Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: bieleta
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Grayeru
cum schimb o bieleta?
imi poate strica unghiul de fuga din cate stiu.
pot sa il reglez eu fara a merge la un service?
ghitza
mai bn dute la un mecanic daca nu ai mai facut
mircea63
presupun ca nu ai prea multe scule asa ca:
1 pentru roata din dreapta virezi maxim stanga ca bieleta sa iasa la maxim spre exterior.
2 ridici si dai jos roata din dreapta. asiguri masina pe o capra sau un butuc sa nu cada de pe cric cat lucrezi.
3 cu o cheie de 17 desfaci piulita care blocheaza conul bieletei in bratul fuzetei. dupa ce ai scos piulita, daca nu ai presa de deblocat cu un ciocan "sanatos" lovesti pe bratul fuzetei pana ce sare conul bieletei din fuzeta.
4 te uiti ca la capatul bieletei inspre caseta de directie se gaseste o piulita care trebuie destrinsa (are rol de contrapiulita si blocheaza bileta in caseta)
5 acuma poti sa scoti bieleta: rotesti bieleta ca pe un surub pe care il scoti si numeri cate ture complete ai desurubat.
6 insurubezi bieleta noua exact cate ture ai desurubat-o pe cea veche si procedezi in ordine inversa. este absolut obligatoriu ca bieletele veche si noua sa fie de acelasi model ca sa nu ai probleme ulterioare cu unghiurile.


daca o faci singur sau o duci la un sevice este decizia ta . o seara buna. smile.gif
Tudor Badescu
Treaba cu numaratul turelor nu e sigura.Nimeni nu le numara la fabrica si nici filetele nu sunt absolut identice.In final trebuie facuta o verificare cu o teava lunga si perfect dreapta sau cu o sfoara.Se aseaza volanul pe directia inainte si se pune sfoara sau teava sa atinga anvelopele din fata si spate pe fiecare parte pentru a verifica alinierea.Rotile din fata trebuie sa fie paralele sau foarte putin deschise,max. 1 mm.Se repeta operatia dupa ce se deplaseaza putin masina;nici cauciucurile nu sunt perfecte.Asta e o metoda "de casa"ce da rezultate bune daca exista rabdare si nu sunt deplasari ale puntii din spate,deformari de sasiu,etc.
Grayeru
multumesc mult pt indicatii si sfaturi!
treaba cu turele la bieleta stiu ca n sunt sigure
eu as vrea defapt sa-i deschid putin unghiul ca e prea inchis! asta e ideea
necesita sa dau jos toate ac si la demontare sau exista o metoda maisimpla! asta pe langa masuratori si alte alea!
george 07
@Grayeru "eu as vrea defapt sa-i deschid putin unghiul ca e prea inchis! asta e ideea
necesita sa dau jos toate ac si la demontare sau exista o metoda maisimpla! asta pe langa masuratori si alte alea! " depinde de ce model de bieleta ai daca ai bieleta model vechi trebuie depresat capul de bara , daca ai model nou nu mai demontezi ci doar slabesti contra piulita si infiletezi din "teava" bieletei dupa metoda descrisa de T. Badescu .


7 Apr 2010, 16:06:
acum am vazut ai model nou , slabesti contra piulita de la jumatea bieletei si infiletezi invartind de teava bieletei dupa metoda descrisa de T. Badescu .
Grayeru
multumesc mult baieti! deci nu mai e cazul sa dau jos roata sau ceva , Pur si simplu aplic metoda lui T.Badescu! Dar banuiesc ca fata masinii totusi trebuie sa stea ridicata! ca sa pot regla! Toate cele bune si masini fara probleme!;)
mircea63
deci ce doresti sa faci se numeste "reglat directie". pentru asta masina nu trebuie sa aiba jocuri (bucsi, pivoti, bielete), se face pe banc de reglat si dureaza maxim 30 min. restul metodelor (sfori, tevi, rulete etc.) pot duce la uzuri premature a cauciucurilor.
danezu_pitesti
tudor-badescu poti fii te rog mai explicit cu metoda cu sfoara pentru ca teoretic stiam ca exista dar nu stiam clar cum se procedeaza...si sincer si acum sunt in ceata...se ia o sfoara si se aliniaza intre rotile de pe fiecare parte fata-spate dar cum imi dau seama daca unghiul de convergenta este aproximativ reglat corect...cel de fuga lasa-l pana la urma smile.gif

7 Apr 2010, 23:07:
poate daca ai o teava perfect dreapta dar cu sfoara???
george 07
sfatul meu este un service specializat pentru max. 7o. LEI (ron) cat costa un reglaj nu se merita pt. ca : ce vede aparatele (unele)cu laser , cu ochiul si sfoara nu se vede niciodata .
ghitza
pe mine ma costat in toamna 30 de lei toata treaba cu unghiurile am sunat ,programare si gata la banii astia merita sa trag eu sfori si tevi ?si facut meserie
Grayeru
ok! pana la urmaii spunei si mie dacatrebuie sa stea ridicata fata masinii sau nu cand regelez. Dci rotile trebuie sa fiein aer sau sa tinga pamantul?
Tudor Badescu
Mircea63,sigur ca la banc e mai precis,dar cu indemanare merge si cu teava"oldschool'.Pe vremuri reglajul convergentei se facea cu o bara telescopica gradata ce se introducea intre rotile din fata si precizia era la fel ca la bancurile electronice de azi. Iar baietii vor o metoda "de casa".
Intr-un fel sau altul trebuie acces ta piulitele de reglaj.Dar controlul se face cu masina pe roti.La fel cum trebuie stranse si bucsele de bascula,nu cum se face de prea multi cu masina pe cric(si cand masina e pe roti bucsele sunt deja torsionate,iar cand mai iei si o groapa...)Ba la bucse e bine sa fie 1..2 persoane in fata.
Ar mai fi o mentiune.Multi(chiar mecanici) confunda convergenta(inchiderea-deschiderea)cu unghiul de fuga.Pivotul(rotula)de sus e mai in spate decat cel de jos.Axa lor face cu verticala unghiul de fuga.El ajuta rotile din fata sa se realinieze dupa viraj(dar nu e singurul factor) ca la carucioarele din supermarket si le impiedica sa oscileze stanga-dreapta chiar daca exista unele jocuri prin articulatii.La Dacia,unghiul de fuga se regleaza la bucsele de tiranti,dar in practica s-a dovedit ca odata reglat din fabrica e suficienta inlocuirea bucsilor cand s-au uzat.
Pentru danezu_pitesti: cu sfoara trebuie mai multa atentie.Pentru o roata,sfoara intinsa orizontal la jumatatea rotilor atinge anvelopa in doua puncte(capacele pot incurca lucrurile).Daca rotile de pe aceeasi parte sunt perfect aliniate sfoara atinge in 4 puncte.Ca sa fie un pic de deschidere,sa ramana cam 0,5...1 mm pana sa atinga in partea dinspre spate a rotii din fata.Trebuie verificat pentru mai multe pozitii ale masinii pentru ca anvelopele nu sunt perfecte ca forma si se face o medie.Poate era buna o poza,dar nu sunt acasa.Daca e un dereglaj serios al convergentei,rotile din fata scartaie la virajele executate cu viteza normala in intersectii.
Si inca ceva:La masinile cu tractiune fata,forta de tractiune tinde sa inchida rotile din fata.De aceea se regleaza un pic deschise,eventual paralele(depinde de elasticitatea articulatiilor basculelor).La tractiune spate,rotile din fata sunt impinse si tind sa se deschida.De aceea se regleaza un pic inchise,la limita paralele.
danezu_pitesti
da...ar fi bune vreo cateva poze smile.gif
PH-06-BOA
Dadescu e sigur pe ce spune si e si adevarat. Eu v-am descris de multe ori o alta metoda de acasa. N-as vrea sa va mai aud de servisuri, terminati cu fitele, cu fala. Aveti o amarata de Dacie, si mergeti la spalatorie, la servis... iar in buzunar fluiera Vantu, Patriciu...
Asezati masina pe un loc dret, impinsa ultimul metru, si oprita cu frana de mana, pentru a nu pune rotile intr-o pozitie eronata. Cu o tija telescopica (o tija bagata intr-o teava) comparati distanta dintre fata si spatele rotilor din fata, punamd spre spate tija lipita de lonjeroane, iar in fata, sub scut.In partea din spate, sa fie mai mica cu maxim 3 mm ca cea din fata. Deci masurati intai in spate ca-i mai mica, si cand puneti in fata, se vede diferenta care lipseste la capatul tijei. Daca faci invers, nu sti cat comprimi tija.
Dai masina inapoi 2m, impinsa si oprita tot cu frana de mana, si masori iar. Daca unghiul de CONVERGENTA e prea inchis in spate (uzura la interior), vei gasi cote mai mici, si rotile la partea de contact cu solul, vor fi mai apropiate. Masoara distanta intre roti , la partea de jos. Dai in fata la fel ca prima data, si vezi daca rotile se departeaza jos (masori), sau daca ies in afara. Abia acum treci la reglatul bieletei, dupa ce ai tras concluzia.
Ideea e ca, dupa reglare, sa ramana distanta aceeasi intre roti atat la dat inainte cat si inapoi, atat fata spate al rotilor de fata, cat si jos. Repet, sa fie maxim 3mm mai mare in fata, in functie de calitatea bucsilor, pivoti si tot ce-i articulatii.
Unghiul de FUGA se regleaza numai daca trage intr-o parte, sau se regleaza in ambele parti egal , daca directia e prea greoaie sai prea usoara, fapt care duce si la dans pe drum (schimmy).Daca merge prea usor se lungeste tirantul, si invers. Garantez reusita mai bine ca la servis, unde nu-i nimeni interesat sa-ti mearga tie masina bine. Cine nu a inteles, sa ma intrebe pe mes sau PM.
dorinromeo
spuneti-mi va rog daca bieleta de tip nou, (aceea cu bila) are joc la bila, respectiv misca bila inauntru-inafara in locasul ei, se mai poate face ceva cu ea? daca cumpar una mai ieftina, de import si schimb capatul de bara cu unul de Topoloveni, am sanse sa ma tina? folosesc masina foarte mult si nu as vrea sa desfac iar bieleta dupa 2 luni.
si inca ceva: pana ajung sa schimb bieleta voi umbla cu ea asa vreo 2 zile. aveti vre-un sfat pentru mine?
Magnum_Baracuda
nu face ingineri si inventi ,ce e nou e sfant, carpaceala nui lucru sa te tina si cind e vb de cele relatate de tine mergi la un service de iti ti-o schimba
dorinromeo
de schimbat o schimb eu, problema e ca costa 95 de lei si inca nu am atata. de aceea as lua una mai ieftina de import, costa cam 55 de lei, capetele de bara le-am pus noi, de Topoloveni, acum as schimba numai bieleta cu probleme.
PH-06-BOA
Dorin, eu te inteleg mai mult ca oricine (zic eu), si daca nu ape;ezi la inventII si inginerII, nu prea mai poti trai azi. De aceea, scoate bieleta din cremaliera, slabesti contra capatului de bara numai cat sa poti desface capatul, fara sa misti piulita de la locul ei, sa ramana ca reper, semn, pana unde sa-l bagi iar. Dai burduful afara, pentru a ramane numai bieleta. Rotula bieletei trebuie sa fie lucioasa, fara rugina, pentru a rezista inca p-atat la exploatare. Bagi bieleta intr-o gaura putin conica , a unei piese de otel mai robusta, o placa de otel groasa de macar 20mm, orice, numai sa fie robusta. peste partea filetata, asezi un cilindru de otel, ca o teava tot robusta, peste care trebuie sa lovesti cu putere, cu un baros. Dupa cateva lovituri, conicitatea gaurii, muleaza piesa cu filet in jurul rotulei, deci o strange. Garantez ca mai mergi cu ea, cel putin cat a mers pana acum. Metoda nu e recomandata si a doua oara. Trebuie sa ma crezi, eu n-am cumparat niciodata pivoti si bielete si bujii.
Cine are bieleta tip vechi, o poate strange mult mai lejer, si nu e nevoie sa o desurubeze din cremaliera, ci doar din surubul de la bucsa bieletei. Asa se evita dereglarea unghiului de CONVERGENTA.

Reglarea cu sfoara, nu e o solutie, pentru ca nu poti fi sigur pe puntea de spate.Doua scanduri drepte, puse pe exteriorul rotilor de fata, masori distanta langa roti si la capatul scandurilor, care, cu cat sunt mai lungi cu atat precizia e mai buna. Daca nu, tija telescopica e cea mai la indamana.

7 May 2011, 20:57:
Multi o sa spuneti ca sunt tampit. Nu trebuie sa aveti griji asupra materialului, care nu e casant. Nu se folosesc otelui casante la asemenea piese, dar nici prea moi. Un pivot, exemplu, se dimensioneaza in asa fel (asa faceau Romanii), incat sa reziste la un efort de 300 de ori mai mare, de cat efortul maxim ce-l poate primi roata (de Dacie). Nu, Mondiru nu spune, nu i s-a dictat tot.
dorinromeo
multumesc pentru sfat, am incercat sa o reconditionez der avea joc prea mare. am sfarsit prin a monta una noua. norocul meu ca mi-a dat bieleta fara cap de bara, a fost doar 44 lei.
micri
am si eu o problema si nu stiu care ar fi cauza.
la viteza constanta imi joaca volanul stanga dreapta circa 1cm.
am vazut dupa un control pe care l-am facut eu ca bieleta dreapta are joc la articulatia dinspre roata. eu m-am gandit sa cumpar una noua si sa o schimb. este bieleta de tip vechi.
acel joc al volanului de acolo sa vina?
Ov
da
danezu_pitesti
mai degraba din cuplajul volan... smile.gif se schimba usor dar trebuie sa iei ceva de calitate
PH-06-BOA
Si, atentie cum il strangi, ca poti sa-l rupi foarte repede, si trage si intr-o parte , daca nu il strangi pe pozitia de mers inainte.
bashtalu
salut,

de curand am schimbat tot ce tine de bucse,pivoti,bielete pe fata. problema este ca atunci cand virez dreapta pe loc sau mergand f incet imi smuceste volanul, si cand dau cu spatele si iau dreapta imi smuceste destul de tare. de la ce sa fie?

sunt schimbate bieletele de directie, antirului, toti pivotii, toata bucsaraia
Lucian MC
Planetara bulita;) ia viraj maxim si pleaca de pe loc si ai sa vezi ce zic.
PH-06-BOA
Se innoada planetara? Inseamna ca e uzata rau. Dar inainte de ce nu facea la fel? N-ai scos-o din tripoda? Daca ai bieleta tip vechi, surubul de la cap-cremaliera, poate sa atinga de caroserie la viraj.
bashtalu
Planetara face zgomot in curbe....deci e pe duca, plus ca la o denivelare cand masina practic "sare" putin, se simte la planetara mai diferit, nu stiu cum sa va explic.

Bieletele sunt de tip nou, schimbate la inceputul lunii.

Inainte de schimbarea elementelor de directie descrise anterior planetara nu avea nimic, acum nu stiu de ce deodata s-a uzat.
PH-06-BOA
Nu se uzeaza asa de-odata, decat se rupe, sau iese din tripoda la o interventie sau in mers, daca e lasata prea slab (lunga) din seibile din spatele fuzetei. Sunt niste seibi galbene, de alama, dar la unele a fost nevoie sa pun si groasa de 10mm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.