Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Ventilator aeroterma fara trepte
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Logan > Imbunatatiri - Dacia Logan
Pages: 1, 2
dia_ph2
"By default", cele 4 trepte ale ventilatorului aerotermei nu satisfac utilizatorii pretentiosi (ex: treapta 1 insuficienta, treapta 2 prea zgomotoasa si/sau prea cald/frig, etc). Solutii simple se gasesc, spre ex., daca pe treapta 2 este prea frig si pe treapta 1 prea cald, se invarte putin spre cald si problema confortului termic este partial rezolvata, ramanand doar zgomotul mai mare.
Alta solutie, mai putin la indemana dar totusi economica, ar fi pastrarea treptelor, dar cu inserarea unei rezistente suplimentare, cu ajutorul careia sa se obtina ceva gen treapta 0.5/1.5/2.5/3.5, dar este probabil ca nici aceasta nu satisface pe deplin.
Solutia cea mai buna ar fi un control continuu cu potentiometru, cu ajutorul unui regulator de tensiune, de preferinta pwm, pentru a mari eficienta. In acest sens, pun la dispozitie o varianta de schema pe care am folosit-o mai demult pentru a comanda 6 ventilatoare de 12v in interiorul unui amplificator, in functie de temperatura, cu ajutorul a 4 termistori.
Cu siguranta se pot gasi si scheme mai simple, cu controler integrat; deocamdata este in faza de proiect, ocazie cu care ma gandesc la o solutie similara pentru cuplarea lina a compresorului AC (cu siguranta stiti cum ia din puterea motorului la prima cuplare, precum si clancul specific).
bygy007
o varianta mult mai simpla ar fi aici sau aici
tdan08
asta face parte din ciclul, nimic nu ma multumeste la logan si orice as face tot nemultumit voi fi. cat despre "utilizatorii pretentiosi", acestia cu siguranta ca nu au logan.
dia_ph2
@tdan08:
Te rog, abtine-te de la comentarii inutile; in plus, poate unii atat si-au permis, dar nu inseamna ca nu au voie sa fie pretentiosi.

@bygy007:
In primul link, schema nu corespunde scopului, nefind decat un regulator liniar functie de temperatura. Ce te faci cu un etaj liniar care trebuie sa disipe aproape 100w?.
Cine are notiuni de electronica, isi va da seama imediat care este formatorul de semnal triunghiular, comparatorul si etajul final. Pur si simplu, tai celelalte etaje si intri pe un pin al comparatorului tensiunea de la potentiometru.

Schema prezentata de mine nu este alcatuita special pentru comanda aerotermei; ea a avut o alta destinatie (asa cum am spus in primul post), dar poate fi un punct de plecare.
Adi florin
Schema cu 555 din al doilea link postat de bygy007 pare mult mai simpla, dar eu nu prea inteleg neexistand o rezistenta care sa descarce sarcina de pe poarta tranzistoului mos catre masa cum va intra in OFF acel tranzistor? Eu am mai incercat sa fac la vechea dacie un regulator pwm pentru faruri tot cu 555, dar alta varianta de schema. Problema era ca imediat ce porneam montajul becul se aprindea catre maxim si aprins ramanea, ca nu se mai oprea mos-ul. Acelasi lucru se intampla si daca pumeam mana pe poarta mos-ului. Atunci nu m-am prins ca ramanea sarcina pe poarta lui. Acum mi-e lene sa ma apuc iar sa verific daca ar merge o astfel de schema. Ce parere ai dia_ph2?
Unitec
Comanda mos-ului este ok. "Descarcarea" portii o face iesirea lui 555. Daca analizezi schema interna a lui 555 vei vedea ca iesirea este formata din doua tranzistoare ce lucreaza "in contratimp".
In general descarcarea sarcinii grila-sursa (blocarea mos-ului) nu se face cu rezistenta ci cu element semiconductor.
IRONICK
Trebuie sa iei in calcul pornirea ac-ului doar cand ventilatorul este pe o valoare echivalenta cu tr1.
Adi florin
O fi fost o problema in montajul meu de nu se oprea tranzistorul. Posibil din cauza ca n-am pus dioda antiparalel pe sarcina? O conta atat de mult inductanta filamentului becului incat sa nu apuce sa se blocheze tranzistorul?
Unitec
Inductanta becului este f. mica si deci nu este nevoie de dioda.
Dioda are rolul doar de a proteja tranzistorul (prin limitarea tensiunii drena-sursa, anulind "spiturile" produse de sarcina inductiva) . Nu are nici o legatura cu blocarea mos-ului.
dia_ph2
Rezistenta ce apare in serie cu ventilatorul aerotermei este de 3ohm/1.17ohm/0.35ohm, corespunzator treptelor 1/2/3, treapta 4 fiind "pe direct".
Dintr-o socoteala sumara si cateva masuratori, a rezultat asa:
-tensiune pe ventilator: 4.25v/6.4v/9.3v/12.9v
-curent in circuit: 2.9a/5.56a/10.2a/18a
-putere consumata ventilator: 12w/36w/95w/232w
-putere disipata rezistente: 25w/36w/36w/0w
-putere totala absorbita: 37w/72w/131w/232w

Hmm, maricele valori...


Am conceput si testat (pe o sarcina fictiva deocamdata, de aprox 2ohm si 100w) un montaj pentru varierea in mod pwm a tensiunii la bornele ventilatorului. Schema se bazeaza pe circuitul integrat SG3525, care functioneaza la o frecventa de aproximativ 32khz. Filtrul de iesire LC este acordat pe 3khz si are o impedanta de aprox 1 ohm (egala cu cea a ventilatorului). In acest fel, se comanda cu o tensiune continua (nu pulsatorie), avantajele fiind anularea tiuitului sau a parazitilor radiati de fire. Singurul dezavantaj al schemei, este ca trebuie inserata pe firul de minus. Insa avantajele ar fi: varierea continua a turatiei ventilatorului, pierderi neglijabile de putere fata de varianta cu rezistente (ex: se pierd 0.5w in loc de 36w pe echivalentul treptei a doua)

PS. Nu se incalzeste deloc, deci poate fi montat oriunde, nu neaparat in locasul unde sunt puse rezistentele de fabrica.

[attachmentid=1627554665]
[attachmentid=1627554666]
Unitec
"Frumusica" schema. Felicitari.
dia_ph2
Problema este ca nu am identificat inca firul de masa al ventilatorului; inserarea pe plus a montajului ar complica schema.
Stie cineva pe unde "salasluieste" acel fir de masa?
LuluMOB
Uite intr-adevar o chestie buna!
Ramane de rezolvat un aspect important -integrarea potentiometrului in panou, in locul comutatorului. In principiu e simplu, dar trebuie sa iasa o lucratura curata si robusta.
IRONICK
Firul de masa de la ventilator duce la masa bordului.
dia_ph2
Hmm, am gasit un p-fet cu rds 0.06r, IRF5210, deci merg 3 in paralel (sau poate numai doua); problema este ca nu stau pe-aproape de Silicon Valley aka Maica Domnului, deci rezultatele experimentului nu vor fi cunoscute decat in cateva zile, poate mai mult.

PS. Pentru cine nu si-a dat seama, ar fi avantajos sa se intrerupa firul de plus al ventilatorului, lucru pentru care trebuie modificata schema.
psychoo
incearca IRF 1405, are rds de 0.05, curent 169A. daca pui 2 in paralel ar trebui sa fie suficient. eu l`am folosit pentru comanda farurilor (doar un mosfet) la 1KHz si nici macar nu se incalzeste. nu are nevoie de radiator.
momentan lucrez sa fac "daylight runing lamps" cu pwm pe plus si senzor de lumina pentru comutare automata pe timp de noapte.


L.E. am gresit. RDS este de 0.005 la irf 1405 (5.3miliohmi)
dia_ph2
IRF5210 este p-fet cu Rds mica (pentru clasa lui) si poate fi folosit pt comanda pwm pe plus.
Insa nu mai conteaza, am gasit deja o solutie pt a putea folosi n-feturi gen IRFZ44N (0.04r). Se cheama bootstrapare si singurul dezavantaj este realizarea unui duty-cycle mai mic de 100% (0-90%). Oricum nu foloseam ventilatorul pe treapta 4 niciodata. Pt faruri nu merge.

LE. Noua schema cu comanda pe plus si mosfet IRFZ44N (canal n):
[attachmentid=1627554868]

Deocamdata nu am construit-o, dar merge sigur, cu conditia duty-cycle<90%.

LLE. Am construit-o tot "in aer" (ca si prima), am testat-o pe o sarcina rezistiva de 2 ohm si merge fara sa se incalzeasca. Ramane testul pe masina.
psychoo
din cate stiu eu, motorul de curent continuu nu agreaza pwm`ul. are turatia stabila?
nu apar bazaituri in difuzoare/radio de la comutatie?
dia_ph2
Nu ai observat cumva filtrul LC de pe iesire? Este tocmai pentru a reduce "pwm"-ul.

Referitor la adaptarea fizica a potentiometrului, mai exista o varianta - "pre-programarea" cu ajutorul unor semireglabili a fiecarei trepte de viteza si comutarea acestora cu ajutorul celui existent pe masina.
Nu uitati, este o varianta care economiseste energia (metoda pwm), spre deosebire de metoda rezistentelor modificate. Prezinta in plus avantajul reglarii la orice turatie, "din mers".
bygy007
potentiometrul se poate inlocui cu.....
OldMan
sau mai simplu

28 Sep 2009, 14:52:
si hex-ul
Unitec
"Net-ul sa traiasca..."
dia_ph2
QUOTE(OldMan @ 28 Sep 2009, 15:50)
sau mai simplu



Este mai simplu, dar nu la fel de eficient. Socoteste dumneata filtrul de pe iesire, care transforma montajul intr-un convertor buck curat, nu un pwm oarecare, socoteste etajul care comanda mosfetul n (gasibil pe toate drumurile, spre deosebire de minunea p-fet 2sj471 - sau echivalent cu Rds mica), mai elimina filtrajele suplimentare si vezi ce ramane. Sau pune etajele care le-am enumerat schemei gasite de tine, si vezi daca e mai bine. Si nu uita de costul "putin" mai ridicat al pic-ului din schema fata de sg3525, precum si necesitatea programarii lui.
ianacosti
Eu am facut schema de mai jos pentru aeroterma de la
dacia break dar nu am mai montat-o ca am vandut-o.

Eu zic ca e destul de simpla. Placa mi-a iesit de 4x3 cm iar ca tranzistor am folosit
IRFZ 46N fara radiator.

Nu are nevoie de filtru pe iesire pentru ca inductanta motorului este suficienta.
dia_ph2
La o astfel de schema sa intrebati daca se aud piuituri sau alte minunatii. Plus ca, la Logan, nu se poate intrerupe firul de masa al ventilatorului, decat foarte greu.
Alte idei?
ianacosti
Daca se mareste frecventa peste 20 kHz prin modificarea C1 nu se aud piuituri.
Unitec
Daca integrarea "pwm-ului" o va face doar inductanta motorului s-ar putea sa fie probleme cu puterea ventilatorului la frecvente mari de lucru (va fi "lesinat").
Proba direct pe masina este sfinta.
OldMan
QUOTE(dia_ph2 @ 29 Sep 2009, 06:23)
Este mai simplu, dar nu la fel de eficient. Socoteste dumneata filtrul de pe iesire, care transforma montajul intr-un convertor buck curat, nu un pwm oarecare, socoteste etajul care comanda mosfetul n (gasibil pe toate drumurile, spre deosebire de minunea p-fet 2sj471 - sau echivalent cu Rds mica), mai elimina filtrajele suplimentare si vezi ce ramane. Sau pune etajele care le-am enumerat schemei gasite de tine, si vezi daca e mai bine. Si nu uita de costul "putin" mai ridicat al pic-ului din schema fata de sg3525, precum si necesitatea programarii lui.
*



PWM-ul cu microcontroler(digital) e net superior celui realizat cu analogice dar si foarte eficienta si foarte stabila in functionare...partea de iesire, de forta, o faci cum vrei, si in ce varianta vrei, cu cate filtre vrei... programarea unui microcontroler a devenit banala...


dia_ph2
Pentru ca e cu PIC, nu? Si PIC-ul e sfant, da dovada de inteligenta.... Pfiuu, ma lasi?
E si "digital"? "Net superior"? "Stabilitate in functionare"? No comment...

Uita-te la qsc PL380 (amplificator audio de 8kw) si spune-mi daca-crezi ca pwm-ul este tot cu sg3525. Evident, cu inflorituri, ca si schema mea (var.2), nu este principiul simplitatii pico-maniei.

Continui sa cred ca, schema propusa de mine este compromisul optim dpdv pret/performante/paraziti/eficienta/flexibilitate.

PS. Schimba frecventa Pic-ului la 30khz si posteaza fisierul. Evident, va trebui reprogramat.... Rautacios, nu?

LE. L-am testat pe masina, este in parametri 100%. Ramane de vazut cum il adaptez: cu potentiometru sau pe acelasi buton cu 4 pozitii, varianta cu semireglabile pt fiecare treapta. Si nu in ultimul rand, sa-l fac "pe curat".
IRONICK
Eu de exemplu am o problema cu treptele aerotermei. Pe langa cele 4 imi mai sunt necesare si treptele 1.5 si 2.5
dia_ph2
M-am gandit: mie imi trebuie 0.5/1/1.5/2/2.5/3. Destul de multe...

LE. @IRONICK: pe rezistenta ta sunt gravate valorile 3r/1.17r/0.35r? Am vazut mai demult la un Mcv ph1 ca treptele erau cam de 0.5/1.5/2.5/3.5 fata de ale mele. Si sunt sigur ca avea ori rezistenta diferita, ori motorasul aerotermei.
IRONICK
Atunci pica bine un divizor cu 8 trepte: 0.5/1/1.5/2/2.5/3/3.5/4

29 Sep 2009, 15:56:
El. Nu le-am scos niciodata, nu am de unde sa stiu ce scrie.
Unitec
"... programarea unui microcontroler a devenit banala..."

Poate scrierea "hex-ului" in microcontroler a devenit banala, in nici un caz scrirea unui program, nici pentru cei care stiu cu ce se maninca treaba asta...
Sunt curios: cind ai doar hex-ul cum il modifici pentru a face mici "ajustari" sau "adaptari"?...

dia_ph2 imi permiti o sugestie: nu ar strica un mic filtru pe alimentarea regulatorului (pentru a nu scapa "perturbatii" pe instalatia masinii)? parerea mea...

Felicitari pentru munca depusa.

P.S. O intrebare:in loc de potentiometru sau comutator nu ar merge 2 butoane, up/down? sau nu este ergonomic?
dia_ph2
Referitor la filtru - da, se poate insera o bobina similara de 63uH pe plus, se inlocuieste condensatorul de 1000uF cu unul mai mic, 100uF/25v si se mai adauga un condensator similar la intrare (filtru pi). Preferabil de 85 gr C, astfel incat sa nu rezoneze cu niste condensatori de 100nf x7r smd adaugati in paralel.

Butoane up-down: atata timp cat ar fi circa 8-10 trepte (deci nu foarte multe), nu cred ca ar incurca. Ma gandesc totusi la potentiometru pentru ca nu ar schimba designul.

PS. Pentru butoane up/down, implementarea cea mai buna ar fi cu Pic (na, c-am spus-o si p-asta). Dar unul mai ieftin si mai mic, gen 16f628. Dar cine se ofera sa scrie programul? Pwm 0/95% in 10 trepte, frecventa 30-50khz.
IRONICK
Sau poate un potentiometru cu trepte ...
Unitec
Analizind hex-ul postat (cu un program adecvat) am tras concluzia ca nu are nici o legatura cu "generarea unui semnal pwm" ...Sper sa ma insel.
Scuze de afirmatie, nu am vrut sa fiu rautacios!
OldMan
Hex-ulodata compilat nu poate fi transformat in ansambler si nici in alt program, cu nici un "program adecvat" , pentru ca nu stii ce compilator si nici in ce program a fost scris, si chiar daca ai stii operatiunea nu e reversibila ...asta e o chestie chiar banala. Ceea ce ai vazut cu "programul adecvat" probabil sunt niste subrutine pe care "programul adecvat" le genereaza aleeator.

uite un PWM cu 12F675
dia_ph2
Lasand la o parte schema, care este incorecta, inteleg ca ne poti ajuta cu un cod sursa al unui program care sa faca pwm la o frecventa de 30khz? Preferabil in picBasic - ca sa-l putem modifica mai usor daca nu ne convine ceva (poate s-or gasi astfel de programele, dar mi-e sila sa caut in primul rand, si nu prea as adapta butoane up-down pt ca nu vreau sa stric aspectul - in al doilea rand).
Si o rugaminte, nu va mai certati care stie mai bine ce, pt ca nu este chiar benefic pt acest topic. Uite, eu nu stiu programare pic, dar am realizat ceva ce stiu, mai old asa, dupa anumite standarde. Lucrez intensiv in schimb in domeniul surselor smps si al amplificatoarelor in clasa D.
Mythica
Uitati un hex pt 12f675 care genereaza pwm la 30kHz cu factorul de umplere variabil in functie de valoarea tensiunii reglabila din potentiometru.
Ar mai trebui implementat ca atunci cand valoarea tensiunii este intre 90-100%, iesirea sa fie 90%. Eventual si la valoarea minima, un fel de prag minim de 5-10%.
Daca mai sunt si alte sugestii va stau la dispozitie.
[attachmentid=1627556045]
Unitec
QUOTE(OldMan @ 30 Sep 2009, 14:39)
Hex-ulodata compilat nu poate fi transformat in ansambler si nici in alt program, cu nici un "program adecvat" , pentru ca nu stii ce compilator si nici in ce program a fost scris, si chiar daca ai stii operatiunea nu e reversibila ...asta e o chestie chiar banala. Ceea ce ai vazut cu "programul adecvat" probabil sunt niste subrutine pe care "programul adecvat" le genereaza aleeator.

uite un PWM cu 12F675
*



Daca taceai filozof ramineai, nu vreau sa spun mai mult... Ar trebui sa-ti dai seama cine sunt...Am incheiat polemica. Scuze tuturor!

Sper sa nu ma pedepsiti dar nu am putut sa ma abtin:
hex-ul lui Mythica decompilat cu un "program adecvat"
Mythica
Sau decompilat cu faimosul "program adecvat" IC-prog.
Unitec
Oricum nu este asa de tare ca "senzorul de ploaie"...! radmasa.gif scuze pentru offtopic
IRONICK
Poate vrei sa iti arate osciloscoapele ... radmasa.gif
Mythica
Pentru dia_ph2:
Atasez schema si hexul pentru comanda pwm folosind butoane up-down cu 8 trepte preprogramate (circa 10%,20%,30%,45%,55%,70%,80%,90%) si cu bargraph cu 8 leduri care indica pozitia curenta. La prima pornire, valoarea default este cea minima (10%), apoi se stocheaza in memorie valoarea curenta (astfel la urmatoarea pornire valoarea va fi cea anterioara opririi).
[attachmentid=1627578583] [attachmentid=1627578584]
bygy007
pune si tu schema completa , ca eu nu inteleg nimic
Mythica
[attachmentid=1627578644]
dia_ph2

Multumesc frumos pentru ajutor.

@ all:
Acum exista pe acest topic (aproape) toate informatiile pt a construi un dispozitiv pentru comanda mai fina a ventilatorului aerotermei: fie cu potentiometru, fie cu butoane up/down; ramane de vazut implementarea practica si integrarea cat mai buna in bord.

LE. @Mythica: Incearca sa re-uploadezi hex-ul
dex lada
QUOTE(dia_ph2 @ 24 Dec 2009, 07:32)
Multumesc frumos pentru ajutor.

@ all:
Acum exista pe acest topic (aproape) toate informatiile pt a construi un dispozitiv pentru comanda mai fina a ventilatorului aerotermei: fie cu potentiometru, fie cu butoane up/down; ramane de vazut implementarea practica si integrarea cat mai buna in bord.

LE. @Mythica: Incearca sa re-uploadezi hex-ul
*




da , vrem hex-ul
Unitec
QUOTE(Mythica @ 23 Dec 2009, 22:59)
[attachmentid=1627578644]
*



Ar trebui intervenit pe partea de comanda a mos-ului (5V e cam putin).
Mythica
Schema e pentru partea de comanda, iar mos-ul l-am pus in circuit pentru simulare. Pentru partea de forta se foloseste una din schemele postate anterior. Din pacate hexul cred ca l-am pierdut cand am schimbat calculatorul, daca nu-l gasesc o sa-l fac din nou si-o sa-l atasez.
[attachmentid=1627633713]
LE: L-am descarcat din atasamente si l-am postat din nou, sper sa mearga.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.