Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Franele imi fac suprize de iepuras!
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
livacana
Salut! Am o dacia break din 1993 si am avut ceva probleme cu franele.sa va explic mai detaliat. la un moment dat raman fara frane,intru la service, acolo schimba garnituri ambele etriere,placute de frana,cilindrii spate care erau aproape blocati( si din cauza asta ferodourile sau uzat inegal),pompa de frana si implicit tot lichidul(pompa frana dublu circuit). Ieri am avut o surpriza cand am fost nevoit sa fac o franare de urgenta si am sesizat ca pedala se inmuiase( nici inainte nu reuseam sa o fac sa tina mai sus de jumatate decat dupa pedala dubla la franare,si chiar si atunci parea elastica,dar totusi tinea,acum aproape e de podea).Imi puteti da un sfat ce credeti a fi? Mentionez ca de atunci nu am parcurs mai mult de 1000 de km.Am incercat si sa ridic usor frana de mana in speranta ca este de vina distanta intre saboti dar pedala nu se modifica deloc. am observat ca exista o scurgere destul de urata pe la garniturile de cauciuc care mentin rezervorul prins in pompa. si cum sa ridic pedala mai sus de jumatate..Va rog sa imi dati un sfat....O zi buna
cibi25
salut si eu am avut o problema asemanatoare cu franele pe spate tot asa am schimbat garniturile si nu au tinut decat un drum de la Botosani la Tulcea unde am cumparat cilindri noi si iam schimbat si acum nu mai am probleme. Daca iti ei cilindri noi evita cei de asam sau conex nu sunt deloc buni.
livacana
scuze,am uitat sa mentionez ca cilindrii sunt noi...dar nu imi aduc aminte ce marca erau...eu mai degraba ma gandeam la ferodouri sau pe la garniturile rezervolui de lichid de frana decat cilindrii.....oricum..ms pt sfat,o sa ma uit cu atentie...
ydaniel
marca pieselor??
Adrian_Boy
Lasi masina nemiscat o zi, poate chiar doua, apoi te bagi pe suba dansa, observi eventualele scurgeri de lichid de frana pe interiorul jentilor, dar sa nu uiti si de limitator, bagi un ochi si acolo.
Scurgeri mai poti sa ai scurgeri si pe la pompa de frana, conductele nu sunt infiletate bine (acelea se infileteaza oarecum tare, dar niciodata exagerat).

E bine sa vezi ce marca pieselor montate pe masina, cele noi, unele sunt de toata jena, mai bine cauti mai mult, eventual evita service-urile care-ti pun tot felul de piese ieftine si proaste, cauta un musulica mai priceput wink.gif , asta pana inveti tu, ce si cum smile.gif

LE> mai sunt si N topicuri referitoare cu subiectul franelor biggrin.gif
kog
1. Cauta pe la toate conductele (intrari in etrieri, pompa, cilindri, racorduri flexibile) sa nu ai scurgeri de lichid. Daga gasesti asa ceva inlocuieste conducta sau piesa respectiva, depinde la care s-a dus filetul
2. Re-reaeriseste circuitul de franare. Daca vrei sa o faci acasa gasesti aici n+1 threaduri despre aerisit frane.
3. Daca nici asa nu se rezolva problema, ramane pompa de frana singura vinovata(garnituri slabe, refuleaza, nu mentine presiunea in sistem. Pompa de frana se repara deobicei prin inlocuirea cu una mai buna(asta daca gasesti una mai buna.
4. Despre scurgerea de lichid de la rezervor nu ar trebui sa iti faci probleme, se rezolva usor cu infasurarea stuturilor cu banda de teflon. Nu asta e cauza franarii ineficiente dar trebuie rezolvata

Succes!
neajiji
Ba fix 4. este! Cumpara 2 garnituri dintr-un cauciuc cat mai tare pt borcanelul de lichid de frana si nu o sa mai curga pe acolo. Chiar daca pompa este noua garniturile acelea sunt cele mai infecte cu putinta. Fa asa cum am zis si sa vezi ca rezolvi o problema mare cu 2 lei.
kog
pompa are voie sa refuleze lichid in rezervor? Daca lichidul curge din rezervor nu ar trebui sa aiba treaba cu franele, eventual daca pierde lichid pe undeva si ramane borcanu ala gol, in rest...
livacana
am inteles,multumesc pentru sfaturi,dar ma mai gandeam la o problema....servofrana: nu scoate nici un zgomot,dar poate k nu poate baga destula presiune decat cand ajunge mai jos? e posibil, nu prea cunosc mecanismul de funtionare al ei...




Hristos a inviat
neajiji
QUOTE(kog @ 19 Apr 2009, 22:32)
pompa are voie sa refuleze lichid in rezervor? Daca lichidul curge din rezervor nu ar trebui sa aiba treaba cu franele, eventual daca pierde lichid pe undeva si ramane borcanu ala gol, in rest...
*



N-ai inteles, ce a zis el, ii curge lichid printre garnitura de la borcanel si borcanelul propriu zis din cauza unor garnituri prea moi si nu recomand deloc banda aia de teflon pt ca stiti bine ce proprietati corozive are lichidul de frana.
QUOTE(livacana @ 20 Apr 2009, 09:24)
am inteles,multumesc pentru sfaturi,dar ma mai gandeam la o problema....servofrana: nu scoate nici un zgomot,dar poate k nu poate baga destula presiune decat cand ajunge mai jos? e posibil, nu prea cunosc mecanismul de funtionare al ei...
Hristos a inviat
*


Adevarat a Inviat!
Nu trebuie sa scoata niciun zgomot, doar sa faca apasarea usoara a pedalei de frana.
zbf
dap, si eu am avut o problema cu franele, am pus o frana brusc, si se auzea un harait la franare radmasa.gif

cea din stanga-cea noua, cea din dreapta-a mea (placute de frana)

[attachmentid=1627517191] radmasa.gif
kog
ce marca e cea care a ramas fara materialul de uzura?
livacana
scuze kog..nu inteleg la ce te referi....
ct-03-tvy
QUOTE(zbf @ 20 Apr 2009, 10:59)
dap, si eu am avut o problema cu franele, am pus o frana brusc, si se auzea un harait la franare  radmasa.gif

cea din stanga-cea noua, cea din dreapta-a mea (placute de frana)

[attachmentid=1627517191]      radmasa.gif
*



inseamna ca ai discu inca in cote, de nu ti le-a scuipat afara laugh.gif,
ydaniel
eu am scos o placuta care avea 5mm grosime:)
uzura minim admisa este de 7mm.
zbf
nup, spre norocul meu nu avea nimic discul, caci nu am mai plimbat-o pana nu am rezolvat wub.gif
giani.cosmin
Eu am renuntat la pompa de frana de tip servofrana, am pus una mecanica clasica cu simplu circuit. si am scapat si eu de aceeasi problema ca a ta. Insa acum am alte probleme franeaza prea bine si chiar la un momentdat merge infranata ( lucru neplacut) mentionez ca masina mea a stat un an jumate pe dreapta.

si servofrana o pui doar cand mergi sa-ti faca verificarea, in rest eu zic sa o schimbi cu una clasica, cat apesi pe pedala atat franezi, si iti zic ca atunci iti va prinde frana mai sus.

Bafta!
Minel
Scuza-ma ca intreb dar exista pompa frana tip " servo-frana" ... huh.gif

Si tu crezi ca, din cauza servofranei ai avut inainte frane proaste... servo DOAR ajuta la usurarea apasarii pedalei si ATAT , nu are nici o treaba ca nu iti tin franele ...
rusu_i
aveti idee de ce cand calc frana sa incetinesc (la semafor de exemplu, ambreiaj+frana) scade turatia pana pe la 600 rpm si cateodata se opreste si motorul? de aseara imi face figura asta si azi la vreo 2 semafoare o murit motoru, iar cand am ajuns acasa, pe loc cu motorul la relatiu calcam frana si scadea turatia de la 800 la 5-600 si dadea sa moara.
pompa de frana e noua de autonova, etrierii sunt Pulsor (nu sunt blocati, ii am de anul trecut), limitator de uzina (de 8 luni) si cilindrii spate is de uzina autonova aproape de 1 luna, iar servo e comefin de 2-3 ani pe masina.
ce poate sa fie ?
PH-06-BOA
Ivacana, m-am enervat chiar de cand ai scris ca ai intrat in servis, si am inceput sa vad dublu.N-am baut, ca nu prea ma atrage. Doctorul spune : - Domnule, daca mai bei, ai sa orbesti
- Nu-i adevarat, cand beau, vad dublu !

Ia mai citeste ce spune si Adrian, si cati or mai fi... de servis.Pai mai aveai un pic si-ti schimba toate masina.
Du-te peste ei, cu factura, si trage-i de toate alea, pana-ti face masina. Ameninta-i cu preme, flecme , ce vrei tu, si nu te lasa dus in eroare de explicatii cum ca ar fi trebuit sa stai in dreapta cand pui frana, si ca roata de rezerva tine mai putin, ca asa trebuie... Doamneeee, ce papagali !
Atentie la placute, ca sunt unele care au suportul metalic, de vreo 2,5 mm fata de aproape 5 cat e normal, si la franare se frange in jurul pistonului, crapa compozitia datorita suprafetei mici de contact (facandu-se scoverga, capetele se indeparteaza de disc si nu apasa decat ce-i sub piston ), compozitia de ferodo zboara, si ramane tabla goala. Dar nu ramane, ca pleaca si aia , pe langa disc si suport, si-si rupe omu' gata' . Iata ce agreeaza RAR-ul fabricantilor, ca si rulmentii cu distantier de plastic intre bile. La franare se incalzeste , iese dintre bile intre rulmenti, toate bilele se strang in partea de jos, si...cum face roata? Dar la o viteza mai mare? E ceva voit, pusi pe batjocora. Pe piese e o eticheta mica - avizat RAR- nu-i tot ala din drum , atotstiutorul si facatorul?
diaconuliviu
Stii cit costa eticheta aia mica? destul de putin, asa ca...La fel si cutiile cu "piese de origine". Se cumpara ca si carnetele-facturier. Daca asta iti spune ceva, ai aflat si misterul "agrearii" RAR.
argon
n'are cum sa iasa colivia bilelor chiar daca e din plastic, e inchisa pe ambele parti.
neajiji
QUOTE(rusu_i @ 24 Apr 2009, 11:32)
aveti idee de ce cand calc frana sa incetinesc (la semafor de exemplu, ambreiaj+frana) scade turatia pana pe la 600 rpm si cateodata se opreste si motorul? de aseara imi face figura asta si azi la vreo 2 semafoare o murit motoru, iar cand am ajuns acasa, pe loc cu motorul la relatiu calcam frana si scadea turatia de la 800 la 5-600 si dadea sa moara.
pompa de frana e noua de autonova, etrierii sunt Pulsor (nu sunt blocati, ii am de anul trecut), limitator de uzina (de 8 luni) si cilindrii spate is de uzina autonova aproape de 1 luna, iar servo e comefin de 2-3 ani pe masina.
ce poate sa fie ?
*



a murit pompa de servo, schimb-o. Daca calci frana pana la podea iti mai moare motorul?
ydaniel
dacia cu mas nu are pompa de servo:)
rusu_i
pe loc daca calc pedala pana in capat scade turatie de la 8 la 600. daca fac mai multe pedale pe loc scade turatia si da sa moara, iar in mers apas pe ambreiaj si fac o pedala de frana si tin apasat iar turatia scade si motorul da sa moara, de multe ori iau imediat piciorul de pe frana si ciupesc putin acceleratia sa se tureze, apoi iar calc frana.
e dusa servo?
Minel
Din pacate cam da, dar verifica supapa unsens de la servo , poate scapi ieftin ...
neajiji
minel daca ar fi supapa tot timpu ar avea turatia aiurea chiar fara sa calce frana. oricum merita incercat ca doar nu costa...
diaconuliviu
QUOTE(rusu_i @ 27 Apr 2009, 16:18)
pe loc daca calc pedala pana in capat scade turatie de la 8 la 600. daca fac mai multe pedale pe loc scade turatia si da sa moara, iar in mers apas pe ambreiaj si fac o pedala de frana si tin apasat iar turatia scade si motorul da sa moara, de multe ori iau imediat piciorul de pe frana si ciupesc putin acceleratia sa se tureze, apoi iar calc frana.
e dusa servo?
*


Faptul ca pe loc doar scade la 600 si nu moare iar in mers da arata defect combinat: servo cu scapari (posibil numai "simeringul" frontal) si nivel mic in CNC.
Mai poate fi una: apesi pedala, te apleci si ridici contactul de stop-frina. Daca turatia nu mai scade, posibil relanti mic combinat cu consum marit pe circuitul de stop-frina.
rusu_i
cnc-ul e reglat acum 1 luna, reglat plutitorul (e din plastic) la 7mm cand inchide cuiul poantou si la 13mm cand e deschis.
se poate schimba acel simering?
anul trecut cand am schimbat pompa, am verificat capul desurubabil al tijei ce iese din servo sa actioneze pompa,faceam pedale iar cand iesea tija, scotea si un jet mic de aer pe langa tija, nu e bine lucrul asta, nu?
diaconuliviu
Daca mai gasesti kit reparatie servo, in el se afla acel simering. Atentie la siguranta care tine simeringul pe servo, in kit nu se da asa ceva, iar daca o deteriorezi pe cea existenta, cam greu de gasit alta.
rusu_i
nam gasit kit reparatie servo, dar am luat supapa unisens si furtun si surpriza blush.gif turatia nu mai scade sub 800 cand franez si nici cand stau pe loc si apas frana.
neajiji
norocos
argon
dar totusi scade putin? daca da, n'ar avea voie, mai da-i amestec din surub, dar nu atat de mult cat sa creasca turatia la apasarea franei.
Minel
QUOTE(neajiji @ 27 Apr 2009, )
daca ar fi supapa tot timpu ar avea turatia aiurea chiar fara sa calce frana. oricum merita incercat ca doar nu costa...
*



Trebuie sa recunosti ca am fost inspirat la acest sfat dat ... blush.gif , care de altfel a fost si cel mai putin costisitor ...

@Argon

La apasarea franei , se aprind stopurile spate, daca mai are si un stop suplimentar de frana , sunt in jur de 60W consum , care , teoretic duce la infranarea alternatorului datorita acelui consum , rezulta mai departe o scadere a turatiei ... nedumerire.gif
neajiji
ce-i al tau, e al tau ce sa mai zic acuma tongue.gif da eu o zisesem ca am patit-o cu supapa si mergea neregulat tot timpul nu numai la franare
Minel
Ai incercat si sugrumarea furtunului , si daca da , cum functiona, daca nu se simtea nimic , nu avea treaba servo sau acea supapa unisens care ai schimbat-o de buna ..

argon
60W nu se simt. abia se simt 150 W, ~100 rpm.
PH-06-BOA
Imposibil. Mumai daca ar avea motor de locomotiva. 60W inseamna aproape 5A . Cine-i produce, mama? I-a trecut vremea. Ati incercat sa invartiti cu mana un alternator care are un consumator de 60W, adica un bec de far? Se invarte tot atat de greu, ca si cand ai pedala la o bicicleta(nu la vale).
argon
imposibil ce? adica incerci sa ma convingi ca turatia nu imi scade cu maxim 100 rpm cititi pe turometrul digital, la cuplarea unor consumatori de 150W? am zis maxim, ca practic nu sunt 50-60 rpm, si sa cuplez tot ce se poate, 3-400W si nu scade cu mai mult de 200 rpm, fizic si mecanic e imposibil.

150W e 0,15 kw, motorul la ralanti cat are? 6, 8 kw? chiar asa tare se simt 0,15 kw? sa fim seriosi, am mai auzit la unii ca merg cu farurile stinse ziua ca sa consume mai putin, esti dintre aia? blush.gif
rusu_i
QUOTE(Minel @ 28 Apr 2009, 11:36)
Ai incercat si sugrumarea furtunului , si daca da , cum functiona,  daca nu se simtea nimic , nu avea treaba servo sau acea supapa unisens care ai schimbat-o de buna ..
*



pai am sugrumat furtunul cu un cleste si parca motorul mergea mai rotund, iar dupa ce am pus furtun nou si supapa mergea mai rotund ca inainte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.