Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Probleme la sistemul elctric
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
cruela
Buna!

Am deschis acest topic, deoarece am intampinat cateva probleme la sistemul electric al masinii.
1. Cu motorul in functiune imi vibreaza toate luminile destul de tare (atat farurile cat si iluminarea ceasurilor), cand turez motorul parca dispare acea vibratie si se mai albesc farurile.
2. Cu motorul oprit, numai contactul pus cand aprind farurile semnalizarea palpaie mai incet, adica cu mai putine "clipiri". Cand comut numai pe pozitie atunci palpaie normal, cand pun pe faza scurta palpaitul se reduce, cand mut pe faza lunga palpaie foarte rar.
3. Am desfacut cutiuta aceea de plastic la volan, unde este comutatorul pentru faruri si semnalizare si am observat un fir negru care atarna. Capatul are un papuc rotund, ca acelea care se pun pt. masa.

Daca nu cer mult as dori vreo rezolvare la problemele acestea, deoarece si casetofonul din masina incepe sa resimta vibratiile farurilor.

Am uitat sa mentionez ca am dacia 1300.

Cu stima,
cruela
ghitza
eu cred ca e pe duca bateria si a probleme la incarcare mai bn zis puntea de diode din alternator.
cruela
Nu stiu, dar nu de mult timp face figura asta. Si ma ingrijoreaza si firul acela, oare nu acela ar fi solutia?
ghitza
pai atingel d eun - (masa vezi )ce face e posibil eu cred ca e pe duca bateria sau incarcarea nu este in parametri si iti slabesti bateria
cruela
Pe bord incarcarea mi-o arat ca ar fi in regula, apai nu stiu
revoOO
Salut. Exact aceasta problema o am si eu de vreo saptamana, dar aseara cand venea tata cu masina de la munca, mi-a ars faza scurta din cauza filarii a farurilor in mers. Astazi am schimbat becurile, am schimbat releul de incarcare si carbunii de la alternator. Te tin la curent daca s-a rezolvat ceva cand ajunge tata acasa sa-mi spuna daca se comporta la fel. Numai bine !
cruela
Mie inca nu mi-a ars nimic, doar ca ma deranjeaza foarte tare si mi-e frica sa nu se intample ceva
revoOO
Exact asa am patit si eu cand am iesit sambata, ma deranja, parca dadeam incontinuu flashuri...la semafor un taximetrsit speriat ma intreaba " te grabesti baiatule ? " , iar ieri mi-a ars becurile. Ai grija, rezolva prb !
cruela
As rezolva daca as stii cum....
revoOO
Asteapta sa vad ce efect a avut schimbarile aduse la mine si te anunt. Dar ti-am zis, verifica :

- carbunii alternatorului
- grupul diode alternator
- releul de incarcare

Ar trebui sa fie ceva de pe aici.
Paulorossi
Cu un multimetru poti sa verifici incarcarea masinii,asa te asiguri daca e defect alternatorul,evenual releul de incarcare sau bateria si-a dat duhu.
bygy007
rezolvarea este undeva in topicul asta stufos

ca indicii
1 releu incaecare
2 alternator

unele indicatii aici

la depanare se foloseste aparat de masura nu saracia aia de indica la bord e ca si cum as masura tensiunea de la priza cu becul
Merced
Rezolvarea poate fi mult mai usoara, exista un fir de masa intre alternator si caroserie care ori e intrerup, ori nu mai face bine contact. Eu am redus aproape la zero fenomenul de palpait al luminilor inlocuindu-l.
cruela
Si firul acela de sub volan, firul negru de unde vine oare? De la blocul de lumini?
mecanick_maverick
La blocul de lumini nu-mi amintesc sä ajungä vre-un fir negru , mai ales cu papuc ptr. surub ...
Fä-i o pozä si te lämurim care-i treaba .
cruela
Uitati aici pozele wink.gif
bygy007
ala pare fir de masa , manunchiul ala unde se duce , ai tensiune pe el? ce nu iti merge la bord?
cruela
De tensiune nu stiu, inca nu am masurat. Bordul e functional, mai putin indicatorul de benzina, dar acela e din cauza plutitorului din rezervor. In rest nu am observat nimic, doar farurile si luminile din bord care palpaie
cruela
Nimeni nu stie pt. ce este firul acela?
bygy007
pilpiitul nu e de la firul ala
cruela
Ieri mi s-a ars si un bec, zic eu de la palpaitul acela. Am intrebat si un electrician si a zis ca trebuie sa schimb toata instalatia electrica, fiindca e veche si firele sunt corodate. Alta optiune mai ieftina nu exista? Fiindca momentan nu am bani pt. o instalatie completa.
krapcarasu
pai ce sa zica? pt un fir nu castiga destul. Leaga firul la masa printr-un voltmetru si porneste consumatori, daca arata tensiune la conectarea unui anumit consumator, iar acesta nu functioneaza,il legi la masa prin ampermetru la 20A in prima faza, daca acum merge consumatorul, legi permanent la masa. Daca dai ralantiul mai mare cum mai palpaie? Fa masuratori
bygy007
te dotezi cu un aparat de masura [attachmentid=1627627228] care nu costa mai mult de 25 lei pui comutatorul pe DC V 20 si te apuci de masurat , in postul 12 ai 2 trimiteri , in a doua este spre repararea alternatorului , in urmatorul post sint niste indicatii de masuratori in principiu tensiunea la baterie trebuie sa fie constanta in intervalul 13,5-14,4 recomandat 14V
cruela
QUOTE(Merced @ 26 May 2010, 11:34)
Rezolvarea poate fi mult mai usoara, exista un fir de masa intre alternator si caroserie care ori e intrerup, ori nu mai face bine contact. Eu am redus aproape la zero fenomenul de palpait al luminilor inlocuindu-l.
*



Am schimbat firul si acum s-a inversat fenomenul. In relanti merge bine, iar cand accelerez incepe sa vibreze. Si acurile de la temp apei si de la presiunea de ulei vibreaza de mama focului, nu pot citi ce indica.

De masurat nu am cum, trebuie sa imi procur un multimetru. Dar fara masurare nu se poate rezolva?

1 Jun 2010, 13:29:
QUOTE(mecanick_maverick @ 26 May 2010, 15:07)
La blocul de lumini nu-mi amintesc sä ajungä vre-un fir negru , mai ales cu papuc ptr. surub ...
Fä-i o pozä si te lämurim care-i treaba .
*



Am pus pozele, ce parere ai?
mecanick_maverick
Îmi pare räu dar nu am pe aici nici o dacie ca sä pot verifica si memoria nu mä mai duce atît cît sá-mi amintesc tot cablajul dupä atîti ani ...

Totusi eu as zice cä acel fir este exact firul de masá al ceasurilor din bord , de aia saltä ca nebune acele , primesc si ele säracele masä printr-un contact straniu pe acolo si nu prin firul care este dedicat acestui lucru .

Färä mäsurare e cîrpealä ! Tensiunea trebuie sä se gäseascá între valori bine stabilite , si asta (tensiunea ) nu o poti verifica cu becul biggrin.gif , cel mult prezenta sau absenta ei ...

Deci clipirea farurilor nu are nimic de-a face cu bordul , sigur masa motor-caroserie era vinovata ( s-a repetat asta de atîtea ori pe acest forum , încît am considerat inutil s-o mai repet ), releul de încárcare are absolutá nevoie de acest fir ptr. a mentine valoarea ìncárcärii în limite normale .
alecsutz
si eu am patit asa intr-o noapte si era sa am probleme cu politita ca eram in spatele lor si tot palpaiau farurile si parca faceam flasuri....noroc ca m-am bagat pe o straduta laturalnica, si in 2 minute s-o si ars faza scurta.... pana sa-mi dau seama care a fost problema am ars 6 seturi de becuri....problema a fost la cablul de masa de la alternator care nu mai facea bine contact pe caroserie, si din cauza asta mi s-a ars releul de incarcare....le-am schimbat astea doua si acum totul ii ok....
cruela
firul l-am schimbat. sa se fi dus oare releul de incarcare? nu mai stiu ce sa fac, fiindca nu sunt acasa si nu am cum sa masor tensiunea.
da vorbiti toti de firul acela care e prins de suportul bobinei, nu? pt. ca eu pe acela l-am schimbat.
alecsutz
este un fir mai gros, care pleaca de pe alternator (-) pe caroserie (la mine ii prins de unul din suruburile de la releu). ia un releu de incarcare, preferabil mecanic, da nu stiu daca mai gasesti, si schimba-l. eu cand am luat am luat cu fir de excitatie si la ala dinainte nu am avut, si l-am pus, si nu am legat firu de excitatie si l-am ars, da l-am dus la magazin inapoi si mi l-o schimbat.... spor la treaba
P.S. firu de excitatie se leaga pe (+) la alternator
mecanick_maverick
QUOTE(alecsutz @ 1 Jun 2010, 22:16)
este un fir mai gros, care pleaca de pe alternator (-) pe caroserie (la mine ii prins de unul din suruburile de la releu). ia un releu de incarcare, preferabil mecanic, da nu stiu daca mai gasesti, si schimba-l. eu cand am luat am luat cu fir de excitatie si la ala dinainte nu am avut, si l-am pus, si nu am legat firu de excitatie si l-am ars, da l-am dus la magazin inapoi si mi l-o schimbat.... spor la treaba
P.S. firu de excitatie se leaga pe (+) la alternator
*



Da, corect se pune direct la releu acel fir de masä - nu la bobinä sau la alte puncte ale caroseriei , releul are neaparatä nevoie sä primeascá potential exact de masá cu alternatorul . Se pot pune suplimentar alte fire de masá de la motor la caroserie dar acesta e important sá fie direct alternator-releu .
Cît despre "releu de incarcare, preferabil mecanic" , ai putea sä enumeri ceva avantaje (cel putin unul ) fatä de unul electronic cu fir de referintä ? ... cä eu sincer nu am gäsit blink.gif
... si da , firul suplimentar la acel releu (care se leagä la borna B+ a alternatorului ) se numeste fir de referintá , nu de excitatie , cel de excitatie este +DF si îl are ORICE MODEL de releu de încärcare independent - adicä nu încorporat în alternator .
Deci, prin urmare si afirmatia "firu de excitatie se leaga pe (+) la alternator" se corecteazä cu termenul "fir de referintá" , nu care cumva vre-un cititor s-o ia de bunä si sá lege DF-ul la B+ ...

Se numeste fir de referintá pentru cä face exact acest lucru - dä releului o tensiune de referintá ( adicá exact tensiunea care ajunge la baterie ) eliminînd în acest fel diferentele - de obicei în valoare mai mare care fierb bateria - datorate , culmea cäderilor de tensiune pe circuitul baterie-contact-releu de încärcare , defect extrem de frecvent în cazul releelor mecanice sau electronice care nu au fost preväzute cu acest fir .

Proasta calitate sau inexistenta (ruperea ) firului de masá alternator-releu afecteazá în egalá mäsurä erori - si implicita fierbere a bateriei si arderea becurilor - atît în cazul releelor mecanice sau electronice färä fir de referintá cît si a celui cu fir .
cruela
firul l-am schimbat, dar e si mai rau ca inainte. semnalizarea deja imi bate in ceasurile de bord (in cea de temperatura a apei, si presiune ulei). sincer nu mai stiu ce sa fac. abia astept sa ajung acasa sa pot masura, dar mi-e teama de ce este mai rau, de vre-un scurt pe undeva....
mecanick_maverick
Cînd spui "semnalizarea" te referi strict la salturile acelor din bord cìnd pui semnalizarea sau salturi continue cu motorul pornit färä a semnaliza însotit de pîlpîirea farurilor ?
cruela
si-si. ambele fenomene sunt vizibile. primul, salturile acelor din bord cand pun semnalizarea cel mai bine se poate observa doar cu contactul pus.
Tudor Badescu
Salturile acelor din bord sunt in plus sau in minus?
cruela
pai oscileaza intre valorile indicate, atat de tare incat nu imi indica valoarea corecta.
ex. la temp. apei oscileaza intr 80 si 120
bygy007
1 fara aparat de masura nu rezolvi nimic
2 singura piesa care de pilpiire (cam 90%) este releul de incarcare si 10% alternatorul

*ca sa faci o proba , in locul releului pune un bec de far daca tot pilpiie e de la alternator

defecul nu il poti gasi pe ghicite si este in zona alternatorului si pieseloer de pe linga el
dar pentru depistare iti trebuie un aparat de masura altfel cauti pina miine
mecanick_maverick
QUOTE(cruela @ 2 Jun 2010, 17:35)
pai oscileaza intre valorile indicate, atat de tare incat nu imi indica valoarea corecta.
ex. la temp. apei oscileaza intr 80 si 120
*



... ai conectat firul äla la masä ? sau îl pästrezi tot cu izolier-band ...

Dacä oscileazä cu semnalizare si contact pus färä a porni motorul e masa bord de vinä ( dar asta afecteazä doar ceasuri-becuri bord, nu si farurile ).

Dacä, în schimb se manifestä doar cu motor pornit se aplicä indicatiile din postul anterior .
Mai exact, la oscilatii constante - care cresc în frecventä odatä cu cresterea turatiei ( presupunînd cä ai releu "mecanic") simtoma e de rezistentä de limitare arsä - releul are pe partea inferioarä 2 sau 3 rezistente de nichelinä bobinate, depinde de model .
Una dintre acestea este de limitare intermediarä si dacä se arde, bobina cupleazä direct pe punere la masä a DF-ului - efectul fiind un frumos brad de Cräciun pe roti .
Rotor cu colector puscat sau cärbune blocat-epuizat , dau întreruperi neregulate .
Oricum se recomandä verificarea periodicä a stärii cärbunilor - iar în caz de blocare a unuia-ambilor , schimbarea întregului subansamblu - repararea celui topit e doar iluzorie si produce defecte mult mai costisitoare .
cruela
Treaba rezolvata in sfarsit dupa cateva relee incercate si becuri schimbate (si und radio-casetofon distrus). Incarcarea n-a fost reglata calumea, mai precis releul nu incarca nimic. Acum a disparut de tot efectul de palpaire.
Multumesc baieti de ajutor!
cruela
Buna baieti!

Redeschid topicul, deoarece iarasi a revenit fenomenul de palpaiala la faruri cand turez motorul. Am masurat incarcarea, care imi oscileaza foarte puternic intre 13,5 si 14,9. Am schimbat alternatorul, deoarece am observat ca are o dioda dusa, dar si cu alternatorul actual face la fel. Imi recomandati sa schimb si releul? Sa pun unul electronic?

Va multumesc anticipat pt. ajutor.

P.S. Problemele acestea au reaparut dupa ce am montat becuri mai mari in faruri decat cele actuale... Prostia mea, am vrut sa am "lumina" mai multa.
kog
releu de incarcare electronic si verifica sa fie buna masa de la alternator
cruela
QUOTE(kog @ 22 Sep 2012, 18:13)
releu de incarcare electronic si verifica sa fie buna masa de la alternator
*



Scuzati-ma ca scriu atat de tarziu, dar nu am prea avut timp de forum si de masina. Facultatea si serviciul imi mananca tot timpul din lume.

Am rezolvat "palpaiala" din faruri, era de vina o dioda din alternator care era puscata. Am schimbat-o si acum merge perfect.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.