Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Compresie+supape+tacheti
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
STORMTROOPER
Imi cer scuze ca incep un subiect nou, probabil s-a mai discutat, dar eu nu am gasit pe unde.daca cineva gaseste, este rugat sa-mi dea si mie link-ul.
De aproximativ 3 luni batrinica mea face figuri.Nu foarte urite dar nici nu mai merge asa cum mergea ea prin tinerete.Zis si facut, am pus bani la ciorap, si cum tot trebuia sa schimb capacul pompei de apa m-am dus la mecanic pt. Aceasta operatiune.
Cin am ajuns la el l-am rugat sa-mi dea chiuloasa jos si sa-mi verifice supapele si tachetii.
Am facut si un test de compresie si mi-au iesit urmatoarele valori:
Cilindru 1 : 6 sau 7 – nu mai tin minte exact
Cilindru 2 : 7 sau 8 - --------””----------------
Cilindru 3 : 9
Cilindru 4 : 9
Mi-a dat jos supapele si mi-a spus ca o parte dintre ele sunt arse.
Mi-a dat jos si tachetii, iar unul dintre ele era aproape gripat in locasul lui.Cind l-a scos partea dorsala a tachetului era bombata in interior, adica in sus, dupa cum a batut arborele cotit in el.
Acum intrebarea mea, catre cineva patit
Cum se manifesta un motor în care o supapa/mai multe supape nu merg corect.
Va multumesc anticipat.
CandyMan13
pai tu cum te manifesti cand nu merg toate rotitele?smile.gif)normal ca prost...simptomele sunt prea multe ca sa zica cineva exact la ce sa te uiti.sfatul meu:curata bine rampa(ungere desfundata),cumpara alte supape(topoloveni),tije si incearca sa aduci tachetii la normal sa nu mai fie bombati de la "arbore"(sa nu mai zici la nimeni asta),daca nu...altii:(sorry.
principalele simptome:lipsa de "putere",motor zgomotos,mers neregulat,intreruperi.
Minel
Din cauza faptului ca imi papa ceva ulei motorasu' meu (vreo 350 grame la 1000 km ) identificat o cauza semeringurile de la supape sunt varza, toate coapte , vreo 3 joaca pe coada supapelor,

Asa am decis ca inainte sa demontez chiuloasa de pe masina sa ii fac toate operatiunile necesare pe langa schimbarea semeringurilor ( curatare , spalare , refacere scaune supape ,etc )
Am facut si un test de compresie cu un compresometru facut de mine dintr-un manometru calibrat si etalonat de 16 bari (din acela in lichid gros ) o supapa unisens si o reductie care intra in locul bujiilor ,toate bujiile scoase, si cu clapetele de acceleratie si soc , complet deschise , si apoi dat la demaror vreo cateva secunde .
Valorile care mi-au iesit sunt urmatoarele :

cilindru-I- 10 bar
cilindru-II- 9,5 bar
cilindru-III- 10,5 bar
cilindru-IV- 10 bar

Apoi am introdus in fiecare cilindru vreo 2-3 lingurite de ulei ,pt a elimina eventualele pierderi de compresie pe la segmenti , valorile fiind :

cilindru-I- 10,5 bar
cilindru-II- 9,8 bar
cilindru-III- 11 bar
cilindru-IV- 10,3 bar

Din cate am inteles , valorile sunt bune,si diferente mai mari de 1 bar nu sunt intre pistoane ceea ce rezulta ca setul se uzeaza uniform, dar as putea sa suspectez in cazul acesta uleiul care il papa, sa il pape pe la segmenti ? huh.gif

Precizez, ca motorul trage de rupe, nu bate, nu nimic, porneste foarte bine, consum okey de carburant ,doar ca papa si ulei pe langa (Castrol 15W Magnatec )
Mr_Devil83
pai tu pe unde crezi ca papa berlina cel mai mult ulei? Fix pe la supape.

De aia scoateti vopi astia cu daciile cu simeringuri consum mai mic de ulei fata de noi, cei care nu avem montate acele simeringuri.
Merced
N-ai treaba cu segmentii, acu' o papa o cantitate infima si p-acolo, dar la ce compresie ai o sa mai mearga 100.000km daca il ingrijesti cum trebuie. Totusi tie parca nu-ti manca deloc 10W40. Trebuia sa pastrezi pana la urma indicele de vascozitate, daca producatorul, in speta ELF te-a speriat prin faptul ca se ambaleaza(sau si fabrica, nici nu stiu) la noi.
Pune semeringuri noi la supape si da-i bice in continuare! rolleyes.gif
Minel
Mda , am observat (am studiat un pic fenomenu ) ca in oras ,chiar si cu porniri dese (cele mai multe la rece ) si drumuri scurte nu prea papa ulei , dar in afara , cand ma mai dau la ea , atunci din cate am observat papa mai mult un pic ..... dry.gif
baranga
QUOTE(STORMTROOPER @ 18 Feb 2009, 19:05)
Cind l-a scos partea dorsala a tachetului era bombata in interior, adica in sus, dupa cum a batut arborele cotit in el.
*



a batut axa cu came,nu arborele cotit wink.gif
CandyMan13
smile.gif i'am zis si eu sa nu mai zica la nimeni...da deh' toata lumea invata biggrin.gif
ionut L.
spuneti-mi si mie atunci cand fortez masina, urc , plec mai tare in intersectie... scoate fum albastru de il vad in oglinda, mananca ulei pe la segmenti sau pe la supape? eu vreau sa schimb setul si din cauza asta va intreb
Minel
QUOTE(ionut L. @ 13 Mar 2009, 12:42)
spuneti-mi si mie atunci cand fortez masina, urc , plec mai tare in intersectie... scoate fum albastru de il vad in oglinda, mananca ulei pe la segmenti sau pe la supape? eu vreau sa schimb setul si din cauza asta va intreb
*



Fa un test de compresie , ar fi foarte indicat inainte de orice interventie la motor .... smile.gif

Eu asa am facut, vezi post 3 ,

Si cu fumul albastru in oglinda ma mult ca sigur ii de la segmenti , din pacate ..... dry.gif
payty
eu am facut azi un test de compresie, ca aveam impresia ca cilindrul 1 nu prea functioneaza cum trebuie (scoteam fisa si scadea destul de putin turatia - adica mai putin decat la 4 de exemplu).

stupoare : am 9 bari (pe toti 4 cilindrii), desi setul are cam 7-8000 de km si e nou, de uzina.
testul l-am facut cum trebuie, cu bujii scoase, motor cald, clapete deschise, compresograf in regula.

cand am pus niste ulei prin locasul de la bujie, presiunea a ajuns chiar si la 12-13 bari. (am facut doar pe 2 cilindri testul, dar cred ca rezultatele ar fi fost identice).

apoi, uitandu-ma la joja (din neglijenta nu am mai verificat nivelul la ulei de vreo 4-5 luni) am vazut ca aveam nivelul foarte mic la ulei - adica vreo 2 mm sub minimul admisibil. Presiune am (am pompa de ulei de renault 5 turbo) si asta m-a facut sa nu ma alarmez si sa nu ma uit la nivel. Mentionez ca in mod sigur se scurge pe undeva, adica motorul nu mananca ulei, ci se pierde, deoarece gasesc pete de ulei sub masina uneori.


acuma vin si intrebarile:

- cat de varza am facut setul asta daca am mers cu nivel asa mic la ulei?
- cat de mult a fost influentata compresia din cauza nivelului mic de ulei? - aici ma gandesc ca daca atunci cand pun ulei pe la bujie creste compresia, poate si invers, daca am nivelul corect in baie, compresia ar trebui sa fie mai mare decat acum, cum am eu, nivelul foarte mic.

Mentionez ca am mai facut compresia acum ceva timp (prin septembrie) si arata 10 bari pe toti cilindrii - iar de mers, nu merg foarte mult cu masina. - 3-4 mii de km de atunci.




emircea
depinde cum ai folosit masina. daca nu ai facut cu ea jaloane sau raliu si presiunea nu ti-a scazut sub minim, n-are absolut nimic. Daca cumva pompa a ramas fara ulei datorita diverselor forte induse de elementul dintre scaun si volan... nu vezi decat in timp sau daca desfaci motorul.
Minel
QUOTE(payty @ 22 Mar 2009, 22:47)
am 9 bari (pe toti 4 cilindrii), desi setul are cam 7-8000 de km si e nou, de uzina.

cand am pus niste ulei prin locasul de la bujie, presiunea a ajuns chiar si la 12-13 bari. (am facut doar pe 2 cilindri testul, dar cred ca rezultatele ar fi fost identice).

*



Parerea mea este ca iti pierde cumpresie pe la segmenti , deoarece dupa ce ai pus ulei , el a "etansat" scaparile de pe langa segmenti si de aceea a si crescut compresia .

In cazul meu ,inainte si dupa ce am bagat ulei, nu a fost diferenta decat de jumatate de bar, deci ,ar cam trebui sa iti dea de gandit ..... unsure.gif
Muttley
Imi dau si eu cu presupusul...

payty, ce zici... oare din cauza debitului si presiunii mai mari de ungere, nu-i posibil sa fi ajuns fortat mai mult ulei in rampa culbutorilor? Astfel, cantitatea de ulei in exces ce ajunge pe cozile supapelor a favorizat trimiterea acestui ulei in cilindru, rezultand arderea lui. Poate nu s-a scurs tot uleiul asta inapoi in baie pe la gaurile tijelor impingatoare...

Abia acum ma gandesc si eu... Totusi pompa aia de gtt trebuie sa asigure ungere la un motor de +110 cai (ma rog, cuplul ar conta aici, parca 150-160 Nm), adica film puternic de ulei intre cuzineti si fusuri, totodata si un circuit de ungere semnificativ mai mare (radiator + turbina), la asta adaugandu-se un regim termic al uleiului mai mare, adica vascozitate mai mica.

Ideea mea ar fi... Oare n-o fi pompa aia de ulei "prea capabila" pt motorul de dacie? frustrat.gif
Poate aberez, e doar o teorie...

Ma gandesc ca fie ai ars uleiul/l-ai pierdut, apoi din lipsa ungerii ai cam belit setul. Imi pare rau pentru problema ta sad.gif
nelu_1985
astazi un prieten mecanic mi-a spus cum a auzit odata la nustiu cine, ca dupa montajul unui set motor nou, respectiv terminarea rodajului, se desface motorul si se segmenteaza cu un set nou de segmenti de aceeasi marca cu cei montati precedent; personal nu sunt deacord cu aceasta "tehnica", voi ce parere aveti?
Muttley
E o prostie.
In timpul rodajului se realizeaza o "imperechere" a cuplei segmenti-camasa, uzandu-se cele doua elemente pana ajung sa se "pupe" corect.
Daca pui segmenti noi, procesul se reia. Rezultatul ar fi o rodare (uzare) dubla a camasii.
payty
asa, deci sa iau pe rand:


@minel:
M-ar interesa de la ce presiune ti-a crescut cu 0.5 bari, ca una e sa creasca de la 8 la 8.5 si alta de la 12.5 la 13. Daca e primul caz, atunci inseamna ca oricat ulei ai baga, tot nu etanseaza cum trebuie. Din cate am citit intr-un manual de reparatii de cielo, se baga putin ulei. Eu am pus mule - cam o seringa, adica vreo 10 ml.


@emircea: problema mea nu e in circuitul de ungere sub presiune. Presiune la ulei am avut, ca de aia nici nu m-am uitat la joja. Deci la arbore, culbutori si ax cu came nu imi pun problema ca s-ar fi uzat ceva. In schimb la setul motor, unde ungerea se face prin balacirea in baia de ulei s-ar putea sa fie problema, ca baia a ramas cu ulei mai putin. Azi am completat cu ulei, si am constatat ca lipseau de acolo cam 3/4 litri.

@muttley - nu cred ca e valabila presupunerea ta, deoarece

1. Nu conteaza presiunea, in rampa de ungere ajunge aceeasi cantitate de ulei dat fiind volumul constant al canalelor de acolo.

2. Am semeringuri la supape, deci, teoretic, pe unde sa se scurga uleiul in cilindru?

Uleiul l-am pierdut in mod sigur pe la baie. Cand am facut motorul, dupa ce l-am pus pe masina am fost fortat din anumite motive sa dau iar baia jos. Neavand cu cine sa mai scot tot motorul de pe masina, am dat doar baia, pe sub masina, iar la montare, probabil nu s-a etansat cum trebuie. Am mereu pete de ulei sub masina - invatare de minte, de acum ma uit mereu la nivel.

@nelu_1985 - mi se pare aberant - camasile trebuie sa se uzeze cu ACEI segmenti, nu cu altii. Practic in ce zici tu, dispare ideea de rodaj, adica dupa rodaj, pui iar alte piese noi, care nu sunt "acomodate" unele cu altele.


La vara am sa incerc sa pun o axa cu came de dacie (noua). Acum am una de renault 12 TS, care are timp de evacuare mai mare (270 RAC). Cand am facut prima data compresia, aveam 10 bari, dar culbutorii reglati la 0.3 (sau daca nu ma insel chiar 0.35) si ma gandesc ca poate si de aia o fi scazut.
Oricum, per ansamblu nu sunt multumit de axa asta, asa ca oricum vreau sa o schimb.
nelu_1985
si axa de dacie de 1.4 are tot 270*, iar in ceea ce priveste resegmentarea dupa rodaj, m-am "certat" azi toata ziua cu mecanicul ala, io-i ziceam ca nu e bine, el zicea ca o sa ai o compresie de nu poti invarti motorul - o prostie mai mare ca asta nu putea debita, bineinteles ca i-am explicat rodarea cuplului segment - camasa, oglinda odata facuta, lustruirea segmentilor intr-o pozitie...etc, dar n-am avut cu cine si i-am dat pace intr-un final
payty
azi m-am uitat intr-un manual de renault 12 (original) si am vazut ca presiunea de comprimare trebuie sa fie de 12.5 +- 0.5 bari. In manualul de dacie zice ca trebuie sa fie 10 +-0.5 bari.

Cum o veni asta, nu stiu... sau cei 10 bari se datoreaza diferentei dintre un set frantuzesc si unul romanesc...

Legat de axa cu came, stie cineva cati milimetri deschide supapa o axa de dacie? in manual nu zice nicaieri nimic.

Minel

QUOTE(payty @ 23 Mar 2009, 18:34)
asa, deci sa iau pe rand:
@minel:
M-ar interesa de la ce presiune ti-a crescut cu 0.5 bari, ca una e sa creasca de la 8  la 8.5 si alta de la 12.5 la 13.
*



M-am dat si Quote , biggrin.gif , pt mai multe detalii , vezi post #3
QUOTE(Minel @ 12 Mar 2009, 21:25)
Valorile care mi-au iesit sunt urmatoarele :

cilindru-I-  10 bar
cilindru-II-  9,5 bar
cilindru-III-  10,5 bar
cilindru-IV- 10 bar

Apoi am introdus in fiecare cilindru vreo 2-3 lingurite de ulei ,pt a elimina eventualele pierderi de compresie pe la segmenti , valorile fiind :

cilindru-I-  10,5 bar
cilindru-II- 9,8  bar
cilindru-III-  11  bar
cilindru-IV-  10,3  bar

*



Muttley
payty, nu ai reusit sa-mi infirmi teoria cu presiunea si debitul prea mari. Nu conteaza.

De ce spui ca nu esti multumit de axa aia??? Vezi ca axa de TS are aceeasi ridicare ca axa normala, adica de 5.5mm. De unde valorile alea ale tale pentru jocul culbutorilor??? blink.gif Trebuia 0.15 admisie, 0.20 evacuare. Si tine cont, abaterile mici de reglaj induc diferente mari de timp de deschidere la supape. De exemplu, anularea totala a jocului conduce la un timp de deschidere de peste 300*RAC (m-am convins personal de chestia asta, incercand sa masor unghiul de deschidere la axa mea pe strung, cu comparatorul).

Cand am masurat compresiile la motorul meu de 1.4 acu' vreo 3-4 ani aveam pe toti cilindrii 13.

Nelu, axa de dacie are 262/260 grade. Cea de TS 264/270 grade.
payty
@muttley

In manualul de renault 12, ridicarea la supape e 7.43 dupa cum se vede in poza atasata.

Nu imi place axa asta cu came din mai multe motive:

1. Ridicarea e mai mica decat la cea de dacie - din cate scrie in cartea lui Mondiru, aia de dacie are 8.15 mm.
2. ca si admisie, e identica cu cea de dacie, deci pt 10 grade la evacuare nu cred ca se castiga mult, poate chiar se pierde datorita ridicarii mai mici

3. Nu e noua.

4. camele sunt inguste, ceea ce, corelat cu tachetii romanesti, s-ar putea sa ii uzeze mai repede si de aici mers incorect al motorului.


Apropo de ce ziceai tu cu culbutorii, acum ii am reglati la 0.2 admisie si 0.25 evacuare, reglaj facut cu motor cald.

10 bari aveam cu reglajele de care ziceam mai sus, adica 0.3 sau 0.35. Le-am facut asa initial cand am facut rodajul la motor, si apoi au ramas asa o vreme.

Ma gandesc sa nu fie si compresograful de vina. Are o supapa unisens, dar arcul e destul de tare si ma gandesc ca poate se mai pierde si din cauza asta din presiunea maxima.



@minel- de fel de supapa unisens ai folosit? de unde ai luat-o? Ma gandesc sa modific compresograful pe care il am inlocuind supapa aceea cu una cu arc mai slab.
brigada_diverse
QUOTE(nelu_1985 @ 23 Mar 2009, 17:41)
astazi un prieten mecanic mi-a spus cum a auzit odata la nustiu cine, ca dupa montajul unui set motor nou, respectiv terminarea rodajului, se desface motorul si se segmenteaza cu un set nou de segmenti de aceeasi marca cu cei montati precedent; personal nu sunt deacord cu aceasta "tehnica", voi ce parere aveti?
*




sa nu fi incurcat el borcanele si sa nu fi inteles bine...
la companiile care foloseau mult masinile, veneau niste "seturi de rectificare" constand in segmenti un pic mai mari, sa isi formeze suprafere noi pe camasi si sa le rascheteze...daca nu i-o fi povestit de asta, nu stiu la ce se refera
oricum la rece nu are motorul etanseitate completa ca sa ai presiune mare
Minel
QUOTE(payty @ 23 Mar 2009, 20:35)
.
@minel- de fel de supapa unisens ai folosit? de unde ai luat-o? Ma gandesc sa modific compresograful pe care il am inlocuind supapa aceea cu una cu arc mai slab.
*




Am folosit o valva de camera de masina cu ventilul propriu-zis , montata cu sensul orientat sa retina presiunea , practic am "sustras" valva din camera de dacie si am inseriat-o ansamblului de masurat si cam atat !
Muttley
Mda, eu am zis 5.5mm referindu-ma la inaltimea maxima a profilului ridicator de pe cama. Ca la supapa e mai mult, asta-i clar si se datoreaza parghiei culbutorului.

1) Nu te lua dupa Mondiru. E plina de erori cartea aia. Ia-o asa... Cum ar putea o axa mai performanta decat originalul sa aiba ridicare mai mica?!?

2) Admisia e mai mare cu 2 grade. Nu se pierde nimic, pentru ca, repet, ridicarea e aceeasi.

3) Masoara-i uzura. Subler pentru cama, micrometru la paliere.

4) Camele-s la fel de inguste ca la axa de Dacie. Numai Alpine are camele mai late. Tachetii nu se vor uza, aia trebuie sa se roteasca-n functionare, cum cama calca excentric pe ei.


Ce ai folosit tu nu e compresograf ci compresmetru tongue.gif

cristitrantea, in bajbaiala lui a facut o observatie buna. Compresiile le-ai masurat cu motorul cald, da' CALD sper...

PS: cu 3/4 litri lipsa din baie n-ai patit nimic. Diferenta dintre marcaje e de 1 litru. Ai scapat a scapat.gif
brigada_diverse
cristitranca, corecteaza si tu acolo
si mai spuneau cu clapeta de acc complet deschisa...
Muttley
Ma rog.
payty
ma gandesc ca or fi modificat si romanii axa de dacie, ca totusi la 1.3 si 1.4 s-a folosit aceeasi axa.La 1.6 era cazul sa faca totusi ceva. Si cum e mai la indemana sa modifici ridicarea decat profilul, poate au facut asa. Imi pare rau ca nu am pastrat axa veche pe care o aveam in motor, ca sa ma uit la ea cum e. Am aruncat-o la gunoi ca era praf.

Legat de came, ele sunt mai late la axele noi, ca la Alpine, asta stiu sigur dupa axa pe care am scos-o eu din motorul vechi de pe masina.

Compresia am facut-o cu motorul cald si clapeta deschisa. Dupa ce am adaugat ulei cat era nevoie (in baie, nu in cilindru biggrin.gif ), parca a mai crescut cu vreo 0.3-0.4.

Muttley
Asta cu camele mai late la motoarele mai noi (1.6) n-o stiam blink.gif
Axa din motorul meu de 1.4 le avea inguste si n-are uzura deloc (n-am aruncat-o).
S-o fi recurs la treaba asta din cauza materialului prost.

Mai imi ramane o singura idee... La montajul setului ai respectat indicatia "TOP" de pe segment (daca exista)?
Segmentii au o usoara conicitate...
payty
chestia cu "top" nu pot sa o zic sigur ca nu am pus eu segmentii pe pistoane.

M-a ajutat la facut motorul un unchi al meu care lucreaza la dacia si in particular mai face si motoare pe la diversi. Cred ca a facut zeci pana acuma, deci banuiesc ca nu a uitat sa puna segmentii cum trebuie. Oricum compresie mica am la toti 4 cilindrii, deci e exclus sa fi gresit peste tot.

Am sa mai incerc sa reglez inca o data culbutorii - de data asta cu 0.15; 0.20 - desi, cum ziceam, daca bag ulei, compresia ajunge imediat la 12-13.

Acum am la culbutori 0.2; 0.25.
diaconuliviu
QUOTE(nelu_1985 @ 23 Mar 2009, 17:41)
astazi un prieten mecanic mi-a spus cum a auzit odata la nustiu cine, ca dupa montajul unui set motor nou, respectiv terminarea rodajului, se desface motorul si se segmenteaza cu un set nou de segmenti de aceeasi marca cu cei montati precedent; personal nu sunt deacord cu aceasta "tehnica", voi ce parere aveti?



QUOTE(Muttley @ 23 Mar 2009, 17:47)
E o prostie.

CORECT

QUOTE(cristitranca @ 23 Mar 2009, 20:46)
sa nu fi incurcat el borcanele si sa nu fi inteles bine...
la companiile care foloseau mult masinile, veneau niste "seturi de rectificare" [...]


Posibil si asta dar mai e un "curent" aparut inainte de 1989; acest curent se datora lipsei de seturi motor de calitate. Ca atare, seturile veneau cu segmenti moi, slabi calitativ. Unii faceau rost pe linga set de segmenti cromati, etc.

Camasa noua are pe ea acele urme de honuire care, ca actiune secundara se comporta ca un smirghel asupra segmentilor. Segmentii fiind de calitate slaba, se uzau prin rodaj uneori.
Din cauza asta, pe perioada rodajului se foloseau segmentii moi care se uzau dar care netezeau urmele de honuire dupa care se punea o a doua pereche de segmenti ca sa se pastreze stratul din crom.

Dar asta e curent apus de mult, teoretic. Practic, e dupa cum ai noroc (de unde cumperi setul, cine il produce, etc.

Am vazut 5 seturi din care prin reimperechere abia s-a putut reconstitui un set bun si in cote. Dupa o perioada a "rasuflat" de la cineva care lucra la acel SRL (prin anii 92-93) ca acel SRL turna camasi din "ce fonta pica la zar", adica nici vorba de identitatea camasilor ca si material dupa eventuala imperechere, sa nu mai vorbim de pus pete de vopsea cu ochii la tigara si nu la piese, etc.
Au falimentat linia rapid.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.