Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: motor angrenare stergator luneta - break
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
bobu
Salutare,
in urma cu vreo 2 ani am gasit motorasul stergatorului lunetei spart. Zilele astea am decis ca este timpul sa-l repar si am mers in vitan pt a cumpara cu 30 lei (sh) un motor pt inlocuit.
Cand am ajuns acasa, am demontat motorul original (dacia 1999 - ultima carburatie produsa) si am observat ceva diferente:
Pe placuta spate este stantat tipul reperului. Pe cel original de la masina scrie seria ELM-123. Pe cel cumparat scrie ELM-122. Diferentele fizice constau in modul conectarii firelor la motor:
- la seria ELM-122, cea cumparata astazi, am legate 4 fire la motor. Doua negre unul albastru si unul alb.
- la seria ELM-123, cea originala (posibil ultima versiune) am doar 3 fire legate la motor. Unul negru, unul albastru si unul alb.
Dupa cum se vede in poze, firul albastru si unul din firele negre(firul de masa cu papuc pt conectare la carcasa) au pozitie comuna la ambele motorase. Acesta cred ca este circuitul principal care este raspunzator de prima cursa a stergatorului.
Problema vine la circuitul pentru cursa de revenire a stergatorului:
- la ELV-122, conectorul cu trei pini consta in: 1 -> fir negru cu papuc de masa(comun cu ELV-123); 2 -> fir alb; 3 -> fir negru;
- la ELV-123, conectorul cu trei pini consta in: 1 -> fir negru cu papuc de masa (comun cu ELV-122); 2 -> componenta cu doi conectori (posibil condensator sau termistor) care face legatura cu firul albastru; 3 -> fir alb.
Date fiind detaliile problemei, cum pot conecta noul motor cu 4 fire la cele 3 fire ce vin din instalatia eletrica???

PS:
am gasit un motor de la un vecin care spune ca este tot de break, care are seria ELV-100 si este compatibil cu ELV-122 la fire, dar are axul de angrenare mai lung decat celelalte (ELV-122, ELV-123). Aveti idee care este explicatia?

Multumesc anticipat.
elm-122
elm-123
elm-100
mecanick_maverick
Salut ! Chestia aia neagrä e o diodä . Îmi amintesc faptul cä pe unul din modele îl conectam cu releu de temporizare dar nu mai stiu care - cred cä 123-ul , cau schema si o postez .
SB04AKI
mecanick_maverick si eu is interesat de schema pt motoras stergator hayon daca ai ceva, eu am montat motorasul la-m pornit a mers 5 min sa oprit si nu mai merge, dacia mea nu avea stergator pe hayon inainte, cablajul e original nou cumparat anul trecut si schimbat in toata masina.
ce asi mai putea sa ii fac, ca e rau la drumuri lungi pe vreme proasta fara stergator de luneta hayon.
mersi anticipat
bobu
Salutare,
asta seara am demontat motorul sa vad care sunt conexiunile in interior. Ajutat si de explicatiile gasite aici:
http://niqro.3x.ro/stergator/stergator.htm
am ajuns la urmatoarele concluzii legate de cele 2 circuite:
1. Circuitul cel mai recent, gasit pe EML - 123 (am tastat gresit de 2 ori in postul precedent) se prezinta in felul urmator:
- fir albastru legat la +12V cat timp este apasat butonul din bord (directie: instalatie catre motor).
- fir negru cu papuc legat si la carcasa motorului si la instalatie = masa.
- fir alb legat la +12V in permanenta (directie: instalatie catre motor).
- Dioda care face legatura intre contactul central si firul albastru cu aceeasi directie de conductie (contact central = anod -> fir albastru = catod).

Mod functionare:
Rotita neagra prezinta 2 zone de contact:
- una lunga in care face legatura electrica intre contactul din mijloc (plus dioda) si cel alb (+12V).
- una foarte scurta in care face legatura electrica intre contactul din mijloc (plus dioda) si masa (firul negru cu papuc la carcasa).
Deoarece motorul se invarte intr-o singura directie, rotita va imprima o miscare de rotatie, in ambele sensuri, axului stergatorului datorita sistemului cu parghie. Atata timp cat butonul din bord este apasat (prezenta +12V pe firul albastru), motorul merge, dioda facand legatura intre firul alb (+12V permanent) si cel albastru(+12V de la buton bord) pe portiunea lunga de contact (fara nici un efect asupra functionarii) si polarizandu-se invers (circuit intrerupt al diodei) cand trece prin portiunea de contact scurta (plusul diodei este pus la masa, minusul conectat la firul albastru, tot fara nici un efect asupra functionarii).
Rolul acestui montaj este de a asigura revenirea stergatorului in pozitia initiala dupa comutarea butonului din bord pe pozitia 'oprit':
in cazul in care se intrerupe alimentarea pe firul albastru (se comuta butonul din bord pe pozitia 'oprit') si rotita se afla cu contactele pe portiunea lunga, firul albastru care tocmai a fost intrerupt de la alimentare de +12V, primeste in continuare tensiune prin intermediul diodei de la firul alb (permanent +12V). Acest contact este mentinut pana la revenirea in pozitia de contact scurt unde dioda va primi potential de masa la intrare si motorul se va opri. Motorul se va pune in miscare doar la apasarea butonului din bord (prezenta +12V pe firul albastru si polarizare inversa dioda).

In cazul circuitului cu 4 fire (EML-122):
- firul albastru primeste +12V de la butonul din bord
- firul negru cu papuc este conectat la masa
- firul negru este conectat la +12V permanent (are rolul firului alb de la EML-123)
- firul alb primeste cei +12V prin intermediul contactului pe portiunea lunga si ii transmite firului albastru prin intermediul instalatiei electrice (foarte posibil printr-o dioda exact ca la EML-123). Firul alb are directia de la motor catre instalatia electrica a masinii.
Imbunatatirea circuitului de la versiunea EML-122 la EML-123 este foarte posibil sa fie doar mutarea diodei din instalatie, direct pe motor, renuntand la un fir.

In final, cred ca motorul se conecteaza dupa tipul instalatiei masinii, motoarele fiind identice ca si constructie.

POZE:
bashtalu
salut,

daca are cineva o poza sau daca imi poate explica ref la butonul din bord pentru actionarea stergatorului de la hayon ce fire se conecteaza? butonul de la mine (bord scoica) are 3 mufe mari si una mica, probabil se numesc altfel dar asa am considerat.

am desfacut capacul de sub volan dar nu este nici o mufa nimic sa o pot conecta la acel buton

multumesc de ajutor
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.