Jurnal de incepator: Schimbare rulment spate dacia break din 1995
Avand in vedere ca pe forum a fost dicutat si rediscutat acest subiect,
acest mesaj este doar pentru a incuraja incepatorii ca mine la schimbarea unor piese care mi se pareau greoi de schimbat, doar cand auzeam numele lor.
Bun dacia mea troncanea undeva pe spate ( buba de acu o luna de cand am fost la vulcanii noroiosi ) si am zis k e perioada de criza si k trebuie sa ma incumet.
De stiut k nu am folosit nici o presa pentru scoaterea rulmentilor, ci doar:
1 patent, o cheie de 24 (prferat tubulara, dar eu nu am avut), o surubelnita, un ciocan si una bucata racheta.
A sa nu uit iti mai trebuie o prietena care sa iti mai dea sculele si idei.
La inceput fixat masina pe un bustean pentru mai multa siguranta, desfacut roata, scos cutia din centrul oalei cu loviri incete de ciocan din toate directiile.
Dupa asta trebuie scoasa cu patentul un fel de siguranta dintr-o sarma mai dura in forma de "S", pe urma desurubat siguranta a 2 a.
Apoi iau cheia de 24 si desurubez piulita, dupa care e un fel de "saiba" mai ovala si destul de groasa ( preupun k este pentru a tine rulmentul exterior).
Dupa urmeaza extragerea oalei ( un fel de cutie cilindrica de care este prinsa roata si acopera ferodouri + rulment interior).
Dupa extragere au inceput sa curga bilele din rulmentul interior iar rulmentul era doar o sirmulita cu una, 2 bile atarnate de el.
Bun.
Dupa operatiunea anterioara a inceput stergerea de vaselina si cautarea de bile in interior.
Stergerea vaselinei vechi am facut-o pentru ca era plina de pilitura de fier de la distrugerea rulmentului interior.
Dupa toate astea a venit vremea sa imi testez skillurile mele de calculatorist in manuirea rachetei.
De ce ?
Pentru ca ceea ce mai ramasese din rulment adica interiorul din metal al acesteia era foarte bine lipit de nush cum sa ii spun (surubul ala mare de la puntea din spate)(sper ca m-am exprimat corect).
Intr-un final (dupa 2h de transpiratie injuraturi si ciocane+surubelnita) am reusit sa elimin ceea ce mai ramasese din rulment.
De specificat: capacelele care acopera rulmentul alea din nush ce meteal au ramas prinse in oala de le cele vechi si la cel interior si la cel exterior. Si mai trebuie spus k am curatat ferodourile cu o perie ( nu de sarma:)) ).
Acum totul este simplu.
Uns surubul ala cu vaselina (pe care am avut-o de la un amic - vasilina lubrifin).
Pus rulmentul spate cu o bara goala din fier (pentru ca nu vroia sa intre de unul singur pana la capat) si batut incet cu ciocanul, mai am bagat niste vaselina si pe rulment si pe oala (acolo unde vine rulmentul din interior).
Pus oala la loc prin invartire.
Mai am bagat putina vaselina si am pus rulmentul din exterior, am bagat iar vaselina, am pus saiba ciudata care intra doar intr-un anume sens, mai am bagat vaselina, am strans piulita de 24 pana la capat si dupa care am desurubat 1/4 ture, bagat vaselina, am pus o a doua saiba care avea filet, porma siguranta in forma de "S" am bagat-o cu patentul, am bagat vaselina cat cuprinde in cutia din centrul oalei si am introdus-o la locul ei prin batai de ciocan usoare.
Am pus roata si gata.
Costurile totale nu s-au rezumat decat la cumpararea rulmentilor (interior si exterior), o bere amicului pentru vaselina
si o iesire in oras cu ajutorul care mi-a dat sculele ca sa nu ma intind dupa ele, prietena cu ideii.
Timp total pentru un incepator, 6h cu tot cu plimbari dupa disc pentru racheta, searchuit pe forum daciclub, etc.