Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica arsa ?...
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
dacis
Am de cateva zile o aprindere elctronica (GOTRONIC), pe care am montat-o singur. Indata ce am montat-o am plecat la drum sa vad cum functioneaza. La un moment dat spre marea mea mirare vad ca turometrul masinii a luat-o razna de tot, zbughind-o spre maximul scalei (8.000-10.000 de ture, nu mai stiu cat e), ceea ce nu avea de-a face cu regimul de functionare a motorului, care era la putin peste 2.000 de ture.

Indata ce am vazut asta am oprit motorul, am coborat si am constatat cu stupoare ca imi sarise borna de masa de la baterie. Am pus ce era de pus la locul lui / ei si am plecat mai departe.

Mentionez ca am mers fara borna de masa vreo 20-30 de secunde, cel mult un minut. Intrebarea mea este: SE POATE TOTUSI CA IN ACEST INTERVAL SA SE FI ARS CELEBRA APRINDERE? ... CACI MASINA INCA FUNCTIONEAZA. CARE SUNT SIMPTOMELE APRINDERII ELECTRONICE ARSE ?...

DAR CE ESTE TOTUSI CEL PUTIN APARENT SI MAI CIUDAT LA MASINA MEA ESTE CA, PE DE O PARTE POT SA REGLEZ AVANSUL STATIC -- cu motorul oprit -- CU APRINDEREA (FAZA CU LED-UL), IAR PE DE ALTA PARTE IN TIMPUL FUNCTIONARII MOTORUL ARE VARIATII DE TURATIE (+ -- 100 DE TURE).

IN PLUS BATERIA SE INCARCA -- MI SE PARE MIE -- CAM MULT (Releul de incarcare dus ?!...)

P.S. Cum se regleaza totusi avansul DUPA MONTAREA UNEI APRINDERI ?... Stiu ca s-a tot scris dar am doua observatii de facut: 1) in nici un caz avansul din timpul mersului nu este tot una cu cel static; 2) exista o libertate de miscare a delcoului (in sensul cresterii avansului) care mie mi se pare a fi excesiv de larga intre pozitia de avans static si avansul maxim pana la care motorul functioneaza fara sa dea rateuri.

Va intreb: Este adevarat ca avansul trebuie reglat astfel incat sa fie avansul maxim la care motorul functioneaza fara sa dea rateuri ?...
Ov
daca masina merge, aprinderea nu s-a ars.

ca ai mers 20-30 sec fara baterie, practic n-are nimic (ca teoretic se poate buli regulatorul de tensiune)

EDIT: acum am citit mai bine. De cand zici ca-ti incarca mai mult, nu cumva de la patania cu borna ? ca daca da, atunci e posibil sa se fi bulit regulatorul
AC
Sa stii ca-i foarte posibil sa se fi ars releul, mai ales daca-i electronic! Sesizeaza lipsa tensiunii si tinde sa o creasca f mult, putand chiar distruge si diferite indicatoare din bord! Astea mecanice sunt mai rezistente din punctul asta de vedere.
dacis
Daca s-a ars releul, cum imi dau seama ? Mai precis, ce parametri trebuie sa masor si in ce conditii ?
cristi_d24
ASA DE CURIOZITATE ... CAT AI DAT PE APRINDERE ??

MERCI
dacis
250.000, VITACOM IASI.
Dar raspunsul la intrebarea cu releul ?...
AC
QUOTE(dacis @ 13 Feb 2005, 10:16)
250.000, VITACOM IASI.
Dar raspunsul la intrebarea cu releul ?...
*


Masori tensiunea pe bornele baterie cu un aparat in timp ce motorul merge. Daca releul este ars, aceasta tensiune nu se va inadra in plaja 13.5-14.7 volti, e simplu.
DodoBird
QUOTE(dacis @ 12 Feb 2005, 22:49)
Daca s-a ars releul, cum imi dau seama ? Mai precis, ce parametri trebuie sa masor si in ce conditii ?
*



Corect ce sa zis dar atentie in cazul in care o dioda se arde vreo dioda masuratoarea la bornele bateriei se face si in sarcina respectiv : aprinzi faza mare cu motorul pornit si masori tensiunea pe baterie , ideal 14,2 - 14,3 V val maxima dar daca scade sub 12 e nasol . Deasemenea turezi putin la 3000 de ture si tensiune pe baterie TREBUIE SA RAMANA CONSTANTA 14,2-14,3 V.
diaconuliviu
QUOTE(dacis @ 11 Feb 2005, 15:05)
DAR CE ESTE TOTUSI CEL PUTIN APARENT SI MAI CIUDAT LA MASINA MEA ESTE CA, PE DE O PARTE POT SA REGLEZ AVANSUL STATIC -- cu motorul oprit --  CU APRINDEREA (FAZA CU LED-UL), IAR PE DE ALTA PARTE IN TIMPUL FUNCTIONARII MOTORUL ARE VARIATII DE TURATIE (+ -- 100 DE TURE).

P.S. Cum se regleaza totusi avansul DUPA MONTAREA UNEI APRINDERI ?... Stiu ca s-a tot scris dar am doua observatii de facut: 1) in nici un caz avansul din timpul mersului nu este tot una cu cel static; 2) exista o libertate de miscare a delcoului (in sensul cresterii avansului) care mie mi se pare a fi excesiv de larga intre pozitia de avans static si avansul maxim pana la care motorul functioneaza fara sa dea rateuri.

Va intreb: Este adevarat ca avansul trebuie reglat astfel incat sa fie avansul maxim la care motorul functioneaza fara sa dea rateuri ?...
*



In principiu pe acolo e pozitia avansului-turatie maxima-asta in cazul in care delcoul e bine calibrat(si atunci ar trebui ca acea rotire sa fie mica);
totusi, am citeva observatii:
Daca acea diferenta intre avans static si cel la relanti e mare problema poate fi in arcurile de la maselote sau in avansul vacuumatic -arc prea puternic.

De aceea corect ar fi sa se regleze staticul asa cum scrie cartea (0-2 grade) apoi restul cu stroboscop-prima oara cel centrifug scotind furtunul la vacuum apoi si cel vacuumatic cu un vacuumetru si prin diferenta fata de cel centrifug)


Faptul ca la tine apare o variatie de turatie +/- 100 poate fi din acel surub de amestec; desfa-l 1/2-1 tura (o sa auzi ca se "rotunjeste" mersul)
Reglajul la montarea aprinderii electronice se face ca si la cea statica - daca producatorul nu spune altceva specific- adica, DE PREFERAT se scoate condensatorul din circuit, se reduce distanta la platine la 0,2-0,3 mm si se creste distanta la bujii la 1,1 mm (la mine merge mai bine cu distanta initiala-de 0,7 mm)
Al Cap0nE
Eu am reglat avansul static cu metoda scanteii (scos fisa centrala si cand da scanteie aia e). Numai ca in mers dadea mici rateuri. I-am mai luat putin din avans (invartit spre stanga cam 0.5cm) si acum merge ceas.
B31AYZ
QUOTE(DodoBird @ 14 Feb 2005, 15:17)
Corect ce sa zis dar atentie in cazul in care o dioda se arde vreo dioda masuratoarea la bornele bateriei se face si in sarcina respectiv : aprinzi faza mare cu motorul pornit si masori tensiunea pe baterie , ideal 14,2 - 14,3 V val maxima dar daca scade sub 12 e nasol . Deasemenea turezi putin la 3000 de ture si tensiune pe baterie TREBUIE SA RAMANA CONSTANTA 14,2-14,3 V.
*



Salut ,
Revin cu problema mea de incarcare releu. Mi-a reglat electricianul sa incarce releul la 13.4 in sarcina ca sa nu mai sara peste 15 cum facea pana atunci cand puneam frana , semnalizam , porneam aeroterma sau faza scurta.Urmarea ? Acum 2 zile am descarcat complet bateria in 4 chei .Am reglat din nou la 14.1 in sarcina dar face la fel .Sare peste 15 cand aprind ce am zis mai sus.Acum stau sa ma gandesc , e posibil sa fie de la dioda ? Cum verific ? Am aparat de masura dar nu stiu sa ajung la diodele din alternator .

Multumesc .
diaconuliviu
QUOTE(B31AYZ @ 14 Feb 2005, 16:24)
Salut ,
Revin cu problema mea de incarcare releu. Mi-a reglat electricianul sa incarce releul la 13.4 in sarcina ca sa nu mai sara peste 15 cum facea pana atunci cand puneam frana , semnalizam , porneam aeroterma sau faza scurta.Urmarea ? Acum 2 zile am descarcat complet bateria in 4 chei .Am reglat din nou la 14.1 in sarcina dar face la fel .Sare peste 15 cand aprind ce am zis mai sus.Acum stau sa ma gandesc , e posibil sa fie de la dioda ? Cum verific ? Am aparat de masura dar nu stiu sa ajung la diodele din alternator .

Multumesc .
*



@B31AYZ
pe alternator exista un capac din plastic fixat cu un singur surub; desfaci surubul si ajungi la punte. Ca sa masori corect trebuie sa desfaci puntea; totusi, ca sa vezi daca macar una din diode e aiurita scoti firele + si - de pe alternator si masori intre unul din firele statorului si + respectiv - punte; in cazul in care una din diode e defecta vei vedea pe instrument. Problema e ca asa nu vei sti exact care e, raminind sa desfaci puntea din circuit si sa verifici diodele individual, numai ca aceasta prima verificare te scuteste de munca in plus necesara remontarii puntii in cazul in care e buna.

@AlCapone
faptul ca a trebuit sa reduci avansul static denota ca ori arcul din vacuumatic e "moale" ori arcurile de la maselote sint de asemenea "moi" facind ca la 800 rpm (turatia de relanti) unde ar trebui sa ai avans (0 -2 ) + gradele date de vacuum tu ai mai mult

Daca scoti furtunul de vacuum e posibil sa vezi ca merge bine, dar asta nu poate da o concluzie. Cel mai bine ar fi ca reglajul sa-l faci pe un stroboscop.
B31AYZ

"pe alternator exista un capac din plastic fixat cu un singur surub; desfaci surubul si ajungi la punte. Ca sa masori corect trebuie sa desfaci puntea; totusi, ca sa vezi daca macar una din diode e aiurita scoti firele + si - de pe alternator si masori intre unul din firele statorului si + respectiv - punte; in cazul in care una din diode e defecta vei vedea pe instrument. "

Ce sa vad pe instrument ? .Pot sa vad daca e strapunsa dioda ? Spui ca trebuie sa verific stator cu + si stator cu - .

Multumesc .Am sa inncerc sa verific .Ca sa scot puntea ce trebuie sa fac ? E dificil ?
diaconuliviu
QUOTE(B31AYZ @ 15 Feb 2005, 08:40)


Ce sa vad pe instrument ? .Pot sa vad daca e strapunsa dioda ? Spui ca trebuie sa verific stator cu + si stator cu - .

Multumesc .Am sa inncerc sa verific .Ca sa scot puntea ce trebuie sa fac ? E dificil ?
*



Da, verifici + instrument pe + punte si - instr pe unul din firele de la stator- sa zicem, conduce (depinde de instrument, alea analogice au + ohmetru pe - si invers)
apoi pui + instrument pe fir si - pe + punte; daca si acolo conduce, ai dioda strapunsa.

daca nu conduce nicicum, e intrerupere totala (desi asta mai rar)
ca sa desfaci puntea ai 2 cazuri:
1. cind firele stator si diode sint fixate cu surub+piulita - se scot acele piulite plus piulitele de + si - punte
2. cind sint lipite-se demonteaza alternatorul si se lucreaza in camera..sau unde ai amenajat atelierul.

Oricum iti recomand sa demontezi alternatorul, e mai usor de lucrat si cu ocazia asta verifici si altele-carbuni, eventual rulmentii..
B31AYZ
QUOTE(diaconuliviu @ 15 Feb 2005, 10:47)
Da, verifici + instrument pe + punte si - instr pe unul din firele de la stator- sa zicem, conduce (depinde de instrument, alea analogice au + ohmetru pe - si invers)
apoi pui + instrument pe fir si - pe + punte; daca si acolo conduce, ai dioda strapunsa.

daca nu conduce nicicum, e intrerupere totala (desi asta mai rar)
ca sa desfaci puntea ai 2 cazuri:
1. cind firele stator si diode sint fixate cu surub+piulita - se scot acele piulite plus piulitele de + si - punte
2. cind sint lipite-se demonteaza alternatorul si se lucreaza in camera..sau unde ai amenajat atelierul.

Oricum iti recomand sa demontezi alternatorul, e mai usor de lucrat si cu ocazia asta verifici si altele-carbuni, eventual rulmentii..
*



Multumesc .Sper sa ma descurc. Pot sa constat vizual daca legatura e prin piulita ? sau trebuie sa mai depontez cate ceva ? .Da , e mai bine sa dau alternetorul jos , dar nu stiu daca ma descurc sa-l pun la loc singur .Trebuie intinsa cureaua . Vad eu w/e .Ma dispera supraincarcarea .Mai ales ca e complet aleatoare in functie de consumatori .
nelu
Verifica legatura la masa a alternatorului, a releului regulator, a bateriei si legatura dintre contraaripa stanga fata si restul caroseriei.
B31AYZ
QUOTE(nelu @ 15 Feb 2005, 11:13)
Verifica legatura la masa a alternatorului, a releului regulator, a bateriei  si legatura dintre contraaripa stanga fata si restul caroseriei.
*


La asta m-am gandit si eu .Am verificat masa dintre releu si caroserie .Inainte aveam 0.1 si dupa aceea aveam 0 .L-am desfacut , am curatat suprafetele de contact si restul .Chestia cu supraincarcarea a facut-o dintr-o data . Cand apas frana , pozitii sau aeroterma . Mai verific inca o data . Multumesc .
diaconuliviu
QUOTE(B31AYZ @ 15 Feb 2005, 09:00)
Multumesc .Sper sa ma descurc. Pot sa constat vizual daca legatura e prin piulita ? sau trebuie sa mai depontez cate ceva ? .Da , e mai bine sa dau alternetorul jos , dar nu stiu daca ma descurc sa-l pun la loc singur .Trebuie intinsa cureaua . Vad eu w/e .Ma dispera supraincarcarea .Mai ales ca e complet aleatoare in functie de consumatori .
*



1. NU AMINA PINA IN WE..poti defecta bateria
2. Da, dupa ce desfaci capacul din plastic de pe alternator se vad legaturile-lipite sau piulite
3. Verifica si carbunii si rotorul
B31AYZ
QUOTE(diaconuliviu @ 15 Feb 2005, 11:49)
1. NU AMINA PINA IN WE..poti defecta bateria
2. Da, dupa ce desfaci capacul din plastic de pe alternator se vad legaturile-lipite sau piulite
3. Verifica si carbunii si rotorul
*



Este posibil sa stric bateria , daca nu cumva s-a si intamplat .Nu am ce sa fac.Vin pe la 19.00 .Azi o mai folosesc si sper sa am noroc . Daca constat ca e o dioda arsa , cele care sunt acum de cumparat sunt la fel ? Trebuie sa cer anumite diode ? Multumesc.
diaconuliviu
QUOTE(B31AYZ @ 15 Feb 2005, 09:57)
Este posibil sa stric bateria , daca nu cumva s-a si intamplat  .Nu am ce sa fac.Vin pe la 19.00 .Azi o mai folosesc si sper sa am noroc . Daca constat ca e o dioda arsa , cele care sunt acum de cumparat sunt la fel ? Trebuie sa cer anumite diode ? Multumesc.
*



sint doua capsule la diode:
Cu fir
Pastila
cele cu fir SIGUR sint de doua feluri: + la fir si - la fir (unele sint notate RA220 cu rosu, altele cu negru) iei dioda cu tine si mergi la magazin.
Celelalte parca (repet, parca) sint unice doar ca se monteaza in pozitie corecta
De regula la cele cu fir, acesta se fixeaza cu piulita(sint cite doua fire de la doua diode in opozitie legate la una din iesirile statorului).

Nota: daca nu se mai vede ce scrie pe dioda-la cea cu fir, masori diodele alaturate si la magazin cauti cu instrumentul sa fie firul la acelasi pol; daca TOATE de un fel in strapunse, masori pe cele in opozitie si iei de la magazin pe cele "inverse"
AC
Sa inteleg ca sunt de cumparat si diodele separat? Credeam ca se gaseste puntea cu totul.
diaconuliviu
QUOTE(AC @ 15 Feb 2005, 13:43)
Sa inteleg ca sunt de cumparat si diodele separat? Credeam ca se gaseste puntea cu totul.
*



Puntea costa muuuuuuult
Cam cit 2-3 seturi de diode
dacis
Am masurat (CU UN VOLTMETRU CUMPARAT DIN TARG -- E DE INCREDERE ?...) tensiunea la bornele bateriei la turatia de relanti si pe la 2500 de ture, fara si cu consumatori. In relanti fara consumatori -- 14,7 V; cu consumatori -- 13,5; la 2500 de ture -- 14,7 V cu si fara consumatori (faza lunga+ventilator+ radio). E de bine ori este prea mult ?
diaconuliviu
14,7 V e cam mult.
14,4V

Totusi, nu se stie cit de bine calibrate is acele UNI-T din tirg; cauta un voltmetru bine calibrat cu care eventual sa-l verifici si pe al tau
AC
QUOTE(diaconuliviu @ 21 Feb 2005, 08:34)
14,7 V e cam mult.
14,4V

Totusi, nu se stie cit de bine calibrate is acele UNI-T din tirg; cauta un voltmetru bine calibrat cu care eventual sa-l verifici si pe al tau
*


Tocmai m-am uitat peste foaia de catalog a lui L9444 (regulator de tensiune auto) si s-ar parea ca nu-i anormal 14.7V.
diaconuliviu
QUOTE(AC @ 21 Feb 2005, 14:20)
Tocmai m-am uitat peste foaia de catalog a lui L9444 (regulator de tensiune auto) si s-ar parea ca nu-i anormal 14.7V.
*



pe foaia acumulatorului te-ai uitat? Poate s-o mai fi schimbat cite ceva intre timp dar eu stiu ca tensiunea max de incarcare e 14,4 V la ac. cu plumb; peste incepe fierberea si sulfatarea.
AC
QUOTE(diaconuliviu @ 22 Feb 2005, 08:03)
pe foaia acumulatorului te-ai uitat? Poate s-o mai fi schimbat cite ceva intre timp dar eu stiu ca tensiunea max de incarcare e 14,4 V la ac. cu plumb; peste incepe fierberea si sulfatarea.
*


Asta-i tensiunea ideala de inarcare a acumulatorului. insa poate varia pana la max. 14.8 V. De ex. releul meu incarca 14.9v de aprox 1 an si bateria nu fierbe. Daca temperatura ambianta este f scazuta, releele electronice adevarate "forteaza" incarcare chiar si peste 15v.
diaconuliviu
QUOTE(AC @ 22 Feb 2005, 11:10)
Asta-i tensiunea ideala de inarcare a acumulatorului. insa poate varia pana la max. 14.8 V. De ex. releul meu incarca 14.9v de aprox 1 an si bateria nu fierbe. Daca temperatura ambianta este f scazuta, releele electronice adevarate "forteaza" incarcare chiar si peste 15v.
*



Da, si asta e adevarat. In fine, or mai fi perfectionat oarece tehnologie pentru acumulatoare.
dacis
QUOTE(DodoBird @ 14 Feb 2005, 15:17)
Corect ce sa zis dar atentie in cazul in care o dioda se arde vreo dioda masuratoarea la bornele bateriei se face si in sarcina respectiv : aprinzi faza mare cu motorul pornit si masori tensiunea pe baterie , ideal 14,2 - 14,3 V val maxima dar daca scade sub 12 e nasol . Deasemenea turezi putin la 3000 de ture si tensiune pe baterie TREBUIE SA RAMANA CONSTANTA 14,2-14,3 V.
*



Sa inteleg ca un simptom evident al arderii vreunei diode este acela ca la masurarea tensiunii cu motorul pornit si in sarcina tensiunea variaza ? Cum si cam cu cat ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.