Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schimb placute de frana
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
SJ-03-WEN
Vreau sa schimb si io placutele de frana pe fata. Asa ca azi m-am pus pe treaba. Totul a mers relativ bine pana cand a trebuit sa imping pistonul ala in etrier ca sa pot sa-l pun inapoi peste placutele noi.
In manual scrie ca se face cu o scula FR. 447. Dar eu n-am asa ceva. Intrebarea mea e cum altcumva as putea impinge pistonul ala, folosind doar scule uzuale. Exista vreo metoda, ceva...
Ajutati-ma va rog....
axel
QUOTE(SJ-03-WEN @ 4 Apr 2005, 21:47)
Vreau sa schimb si io placutele de frana pe fata. Asa ca azi m-am pus pe treaba. Totul a mers relativ bine pana cand a trebuit sa imping pistonul ala in etrier ca sa pot sa-l pun inapoi peste placutele noi.
In manual scrie ca se face cu o scula FR. 447. Dar eu n-am asa ceva. Intrebarea mea e cum altcumva as putea impinge pistonul ala, folosind doar scule uzuale. Exista vreo metoda, ceva...
Ajutati-ma va rog....
*


daca nu ai presa nu-i nimic!foloseste 2 cozi de ciocane pe post de parghii si trage cu forta egal in ambele parti.spor la treaba.sa ne zici daca ai reusit.p.s. cozile de la ciocane le pui intre "cracii" de la etrier si buza pistonasului
SJ-03-WEN
..dar pistonul ala ramane acolo sau dupa ce las de ciocane, revine brusc la loc?
BAC
Stai linistit ca nu revine, numai daca apesi frana. Ar fi bine sa te ajute cineva, sa tina etrierul. Pistonasul poti sa-l impingi si cu doua surubelnite mari sau cu leviere. Atentie, in acest caz, pune o bucata de lemn intre leviere/surubelnite ca sa nu lovesti pistonasul.
ccristian
E de ajuns un singur ciocan, numai sa aiba coada cu profil eliptic. Eu am asa ceva, il introduc intre piston si etrier cu partea mai ingusta si apoi il rotesc pana imping psitonasul. Merge de minune wink.gif
SJ-03-WEN
Din ce imi spuneti voi deduc ca pistonul ala ar trebui sa intre destul de usor. Eu l-am batut cu ciocanul si o bucata de lemn, si nu s-a miscat mai deloc. Mi se pare cam ciudat sa mearga asa usor (rotind coada ciocanului).
Sa nu-mi spuneti ca e blocat, ca nu e.
valioglu
In mod normal, daca garniturile sunt ok, daca pistonasul este curat si in buna stare, cu suprafata lucioasa merge si cu mana.
Incearca sa-l impingi la loc inauntru cum ti s-a explicat.
Merge si cu doua leviere etc.
Daca nu poti trebuie sa scoti pistonasul ca sa-l cureti si sa schimbi garniturile. Inainte de treaba asta desfa furtunul de la etrier si pune un dop in gaura.
Vezi sa nu pierzi saiba aia mica de cupru.
Dupa aia poti sa-l dai afara cu o pompa sau cu aer comprimat. Daca nu e blocat merge si cu un patent prin rasucirea pistonului.
Poti sa-l dai afara si prin apasarea pe pedala, inainte de a-l demonta, dar pierzi lichid mult.
Dupa ce ai scos pistonasul cu garnituri cu tot schimbi garniturile.
Pe cea interioara o asezi numai dupa ce ai curatat bine canalul unde se aseaza - se face usor cu o surubelnita indoita un pic la gura si cu o carpa..
La remontare sa fii atent sa pui bine garnitura exterioara.
Pistonasul se unge cu lichid. Cand il bagi la loc merge cu mana. Dupa ce l-ai bagat de tot scoate-l din nou vreo trei centimetri ca sa vazi daca s-a asezat bine garnitura exterioara. Suprafata pistonasului sa fie perfecta, daca nu se schimba.
Garniturile le cumperi de la magazinul Dacia si nu de la alte magazine pt ca vei lua de cooperative si vei plange. 256.gif
Dupa remontarea pistonasului pui furtunul la loc si aerisesti roata. Nu strange prea tare areisitorul ca ramai cu el in mana. Retine ca trebuie sa mearga usor pistonasul, altfel roata se infraneaza sau frana nu este eficienta. wink.gif
Bafta.
AC
Apropos de pistonasele din etrier. Stiti cumva preturi? Sunt cromate pe exterior ca alea originale?
bog_cip
Legat de operatiunea :"Pistonasul se unge cu lichid. Cand il bagi la loc merge cu mana". Ce vreau sa va intreb:
Pentru a nu se bloca pistonasele ce imi recomandati sa fac:
- periodic sa curat postonasele cu o cirpa si sa schimb garniturile exterioarea?
- se poate pune lichid de frina , sau altceva, peste pistoanse inainte de a le curata pistonasele?
- Dupa curatare se pot "unge cu ceva" sau se lasa "uscate", lustruite?

Stiu ca este cam tirziu dar pantru deblocare au folosesc urmatoarele scule :
- obligatorul scot "dopul" de la vasul de expasiune pt lichidul de frina
- 1 - 2 palcute de frina vechi
- neaparat 2 leviere cucapatul sutie in forma de S
- pun o placuta de frina cu partea metalica pa piston
- "imperechez" levierele pe santul de pe placuta de frona
- "proptesc" etrierul de bratul in care se prinde bielete de directie
- cu miine tin levierele si cu piciorul sprijin etriereul ( evident stau "truceste" )
1 - "cu simt" imping pistonasul in locas
2 - scot levierele pun inca o placuta de frina
3 apas pedala de frina ( 1 - 3 ori )
4 repet procedura 1-3 de 3 -5 ori
Sper sa va fie de folos...si sa fi fost destul de clar :-)
Dyda
Mai ficior , parca ai croseta un ciorap de lina
Simplu, dupa ce dai etrierul jos, desfaci purja de aierisire si impingi cu mina pistonul , stringi purja la loc si montezi etrierul
SJ-03-WEN
am reusit pana la urma, mai cu ciocanu mai cu o cheie.
Totusi s-a mai ivit o problema. La unu dintre pistonase garnitura exterioara era rupta. Asa ca m-am gandit sa o schimb. Dupa ce am scos-o pe cea veche nu prea am reusit sa o bag pe cea noua. De fapt nu prea aveam idee cum tre sa intre acolo.
Asa ca pana la urma am impins pistonul de tot, si am bagat garnitura cu totul in santul acela. Asa mi s-a parut mie ca ar arata bine, dar nu stiu daca e corect.
Cat de mare importanta are garnitura aia. Ca mie mi se pare ca e mai mult asa ca sa nu intre mizerii pe la piston. S-au aia are rolu de a tine si lichidul inauntru...?
Ov
aia protejeaza de mizerii si are o FOARTE mare importanta (este cauza a 99% din blocarile de pistonas). Dupa ce ai bagat-o (si intr-adevar se baga cu pistonul impins inauntru la maxim) scoate cam 1 cm pistonul si vezi daca a ramas la locul ei (se alungeste si ea, dar nu trebuie sa iasa din etrier). Defapt a scris si valioglu acelasi lucru.
tunderbird
QUOTE(SJ-03-WEN @ 6 Apr 2005, 13:18)
am reusit pana la urma, mai cu ciocanu mai cu o cheie.
Totusi s-a mai ivit o problema. La unu dintre pistonase garnitura exterioara era rupta. Asa ca m-am gandit sa o schimb. Dupa ce am scos-o pe cea veche nu prea am reusit sa o bag pe cea noua. De fapt nu prea aveam idee cum tre sa intre acolo.
Asa ca pana la urma am impins pistonul de tot, si am bagat garnitura cu totul in santul acela. Asa mi s-a parut mie ca ar arata bine, dar nu stiu daca e corect.
Cat de mare importanta are garnitura aia. Ca mie mi se pare ca e mai mult asa ca sa nu intre mizerii pe la piston. S-au aia are rolu de a tine si lichidul inauntru...?
*



Ai presupus bine... garnitura aia care se mai numeste si burduf de etrier protejeaza impotriva mizeriei si umezelii care pot provoca griparea pistonasului.

De obicei la fiecare interventie la etrieri, este recomandat sa pui una noua pentru ca cea veche se umfla si nu mai reusesti sa o montezi corect (face cute).

Montajul se face dupa ce ai presat pistonul la maxim.

Inainte de a presa pistonul curata bine spatiul dintre piston si corpul etrierului....iti recomand periatul cu o pensula fina de vopsit si spalat cu lichid de frana dupa aceea...stergi apoi cu o carpa care nu lasa scame si ungi cu vaselina neutra (care nu ataca garniturile de cauciuc)...dupa care poti sa presezi pistonul si montezi burduful de protectie.
Daca se intampla cumva ca pistonul sa fie iesit mai mult (placute de frana foarte uzate) nu vei putea sa scoti burduful decat dupa ce ai presat un pic pistonul...incearca sa eviti presarea la maxim din prima pentru a nu introduce mizerie intre piston si cilindru.

Dupa ce ai montat placutele si etrierul verifica ca dupa franare rotile sa nu ramana blocate.


Later edit

Pistonasul poate fi foarte usor impins cu o cheie franceza de marime medie.

In ceea ce priveste ungerea pistonasului am constat din proprie experienta ca lichidul de frana nu face mare lucru pentru ca absoarbe apa.
Pe vremea lui Ceasca faceam anual operatiunea de plimbarea pistonaselor cu ungerea cu lichid de frana si mereu le gaseam un pic ruginite, pana cand am achizitionat D 1100 la care am gasit vaselina originala curata (la vremea respectiva avea un rulaj de cca 38000 km reali). Am luat manualul de la D1300 (uz intern) si intr-adevar, acolo spune clar ca se foloseste vaselina neutra.
bog_cip
"Inainte de a presa pistonul curata bine spatiul dintre piston si corpul etrierului....iti recomand periatul cu o pensula fina de vopsit si spalat cu lichid de frana dupa aceea...stergi apoi cu o carpa care nu lasa scame si ungi cu vaselina neutra (care nu ataca garniturile de cauciuc)...dupa care poti sa presezi pistonul si montezi burduful de protectie.
Daca se intampla cumva ca pistonul sa fie iesit mai mult (placute de frana foarte uzate) nu vei putea sa scoti burduful decat dupa ce ai presat un pic pistonul...incearca sa eviti presarea la maxim din prima pentru a nu introduce mizerie intre piston si cilindru."

Am o intrebare:
Daca se unge capatul pistonului cu vaselina nu exista pericolul ca in timp sa se blocheze pistonul?
Cu timpul poate exista riscul sa se colmateze vaselina cu praf si sa se pietrifice.
Referitor la restul explicatiilor "Jos palaria" sunt super corecte, subscriu si eu la cele spuse.
SJ-03-WEN
Multam fain la toti pt explicatii. Am cam reusit sa-mi fac o idee cum stau lucrurile cu pistonasele astea. Vineri dupa ce ajung acasa ma pun si le desfac si le curat asa cum trebuie.
Multam fain inca o data.
Cred ca se poate inchide topicu (din partea mea).
tunderbird
QUOTE(bog_cip @ 6 Apr 2005, 13:52)
"Inainte de a presa pistonul curata bine spatiul dintre piston si corpul etrierului....iti recomand periatul cu o pensula fina de vopsit si spalat cu lichid de frana dupa aceea...stergi apoi cu o carpa care nu lasa scame si ungi cu vaselina neutra (care nu ataca garniturile de cauciuc)...dupa care poti sa presezi pistonul si montezi burduful de protectie.
Daca se intampla cumva ca pistonul sa fie iesit mai mult (placute de frana foarte uzate) nu vei putea sa scoti burduful decat dupa ce ai presat un pic pistonul...incearca sa eviti presarea la maxim din prima pentru a nu introduce mizerie intre piston si cilindru."

Am o intrebare:
Daca se unge capatul pistonului cu vaselina nu exista pericolul ca in timp sa se blocheze pistonul?
Cu timpul poate exista riscul sa se colmateze vaselina cu praf si sa se pietrifice.
Referitor la restul explicatiilor "Jos palaria" sunt super corecte, subscriu si eu la cele spuse.
*



Exista acest pericol numai daca burduful etrierului este spart sau sarit din locasul sau din cauza iesirii excesive a pistonasului la uzura accentuata a placutelor de frana.

Subliniez inca o data: nu se foloseste vaselina obisnuita pentru ca ataca garniturile din cauciuc...un coleg mi-a sugerat sa folosesc ulei siliconic dar inca nu am avut timp sa experimentez.
bog_cip
Ok ulei /vaselina siliconica caut de 1 - 1 si 1/2. Si nu gasesc. Vreau sa folosesc si la altceva. Oricum stiam mai demult ca asta se recomadna da am vrut sa fiu sigur. OFF TOPIC stii de unde se poate face rost :-))
tunderbird
Ulei siliconic gasesti la magazinele auto in flaconase de 250 ml pentru lustruit bordul. Eu l-am folosit cu succes la niste motoare pe gaz care au tubulatura de alimentare cu gaz foarte groasa si este etansata cu niste o-ringuri foarte mari...le-am uns cu ulei siliconic ca sa nu faca cute si de un an de zile nu am probleme cu scurgerile de gaz.

Vaselina siliconica este mai greu de procurat din magazine pentru ca este mai scumpa si nu se vinde. De obicei gasesti la diversi furnizori gen Wurth, Loctite, etc.

La frane nu am folosit ulei siliconic din asta de lustruit bordul, nu stiu cum se comporta.
valioglu
QUOTE(AC @ 5 Apr 2005, 21:53)
Apropos de pistonasele din etrier. Stiti cumva preturi? Sunt cromate pe exterior ca alea originale?
*


Sunt mai multe feluri de pistonase pe piata. TREBUIE sa fie cromate altfel se uzeaza garniturile sau nu functioneaza corect. Se gasesc si din cele care au doar suprafata prelucrata, pentru ca in Romania protectia consumatorului este o notiune despre care se discuta doar la nivel teoretic.
gattoman
saptamana trecuta am schimbat si eu placutele de frana si pistonasele la etrier. aveti mare grija cum montati ultima garnitura, cea care protejeaza impotriva prafului. atasez o poza cu un pistonas la care acea garnitura s-a rupt ohmy.gif . ma mir cum de nu s-a blocat, dar cred ca nu mai avea mult. in cea de-a doua poza e pistonasul cu care l-am inlocuit. smile.gif
bog_cip
Elocventa poza. Chiar cum de nu s-a blocat pistonasul??De cind am masina ~ 16 ani nu am vazut , pe viu asa pistonas de frina... Apropo chestia cu piese de origine aici chiar este adevarata, eu am schimbat pistonasele cu (....) de origine si a fost ( sper sa mai fie ) Ok.
Acuma mai trebuie sa curat din cind in cind pistonasele si sa schimb garniturile.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.