Revin cu o prezentare a electrovalvei de reciclare a vaporilor de combustibil cu care sunt echipate o serie de autoturisme Dacia , poze cu “continutul” acesteia si detalii privind constructia si functionarea ei.
Acest tip de electrovalva este prezenta la autoturismele Dacia Nova GTi(acest sistem de reciclare s-a montat numai pe autoturismele productie 1998 si 1999,la cele productie 2000 renuntandu-se la acest sistem de reciclare), Dacia SuperNova si primele modele de Dacia Solenza(la modelele mai noi de 2003 aceasta electrovalva face corp comun cu canistra de carbon).
Pentru detalii generale privind functionarea sistemului de reciclare al vaporilor si pentru alte detalii importante privind rolul si functionarea acestei electrovalve in cadrul sistemului de reciclare, recomand lecturarea urmatorului TUTORIAL(foarte bine documentat) intocmit de co-forumistul Klaus.
Am ales totusi sa deschid topic separat datorita aspectului particular( si nu general) al prezentei descrieri(adica pe considerentul ca exista mai multe tipuri de electrovalve, acestea se prezinta sub diverse forme constructive(individual sau in componenta canistrei de carbon,) iar la alte marci de autoturisme(in speta Renault) acestea sunt comandate in diferite moduri).
Acestea fiind zise: va prezint electrovalva in discutie:[attachmentid=1627474634]
Poze din timpul demontarii electrovalvei:[attachmentid=1627474635] [attachmentid=1627474636] [attachmentid=1627474637] [attachmentid=1627474638] [attachmentid=1627474639]
“Exploded-view” a electrovalvei:[attachmentid=1627474640]
Sectiune prin electrovalva: [attachmentid=1627474630] unde:
1 – carcasa electrovalvei(inchisa ermetic);
2 – ansamblu “armatura fixa”;
3 – O-ring de etansare;
4 – bobina electromagnetului;
5 – arc lamelar(piesa lamelara de tensiune);
6 – piesa metalica “fluture”(armatura mobila);
7 – garnitura de etansare(cauciuc);
Electrovalva este in fapt un electromagnet a carui “armatura” mobila realizeaza inchiderea/deschiderea circuitului de vapori. Cand bobina nu este alimentata, arcul lamelar(5) preseaza o garnitura de cauciuc(7) peste capatul conductei de trecere, realizand astfel inchiderea circuitului de vapori.[attachmentid=1627474631]
Cand se alimenteaza bobina, armatura mobila(piesa metalica prinsa de arcul lamelar) este impinsa(forte magnetice), si elibereaza capatul conductei de trecere(tub de retur) realizand deschiderea circuitului de vapori.
[attachmentid=1627474632]
Pe langa rolul de deschidere/inchidere a circuitului de reciclare, electrovalva indeplineste si rolul de regulator de debit, prin insusi modul de comanda a acestei electrovalve de catre ECU injectie, si anume actionarea(deschiderea) acesteia in ciclu intermitent(inchideri/deschideri cu o anume frecventa) pe o anumita durata de actionare, pe baza C.O.R.
C.O.R. = Cyclic Opening Ratio(sau Raport Ciclic de Deschidere) si se poate defini la modul simplist si usor de inteles(in cazul de fata) ca raportul dintre media aritmetica a deschiderilor/inchiderilor succesive ale electrovalvei in unitatea de timp si durata de actionare electrica a electrovalvei(cat timp sta electrovalva deschisa per ciclu de actionare) si se exprima in procente. Acest raport este permanent calculat de UCE injectie prin intermediul unui algoritm specializat de control, implementat in ROM.
Valoarea acestui raport este calculata atat in functie de anumiti parametri ficsi implementati in ROM-ul ECU-ului injectie cat si de parametri variabili(temperatura lichidului de racire, temperatura aerului la admisie, regimuri specifice de sarcina, pozitia potentiometrului clapetei de acceleratie, etc).
Atat valori concrete ale C.O.R cat si conditii de comanda ale electrovalvei pentru autoturismele Dacia echipate cu motor RENAULT gasiti in link-ul furnizat la inceputul tutorialului.
Atentie insa, a nu se confunda acest raport(C.O.R.) cu COr, care da indica valoarea concentratiei monoxidului de carbon(CO) in diverse medii gazoase( cum ar fi gazele de esapament, de ex.)
Ca si particularitate constructiva, electrovalva care echipeaza circuitele de reciclare vapori montate pe autoturismele Dacia Nova Gti (ofera posibilitatea compensarii uzurii(subtierii, tocirii)garniturii de etansare(pastilei de cauciuc) prin REGLAJUL INALTIMII TUBULUI DE RETUR (face parte din ansamblul “armatura fixa”). Acest reglaj se executa prin infiletarea/desfiletarea acestui tub(ansamblul “armatura fixa” este alcatuit din “oala” care adaposteste bobina electromagnetului si tubul in discutie care este infiletat in baza oalei, tub care joaca si rol de miez magnetic); Sensul de circulatie al vaporilor prin electrovalva este marcat cu o sageata pe corpul electrovalvei:[attachmentid=1627474641]
Infiletarea/desfiletarea se executa introducand o surubelnita cu cap plat de latime potrivita in interiorul niplului de “iesire” al carcasei electrovalvei iar cand capul surubelnitei s-a potrivit in degajarile concepute special, rotind usor surubelnita, dupa cum urmeaza:
- pentru cresterea inaltimii tubului(in acest fel se compenseaza subtierea/uzura garniturii) se va roti in sens invers-trigonometric(in sensul acelor de ceas);
- pentru reducerea inaltimii tubului se va roti in sens trigonometric(sens invers acelor de ceas). Aceasta este necesara numai pentru readucerea tubului in pozitia optima in cazul in care s-a exagerat cu infiletarea. Altfel, daca se indeparteaza prea mult capatul tubului de garnitura, electrovalva nu va mai “inchide” .
[attachmentid=1627474633] [attachmentid=1627474642] [attachmentid=1627474643] [attachmentid=1627474644]
ATENTIE!
Procedura de reglaj(compensare a uzurii) necesita o oarecare finete si rabdare iar in lipsa mijloacelor de verificare(manometru, circuit de aer sub presiune, etc) este foarte posibil sa nu reuseasca. Practic, dupa reglaje, puteti efectiv sufla in aceasta sa vedeti daca electrovalva “inchide” iar alimentand-o si sufland puteti constata daca aceasta “deschide”.Evident, va urma proba concreta, cu electrovalva montata in circuitul de reciclare a vaporilor, pe autoturism.
Deasemenea, mare atentie la reglajul pentru cresterea inaltimii tubului, deoarece daca fortati, arcul lamelar se va deforma/se va rupe sau garnitura(pastila) de etansare se va uza, cazuri in care electrovalva va fi imposibil de refolosit(nu va mai “inchide” nicicum).
Recomand aceasta procedura de compensare a uzurii NUMAI ca masura TEMPORARA(pe termen scurt) pana la achizitionarea unei electrovalve noi. De aceea, aceasta procedura nu este o procedura de DEPANARE a electrovalvei ci doar o masura aplicabila(pe termen foarte scurt) in cazuri speciale(exemplu ipotetic: ramaneti in pana cu masina in alt oras, vi se pune diagnosticul de electrovalva care nu mai “inchide” iar in orasul respectiv electrovalva nu este pe stoc insa dvs. trebuie sa plecati urgent. )
Desi nu cred ca este nevoie, voi face si urmatoarea mentiune(fiindca am remarcat de-a lungul timpului ca imaginatia si “creativitatea” unor indivizi nu are limite): EXCEPTAND reglajul descris mai sus, care se executa prin niplul de retur(fara a desface electrovalva), electrovalva de reciclare a vaporilor de combustibil este CAPSULATA si NU POATE FI REPARATA SI/SAU REMONTATA!!! Electrovalva prezentata in acest tutorial a fost demontata in scop “didactic” si(evident) nu a fost refolosita! Se observa si in poze ca pentru a desface electrovalva, am taiat cu o panza de fierastrau carcasa acesteia.
Codul de produs(Bosch) al electrovalvei de reciclare montate pe autoturismele Dacia Nova Gti este: 0 280 142 158.
In final, sper ca informatiile sa fie folositoare sau ca macar am satisfacut eventuala curiozitate a unor colegi de forum in ceea ce priveste electrovalva de reciclare. Daca aveti completari sau informatii aditionale, va invit sa le postati nestingherit. Va rog insa ca eventualele dezaprobari, divergente de opinie si reclamatii(injuraturi)sa mi le adresati pe Mesageria Privata.
Numai bine.