Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Problema racire + fum pe teava
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
viperfox
Simptome:
1) Acul de temperatura face "excursii" sus jos dupa ce motorul s-a incalzit (dupa ce am mers 5 km in oras): de la pozitia de sub linia mediana urca pana la rosu, dupa care revine la loc sub linia mediana, totul in interval de 20sec. Precizari: se intampla si la relanti si in mers; in tot timpul acesta aeroterma merge, si nu se simte nici cea mai mica diferenta de caldura; cand era acul la rosu am oprit motorul si m-am dus la borcan sa verific, nu fierbea apa, nici pe departe

2) Iese fum alb pe teava de esapament, destul de mult, chiar si dupa ce motorul este bine incalzit (si dupa 30km in oras)

3) Fac aerisirea circuitului de racire, totul in regula, dupa ce fac un drum si masina sta o noapte, a doua zi vin, desfac dopul de la borcan si vin bule in borcan, sau, nu vin, dar daca comprim furtunul de la radiator vin, destul de multe, cam la a 4-5-a comprimare nu mai vin

4) Nivelul lichidului in borcan variaza f mult, culmea, in ambele sensuri, adica uneori e pe fund, aproape ca trage aer pe la furtun (borcan cu furtunu la fund si supapa in capac), alteori aproape ca da pe afara

Care ar fi cauza problemei?
vallyyy
Foarte posibil sa ai garnitura de chiulasa arsa............. in special daca scoate si un fum alb asa desi acum e cam frig si poate fi si condens ........verifica joja si vezi daca ti-a intrat lichid de racire in ulei
viperfox
da, stiu ca acum pe frig e normal sa scoata fum alb (care e abur de la condens), toate masinile scot, dar doar la rece, dupa ce se incalzeste bine motorul, nu mai scoate, nu?

am sa verific joja..asta ar fi un semn de garnitura arsa? sa ajunga lichid de racire in ulei?
vallyyy
Da fel cand e garnitura arsa se mareste nivelul pe joja din cauza amestecarii lichidului de racire cu ulei ,totodata scoate un fum intens alb , gasesti pete de ulei si in vasul de expansiune si sa nu uitam fierbe apa
Kruger
QUOTE(viperfox @ 15 Nov 2008, 14:46)
da, stiu ca acum pe frig e normal sa scoata fum alb (care e abur de la condens), toate masinile scot, dar doar la rece, dupa ce se incalzeste bine motorul, nu mai scoate, nu?

am sa verific joja..asta ar fi un semn de garnitura arsa? sa ajunga lichid de racire in ulei?
*




Si rece si cald face, cel putin la mine asa e.
adrianne
E posibil sa fie radiatorul partial infundat. La mine facea asemanator, drept pentru care l-am spalat de 3-4 ori cu muuuuult dero in interior.
viperfox
Am verificat joja: nu pare sa aiba urme de apa, nivelul este normal (aproape max cu motorul cald, aproape min la rece), in vas nu sunt urme de ulei...

Mi-a venit o idee: oare, din cauza ca vasul sta fixat in pozitie oblica (aprox 45grade) pe aripa, iar sorbul este pe fund, in mers sa se faca valuri, si astfel temporar sorbul sa ramana neacoperit de apa, si sa traga aer, si asta sa fie cauza cel putin pt bulele de aer care reapar periodic pe furtun? (si ies atunci cand comprim furtunul de la radiator) ?
Merced
Unde ai invatat sa verifici uleiu' cu motoru' cald? Nivelul sau se verifica dupa o stationare cat mai prelungita a masinii pe o suprafata cat se poate de plana. Daca ai ulei putin "la rece", ia uita-te prin vasu' de expansiune, daca ai ridicat capacu' si-ti miroase un pic a esapament iar lichidul pare sa fie amestecat cu ulei e mai mult decat clar ca garnitura de chiulasa o ai ciupita pe undeva.
bygy007
acuma vezi cita apa iese pe esapament , cind stai pe loc daca sare citva stropi e ok daca se uda in spate scoate multi stropi atunci este posibil sa fie garnitura iti spun din proprie experienta dar la mine simtomul era cu totul altul ,(imi ingheta plaminul in 2 Km, eu avind GPL ) si am studiat chestia cu stropii inainte si dupa schimbare , mie imi bolborosea si in vas destul de mult , facea ca o spuma
istvan.t
Aceasi problema am avut si eu si am schimbat garnitura..dar nu garnitura a fost dusa ci termostatu facea figuri.
viperfox
nu este nici o urma de ulei in vas, nu miroase a esapament.
la teava...nu sar stropi, dar este mult fum alb, atat de mult ca nu doar se abureste bada in zona tevii, dar se formeaza chiar picaturi care curg apoi jos de pe bara.

termostatul l-am schimbat recent; ulterior l-am testat pe cel vechi in vas cu apa pusa pe aragaz, si functiona; comportamentul este similar acum fata de cel cu termostatul vechi, deci nu a rezolvat problema schimbul de termostat;

si eu m-am gandit ca e posibil sa fie garnitura de chiuloasa, dar vroiam sa fiu relativ sigur, nu de alta, dar daca ma chinui si o schimb si problema persista, am muncit degeaba, nu?
vallyyy
Vreau sa zic ca eu asta vara mi-a fiert apa de 4 ori (pompa fisurata si aveam pierderi).........norocul meu este ca nu s-a ars garnitura ,am schimbat toata pompa si nu fierbe .........cred ca cel mai elocvent lucru care sa arate ca garnitura e dusa este fierberea apei .........deci fierbe sau nu fierbe ?
Freelancer
La rece completeaza cu lichid de racire pana la nivelul de pe borcan fara a-l depasi. In mod normal nu ar trebui sa scada nivelul sau sa se ridice mai mult de 2-3 cm deci in nici un caz sa ramai cu lichid aproape de loc. Daca nivelul coboara asa de mult inseamna ca de fiecare data tie iti trage aer in instalatie. Din cauza acestor goluri de aer se produce fenomenul de variatie a temperaturii (salturile de care zici de la maxim la minim). In timp acest fenomen poate sa duca si la arderea garniturii dar eu nu cred ca este cazul deocamdata. Eu zic sa faci o aerisire a circuitului, eventual o curatare a lui cu apa sub presiune. Nu recomnad solutii caustice deoarece pot duce la gaurirea radaitorului.
ydaniel
mai viperfox dar acu vreo 2 luni mai aveai un topic cu temperatura!cum ai rezolvat-o...sau ce ai facut?
Minel
QUOTE(ydaniel @ 18 Nov 2008, 11:00)
mai viperfox dar acu vreo 2 luni mai aveai un topic cu temperatura!cum ai rezolvat-o...sau ce ai facut?
*





Mai Daniele , intreaba si tu omu' cum trebe

Daca ai rezolvat-o ??? huh.gif

M-as indoi sa o fi rezolvat , din pacate pt el sad.gif , ca daca posteaza , si mai ales a facut iarasi topic,
ydaniel
pai el asa a zis atunci..ca a rezolvat-o si pune masina la vanzare.atata.
viperfox
da, am crezut ca am rezolvat-o pe moment, dar acum, odata cu venirea frigului a aparut dinnou, plus fenomenul cu fumul...

pt freelancer: ipoteza asta cu trasu aerului si bule de aer in instalatie am mai auzit-o si de altfel m-am gandit si eu la ea, si ar explica manifestarie; intrebarea este: pe unde si cum trage aer? si de ce? si daca undeva e o scapare si trage aer, cum de nu iese si lichid tot pe acolo?
este cert ca trage aer, de fiecare data cand comprim furtunul de la radiator (cel cu termostatul), odata la 20-30km, ies bule in borcan, multe. Dar de unde sunt bulele astea?

Acum 2 luni, cand am avut topicul de care zice ydaniel, am shimbat lichidul de racire, am spalat cu solutie de spalat radiatoru (care din cate am vazut era un fel de apa cu sapun), am schimbat termostatul, si am aerisit (si am mai facut de vreo 2 ori aerisirea in decursu timpului)...
vallyyy
Ori e arsa garnitura ,ori e condens altfel nu-mi explic sau mai stii poate ti-a inceput motorul sa ciupeasca ulei si scoata fum ........
ydaniel
daca tot te chinuie eu zic sa dai jos chiulasa si sa vezi care e treaba:planare+schimbare garnitura chiulasa.
viperfox
ok; la dat jos chiuloasa ce trebuie avut in vedere mai special, in afara de demontat totul si pus totul la loc? trebuie un anumit cuplu la suruburi ? iar demontarea se face cu totul, adica se desfac prezoanele si se ridica cu tot cu tacheti, supape, etc? dupa ce o dau jos, cum imi dau seama daca trebuie schimbata garnitura? sau o schimb oricum? cat despre planeitate/etanseitate, cum stiu daca e ok sau nu? daca nu e, ce fac, pun mastic rosu?
la remontare, trebuie sa aerisesc/completez circuitul de racire? dar cu circuitul de ulei, se intampla ceva?

iar acum inca o intrebare: m-am mai gandit la o ipoteza pentru problema asta: oare nu are pompa de apa ceva? vre-un defect de genul ba merge ba nu merge? sau poate ceva blocat? sau poate pe la ea e scurgerea/tragerea de aer fals ?
tester
"dupa ce o dau jos, cum imi dau seama daca trebuie schimbata garnitura? sau o schimb oricum? "
pai e simplu... daca e afectata garnitura ai sa vezi nici ciupituri/arsuri pe suprafata ei... dar pe sigur chiar daca nu o fi fost ea cauza de la care sa pornit totul totusi sar fi putut arde mai ales la cum ai zis ca sa manifestat si astfel iti poate ascunde o alta problema mai mica la care nu ne gandim/depistam acuma... dar daca schimbi garnitura si tot persista problema... atunci poti sa te legi de altceva...

cand se strange totul la loc ar fi bine daca s-ar folosi o cheie calumea si s-ar strange la 65Nm ar fi bine... dar oricum dupa 1000 de km o sa incerci o restrangere si nu o sa fie probleme... mai important e ordinea in care sa se stranga suruburile la sfarsit
Hacker
Variatie a temperaturi am si eu uneori. Asta datorita termostatului. Cand ajunge spre 86 grade mie nu imi mai da caldura. Apoi cand termostatul deschide, brusc vine si caldura, dar categoric temperatura la apa scade. Bine, nu se intampla mereu asta, dar se mai intampla.
Mr_Devil83
deci daca ai dat jos chiulasa automat schimbi garnitura. De fermit mi se pare ca este ok si e ieftina 12 - 15 lei. Automat odata cu chiulasa data jos cureti toate depunerile, resturile din garnitura de chiulasa, ma rog, ideea e sa faci chiulasa sa luceasca. Recomand pentru inceput sa razi cu simt de raspundere de pe chiulasa portiunile mai groase cu un cutter, apoi cu un smirghel fin iar apoi cu ceva pasla. Ideea e sa o faci alba si frumoasa, dar fara sa o zgarii. Iti dai silinta o jumatate de ora sa o cureti bine atat pe ea cat si blocul motor unde vine garnitura.

Iei apoi chiulasa o pui pe un geam si impingi cu lera de 0,1mm parca. Daca ai locuri unde chiulasa are denivelari suficient de mari sa intre lera aia te duci cu ea la planat la o freza si un frezor bun de tot.

Cauti pe forum sau pe la cine are cartea lui mondiru in care sunt poze cu ordinea de strangere a chiulasei. Eu nu am avut cartea la indemana si nici nu am mai avut chef sa studiez pe forum, a fost intr-o zi in care mi-a fiert motorul si a trebuit sa vin asa cu el 20 de km. Am inceput sa strang din mijlocul chiulasei, in w, usor si incercand sa strang fiecare surub cat mai la acelasi cuplu. Am efectuat operatiunea asta de strangere de in 2 ture, am lasat motorul linistit vreo ora, apoi am mai strans putin toate suruburile, l-am mai lasat o ora si apoi am strans ultima tura. De atunci am facut cam 5000 de km printre care si 500 de km intr-o zi si din aia cam 100 prin orase in aglomeratie si nu am nici o problema.

Totusi la ce simptome descrii tu nu cred ca e garnitura de chiulasa dar cu maxim 20 lei + juma de zi de lucru ai schimbat-o si pe asta si pe viitor te stii de o treaba sigura. Ca la imbinarea chiulasei cu blocul motor totul e ok.
viperfox
ok, am retinut; mai am o intrebare:la demontat-montat, se "intampla" ceva cu circuitul de racire/ulei? trebuie sa aerisesc dinou, se pierde ceva, trebuie sa am grija sa nu ajunga ulei in antigel sau invers, sau ceva de genu?

inca o observatie: ieri am facut un drum cu masina, am plecat (de la rece) si pe drum, acul s-a ridicat pana cand a ajuns ca deobicei pana la rosu, insa aerul care venea de la aeroterma (caloriverul deschis la maxim) era rece... acul a cazut dupaia jos, iar a urcat la rosu, iar era aerul rece....abia a 4-5a tura aerul incepuse sa se incalzeasca...
Mr_Devil83
Pai logic ca trebuie sa aerisesti dupa aia.

Din ce zici tu eu cred ca nu ai aerisita bine circuitul de racire.
tester
QUOTE(viperfox @ 23 Nov 2008, 12:40)
ok, am retinut; mai am o intrebare:la demontat-montat, se "intampla" ceva cu circuitul de racire/ulei? trebuie sa aerisesc dinou, se pierde ceva, trebuie sa am grija sa nu ajunga ulei in antigel sau invers, sau ceva de genu?
*


Pai cand se pleaca la demontat se goleste motorul de antigel din surubul de pe blocul motor... iar uleiul in timp ce se raceste motorul curge la locusorul lui si nu iti va pune probleme...



QUOTE(Mr_Devil83 @ 23 Nov 2008, 12:56)
Pai logic ca trebuie sa aerisesti dupa aia.

Din ce zici tu eu cred ca nu ai aerisita bine circuitul de racire.
*



pai daca e dusa garnitura degeaba faci aerisiri... ca imediat iti apar bule si iarasi faci aerisire si iarasi apar bule ... si tot asa pana te plictisesti si schimbi garnitura.
viperfox
QUOTE(tester @ 23 Nov 2008, 16:07)
pai daca e dusa garnitura degeaba faci aerisiri... ca imediat iti apar bule si iarasi faci aerisire si iarasi apar bule ... si tot asa pana te plictisesti si schimbi garnitura.
*



adica tu zici ca asta ar fi o cauza pt care eu tot aerisesc si tot am bule, si asta fara sa pierd lichid pe nicaieri?
tixti
Viperfox, iti dau o veste buna si una proasta.
Vestea buna e ca nu ai inca garnitura arsa. Vestea proasta este ca nu mai dureaza mult si se arde. Iti mai dau maxim 50 km de mers cu ea pana cedeaza.
Exact asta am patit eu vineri. Acu o luna am schimbat lichidul de racire, adica am bagat antigel ca vine iarna. Dupa aceea nu am facut aerisirea ca lumea. Am observat insa ca acul de temperatura avea variatii sus jos. Nu baga nici caldura in masina decat putin si rar. Dupa un timp, a inceput sa apara o mica pata de ulei in borcan. Pata s-a marit. Tot cautam explicatii pe la meseriasi. Toti mi-au zis sa aerisesc instalatia. Am aerisit vineri, am umplut borcanul cu bule. Intre timp in radiator nu aveam pic de apa. (apropo, verifica apa din radiator. Fac pariu ca e gol). Si samabata dimineata la pornire, aveam la esapament un nor de fum gros si albicios. Am verificat nivelul uleiului dupa vreo 2 ore si aveam 2 centimetri de apa peste ulei. Adica garnitura facut zob. Maine ma duc la mester sa o schimbe. Deci, esti pe drumul cel bun. Nu stiu ce sa iti recomand, dar ti-au zis prietenii inainte. Mai bine schimb-o. Mai ales daca stii cum se face.
Succes.
tester
QUOTE(viperfox @ 24 Nov 2008, 23:52)
adica tu zici ca asta ar fi o cauza pt care eu tot aerisesc si tot am bule, si asta fara sa pierd lichid pe nicaieri?
*



100%
MIRKEA
tixti are dreptate
nu de multa vreme am patit-o si eu:
m-am trezit intr-o zi ca imi bolboroseste apa in borcan si tocmai cu o zi inainte am schimbat antigelul. toata lumea mi-a zis ca nu este aerisita bine, am facut ce a zis lumea si nimic
asa ca am continuat sa merg cu masina si am facut-o cam o saptamana neglijand problema iar apa in radiator era asa si asa iar pe furtunul unde este termostatul mai nimic. Am ajuns intr-o zi acasa pe la ora 15:30 foarte bine, dimineata la ora 7:00 cand sa plec cu ea......fum alb mult pe teava de esapament de nu mai vedea nimeni nimik in spatele meu si pe langa asta nu puteam merge cu mai mul de 30-40, din cate stiu si eu mi-am dat seama ca pierdea compresie
Hait!!!...am zis, asta este garnitura

si spre norocul buzunarului meu mi-a facut-o cu un prieten si nu am dat prea mult:
ulei 80,rectificat chiuloasa 40 furtune care trebuiau schimbate si garniturile respective 40, manopera 100 in cateva ore este super masina


bafta si spor la treaba
viperfox
ok, m-am decis: o sa desfac sa vad ce se intampla si cu ocazia asta schimb si garnitura. o sa revin cu nelamuriri daca am, daca nu, revin cu rezultatele lucrarii
viperfox
ok, am citit in carte (am o carte despre dacia in format pdf...nu stiu exact ce autor), am vazut acolo pasii de urmat pt scos chiuloasa (apropo, m-a intrigat un pic chestia aia ca se lasa la sfarsit un prezon nedesfacut si se roteste chiuloasa...cum faci asta, fara sa desfaci pompa de apa, pentru ca se loveste in bloc, nu?), am fost la magazin am cumparat garnitura: fermit, tip B, 17ron

acum eu am o intrebare, am observat ca trebuie desfacuta galeria de pe chiuloasa ca sa poti sa scoti chiuloasa...si daca nu se desfac piulitele alea, ce fac? si defapt nu de piulitele de pe hiuloasa mi-e frica, si de cele care leaga galeria de saxofon, care sunt aproape sudate, si plus de asta nu iti incape cheia... mi-ar prinde bine niste sfaturi practice cum sa rezolv aceasta dilema, pentru ca din cate am vazut eu, daca desfaci doar de pe chiuloasa nu te ajuta, ca damane prinsa in saxofon si nu poti sa o dai la o parte... help
ydaniel
in primul rand se desface galeria-nu desfaci si galeria de saxofon.
si oricum o sa-ti ramana bucati din vechea garnitura pe bloc si chiulasa.
cel mai bine ar fi sa duci chiulasa la planat si eventual sa schimbi ghidurile si/sau simmeringurile.
cel mai bine ar fi sa te ajute cineva care a mai facut treaba asta.
tester
eu zic asa... mergi in service si stai la nenea mecanicu... tu imprealabil citind din carte ce si cum se face astfel incat sa ai idee de ce face ala la masina ta... in service macar ai pe unul care a mai facut asta cel putin o data... ca doar o data desfaci chiulasa ... si vrei sa iasa treaba calumea
Minel
QUOTE(ydaniel @ 28 Nov 2008, 13:29)
.
cel mai bine ar fi sa duci chiulasa la planat si eventual sa schimbi ghidurile si/sau simmeringurile.
*




Pregatindu-ma de operatiile care le voi face in primavara , te intreb :

Cat ar face operatiunile astea ??
ydaniel
pai uite asa estimativ:
planat chiulasa+schimbat ghiduri si simmeringuri:de la 100lei la 200
ghiduri marca TRW:25lei,simmeringuri marca Goetze:20lei.
Minel
QUOTE(ydaniel @ 28 Nov 2008, 14:05)

ghiduri marca TRW:25lei,simmeringuri marca Goetze:20lei.
*



Cred ca la tine ,de fapt , SIGUR o sa apelez pt piesele respective smile.gif
viperfox
nu cred ca o sa ma duc la service din 2 motive: 1) nu am sa dau 400-500ron la service pe piese si manopera 2) nu cunosc un service unde sa fie oamenii indeajuns de bine crescuti ca sa fac cum spui tu, adica sa stau langa el; stiu vreo 2 service-uri care sunt pe principiu "tu lasa masina aici si te-om suna noi cand e gata si iti zicem cat ai de plata", si asta se intampla peste 1-2 saptamani si costa f mult, si/sau treaba e facuta de mantuiala

acum, revenind la demontat: daca nu desfac galeria de pe saxofon, si desfac doar piulitele de prindere de pe chiuloasa, nu voi putea sa trag galeria in lateral, ca sa iasa de pe prezoanele chiuloase si astfel sa o elibereze, pentru ca e prinsa de saxofon, iar acesta e prins de o tija de fixare si de toba mediana, care e prinsa de teava de legatura si de suporti, si tot asa; deci?

in ceea ce priveste garnitura si rotitul chiuloasei, banuiesc ca da, oricum vor ramane bucati de garnitura pe bloc si chiuloasa, nu am amintit de metoda asta in speranta de a nu avea nimic de curatat, ci pentru ca asa scrie in carte, si apropo, in carte mai scrie ca daca nu faci asa si ridici chiuloasa direct in sus, se vor misca camasile si se vor rupe garniturile de etansare ale acestora.

pentru cultura mea generala: ce si unde sunt aceste simeringuri si ghiduri?
ydaniel
pai poti sa misti un pic de galerie chiar daca e prinsa de saxofon.
ghidurile sunt in chiulasa-in ele culiseaza supapele,iar simmeringurile sunt pe supape undeva catre capatul lor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.