Recent am achiziționat un sistem de monitorizare a presiunii și temperaturii în anvelope. E fabricat de Atrium Enterprises GMBH, din Germania.
[attachmentid=1627610742] [attachmentid=1627610743] [attachmentid=1627610744] [attachmentid=1627610746]
Sistemul e destul de simplu și se montează foarte ușor. Senzorii de presiune și temperatură sunt alimentați fiecare cu o baterie pe Litiu tip CR-1632, iar afișorul cu 2 baterii AAA, dar eu le-am scos și l-am alimentat prin adaptorul furnizat la 12V, astfel afișorul pornește și se oprește odată cu motorul.
Evident, ar fi fost mult mai bine ca senzorii să fie fără baterii, dar un sistem after-market similar cu TPMS-urile originale de pe mașini e cam greu de găsit și instalat, pentru că implică atât jantele (unde se montează senzorii) cât și sistemul de alimentare fără fir sau receptoarele care se instalează lângă butucul fiecărei roți.
Senzorii sunt destul de inteligenți, pentru a conserva cât mai mult energia din baterie nu încep să transmită datele decât atunci când mașina se pune în mișcare și dacă pornești și oprești des mașina nu se conectează la sistem decât la un interval mai mare de timp și dacă există o schimbare de parametrii față ultima citire. Odată conectați senzorii transmit datele de presiuni și temperatură aproape în timp real.
Acum rămâne de văzut cum se vor comporta bateriile pe caniculă și cât vor rezista frigului din iarnă...
Din câte am observat eu, măsurarea presiunii e foarte precisă, am verificat presiunea cu 2 manometre diferite și valorile măsurate de TPMS concordau cu cele date de manometre. Poate măsura presiunea în PSI, KPA, BAR sau KG/CM², precum și a temperaturii în grade Celsius sau Fahrenheit.
E foarte interesant de urmărit cum presiunea începe să crească în anvelope, pe măsură ce temperatura lor crește, de exemplu, de la 10 grade Celsius inițial (dimineața) și până la 20 de grade Celsius în mers, presiunea în anvelope crește cu 0,15-0,20 bar. Asta îmi reamintește mereu de recomandarea ca presiunea să se facă doar la rece.
Se pot seta praguri minime și maxime de presiune la care sistemul te alertează atât vizual cât și acustic, precum și un prag maxim de temperatură, la care de asemenea vei fi alertat acustic și vizual.
Când afișorul e alimentat din baterii, ecranul poate fi iluminat la cerere, de pe un buton. Dacă afișorul e alimentat la 12V, iluminarea ecranului e permanentă. Noaptea e foarte plăcut iluminat (în culoarea portocaliu - se încadrează cu iluminarea standard a Logan-ului ) și ușor de citit.
Sistemul vine și cu un sistem antifurt pentru senzori, care previn demontarea senzorilor de "hoții accidentali", pentru că evident ei nu vor rezista la un hoț profesionist.
Din câte am observat, sistemul are incluse facilități și pentru afișarea informațiilor de distanță și poziție pentru senzori de parcare față + spate, precum și afișarea stării farurilor (aprinse/stinse), deși nu mi-am dat seama la ce ar putea folosi. Evident, chestiilea astea nu sunt implementate, probabil alt model le are incluse.
Iată și câteva fotografii cu sistemul, făcute imediat după ce l-am primit și desfăcut, scuze pentru calitatea lor, sunt făcute cu telefonul mobil:
[attachmentid=1627610756] [attachmentid=1627610758] [attachmentid=1627610759] [attachmentid=1627610760]
[attachmentid=1627610761] [attachmentid=1627610762] [attachmentid=1627610763] [attachmentid=1627610764]
[attachmentid=1627610765] [attachmentid=1627610766] [attachmentid=1627610767] [attachmentid=1627610769]
[attachmentid=1627610772] [attachmentid=1627610773] [attachmentid=1627610775]
În fine, sistemul l-am cumpărat online, de la German Electronics SRL, la prețul de 550 Lei cu TVA.
Atașez și manualul sistemului, în format PDF, 2,3MB.