Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Sistem evacuare cu EXUP pe Solenza
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Solenza > Imbunatatiri - Dacia Solenza
Catalin Iordan
In curand o sa implinesc 18 ani si sper sa fac rost de o Solenza la care as vrea sa lucrez un pic. Bineinteles, o evacuare sport e vitala smile.gif dar niste cai in plus nu strica. M-am documentat un pic si am dat peste un articol despre evacuarile folosite in anumite motociclete Yamaha, EXUP. EXUP este un sistem de valve folosit pentru reglarea presiunii din sistem, sporind cuplul dezvoltat la turatii joase).

The exhaust ultimate power valve (EXUP) is a device fitted to select Yamaha motorcycles (FZR, YZF, XV1900, R series,MT-01) that constantly adjusts the back pressure within the collector of the exhaust system to enhance pressure wave formation as a function of engine speed. This ensures good low to mid-range performance. At low engine speeds the wave pressure within the pipe network is low. A full oscillation of the Helmholtz resonance occurs before the exhaust valve is closed, and to increase low-speed torque, large amplitude exhaust pressure waves are artificially induced. This is achieved by partial closing of an internal valve within the exhaust — the EXUP valve — at the point where the four primary pipes from the cylinders join. This junction point essentially behaves as an artificial atmosphere. The alteration of the pressure at this point controls the behavior of reflected waves at this sudden increase in area discontinuity. Closing the valve increases the local pressure, inducing the formation of larger amplitude negative reflected expansion waves. A servo motor controlled by the ECU opens and shuts the valve. The EXUP valve operation goes from being almost fully closed at idle speed, through to being fully open at 9000 to 11000 RPM (2500 RPM for XV1900).

Conceptul nu pare prea complicat dar partea cu servo motorul controlat de ECU este greu de realizat. Sunt curios daca ar merge conectat direct la axa cu came si sincronizat. Nu prea am incredere in electronicele pentru motor facute de mantuiala smile.gif.
Este necesara modificarea supapelor de evacuare pentru o configuratie EXUP?
In ce conditii se poate pune asa ceva, cati cai se pot scoate, cat ar costa, unde se poate face asa ceva dar mai ales cat de FIABIL poate fi?
slider2
fiabila, ca fiabila, dar cat costa te-ai gandit?? e posibil ca suma pe care o dai pe masina + costul acestui sistem, sa fac cat o masina mai sport din fabrica. adica una pentru care nu ar trebui sa umblii la sistemul de franare, la suspensie, la jante si anvelope.
mai gandeste-te....
klaus
Nu tot ce zboara se mananca si nici tot ce straluceste este aur
BoomPunk
Desi pare ca nu lucrezi la Dacia...aici chiar ai avut dreptate.
adicorbos
dar nu descurajati acum omu`, poate este cineva pasionat care poate sa reuseasca asa cava, cedaca e dacie? o sa te dea pe spate cand o sa vezi dupaia cum merge wink.gif la o masina sport stii la ce sa te astepri, da` la o dacie o sa ramai cascat
mult succes colegului nostru
slider2
@adicorbos daca noi spunem ca aceasta modificare implica mai multe lucruri decat pare la prima vedere, asta nu inseamna ca el nu-si poate monta asa ceva pe masina. iniatorul ne-a cerut parerea, si noi ne-am exprimat-o, el poate sa tina sau nu cont de ea.
am mai spus-o in multe topicuri in care s-a atins acest subiect despre cresterea masiva a puterii solenzei:
solenza este o masina buna, cu costuri de achizitie si intretinere mici, cu un minim de dotari, are si avantaje dar si bube, dar este o masina decenta care te duce in conditii decente de la a la b. sunt de acord cu o resoftare, un filtru aer sport, un traseu de evacuare sport, dar nu-i cereti mai mult.
pe unii care au mai condus si alte masini chiar nu-i inteleg, dar initiatorului nu-i imput asta pentru ca nici nu are carnet, bubele masinii se simt si in versiunea standard, dar modificata?!?! eu compar solenza cu meganeul din semnatura. la ora actuala au cam acelasi pret la sh. si nici meganeul nu e cine stie ce masina, are si el bile negre, dar totusi fata de el, solenza sufera rau de tot la capitolul stabilitate si putere de franare.
imposibilitatea de a opera modificari la aceste capitole, datorita inexistentei de piese aftermarket pentru solenza, duce la aceste pareri contra despre imbunatatirea puterii motorului.
plus ca vine si partea economico-financiara.... de ce sa cumpar o masina, in care sa investesc niste bani, constand in modificari la partea mecanica, mai exact la puterea motorului, sa obtin o masina nesigura pentru mine in primul rand (nu mai zic de ceilalti participanti la trafic), o masina al carui motor s-ar putea sa se duca naibii foarte repede pentru ca nu a fost conceput pentru asa ceva; in loc sa cumpar o masina cu un motor ceva mai potent din fabrica. este logic ca aceasta varianta e mai buna pentru ca acea masina mai potenta a fost proiectata de niste ingineri cu multa scoala in spate, a fost testata si paratestata, pentru a se vedea cum se comporta in toate situatiile posibile.
deci aproape in aceeasi bani ca o solenza standard imi iau un megane1 (hatcback, coupe/cabrio, sedan, break de care vrei) cu motor 1.6 16v, cu dotari mai multe si mai importante ca o solenza (in special abs). iar in cazul in care mi-as lua o solenza si as vrea sa mai bag aproape 3000euro in tuning, mai bine imi iau un astra coupe bertone care are si 190cp (220cp varianta opc) din fabrica.
din pura pasiune, daca nu ar conta partea financiara (adica daca as fi un fel de poponet la bani) mi-as trage o dacie, pe care as tuna-o profesionist si as face-o devoratoare de m3-uri la semafor. cred ca mai toti avem aceasta fixatie pe creier, dar va ramane la stadiul de vis copilaresc.
dar si in acest caz, si in cazul initiatorului mai intervine o chestie, si anume omologarea rar. legislatia din tara noastra nu prea permite pasiunea pentru modificarea masinilor, si nu vei putea omologa niciodata o astfel de masina. poate doar ca prototip, dar si asa e foarte complicat.
Catalin Iordan
N-am zis ca vreau sa transform solenza in veyron biggrin.gif .
Am intrebat in ce conditii se poate pune asa ceva si daca este fiabil.
Nu ma astept la 100CAI+ blink.gif numai din evacuare;nici nu vreau. Sunt multe chestii care pot mari viteza maxima/ acceleratia / deceleratia / senzatia la condus...
Iar costurile... sa zic ca le pot face cu bani foarte putini tongue.gif .
E amuzant sa te intrebe tipu cu bemveu' cu ce .... l-ai intrecut si tu sa-i arati ce ai sub capota si sa-i spui ca e facuta de tine.
Am cerut doar pareri.
Poate nici nu o sa umblu la motor si ma rezum doar la modificari la caroserie. Mi-am facut deja cateva schite care arata foarte bine. Asta poate in alt topic smile.gif)
pskint25
in primul rand ar trebui sa ai notiunea flexului, sudatului si a geometriei in spatiu. si un atelier. si bani sa cumperi insistem in cazul incare nu ai indemanarea sa iti faci singur un sistem exup. si creier sa faci legaturile valvelor/actuatorilor sa actioneze sub un timing precis. efortul depus cred ca este similar sau mai mare cu implementarea unui mic turbo sau compresor pe evacuare dar rezultatele nici macar nu se compara.
daca nu te astepti la 100+ cp atunci de ce ai face-o? daca nu sari de suta de cp nu prea dai praf la germane..si sistemul ar fi jos fata de motor si de abia s-ar vedea ca sa il arati smile.gif.
Deceleratia si senzatia la condus nu maresc viteza maxima (cel putin in sistemul inertial cu care ne-am obisnuit noi, cel newtonian). Viteza maxima nu da praf la germane.Cel putin nu cu suspensiile si cu caroseria asta.
Si ai fi suprins sa afli ca puterea la roata e aproximativ o treime din puterea bruta emisa de motor. o mare parte din puterea motorului este absorbita de admisie si de evacuare, care imbunatatite (nu in fata blocului) pot creste randamentul motorului cu multi cai putere (ar sari de suta).

Rezuma-te la modificari de caroserie. Daca incepi sa iti exprimi exaltarea fata de coada de rechin iti recomand sa nu. Oi sa fi luat in balon. Mai mult.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.