Salut! Eu am o Dacia 1310 din 1997, cu bord de CN, cu care fac naveta - cam 130 de km pe zi. Alaltaieri, in timp ce mergeam, dintr-o data a mutit tot - motor, lumini, claxon, stergatoare, avarii...TOT!
Am tras pe dreapta, am pus un triunghi sa nu ma spulbere camioanele, si am inceput sa schimb swigurante - eram convins ca s-a ars aia mare din tablou. Am un set de sigurante de schimb (modelu' ala enervant, in care sunt imposibil de pus ca lumea sigurnatele). Cand n-a mers asa, am pus legat niste lita intre piciorusele de la sigurante, insa nici un efect. In baterie aveam curent, ca dadea scantei cand faceam scurt-circuit intre firele de la borne cu ceva metalic. Am verificat si legatura cu papuci a firului care duce la demaror - e ok si aia.
A venit un prieten, m-a tractat, si pe drum i-a venit o idee. A legat un fir de la plusul bateriei direct la bobina de inductie. Instant s-au aprins luminile in bord de parca as fi pus contactul, mergeau toate accesoriile si cand am invartit de cheie, demarorul a pornit motorul. Acum practic eram pe direct - cand luam contactul nu se oprea motorul, ci doar farurile si bordul. Ca sa opresc maina esfaceam firul ala direct, si ca sa o pornesc il legam la loc.
Din asta inteleg ca e stricat fie firul care duce curent de la contact la bobina, fie cel care duce curent de la baterie la contact. Dar pt ca merg (cand pun pe direct) luminile in bord, etc, am impresia ca doar alimentarea CONTACTULUI e problema, ca dupa ce intra curent la bobina practic merge curent pe fir inapoi spre bord si se aprind toate (scuze daca spun o tampenie, nu am cea mai buna intelegere a instalatiilor electrice, si nu-s o persoana foarte tehnica). Si contactul e bun, ca face serviciu - da sau ia curent de la accesorii, da curent la demaror, etc.
Acum, in sfarsit, intrebarea: trebuie schimbat tot matzul ala de cabluri care duce curent de la baterie in interior, sau schiomba ceva doar de sub volan - la contact adica? Si cum pot verifica?
Mr_Devil83
12 Jul 2009, 14:10
ia verifica cu un ohm metru contactul.
tester
12 Jul 2009, 14:16
vezi poza contact ca sa intelegi cam cum sunt unite firele de la contact in momentele in care este actionat. eu zic sa desfaci plasticul de sub bord si sa vezi daca firele de la contact sunt calumea intregi si neciupite si dupa verifici continuitatea firelor cu un multimetru si eventual desfaci contactul si verifici niturile interioare. cea mai mare sansa e ca unul dintre nituri sa nu faca bine contact cu lamitele interioare.
iuliano_smile
12 Jul 2009, 20:40
Cauta un fir albastru mai gros
, vezi sa nu fi iesit din papuci. Ala ia plusul de la alternator si il duce la baterie, iar toata instalatia ia plusul de la alternator
. Deci nai contact intre baterie si alternator, invarte decat electromotorul, restu nimic.
Acuma ziceti ca alternatorul produce tensiune si curent si astfel ar porni si ar da drumu la restu. Dar cine il excita????
bygy007
12 Jul 2009, 22:06
farurile mergeau ?? , daca nu se cauta de la baterie la alternator apoi la blocul de lumini
daca mergeau , contacul electric defect (sau traseul de la blocul de lumini , surub , la panoul de sigurante ,primele doua)
in momentul punerii firului de la baterie la bobina si alternatorul incarca (de la bobina se duce la releul de incarcare)
dar inclin sa cred ca 98% e din contact
Mr_Devil83
13 Jul 2009, 00:58
la cn din cate stiu is trecute chiar toate prin contact. Daca din fabrica sau nu, asta nu mai stiu, doar ca la toate daciile care aveau bord cn care le-am vazut in service nu se aprinde nimic fara contact pus.
Eventual vreun mester care a facut el "adaptari" la instalatie , ce este trecut prin contact este ca si la variantele anterioare bordului CN .
Bafta !
[quote=tilix_boss2008,12 Jul 2009, 20:40]
Cauta un fir albastru mai gros
, vezi sa nu fi iesit din papuci. Ala ia plusul de la alternator si il duce la baterie, iar toata instalatia ia plusul de la alternator
. Deci nai contact intre baterie si alternator, invarte decat electromotorul, restu nimic.
la mine nici electromotorul nu invartea...e posibil sa fie din cablul ala,am patit.