Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: sa fie unghiu de fuga
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
the fast and furious


Salut,
Cand am schimbat cauciucurile pe fata in noi 08 , cele pe care le aveam pe masina si facusem aprox 10 000 km cu ele ( Debica navigator 2 ) , in afara de faptul ca erau la martorii de uzura prezentau si o uzura pronuntata pe una din muchii si asta se intampla la ambele. Atasez o poza mai jos cum s-ar prezenta in momentu de fata.
Intrebarea mea este:
sa ma duc sa fac unghiul de fuga ? Ar schimba asta cu ceva in bine , si as preveni o uzura asemanatoare la cauciucurile astea noi pe care le am acum.
Mentionez ca - masina merge drept fara sa traga niciunde
- acum 1 luna la ITP au spus ca nu am joc de nici un fel la directie.
- ultima data unghiu l-am facut la ITP u de acum 2 ani si ceva.

Ma gandeam sa ma duc mai tarziu sa fac unghiu, fiindca vroiam sa mag vaselina calumea la directie fiindca e cam greoaie si daca se modifica ceva sa nu dau banu de 2 ori.
Astept pareri,
argon

daca ce se vede in poza e vazut din fata, nu are treaba fuga, eventual daca e vazut de sus.
ag02cws
10 000 de km este foarte putin chiar si pt cauciucurile din fata. Trebuie verificate unghiurile neaparat.
Muttley
QUOTE(argon @ 10 May 2009, 19:29)
daca ce se vede in poza e vazut din fata, nu are treaba fuga, eventual daca e vazut de sus.
*



Vazut din fata se cheama "unghi de cadere" sau "unghi de carosaj".
Vazut de sus se cheama "convergenta".
Ambele-s potentiale vinovate de uzurile tale.

Dar tind sa cred ca ce ai facut tu-n poza-s rotile vazute din fata, adica unghi de cadere prea mare.

De duci la reglaj unghiuri, iar acolo se va vedea ca masina ta-i iesita din parametri. Rezolvare - deformarea lonjeroanelor (nu trebuie sa te sperie, daca e facuta corect) sau, mai sigur dar nu la fel de eficient, brate inferioare mai lungi.

Ai cumva masina f inalta de bot?
argon
convergenta e una, dar in anumite limite poate fi si de la fuga. O fi greu sa mergi sa-ti faci unghiurile? teoretic ele se verifica la fiecare schimbare de cauciucuri.

Cu prilejul acestui topic, adresez si eu o intrebare, la schimbarea semipuntii fata, de fapt a portfuzetei, se refac unghiurile? sau a damblagit Mondiru cand era la capitolul ala? ma gandesc ca portfuzetele astea sunt la fel, aceleasi cote, se mai indoaie, sau cum?
the fast and furious
Da , aproximativ asa se vede din fata . Masina nu e inaltata foarte mult de fata ca nu e 1300, iar teurile amortizoarelor au fost schimbate acum 5 ani cred ( astea erau raspunzatoare cu inaltatul in fata ).
O sa mai revin cu poze edificatorii.
PS: Nenorocirile alea de Debica Nav 2 erau la martori si pe centrul suprafetei de rulare nu doar pe muchii unde era uzura mai pronuntata. Foarte slabe.
SSilent
da poza aia e vedere de sus sau din fata? unsure.gif
Muttley
QUOTE(argon @ 10 May 2009, 20:14)
Cu prilejul acestui topic, adresez si eu o intrebare, la schimbarea semipuntii fata, de fapt a portfuzetei, se refac unghiurile? sau a damblagit Mondiru cand era la capitolul ala?  ma gandesc ca portfuzetele astea sunt la fel, aceleasi cote, se mai indoaie, sau cum?
*



Daca tu crezi c-a stat cineva la turnarea si prelucrarea portfuzetei din fonta sa verifice la perfectie abaterile si pozitiile relative a PATRU axe (butuc, pivot superior, pivot inferior, pivot bieleta)... te inseli.
Daca nu esti foarte pretentios las-o asa.
argon
posibil sa apara abateri in timp, de la socuri, gen maistri care au impresia ca presa s-a inventat pentru fraierime si depreseaza pivotii cu lovituri de ciocan in dansa ?
Muttley
Depinde de ciocan.
PH-06-BOA
Portfuzeta din fonta?Ba, voi sunteti tare obositi ! Opriti-va un pic, culcati-va , si-apoi vorbim. E otel turnat (parca OLT). Stiti ce-i aia fonta?
Muttley
Poa' sa fie si lemn de brad. Schimba cu ceva ce s-a spus?
vis-a-vis
Lemnul de brad il poti deforma la cald, mai ales daca-i verde tongue.gif
panter1
eu am 20.000 km parcursi cu noile anvelope si vreau sa spun ca nu stiu de ce la cele de pe fata s-au uzat grav in exterioare, iar cele de pe spate sunt ca noi, de ce sa se fi uzat??? si m-i se pare cam repede.. mai merg inca 10.000. maxim cu ele si cred ca or sa iasa sarmele sad.gif

mentionez ca nu trage dreapta sau stanga, daca dau drumul la volan la 90km/h(la mai mult nu am curaj sa las volanul liber) biggrin.gif sta volanul bine, pareri??
ydaniel
un reglaj al geometriei incepe de la 50lei:)
diaconuliviu
QUOTE(PH-06-BOA @ 10 May 2009, 20:59)
[...]E otel turnat (parca OLT). [...]

OLT=otel pentru TEVI.
Portfuzeta e matritata ca semifabricat din otel aliat.
vdaniel
Este nevoie de geometrie roti daca am schimbat un singur capat de bara? Am facut cam 200 km , dar nu am vazut sa-mi " manance" din cauciuc.
diaconuliviu
DA.
argon
daca indeplineste 3 conditii, eu nu m-as duce sa dau 1 milion si la aia...conditiile ar fi sa mearga drept, sa nu roada cauciucul si sa ia viraj la fel de usor in ambele directii.

Convergenta se face simplu acasa cu o sfoara sau ruleta, ar zice unii ca si fuga, dar eu nu as face.
ydaniel
un reglaj incepe de la 50lei,la sama service e vreo 200.
la teparii de la seleniu cu 2 ani era 150lei si niic macar nu-l faceau bine.
Minel
QUOTE(argon @ 13 May 2009, 10:02)
conditiile ar fi sa mearga drept, sa nu roada cauciucul si sa ia viraj la fel de usor in ambele directii......
Convergenta se face simplu acasa cu o sfoara sau ruleta,
*



Ai putea te rog sa dezvolti subiectul .... smile.gif ( as dori sa verific ceea ce am surubarit ,chiar daca ,conditiile enumerate mai sus , sunt indeplinite cu brio icon_mrgreen.gif )
argon
masori distanta in fata si in spatele rotilor, nu la mijloc ca nu ai cum, ci putin mai jos, la aceasi inaltime, in fata trebuie sa fie distanta o idee mai mica. Ideeal ar fi sa ai cauciucuri cu 'sant', la mine au fix pe mijloc(Barum Brilantis).
Muttley
QUOTE(argon @ 13 May 2009, 11:49)
in fata trebuie sa fie distanta o idee mai mica.
*


Nu zau?!?
Ie tractiune spate esteitu'?
argon
nu mai stiu exact, invers atunci desi am indoieli, cand oi ajunge acasa ma uit la carte.
Muttley
Daca-ti trebuie cartea pt asa ceva... doh.gif
diaconuliviu
Convergenta la dacie e de fapt divergenta.
Ca "ie" tractiune fata.
vdaniel
deci pana la urma cum a ramas ? se poate masura sau nu acasa?
diaconuliviu
Numai acea convergenta, da, se poate, cu ceva indeminare. Dar, partea mai ciudata este la convergenta partiala: daca pe o parte ai deschidere +4 si pe cealalta "inchidere" (sau convergenta) -2, esti in gama 0-2, cum scrie cartea, aliniamentul insa nu e corect. De aia e mai bine sa mergi la o statie de reglare.
PH-06-BOA
In fata sa fie mai mare cu 1-3 mm . Cu sfoara, nu e sigura treaba, pentru ca, daca s-a umblat la puntea de spate, poate sa nu mai fie corect pusa. Eu am mai dat pe forum, un dispozitiv cu laser (ala cu lumina rosie) centrat pe strung, su se face cu el, toate trei unghiuri. Merge si cu tija telescopica, in loc de ruleta , si e mai usor si sigur.

Liviu, din '80 si pana acum, am cam uitat denumirile. Oricum, n-am garantat corectitudinea, si e bine venita corectia , daca e buna.
diaconuliviu
1. Nu stiu link-ul cu dispozitivul laser de care spui, daca vrei sa-l zici..
Asa ceva ma batuse gindul de acum 2 ani, in Bulgaria, unde am si intrat in bazar si am luat doua "lanternute" din alea duale (led+laser). Numai ca trebuia adaptarea si am lasat-o balta ...
2. Nu stiu ce spui cu denumirile..(LE-aaaaaaa, te referi la denumirile otelurilor, alea nu le-am uitat niciodata, au ramas acolo tot de prin '80). Ba chiar si regulile de desen tehnic care erau. Acum, nu mai stiu daca se mai respecta...
Convergenta aia se regleaza din acele capete de cremaliera, ok?
Cum pot face sa am de la 0/0 un 2? Ori infiletind IDENTIC cu acelasi nr de ture si stinga si dreapta sau, rotind totalul turelor necesare numai pe stinga. Ce se obtine? Deschidere 2 mm dar aliniament incorect. Trage intr-o parte.
Acuma, oricine va regla jumate/jumate dar, asta daca inainte a fost reglata corect in rest dar cu convergenta incorecta.
Ce te faci daca schimbi o bieleta? Oricit ai numara, e posibil ca acea bieleta sa fie o idee mai scurta sau mai lunga. Ca atare apare necesitatea reglajului NUMAI pe acea parte.
De aia spuneam ca acea convergenta trebuie reglata pe "statie". Pt ca mai intii se pun acele rigle agatate de prag cu care se citesc acele diferente stinga-dreapta de convergenta (aliniament)
PH-06-BOA
- Mai repede fac alte poze.
- Da , asa se regleaza, dar eu sustin, ca daca ai deschiderea 2 mm, in mers, ambele vor avea jumatate deviere, adica 1 si 1. E imposibil sa mergi pe drum, cu o roata virata, si una dreapta. Ele vor cere sa virezi de volan, asa fel ca devierea sa se inparta egal, cu diferenta (neglijabila)ca cea mai incarcata (stanga cand esti singur), dicteaza putin directia de mers, si o uzeaza putin mai mult pe cealalta. Deci diferenta se vede la volan, ca nu mai e pe directia inainte, pui volanul pe zero si faci corectia. Ca altii fac altfel...
- De indata ce sunt reglabile, nici nu au interes sa le faca egale. Deci numarul de ture, e informativ.
- Ce mai faci cu riglele, daca lonjeronul(facut de badea scartar) are urechile basculei cu 2 cm mai in fata,si la montare nu s-a luat in seama eroarea ? Unghi de fuga, enorm de mare. Le tai, si le pui unde e bine. N-o sa fie perfect, dar compensezi si va iesi bine.

16 May 2009, 16:07:
Pentru unghiul de cadere, pun dispozitivul pe roata cum e in poza, si proiectez raza sus pe panou in pozitia de zero (linia verticala) si coborand cu raza spre baza, citesc pe ce gradatie se proiecteaza, direct in grade.
Pentru convergenta, stiu distanta intre razele laserului in dreptul axei rotilor, proiectez pe panou pe linia verticala, dau semn pe bara de sprijin a panoului gradat, mut laserul la cealalta roata si panoul, proiectez la fel, deplasand panoul ca raza sa pice pe linia verticala, si dau semn. Masor distanta intre semnele date , si fac diferenta intre dimensiuni. Reglez din bieleta(daca am diferenta), dau masina inapoi, si vin iar la locul de masura, sa verific cum s-au asezat rotile. Verific si caderea, pentru ca daca ar fi inchise in fata, ar creste si unghiul de cadere. Dau o tura de roata inapoi (sau mai mult) si masor iar si caderea si convergenta. Daca masuratorile sunt identice, rotile sunt pe zero. Adaug deschiderea necesara pe fata, si pa. Cu cat panoul e mai departe la masurarea convergentei, cu atat precizia e mai mare. Se poate masura si unghiul de fuga, inclinand rotile , si proiectand la fel raza, plecand de sus de la zero, si jos citind direct in grade supra doi, daca rotile sunt virate la 45 de grade.
Ce nu e bine?
Dispozitivul cu laser, e centrat pe strung, asa fel ca raza se fie rotita in acelasi plan, rotirea e putin greoaie, pe cele trei brate are magneti puternici (de la harduri), iar bratul de sus, e telescopic si prin interior are in arc ce-l tine retras, se blocheaza cu acel fluture, iar pentru rotile de aluminiu, are la capatul bratelor carlige, care odata fixat arcul face sa se agate de roata, prinzand din exterior.
diaconuliviu
O mentiune: efectul de revenire si mentinere a directiei de mers rectiliniu este dat de "fuga", nu de "convergenta". Ca atare e necesara si corectia de "semiconvergenta".
PH-06-BOA
Sigur ca de "fuga" , dar cine a zis altfel?
diaconuliviu
Pai in cazul asta, daca fuga e corecta, adica rotile sind aduse la punctul de fuga egala, cum sa ai convergenta egala la reglaj inegal? (asta apropo de ce spui mai sus ca in mers convergenta se autoegaleaza).
Dispozitivul in schimb e interesant. Se mai poate corecta, vezi cele 3 suruburi de coaxialitate/preluare bataie de la cele clasice de prin service-uri. Dar e interesant si simplu. Daca ai platforma betonata si te inspiri din "Masini pe ales" de la Ed China, poti face si platourile rotitoare (cele emisferice, ca niste castroane).
DannY_SmekeruL
salut.ca sa nu mai deschid alt topic postez si eu aici problema mea.acum cateva luni am schimbat jantele originale de dacie cu unele pe 15 si anume 195/50/15,bineinteles echilibrate jantele,dar dupa 120 km/h masina incepe sa vibreze,volanul incepe sa vibreze undeva de la 110km/h,geometria a fost facut cu jantele de dacie (175/65/13),sa ma duc sa refac geometria cu noile roti sau ce ma sfatuiti sa fac.multumesc pentru raspunsuri
PH-06-BOA
Cred ca nu m-ai inteles, nu spun ca se autoregleaza. Pe directia inainte, daca rotile nu sunt paralele (sa zicem inchise in fata),in deplasare, ele vor fi egal virate. Nu se poate merge inainte, cu o roata virata, si una paralela cu axa longitudinala. Asa ca, pe care o reglezi? Odata, volanul a fost fixat pe directia inainte, cu spitele intr-o pozitie egala. Dupa ce i s-au schimbat bieletele la intamplare, volanul s-a deplasat.Il pui pe directie , si reglezi roata care e deviata. Cu acel dispozitiv, merge minunat. La 40 000 se vede ceva uzura, dar pe toata suprafata. La 62 cm de la sol la marginea aripii de fata, deasupra rotii (garda) are o stabilitate comparabila cu a masinilor moderne. Pragurile paralele cu carosabilul (nu inaltata de spate), ca si asta destabilizeaza, si apoi aspectul.
As vrea ca toti sa pricepeti modul de actiune al unghiurilor, pentru a va putea face singuri reglajele , cat mai simplu, dar mai e cate unu' care strica si duce in eroare, ba ca trebuie inchise in fata (poate fermoarele ... de la husa cartii) ba ca-i buna o sfoara... O fi , dar in alta parte (si asta o fi in carte). "C-o scula buna s-un pic de vaselina, faci jumate de meserie" .
Muttley
QUOTE(DannY_SmekeruL @ 25 May 2009, 18:32)
*


Or fi rotile 195/50/15 echilibrate, dar sunt si foarte grele. Iar cum suspensia ta e fie inmuiata, fie cu jocuri, de la un anumit regim, incepe sa tremure.
Solutie - pune roti normale sau fa revizie la suspensie.
diaconuliviu
QUOTE(PH-06-BOA @ 25 May 2009, 21:39)
Cred ca nu m-ai inteles, nu spun ca se autoregleaza. Pe directia inainte, daca rotile nu sunt paralele (sa zicem inchise in fata),in deplasare, ele vor fi egal virate. Nu se poate merge inainte, cu o roata virata, si una paralela cu axa longitudinala. Asa ca, pe care o reglezi? Odata, volanul a fost fixat pe directia inainte, cu spitele intr-o pozitie egala. Dupa ce i s-au schimbat bieletele la intamplare, volanul s-a deplasat.Il pui pe directie , si reglezi roata care e deviata. Cu acel dispozitiv, merge minunat. La 40 000 se vede ceva uzura, dar pe toata suprafata. La 62 cm de la sol la marginea aripii de fata, deasupra rotii (garda) are o stabilitate comparabila cu a masinilor moderne. Pragurile paralele cu carosabilul (nu inaltata de spate), ca si asta destabilizeaza, si apoi aspectul. 
                  As vrea ca toti sa pricepeti modul de actiune al unghiurilor, pentru a va putea face singuri reglajele , cat mai simplu, dar mai e cate unu' care strica si duce in eroare, ba ca trebuie inchise in fata (poate fermoarele ... de la husa cartii) ba ca-i buna o sfoara... O fi , dar in alta parte (si asta o fi in carte). "C-o scula buna s-un pic de vaselina, faci jumate de meserie" .
*


Pai, cind faci convergenta, pui o rigla cu semn la un capat si scala la celalalt, de acord? De fapt pui doua, una in fata rotii, alta in spate la distante egale. Fixezi o lampa pe un semn, apoi intorci lampa in spate si aliniezi al doilea semn. Dupa care, vezi diferenta fata-spate pe scalele de pe partea cealalta, de acord?
Bun, acum explica-mi NUMAI din acea masuratoare CARE roata e deviata de la convergenta?

Nu se stie, asa ca atasezi cele doua scale pe praguri si afli de fapt care e decalajul, egalezi si eventual si reglezi (daca iti dai seama direct) "convergenta".
Ca idee, nu ma iau dupa pozitia volanului decit cel mult la o masina pe care o cunosc, cel mai bine dupa alinierea niturilor de la cuplajul casetei cu reperul de pe ea sau acei 65 mm intre caseta si contrapiulita de reglaj.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.