Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cum sa conduc cel mai eficient?!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
bylexus
Am si eu daciuta asta a mea de 2 luni... carnet la fel... La cate turatii sa schimb pentru un cosum minim de carburant?!
Am inteles ca cuplul maxim este la 3500 Nm.Daca mergi cu ea turata la 3500 ai eficienta maxima raport consum/distanta parcursa?
Explicati-mi si mie la ce turatii schimbati vitezele. Eu deocamdata schimb la 3000 dar cred ca e destul de ridicat.... cel putin pe mine ma deranjeaza sa aud motorul la 3000 de ture; ce sa vorbesc atunci de 3500.
Voi cum schimbati?!
Daca aveti rabdare.. descrieti cum procedati la fiecare treapta de viteza.
Multumesc.
SiloS
Accelereaza intet, usor, lin, calm, fara sa te grabesti ...
1a- putin peste 2000
2a- pe la 2500
3a- pe la 3000
O data ce ai bagat a 4a si ai ~2000 rpm mergi asa, nu mai accelera inutil .
60 km/h e o viteza ok pentru oras .
cmres80
1. In primul rand suntem in perioada rece a anului, deci trebuie ca motorul sa ajunga la temperatura de regim, exclus schimbat la 3000 de ture cu motorul rece.

2. Depinde mult si de conditiile de trafic si drum(cat si orasul in care circuli) , atunci cand faci 7km in 1h30, chiar si treapta a-2-a devine un vis frumos (se modifica modul de a schimba vitezele daca este polei pe jos de exemplu fata de asfalt uscat).

3. Personal(exclus conditii trafic/drum extreme):
- mers normal: treptele 1,2,3 pana la 60km/h - 2500-3000rot/min, a 4-a de la 60km/h pana la 90km/h, a 5-a pana la 100-110km/h(2800-3000rot/min la viteza de croaziera);

- mai grabit: treptele 1,2 pana la 60km/h, a 3-a pana la 90-100km/h, a 4-a pana la 140 km/h si a 5-a pana la 4200 de rot/min ca mai mult nu urca.

Daca te grabesti si ai nevoie de demaraj trebuie sa mergi mai turat astfel incat atunci cand schimbi intr-o treapta superioara(dintr-a 3-a intr-a 4-a de ex) noua turatie sa fie aproape de turatia de cuplu maxim a masinii adica 3500rot/min(de exemplu accelerand la doar 3000rot/min in treapta a 3-a si schimband intr-a 4-a turatia dupa schimbare va fi undeva la 2000rot/min adica destul de departe de 3500 rot/min - deci nu prea va avea demaraj).

Daca mergi subturat, schimband devreme treptele pana in 2500rot/min se zice ca vei merge ecologic desi personal cred ca nu e tocmai ok, pentru ca nu ai ungere, bujiile au de suferit si consumul poate fi maricel daca te grabesti(vei apasa mai mult pe pedala de acceleratie ca sa demarezi).
Ciorapel
Motorul de Dacie (dupa parerea mea) se simte cel mai bine la 2500 rpm. La 3500 ai cuplul maxim, adica puterea dezvoltata de motor la turatia aceea este puterea lui maxima; nu scrie nicaieri ca la cuplu maxim ai consum minim.

Foarte important e si modul in care pui frana. Recomandabil e sa tii oarecare distanta fata de cel din fata, sa pui frana de motor (fara a schimba in treapta inferioara), dupa care sa apesi inapoi, usor, acceleratia pana la viteza de croaziera. Sa eviti plecarile bruste, sa mentii pe cat posibil viteza (daca mergi cu 90 km/h timp de 3 ore e egal cu a merge intre 70-120 km/h, cand accelerat, cand franat, timp de 2 ore).
Lunaticul
3500 Nm nu este aceeasi chestie cu 3500 rpm. Cuplul se masoara in Nm (Newton*metri) iar turatia in rpm (rotatii pe minut). La 3500 Nm corespund cam 2200 Cp (cai putere). biggrin.gif
Bulldog
Cel mai bine, zic eu, e sa schimbi la 2500 rpm, iar a 5-a de la 3000 in sus, nici prea brusc, dar nici ca pensionarii. Schimbatul vitezelor nu stiu cat influenteaza consumul, mai mult starea masinii: aprindere, alimentare, filtre, etc.
lapcat
Cel mai bine mergi în marja 2000-3000 rpm, adică fără mers subturat care strică motorul (scade ungerea, se depune calamină pe bujii etc) dar nici la turații mari unde crește consumul. Mai cu grijă în perioada rece când cauți să ții motorul cât mai jos în turație dar din nou fără să mergi subturat (schimbi mai repede vitezele până se încălzește motorul). Astfel protejezi și motorul și ții și consumul cât mai jos. Caută să folosești cât mai puțin frâna și să anticipezi frânările sau opririle celor din fața ta ca să nu accelerezi inutil.
Cred că după ce înveți oleacă mașina îți dai seama singur cum e condusul economic și cum e cel sportiv.

QUOTE(cmres80 @ 19 Jan 2009, 22:11)
- mai grabit: treptele 1,2 pana la 60km/h, a 3-a pana la 90-100km/h, a 4-a pana la 140 km/h si a 5-a pana la 4200 de rot/min ca mai mult nu urca.

A 2-a până la 60? blink.gif Asta înseamnă deja raliu, nu grăbit. Cu a 2-a merg până în 50, a 3-a până în 70 iar a 4-a până în 90 iar a5-a merge cam până în 130, depinde cât de tare și de unde bate vântul. biggrin.gif Dar asta la mine înseamnă raliu și nu o fac decât o dată pe an, să mă bucur și eu de mașină. Mai mult de atât nici nu-i dau, mi-e milă de ea.

La mine am observat că cel mai bun consum îl scot cu 90 constant și mers economic. 90-100-110 e ok, dar ce trece peste 110 rupe stilul la consum.
Iar mersul subturat nu e ecologic ci dimpotrivă, arderile sunt incomplete și proaste, puterea motorului scade, suferă mașina, mediul și șoferul că-l zguduie. Nu merită.
gti98
Mda... Afla omu' in fiecare zi cate ceva nou! (de ex ca 3500Nm=2200CP sau ca 10 kg de mere=1,5 l tzuica...)

In primul rand, maximul de economie=uzura accelerata
Iar fac recomandarea de a deschide cartulia aia, "Dacia1300" de Mondiru & comp.; pe la inceput e dat un grafic al consumului functie de viteza, in treapta 4, unde minima e pe la 45-50km/h deci un pic sub 2000rpm (desi am citit diverse SF-uri pe forum, pentru cutia "standard" de 4 trepte, cel putin pana prin 1987, la 3000 rpm in a 4-a, masina avea cam 78 km/h)
Cum au subliniat si ceilalti: turatii joase si acceleratii "moi"=consum minim, dar...
Ungerea e cam la limita, racirea de asemenea (acum nu e problema dar va veni si vara!) iar la 1500 ai demaraj de martoaga obosita.
Turatia de cuplu maxim e aceea la care motorul se accelereaza cel mai repede (formula "de raliu" e urcarea la turatia de putere maxima (5000) iar la schimbarea vitezei "cazi" la turatia de cuplu maxim (3000-3500); aceasta maniera NU e economica!)

Mai gandeste-te ce inseamna economie, ca tot tu vei plati si reparatiile premature.

Toate cele bune!
Muttley
Pleci de pe loc cu motorul turat intre 1200 si 2000 rpm.
- usor: 1200
- moderat: 1600
- grabit (sau rampa): 2000

Schimbi din 1 in 2 intre 1500 si 2500 rpm.
- usor: 1500
- moderat: 2000
- grabit (sau rampa): 2500

Schimbi din 2 in 3 intre 2000 si 3000 rpm.
- usor: 2000
- moderat: 2500
- grabit (sau rampa): 3000 rpm

Schimbi din 3 in 4 intre 2500 si 3000 rpm.
- usor si moderat: 2500
- grabit (sau rampa): 3000

Din 4 in 5 intre 2500 si 3000 rpm.
- usor si moderat: 2500
- grabit (sau rampa): 3000

Precizare: cuplul maxim la motorul tau e pe la 3300 rpm. Personal, il apreciez ca fiind pe la 3000 rpm. In stadiul tau de-ncepator care se-ntreaba ce si cum trebuie sa faca pentru a consuma putin, n-ai ce cauta peste 3000 rpm. Intre 3000 si 5500 rpm mergi doar cu acceleratia IN PODEA, atunci cand ai nevoie de maxim de demaraj. Conduita preventiva insa te va priva de asemenea situatii, deci nu-ti bate capul.

bucatzel
Iti spun eu cum. Cu grija la trafic. Ca daca indrepti o tabla, te poti ca*a pe economiile care le faci din combustibil pe cativa ani in avans. Si dupa ce ajungi sa conduci decent (si nu, anu' ala de portocala nu-i suficient), atunci merita sa incepi sa studiezi economia de combustibil.

Si oricum, daca mergi cum ar trebui sa mearga un incepator (adicatelea mai incet) daca esti in treapta de viteza corespunzatoare, consumi oricum destul de putin.
Mr_Devil83
ideea e sa schimbi vitezele usor, fara aceelerari bruste si fara sa-i dai sprituri.

Incearca sa conduci calm, sa inveti sa nu tii din ambreaj masina pentru ca aici o sa manaci altceva si chestii de astea.

Nu o brusca, nu o forta, schimba pe la 2200 - 2500 de ture dar relaxat. In oras nu te grabi sa ii dai a 4-a pentru ca nu prea ai de ce.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.