dau jos supapa si corpul egr deoarece mi s-a parut prea complicat si prea mult de demontat.O voi face la 100000km, in service. Acum am 54700km. Logan 1,
1,5dci 90cp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.