zic si io ce stiu.
la dacie, intotdeauna e povestea cu "benzineste- scanteieste" dar nu neaparat in ordinea asta. totusi (acuma vorbesc in general) au fost destui care au chemat service-ul, desi nu mai aveau benzina, sau le erau infundate furtunele
). dar, daca vrei sa le iei "stiintific", verifica ce-ti spun aici.
adica, inainte sa desfaci motorul, masoara electrica sa fie in parametrii. de ce? pt. ca masina unui prieten nu pornea si, dupa ce s-au chinuit vreo 5 destepti, vreo doua ore, am rezolvat-o cu aparatul de masura: fisa centrala intrerupta (desi avea scanteie, dar, probabil, slaba, iar la ochi, nu poti sa sti; avea 700kohmi! iar masina n-a pornit pur si simplu). pret- 5 lei.
de atunci, intotdeauna verific mai intai chestiile astea la o dacie, ca sa nu desfac motorul pt. 5 lei. deci, fisele le masori (toate), nu trebuie sa aiba mai mult de 4 kohmi, bobina- minim 3 ohmi in primar, 5- 8 kohmi in secundar. platina, condensatorul si capacul fac vreo 10 lei in total, oricum iti trebuiesc pt. ca sunt consumabile.
si dupa ce ai facut treburile astea, reglezi avansul (dupa ureche e ok), iar apoi treci la alimentare (daca nu cumva ai verificat-o pe asta mai intai- ceea ce ar fi foarte bine- vorbesc din nou- in general). adica verificat conducte sa nu fie infundate (le sufli cu pompa de aer- tur si retur), scoti filtrul de benzina (poate fi o problema nestiuta), pompa benzina (verifici daca baga), carburator (infundat, cui poantou, clapeta soc blocata pe inchis, etc). de ce se verifica? pt. ca, tot din practica, a patit-o un prieten cu plutitorul si cuiul poantou- ramanea cu nivel mic de benzina, combinat si cu o pompa mai slabuta, iar cand accelera- ciuciu- murea. la relanti mergea super. deci.. ar fi bine, cu ocazia asta, sa reglezi si distantele- intre plutitor si garnitura capac carburator 7mm, iar cursa plutitorului 13mm. macar aprox. daca nu vezi clar cu liniarul
iar apoi, daca le-ai facut toate astea, in ordinea spusa, incepi sa te gandesti la problemele mecanice, incepand cu tija culbutori, supape, etc. delcoul, eventual incerci unul de imprumut care sti ca merge (poate fi un arc de la centrifugal rupt sau sarit, sau poate trebuie schimbat pinionul, etc).
si imposibil sa nu-i dai de cap. daca nu te descurci cu cele aratate, gasesti un prieten binevoitor.
evident, dupa fiecare operatiune, o probezi ca sa vezi daca ai rezolvat-o. nu treci automat la urmatoarea, pt. ca poate nu mai are rost
a, era sa uit! inainte de toate, uneori si benzina are apa, asa ca mai intai vezi de ea. bujiile, de obicei, reflecta doar efectele unor alte defecte, adica nu sunt ele de vina. da, schimba si bujia la cilindrul respectiv, daca te face mai linistit. si, uita-te la ea cand o scoti. cum e? are calamina multa? inseamna ca intra ulei gramada in cilindru si-atunci or fi gata segmentii acolo.
cam astea ar fi cauzele, cand nu merge.