1.Tipuri si parametri de sudura:La repararea elementelor de caroserie sudate se pot folosi trei categorii de sudura:
a) suduri sub gaz de protectie (CO2)
b )suduri electrice prin puncte
c) suduri prin adaos de material (oxiacetilenica)
La sudura prin adaos de material se recomanda ca flacara sa fie usor inclinata pentru a se putea zari arcul iar extremitatatea flacarii sa fie mentinuta la cca 5 mm de piese sudata.
2.Numar de identificare VIN (Vehicle Identification Number):Pozitia: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
COD :U U 1 R 5 2 3 1 5 # # # # # # # #
Semnificatia caracterelor:
1-3 => identificarea constructorului (UU1 = Automobile Dacia SA, Romania
4 => tip vehicul (R = vehicul pentru transport persoane)
5 => amplasarea grupului motopropulsor (5 = motor dispus transversal si transmisie fata)
6 => tip caroserie (2 = hatch back)
7 => amplasare sarcina utila (3 - 5 locuri : 2 scaune fata + 3 locuri pe bancheta spate rabatabila)
8 => tipul cutiei de viteze (1=cutie de viteze cu 5+1 trepte (JH3 050)
9 => tip motor si amplasare post de conducere // post de conducere stanga // 5 = motor RENAULT, 1400 cmc, aprindere prin scanteie ( E7J-260)
10 => cod an model (y=
2000 / 1=
2001 / 2=
2002 )
11-17=> serie de fabricatie caroserie
3.Lubrefianti (ingredienti)1)Pentru ungere(gresare)
Produsul si locul de utilizare
Molykote BR2 (Loctite 8103) la Caneluri pinion planetare
Unsoare Elf Cardrexa RNT2 la Articulatie G.E. transmisie/Articulatie G.I. transmisie dreapta
Unsoare Molykote 33M la Burduf protectie levier comanda viteza
Unsoare Li Ca Pb tip 2 cu MoS2 la Cremaliera,pinion, simering (caseta directie)
2)Pentru etansare
Produsul si locul de utilizare
Loctite 518 la Pompa apa/suport termostat/carter inchidere arbore cotit/ asamblare cartere cutie viteze /filet contactor mers inapoi/ capac palier nr 1 arbore cotit
Loctite 5900 (Rhodorseal 5661) la carter inferior motor
3)Pentru lipire
Loctite 270(frenbloc) la caneluri pinion fix vit V-a/ caneluri butuc vit V-a/ piulita arbore primar/ surub arbore secundar
Loctite 549 (autoform) la fata de asezare volant pe arbore cotit
4)Pentru curatire
Loctite Metallreiniger (decapjoint) la curatire plan garnitura chiulasa
4.Dimensiuni si maseDimensiuni(mm)Lungime totala 4030
Latime totala 1640
Inaltime totala (gol = 1395 // cu hayon ridicat = 1940)
Ampatament 2475
Ecartament fata 1410
Ecartament spate 1345
Garda la sol 134
Inaltime libera hayon 925
Raza de viraj (intre trotuare = 4950 // intre pereti = 5000)
Mase(kg)Greutate gol in ordine de mers:
*pe punte fata 545
*pe punte spate 405
*total 950
Sarcina maxima autorizata
*pe punte fata 715
*pe punte spate 670
*total 1385
Sarcina utila autorizata 425
Sarcina cu remorca cu frana proprie 815
Sarcina cu remorca fara frana proprie 450
5.Jenti/pneuriJenti : 5,5B x 13 // 5,5 J x 13H2
Pneuri: 165 / 70 R 13
Presiune: Fata 1,9bar // spate: 2,0
Cuplu de strangere al suruburilor rotilor: 7,5 daNm
Bataie axiala janta: 1mm
Bataie radiala janta: 1mm
6.FraneLatimea discurilor si diametrul tamburilor (mm):
Fata: Normal = 20 // Minim = 19
Spate: Normal = 228 // Maxim = 229
Bataie axiala maxima a discului: Fata = 0,02 // Spate -
Grosimea garniturilor (mm):
Fata: Normal = 14 // Minim = 7
Spate: Normal = 5 // Minim = 0,5 mm deasupra niturilor
Lichid de frana recomandat de producator: SAEJ 1703 DOT4
7. ChiulasaChiulasa nu se restrange . Reglajul culbutorilor se face la rece, numai in cazul interventiilor la motor care influenteaza jocul acestora. Valorile de reglaj sunt:
-pentru admisie: 0,10 mm
-pentru evacuare: 0,25 mm
Inaltime chiulasa: 113 +/- 0,05 mm
Deformatia maxima a planului garniturii (nu este autorizata nici o rectificare): 0,05 mm
Volum camere ( cu supape si bujii ) : 26,25 cm cubi +/- 0,6
Supapele:
Diametrul cozii: 7mm
Unghiul fetei de etansare: -admisie 120 grade // -evacuare 90 grade
Diametrul talerului: - admisie: 37,5 +/- 0,1 mm // -evacuare: 33,5 +/- 0,1 mm
8 Dec 2009, 11:01:INSTALATIA DE AER CONDITIONATGeneralitati
Instalația de aer condiționat este constituită dintr-un circuit închis, format din următoarele componente principale:
- evaporator;
- compresor;
- condensor;
- supapă de destindere termostatică;
- conducte de legătură.
Climatizarea necomandată automat este compusă din următoarele elemente:
- un tablou de comandă,
- un calculator de injecție,
- un compresor.
Ea funcționează în mod necomandat automat, adică, cantitatea de aer rece este constantă începând cu
momentul în care compresorul funcționează. Principiul de funcționare este următorul:
- Acționarea de către utilizator a butonului AC de pe tabloul de comandă creează o stare 0 (solicitare de
aer rece dezactivată) sau 1 (solicitare de aer rece activată).
- Această stare este transmisă prin legătură filară la calculatorul de injecție, care va autoriza sau nu
solicitarea de aer rece.
- Calculatorul de injecție pune în acțiune strategiile sale de autorizare:
Turație motor: dacă este prea mică, nu autorizează pornirea compresorului.
Sarcină motor: dacă este prea mare (tip apăsare bruscă pe pedala de accelerație, creștere înclinare sau vehicul încărcat), calculatorul nu autorizează pornirea compresorului.
Presiune gaz în compresor: dacă există presiune în compresor, calculatorul trece în mod securitate de interzicere și nu autorizează pornirea compresorului.
Dacă, calculatorul de injecție autorizează pornirea compresorului, el transmite o stare 1 la etajul de putere care va alimenta actuatorul compresorului.
Attached Image
Componenta ACEvaporatorul (“radiatorul” aerului conditionat, diferit de radiatorul de incalzire) este componenta care extrage căldura din habitaclu și este plasat în interiorul habitaclului. Pentru a răci habitaclul, trebuie absorbit aerul cald, extrasă căldura și redistribuit aerul .răcorit.. Aerul cald traversează evaporatorul căruia îi transmite o parte din temperatură, reducându-și astfel propria temperatură. Aerul răcit se propagă în aerul existent în habitaclu, diminuând progresiv temperatura.
Fluidul refrigerant de inalta presiune curge prin supapa de expansiune în zona de joasă presiune a evaporatorului se transformă din lichid în vapori, căldura din aerul ce tranzitează prin evaporator este transferată la suprafața sa exterioară de răcire, aerul răcindu-se. În acest proces de transmitere a căldurii de la aer la suprafața evaporatorului, umiditatea din aer se condensează pe suprafața exterioară a evaporatorului de unde este evacuată ca apă, prin tubul central care da sub masina
La ieșirea din evaporator, fluidul refrigerant este în stare de vapori.
Evaporatorul este plasat în cutia climatizare și este protejat de carcase.
Compresorul aspiră vaporii proveniți din evaporator la presiune și temperatură joasă, îi comprimă și transmite gazul la temperatură și presiune înaltă. Fluidul refrigerant în stare de vapori la înaltă presiune și temperatură intră în al doilea schimb de căldură, care prin condensare transmite în mediul exterior căldura degajată.
La ieșirea din condensor, fluidul refrigerant este în stare lichidă, la o presiune și temperatură înaltă.
Condensatorul (radiatorul de afara, din fata radiatorului motor)Ansamblul condensator (condensor), plasat în fața radiatorului motorului, e alcătuit din serpentine cu aripioare (radiator) pentru a oferi un transfer rapid de căldură. Aerul care trece prin condensator răcește vaporii de înaltă presiune de agent refrigerant condensându-i în fază lichidă.
Supapa de expansiune (de destindere termostatica)Supapa de expansiune, cu apărătoarea sa, e plasată în țeava de intrare la evaporator la conexiunea cu linia de lichid. Printr-o îngustare a liniei de lichid refrigerant de înaltă presiune transformă curgerea către evaporator într-o curgere de vapori de joasă presiune. Supapa expansiune și orificiul său sunt protejate de îmbâcsire cu ecrane filtrante atât la intrare cât și la ieșire.
Ansamblul supapei nu se repară în caz de defectare, se înlocuiește în întregime.
Când motorul e oprit cu sistemul A/C lucrând, agentul refrigerant va curge din partea de presiune înaltă a supapei de expansiune către partea de joasă presiune până când se vor egaliza presiunile. Aceasta se poate constata datorită unui sunet estompat al curgerii lichidului (hârșâit) pentru circa 30 până la 60 secunde în condiții normale.
CompresorulToate compresoarele sunt acționate cu curea de către arborele cotit al motorului printr-o fulie cuploare. Fulia compresorului se rotește fără a antrena arborele până când e alimentată bobina cuplajului electromagnetic. Când se aplică tensiune pentru a activa bobina cuplajului, ansamblul de cuplare placă - butuc este tras înapoi către fulie. Forța magnetică atrage placa cuplajului către fulie realizând un tot unitar care antrenează arborele compre-sorului.
Arborele compresorului odată acționat se comprimă vaporii de agent refrigerator de la presiune joasă la presiune și temperatură înalte. Odată cu agentul refrigerant e transportat și uleiul refrigerant care face ungerea compresorului.
Acumulatorul (butelie deshidratanta)Conectat la conducta de ieșire din condensor, ansamblul acumulator etanș acționează ca un rezervor de vapori și ceva lichid refrigerant cât și de ulei refrigerant ce vin de la evaporator.
La fundul acumulatorului se află desicant care acționează ca absorbant al umidității care ar putea intra în sistem. Lângă conducta de ieșire din acumulator, aflată la baza sa, există un orificiu de curgere ce asigură returul uleiului către compresor. Nu este necesar a se goli sistemul pentru a se înlocui acumulatorul. Acumulatorul nu se repară, se înlocuiește întregul ansamblu
Rezervorul filtru uscător are astfel un rol triplu în instalația de aer condiționat:
- filtrează fluidul refrigerant din instalație;
- reține umiditatea conținută în instalație;
- constituie un rezervor tampon de fluid refrigerant
Senzorul de presiune (presostat) instalat la ieșirea condensorului asigură protecția circuitului de refrigerent (la logan):
- întrerupere joasă presiune: 2 bari,
- întrerupere înaltă presiune: 27 bari.
El informează calculatorul de injecție motor despre presiunea circuitului de refrigerent.
Calculatorul de injecție motor comandă ventilatorul de răcire motor în funcție de presiunea înaltă a
circuitului de refrigerent și de viteza vehiculului.
Radiatorul de încălzire (din habitaclu)Radiatorul de încălzire încălzește aerul de climatizare înainte de a intra în vehicul. Lichidul de răcire a motorului circulă prin radiator pentru a încălzi aerul admis din exterior ce trece prin aripioarele sale. Acest radiator e mereu operațional și poate fi folosit pentru a ridica temperatura aerului în modul A/C sau în modurile încălzire sau ventilație.
ConsumabileSistemul de condiționare a aerului utilizează ca agent refrigerator HFC-134a(R-134a) și ulei refrigerator poliachilenglicol (PAG) care nu sunt compatibile cu agentul refrigerator CFC-12(R-12) și cu uleiul mineral
Operatii de intretinere:În fiecare an, este recomandat:
- să c_urățați și să suflați condensorul și radiatorul de răcire al motorului,
- să vă asigurați că evacuarea apei de condensare a dispozitivului de suflare aer rece nu este obturată.
Pentru verificarea periodică a încărcării fluidului refrigerent consultați carnetul de întreținere.
Tratamentul antibacterian al sistemului se realizeaza cu agent de c_uratățare bacterian AC
- Se pulverizeaza tot spray-ul cu agent de c_uratățare, dotat cu un prelungitor prin conducta filtrului habitaclului. Este strict interzis să se pulverizeze agentul de c_uratățare în intrarea de aer, pentru a evita deteriorarea GMV-ului.
- se lasa să acționeze 15 min.
- se porneste ventilatorul foarte încet (treapta 1) timp de 5 min.
Multumiri lui klaus pentru detaliile referitoare la instalatia ac.