Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: NOVA - Reconditionarea pompei centrale de frana
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia - Diverse > Tutoriale, Tips & Tricks
variable_dynamics
Asa cum spune si titlul, acesta este un ghid(cu poze) pentru reconditionarea(repararea) pompei centrale de frana tandem I.C.P. cu circuit de BY-PASS cu care sunt echipate autoturismele Dacia Nova.

OBSERVATIE.
Compararea datelor tehnice ale pompei centrale de frana a Novei cu cele ale pompelor de frana cu care sunt echipate autoturismele Dacia SuperNova si Solenza au relevat faptul ca NU exista diferente de diametru interior al alezajului, de cursa totala a ansamblului de pistoane din componenta pompelor, de pozitie de prindere, etc.
TEORETIC, procedura de reconditionare s-ar aplica si pentru pompele de frana ale acestor automobile(SuperNova si Solenza).
INSA eu NU pot afirma si nici garanta acest lucru, deoarece:
- Nu stiu daca se gasesc kituri de reparatie SPECIAL destinate SuperNovelor si Solenzelor(desi,repet, cotele sunt aceleasi).
- Trebuie tinut cont de faptul ca SuperNova are ambreiaj cu actionare hidraulica(care foloseste lichidul de frana ca lichid hidraulic) si nu stiu daca au fost realizate modificari ale pompei de frana.
Rog pe cei care au informatii concrete conform carora reiese ca porcedura descrisa se aplica si SuperNovelor/Solenzelor sa mentioneze acest lucru!


Revenind la subiect:
Reconditionarea pompei centrale de frana este impusa in principal de uzura garniturilor pistoanelor din interiorul pompei, uzura ce are ca manifestare ineficacitatea unuia sau ambelor circuite de franare(pierderi de presiune)dupa ce in prealabil circuitele hidraulice externe s-au dovedit a fi etanse(adica nu exista scurgeri de lichid de frana pe la pistoanele etrierilor, pe la cilindrii receptori, pe la racordurile circuitelor sau ale limitatorului (nipluri, conducte flexibile,ventile de purjare, etc)

Pentru operatiunea de reconditionare veti avea nevoie de:
- lichid de frana SAE J1703j – DOT3 sau SAE J1703j – DOT4;
- kit de reparatie pompa de frana pentru Dacia Nova;
- pompa de umflat rotile cu varful pentru umflat saltele(detalii pe parcursul descrierii);
- smirghel fin(granulatie 650);
- set de chei fixe, clesti,etc.
- subler/micrometru de interior;

ATENTIE!
Sistemul de franare este un sistem ce tine de securitatea rutiera deci implicit de viata/sanatatea soferului si a celorlalti participanti la trafic, pietoni, etc. NU IMI ASUM NICI O RASPUNDERE pentru rezultatele acestei reconditionari, dat fiind si calitatea kiturilor de reparatie existente pe piata si luandu-se in calcul posibilitatea executarii incorecte a operatiior de reparare de catre cei ce vor efectua aceste operatii sau a uzurii accentuate a corpului pompei. Desi operatiunea de reconditionare nu implica un grad ridicat de dificultate, sfatul meu pentru cei dornici sa incerce repararea pompei de frana este: DACA NU AVETI CUNOSTINTE MINIME SI UN MINIM DE SPIRIT TEHNIC SAU DACA AVETI CHIAR SI CEA MAI MICA INDOIALA CA ATI PUTEA REUSI REPARATIA, APELATI LA PERSONAL SPECIALIZAT(IN SERVICE).


Deasemenea, in caz de uzura interioara a CORPULUI pompei centrale(“oglinzii” cilindrului de franare), reparatia VA ESUA. Recomand efectuarea cu strictete a verificarilor descrise in acest tutorial si teste aditionale de etanseitate si functionare corecta a pompei de frana, dupa executarea reparatiei.

Lichidul de frana este TOXIC, COROZIV si INFLAMABIL!!! Evitati contactul acestuia cu pielea, evitati improscarea oricarei suprafete,etc.

Revenind la pompa de frana, cateva date tehnice:
Alezajul interior al corpului pompei este de 20,6 mm;
Cursa maxima a ansamblului de pistoane este de 32 mm;
Lichidul hidraulic utilizat este SAE J1703j – DOT3 sau SAE J1703j – DOT4;

Demontarea pompei de pe autoturism:
- se demonteaza bateria de pe autoturism;
- se goleste cu o seringa/pompa,etc rezervorul de lichid de frana;
- se desfac papucii de contact ai senzorului de alerta nivel(plutitor) de pe busonul rezervorului de lichid de frana, daca este cazul(unele masini nu sunt echipate cu senzor de alerta nivel);
- se desface rezervorul de lichid de frana de pe pompa, prin tragere usoara;
- se debranseaza firul de la traductorul I.C.P.(daca nu cumva a fost deconectat de vreun mecanic si lasat sa atarne…);
- se desfileteaza niplurile celor 4 conducte de frana;
- se desfileteaza piulitele de fixare a pompei de frana de pe servofrana;

Ca informatii suplimentare, detalii despre conectarea pe corpul pompei a circuitelor de frana la pompa si a altor repere. [attachmentid=1627493744] [attachmentid=1627493745] [attachmentid=1627493746]
Cu pompa de frana pe masa/bancul de lucru se va proceda la DEZASAMBLAREA acesteia:
- se demonteaza(desfileteaza) contactul I.C.P. de pe corpul pompei;[attachmentid=1627493747] [attachmentid=1627493748] [attachmentid=1627493749]
- se demonteaza(desfileteaza) ventilul de purjare al circuitului de by-pass de pe corpul pompei;[attachmentid=1627493750] [attachmentid=1627493751]
- se demonteaza cele doua garnituri(bucse de cauciuc) care etanseaza imbinarea dintre pompa si rezervorul de lichid de frana;
- se identifica cele doua stifturi elastice care fixeaza ansamblul interior de pistoane;[attachmentid=1627493752] [attachmentid=1627493753]
- se scot stifturile elastice, dupa cum urmeaza:
Se incepe cu stiftul pistonului secundar(cel dinspre varful pompei).
In functie de ce tip de stifturi sunt montate, se diferentiaza 2 metode de scoatere a acestora, si anume:


<span class='edit'>16 Jan 2009, 19:29:</span>
1.In cazul in care stifturile sunt prevazute cu orificiu(vezi poza), stifturile se vor putea scoate folosind o scula cu varf ascutit, introducand varful acesteia prin orificiu si facand parghie pe gulerul corpului pompei(vezi poza). Apoi, pentru extragerea lor totala se va folosi un cleste.[attachmentid=1627493759] [attachmentid=1627493760] [attachmentid=1627493761]
2.In cazul in care stifturile nu au orificiile respective, se va prinde intre falcile unei menghine un burghiu de 3,5 mm si pozitionand pompa astfel incat varful burghiului sa intre in interiorul stiftului, se va apasa si apoi roti si trage de corpul pompei pana la iesirea stiftului.[attachmentid=1627493762]
Se vor scoate ambele stifturi prin aceeasi metoda.
- Dupa scoaterea stifturilor, se va observa cum capatul tijei de actionare a pompei s-a deplasat putin catre exteriorul corpului pompei. Se va proceda la scoaterea ansamblului piston primar prin tragerea usoara ,cu mana, de corpul tijei.[attachmentid=1627493763] [attachmentid=1627493764] [attachmentid=1627493765] [attachmentid=1627493766] [attachmentid=1627493767] [attachmentid=1627493768] [attachmentid=1627493769]


<span class='edit'>16 Jan 2009, 19:35:</span>
- Se scoate si arcul de revenire al pistonului primar, scuturand usor corpul pompei;[attachmentid=1627493776]
- Pentru scoaterea ansamblului piston secundar se va apela la o metoda speciala: Se va folosi o pompa de umflat roti careia i se va atasa varful pentru umflat saltele/colaci,etc care vine ca accesoriu la astfel de pompe. Se va depresa pompa de umflat roti(se va lasa pedala libera) iar varful sus-mentionat se va introduce in alezajul stiftului ansamblului pistonului secundar. Apoi, tinand varful apasat si blocand cu degetul iesirea pompei pentru circuitul frana spate(vezi poze), se va apasa pedala pompei de umflat roti. [attachmentid=1627493777] [attachmentid=1627493779] [attachmentid=1627493780] [attachmentid=1627493781] [attachmentid=1627493783] [attachmentid=1627493784]
Daca garniturile pistonului secundar sunt uzate, va trebui sa repetati operatiunea apasand ferm si rapid pe pedala pompei. Pistonul secundar va fi impins afara din pompa de frana, iar arcul de revenire al acestuia va cadea singur afara.
ATENTIE! Orientati pompa cu alezajul in jos pentru a nu fi lovit de pistonul secundar sau pentru a nu va sari lichid de frana in ochi,pe piele,pe haine,etc!!![attachmentid=1627493785] [attachmentid=1627493787]

Avand in vedere ca daca totul a mers bine ati reusit sa dezasamblati pompa de frana, e timpul pentru un mic inventar al pieselor rezultate(vezi poza)[attachmentid=1627493788]

Atat ansamblul piston primar si piston secundar si arcurile de revenire ale acestora cat si stifturile elastice sunt incluse ca piese de schimb in kitul de reparatie. Recomand insa si inlocuirea contactului I.C.P. si eventual(daca reusiti sa gasiti de cumparat) si ventilul de purjare a circuitului de by-pass.



<span class='edit'>16 Jan 2009, 19:47:</span>
In continuare, se va spala temeinic corpul pompei de frana cu alcool industrial si se va face verificarea diametrului interior si a starii de uzura a alezajului pompei de frana.
Stiu ca majoritatea vor verifica doar organoleptic(vizual,tactil) prezenta uzurii interioare sau cel mult vor masura cu sublerul, doar atat cat le vor permite falcile acestuia…
Metoda ideala este folosirea unui subler/micrometru pentru alezaje sau a unui set de cale plan-paralele(se mai numesc calibre si sunt mai greu de gasit). Pentru cei care totusi se vor incapatana sa masoare cu sublerul, diametrul interior este de 20,6 mm(cu 0,1 mm uzura admisa)
Daca in urma inspectiei se constata uzura semnificativa(santuri,urme vizibile de frecare,etc)a alezajului, o reusita a reparatiei este putin probabila iar recomandarea mea este sa renuntati la reparatie si sa achizitionati o pompa de frana noua.

Daca dupa inspectie considerati ca reparatia are sanse de reusita, vom continua cu inlaturarea ruginei formate pe buza interioara a alezajului(inspre capatul pompei)
Atentie! Prezenta ruginii in acea zona nu compromite reparatia deoarece nu se pune problema de etanseitate(acea zona nu intra in contact cu garniturile si nici cu lichidul hidraulic, motiv pentru care si rugineste) Daca insa rugina s-a infiltrat mai profund, inlaturarea acesteia(santul rezultat in urma inlaturarii) va cauza blocarea tijei impingatoare si deci functionarea necorespunzatoare a pompei de frana!
Daca dupa inlaturarea ruginei, diametrul interior masurat la marginea(buza) alezajului este mai mare de 20,8 mm atunci reparatia a esuat!

Inlaturarea ruginei se va face cu smirghel de granulatie 650, introducand o fasie de smirghel la cel mult 9mm fata de capatul pompei(buza alezajului) si executand curse pe circumferinta interioara. Este imperios necesara smirgheluirea UNIFORMA a buzei alezajului interior!!!.[attachmentid=1627493799] [attachmentid=1627493800] [attachmentid=1627493801]

Urmeaza apoi inspectia pieselor din kitul din reparatie. Recomand masurarea lungimii ansamblelor piston primar si piston secundar, iar la ansamblul piston primar este indicata masurarea diametrului capului tijei de actionare(diametru care trebuie sa fie 20,50…20,55 mm). Aceste masuratori sunt minimul necesar pentru a va oferi sanse de reusita a reparatiei.
Din pacate, majoritatea kiturilor de reparatie nu sunt fabricate la cotele si mai ales cu tolerantele corecte,lucru care combinat cu uzura alezajului va determina, in cele mai multe dintre cazuri, esuarea reparatiei. Ideal ar fi sa puteti masura piesele inainte de a le achizitiona, insa kiturile vin ambalate…

Dupa verificarea de mai sus, se va asambla pompa folosind elementele kitului de reparatie. In poza de mai sus se poate vedea atat ordinea de montare cat si pozitia fiecarui ansamblu in corpul pompei de frana.

Se vor unge cu lichid de frana:
- ansamblul piston primar;
- arcul de revenire al pistonului primar;
- ansamblul piston secundar;
- arcul de revenire al pistonului secundar;
- interiorul pompei de frana(puteti folosi o surubelnita cu o bucata de carpa in varf, dar atentie, carpa sa nu lase scame!!!).

ATENTIE! Aveti grija sa nu incurcati arcurile intre ele. Folositi poza de mai sus(de la demontare - inventarul componentelor) pentru a identifica in mod corect fiecare ansamblu si arc in parte.[attachmentid=1627493802]

Cu pompa in pozitie orizontala pe bancul de lucru:
- introduceti arcul de revenire al pistonului secundar;
- introduceti pistonul secundar in pozitia aratata in poza, avand grija sa aliniati spatiul dintre armaturile pistonului cu alezajul in care intra stiftul de fixare;[attachmentid=1627493803] [attachmentid=1627493804]
- impingeti usor cu varful unei surubelnite pistonul secundar, avand grija sa nu deteriorati garniturile sau sa zgariati alezajul pompei; [attachmentid=1627493805]
- fixati unul dintre stifturile elastice in varful unui cleste si apasati ferm cu surubelnita, pana la refuz,pe capatul ansamblul piston secundar. Tinand ansamblul comprimat, introduceti stiftul de fixare a pistonului secundar in asa fel incat FANTA STIFTULUI sa fie orientata catre capatul dinspre servofrana al pompei de frana(spre tija de actionare)!!![attachmentid=1627493807] [attachmentid=1627493809] [attachmentid=1627493810]

16 Jan 2009, 19:59:
Pozitia fantei stiftului este importanta pentru circulatia corespunzatoare a lichidului de frana prin pompa si in/din rezervorul de lichid.

- introduceti arcul de revenire al pistonului primar;
- introduceti pistonul primar in pozitia aratata in poza, avand grija sa aliniati spatiul dintre armaturile pistonului cu alezajele in care intra stiftul de fixare;[attachmentid=1627493812] [attachmentid=1627493813] [attachmentid=1627493814]
- impingeti cu surubelnita capatul pistonului si tinand ansamblul comprimat pozitionati cel de-al doilea stift, cu fanta spre tija de actionare;
Rezultatul:[attachmentid=1627493815]
In continuare se vor monta bucsele (noi) de cauciuc care etanseaza imbinarea cu rezervorul de lichid:[attachmentid=1627493816] [attachmentid=1627493817] [attachmentid=1627493820]
Se vor mai monta traductorul ICP(nou) si ventilul de purjare al circuitului de by-pass:[attachmentid=1627493821]


Montarea pompei de frana pe autoturism se va efectua in ordinea inversa demontarii si se va face o purjare(aerisire) completa a sistemului de franare.

Ordinea purjarii este urmatoarea:
1.pompa centrala(purja de pe corpul pompei;
2.cilindru frana spate stanga;
3.cilindru frana spate dreapta;
4.etrier fata dreapta;
5.etrier fata stanga;
6.circuit by-pass(prin intermediul purjei pompei centrale – deci se repeta aerisirea pompei)

Recomandari de ordin general:
La montarea pe autoturism a pompei, strangeti cu grija niplurile conductelor circuitului de franare pentru a evita deteriorarea filetelor acestora.
Inainte de a incepe aerisirea sistemului de franare, desurubati traductorul ICP de pe corpul pompei iar dupa incheierea aerisirii, actionati pedala de frana energic,de cateva ori, pentru a re-arma sistemul de by-pass si remontati traductorul.
Aveti grija ca pe parcursul operatiunii de purjare a circuitului de frana, nivelul lichidului din rezervor sa NU scada sub reperul MINI.

In final, poze cu uzura pieselor pompei de frana ce a servit ca material didactic:[attachmentid=1627493822] [attachmentid=1627493823] [attachmentid=1627493824]
Datorita "norocului" de a gasi un kit de reparatie acceptabil(cu tolerante relativ mici), pompa de frana in discutie(de pe autoturismul propriu) functioneaza corespunzator si in prezent.
In incheiere, sunt constient ca operatiunea s-ar fi putut descrie mai bine. Insa, in limita timpului, atat am putut face cu ce am avut la dispozitie. Rog colegii de forum sa imi scuze eventualele greseli de scriere/exprimare.
Astept eventuale critici, argumente, sugestii si intrebari pe Mesageria Privata.

Spor la treaba!

vadim_braia
Felicitari !!!
autom
Aveti MP !
variable_dynamics
La sugestia lui autom am adaugat descrierea procedurii de purjare(aerisire) a circuitelor hidraulice de frana. Desi aceasta procedura a fost descrisa in mai multe topicuri de pe forumurile CLT si Nova, e o idee buna sa fie prezentata si aici.

Pentru a face aerisirea este nevoie de:
- un furtun transparent de diametru corespunzator(care sa se fixeze pe ventilele de purjare ale etrierelor si cilindrilor receptori);
- un vas de aproximativ 500 ml(un “fund” de sticla “PET” taiata);
- un litru de lichid de frana SAE J1703j – DOT3 sau SAE J1703j – DOT4 pentru umplere si completare;
- inca o persoana care sa stea pe locul soferului si sa apese pedala de frana.

Inaintea inceperii operatiilor de purjare SE VA DEMONTA sonda I.C.P. de pe corpul pompei iar dupa incheierea operatiunilor generale de aerisire, se va apasa pedala de frana mai energic, de cateva ori, pentru a scoate ansamblul I.C.P. din pompa din modul de avarie. Dupa aceasta se va remonta sonda I.C.P. si i se va conecta papucul electric aferent. Recomandarea mea ar fi sa nu strangeti foarte tare sonda I.C.P. in corpul pompei deoarece NU exista(in mod normal) riscul scurgerilor de lichid de frana prin acel loc!
Deasemenea recomand ungerea cu vaselina a filetelor: cel exterior, al sondei ICP si cel interior, al pompei de frana.


Purjarea se face astfel:
- se conecteaza tubul flexibil transparent in capatul ventilului de purjare a punctului ce va fi aerisit. Celalalt capat va fi pus in “fundul” de PET;
- se apasa moderat pedala de frana apoi se desfileteaza putin ventilul de purjare mentinandu-se pedala apasata pana la capat;
- se strange ventilul de purjare;
- se spune celui de pe locul soferului sa elibereze usor pedala de frana.

Aceste operatiuni se repeta pana cand se constata disparitia bulelor de aer din interiorul tubului flexibil.
Procedura se executa pentru fiecare punct de purjare in parte iar ordinea purjarii este urmatoarea:
1.pompa centrala(purja de pe corpul pompei);
2.cilindru frana spate stanga;
3.cilindru frana spate dreapta;
4.etrier fata dreapta;
5.etrier fata stanga;
6.circuit by-pass(prin intermediul purjei pompei centrale – deci se repeta aerisirea pompei)

Pe parcursul executarii procedurii de purjare trebuie urmarit ca nivelul lichidului de frana din rezervorul pompei sa nu scada sub marcajul MINI.
Recomand ca umplerea initiala a rezervorului(inainte de inceperea aerisirii) sa se faca peste nivelul MAXI al rezervorului si verificarea(si completarea nivelului, cand este cazul) sa se faca dupa aerisirea fiecarui punct de purjare in parte.

Spor la treaba!
dacialoganmcv
QUOTE(variable_dynamics @ 18 Jan 2009, 11:58)
Purjarea se face astfel:
- se conecteaza tubul flexibil transparent in capatul ventilului de purjare a punctului ce va fi aerisit. Celalalt capat va fi pus in “fundul” de PET;
*



cred c-ai uitat sa mentionezi ca pe fundul PET-ului (ma refer in sticla taiata) se va adauga lichid de frana (aprox. 50 ml) iar capatul furtunului trebuie sa fie tot timpul scufundat in acest lichid pentru a nu exista riscul de-a reintroduce aer pe instalatie.

PS: buna prezentarea si deasemenea foarte clara.... aplauze.gif
adrian_uzy
Prezentare foarte frumoasa. Foarte detaliata. Felicitari. Intrebarea mea este pompa din imagine este asemanatoare/identica cu pompa pentru dacia 1310 berlina, nu? Intentionez sa o desfac pe a mea si sunt incepator...
capu14rox
Daca aerisesc franele am pedala tare un timp dupa care se inmoaie, poate sa prinda aer pe la garniturile de la pompa sau care ar fi cauza
JohnnyP
Am schimbat garniturile de la pompa de frana...iar cand am montat-o la loc...nu am niciun fel de presiune in pedala, iar lichidul de frana din borcan nu intra in pompa.. Cine imi poate spune cu ce am gresit?
tataiedaciotul
Ai umplut si amorsat pompa inainte de montarea pe masina?
JohnnyP
nu .. voi incerca acum, mersi. Voi reveni cu un reply
icsu
Cam cat costa kitul de reparatie?
JohnnyP
corpul pompei era defect si am luat alta de la dezmembrari. Mai trebuie sa reglez saiba aceea de la pedala de frana, in rest e ok.
djasu82
numai repartitorul nu s-a expus cum se repara , asta da batai de cap la multi si mie mi-a dat !
C a t a l i n
Stiu că pentru tine cărțile tehnice nu înseamnă nimic, dar acolo scrie clar că repartitorul nu se repară, se înlocuiește.
rauel199
Buna ziua,

Am o dacia papuc din 1998, cu pompa de frana pe care scrie Nova, am ramas fara frane deloc, pedala este foarte moale. Am schimbat garniturile din interiorul pompei, am aerisit dupa modelul de mai sus, dar pedala este in continuare moale. In momentul porniri motorului pedala este si mai moale, lichid de frana nu curge nici unde.. ma puteti ajuta cu sugesti?

va multumesc!
claur
are cineva o poza cu ordine pistonaselor/arcurilor de la circuitul de bypas?

ms
variable_dynamics
In urma atentionarii primite de la diaconuliviu(caruia ii multumesc pentru ca mi-a semnalat greseala), am realizat ca am notat gresit(deh,scapare cauzata de oboseala) corespondenta intre orificiile pompei si circuitele de frana.

Drept urmare, anexez poza corectata:[attachmentid=1627720816]

@diaconuliviu, multumesc inca o data.


Numai bine.
deceneu32
Foarte interesant!Felicitari initiatorului tutorialului.

Am citit ca stiftul de fixare al pistonului secundar trebuie sa aiba fanta orientata catre mecanismul servovacuumatic pentru o buna circulatie a lichidului de frana.
Intrebare:fanta stiftului de fixare a pistonului primar in ce directie trebuie orientata?Are vreo importanta pozitia acesteia?

Am mai citit ca pistonasele au in componenta la extremitati niste supape de cauciuc cu arc.
Intrebare:kiturile de reparatie din comert includ si aceste supape?Un mecanic mi-a zis ca aceste supape se pot confectiona din materialul garniturilor de cilindri receptori.este posibil?

Va multumesc! smile.gif
ghitza
Amandoua stifturi vin cu fanta inspre servofrana,amandoua deschid supapele pistonaselor din pompa,Kitu include pistonase si garnituri adica tot ce trebuie sa montezi in pompa
deceneu32
Multumesc,multumesc! smile.gif
tynn
Ma paste si pe mine reparatia pompei, deja am ramas complet fara frane, nu mai am deloc pedala.
Intrebarea mea e urmatoarea: din ce am citit in tutorial, exista sansa ca pistonasele din kit-ul de reparatie sa nu corespunda dimensional. De ce este necesar sa le schimbam si pe ele, cand se gaseste separat setul de garnituri?
La pistonase (fiind din aluminiu) nu vad ce s-ar putea uza...
Am sa demontez pompa si daca se prezinta bine oglinda clindrului pe interior, iar arcurile si pistonasele nu sunt deteriorate, voi schimba doar garniturile.
Bogdan90
Se gaseste separat doar setul de garnituri dar se uzeza si arcurile. Iar kitul de reparatie contine arcuri si pistonase. Deci daca tu ai nevoie de arcuri, esti obligat sa cumperi kitul complet.
Mekaniku
Am desfacut pompa de frana de pe Solenza mea (cumparata second hand) si am constatat ca are 5 garnituri. Inca nu am gasit kit de reparatie entru ea... drept pentru care am montat-o la loc. O fi pus alta natzie de kit de reparatie sau pompa de la alta masina...? Pot face reparatia cu un kit ca cel prezentat mai sus? Astept opinii va rog. Craciun fericit tuturor!
s(p)am
Problema cu I.C.P.-ul, care este rolul acestui circuit, cum functioneaza?
Problema este ca imi curge lichid de frana prin senzorul din pompa, cand pedala este apasata. Evident se duce pedala jos si frana nu mai e de partea mea.
Presupunearea mea este ca una dintre garniturile noi, de la I.C.P., a cedat si trebuie inlocuita.
Inainte sa desfac iarasi pompa ar pica bine niste detalii legate de circuitul asta.


Legat de aerisire, adaug o metoda, sa nu mai fac un topic separat:

Oridinea de aerisire este aceeasi, principiul fiind :
- se pune un furtun pe capatul aerisitorului, cu capatul in borcan
- se desface aerisitorul si se incepe la pedalat. automat iese lichid cu bulbuci in borcan.
- cand nu mai ies bulbuci pe furtun se tine pedala apasata si se strange aerisitorul.
Atentie, trebuie stat cu ochii pe borcanul de lichid si completat, pentru ca se duce repede.
Pentru fiecare roata trebuie umplut de 2 ori, maximum, borcanul. Cu aceasta metoda se poate inlocui lichidul de frana si "spala" tot circuitul.

Bogdan90
Circuitul icp are rolul sa iti aprinda tie becul "!" in bord in caz ca ai vreo pierdere de lichid. Acel bulb are in cap un cuisor pe baza de arc. Daca ai pierdere de lichid, scade presiunea in circuit, permitand acestui cuisor sa iasa. El sta apasat cand totul e ok. De asta dupa aerisire sa scoti pompa din sistem de avarie, sa ti se stinga becul in bord, se scoate acel bulb, se fac vreo 4 pedale si dupa se pune la loc bulbul. Cand scoti acel bulb nu trebuie sa curga deloc lichid.

"Atentie, trebuie stat cu ochii pe borcanul de lichid si completat, pentru ca se duce repede.
Pentru fiecare roata trebuie umplut de 2 ori, maximum, borcanul."

De ce? Pai tu ca sa aerisesti toate 4roti consumi 1l de lichid. In instalatie incapand vreo 500ml cred. La aerisire se fac pedale, se tine apasata si se slabeste purjorul. Se tine pedala la fund si se strange purjorul. Dupa care iar se fac pedale, se tine apasat, se slabeste purjorul si tot asa. Cu jumatate de borcan aerisesti toate 4 roti.
variable_dynamics
QUOTE(Bogdan90 @ 29 Apr 2012, 23:22)
Circuitul icp are rolul sa iti aprinda tie becul "!" in bord in caz ca ai vreo pierdere de lichid. Acel bulb are in cap un cuisor pe baza de arc. Daca ai pierdere de lichid, scade presiunea in circuit, permitand acestui cuisor sa iasa. El sta apasat cand totul e ok. De asta dupa aerisire sa scoti pompa din sistem de avarie, sa ti se stinga becul in bord, se scoate acel bulb, se fac vreo 4 pedale si dupa se pune la loc bulbul. Cand scoti acel bulb nu trebuie sa curga deloc lichid.
*



Circuitul ICP are doua roluri:
- cel de "avertizare"(aprinderea martorului "avarie frana" in bord)
- cel mai important: ansamblul de pistoane ale circuitului ICP intrerupe fluxul de lichid hidraulic in cazul unei avarii(pierderi de presiune) in circuitele franei fata(stg si dr) si redirectioneaza fluxul catre circuitul franei spate. Astfel, cand apesi pedala, nu vei mai pierde lichid de frana si toata energia pentru franare va fi distribuita pe rotile din spate.

Evident, nu este normal sa pierzi lichid de frana pe la contactul ICP.
Data fiind calitatea execrabila a pieselor din kiturile de reparatie si dificultatea demontarii-montarii ansmblului de pistoane+garnituri ICP recomand sa nu incercati repararea sistemului.
s(p)am
QUOTE(Bogdan90 @ 29 Apr 2012, 23:22)
"Atentie, trebuie stat cu ochii pe borcanul de lichid si completat, pentru ca se duce repede.
Pentru fiecare roata trebuie umplut de 2 ori, maximum, borcanul."

De ce? Pai tu ca sa aerisesti toate 4roti consumi 1l de lichid. In instalatie incapand vreo 500ml cred. La aerisire se fac pedale, se tine apasata si se slabeste purjorul. Se tine pedala la fund si se strange purjorul. Dupa care iar se fac pedale, se tine apasat, se slabeste purjorul si tot asa. Cu jumatate de borcan aerisesti toate 4 roti.
*




Dimpotriva, nu se pierde lichid deloc. Furtunasul pus pe aerisitor se baga intr-un borcan si lichidul se recupereaza. Evident metoda are avantaje si dezavantaje, dar curata sistemul de franare si este mai rapid.

Legat de ICP, problema a evoluat, s-a amplificat si ia forme ciudate :

Dupa 2-3 zile de mers cu masina incep sa se infraneze rotile din spate si pedala de frana este tzapana. Daca apas de 2-3 ori mai tare pe pedala se duce pana la fund.
Pusca una dintre garniturile de la ICP si incepe sa piarda lichid pe la sonda. Granitura in cauza este cea de-a 2, de pe primul piston. Daca mai apas frana zboara afara tot lichidul pe la sonda ICP. Scot surubul din capul pompei, schimb garnitura cu pricina, completez cu lichid si frana merge perfect. Dupa 2-3 zile problema reapare.
Etrierii i-am verificat de 2 ori si nu scapa gram de lichid, sunt aproape noi. Cilindrii spate sunt noi. Eu suspectez limitatorul de frana ca face pe nebunul, desi nu pierde gram de lichid.

Voi mai aveti vreo idee?
variable_dynamics
QUOTE(s(p)am @ 11 Jul 2012, 19:04)
Pusca una dintre garniturile de la ICP si incepe sa piarda lichid pe la sonda. Granitura in cauza este cea de-a 2, de pe primul piston. Daca mai apas frana zboara afara tot lichidul pe la sonda ICP. Scot surubul din capul pompei, schimb garnitura cu pricina, completez cu lichid si frana merge perfect. Dupa 2-3 zile problema reapare.
*



S(p)am,

1) ai uzura in corpul pompei, in zona de "de lucru" a garniturii de la ICP(suprafata interioara a ciindrului nu mai este " la cote");
sau...
2) garniturile pe care le cumperi ori nu au dimensiunile corecte(producatori de 2 bani), ori nu si le pastreaza in mediul respectiv de lucru(adica sub actiunea lichidului de frana -> producatori+materiale de 2 bani).

Ma tem ca solutia este sa schimbi pompa de frana cu totul.
Este riscant sa "improvizezi" cand e vorba de unicul sistem(ICP) care poate preveni un accident.

Spor(t) la treaba!
s(p)am
De asta imi era si mie teama. Garniturile nu prea arata ele bine, e posibil sa fie de acolo. Din pacate singurele ce le-am gasit sunt cele facute la Baia-Mare.
Am sa inlocuiesc pompa cu una simplu circuit.
Multumesc de sfaturi!
mstaniloiu
Cum procedez mai exact dupa ce am inlocuit arcurile si pistonasele din pompa - inainte de a o monta - partea cu "umplut si amorsat pompa" - nu o inteleg exact ? sad.gif
variable_dynamics
mstaniloiu,

-> Umplerea cu lichid hidraulic a pompei de frana se face in timpul aerisirii(pompa are si ea un niplu de pujare, asemanator cu cele ale etrierelor/cilindrilor receptori).

-> Amorsarea propriu-zisa nu este a pompei ci doar a ansamblului ICP(care in mod firesc intra in mod avarie cand se aerisesc circuitele franei fata).
Procedeul este simplu: dupa ce ai terminat de aerisit totul, desurubezi contactul ICP, apesi de cateva ori mai "energic" pedala de frana pentru ca ans. ICP sa iasa din modul de avarie dupa care remontezi contactul ICP(nu uita sa conectezi si papucul instalatiei electrice).

Spor(t) la treaba.
Bogdan90
Inainte sa aerisesti scoti ICP!
mstaniloiu
QUOTE(variable_dynamics @ 19 Jul 2012, 23:49)
mstaniloiu,

-> Umplerea cu lichid hidraulic a pompei de frana se face in timpul aerisirii(pompa are si ea un niplu de pujare, asemanator cu cele ale etrierelor/cilindrilor receptori).

-> Amorsarea propriu-zisa nu este a pompei ci doar a ansamblului ICP ...

*



Multumesc mult de raspunsuri - niste adaugiri:

1) Eu nu am ICP, am pompa tandem/dublu circuit de ASAM

2) Procedez asa cum s-a recomand cand "umplu " pompa - utilizez aerisitorul de acolo

3) Din nefericire - am cumparat kit de reparatie cu pistonase (garniturile montate de-a gata pe pistonase ...) - l-am montat cu atentie in pompa - dar pedala se duce la fund ca si cand "nu ar avea garnituri deloc".

4) Ca observatie interesanta: cand fac pedala sa aerisesc la pompa - cu pedala tinuta la fund - daca desfac aerisitorul - lichidul nu iese cu putere - de fapt de abia curge ... am verificat aerisitorul - nu pare a fi infundat ...
deceneu32
Nu sunt bune garniturile! smile.gif
kondordv
Salut,

Mentionez ca pompa este o pompa cu 4 conducte pentru o dacie berlina 1310L

probleme fara raspuns. Am si eu o mica poveste, si nu inteleg unde este problema.
Prima data am simtit timp de 3 zile ca pedala de frana prinde tot mai jos. Imediat in cea de-a treia zi am verificat scurgerile, si n-am gasit nimic, in schimb am gasit lichidul de frana in rezervor destul de tulbure. Asa ca am inteles ca cei 14 ani au fost marcanti pentru garniturile de pompa, si am hotarat sa le schimb.
Am schimbat garniturile pompei, dar cand sa montez pompa, ultimul filet, cel mai indepartat de locul de prindere a pompei, am strans prea tare si s-a mancat filetul interior al pompei, asa ca surubul nu mai prindea si presiunea era prea mare sa mai fac ceva. Aici as fi curios daca exista vreo modalitate de reparare?

Datorita faptului ca am nevoie urgent de masina, am dat fuga la magazin si am luat o pompa noua, de import, pe care mai scrie si made in Germany. Am facut acest lucru cu toate ca un prieten de-al meu m-a speriat ca in magazin cele noi, 4 din 5 nu sunt bune.

Am montat-o frumusel, nu am amorsat-o, am legat circuitele bine, si am trecut la aerisit. Aerisire in ordinea: pompa, roata stanga spate, roata dreapta spate, roata dreapta fata, roata stanga fata si iar pompa. Am facut aerisirea pana cand nu a mai fost aer deloc. Spre final pot spune ca inca nu aveam frana, sau aveam ceva de genul a doua pedala undeva jos de tot.

Am mai facut o aerisire completa, si tot n-am obtinut frana dorita. Dar am observat ceva ciudat. In momentul in care se fac pedale, la fiecare pedala aplicata, in rezervorul cu lichid se observa presiune de lichid din partea pompei, un jet de lichid in sus. Este normal asa ceva? Am gresit ceva sau e pompa noua nouta, made in Germany un bull shit?

multumesc pentru orice ajutor,
deceneu32
Made in Germany! radmasa.gif
Apropos,cat ai dat pe ea?
kondordv
Scrie pe ea Breckner Germany "Original quality Automotive parts".
Problema este destul de delicata, cei de la Ciclop se pare ca nu vand piese testate si functionale, plus caci daca am vrut sa o montez cu ei mi-au spus ca service-ul e disponibil doar peste o saptamana, si dupa ce am montat-o si le-am spus problema mi-au zis ca s-a pierdut garantia ca am montat-o eu, adica am infiletat 4+2 suruburi.

Puteti sa-mi spuneti macar cum sa identific ca problema este pompa cea noua, si ce pot face sa am frane? Pentru pompa veche as putea face o gaura mai mare cu un tarod si sa pun un reductor doar sa am filetul bun sa infiletez in reductor surubul cu teava??

Situatia este penibila, dau bani pe piese, motez si nu e buna, acum ce sa fac, sa mai cumpar una, pana gand s-o nimeri una buna?

Am platit 120 lei pretul corect presupun, daca dadeam mai mult depasea valoarea masinii.

Ajutati-ma va rog si spuneti-mi ce trebuie sa fac, mai vreau sa plec si in concediu...
Bogdan90
Salut kondordv! Schimbari la mersul motorului nu ai observat? Daca stai cu pedala de frana apasata nu da sa se opreasca motoru? Problema ta poate fi servofrana. Tulumba aia rotunda de care prinzi pompa. Nu stiu sa iti explic exact modul acesteia de functionare, dar daca ai vazut cand ai montat pompa, ca din tulumba iese un pintene. Acel pintene cand apesi pedala de frana, apasa pe pistonasul pompei. Poate acel pintene nu apasa suficient.
deceneu32
QUOTE(kondordv @ 17 Aug 2013, 17:48)
Scrie pe ea Breckner Germany "Original quality Automotive parts".

E turceasca. smile.gif
vladut88
Si eu am fost in situatia ta cu aro , schimbam pompe ba uzina ba turcisme , chinezisme etc , am pus o pompa frana de ford escort , si de 2 ani am uitat ce is alea frane , la mine nici rar nu se poate lega de ea , ca a fost pusa in uzina , in paralel , la dacie nu e omologata , numai cea de dacie , eu in locul tau as merge la remat , mas urca in dacie cu pompa cu icp , si as verifica frana , care are pedala cea mai buna , aia as demontao jos
payty
Am pe acasa o pompa de frana din asta cu ICP. Cum imi dau seama daca e Autonova sau ASAM?

BLUE R 19
Pune poze cu ea si-ti spunem noi - sa se vada toate inscriptiile.
anecula_08
Pentru cei care doresc o pompa de frana fabricata de un producator ok, se gasesc:
TRW - cod: TRW PMF190
FERODO - cod: FERODO FHM1431
Adrian Frigo
QUOTE(anecula_08 @ 5 Jun 2017, 21:06)
Pentru cei care doresc o pompa de frana fabricata de un producator ok, se gasesc:
TRW - cod: TRW PMF190
FERODO - cod: FERODO FHM1431

Nu se găsesc!Am căutat eu și nu mai sunt livrabile nici una,nici cealaltă! sad.gif

Cine vrea pompă de frână de uzină cu ICP,codul este:

6001 539 163-Pompă frână cu ICP(Dacia 1310,SN,SLZ)

Pompa e fabricată de AutoNova Satu Mare și,din ce am văzut eu, e lucrată foarte bine!DOT 2016!
payty
sunt multe site-uri de piese care spun ca au o gramada de chestii dar in realitate nu se gasesc.


Pompele de autonova sunt ok, dar nu se mai fabrica. Am sunat direct la ei.

kog
De cateva zile ma tot chinui cu franele si nu le dau deloc de cap.
Martor icp aprins in permanenta si frane slabe. Prima data cand l-am dat jos de pe pompa era blocat. L-am deblocat si la apasarea lui martorul din bord se stinge, dar pompa nu iese din avarie deloc.
Ce am facut pana acum:
-inlocuit cilindri receptori de pe spate pentru ca curgeau
-inlocuit saboti pentru ca autoreglajul sarea peste dinti si mergea pedala pana in fund.
-aerisit circuitul de franare dupa tutorialul din topic(de doua ori).

Circuitul de franare de pe fata e ok. Nu am pierderi de lichid nicaieri, racordurile flexibile sunt bune. Aer nu exista in instalatie pentru ca ar trebui sa se schimbe comportamentul pedalei la a doua - a treia apasare, pe cand. la mine merg prost franele indiferent de cate ori apas. Se poate sa se fi blocat sistemul de actionare al sondei ICP din cauza ca s-a circulat mult cu frana defecta(sonda era oxidata si blocata)?
Adrian Frigo
QUOTE(kog @ 20 Oct 2017, 19:22)
... Se poate sa se fi blocat sistemul de actionare al sondei ICP din cauza ca s-a circulat mult cu frana defecta(sonda era oxidata si blocata)?

Da!Dacă n-ai desfăcut cu imbusul șurubul și n-ai scos să cureți ansamblul ICP,poți să faci aerisiri până consumi o cisternă de lichid de frână... sleep.gif
Nu cred să-ți fie mare surpriza să găsești rugină în cilindrul mecanismului ICP.

Mai bine schimbi pompa actuală cu una luată de pe o solnițză în stare bună,scutești multe bătăi de cap(și bani)! wink.gif
kog
Multumesc de raspuns. Maine o fac bucati si vad ce si cum.

Edit. Intr-adevar, pistonasele erau blocate. Le-am scos, curatat, bagat inapoi, aerisit si acum am in sfarsit frane.
kog
Cateva luni mai tarziu revin cu problemele la franare. La ultima aerisire franele au tinut maxim o saptamana si apoi pedala s-a blegit de tot. A doua sau a treia pedala face destula presiune incat sa se opreasca rabla. Asta inseamna ca trage aer pe undeva.

Ce s-a facut:
-aerisire temeinica cum scrie la carte cu icp scos.
-ajustat repartitor pentru ca spatele nu frana deloc cu masina goala pedala mergea pana in fund si pribabil ca lichidul se intorcea in pompa pe bypass => frane foarte proaste.
-verificat repartitor/cilindri/etrieri/racorduri flexibile de scurgeri. Totul e ok.
-inlocuit cablu de frana de mana(era blocat)

De mentionat:
-pompa nu intra in avarie desi pistonul de la icp functioneaza acum. Cand l-am deblocat era destul de oxidat acel pistonas. Sa fi afectat altceva in corpul pompei? Fiind blocata in avarie multa vreme posibil ca partea care actioneaza spatele sa fi suferit coroziune.

Nu stiu ce sa ii fac. Ma gandesc sa schimb pompa, pentru ca garnituri sunt slabe sanse sa mai gasesc. O idee unde pot gasi o pompa de calitate? Codurile de mai sus nu dau rezultate concludente.
Adrian Frigo
Pompa sh de papuc diesel.Tocmai ce am recoltat si montat una pe un break din '98.Frane BETOOON!Limitator nou,aerisire dupa carte.Musai sa reglezi la 7 dinti maneta.Bafta! wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.