Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cum se schimba uleiul, pas cu pas?
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia SuperNova > Probleme tehnice - Dacia SuperNova
Pages: 1, 2
adi_sav
Am cautat pe forum dar nu am gasit. Daca cineva stie unde se afla, il rog sa-mi dea link-ul.
As vrea sa schimb uleiul, dar pana acum nu am mai facut asta si as vrea sa stiu ordinea corecta a pasilor care trebuiesc facuti.
Inca ceva, nu stiu ce ulei a fost inainte in ea, dar din ce am citit pe forum, e ok ori de care bag, dar sa bag tot din ala in continuare.
Andy_ACS
Iti trebuie:
- 3 l ulei (10w40 sau mai bun)
- filtru ulei corespunzator
- cheie baie ulei (patrat de 8)
- cheie filtru (sau desfaci cu mana/lantul/cureaua)

Pasii:
1. se desface capacul de sus pe unde se pune uleiul si se scoate joja
2. se desface busonul de la ulei de sub masina (atentie sa nu desfaci la cutie!!!) si se lasa uleiul sa se scurga
3. se desface filtrul de ulei (la cele cu AC e mai dificil din cauza lipsei de spatiu)
4. se pune busonul de ulei sub masina
5. se pune ulei in filtrul nou si pe garnitura sa si se insurubeaza
6. se completeaza cu aprox 2.5 litri ulei
7. se lasa sa se aseze uleiul cateva minute dupa care se completeaza corespunzator pana aproape de maxim
8. se da o cheie cu capota deschisa (sa se vada eventuale pierderi pe la filtru)

Nota: E indicat ca uleiul sa fie nitel caldut inainte de schimb (adica sa fi mers masina putin inainte. daca merge mult se incinge si frige la mana smile.gif )

Bafta!
YRX
Pai, treaba se prezinta cam asa:

- incalzesti motorul
- iei una bucata lighean de plastic de vreo 7 litri, mai larg (sa incapa sub masina)
- iei una bucata cheie de buson de baie (patrat de 8 mm parca, intrebi la un magazin de piese)
- te bagi sub masina si slabesti busonul apoi bagi ligheanul si desfaci de tot busonul (atentie sa nu-l scapi in lighean)
- lasi uleiul vechi sa curga (eventual scoti joja si busonul de umplere) cam 20 min (nu te grabi)
- in timpul asta te faci util si desfaci filtrul de ulei (cu cheie tip banda sau care o gasesti sa se potriveasca in spatiul de la motor)
- cureti bine cu o carpa zona filtrului, apoi pui pe ala nou. Ungi cu putin ulei garnitura lui si-l insurubezi cu mana pana nu mai poti. Apoi il mai strangi putin cu cheia (nu mult, 1/4, 1/2 ture)
- scoti ligheanul de sub masina si montezi busonul la loc (cu o garnitura noua de preferat). Cureti bine zona cu o carpa.
- pui uleiul cel nou (pe busonul de umplere), usurel pana aproape de 3 litri. Astepti putin si te uiti pe joja la nivel. mai pui pana ajungi la nivelul de sus.
-inchizi busonul si pornesti motorul sa vezi daca-i totul in regula. Urmaresti daca curge pe undeva (filtru, buson de scurgere). Lasi motorul sa ajunga la temperatura si-l opresti. Poti apoi sa astepti cam 30 min si sa verifici din nou nivelul sau te duci la o bere si verifici a doua zi. Se completeaza dupa necesitati fara a depasi semnul de max.
- uleiul vechi il pui intr-un bidon si te prezinti cu el la o benzinarie care colecteaza ulei uzat, sau il pastrezi pentru gardul de la tara.

Spor la treaba!

LE Ups! Am postat in acelasi timp. Las' ca din doua recomandari sigur reusesti.
adi_sav
Va multumesc. E limpede explicat, dar am o problema... nu am cheie patrata pentru busonul de sub masina.
Oare gasesc pe la magazinele de piese auto de Dacia? Sau la piata?
Andy_ACS
In mod normal gasesti la magazinele auto.
Orice patrat de 8 e bun, chiar de la o trusa de scule mai veche.
Ca idee - in gaura busonului se potriveste la fix o clanta (dinaia de usa). Poti incerca si asa, bagand o teava pe manerul clantei ca sa ai bratul fortei mai mare. Eu am incercat la mine, din pacate era prea strans busonul si clanta s-a strambat.
Poti confectiona si la polizor un asemenea patrat, dar sa fie din material rezistent (altfel se indoaie).

Ca idee - la un mecanic de cartier operatiunea de schimbare a uleiului costa ~10 Ron, si nu te murdaresti, nu te complici.

Bafta!
djasu82
Cheia se face dintr-un fier tare se da forma in L pe latura scurta a l-ului in cap se face un partat cu latura de 0.8 cmdupa confectionare la polizor si la pila se duce frumos la un sudor care are autogen si se caleste la rosu si asa vei avea cheie pentru tot restul vieti. Cele din comert nu rezista mai mult de 2-3 schimburi de ulei am loat si sunt patit.
bogdan_90
daca tot veni' vorba de schimb de ulei la cutie cum il schimb? vreau sa-l schimb eu (am logan deci nu sunt diferente) , cum fac ca nu am mai schimbat uleiul la nici o cutie de viteze pana acum.
C a t a l i n
Exact la fel, după ce ai mers cu mașina ceva timp, pentru a fi uleiul cald.
bogdan_90
QUOTE(MAERSK @ 26 Sep 2008, 18:34)
Exact la fel, după ce ai mers cu mașina ceva timp, pentru a fi uleiul cald.
*


asta inteleg da nu cunosc etapele pe unde sa baga ulei ,pe unde se scoate ,cu ce se desface,etc.
YRX
Despre uleiul de cutie la Logan si cum se schimba:

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...dpost&p=1122932
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...dpost&p=1146670

Cheia de buson de baie eu mi-am facut-o din... aia veche de berlina prin pilire. Deci in caz ca nu gasesti de 8 mm, ia una de berlina care-i mai mare si la pila cu ea.
djasu82
Fiindca domnul de mai sus stie doar sa faca glume urate pe seama mea si a altor de aceea nu poate sa-ti spuna absolut nimic sper ca te-ai prins.
Din cate cunosc la motoarele noi uleiul de la cutie nu se schimba doar se completeaza sau daca ai probleme cu cutia de viteza atunci se schimba. Din cate stiu daca te bagi sub masina vezi busonul de la cutia de viteza iar pe partea interioara a compartimentului motor exista orificiul pentru completare.
bogdan_90
merci n-am vazut pe unde se desface ca sa-l schimb eu nu vreau sa ma duc la serivice.

26 Sep 2008, 19:07:
o poza cvea asa ca sa-mi fac o idee pe unde ar fi busonul asta ? eu vreau sa-l schimb asa pentru linistea mea sufleteasca.
YRX
Nu mai sta pe forum, baga-te sub masina si sigur reusesti ! biggrin.gif
Busonul de scurgere este...pe cutie in partea de jos (dai scutul jos si sigur il vezi)
Busonul de umplere este pe laterala cutiei spre radiator si este de plastic negru tip fluture (sa-l manevrezi cu mana)
Iti trebuie una bucata palnie si un furtun potrivit de 0,5m. Lasi sa se scurga bine (>30 min) pui usor pe palnie fara sa te grabesti si nu depasesti 3 litri excl.gif
(de fapt 2,8-2,9).
Spor la treaba!
ArtVandelay
QUOTE(djasu82 @ 26 Sep 2008, 18:04)
Fiindca domnul de mai sus stie doar sa faca glume urate pe seama mea si a altor de aceea nu poate sa-ti spuna absolut nimic sper ca te-ai prins.
Din cate cunosc la motoarele noi uleiul de la cutie nu se schimba doar se completeaza sau daca ai probleme cu cutia de viteza atunci se schimba. Din cate stiu daca te bagi sub masina vezi busonul de la cutia de viteza iar pe partea interioara a compartimentului motor exista orificiul pentru completare.
*




e chiar invers, la dacie il completezi pentru ca ti-l pierde prin 10 mii de locuri, la masinile decente se schimba, dar la un interval destul de mare de km
djasu82
Da daca nu ai grijede masina ti-l pierde , la 1310 dupa 9 ani am dat si eu jos uleiul de la cutie si era 2.5L si avea la fel culoarea cum a fost pus , nu am avut probleme. Probleme au fost acum 2 luni cand nu am mai putut scoate din treapta 5 de viteze si asta datorita faptului ca acum un an dupa ce m-a lovit un prost mi-au stricat mecanici cutia de viteza fiindca asa e la noi in tara.
Dar am trecut peste ... pe cine il da bani afara din casa sa schimbe uleiul la cutie ... de asa ne invata francezi ... grupuri de interese bla bla bla.
dr_mKe
Uleiul se schimba la cat prevede cartea, nu la cat crede de cuviinta (sau nu crede) utilizatorul sleep.gif
Andy_ACS
Gata cu invectivele.
In ceea ce priveste uleiul la cutie:
- la DSN era specificat clar ca se schimba la 60.000 Eu l-am schimbat la mine. Busonul de golire are acceasi cheie ca si cel de la ulei. Pentru umplere e nevoie de plnie si furtun sau seringa mare. Se salta capota si undeva in dreapta cum te uiti din fata masinii e cutia. are un capact tip fluture de plastic. pe acolo se baga pana da peste (cat o intra) dupa care se pune busonul.
- la SLZ nu stiu ca nu am avut si nici nu m-a interesat care e recomandarea de la uzina
- la LGN uzina zice ca uleiul de cutie nu se schimba, doar se completeaza. Personal am citit pe forum pe cativa care au schimbat si unii au simtit o imbunatatire, altii nu.

Atentie daca schimbi sa iei ulei de aceleasi secificatii Elf TRJ 75W80 parca (mai cercetati si voi ca nu sunt sigur). Acum am auzit ca nu se mai fabrica asta si se face altulechivalent. Bineinteles ca exista si alte mrci de ulei, nu numai Elf.

Bafta!
YRX
Ca ultime recomandari pentru uleiul de cutie:
-neaparat respectati vascozitatea 75W80, efectele altei vascozitati sunt nebanuite, cititi topic-urile pe care le-am pus mai sus.
-Elf TRJ 75W80 este standardul, poate fi folosit si Total BV 75W80 si Elf NFJ 75W80 (sunt cam acelasi lucru)
-pusul pana curge pe buson este relativ, daca ai masina un pic inclinata poti sa pui mai mult si va curge pe la simering-uri, 3 litri maxim cu metoda palnie.
SYL
La DSN in cutie intra 3.5 litri....deci practic trebuie cumparati 4 litri.
dr_mKe
Exista diferente de performanta intre uleiurile cu aceleasi specificatii de vascozitate, evident. Cat % este efect placebo depinde de simturile utilizatorului tongue.gif
YRX
QUOTE(SYL @ 27 Sep 2008, 10:51)
La DSN in cutie intra 3.5 litri....deci practic trebuie cumparati 4 litri.
*



Pai asta inseamna dezorganizare pe forum.
Dom' bogdan_90 are Logan si el intreba pentru Logan pe aria de SuperNova. Topic-ul era initial pentru altceva.
crizarachetelordincuba
avand in vedere ca si eu vreau sa schimb uleiul si sper ca cineva imi va raspunde mai ales ca subiectul este de ceva ani, intreb asa: pana la urma se potriveste la busonul de sub masina manerul de clanta de usa ca sa stiu daca ma apuc sa caut? mie unul nu mi se pare ca s-ar potrivi !
inca ceva ce nu am inteles niciodata si sper sa imi explicati ca unuia care nu a mai vazut masina in viata lui: cum verifici daca masina ta are nevoie de ulei? cum verifici cu joja daca uleiul trebuie completat? cat mai explicit si cat mai detaliat si cu poze daca se poate tongue.gif un mecanic mi-a zis ca se baga 3,2 litri de ulei in motorul de dacie de 1397 carburatie huh.gif e adevarat? pe filtru dupa ce ung garnitura trebuie sa bag ulei si in el pana il umplu? cam multe intrebari, dar totusi sper sa gasesc raspunsuri macar la alea mai principale........... unsure.gif multumesc anticipat ! cool.gif
Capitan_marian
QUOTE(crizarachetelordincuba @ 5 Jan 2014, 19:03)
avand in vedere ca si eu vreau sa schimb uleiul si sper ca cineva imi va raspunde mai ales ca subiectul este de ceva ani, intreb asa: pana la urma se potriveste la busonul de sub masina manerul de clanta de usa ca sa stiu daca ma apuc sa caut? mie unul nu mi se pare ca s-ar potrivi !
inca ceva ce nu am inteles niciodata si sper sa imi explicati ca unuia care nu a mai vazut masina in viata lui: cum verifici daca masina ta are nevoie de ulei? cum verifici cu joja daca uleiul trebuie completat? cat mai explicit si cat mai detaliat si cu poze daca se poate  tongue.gif un mecanic mi-a zis ca se baga 3,2 litri de ulei in motorul de dacie de 1397 carburatie  huh.gif e adevarat? pe filtru dupa ce ung garnitura trebuie sa bag ulei si in el pana il umplu? cam multe intrebari, dar totusi sper sa gasesc raspunsuri macar la alea mai principale........... unsure.gif  multumesc anticipat !  cool.gif
*


salut. nu am masina aici sa iti arat sa fac poze.. asa ca desenez.. nustu daca se potriveste patratu de la clanta de usa la buson... si nu cred ca ai avea forta sa desfaci daca sar potrivi... e de 8mm patratu(cheia la buson). joja e simplu are niste semne pe ea jos minim sus maxim. ( sa nu depaseasca de maxim) cam asa intra 3,2 litri... la filtru bagi degetu in bidon dai pe garnitura lui si lai infiletat. pe motor... nu torni ulei in el... ps: acuma am vazut... la dacia 1310 e de 12mm patratu la buson.... huh.gif .. deci nu iti merge cu clanta...
vladut88
La daci 1310 patratu e de 10 , gasesti la piese auto
Iulikk
Costa 10 lei sa schimbati uleiul, vi-l trage pe la joja de ulei (asta daca au divaisu care trebuie), asa vedeti si daca masina "a mancat"ulei sau nu biggrin.gif .
just_horia
Si eu vreau sa fac schimbul de ulei. Am zis sa bag ELF 10w40 iar filtru de origine ori MANN . Sa pun inainte de schimbare din ala de curatare a calaminei. E ceva de la 2+2 nu mia stiu numele. Aditiv sa adaug?
QUOTE(Iulikk @ 5 Jan 2014, 23:28)
Costa 10 lei sa schimbati uleiul biggrin.gif .
*


Poti sa imi trimiti si mie te rog adresa, nume service bla bla ca nu se merita chinul pt 10 lei
nikuniku
pentru 10 lei nu se va murdarii nimeni pe maini sa-ti schimbe uleiu,mai ales in service,poate pe la vreun atelier de la coltu blocului dar si acolo cred ca este in jur de 30-50 lei
Iulikk
Ba da. Du-te langa OMV-ul de la Campus (este un service pe strada dintre campus si baza sportiva, e si o spalatorie auto si o statie ITP daca nu ma insel). Este o reclama mare... schimb ulei si filtru 10-15 lei.

[attachmentid=1627927279]

In Mangalia costa 15 lei schimbul "clasic", adica prin desfacerea busonului si 25 de lei cu un aparat care trage uleiul vechi prin joja de ulei, asa ca nu va mai dati voi cu parerea aiurea.
Cat ati vrea sa va ia cineva pentru a desface un surub si un filtru?


PS: mai incearca la vulcanizari mai mari, e una langa fabrica de paine, la podul de la ICIL, nu e mare inginerie. Eu la vulcanizare schimb uleiul blush.gif .
just_horia
Multumesc domnu' Promt ca deobicei. Acolo mi-a recomandat si mie cineva azi sa ma duc sa fac distributia. Sa mai cumpar 'balrii miraculoase' sa bag inainte si dupa schimbarea uleiului?
Iulikk
Da. Cumpara balaria miraculoasa numita ulei de motor, bun, fara alte solutii minune. Eu ti-as recomanda Aral HighTronic 5w40 (d-asta am de 2 schimburi)... sau daca vrei, 10w40 (Blue Tronic, parca) tongue.gif .

Pune si tu filtru de origine, macar. Mann nu mai e ce a fost... s-ar putea sa gasesti ceva facut in China...
just_horia
S-a notat domnu' O sa caut pe la Poporului sau atelierelor si iau. Multumesc!
MyKe89
Am avut filtru MANN fabricat in Germania. Filtre MANN - Made in China se gasesc doar la vanzatori dubiosi.
danciusergiu84
filtrele MANN se fabrica in multe tari

am cumparat in mai multe randuri tot setu pentru cate o masina de la cei care aduc direct din depozite si am gasit filtre de ulei facute in spania sau germania in functie de masina, filtre de aer si polen prin alte parti, si cel de benzina in china

acuma fiecare producator face cum ii vine bine d.p.d.v. economic, de ex. langa orasul meu este un parc industrial unde se fac instalatiile electrice pentru diferite marci germane sau japoneze printre care chiar si mercedes, binenteles ca poate sunt doar cateva modele, dar ideea in sine e ca se cauta solutii pentru eficientizarea costurilor si intr-adevar calitatea poate avea de suferit cateodata dar nu mai e o premisa pentru mine faptul ca daca e "made in china" nu e bun, depinde despre ce vorbim, dar si asa majoritatea electronicelor pe la ei sunt facute sau macar componentele, China e printre primi 3 lideri mondiali! BMW are fabrica la ei, deasta nu m-as crampona in lucrurile facute in china (sau de ex. Dusterul se face in Maroc pe la africani sau pe undeva nu stiu exact...)

dar pot sa va fac o recomandare mai buna pentru filtre decat MANN si anume MAHLE: sunt mult mai ieftine mai ales cele de aer, polen si combustibil, sunt facute in Austria (daca vreti sa aibe pedigree filtrele)

plus sunt mai bine facute (cel putin cele de ulei):


filtru MANN de la un amarat de matiz (la care i-am facut schimbul) si care are presiune mica in rampa, am mai taiat si de la alte masini, concluzia e ca mann nu are elementul filtrant asa uniform construit si rezistent si are arc lamelar care poate da rateuri fata de cel elicoidal: [attachmentid=1627927433] [attachmentid=1627927434] [attachmentid=1627927435] [attachmentid=1627927436] [attachmentid=1627927443]

acum mi-e mi-am pus mahle dar mai dureaza pana la schimb sa vad ce e in el
Iulikk
Mann s-au prostit in ultima vreme, asta incerc si eu sa spun.
Mahle recomand si eu.
nikuniku
Iulikk la tine in CT poate fi mai ieftin dar in B nu gasesti sub 30 lei
eu prefer sa fac schimbu le ulei la munca,cu masina ridicata pe elevator si prin descaferea busonului de la baie,nu prin aspirare cu aparatu de vidat
corbex
up.gif Prin desfacerea busonului primul curge uleiul plin de mizerii de pe fundul baii. Prin aspirare, mizeriile ramin acolo, macar partial. Eu nici n-am mai gasit, de ceva vreme, pe cineva care sa se ofere sa mi-l schimbe prin aspirare.
BoR
Eu efectuez singur operatiunea. Nu pentru o economie de 10lei, ci pentru ca-mi place sa mai surubaresc din cand in cand. Filtru am folosit numai Purflux.
just_horia
QUOTE(nikuniku @ 16 Jan 2014, 12:12)
eu prefer sa fac schimbu le ulei la munca,cu masina ridicata pe elevator
*

Cred ca multi ar face schimbul la munca daca ar avea "divaisu" de ridicat. NU imi e lene sa ma murdaresc dar e munca naibii ca nu am prin zona o rampa sau canal si prefer sa las personalul autorizat smile.gif

nikuniku
poti folosi 2 capre de sustinere a masinii si un cric sa ridici masina
asa mai faci miscare din cand in cand
am mai vazut eu <personal autorizat>care strangea busonu la baie cu pistolu de strans roti,si stergea filtru de ulei,cel de pe motor, si pe cel nou il baga jn sertaru cu scule,de ulei sa nu mai zic,da drumu la o cantitate mica de ulei pune busonu repede si completeaza cu ulei nou pana la nivelu max,pe joja si daca-l intrebi,,,dece este murdar uleiu,ca doar sa facut schimbu?,,,----pai este murdar motoru in el si daia sa inegrit uleiu,,,
acest tip de personal autorizat te face sa-ti cheltui banii pe reparatii care nu-si au rostu
asa ca prefer sa-mi schimb singur uleiu si alte consumabile,cateodata si acasa cu masina pusa pe capre
BoR
Eu nu ridic masina. Intra foarte bine un lighean pentru colectarea uleiului uzat sub scut. Pentru demontarea filtrului si busonului am gasit chei speciale. http://images6.okr.ro/auctions.v3/1000_100...5-1000_1000.jpg
Tavy84
Asa si eu, nu ma chinui sa ridic masina pe nimic, merge cu un bidon de 10 litri taiat pe sfert bagat sub scut, si se scurge tot, mai aes ca ea din constructie e ridicata de fund, restul filtrelor (polen, aer, ulei)se schimba usor.
just_horia
Pregatiri de sezon. Am luat ulei ARAL HIGHTRONIC 5W40 + filtru uzina si urmeaza sa fac schimbul. Daca tot sunt aici cred ca voi schimba si uleiul din cutie. Ceva recomandari?

P.S. Iulica te anunt daca a ramas tot 10 lei schimbul acolo unde mi-ai zis. Asa ca...sa trecem la treaba smile.gif
Tavy84
Dar filtru de aer unde e?, ala de polen?, sau DSN-urile nu au din ala de polen?!.
just_horia
Nu stiu daca imi era adresata mie intrebarea dar banuiesc ca da pentru ca ma indoiesc ca un alt posesor de DSN nu ar stii unde sunt celelalte 2 filtre. Ala de aer l-am schimbat luna trecuta odata cu cel de benzina iar cel de polen il schimb in vara cand vreau sa dau jos radiatorul de apa + condensorul.
Maskatu
QUOTE(Tavy84 @ 20 Jan 2014, 23:47)
Dar filtru de aer unde e?, ala de polen?, sau DSN-urile nu au din ala de polen?!.
*


DSN cu filtru de polen = S.F. wacko.gif
just_horia
Da nu e un filtru acolo in compartimentul motor la aeroterma? Eu inca nu am deschis acolo ca am zis sa las pt la vara dar din poze asa am vazut ca e un filtru de hartie
quick
n-are dsn filtru de polen....vise taica, vise. tongue.gif
just_horia
Atunci scap cu un filtru mai ieftin. Am fost azi si am facut schimbul de ulei. M-a intrebat nenea ce masina am si cand a zis Nova mi-a zis si pretul. Mi-a tremurat mana, mai mai sa cada cand i-am dat 20 de lei. I-am dat si am fugit sa nu se razgandeasca smile.gif
Iulikk
QUOTE(just_horia @ 20 Jan 2014, 16:58)
P.S. Iulica te anunt daca a ramas tot 10 lei schimbul acolo unde mi-ai zis. Asa ca...sa trecem la treaba smile.gif
*



Ok. Astept tongue.gif

QUOTE(Tavy84 @ 20 Jan 2014, 23:47)
Dar filtru de aer unde e?, ala de polen?, sau DSN-urile nu au din ala de polen?!.
*



Da' unde ai invatat ca e obligatoriu sa se schimbe impreuna? mellow.gif
gabyvs
Salut am o intrebare daca vrea cineva sa mi raspunda unsure.gif va rog mi a zis cineva dupa ce sa scurs uleiul din baie pun busonul inapoi si pun un litrude ulei si un litru de motorina binenteles cu filtrul vechi nedesfacut si pornesc motorul cateva secunde dupa care il opresc si il las sa curga jos in lighean asta cu ulei plus motorina este pentru curatarea mai bine a motorului asa trebuie?sau nu nu vreau sa fac vreo boacana luminatima si pe mine va rog tongue.gif


Astept raspus va rog 😓
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.