Fiziflash
29 Mar 2010, 22:00
Bine v-am gasit...
Desi conduc o dacia 1310 model 84 cu motor schimbat nou in 2000 de cativa ani, nu m-a interesat niciodata nimic atata timp cat funtiona.
S-a intamplat ca saptamana asta am intrat in posesia unei dacia 1300 din 75 (Frantuzoaica cum ii ziceti voi) care este intr-o stare foarte buna, si m-a prins microbul (Vreau sa o intretin cat mai bine si sa o tin cat mai aproape de forma originala).
Prima mea intrebare este legata de bord. Am gasit doua "chestiute" care nu erau conectate cu fire, unul era sub butonul de avarie din stanga, iar celelalt in dreapta si scrie brake pe el.
La ce foloseau in varianta originala? (foto atasat)
andreybazatu
29 Mar 2010, 22:10
pai cel din stanga e indicatorul de la intrerupatorul pentru stergatori, iar celalalt e montat ca atunci cand pui frana sa se aprinda
Ciorapel
29 Mar 2010, 22:40
Nu, cel de brake este becul de avarie la circuitul de franare (lichid frana prea scazut), iar cel din stanga, intr-adevar, e ceva de la stergatoare, dar ce este exact (temporizator sau buton stergatoare) nu stiu.
Fiziflash
29 Mar 2010, 23:18
Dupa cum spuneam nici unul din ele nu era conectat la vreun fir. Cel de brake se poate apasa (Dar nu cu retinere) celalalt nu.
Le-am alimentat pe ambele la 12 V si nu se aprinde nici unul...
Ciorapel
29 Mar 2010, 23:40
Se poate apasa o.0
? .. atunci, nici de ala nu sunt sigur
. Tata are pe Dacia lui (din 87) un BRAKE asemanator, dar care se aprinde atunci cand nu mai are lichid de frana (sau cel putin cand simulezi tu asta atingand cei 2 papuci de pe capacul pompei de frana).
mecanick_maverick
30 Mar 2010, 12:29
Primul are un beculet în el (care poate fi ars dacá nu se aprinde si e destul de nasol sä-l schimbi , din ce-mi aduc aminte ) se conecteazä la pozitie si e util ptr. a localiza butonul de stergätori noaptea .
Cel de al doilea apare negru ( cel putin pe ecranul meu ...) si dacä se apasä e doar buton - nu-mi imaginez la ce putea servi ( ba-mi imaginez, dar nu are sens testarea functionärii luminilor de frînä cînd e atît de simplu sá calci pedala ...) , mai ales dacä are doar 2 papuci ...
La 1310 era rosu cel de indicare nivel scäzut lichid de frînä .
deceneu32
30 Mar 2010, 19:59
Haide ca te lamuresc eu.Am Dacie ''frantuzoaica'' din 1970 si ma pricep.
1.Primul reprezinta un indicator luminos pentru stergatoare.Se afla dispus sub comutatorul acestora incepand cu anul 1971.Rolul lui este de a gasi mai bine noaptea butonul stergatoarelor.Primele modele de Dacia(1969-1970) nu l-au avut.E un fel de ''imbunatatire''.
Se aprinde odata cu lampile de POZITIE.Zici ca nu l-ai gasit conectat?Cauta-i firele:unul ALB care pleaca de la blocul de lumini si unul NEGRU pentru masa.
2.Al doilea este un contactor pentru nivelul lichidului de frana.Pompa de frana trebuie sa fie cu circuit dublu.Se gaseste numai pe variantele D 1300 Lux si D 1301 Lux Super,ambele produse dupa anul 1974.
mecanick_maverick
31 Mar 2010, 01:08
Salut domnule @deceneu32 . Ai putea explica te rog termenul "contactor pentru nivelul lichidului de frana " ... cä prima parte o explicasem deja .
deceneu32
31 Mar 2010, 19:04
Iti explic imediat.Functioneaza ca cel de Oltcit(primul din imagine,de la stanga la dreapta):
-cand il mentii apasat se aprinde becul din interior care te informeaza ca nivelul lichidului este la nivelul normal
-in cazul in care becul din interiorul contactorului se aprinde instantaneu,fara a fi apasat,inseamna ca nivelul lichidului este la limita inferioara
Acest tip de atentionare nu se gasea decat pe anumite modele Dacia echipate din fabrica cu pompa frantuzeasca cu dublu circuit.Din pacate,n-am o imagine.A mea este cu circuit simplu si nu este prevazuta(vezi imaginea).
Sa explic si termenii,cu cuvintele mele
:
-CONTACTOR=buton care functioneaza numai apasat
-COMUTATOR=buton care ramane in functiune fara a fi nevoie a fi mentinut apasat
mecanick_maverick
1 Apr 2010, 01:43
Nu stiu de unde ai preluat matale termenii , dar în electricitate un contactor era un ansamblu de comandä a utilajelor - compus din butoane pornit-oprit ,un releu cu automentinere si un releu termic de protectie ...
"buton care functioneaza numai apasat" avea numele de buton färä retinere sau "push-buton"
Fiziflash
1 Apr 2010, 17:23
Are doar doua contacte asa ca nu are cum sa se arpinda cand scade nivelul de frana, sau sa se aprinda cand apesi. Pentru asta ar trebui minim 3.
L-am conectat la o baterie si cand il apas face scurt. Deci este doar buton. Probabil becul era unul din bord sau...nu stiu
Dar el sigur nu se aprinde!
2 Apr 2010, 17:51:Mai am o intrebare: unde ar fi cel mai elegant sa ma "leg" la un +12V contact?
sub bord la rigleta din dreapta
Fiziflash
2 Apr 2010, 20:04
No offence dar nu prea sunt familearizat cu terminologia. Poti explica mai clar, ce inseamna rigleta? Care fir, unde,cum?
kitzsteinhorn91
2 Apr 2010, 20:06
Uita-te sub bord in partea din stanga a lui, in stanga ceasurilor sub bord, cam in zona aia, vei vedea 2 riglete cu papuci.
Fiziflash
2 Apr 2010, 20:57
Am facut acum poze sub bord si nu se vede nici o rigleta. Sa fie vorba de cele doua contacte de cupru din placa de bord unde nu e conectat nimic? Daca nu sunt alea, alea ce sunt si la ce folosesc ?
Sau sa fie vorba de cele din poza a doua?
deci cum ai facut poza 2 in stanga pozei trebuie sa fie 2 riglete adica 2 randuri de cate 4 sau nush cati papuci tata 1 rigleta deasta cu 2 randuri in stanga si una in dreapta cu o distanta intre ele de 3 cmm in stanga pozei 2
2 Apr 2010, 22:22:
cei 2 papuci de Cu din poza 1 sunt ceva de la tabloul de ceasuri
2 Apr 2010, 22:30:
scuze nu am vazut mii de scz.in poza 2 se vad cele 2 riglete.Una e de unde placa acel fr galben (rigleta cu + permanent ) si dupa ea mai in dreapta in spatele releului de semnalizare(cilindrul argintiu )cea cu + dupa contact de unde placa si firul cel verde din poza
Fiziflash
2 Apr 2010, 21:37
Deci toate firele alea albastre si galbene care se vad in poza isi "iau" de acolo +12V permanent, corect? Iar mai in dreapta trebuie sa gasesc o alta cu +12V dupa contact.
Oare mai am papuci liberi sa ma leg acolo sau trebuie sa ma leg la un fir deja conectat?
la o masa unde ma pot conecta?
pai eu cred ca mai ai la cea de dupa contact cel putin eu am avut reo 3 libere sau daca nu ai vezi ce ai acolo si mai fa curat printre sarme.iar masa poti sa o iei de pe caroserie de priunde ti la indemana de sub bord la un surub ceva
Fiziflash
2 Apr 2010, 22:35
OK, super, mersi mult!
Maine le masor cu aparatul de masura si scriu aici ce am rezolvat.
Oare contactele alea doua de pe bord sunt pentru a conecta si alte dispozitive care sa se aprinda odata cu bordul?
deceneu32
3 Apr 2010, 10:11
QUOTE(Fiziflash @ 1 Apr 2010, 17:23)
Are doar doua contacte asa ca nu are cum sa se arpinda cand scade nivelul de frana, sau sa se aprinda cand apesi. Pentru asta ar trebui minim 3.
Stiu,asa este:butonul e Oltcit care indica nivelul lichidului de frana are trei contacte.
I-am gasit intrebuintarea intr-o brosura din 1971 despre Renault 12 Gordini.La paginile 12-13 ale acesteia este prezentat tabloul de bord.Reperul cu numarul 34 este denumit:interrupteur controle du temoin 7 ''brake''.Ce-o insemna,va las pe voi sa traduceti!Uite si imaginile:
bygy007
3 Apr 2010, 14:40
Fiziflash in prima poza acolo unde vin papucii este un ceas , ala functioneaza? ce indica el?
Fiziflash
3 Apr 2010, 15:57
Am gasit plusul si plusul pe contact (unde chiar mai aveam o borna libera, exact cat aveam nevoie).
Acela este ceasul unde indica nivelul benzinei, cele doua becuri rosii de la temperatura la apa si presiunea la ulei, becul de la soc si becul de la semnalizare.
Chiar e o problema cu ceasul asta ca are momente cand nu funtioneaza si daca ma joc si apas cu mana pe acolo isi revine. E un contact rece undeva dar nu stiu unde si cum sa il fac fara sa desfac tot bordul.
O sa fac si poze si o sa le postez.
P.S. releul ala e releul de la avarie, nu de la semnalizari!
mecanick_maverick
4 Apr 2010, 01:31
QUOTE(Fiziflash @ 3 Apr 2010, 14:57)
... releul ala e releul de la avarie, nu de la semnalizari!
Vrei sä zici cä ai un releu ptr. semnalizari si altul separat ptr. avarii ?
Fiziflash
4 Apr 2010, 12:38
Da, exact asta am. Dar daca ai dubii promit ca le fotografiez si postez fotografiile.
Nu stiu cate e normal sa am (din ce ai scris tu deduc ca 1) dar cand mi s-a scris ca asta e de la semnalizari am semnalizat si am vazut ca "tacanitul" vine din alta parte. Am urmat directia sunetului si am descoperit releul de semnalizare in dreapta volanului. Asta tacane cand aprind avaria => e de la avarii
pai si l avarii si la semnalizari tre sa ai doar un releu (ori mecanic ori electronic) dar e 1 nu 2 sau mai stiu eu cate
Fiziflash
5 Apr 2010, 11:46
Eu am 2. ALa din poza e de la avarii, si o sa ii fac o fotografie si la cel de la semnalizari!
Fiziflash
8 Apr 2010, 17:02
Am reusit sa rezolv problema cu bordul si o sa scriu pe scurt poate ajuta la cineva. Placuta aia de PVC cu circuit imprimat din spatele bordului este prinsa cu cleme si se poate scoate separt (atentie, intai trebuie indepartata mufa de deasupra care se vede si in poze).
La mine erau contactele oxidate si de aia facea figuri!
Legat de cele doua borne de plus si de minus din cupru, prezente in poza, ele se leaga la bobina de la indicatorul de benzina (care funtioneaza perfect si cu ele libere).
Mai am o intrebare: de unde pot trage elegant un +12 V cand aprind bordul (Deci sa imi dea curent cand aprind pozitia sau una din faze)
pai de pe blocul de lumini acoloa i vreo 2,3 papuci liberi.si eu de acolo am tras pt iluminarea butoanelor de la geamuri sau mai poti de la ceasuri pe spatele lor este un papuc parca asa stiu dar nu sunt sigur
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.