Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: carton in fata radiatorului: pro/contra
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
cagulaa
salutare
Acum cu venirea frigului am observat ( din ce am citit pe forum) ca majoritatea posesorilor de masini aseaza in fata radiatorului o bucata de carton.
Vreau sa stiu si eu daca chiar trebuie sa folosesc aceasta metoda, precizez ca la masina personala fara sa obturez radiatorul cu ceva in 3-5 km urca temperatura pana la jumatate si ramana in zona, poate o mica oscilatie cand se deschide termostatul.
Si apropo de termostat acesta cand deschide ramane asa sau daca scade temperatura la apa se inchide?!?! si astfel temperatura apei creste?!?!
mutumesc pt raspunsuri!!!
ydaniel
pai termostatul deschide circuitul de apa spre radiator.
cartonul se foloseste pt a ajunge mai repede la temperatura de regim.
Hacker
Eu nu am folosit niciodata carton, oricat de frig a fost.. Nu stiu ce se intampla la mine, dar in maxim 1 km ajunge la temperatura de 82 grade, si acolo ramane.
cagulaa
ca sa inteleg mai bine
La mine bordul este mai vechi tip *scoica* , mi se pare ca are 2 linii in partea de jos si doua linii in partea de sus (pt temperatura apa). Pana anul asta imi statea temperatura la a doua linie de jos, dar de cand am pus termostatul ( acum 3 zile) temperatura la apa imi sta cam la jumatate (ce temperatura o fi pe acolo??)
O fi bine , o fi rau??!!
ydaniel
pai...de ce ai scos termostatul?ce marca e cel nou?

apa trebuie sa stea un pic sub jumatate.
mishujkl
vin si eu cu o intrebare. se cunoaste pe ceas daca deschide termostatul (bord cn takosan) la mine sta acu la mai putin de jumatate si acolo ramane intepenit (evident dupa ce se incalzeste). intreb asta pt ca la dacia de dinainte scadea acul de la 85 la 80 grade.
roland
Termostatul deschide cand temperatura in blocul motor a ajuns la cat trebuie si atunci apa va circula si prin radiator. Cand apa se raceste prea tare, termostatul va inchide. Evident, nu exista doar alb si negru ci si variatii de gri (deschideri partiale).
Daca e frig afara si radiatorul e in bataia aerului foarte rece, termostatul va sta pe inchis mai mult si totul ar trebui sa mearga normal. Aerul rece nu prea cred ca poate raci direct blocul motor, ca nu are cum sa intre asa de puternic acolo.
Deci eu nu cred ca trebuie carton la o masina la care toate functioneaza bine.

Se mai pune carton in fata carburatorului pentru a evita givraj-ul (inghetarea) din cauza curentului de aer rece. Variantele cu pata calda nu au nevoie. Daciile pe injectie, din nou, nu au nevoie.
cagulaa
am scos termostatul pt ca vara imi crestea temperatura indiferent cat de bine era aerisita instalatia.
Nu stiu cum se numeste cel nou, dar zice ca este produs in germania ( cel putin asa scrie pe cutie) si deschide la 89 de grade.
roland
Nu e suficient sa aerisesti instalatia. Trebuie ca:
- sa ai amestec antigel-apa distilata, nu doar apa in instalatie
- sa fie bine curatata instalatia; in timp ai depuneri de la apa foarte "distilata", etc...; daca nu e bine curatata, lichidul se curge mai greu
- sa fie bine aerisita instalatia
- termostatul sa fie ok
- nu in ultimul rand, radiatorul sa fie de ala mare (alea mici sunt insuficiente)

Eu nu am avut probleme la berlina mea, nici pe frig nici pe canicula, nici in mers nici pe loc. Si nici nu aveam GMV electric, era pe fulie si nu aveam probleme vara pe canicula in oras aglomerat.
cagulaa
1. am dat jos radiatorul (cred ca este mic) si caloriferul, le-am lasat 1 saptamana cu otet in ele dupa care am fost la spalatorie si le-am curatat
2. furtunele par ok
3. am pus 3 litri de antigel cu 3 l de apa distilata
4. pe timp de vara nu am pierdut apa, dar daca a fost sa completez am folosit numai apa distilata, niciodata apa de la robinet sau din alte parti
5. nu bag mana in foc de termostat, am auzit ca nu ar fi cine stie de ele si ca depinde si de noroc, desi nu cred asta
6. aerisirea cred ca este ok. atata timp cat nu mai curge aer pe la rotite, cred ca este bine.
7. termostatul cred ca la-am montat bine cu temocupla in sus pe furtun, adica spre radiator ( sper ca este bine)
Bulldog
La punctul 7 ai gresit. Termostatul se monteaza cu sonda inspre blocul motor
cagulaa
adica in jos?????
Bulldog
Adica in jos cum pui furtunul, da. Tocmai de aceea termostatul regleaza temperatura din motor, cand e prea cald, da drumul apei in radiator sa se raceasca, cand e prea rece, o opreste in motor pana se mai incalzeste. Asta in limbajul cel mai simplu.
Tu, montand invers sonda, ori nu ajungea termostatul sa deschida deloc, ori ajungea prea tarziu, cand in motor apa facea bule si bulbuci.
cagulaa
stai putin ca nu mai inteleg nimic
Prima data cand l-am pus l-am bagat cu varful ( partea tuguiata) in jos. Aveam caldura dar temperatura statea destul de sus, chiar mai sus de jumate. Dar recunosc ca nu l-am bagat pe furtun ci l-am pus direct pe corpul de la motor sau pompa de apa , si de abia dupa aceia am venit cu furtunul peste el.
Am mai discutat si cu alte persoane si mi-a spus ca trebuie mo,tat invers cu termocupla( varful) in sus.
Nu stiu ce sa cred.
Am gasit ceva pe youtube la un R19. poti sa imi spui daca este la fel???


mutumesc mult
Bulldog
Pozitia termostatului din video postat de tine e EXACT cum trebuie sa fie la Dacie
mishujkl
Uite ai o schema de montare pe celalalt topic deschis tot de tine: http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...dpost&p=1597612
ydaniel
e master sport cumva termostatul?
eu iti recomand VERNET.
mitu2002
datorita faptului ca am patit faza cu ingetarea diferitelor parti ale carburatorului iarna de mai multe ori(mai ales difuzorul dar si oarece jiglere) iar dupa aplicare cartonului s-a mai inbunatatit treaba io is pentru (facuta cum trebe ) adica astupata doar treimea care corespunde carbului
slaiciprian
un termostat din asta made in germany, o cutie cu mult alb am pus si io anul trecut. a functionat 3 zile pana s-a blocat. pe inchis. am observat cand deja era apa spre 120.
vi_escu
Se comporta mai bine cu un carton care acopera partea dreapta a radiatorului. Mai ales daca are ventilator pe fulie. Veti avea mai multa caldura in masina si evitati "inghetul" carburatorului.
cagulaa
din pacate termostatul este master, din asta am gasit
vernet prin pitesti nu se mai gaseste desi am fost si pe dumbravei, nu mai are nimeni
Dar in schimb am gasit ceva de genul Termo care sunt destul de mici la 13 ron si unele poloneze
Ramane sa vad maine de care cumpar
ydaniel
pai era bine daca stateai prin bucuresti,te ajutam eu cu termostatu.
mad toz
QUOTE(Hacker @ 10 Nov 2008, 11:51)
Eu nu am folosit niciodata carton, oricat de frig a fost.. Nu stiu ce se intampla la mine, dar in maxim 1 km ajunge la temperatura de 82 grade, si acolo ramane.
*


Cartonul se pune in fata radiatorului pe partea cu carburatorul ,pentru ca la viteze de peste 90 km/h(mers constant cel putin 30 km) , de la -5 gr C in jos , va ingheta benzina in carburator , si iti va uda bujiile. Cei care au ELV nu mai au nevoie de carton.

QUOTE(roland @ 10 Nov 2008, 12:41)
Variantele cu pata calda nu au nevoie.
*


Permite-mi sa te contrazic. Intradevar la cele cu pata calda se intampla fenomenul mai greu(adica dupa mai multi kilometrii de mers la viteza mare ,la temperatura scazuta). Pata calda nu face fata la aerul rece pe care il sufla elicea.
asklepios
cartonul trebuie pus la daciile modificate,pt ca sunt mecanici sau persoane mai inteligente decat fabricantul care modifica unele lucruri.unul dintre ele e desfintarea ventilatorului si montarea unei elici pe fulia pompei de apa deoarece are racire mai buna vara(e o prostie se incinge mai tare).si pe mine m-au prostit dar pt putin timp ca am pus-o la loc.iarna e rau de tot deoarece la turatii mari iti baga aer f rece pe carburator si ti-l blocheaza.
asa ca daca ai asa ceva pune cartoane si fa ca majoritatea firma de ras care de altfel e f buna pt Romania.
eu recomand un radiator mare de cupru montat pe centru sa astupe bine gaurile din fata masinii si ventilator(daca e desfintat).de fapt aerul intra pe langa radiator ca acolo e spatiu prin el trece f putin.
BAFTA MULTA!
vi_escu
In manualul livrat impreuna cu autoturismul, la pag. 36, este o nota despre ce si cum cu ecranul de protectie al radiatorului si folosirea prizei de aer cald a filtrului de aer. Si nu pare a se referi la daciile modificate.
In carburator nu ingheta nicidecum benzina ci umiditatea din aer.
ydaniel
dacii modificate?smile.gif in ce sens?prize de aer suplimentare?
cea mai eleganta solutie in privinta racirii este montarea unui electroventilator.si nu ai pb cu cartoane si givrare.
roland
QUOTE(asklepios @ 10 Nov 2008, 22:57)
sunt mecanici sau persoane mai inteligente decat fabricantul care modifica unele lucruri.unul dintre ele e desfintarea ventilatorului si montarea unei elici pe fulia pompei de apa deoarece are racire mai buna vara(e o prostie se incinge mai tare).
*



Scuze, dar, din fabrica, unele masini veneau (vorbim de berline 1310) cu electro-ventilator iar altele cu ventilator pe fulie. Nu e vorba ca au modificat unii, e vorba ca Dacia le-a fabricat cu ventilator pe fulie.
Varianta mai buna e, evident, cu electro-ventilator. De ce au fabricat de amandoua... nu stiu.
bucatzel
Si manualul de utilizare, si "sfantul" Mondiru recomanda pe timp de iarna acoperirea radiatorului.

Recomandarea lui taica-miu, dupa zeci de ani de utilizare. "In afara, pui un carton A4 pe jumatea de radiator cu elicea . Daca esti in oras, ori stai cu ochii pe ceasul de temperatura, ori il scoti, ca in oras se incalzeste lejer si fara"

Am radiator mare si elice pe fulie. Dar banuiesc ca elicea are si darul de a trimite aerul rece in filtrul de aer, de unde ajunge, tot rece, in carburator. Plus ca si carburatorul in sine se raceste. Ceea ce inseamna ca amestecul ajunge rece in motor. Problema este ca amestecul de carburant, pentru o ardere eficienta, trebuie sa fie destul de cald. Daca nu ma insel, givrajul la asta se refera.

Si acuma sincer. perosanele alea mai inteligente decat fabricantul, au uitat sa ia in considerare faptul ca electroventilatoarele alea (sau si mai des, termoculplele care le comanda) au fost de o calitate nemaintalnita, si ca solutia fulie (care pe un motor ok isi face treaba fara probleme) + carton iarna e cam la fel de eficienta.
ydaniel
de ce au fost cu/fara elv?
pai: pt climat rece :radiator mic+GMV
climat temperat:radiator mic+elice pe fulie
climat tropical:radiator mare+elice pe fulie.
argon
singurul avantaj al cartonului la un motor bun, si reglat corect este caldura care vine mai repede in interior, in rest merge la fel. Repet, reglaje corecte.

Dezavantajul e ca in multe zile ai -3 grade dimineata, deci e OK cu cartonul, dar la pranz ai 15 grade, si fierbi motorul daca nu il scoti, si ce faci, toata ziua deschizi capota?! nu mersi.

Ce am zis eu e valabil la elice pe fulie(sufla rece pe motor).
Alexu7
azi dimineata s-a incalzzit cam greu si asta a mea.
ma gandesc sa-i trag in cap un carton pe tot radiatoru, avand in vedere ca fac drumuri scurte si cum erau azi abia 1 grad...
care ar fi efectele negative?
ydaniel
pai pana la -5 gr e bun cartonu sub e buna o masca de protectie-cum se livra la 1300 noi:)
roland
QUOTE(bucatzel @ 11 Nov 2008, 13:00)
Dar banuiesc ca elicea are si darul de a trimite aerul rece in filtrul de aer, de unde ajunge, tot rece, in carburator.
*



Uiti ca filtrul de aer are un comutator vara/iarna. Pe pozitia de iarna, aerul vine din motor si ala nu e nicidecum rece.

QUOTE(ydaniel @ 11 Nov 2008, 13:03)
de ce au fost cu/fara elv?
pai: pt climat rece :radiator mic+GMV
          climat temperat:radiator mic+elice pe fulie
          climat tropical:radiator mare+elice pe fulie.
*



Eu cred ca alea cu GMV se defectau repede din cauza de piese super bune. Si de aceea au ramas la varianta pe fulie.
bucatzel
Roland, n-am uitat de comutatorul ala, dar raman restul de elemente care vor fi racite de curentul de aer tras de elice. Si gandeste-te ca elicea aia se invarte, nu sta sa gandeasca. Radiatorul e rece, ca la temperatura aia termostatul n-are nici un motiv sa se deschida. Daca mai si circuli afara, se mai adauga si aerul care intra oricum in compartimentul motor de la deplasare. Ceea ce inseamna ca tot compartimentul motor e mai rece.

Unul din prietenii mei, care e sef de lucrari la faculta de mecanica din Timi, imi spunea de un prof de-al lui, care facuse o mica inovatie, in care benzina, inainte de a ajunge la carburator, trecea printr-un paharel prins de blocul motor, lucru care incalzea benzina inainte de a intra in carb. Avantajele erau la timp redus de folosire a socului pe timp rece, si scaderea consumului pe perioada de incalzire a motorului. Nu stiu cat e adevar in asta, dar suna destul de logic.
ydaniel
am auzit/vazut diverse variante de incalzire a combustibilului,toate home-made dar nu mi se par cine stie ce inovatie.
mad toz
Sunt multi care spun ca se pune cartonul doar pentru caldura. Ati mers iarna pe la -5, -10 gr , cu 90 km/h , peste 30 de kilometrii si nu sa intamplat nimic ?(fara carton ma refer).
Poate o fii defect motoru' meu dry.gif
sorin1983
am pus si eu mai devreme un carton:D nu ma deranjeaza temperatura(mai facusem un topic legat de asta) dar vreau sa ajunga caldura mai repede inauntru cum zicea si Argon. asta e ideea de baza: incalzirea habitaclului mai repede si mai bine.
Tiberiu-Andrei
Azi dimineata un glorios -8.Evident carton infipt ca altfel e si mai aiurea.Defapt am carton de o luna jumate,o data a trebuit sa-l scot in Brasov ca era coada prea lunga la semafor si n-am vrut sa ma risc.Singuru dezavantaj e atentia care trebuie acordata pentru a nu fierbe apa.Bafta!
CriSTI68
sa pun la logan ? la berlina nu am folosit si nici nu o sa folosesc smile.gif merge bine, se incalzeste repede cand merge in 3 pistoane cu o supapa rupta icon_mrgreen.gif
Tiberiu-Andrei
radmasa.gif Vai vai,da cum ai reusit?Forja cumva?
PS:la masinile noi nu am vazut niciodata.
sorin1983
eeeeh atunci eu o sa pun unul si in spate:D eu am vazut la peugeot-uri de marfa... le acopera astia si cu plapumi sa faca un pic de caldura:D
Merced
Mai devreme am facut vreo doua drumuri scurte si cred ca cere carburator. Desi motorul se incalzise, in sarcina tragea de rupea, de la relanti daca calcam brusc pedala dadea sa moara, ba chiar m-am chinuit si am reusit probabil sa-l inec ca s-a oprit, cand asteptam pe cineva. Un vecin care lucreaza pe la uzina de ani de zile mi-a zis sa pun si in juru' carburatorului un carton sa-i mai tina de cald, desi asta n-am facut in niciun an. N-am nici filtru d-ala mai nou ca sa obturez o parte din priza aia de aer, asa ca o sa ard unu' de la un bloc de desen pe partea cu elicea sa vad cum se comporta. De incalzit in interior nu se pune problema, inca n-am desfacut furtunu'(ca robinetu' nu mai merge de ani buni) si oricum ca sa-mi intre caldura cat sa-mi dezabureasca inclusiv luneta(si sa nu inghete mainile pe volan, nu vorbesc de caldura sa dau jos geaca, poate s-o desfac un pic la gat), iarna trecuta ajungeam de la Pitesti pe la km 80 din A1, deci ma gandesc serios sa merg fara iarna asta, cat oi mai merge, ca si asa nu prea am cine stie ce drumuri de facut. radmasa.gif
sorin1983
bine zis cat oi mai merge... in cat timp ingheata corpul uman si iti pierzi cunostiinta?biggrin.gif
Merced
Nu, adica n-am de gand s-o mai utilizez prea mult, tre sa mai mearga pana cand am cum/cu cine sa ajung prin tari cu apa calda sa-mi aduc un harb ca sa-i rup kilometraju'. Vectra B here I come! 04.gif
CriSTI68
QUOTE(Tiberiu-Andrei @ 12 Nov 2008, 00:11)
radmasa.gif Vai vai,da cum ai reusit?Forja cumva?
PS:la masinile noi nu am vazut niciodata.
*



nitica forja + acedat rampa de cublutori + sa rupt supapa + motor nou nedesfacut sa vad ce are prin el icon_mrgreen.gif
petrubv
am si eu o intrebare, cum pot verifica daca este defect instrumentul de bord care arata apa, sau termometrul din motor(sau ce masoara apa)ca nu imi indica nimic indicatorul, nici macar nu se clinteste, dar motorul nu are nimic, se incalzeste, baga caldura, deci este un instrument stricat...
ydaniel
QUOTE(Merced @ 11 Nov 2008, 23:23)
Mai devreme am facut vreo doua drumuri scurte si cred ca cere carburator
*


a ta e pe injectie? laugh.gif icon_mrgreen.gif
cea mai eleganta solutie ramane montarea unui gmv si a unui termostat de calitate.si gata nu mai trebuie atata atentie rolleyes.gif
bomba_11980
La mine nu a fost nici o problema cu cartonul in fata radiatorul (precizez - doar jumate de radiator).

Chiar am facut si drumuri lungi - 75 Km - 145 Km - si nu a fiert apa. Indicatorul merge corect... Adevarat e ca nu am avut cine stie ce dealuri de urcat si/sau incarcatura peste masura in masina.

Am sa pun si iarna asta carton ca vreau sa se incalzeasca repede apa...
diaconuliviu
QUOTE(petrubv @ 11 Nov 2008, 23:47)
am si eu o intrebare, cum pot verifica daca este defect instrumentul de bord care arata apa, sau termometrul din motor(sau ce masoara apa)[...]

1. Identifici daca pe capacul de inchidere chiulasa ai DOUA sonde sau UNA; daca ai una, nu e legat instrumentul.
2. Scoti firul cu papuc de la sonda de instrument si cu contactul pus o atingi de chiulasa; daca acul urca la maxim, sonda defecta, daca nu misca, instrument defect, fir intrerupt, legatura de + la instrument slaba (surub slabit) desi la + desfacut instrumentul arata dar eronat. Adica da, instrumentul ala are +contact, masa si fir semnal, TREI fire.
Ca sa nu intram in amanunte de forma etc. pentru identificare sonda, unul din papuci atins de chiulasa aprinde becul de "avarie temperatura apa", celalalt "urca acul".
petrubv
diaconuliviu" o sa incerc asa cum ai zis tu, multumesc pt raspuns...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.