Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Am facut accident
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Asigurari si Daune Auto
MojoGaby
Astazi mergeam si eu linistit in spre bunica mea,cand un destep s-a candit sa intoarca masina in mine(exact cand treceam eu),masina lui era o duba Iveco,a mea dacia din semnatura.Avariile la mine sunt destul de mari.
Am fost la politie,si normal ca a iesit vinovat si a ramas fara carnet 2 luni.I-am luat asigurarea(Tiriac),proces verbal,copie dupa buletin,permis si talon.
Maine va veni un constatator de la Tiriac sa vada care e treaba,eu zic ca masina poate intra la dauna totala.Intrebarea mea este: daca nu imi convine suma pt despagubiri(care probabil nu imi va acoperi reparatiile),sa il dau in judecata?
Va multumesc!
bob737
La intrebarea cu judecata numai tu poti sa-ti dai un raspuns. Probabil ca cei de la asigurare iti vor da un 15 mil. Daca accepti banii acestia nu mai poti sa-i dai in judecata; daca nu accepti oferta lor ramane sa te judeci pt vreo alte (sa zic) 15 mil. Si dureaza....+ cost avocat.
Fratzica
cam asa iei, vreo 15-20 mil max. Zi mersi ca ai scapat intreg. In ce hal poate sa arate tabla sub ea...
argon
cand iti face inspectorul evaluarea si vede ce coapta era pe dedesubt, eu zic ca o sa iei mai putin decat au zis colegii, dar cu o aripa noua si niste chit o faci in cateva milioane 'ca noua'. La judecata nu o sa castigi nimic, pentru ca daunele mai mari erau deja facute de rugina inainte de accident.
Relu11
La cum arata iti da maxim 1000 RON, incearca sa mai castigi ceva de la sofer daca se poate. Cuma au zis si ceilalti raul era deja facut de rugina.
MojoGaby
Rugina era numa la aripi in rest era ok....am rezolvat astazi,astia de la tiriac imi dadeau numa 1200 maxim,noroc ca aveam casco si iau mai mult asa.Mai ramane sa vad ce fac cu soferul.Bine ca nu am patit nimica,si ca nu aveam pe nimeni in dreapta.Va multumesc la toti pentru raspunsuri!
Se poate inchide!
kog
prima data cand aud de casco la berlina
C a t a l i n
Cât îți dă CASCO? 1210?
Avani
QUOTE(MojoGaby @ 4 Dec 2009, 15:39)
noroc ca aveam casco
*


Ce societate de asigurari a facut casco la masina aia ?.. no offense
Executron
De ce va surprinde.... Pana in Noiembrie am avut si eu CASCO la Dacia Nova din semnatura si am privit oferte la momentul respectiv de prelungire a contractului.

Suma asigurata era undeva la 900 Euro. Deci cum a lui tot din 1998 era nu vad de ce era imposibil sa fie asigurata CASCO.

Am refuzat ofertele pentru toate presupuneau si o fransiza de vreo 80-90 euro care mi s-a parut hilara tinand cont de preturile mici la piese (pai daca la un accident schimb o bara, o aripa si un far, toti banii vin din buzunarul meu).
MojoGaby
Exact...am casco de ceva ani si pe vremea aceea se facea si la dacii,si am prelungit contactul in fiecare an.Deci nu e imposibil!
kosfunny
Si cei de la Casco iti vor da o suma apropiata de cea pe care stiu ca o vor recupera prin regres. Daca nu mai ai rate de platit merita, daca mai ai sa stii ca ti se vor scade si ele din despagubire.
Ideea e ca ma mira faptul ca Tiriac iti ofera doar 1200 roni. Am avut un dosar zilele trecute pt o dauna totala la o berlina si a iesit VMD-ul (valoarea maxima de despagubire) aproape 1500 roni. Parerea mea e ca nu ti-a fost facut calculul corect. Pe RCA, VMD-ul unei masini trebuie sa fie identic indiferent de societate.
Luni sau marti va voi prezenta calculul VMD-ului pt berlinele mai vechi de 10 ani.
Executron
Daca el are suma asigurata la 3000 RON, atunci nu vad de ce nu ar plati Asiguratorul pana la aceasta suma (-valoarea epavei daca e dauna totala, - fransize etc)

Nu mi-e clar ce legatura are VMD cu contractul CASCO in care se mentioneaza clar suma asigurata, suma asigurata care a rezultat in urma unui calcul la incheierea politei.
kosfunny
Si la Casco unde scrie negru pe alb ce procent primesti din suma asigurata in caz de dauna totala? In majoritatea contractelor de casco exista un articol prin care se stipuleaza faptul ca despagubirea nu poate depasi valoarea reala a bunului. Si aceasta valoare e cea dupa care se face calculul in cazul daunei totale pe RCA.
Inca o data recomand tuturor sa citeasca cu atentie contractele Casco!
Executron
In urma studierii in ultimul timp al contractelor de Asigurare, pot confirma acest aspect.

Acum... Teoretic suma asigurata = Valoarea reala caci a rezultat dintr-un anumit calcul al uzurii la semnarea contractului, calcule care ar trebui sa fie conforme cu cele facute in caz de dauna. Altfel nu vad niciun rost ca eu sa semnez un contract cu o valoare reala mai mica (semnificativ) decat suma asigurata.

adi_ar
Nu este necesara in contract aceasta mentiune, legea 136/1995 prevede acest lucru oricum:
QUOTE(L136995)
ARTICOLUL 27

Despagubirile ce se platesc de asigurator se stabilesc in functie de starea bunului din momentul producerii riscului asigurat.

Despagubirile nu pot depasi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei si nici suma la care s-a facut asigurarea, daca nu s-a prevazut altfel in contractul de asigurare.


Interesanta este, mai degraba, mentiunea legata de prevederea depasirii contractuale a valorii reale.
kosfunny
Sa revin cu ce am promis.
Dacia berlina pe carburatie are pret de nou 3570 euro. Vechimea fiind mai mare de 10 ani, valoarea reala , dupa scaderea uzurii de 85 % , este de 535.5 euro. Pana la aceasta valoare , asiguratorul e obligat sa va despagubeasca in cazul in care reparati masina. In caz ca vreti banii cash si nu mai aveti pretentii de reparatie din partea asiguratorului veti primi minim 75 % din valoarea reala, in speta din cei 535.5 euro. Rezulta suma de 401.62 euro care se transforma in lei la cursul de la data accidentului.

Pt Dacia Break valoarea de nou este 3750 euro!
Sper ca am fost util !
Marian66
explica-mi si mie te rog partea cu "minim 75% din valoarea reala"; in normele CSA nu am gasit-o, e in cazul in care nu se mai doreste reparatia, sau in cazul in care nu se mai poate repara (fizic, e prea contorsionata; sau reparatia costa mai mult) ?
multumesc
kosfunny
O masina se declara dauna totala atunci cand costul reparatiilor depaseste 75 % din valoarea reala (cazul RCA) sau plafonul prevazut in contract (casco). Asta nu inseamna ca nu iti poti repara masina. Problema e ca ce depaseste valoarea maxima de despagubire trebuie sa o suporti tu.
Cat despre valoarea de despagubire in cazul daunei totale pr RCA nu ai citit cu atentie Ordinul CSA.

Ordinul 21/2009 , partea a doua, capitolul III, Art. 50 (coreleaza alineatele 2 si 12 )

CAPITOLUL III
Stabilirea despăgubirilor în cazul avarierii sau al distrugerii vehiculelor

Art. 50. - (1) Despăgubirile pentru vehicule nu pot depăși cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data producerii accidentului și nici limita de despăgubire prevăzută în polița de asigurare RCA.
(2) Prin valoare rămasă se înțelege valoarea acelor părți din vehicul rămase neavariate, demontabile și valorificabile, cuprinsă între 0,1% și cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.
(3) Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparațiilor părților componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de înlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente reparațiilor și înlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la prețurile practicate de unitățile de specialitate, la care se adaugă cheltuielile cu transportul vehiculului, precum și cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative, potrivit art. 55. Prin unități de specialitate se înțelege persoanele juridice legal autorizate, care au în obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, părți componente, piese înlocuitoare și de materiale pentru acestea, cu excepția celor în regim de consignație, și/sau executarea de lucrări de întreținere și reparație la vehicule.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia în considerare înlocuirea numai a părților componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin părți componente sau piese care necesită înlocuirea se înțelege numai cele a căror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibilă din punct de vedere tehnic din cauza gradului de avariere al acestora ori, cu toate că repararea este posibilă, costul de reparație, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente depășesc valoarea de nou a părții componente sau a piesei respective, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum și cele de demontare și montare aferente.
(6) Se consideră că a fost necesară revopsirea integrală a vehiculului atunci când părțile avariate din cauza accidentului reprezintă minimum 50% din suprafața totală exterioară a vehiculului respectiv.
(7) Prețurile părților componente, ale pieselor înlocuitoare noi și ale materialelor sunt cele practicate de unitățile de specialitate.
(8) În cazurile în care pentru repararea vehiculelor a fost necesară procurarea directă de către deținător a unor părți componente, piese sau materiale, cu plata în valută, costul acestora este egal cu prețul de achiziție prevăzut în actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport, taxe vamale, la care se adaugă TVA aferentă, echivalat în lei la cursul de schimb al pieței valutare comunicat de Banca Națională a României la data efectuării plății facturii de către păgubit, pentru piesele și materialele cumpărate din spațiul Uniunii Europene. Dacă piesele și materialele necesare efectuării reparației vehiculului sunt cumpărate din afara spațiului Uniunii Europene, costul acestora este egal cu costul de achiziție prevăzut în actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport și orice alte taxe legate direct de importul acestora, în strictă conformitate cu prevederile legale în vigoare la data efectuării operațiunii, prevederi care se regăsesc în actele normative emise de Ministerul Economiei și Finanțelor. În aceste cazuri costul părților componente, al pieselor sau al materialelor nu va depăși prețurile de vânzare practicate de unitățile de specialitate din România, dacă acestea sunt comercializate și în România.
(9) Costul reparațiilor efectuate la vehicule se stabilește pe baza documentelor eliberate de unitățile de specialitate.
(10) În cazul în care reparațiile vehiculului se efectuează în regie proprie sau se solicită plata despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, costul acestora se stabilește pe baza evaluării asigurătorului și, dacă este cazul, a documentelor justificative privind plățile făcute, prezentate ulterior efectuării reparațiilor. În astfel de cazuri cheltuielile cu manopera și costul reparațiilor nu pot depăși, pentru părți componente, piese sau materiale, prețurile de vânzare și tarifele pentru manoperă practicate de unitățile de specialitate.
(11) Dacă pentru unele părți componente sau piese ale vehiculului nu există prețuri practicate de unitățile de specialitate, valoarea de nou a acestora se stabilește pe baza prețurilor din cataloagele pentru piese de schimb sau, în lipsă, prin asimilare cu prețurile din cataloage ori cu cele practicate de unitățile de specialitate, pentru părțile componente ori piesele unor vehicule similare. În cazul în care prețurile din cataloage sunt exprimate în valută, se va calcula echivalentul în lei la cursul de schimb al pieței valutare comunicat de Banca Națională a României la data producerii accidentului.
(12) Despăgubirile nu pot depăși:
a) cuantumul despăgubirii, valoarea vehiculului la data producerii evenimentului și nici limita de despăgubire prevăzută în polița de asigurare RCA, în cazul unei daune totale, în situația în care păgubitul face dovada reparării vehiculului;
cool.gif cuantumul despăgubirii, diferența dintre valoarea vehiculului la data producerii accidentului și valoarea rămasă și nici limita de despăgubire prevăzută în polița de asigurare RCA, în cazul unei daune totale, în situația în care păgubitul nu face dovada reparării vehiculului, și în cazul daunelor parțiale.
(13) Dauna totală se definește ca fiind situația în care cuantumul daunei, așa cum a fost definit la alin. (3), depășește 75 % din valoarea vehiculului la data producerii evenimentului.[B]
Marian66
smile.gif multumesc
adica pe RCA nu poate sa imi dea mai mult de 75% din val. cash, iar 25% e epava, sau in 75% intra si epava? ca eu mai mult d-aia am intrebat, am avut impresia din ce ai zis ca ramai cu niste bani, epava si o gaura de 25%. sau daca valoarea e 10 000E, primesti epava plus max. 7500 ?
kosfunny
Eu cred ca scrie destul de clar! Citeste cu atentie!
Ti se poate da cash intre 75 %si 99.99 % din valoarea reala! Si cu epava ramai oricum!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.