QUOTE(Gaby_19_4you @ 25 Mar 2009, 19:48)
pai si cum verific cu aparatul daca am scurt undeva in rotor??
Mic tutorial simplu pentru reparatii electromotoare, rog cunoscatorii sa ma completeze:
-Desfacut electromotor
-scos rotorul si vizualizat, se observa daca a frecat undeva.. si daca se vad urme de frecare pe el in dreptul metalului de pe el pe care este infasurata lita, daca are urme de pilire inseamna ca a atins in statori(campi, magneti etc..)
-cauze ale frecarii rotorului de stator: bucsile care tine axul rotorului uzate, campi magnetici de pe stator sau electrici sunt desprinsi sau suruburile de fixare slabite, sau surubul adancit care tine acele bobine.
-dupa ce se indreapta problema cu frecarea se observa contactele lipite cu fludor care leaga fiecare tablita(acelea multe de pe rotor si care il alimenteaza pri intermediul carbunilor).
- datorita cheilor lungi acel fludor s-a supraincins mai ales cand s-a fortat cu multe chei consecutive si lungi, acel fludor cedeaza si este posibil sa intre in scurt cu celalalt de langa el. sau se poate sa se desprinda lita de el(stiti in ce zona ma refer)
- Se lipesc acele sarmulite care vin din rotor sau se indeparteaza scurtul dintre ele daca este nevoie si se asigura sa nu existe scurt intre o tablita si cea de langa ea..
- apoi se curata santuletele acelea multe dintre tablitele ce urmeaza sa fie atinse de carbuni eventual se smirlgheruiesc intai cu smirlgher de 500 dupa care se indeparteaza cu o perie sau alte mijloace pentru ca mica pilitura din santuletele despartitoare sa nu le uneasca sa nu faca scurt, deci dupa mica smirlgheruire atent se curata atent.
- dupa care se trece la verificarea carbunilor.. (ochiometric) ei trebuie sa aibe cam 5 mm sau sa nu fie dusi de tot.. cu putina pricepere oricine stie cum arata niste carbuni dusi, si daca e nevoie.. se inlocuiesc.
- dupa care se monteaza bucsile noi sau cele vechi daca nu au joc mare pe ax(am zis mai sus ca se constata uzura lor si respectiv schimbate) daca sunt uzate si au joc pe rotor se duce cu ele la magazin si se cumpara altele noi la fel; dupa ce se vine acasa se va pun bucsile pe rotor si de multe ori se constata ca nu intra, daca nu intra pentru ca sunt si asa fixe.. se smirlgheruiesc in asa fel incat sa intre si sa se invarta axul pe ele, sau sa intre macar dar nu fortat.
-dupa care se monteaza pe stator la loc,se pune rotorul, se inchid capacele se incearca (capodopera) pe o baterie, dar sa il tineti bine ca e nervos.. daca constatati ca se invarte greu inseamna ca ceva poate fi strans, si mai desurubati putin suruburile longitudinale pana se inverte mai bine.
-daca ati schimbat bucsele si sunt noi in prima faza pana se mai "asaza" e posibil sa va mearga o idee mai greu, eu personal am uns acele bucsi cu putin ulei.
Cand se constata ca el este functional dupa ce este montat tot bineinteles cu startar cu etc si probat.. se monteaza pe masina, si a.. uitasem, a se verifica contactele de pe startar sa fie ok, si sa nu fie intrerupt ceva.. daca se constata ceva imperfect sa se lipeasca cu mult fludor, si tot ce lipiti lipiti calumea caci pe acolo trec uneori si 50 de amperi in sarcina maxima si sa reziste.
Si niste cauze cu care se grabeste defectarea mai rapida sunt:mai jos dar in principal o cauza duce la alta..
Cheile lungi> incinge lita din el, respectiv lipiturile si pot ceda, se incing si bucsele care grabesc uzura, apoi incalzeste cablurile, forteaza starterul.. etc..
Neschimbarea la timp a bucselor duce la electromotor infranat si mergand greu suntem nevoiti sa dam chei mai lungi, se pierde mult curent pentru ca este infranat si pocnesc lipiturile cu fludor (orice motor electric caruia ii este ingreunat mersul consuma mai mult curent) si deci.. manca si electrolitii din bateria care forteaza si tot asa.. in lant.
Recomandari: Daca cumparati alte electromotoare cumparati cu magneti direct in loc de vechile cu campi magnetici electrici, consuma mai putin pe magneti si deci.. chei mai multe si bateria fortata mai putin.
Un electromotor care abia invarte trebuie desfacut sa se controleze pentru ca se distruge caci e chinuit, nu trebuie lasat pana nu mai invarte deloc iar apoi sa vedeti ce are.. caci stricaciunile pot fi mai mari in el.
Dati chei scurte, evitati sa dati chei lungi, mai bine dati mai multe si scurte decat putine si lungi in caz de defectiuni la motorul pe benzina si care se opune sa porneasca(atunci e chinul electromotorului cand cel mare cu cilindri e incapatanat si nu porneste). Intervalul de asteptare intre o cheie si alta sa fie de 15 secunde, ideal este 30 recomandat si de producatorii de baterii.. mai ales dupa o cheie de 2-3 secunde. O cheie trebuie sa dureze intre 0.1 secunde si maxim 2 apoi se asteapta 20 de secunde, revine si bateria si ii mai dati una..
Rog pe ceilalti sa ma completeze sa reusim sa facem un tutorial pentru electromotoare
primul pas a fost facut zic eu..