Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Reglare geometrie roti
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
llmihai
Salutare.

1. Se poate face geometria rotilor acasa?Si cum s-ar face???

2. De unde se regleaza unghiul de fuga?Ce piesa se desface sau se strange??

De exemplu: daca trage dreapta unde umbli?


Multumesc astept raspusunsurile voaste.
argon
Se regleaza paralelismul rotilor din bielete, si fuga, din tiranti, nu poti face acasa ca nu ai aparetele de masura necesare, si cu sfori si alte minuni faci dupa ureche.
vallyyy
Avand in vedere ca astazi geometria e computerizata si se face in service si costa intre 50-90 ron nu stiu daca ai tu sculele necesare sau daca ai cum sa faci asa ceva acasa ...........am citit in cartea lui Mondiru totusi niste metode pt calajul rotilor dar sunt necesare niste scule speciale care nu stiu daca le ai .................Iti recomand sa te duci in service sa o faci wink.gif
PH-06-BOA
Ai grija , sa nu comfunzi unghiul de fuga, cu convergenta, cum fac foarte multi.
Ca idee, aseaza masina pe un plan putin inclinat, in pozitia de urcare, o lasi in viteza (nu cu frana de mana), asa fel ca greutatea masinii sa forteze in roti (de a le inchide in fata) aproximativ atat cat ar forta rotile la tractiune, in mers. Asta cere putina apreciere. In aceasta pozitie masori distanta in fata si spate, dintre rotile din fata. Adica, daca rotile din fata sunt paralele, si trebuie sa fie. Daca nu sunt, reglezi din bielete, dai masina inapoi, o urci din nou, dupa care masori.
Pe loc drept , sa ai maxim trei mm mai mult in fata rotilor, comparativ cu spatele lor.
Pentru unghiul de fuga, daca trage in dreapta, ori unghiul din stanga e mare, ori cel din dreapta e mic, si la fel ai doua variante ; ori il micsorezi pe cel din stanga prin tragerea tirantului mai catre in fata ( te uiti la piulite in ce pozitie sunt) , ori il duci pe cel din dreapta mai catre in spate ( adica bascula superioara sa o impingi mai catre inapoi). Faci invers. daca trage stanga. Bascula care e mai in spate, prezinta un unghi mai mare , si il invinge pe cel care e mai mic, facand sa traga spre partea cu unghiul mai mic ( doua forte egale de sens opus, rezultanta e zero).
Pentru convergenta, o tura la bieleta, egal trei mm la roata. Daca ai 6 mm diferenta, dai o tura la bieleta, si vii pe zero (ex. 3 care se deschid in fata, plus 3 care sa inchid in spate=6). Masuratoarea o faci cu o tija telescopica ( o teava in alta teava , sau un fier rotund , putin ondulat ca sa mearga greoi in teava), pe care o asezi intre roti.
argon
convergenta=paralelism blush.gif

mai e si caderea, dar nu se poate regla decat prin deformarea lonjeroanelor, sau schimbarea de bascule.
Minel
QUOTE(argon @ 22 Dec 2008, 07:50)
convergenta=paralelism blush.gif

caderea, dar nu se poate regla decat prin deformarea lonjeroanelor, sau schimbarea de bascule.
*



Referindu-ma la cadere , eu am procedat altfel , nu am tras de lonjeroane, nu am schimbat bascule , nu nimic ...
Bascula inferioara de pe partea dreapta (dupa ce mi s-au verificat unghiurile , cu , caderea era o problema ) am sudat in Argon o tabla exact ca si profilul basculei (de 2mm grosimea de material 18MnCr5, aceiasi grosime ca si a tablei din care e facuta bascula dar dintr-un material mai dur si rezistent,operatiunea facandu-se in fabrica unde lucrez ) si apoi am repozitionat gaurile pivotului .
Mers din nou la reglat de unghiuri si mai bine de 1 an si jumatate nu am probleme de nici un fel cu uzura pneurilor , sa traga stanga sau dreapta , super treaba dar mai ales respectivul domn care mi-a reglat-o , om de nota 20 .. rolleyes.gif
argon
de la cadere nu va trage intr-o parte, doar uzeaza gumele de obicei pe exterior, oricum, originala metoda biggrin.gif
Minel
QUOTE(argon @ 22 Dec 2008, 08:10)
de la cadere nu va trage intr-o parte, doar uzeaza gumele de obicei pe exterior, oricum, originala metoda biggrin.gif
*



Pai ca asa ii , ca in 2 saptamani mi-a facut cauciucul buci tongue.gif , pe partea dreapta exterioara , si mai ales ca am platit doar reglarea unghiurilor smile.gif zic eu ca am iesit ieftin tinand cont de pretul unei bascule cu deport wacko.gif

Partea cu sudatu '( a facut-o un sudor de nota 200 ) demontatu si gauritu a facut-o subsemnatu' ... happy.gif
Muttley
QUOTE(PH-06-BOA @ 21 Dec 2008, 22:00)
      Ca idee, aseaza masina pe un plan putin inclinat, in pozitia de urcare, o lasi in viteza (nu cu frana de mana), asa fel ca greutatea masinii sa forteze in roti (de a le inchide in fata) aproximativ atat cat ar forta rotile la tractiune, in mers. Asta cere putina apreciere. In aceasta pozitie masori distanta in fata si spate, dintre rotile din fata.
*


Gresit!

Incarcarea rotilor fata in conditiile descrise de tine e redusa. Garda la sol fata e mai mare.
Plus ca verificarile astea se fac static, nu in conditii de simulare a dinamicului.

23 Dec 2008, 20:32:
Reglare fuga:
QUOTE(Muttley @ 26 Mar 2007, 10:35)
Da, teoretic e posibil.

Practic e dificil din cauza ca nu se poate asigura o precizie suficienta a masuratorii.

Ca sa intelegi, iata o idee de masurare din mai multe posibilitati: se monteaza in centrul jantei o sarma dreapta, perpendiculara pe centrul rotii. Consideram roata stanga fata de exemplu. Se bracheaza roata maxim stanga. Varful sarmei se afla la o distanta d1 de sol. Se noteaza distanta. Se bracheaza maxim dreapta. In mod similar rezulta un d2 (mai mare ca d1 avand in vedere inclinarea axei pivotilor spre inapoi). Se face diferenta care reprezinta cateta mica a unui triunghi dreptunghic. Cateta mare are dimensiunea determinata de distanta dintre pozitiile extreme ale varfului sarmei pe directie orizontala. Se aplica tangenta sau cotangenta de unghiul mic. Asta avand in vedere ca se cunosc catetele. Daca exista o afinitate pt sinus / cosinus tb aplicata inainte pitagora pt aflarea lungimii ipotenuzei.
Avand sin / cos / tg / ctg de unghiul respectiv, s-aplica apoi functia opusa pt determinarea unghiului. Unghiul rezultat = valoarea unghiului de fuga (inclinarea longitudinala a pivotului).
Evident, cu un raportor la indemana se poate imediat face o schema si masura unghiul direct.

In loc de sarma se poate monta un laser d-ala rosu de ti-l pun in ochi copii nereusiti si se masoara parametrii pe un perete de proiectie paralel cu masina.

Problema preciziei intervine din cauza lipsei unui platan care sa asigure o pivotare libera si fara frecari a rotii. Si cum mai sunt si alte aspecte ce induc erori, cel mai bine scapi daca te duci la un service cu dotari adecvate si gata.

Intrebari?  happy.gif
Edit: mi-a scapat partea de reglaj.
Deci mai sus este partea de masurare. Daca de exemplu unghiul de inclinare longitudinala a axei pivotului rezulta ca fiind prea mare, pt a fi adus in parametri trebuie tras bratul superior inspre fata. Asta se face prin tensionarea tirantului. Adica se strange piulita dinspre botu' masinii (evident, se intervine in mod convenabil asupra piulitei opuse si a contrapiulitelor astfel incat in urma reglajului bucsele de tirant sa fie stranse). Invers, daca unghiul e prea mic, tirantul trebuie sa-mpinga-n bratul superior. Ca urmare, se "lungeste" tirantul prin defiletarea piulitei dinspre spate.
Corespondenta numar spire - grade n-o mai stiu.
La fel, nici valorile normale ale unghiului. Consultati un manual de reparatii pt astea.

Atentie, daca este necesara micsorarea insemnata a unghiului, se va micsora valoarea unghiului de cadere. S-ar putea sa sufere si convergenta. Cu alte cuvinte, reglajele astea (In cazul berlinei doar fuga si convergenta) se fac "din aproape-n aproape", si toate odata. Inca un motiv ca sa va duceti in service. Evident, cu conditia ca aia sa nu faca treaba de mantuiala si sa aiba habar de ce se intampla p-acolo.
*


PH-06-BOA
Metoda de atașare de material și regăurire, nu e originală, ci destul de mult folosită in atelierele de reparații, in anii de glorie ai construirii...țării. Un meseriaș face el, nu te pune să cumperi ceva, ce tot nu va merege, fără o eventuală intervenție. Se descarcă roțile pe față? Hai fii serios ! După tine, nu e indicat să urci o panta sub un grad, că-ți vor fugi roțile aiurea ! Eu n-am spus s-o urci pe capetele unui pod, și nici să-i muți motorul pe spate, când reglezi. Faptul că vei merge 40 000 km cu cauciucurile pe față, și mai mergi încă 20 pe spate, e rău? Da, și unghiul de cădere influiențează stabilitatea, adică posibilitatea de a trage in vre-o parte, dar mai ales la viraje. Ia două roti, sprijina-le una de alta și împingele catre în față. Daca una va fi mai inclinata decât alta, în ce direcție o va lua? Unde va uza acele roti? Apoi, pune una dreaptă și cealaltă inclinată. Cea dreapta, va fi impinsa , inlaturata in tocmai ca și noi, cei drepți și cinstiți , înlăturați de hoti.
vasi8
cum se masoara distanța fața spate a roților din față,pe anvelopă sau pe jantă? eu am măsurat între șanțurile de pe mijloc ale anvelopei,e corect?
PH-06-BOA
Dacă măsori intre jenți, nu ai precizie destulă, așa că masori între cauciucuri, la partea cea mai bombată, cu condiția ca ambele cauciucuri să nu aibă deformații, iar masurătoarea s-o faci, la aceeași distanță de sol, căt se poate la nivelul axei roții.
vasi8
PH-06-BOA Eu am reglat convergența din bielete și unghiu de fuga din tiranți după cum ai spus tu și merge PERFECT nu trage in nici o parte volanu sta drept,ramane de vazut daca tocește dar nu cred.Mulțumim de sfaturi!
r3d
am si eu o problema cum as putea turele la volan sa le impart in mod egal stanga dreapta.adica spre ex in stanga virez mai mult ca in dreapta.ma gandeam sa folosesc un un cerc gradat pana la 360 g.masina trage usor intro parte.
nikuniku
din capetele de bara
sunt infiletate inegal pe bieletele de directie
vasi8
cel mai probabil cand s-a montat caseta de direcție pe masina nu s-a pastrat cota aia de 65mm si apoi s-a facut convergența așa,deci melcu ala nu e in poziția care trebuie la mers inainte.Ca sa ai același numar de ture la volan trebuie sa refaci reglajul de 65 mm si apoi sa refaci convergența.In momentu de față chiar dacă ai convergența bună,melcu ala care merge pe cremaliera nu e la jumatate si de aia ai ture diferite la volan.îți trage într-o parte de la unghiu de fugă ce se regleaza din tiranți
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.