Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Al doilea ventilator pt radiator
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia SuperNova > Imbunatatiri - Dacia SuperNova
Pages: 1, 2, 3
Maskatu
Și-a mai montat cineva așa ceva? Din ce am citit pe forum nu prea e nimeni sau dacă e cineva, nu a împărtășit cu noi... știu că are tiesto un vecin care are așa ceva, dar cum a fost speriat mai de mult de toți curioșii de pe dacia club, a renunțat la forum. Din ce am înțeles de la tiesto, era montat în fața radiatorului și habar nu am cum era legat... în paralel cu celălalt sau separat.

Se găsește așa ceva la piese auto? Bănuiesc că da. Ideea cu el este una simplă. Pe lângă faptul că ventilatorul de la dsn huruie ca toate alea când pornește pe când la logan toarce ( nu înțeleg de ce), când pornește vibrează mașina și se încălzește și repede apa, în câțiva km deja pornește. Mă gândeam la un sistem mai eficient de răcire, mai exact.. al doilea ventilator........
fory
ideea este buna...dar nu s-ar potrivi cel de pe logan pe dsn? daca zici ca este mai silentios...ma gandesc ca as putea sa pun un ventilator(de 1310) de proba dar sa fie tot timpul pornit, adica sa porneasca la contact....sau un buton... chiar e foarte proasta ventilatia la dsn....la munca, conduc un asta 1.7 caravan si are probleme cu garniturile sau nu stiu cu ce ca trebuie sa ii pun apa cam la 3-4 zile ca se goleste aproape toata instalatia(bag cam 4-5 L) si atunci incepe sa creasca temperatura...ma gandesc ca daca s-ar intampla asta de supernova, dupa ce ca se incinge ca naiba, daca nu ar avea apa cred ca .....ar sari motorul in sus. anunta-ma si pe mine daca reusesti ceva wink.gif
turturel
se gasesc gmv-uri la piese auto si la 120-150 de lei, dar sunt noi. ca dimensiune sunt ceva mai mici decat actualul gmv. eu vin cu o idee mai practica un pic care te scuteste de achizitionarea unui alt gmv..si anume..mergi la un electrician si il rogi sa iti traga buton separat pt actualul gmv, astfel incat tu il pornesti cand vrei..daca uiti sa il pornesti..el o va face in mod normal ca si pana acum..pe la 100-105 grade..cum scrie in cartea tehnica. e mai simplu asa decat montarea altuia in loc sau montarea unui al 2 lea gmv + cablaraia aferenta. asa cu buton separat e mai bine. cabd vezi pe ac ca temperatura creste..ii dai drumu..nu mai astepti sa ajunga apa asa de sus.
djasu82
mare lucru ... cumperi inca un releu de 30A comanda il preiei de la cel vechi si tragi + pentru ventilator prin releu iar minusul de la ventilator se leaga la caroserie. Face treaba foarte buna 2 ventilatoare stanga dreapta. Nu am idee daca radiatorul de logan cel mare de racire intra in locul de la dsn.
C a t a l i n
Vrei al 2-lea ventilator, sau al 2-lea radiator? (nu e clar din ce-ai scris...)
Titlul topicului zice una, dar apoi vine asta:
QUOTE(Maskatu @ 1 Aug 2009, 22:29)
Mă gândeam la un sistem mai eficient de răcire, mai exact.. al doilea radiator.......
*


--------------

***injurii scoase de moderator***


Vezi că la Logan, ca la mai toate mașinile, TOATE RADIATOARELE din față SUNT DE RĂCIRE... Unele răcesc apă, altele freon, altele aer...
Maskatu
Maersk, scuze am gresit... am editat. Al doilea VENTILATOR desigur. Este buna si ideea cu buton separat sa il pornesti cand vezi ca trece acul de jumatate sa zicem... dar pe ce treapta il pui? Din cate am inteles, treapta 1 porneste o data cu ac-ul (cand acul nu este sus la maxim), iar treapta 2 porneste cand apa deja s-a incalzit si acul este sus. La aceasta treapa vajaie bine de tot ventilatorul.

Asa scump este unul nou? 120 ? Mai bine mergem la dezmembrari si luam unul de logan.... Am vazut un opel vectra. Avea 3 radiatoare. Unul pentru apa, unul pentru ac si unul pentru nu mai stiu ce.
cristi87
a cam comis-o si maskatu,la inceput a zis de ventilator,apoi a zis de radiator...dar oricum,ideea e aceeasi:vrea racire suplimentara.si cred ca este mai plauzibila ideea cu montarea unui buton suplimentar decat sa mai montezi un gmv...alte masini au 2 ventilatoare si o singura treapta pe un ventilator.noi avem un ventilator cu 2 trepte.stiti k una pleaca knd e pornit a.c.si cealalta knd ajunge la temp stabilita.
C a t a l i n
Eu aș încerca întâi un difuzor de aer pus pe radiator, care să direcționeze tot aerul către ventilatorul original.
cristi87
poi astea clima au deja difuzor de aer...
dr_mKe
Asta-i din ciclul "masina functioneaza in parametri normali, hai sa vedem cum facem s-o stricam".
Pana la ora asta va spun eu ca nu mai exista flapsurile care directioneaza aerul spre radiator si ca Maskatu n-a descoperit decat aseara pe messy ca ELV are 2 trepte, masina avand aer conditionat tongue.gif
Unii au prea mult timp liber si se gandesc ce sa mai strice la masina tongue.gif
fory
eu nu am A.C...asa ca hai sa nu mai vorbim aiurea..a pus o intrebare si gata ati venit cu critici....la mine porneste ventilatorul doar la o singura treapta si anume a-2-a si chiar as vrea sa am posibilitatea sa il porneasc la prima cand vreau eu....ms
dr_mKe
Cu AC cuplat trebuie sa porneasca la treapta 1. Maskatu isi face singur de lucru, el are AC.
ELV porneste atunci cand este necesar si trebuie lasat in pace sa-si faca treaba. Putin probabil sa fi facut trasee mai multe si mai "nasoale" de cum am facut eu, si nici o data n-am avut probleme cu temperatura.
Restul, prostii.
Maskatu
Da bine, nu stiam ca are 2 trepte. Stiam ca porneste gmv cand dau drumul la ac. Si ti-am mai spus ca eu nu prea folosesc ac pentru ca mai am de lucrat pe instalatie si deja se duce vara si nu am mai avut timp. Si ma enerveaza ventilatorul care face zgomot prea mare in comparatie cu cel de la logan care nici nu il auzi cand porneste. Bine ca le stii tu pe toate. Parca pentru asta era forum. Sa invatam, sa discutam, sa impartasim idei, pareri, etc. Poate ca si eu stiu multe lucruri despre dsn pe care nu le stii tu. Asta nu inseamna ca daca tu vrei sa aflii x lucru, "ai prea mult timp liber la dispozitie si nu ai ce face".

Chiar nu prea am mult timp la dispozitie. Daca as fii avut, cu siguranta terminam toate lucrurile pe care mi le-am propus sa le fac masinii.
ti3sto
da ce va zice maskatu este adevarat un vecin are o dsn europa cu imbunatatiri facute de el.
pe langa toate celelalte are si un al 2-lea ventilator (GMV) pe care i-l are in fata radiatorului .
ca montaj am inteles ca el a dat bara jos grila din fata a facut un sistem de prindere din aluminiu o instalatie electrica cu un buton care sa actioneze acest al 2-lea ventilator cand crede ca este nevoie ... merge de minune am inteles ...


de vazut am vazut cum funtioneaza e mai silentios decat cel original de dsn nu am intrebat de pe ce model de masina are acel ventilator dar mi-a zis ca daca vreau sa ma duc la el ca imi face cand are timp .... daca ma hotarasc caci imi cam creste temperatura la apa pana la linia hasurata cu ventilatoru la maxim ..... eu unu am masina din 2000 e primu lot de dsn e inmatriculata in 2001 in inanuarie si cred ca e un pic diferita de ale voastre happy.gif nova 100% cu motor de renault
dr_mKe
La viteze mari nu se mai raceste corespunzator cu ELV pus in fata. Acul este "informativ" ECU comanda pornirea ELV la temperatura corespunzatoare. Daca ai o problema la radiator nu o rezolvi montand al 2-lea ELV. In mers nu este nevoie de ventilator. Se ocupa curentul de aer mult mai bine wink.gif
fory
da, la viteze mari nu este nevoie deoarece e fluxul de aer dar cand intru in oras creste brusc temperatura si ar fii bine venit un sistem de racire....tot EUROPA am si eu. daca as putea sa il pornesc la prima treapta de la un buton asa cum face AC-ul ar fii bestial...pareri ceva cum se poate face asta?
kat
Salutare.
Scuze ca ma bag si eu in seama.
Am o Rapsodie fara AC si sunt multumit de functionarea electroventilatorului. Porneste atunci cand trebuie si iasi face treaba in orice conditii de drum si de trafic.
Am observat ca nu este mai zgomotos decat al unui Sandero (am facut aceasta comparatie in cunostinta de cauza). In anumite momente, cel de pe masina mea mai scoate niste zgomote "ciudate" (huruie), dar asta se intampla din cauza unor bucsi de bronz ale motorasului care probabil s-au uzat.
Fiecare face ce vrea cu masina lui, dar parerea mea este ca daca se circula in conditii "normale" motorul nu are nevoie de racire suplimentara.
Scuze inca o data si respect pentru cei ce vor sa faca imbunatatiri acestei masini.
dr_mKe
Evident ca se poate si asta ar fi recomandat daca ai ELV in 2 trepte. Nu al 2-lea ELV. Am pus eu pe berlina al doilea, din paranoia, in fata radiatorului si rezultatul a fost exact pe dos la viteza mare excl.gif
pulbur
Azi mi s-a stricat gmv'ul.Am fost la un magazin de piese si una noua de dsn costa 150 ron asa ca m-am decis sa caut una la dezmembrari auto,cum nicaieri in Satu Mare nu am gasit un SN sau un SLZ am luat una care avea marime asemanatoare,si printr-o mica 'improvizatie' am reusit sa il montez usor.Se comparta foarte bine.Avand in vedere ca am dat numai 50 de lei pe ea +10 lei manopera...in fine
Ce vroiam sa zic: Eu am modelul Europa,deci am mai mult spatiu sub capota,ideea e ca se poate adapta relativ usor un ventilator,deci mai bine ii pui una buna,decat 2 'originale' de proasta calitate.
iulian sn2001
QUOTE(kat @ 2 Aug 2009, 21:39)
Salutare.
Scuze ca ma bag si eu in seama.
Am o Rapsodie fara AC si sunt multumit de functionarea electroventilatorului. Porneste atunci cand trebuie si iasi face treaba in orice conditii de drum si de trafic.
Am observat ca nu este mai zgomotos decat al unui Sandero (am facut aceasta comparatie in cunostinta de cauza). In anumite momente, cel de pe masina mea mai scoate niste zgomote "ciudate" (huruie), dar asta se intampla din cauza unor bucsi de bronz ale motorasului care probabil s-au uzat.
Fiecare face ce vrea cu masina lui, dar parerea mea este ca daca se circula in conditii "normale" motorul nu are nevoie de racire suplimentara.
Scuze inca o data si respect pentru cei ce vor sa faca imbunatatiri acestei masini.
*



Daca este canicula si stai la orice fel de coada(blocaj sau semafor)motorul de sn se infierbanta si gmv va porni imediat.
Concluzia:Gmv porneste si in conditii normale(daca intersectiile din romanica se pot numi normale)
Bogyciu
Eu ma gandeam daca se poate inlocui cu unul mai silentios (cand bag masina in curte mai mereu porneste ventilatorul si vecina mea de 3 ani daca doarme in 2 sec e afara). Eu am rapsodie, deci o treapta si fara "difuzor", stie cineva de pe ce s-ar potrivi cu minimul de adaptari unul mai silentios? Am vazut pe o Solenza 1,9D un carenaj imens cu un ventilator f shmecher, din pacate masina era de curand cumparat si noul proprietar nu a putut sa imi dea informatii despre provenienta acestuia.
misu78
La cuplarea AC, electroventilatorul nu porneste cumva pe treapta 2?
Maskatu
Porneste pe 1, iar daca incepe apa sa fiarba prea tare porneste pe 2.
misu78
OK, chiar nu avusesem timp sa ma uit prin carti si nu eram sigur. Merci.
dr_mKe
NU fierbe nimic excl.gif
ti3sto
deci ideea cu cel de al 2-lea gmv nu este rea pentru ca nu poti oprii motorul cand esti la 400 de metrii de semafor caci coloana se misca ... de multe ori imi ajunge apa pana la zona hasurata pentru ca e ffoarte cald afara si cred ca e normal ....

eu unu daca as avea montat un asemenea dispozitiv cum as pleca de acasa prin oras l-as pornii la al 2-lea semafor ca sa nu mai urce asa "vertiginos" ....., sa nu zic ca de multe ori imi venea sa opresc pe dreapta ca mirosea a incins foarte puternic

un al 2-lea gmv sa fie de putere mai mica si mai silentios deci doar sa-l aeriseasca prin oras unde nu poti merge cu mai mult de 50 .. 200 de metrii cand este aglomerat .
argon
Nu la SN dar ideea e aceasi, eu am unul in fata si unul in spate, din fabrica si nu se intampla nimic rau la 'viteza', cum s-a sugerat mai sus.
gcgeorgescu
eu nu stiu cand incepe pe a doua se pe a ntaia, idea e ca nu mai comparati dsn cu logat sunt doua masini diferite cgiar daca au motoare la fel. (1.4 mpi)
de ce spun asta , eu am cautat releu semnalizare pt logan sa pun pe dsn si nu se poate , cred ca stiti de ce, am deschis eu si un topic,deci nu mai comparati. (am pus de golf 2 , pana la urma)
argon
motoarele nu sunt la fel, inafara de capacitate si injectia multipunct(care o au toate de altfel) nu mai au multe in comun.
Maskatu
Motorul de pe super nova este acelasi cu cel de pe solenza si acelasi cu cel de pe logan. Singura diferenta ca logan are filtrul acela in plus si este euro 3. Putem compara foarte bine pentru ca cu toate ca difera caroseria, motorul este practic acelasi. Intr-adevar la logan compartimentul motor este ceva mai mult loc, motorul fiind mai "aerisit".
argon
desfa si matale cate unul din fiecare si te convingi singur ce si cum difera.
bucatzel
Am si eu o intrebare picata mai din pom. Decat sa manufacturezi botul masinii pana te apuca durerile de cap, nu-i mai simplu sa cauti o termocupla care deschide ceva mai devreme?

Cat de partea cu silentiozitatea, as verifica lagarele motorului si modul de atasare. Sigur se poate rezolva cate ceva de aici. Sau daca poate fi schimbat cu vreun alt motor de pe vreun Renault mai rasarit.

Si apropo... poate sa-mi explice si mie cineva de ce ELV-ul continua sa mearga dupa ce opresti motorul? La daciile cu ventilator pe curea nu mai ventileaza nimeni dupa si doar e cam acelasi motor, si n-am auzit sa se strice ceva din supraincalzire la stationare.
argon
lasa Daciile cu elice pe fulie ca n'au de ales, dar si la Daewoo, ELV-ul(urile) e bagat prin contact din fabrica, plus multe alte marci, de stricat nu are ce sa se strice, eventual ajuta, la viata acumulatorului.
bucatzel
Si BMW-urile aveau racirea antrenata de motor, singura chestie e ca era ceva sistem hidraulic, nu curea.

Nu ma intereseaza ca mai trage din acumulator 5 minute, sunt doar curios ce a dus la ideea asta.

Btw, eu ma refeream comparativ la daciile cu elv versus cele fara. Unde chiar e acelasi motor. Si si acolo, elv merge si dupa ce opresti motorul.
Maskatu
Pai cred ca ideea de a functiona in continuare cateva minute chiar si dupa ce opresti motorul si inchizi masina, este sa mai raceasca in continuare. Sa zicem ca te duci pana la paine. Cand ai oprit masina acul de la apa era sus, in felul asta raceste in continuare. Oricum pe canicula cu tot cu pornirea asta cu motorul oprit, tot porneste iar ventilatorul in maxim 1 km.
argon
la ce bun sa raceasca apa din radiator? motorul ramane la aceasi temperatura, nu stiu cat influnetiaza curentii aia pasivi incalziti prin radiator..apa se mai plimba ea putin datorita legilor fizicii, dar nesimnificativ.
bucatzel
OK, motorul e mult mai cald decat cele 80-90 de grade ale apei. Nemaifiind circulatie data de pompa, apa din motor se va incalzi si ea. Racirea apei din radiator ar asigura probabil formarea unui circuit de apa bazat pe diferenta de temperatura.

Revin... unde mama lui e pericolul ala care o facut pe vreunu' sa vina cu ideea de a tine ELV alimentat si dupa oprire. Ca la fel de bine pot sa merg in regim de taxi toata ziua, sau sa mer la lucru, las masina oprita 8 ore, merg acasa, las masina oprita pana a doua zi.

Sau la fel de bine... fac pauze de jumatate de ora. Numa' bine, gasesc iar motorul rece, iar il incalzesc, etc.
dr_mKe
Uita-te sa vezi cat animalu de radiator are sexpero, si cat e cel de SN. Uita-te apoi sa vezi catamai gura de aerisire ai in spoiler tongue.gif ELV -uri tale nu pornesc in 2 faze argoane ? Adica la o anumita temperatura unul si cand mai creste porneste si al doilea ?
argon
are o singura treapta si cand porneste doar ala unu(doar in trafic foarte aglomerat sau pe loc), nu se pune problema de supraincalzire nici pe canicula, acul scade vazand cu ochii, celalalt din fata cred ca porneste doar cu AC-ul pornit, dar cu ambele pornite acul de apa sta mai jos decat ar sta in mod normal, chit ca radiatorul de freon da caldura pe ala de apa, deci treaba cu 2 e foarte eficienta la orice masina, cel putin in oras.

Nu mai stiu exact cat e radiatorul de SN, poate imi arati tongue.gif
dr_mKe
Cand poftesti iti arat, ba chiar si cum tin franele tongue.gif
elm
Acum eu nu stiu daca am radiatorul original (arata un pic improvizat) dar e spatiu clar in spate pentru doua ventilatoare. Exista inclusiv suportii de prindere ai ventilatorului geaman.
Presupunind ca ar fi nevoie de mai mult flux de aer, baietii au prevazut din proiectare posibilitatea montarii unui al doilea ventilator, identic cu primul si montat tot in spate.

Deci ce rost au improvizatiile cu ventilatoare de la alte marci montate in fata? huh.gif

Eu am deja modificata instalatia ca mai sus (boton pentru actionare manuala) dar era scos din circuit termobimetalul.
Inteleg ca ista din urma ar trebui sa cupleze ELV-ul la cca 100C. Dupa ce am pus sonda inapoi in circuit, la mine cupleaza ELV-ul pe la 50 .. 60 C.
Estimez temperatura asta pentru ca a pornit ELV-ul de nebun cu masina oprita de vre-o doua zile, in schimb iesise soarele si se incalzise motorul natural radmasa.gif

E sonda schimbata si are alta temperatura de cuplare sau e defecta? Pentru ca pare sa functioneze (in legea ei, acolo) blink.gif
cosmin_patrascu
mie 3 zile nu mi-a pornit ventilatorul desi acul indica temperatura de fierbere adica zona aia hasurata,trebuia sa opresc motorul sau sa ii dau talpa sa isi faca racirea mai bine,iar dupa 3 zile mi-a pornit fara probleme,aceeasi poveste s-a intamplat si vara trecuta atumci nu mi-a pornit tot vreo 3 zile.aveti idee ce poate fi?de ce nu a vrut sa porneasca dar pana la urma a pornit?? mi se pare super ideea cu un intrerupator tras si il pornesti cand vrei tu ca daca astepti dupa el............. surprize
DJMaxx
cred ca o ia razna acu ala de temp ... eu mi-am pus bord de logan si decat o data in trafic mai mare mi sa ridicat apa la 3 sferturi ... asa imi facea si mie inainte sa schimb bordu ... cred ca e ceva normal ,daca nu aprinde becu de temp ... merge si asa smile.gif))) pana la primu service
elm
QUOTE(Maskatu @ 11 Aug 2009, 10:23)
Pai cred ca ideea de a functiona in continuare cateva minute chiar si dupa ce opresti motorul si inchizi masina, este sa mai raceasca in continuare. Sa zicem ca te duci pana la paine. Cand ai oprit masina acul de la apa era sus, in felul asta raceste in continuare.  Oricum pe canicula cu tot cu pornirea asta cu motorul oprit, tot porneste iar ventilatorul in maxim 1 km.
*



Functionarea ELV dupa oprirea masinii nu poate fi decit o consecinta a modului lui de actionare, de vreme ce pompa de apa s-a oprit si nu se mai raceste decit apa din radiator.

Deoarece sonda de temperatura (a ELV) este montata pe radiator si nu pe blocul motor, ELV-ul ramine pornit pina cind temperatura apei din radiator (care este in contact cu sonda) scade sub cea de deschidere. Indiferent de orice altceva, cum ar fi spre exemplu temperatura motorului.

Desi buna pentru opriri scurte, chestiunea nu foloseste la opriri lungi. Ba chiar ma intreb daca nu e daunator ca jumate din lichidul de racire sa aiba o temperatura si jumate o alta mai mica. Pina se omogenizeaza, soc termic? mellow.gif
sorin1983
Nu cred ca poate fi vorba de soc termic... dar mi se pare chiar aiurea sa mearga inca 30 minute anapoda smile.gif Plus ca la supernova cu care ma mai joc eu de multe ori porneste elv dupa ce ai oprit motorul... scopul?
Si galagia cred ca e de la modelul paletelor... vajaie mai rau pornite(Vezi clio 1, renault 9-11)
dr_mKe
Porneste pentru ca apa din motor ajunge la temperatura la care ECU comanda pornirea ELV. Ar fi mai bine sa ramana si sa fiarba innabusit putin ?
cosmin_2300
QUOTE(sorin1983 @ 2 Sep 2009, 10:27)
Plus ca la supernova cu care ma mai joc eu de multe ori porneste elv dupa ce ai oprit motorul... scopul?
*


Sper sa nu gresesc , dar eu stiu ca daca apa din motor are o anumita temperatura , calculatorul porneste ventilatorul pentru a nu fierbe motorul smile.gif

De ex , eu acum ma "dau" cu un Peugeot 206 si daca opresc motorul cand merge ELV , se opreste si acesta ! Daca pornesc motorul dupa 5 minute apa se ridica la 110 grade ( la Peugeot , indicatorul de apa are si grade smile.gif ) !
elm
Eu am auzit odata povestindu-se ca dupa ce ai oprit motorul, respectivul se supra-incinge in perioada imediat urmatoare.

Chestiunea era legata de motocicletele cu racire cu aer, care evident in momentul in care au fost oprite, nu mai au nici racire.
Totusi, chestiunea se poate extrapola si pentru motoarele auto, cu racire pe apa, pentru ca in momentul opririi motorului se opreste si pompa de apa.

Acum mie mi se pare putin absurd, pentru ca nu mai ai racire, dar nici motorul care sa produca caldura.
Astept parerile cunoscatorilor in elucidarea acestui "mister", singura explicatie pe care eu o vad este ca aripioarele de racire ale cilindrilor erau constant racite in momentul mersului (apa din motor - radiator) si aveau o temperatura inferioara cilindrilor, iar in momentul opririi, desi nu se mai produce caldura in cilindrii, nici nu se mai racesc aripioarele a caror temperatura se apropie de cea a cilindrilor (transferul de caldura intre cilindrii si aripioare este mult mai bun decit intre aripioare si aer in stationare). Si de-asta se "supra-incingea" motorul.

In cazul nostru, daca treaba este de asemenea valabila, degeaba merge ELV inca juma de ora si scade apa din radiator la 40C daca pompa nu merge si apa din motor se ridica oricum la temperatura cilindrilor, si normal ca incepe sa fiarba...
cosmin_2300
Daca se raceste "apa" din radiator , se va raci si "apa" din motor , deoarece orice lichid cald "merge" spre lichidul rece !
dr_mKe
Iar motoarele de motocilcleta racite cu aer se racesc in mers nu in stationare cu motorul pornit, d-asta este contraindicat sa stai cu motorul pornit aiurea in loc.
Stai linistit ca nu merge decat cateva minute ELV dupa oprire, iar asta se intampla numai cand acul de temperatura era deja sus in momentul in care ai oprit motorul.
Nu se mai produce caldura, dar metalul incins continua sa cedeze caldura lichidului de racire, deci motorul in sine se raceste si asa se intampla "minunea" laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.