Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Tremurici dacia 1310 Ti (1600cmc)
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
rba
am si eu o daciuta berlina cu motor de 1600 pe injectie fabricata dec 2000. cum am daciuta am si cateva probleme inerente. dintre acestea cel mai deranjant mi se pare tremuriciul caracterisitc la viteze superioare.

datele problemei:

fata cauciucuri debica passio 165/13, jenti roluite si echilibrate (greutati 1x10 si 1x25 gr fiecare roata). am verificat pe masina de echilibrat si nu fuleaza de nici o culoare.

spate cauciucuri montana tot 165/13, jenti roluite si echilibrate (cu greutati muuult mai mari adica 40+50gr si respectiv 55+45gr). verificat pe masina de echilibrat... fuleaza lateral si pe inaltime ( nu fuleaza exagerat de mult ).

roluirea jentilor a fost necesara datorita faptului ca erau descentrate din fabrica.

problema: masina tremura (se simte o vibratie puternica in caroserie si in ansamblul motor cutie) la anumite viteze. dintre acestea se evidentiaza doua viteze de rezonanta: 80 si 160km/h

geometria este facuta, rotile echilibrate de curand jentile roluite si nelovite. mentionez ca am discurile de frana ovale si o frana mai puternica (dar nu exagerat) la viteza de 80km/h imi face sa tremure volanul (cu totul, nu tremura stanga dreapta, adica nu se roteste in ritm cu vibratiile), dar si diversele existente prin bord si prin torpedou (a se intelege discuri puternic ovalizate). in pedala de frana se simte o bataie dar la viteze mai mici. tot la viteze mici masina franeaza ca o bicicleta cu frana pe geanta si care are rotile descentrate rau de tot.

constatarile: am iesit nitel cu masina pe autostrada spre pitesti si am tras nitel de ea sa vedem cum se comporta dupa echilibrare. masina (in acceleratie puternica treapa 2-3 la approx 80 km/h) capata un tremurat care este proportional cu viteza de deplasare. acesta dispare cand accelerez in continuare. la 130-135kmh apare din nou acest tremurat, de data aceasta cu frecventa mai mare. fenomenul se manifesta pana la viteza maxima a masinii 160-165km/h. acest fenomen se comporta ca o bataie de diapazon (pentru cei care cunosc detalii legate de acordarea pianelor). adica apare si dispare, mai ales in portiunile in care soseaua nu este in linie dreapta si are o mica curbura stanga sau dreapta (a nu se intelege viraj, curba stransa etc. ca doar nu am ferrari sau porche). sunt unele perioade in care masina merge perfect, vibratiile dispar complet (aici se manifesta tendinta de a mai prinde viteza - se simte in scaun o usoara accelerare a masinii) care insa sunt alternate de perioade in care apar aceste vibratii si ating un maxim de intensitate, moment in care se simte o franare a masinii. alternare acestor perioade de vibratii si de functionare normala depinde de gradul de curbura al soselei sau daca schimb banda. perioadele (ori cea de vibratie puternica ori cea de liniste) se lungesc daca masina merge in linie cat se poate de dreapta.

Mentiune: vibratiile se simt in partea din fata a masinii. vibratiile de pe spate (deh... cauciucuri montana) se simt diferit si pot fi identificate pana pe la 50-70km/h, dupa care se pare ca dispar sau se diminueaza sau sunt acoperite de altele.
vibratiile se simt atat in caroserie dar si in ansamblul motor cutie (sesizate prin tremuriciul manetei de viteze)

constatare supimentara:
am fost nevoit sa pun usoare frane la aceste viteze (140 - 160km/h) si am constatat aparitia unor vibratii de acelasi tipar ca si cele care apar si dispar in mod normal.

acu intrebarea: va ganditi la ce ma gandesc si eu?? (a se citi ... "clar sunt de vina discurile de frana !! ").

pentru impresii si sugestii va rog sa postati !

Multumesc anticipat,
rba
northwood
Orice caroserie, functie de caracteristicile proprii, are o frecventa de rezonanta.
Factorii care genereaza rezonanta sunt vibratiile subansamblelor motorului si trenului de rulare.

La masinile "inchegate" aceste vibratii sunt mult reduse. Din pacate, in opinia mea, dacia berlina nu intra in aceasta categorie.
rba
corect, nimic mai adevarat. insa e mai dificil sa umbli la caroserie ca sa o faci mai putin flexibila decat sa umbli la sursa vibratiilor si sa le diminuezi, nu?
rba
Nici o alta parere, impresie? oricum sarbatori fericite si sa ne auzim cu bine dupa sfintele pasti.

Toate bune,
rba
Adrian_Solenza
hmmm... Am mers intr-un Passat 96 si la 140 tremura de il gasea toti parazitii.. La 160 ziceai ca sta pe loc, nimic nu se mai simtea.. La Solenza mea sincer, nu prea am simtit ca face figuri!

In cazul problemei tale: ai umblat la planetare? Capetele de bara sunt inlocuite? Ai umblat la bielete? Ai schimbat tu placutele? Ai grija sa nu faca figuri de la placute, este foarte posibil! Oricum, cea mai plauzibila explicatie este de la disc! Sa stii totusi ca daca e asa ar trebui sa iti faca figuri si in mers, fara sa calci frana! Adica masina sa se balanseze, sau volanu sa tremure! Eu cred ca trebuie sa mai verifici placutele, sa nu fie d'alea mai ieftine! Daca tot esti pe acolo, arunca o privire si pe la lichid wink.gif O aerisire ceva, nu strica!
andu911
gandeste-te numai ca masinile care merg cu peste 160km/h au pneuri de peste 185, alte amortizoare, alta aerodinamica...pai Dacia e aceeasi din 70...in ce stil se loveste vantu in dacie biggrin.gif , mie la 150 imi zburau oglinzile biggrin.gif
rba
mentiune suplimentara la datele problemei: tocmai am constatat ca, suind masina pe capre si dand drumu in treapa 1, ..... surpriza.... imi fuleaza rotile de n-au probleme dupa cum urmeaza: stanga fata fulaj in pan orizontal approx 3cm, iar in plan vertical approx 2,5 cm. dreapta fata: plan orizontal approx 1,5 cm si on plan vertical approx 3,5 cm blink.gif

discurile raman in picioare in sensu ca trebuie schimbate a.s.a.p. dar se contureaza inca ceva la orizont, si anume butuci de roti !!. am auzit si pe altii plangandu-se ca aveau roti perfecte verificate de masina de echilibrat dar le tremura masina de ziceai ca se rupe.

pareri, opinii??
postati va rog,
rba
rba
QUOTE(andu911 @ 29 Apr 2005, 23:35)
gandeste-te numai ca masinile care merg cu peste 160km/h au pneuri de peste 185, alte amortizoare, alta aerodinamica...pai Dacia e aceeasi din 70...in ce stil se loveste vantu in dacie biggrin.gif , mie la 150 imi zburau oglinzile biggrin.gif
*




asa o fi, nu zic nu. ei bine la 150 nu-mi zboara nici o oglinda iar masina se comporta foarte bine, nu am senzatia ca plutesc sau ca merg in varful cauciucurilor. la 100 la ora efectul vantului lateral se observa muuult mai tare decat la 150 -165. la aceasta viteza directia se intareste substantial si e chiar dificil sa virezi brusc (nu ca ar fi chiar recomandabil... biggrin.gif ). comparativ cu o berlina din '82 relativ lasata de spate, care la 135km/h roteam volanul aproape un sfert de tura fara ca sa simt vre-o modificare in directia de mers (asta in primele secunde... biggrin.gif ), asta noua din 2000 are directia foarte teapana la viteze d'astea si orice virare/rotire de volan este urmata prompt de raspunsul masinii.

rba
rba
QUOTE(Adrian_Solenza @ 29 Apr 2005, 20:42)
hmmm... Am mers intr-un Passat 96 si la 140 tremura de il gasea toti parazitii.. La 160 ziceai ca sta pe loc, nimic nu se mai simtea.. La Solenza mea sincer, nu prea am simtit ca face figuri!

In cazul problemei tale: ai umblat la planetare? Capetele de bara sunt inlocuite? Ai umblat la bielete? Ai schimbat tu placutele? Ai grija sa nu faca figuri de la placute, este foarte posibil! Oricum, cea mai plauzibila explicatie este de la disc! Sa stii totusi ca daca e asa ar trebui sa iti faca figuri si in mers, fara sa calci frana! Adica masina sa se balanseze, sau volanu sa tremure! Eu cred ca trebuie sa mai verifici placutele, sa nu fie d'alea mai ieftine! Daca tot esti pe acolo, arunca o privire si pe la lichid wink.gif O aerisire ceva, nu strica!
*



hmm... poate ca nu m-am facut inteles... sau poate ca nu am mentionat: masina nu tremura initial la viteza superioara/maxima (chiar cu niste nenorociri de montana si pe fata). aparitia tremuratului m-a determinat sa schimb cauciucurile. planetarele n-au treaba (deocamdata... , o sa trec cat de curand pe planetare cu bile). capetele de bara sunt ok, bieletele la fel (toata suspensia este in regula, verificata amanuntit de mai multe ori). In legatura cu placutele de frana si schimbatul lor... as putea sa postez o mica istorioara in casa sa povestesc cum am schimbat io pentru prima data placutele de frana la 5 ani (varsta mea laugh.gif ) in service de s-au crucit mecanicii ca au vrut sa se apuce de treaba si au gasit placutele noi montate laugh.gif dar ar fi offtopic. concluzie placute de frana ok, instalatia de franare ok (verificata periodic si aerisita preventiv). volanu are tendinta sa tremure asa cum spuneai tu cam pe la 50-60 dar foarte putin vizibil.

rba
RIon
Verifica tampoanele de cauciuc de la CV, si suruburile care strang motorul tongue.gif
Ciombe
Hmmm zici ca daca iei un pic stanga-dreapta incepe tremuriciul... Cred ca trebe sa verifici rulmetii fata.

Numai bine
rba
QUOTE(Ciombe @ 3 May 2005, 10:51)
Hmmm zici ca daca iei un pic stanga-dreapta incepe tremuriciul... Cred ca trebe sa verifici rulmetii fata.

Numai bine
*




ma batea si pe mine acest gand insa asa cum spuneam ...

" mentiune suplimentara la datele problemei: tocmai am constatat ca, suind masina pe capre si dand drumu in treapa 1, ..... surpriza.... imi fuleaza rotile de n-au probleme dupa cum urmeaza: stanga fata fulaj in pan orizontal approx 3cm, iar in plan vertical approx 2,5 cm. dreapta fata: plan orizontal approx 1,5 cm si on plan vertical approx 3,5 cm
"

asemena fulaj e cam greu sa fie din rulmenti, nu?? eu cred ca da.... daca rulmentii aveau asa joc trancaneau de ziceai ca se rupe. verificarea jocului rulmentilor a aratat ca nu au asa ceva...
viulian
Man, daca masina sta pe capra, rotile nu mai stau in pozitia normala de mers (adica sunt puternic coborate) deci e normal sa apara un fulaj acolo..

Acuma ce sa zic, eu am planetare noi (nici 10.000 km cu ele), roti echilibrate (cat de cat, nu la marea arta) bucse ok. Pana la 130Km merge ok, pana la 140 se hurducaie de-o ia dracii (si eu simt ca e cuplajul din motor/cutie de de viteze caci vibratiile par ca au ca sursa centrul masinii, nu o roata ceva).

Ideea e ca pana la 130 totul e lin (e doar o idee joc la volan) dupa aia zici ca am intrat pe teren agricol. Cam dupa 140 se mai linisteste putin, dar nu mult.

Am sesizat de asemenea la mine un joc la maneta de viteze - in sensul ca nu-mi sta fixa iar pe la viteze de 120 e destul de puternica in balanganeli. Suspectez ca e o problema la placa de presiune, iar la viteze mai mari aia incepe sa faca urat.. (nu stiu, asta e dat cu parerea - mecanicul mi-a zis ca balanganeala manetei vine de la placa de presiune, dar nu stiu daca sunt corelate - placa cu vibratia urata de la 140Km/h).
Ciombe
QUOTE
deci e normal sa apara un fulaj acolo..


nu, gresit! NU e normal sa apara fulaj!
Daca jentile sunt centrate ca lumea, roluite etc, atunci nu iti poate fula atat de mult decat daca fie ai cauciucul deformat, fie ai probleme la directie, o bucsa/un pivot uzat. Fie nu ai strans prezoanele pe roti (da asta nu o mai punem la socoteala...)

De multe ori chiar si echilibrate... bat. Asta se intampla pt ca unii agarici de la service sunt total neprofesionisti, nu ridica nitel de roata cand o fixeaza in prezoane si roata nu sta PERFECT centrata pe masinaria aia de centrat! Am patit io, am echilibrat rotile si cand am plecat bateau mai rau ca inainte... am ajuns in alt service si mi-a aratat ala ca sunt dezechilibrate rau de tot!
Oxygen
QUOTE(viulian @ 3 May 2005, 13:26)
Am sesizat de asemenea la mine un joc la maneta de viteze - in sensul ca nu-mi sta fixa iar pe la viteze de 120 e destul de puternica in balanganeli. Suspectez ca e o problema la placa de presiune, iar la viteze mai mari aia incepe sa faca urat.. (nu stiu, asta e dat cu parerea - mecanicul mi-a zis ca balanganeala manetei vine de la placa de presiune, dar nu stiu daca sunt corelate - placa cu vibratia urata de la 140Km/h).
*



hmm are dreptate viulian,asta vara am facut tinichigeria + alte maruntisuri,dupa asamblare sa facut echilibrare.Inainte sa fac caroseria masina mergea de rupea, cupla super bine, naveam pic de vibratii pana la 130.Acum cand plec dupa loc + cand merg subturat ea trage in trepte si tremura rau cutia de trebuie sa o ajut cu ambreajul sau sa schimb in treapta inf turandu-se destul de tare.Si in mers normal cand accelerez mai tare se aude un zgomot infundat pe masura acceleratiei,numai zic ca dupa 110 are un mic tremurat care ramane si la 130.Ciudatenia e ca cu acelasi motor si acelasi ambreaj(placa+disc+rulment+etc) masina nu facea aceste figuri si mergea f frumos.Stiu ca e de la placa de presiune,dar nu inteleg de ce nu mai e buna si are doar 2 ani,poate aveti voi vreo explicatie!
Twister
QUOTE(Oxygen @ 4 May 2005, 08:25)
hmm are dreptate viulian,asta vara am facut tinichigeria + alte maruntisuri,dupa asamblare sa facut echilibrare.Inainte sa fac caroseria masina mergea de rupea, cupla super bine, naveam pic de vibratii pana la 130.Acum cand plec dupa loc + cand merg subturat ea trage in trepte si tremura rau cutia de trebuie sa o ajut cu ambreajul sau sa schimb in treapta inf turandu-se destul de tare.Si in mers normal cand accelerez mai tare se aude un zgomot infundat pe masura acceleratiei,numai zic ca dupa 110 are un mic tremurat care ramane si la 130.Ciudatenia e ca cu acelasi motor si acelasi ambreaj(placa+disc+rulment+etc) masina nu facea aceste figuri si mergea f frumos.Stiu ca e de la placa de presiune,dar nu inteleg de ce nu mai e buna si are doar 2 ani,poate aveti voi vreo explicatie!
*



Vibratia privine de la motor, nu de la geometria rotilor, daca apare periodic (la 90km'h si la 155km'h, asa e l amine cel putin), se datoteza arborelui motor dezechilibrat sua volantei/ambreiajului de asemenea dezechilibrat.
rba
QUOTE(Twister @ 4 May 2005, 10:17)
Vibratia privine de la motor, nu de la geometria rotilor, daca apare periodic (la 90km'h si la 155km'h, asa e l amine cel putin), se datoteza arborelui motor dezechilibrat sua volantei/ambreiajului de asemenea dezechilibrat.
*




Dragi postatori... observ ca dicutia a deviat un pic off topic, din pacate.
Va aduc la cunostiinta ca am creat acest topic cu scopul ca membrii forumului sa-si dea cu parerea referitor la vibratiile ce apar la viteze superioare in conditiile tehnice prezentate de mine in primele posturi. Nu sunt impotriva discutarii unor probleme tehnice adiacente ce pot cauza/contribui la aceste vibratii inca cer sa nu se piarda din vedere cauzele principale ce le pot provoca.

acum intrebari: cum introduce un arbore cotit dezechilibrat o vibratie cu frecventa proportionala cu viteza de deplasare de la 130 la 160km/h si nu introduce nici o vibratie la viteze de deplasare mai mici in trepte inferioare la aceiasi turatie a motorului si in diverse regimuri de sarcina?

de ce credeti voi ca un arbore cotit dezechilibrat (care la 4400 rpm face 73,3 ture/sec) introduce mai multe vibratii decat o roata dezechilibrata si descentrata care in treapta a 5-a la 4400rpm face 14,77 ture pe secunda (tineti minte ca roata nu se invarte libera... se sprijina masina pe ea...)

am ceva cunostiinte de fizica, sunt implicat in domeniu in mare masura, iar frecventa vibratiilor masinii cu siguranta nu este de 73Hz ci in gama joasa pana in 20 Hz

comentati va rog
rba
Ciombe
QUOTE
am ceva cunostiinte de fizica, sunt implicat in domeniu in mare masura, iar frecventa vibratiilor masinii cu siguranta nu este de 73Hz ci in gama joasa pana in 20 Hz


post-336-1110552489.gif

Ce sa mai comentam... io unul sunt zero la fizica...

On-Topic: Ramna la parerea mea ca vibratiile vin de la roti (cauciucuri - chiar daca sunt originale) iar zgomotul de la rulmentii fata (si io am avut zgomot usor cand viram nitel stanga-drapta, si s-au dovedit rulmetii a fi de vina)

Numai bine!
os
1. nu mai merge la viteza aia (care dupa mine este nesigura pentru trenul de rulare al berlinei, chiar si in stare buna)

2. Discutia poate continua (daca va mai fi cazul) abia dupa ce sursele deja identificarte au fost inlaturate. Rotile care fuleaza sunt cu siguranta o sursa majora de vibratii. Acestea se simt mai pregnant la anumite viteze datorita caracteristicilor suspensiei si caroseriei (frecvente proprii respectiv frecvente de taiere).

rba
Concluzia pe care o trag eu este urmatoarea:

pentru a scapa de fulajul rotilor trebuie verificate sistematic toate elementele: roti (ansamblu cauciuc + janta), butuce roti, si rulemnti. in anumite cazuri, unde jocul in rulmenti este mare trebuie luate in considerare si discurile (gradul lor de ovalizare).

situatia prezenta: rotile fata centrate, cauciucuri nedeformate, roti echilibrate (lucru verificat amanuntit)
pe masina de echilibrat rotile "ruleaza" perfect.
puse pe masina, rotile fuleaza. de aici trag eu concluzia ca problema trebuie cautata la masina si nu la roti.

eu suspectez butucii de roti ca sunt turnati/prelucrati prost dar si gaurile pentru prezoane sunt date prost. in acest sens am facut si mici verificari:
masina pe capre, treapta 1 relanti si verificat bataia butucilor de roti cu ajutorul unui palpator sprijinit pe portetrier si pe marginea exterioara a butucului de roata (fuzeta). bataie acestuia este de mai bine de 7-8mm. mentionez ca rulmentii nu au joc.

un al doilea test a fost urmatorul: am pus un elastic (din ala de legat bani) pe prezoane si m-am uitat de la ceva distanta sa vad daca triunghiul echilateral format se invarte in jurul centrului lui de greutate. raspunsul a fost ca nu se invarte in jurul centrului de greutate.

al treilea test a fost relativ smilar cu primul insa palpatorul a fost pozitionat intre carcasa exterioara a tripodei planetarei si bascula inferioara. bataia este de 5-7mm

dupa mine clar butucii de roti sunt strambi. daca sunteti de acord sau nu cu mine va rog sa postati si sa argumentati parerile voastre.

partea proasta, dupa mine, este ca degeaba m-am chinuit io sa echilibrez rotile si sa le verific periodic, cand bataia in sine a butucului de roata presupune ca acesta este dezechilibrat.

le voi schimba cat de curand impreuna cu discurile si va voi tine la curent cu evolutia acestor vibratii suparatoare.

rba
AC
QUOTE(rba @ 4 May 2005, 12:24)
acum intrebari: cum introduce un arbore cotit dezechilibrat o vibratie cu frecventa proportionala cu viteza de deplasare de la 130 la 160km/h si nu introduce nici o vibratie la viteze de deplasare mai mici in trepte inferioare la aceiasi turatie a motorului si in diverse regimuri de sarcina?

de ce credeti voi ca un arbore cotit dezechilibrat  (care la 4400 rpm face 73,3 ture/sec) introduce mai multe vibratii decat o roata dezechilibrata si descentrata care in treapta a 5-a la 4400rpm face 14,77 ture pe secunda (tineti minte ca roata nu se invarte libera... se sprijina masina pe ea...)

am ceva cunostiinte de fizica, sunt implicat in domeniu in mare masura, iar frecventa vibratiilor masinii cu siguranta nu este de 73Hz ci in gama joasa pana in 20 Hz

comentati va rog
rba
*


Pai daca ai asa cunostinte solide de fizica n-ai auzit de rezonanta? huh.gif Sigur ca vibratia poate sa aiba drept cauza descentrarea ansamblului placa de presiune-disc ambreiaj!
Ciombe
QUOTE
clar butucii de roti sunt strambi. daca sunteti de acord sau nu cu mine va rog sa postati si sa argumentati parerile voastre.


Adevaru e ca la dacie e foarte foarte greu sa gasesti un butuc 100% perfect!
rba
adevarat AC! rezonanta exista si isi face aparitia pretutindeni!

dar de ce nu apare si in alte trepte de viteza?

exista 2 explicatii posibile (cel putin atatea vad io acum): neuniformiati ale angrenajului cutiei in treapta a 5-a...... cred ca se facea tandari pana acum

ansamblu ambreiaj descentrat/neuniform care se manifesta atunci cand este supus la cuplu mare (treapta superioara, sarcina mare), ambreiaj care patineaza, eventual neuniform -> bataie de diapazon (rezonanta de ordin 2).. hmmm... poate explica aparitia si disparita vibratiilor

in legatura cu a doua posibilitate o sa mai cercetez problema

alte idei, opinii?
rba
Oxygen
QUOTE(rba @ 4 May 2005, 15:27)

eu suspectez butucii de roti ca sunt turnati/prelucrati prost dar si gaurile pentru prezoane sunt date prost. in acest sens am facut si mici verificari:
masina pe capre, treapta 1 relanti si verificat bataia butucilor de roti cu ajutorul unui palpator sprijinit pe portetrier si pe marginea exterioara a butucului de roata (fuzeta). bataie acestuia este de mai bine de 7-8mm. mentionez ca rulmentii nu au joc.

rba
*



ai perfecta dreptate,din cauza acestui butuc am schimbat degeaba discul de frana batand la fel ca si cu cel vechi.Testul facut cu masina pe cric, in vit I la relanti avand doar roata data jos si bataia se observa intre placute si disc.Efect: zgomote la franare si franare in trepte cand am sub 20 km/h. In concluzie daca ai butucu deformat rezulta ca si discul are bataie.Bataia discului de frana trebuie sa existe dar dupa cate stiu eu nu trebuie sa fie mai mare de 5-6 mm.Cu toate acestea imi apar vibratii de la 110km/h dar care nu sunt din roti ci ambreaj sad.gif
raptordivx
Mda... Eu tocmai am venit de la o deplasare destul de lunga pe autostrada. Inainte de a face plimbarea am schimbat bucse, rulmenti, disc, ambreiaj, placa, bielete, etc. Gentile au fost echilibrate prin iarna, cauciucurile sunt noi SAVA, Dacia mea e de prin 82.Pe la 90 la ora incep vibratiile si o tin tot asa pana la 110, dupa care incepe sa tremure tata de o iau dracii. Acum spuneti si voi ce sa mai schimb ?
Promit luna asta sa ii iau genti noi. Daca tremura iar ii dau foc pe bune. Treaba e ca trenura din fata, am verificat suruburile ce strang motorul.. nu stiu pe unde sunt tampoanele de la cutie dar cred ca-s bune. Ca am avut cutia desfacuta bucati .Si inca o treaba, parca cere a 5-a.. si nu am de unde sa ii dau ca a mea nu are decat 4. Sa ii schimb cutia ?
Korben_Dallas
QUOTE(rba @ 4 May 2005, 15:27)
eu suspectez butucii de roti ca sunt turnati/prelucrati prost dar si gaurile pentru prezoane sunt date prost.
rba
*


și eu am suspectat butucii.
cu toate acestea, după ce am schimbat caucicurile pe față vibrațiile s-au diminuat mult
dar înainte de a le schimba (când cauciucurile arătau foarte bine și nu se punea problema să le schimb) fii atent ce am făcut:
am mutat (sau rotit) roata pe butuc cu 90 grade (eu am Nova și e cu 4 prezoane) și am găsit o poziție în care trepidațiile erau mai mici. Am făcut asta pentru ambele roți din față
La roțile tale de pe spate cred că ar mai trebui făcut ceva. 40 - 50 grame e destul de mult
Spune-i meseriașului să rotească anvelopa față de jantă (să o pună in altă poziție)
S-ar putea să fie mai bine, din cauză că ar putea nimeri o poziție în care bătaia jenții o anulează pe cea a anvelopei
La noi (în Arad) există un service care are o sculă deșteaptă care face chestia asta automat. Ar trebui să aveți și voi așa ceva
rba
sa le luam pe rand ca altfel ne incurcam. rezolv intai cu fulajul rotilor (butuci+discuri) si vedem rezultatele

Toate bune
rba
Ciombe
QUOTE
La noi (în Arad) există un service care are o sculă deșteaptă care face chestia asta automat.


Te rog, nu spui EXACT unde e service-ul ala??

Ca si io trebe sa-i fac o vizita in curand...
rba
QUOTE(electromatic @ 5 May 2005, 11:59)
și eu am suspectat butucii.
...

am mutat (sau rotit) roata pe butuc cu 90 grade (eu am Nova și e cu 4 prezoane) și am găsit o poziție în care trepidațiile erau mai mici. Am făcut asta pentru ambele roți din față

....
La noi (în Arad) există un service care are o sculă deșteaptă care face chestia asta automat. Ar trebui să  aveți și voi așa ceva
..

*



no offence dar asta este carpeala... parerea mea. consider ca intai schimbi/rectifici/indrepti/aduci in cote/echilibrezi ... si abia dupa, daca te mai tine buzunar si vrei sa fie la "marea arta" aplici metode de acest gen. daca se imbunatateste situatia inseamna ca inca mai sunt niste probleme nedescoperite. crezi ca aia de la formula 1 se uita in ce pozitie pun rotile la schimbul lor la pit stop?? acolo orice mica dezechilibrare/descentrare este dezastruoasa la vitezele de 300+km/h + ca vitezele de rotatie sunt de cateva ori mai mari datorita diametrului mic al rotilor.

este o solutie ieftina care te scapa de probleme... cel putin pana schimbi iar cauciucurile sau pana se uzeaza putin.
consider ca astfel de metode nu trebuie aplicate.... pentru ca mai bine tai raul de la radacina decat sa il gadili si sa te autosugestionezi ca "merge mai bine asa... ca doar le-am rotit in janta"...

Inca o data NO OFFENCE
Toate bune,
rba
rba
QUOTE(Oxygen @ 4 May 2005, 15:30)
Bataia discului de frana trebuie sa existe dar dupa cate stiu eu nu trebuie sa fie mai mare de 5-6 mm.Cu toate acestea imi apar vibratii de la 110km/h dar care nu sunt din roti ci ambreaj  sad.gif
*



pentru care motiv trebuie sa existe bataia discului de frana (la un sistem perfect dpdv tehnic)?
Unii zic "ca sa dea placutele/pistonu etrierului inapoi"...

aceasta/aceste afirmatii ma fac sa rad in hohote... va rog sa-mi scuzati insolenta

ati o observat vreodata ce se intampla cu pistonasul de la etrier atunci cand se actioneaza pedala de frana?? (sa zicem ca ansamblul este "montat pentru probe" adica etrierul dat jos de pe portetrier/disc iar spatiul dintre pistonas si falcile etrierului umplut cu placute de frana 2,3,4 dupa caz)
ei bine asa cum probabil ca se se asteapta oricine pistonasul "iese" din etrier si impinge in placute si creaza o presiune/forta... corect?

ce se intampla cand se ridica piciorul de pe pedala de frana?? ei bine pistonasul face aceiasi cursa ca la actionare in sens invers!! aceasta este valabila numai pentru pistonase/etriere care sunt corespunzatoare dpdv tehnic.

explicatie: in momentul revenirii pistonasului central al pompei de frana, acesta elibereaza presiunea creata in circuit. pana la presiunea atmosferica acest lucru nu inseamna mai nimic, in sensul ca pistonasul etrierului nu este tras inapoi deoarece teoretic nu are cine sa il impinga inapoi (deh un pricipiu al mecanicii care zice ca solidele sunt nedeformabile... ceea ce in realitate nu este adevarat). dupa egalarea presiunii in circuit cu cea atmosferica (presiune relativa zero) pistonasul pompei de frana parcurge inca o distanta pana la pozitia "de sus a pedalei". pe aceasta distanta creaza depresiune in circuit moment in care etrierele sunt trase inapoi (aici se poate sa intre aer in instalatia de franare pe la garniturile uzate). pentru franele pe spate exista o supapa de intarziere in capul pompei de frana (la simplu circuit) care se opune revenirii lichidului de frana din cilindrii, pistonasele fiind trase de arcurile din agrenajul de saboti. revenirea sabotilor pe patina (lingurita) se face mai lent. revenirea pistonaselor etrierelor mai este ajutata si de faptul ca placutele de frana sunt elastice. la frana ele se comprima/deformeaza iar cand se elibereaza frana ele se expandeaza. cursa de revenire a pistonaselor etrierelor este pe undeva la 0.5 - 1mm (apreciere ochiometrica).

daca discul ar avea bataie 5-6 mm (.... uauuu peste juma de cm.....) presupunand ca la frana placutele stau in contact tot timpul cu discul, atunci etrierul ar trebui sa se miste in pene/portetrier 5-6mm lateral dar va avea si o miscare oscilatorie de rotatie cu cateva grade (rotatie in jurul unei axe imaginare care se intersecteaza cu axa de rotatie a discului si cu perpendiculara locului pe suprafata de contact a placutelor cu discul (probabil in centrul acestora))

si o constatare practica: la dacia veche am schimbat discurile de frana la approx 250.000 km erau uzate... adica prea subtiri... au ajuns la vreo 8 mm (sper sa nu ma insel in privinta asta). insa am luat un surub micrometric si le-am masurat grosimea de-a lungul circumferintei si pe cercuri concentrice. am observat o uzura neuniforma (probabil materialul a cauzat asta). diferenta de groasime fiind in jur de 0.2 mm. discul montat pe masina NU avea bataie de nici un fel, dar cand franam aveam senzatia ca acu se rupe suspensia din cauza variatiei extreme a fortei de franare.

deci aveti grija!!

imi cer inca o data scuze daca am suparat pe cineva insa dorec ca parerile opiniile sa fie argumentate si in nici un caz "din auzite". nu luati de bun tot ce spun mecanicii, pentru ca majoritatea sunt habarnisti.... sau te vrajesc ca sa iti ia banii. nu mai comentez despre calitatea reparatiilor si a manoperei.

Toate bune,
rba
B-34-SGM
Daca schimbi discurile de frana, iti recomand sa cumperi Brembo sau Bradi, gasesti la magazinele cu piese auto de import, ceri pt R12.
Au garantie, tot ce trebuie, si nu o sa se ovalizeze ca cele de dacie.In plus se va inbunatatii franarea, mai ales daca ii pui si niste placute bune (Ferodo Premier, sau Ferodo Target)
Pretul 850 mii discul, dar merita. Ala de dacie parca e 350.

Daca rotile sunt echilibrate, rulenti buni, bucsi bune, pivoti buni,capete de bara bune,unghiuri bine reglate, raman discurile. E putin probabil,aproape imposibil, ca butucii sau tamaburii sa fie descentrati.
rba
QUOTE(B-34-SGM @ 7 May 2005, 00:07)

Daca rotile sunt echilibrate, rulenti buni, bucsi bune, pivoti buni,capete de bara bune,unghiuri bine reglate, raman discurile. E putin probabil,aproape imposibil, ca butucii sau tamaburii sa fie descentrati.
*



io-ti inteleg punctul de vedere, dar cum iti explici ca rotile pe masina de echilibrat ruleaza perfect iar pe masina fuleaza ca niste roti de caruta hodorogita? (fulaj de 2... 3,5 cm atat lateral cat si pe inaltime)

rba
B-34-SGM
Ridica masina pe cric, scoate-o din viteza, si invarte roata cu mana.Observa ce se intampla.
Fara motor pornit, ca te pacaleste.
Daca fuleaza asa de rau si atunci, mie personal, nu imi vine sa cred. La 3 cm bataie, iti zboara volanul din mana si la 50 km/h
Oxygen
QUOTE(rba @ 6 May 2005, 12:34)
pentru care motiv trebuie sa existe bataia discului de frana (la un sistem perfect dpdv tehnic)?
Unii zic "ca sa dea placutele/pistonu etrierului inapoi"...

aceasta/aceste afirmatii ma fac sa rad in hohote... va rog sa-mi scuzati insolenta

daca discul ar avea bataie 5-6 mm (.... uauuu peste juma de cm.....) presupunand ca la frana placutele stau in contact tot timpul cu discul, atunci etrierul ar trebui sa se miste in pene/portetrier 5-6mm lateral dar va avea si o miscare oscilatorie de rotatie cu cateva grade (rotatie in jurul unei axe imaginare care se intersecteaza cu axa de rotatie a discului si cu perpendiculara locului pe suprafata de contact a placutelor cu discul (probabil in centrul acestora))

rba
*




1.Ce bine ca exista oameni pe forum care sa ne trezeasca la realitate:D.Dupa ce mam documentat mi-am dat seama ce prostie am zis si imi cer scuze,intradevar era din auzite treaba asta mad.gif.Nu o sa se mai intample cool.gif

2.un citat din cartea lui Mondiru care sa puna capat nedumeririlor in domeniul fulajului disc frana "cand discurile de frana sunt descentrate (fulajul discului peste 0.2 mm pe diametrul de 22 mm) sau prezinta rizuri adanci peste cele prescrise, se recomanda inlocuirea lor cu altele originale."[/B]

3.explicatia lui rba pare plauzibila dar f greu de aplicat asa ceva in sensul ca greu nimeresti sa ai o instalatie frana perfect etans si care sa traga pistoanele etrierelor inapoi.De vreo 2 ani incerc sa am o frana perfecta dpdv tehnic dar doacamdata n-am reusit.Pe partea dreapta am o bataie destul de mare la disc (peste 1 mm) si cred ca din acesta cauza mi se duc si discurile asa repede adica nu se uzeaza uniform (apar mici santuri).Am doua discuri unu care are 2 ani dar nu prea uzat(doar unele mici santuri) si unu de 5 zile, amandoaua au fulaj aproape identic si mult peste limita de 0,2 mm.Am schimbat rulmentii si tot degeaba, singurul care mai poate fi de vina e butucul(fuzeta) care sigur e descentrata.O sa revin cu amanunte cand o sa schimb butucu.

Numai bine.
rba
QUOTE(Oxygen @ 9 May 2005, 19:24)
1.Ce bine ca exista oameni pe forum care sa ne trezeasca la realitate:D.Dupa ce mam documentat mi-am dat seama ce prostie am zis si imi cer scuze,intradevar era din auzite treaba asta  mad.gif.Nu o sa se mai intample cool.gif

2.un citat din cartea lui Mondiru care sa puna capat nedumeririlor in domeniul fulajului disc frana "cand discurile de frana sunt descentrate (fulajul discului peste 0.2 mm pe diametrul de 22 mm) sau prezinta rizuri adanci peste cele prescrise, se recomanda inlocuirea lor cu altele originale."[/B]

3.explicatia lui rba pare plauzibila dar f greu de aplicat asa ceva in sensul ca greu nimeresti sa ai o instalatie frana perfect etans si care sa traga pistoanele etrierelor inapoi.De vreo 2 ani incerc sa am o frana perfecta dpdv tehnic dar doacamdata n-am reusit.Pe partea dreapta am o bataie destul de mare la disc (peste 1 mm) si cred ca din acesta cauza mi se duc si discurile asa repede adica nu se uzeaza uniform (apar mici santuri).Am doua discuri unu care are 2 ani dar nu prea uzat(doar unele mici santuri) si unu de 5 zile, amandoaua au fulaj aproape identic si mult peste limita de 0,2 mm.Am schimbat rulmentii si tot degeaba, singurul care mai poate fi de vina e butucul(fuzeta) care sigur e descentrata.O sa revin cu amanunte cand o sa schimb butucu.

Numai bine.
*




Oxygen, consider ca asta este scopul acestui forum si a forumurilor pe teme asemenatoare in general, si anume lumea sa-si exprime parerile opiniile si sa ajunga in final sa determine cauzele cele mai probabile. din pacate, asa cum ai facut si tu, asa cum au facut si altii, asa cum am facut si io, oamenii au luat unele lucruri de bune din auzite fara sa le treaca prin propriul filtru sau sa le confrunte cu vreun manual/carte tehnica. Consider ca (din punctul meu de vedere) nu ai de ce sa-ti ceri scuze. ma bucur ca te-ai documentat si te-ai edificat asupra problemei si nu ai luat de buna parerea mea pur si simplu sau pentru ca poate ca mi-am exprimat-o pe un ton mai grav.

in legatura cu retragerea pistonaselor etrierelor acest lucru se intampla la cele 3 dacii la care am acces in mod uzual: a mea, berlina dec 2000, a tatalui meu break sept 2000 si la masina veche a familiei berlina martie 82. cursa de retragere este in jur de 0,5..1mm, din pacate aceasta fiind o apreciere ochiometrica. observatie cursa de retragere a etrierelor este la fel de mare indiferent cat inainteaza acestea la actionarea pedalei de frana.

va voi tine la curent cu ce-am realizat cand voi schimba butucii
Toate bune,
rba
rba
am luat butucii dupa ceva vreme de cautari smile.gif . am gasit butuci in mai multe locuri inclusiv facuti de diverse srl-uri si de "uzina". ce am constatat: mute piese erau prost prelucrate (operatiunea de strunjire a suprafetelor este vizibil proasta) si prezentau diverse deformari (lovituri.... sau chiar prezoane care nu stateau presate corespunzator in discul butuului). in cele din urma am gasit 2 butuci care sunt chiar ingrijit realizati. din pacate nu am avut cum sa-i verific in magazin, iar strung ca sa le vad bataia... mai greu. insa cum ziceam, am observat si m-am uitat in mod special, urmele lasate de cutitul strungului pe piesa sunt cercuri concentrice si nu prezinta abateri, suprafetele de asezare ale rulmentilor sunt aproape oglinda (prelucrare suplimentara fata de restul piesei) iar prezoanele sunt bine presate si se vede ca zimtii acestora au "muscat" din diametrul interior al gaurilor in care sunt introdusi. piesa este acoperita integral cu o vopsea/lac albastru NEaderent la metal(se jumuleste foarte usor). piesa poarta eticheta "piese de origine". o constatare suplimentara este ca acesti butuci sunt cu mult mai usori fata de altii pe care i-am mai gasit si cercetat (facuti de Hidromecanica Brasov). acestia din urma erau chiar grei. de unde concluzionez eu: "atentie mare la piese ca nu difera numai prelucrarile/ executiile dar chiar si materialele din care sunt facute".

abia astept sa ii schimb, impreuna cu discurile, ca sa vad efectul.

P.S. in caz ca aveti probleme similare si trebuie sa schimbati butucii, atentie mare!!! nu va lasati pacaliti de diversi care sunt in stare sa va vanda butuci la care scoti prezoanele cu mana!!. asa mi s-a intamplat, un vanzator cu "papagal" a incercat vreo 20 de min sa ma convinga sa ii cumpar un butuc la care prezoanele se miscau in gauri. Am scos unul cu mana si i-am zis "Chiar vrei sa cumpar gunoiul asta??". 251.gif replica lui a fost: "nu-i nici o problema, dai cu putin Poxipol si gata, nu mai iese si nu ai nici o problema!" .... comentariile sunt de prisos gun3.gif

Toate bune,
rba
Oxygen
rba, sunt curios daca astia noi sunt mai usori ca cei vechi.
Cat ai dat per buc si unde scrie ca sunt facuti?
treaba cu piese de origine am mai intalnit-o si nu era chiar asa excl.gif
cat despre ala cu prezonu lui cred ca nici magnetii nu-l luau pt carutele lor
laugh.gif
astept rezultatele pe masina..
rba
QUOTE(Oxygen @ 11 May 2005, 13:23)
rba, sunt curios daca astia noi sunt mai usori ca cei vechi.
Cat ai dat per buc si unde scrie ca sunt facuti?
treaba cu piese de origine am mai intalnit-o si nu era chiar asa  excl.gif
cat despre ala cu prezonu lui cred ca nici magnetii nu-l luau pt carutele lor
laugh.gif
astept rezultatele pe masina..
*




825.000 bucata, dar din pacate nu m-am uitat unde sunt facuti desi are eticheta. Imbunatatire trebuie sa exista deoarece sunt muult mai bine prelucrati decat cei de pe masina. (cei de pe masina au pana si "rotunjirile" de pe circumferinta discului pe care vin prezoanele descentrate sad.gif )

Toate bune
rba
rba
va mai amintiti topicul acesta??

ei bine am reusit sa schimb discurile de frana si butucii de roti si am constatat urmatoarele:

vibratiile in partea din fata a masinii s-au redus semnificativ, insa nu au disparut de tot.

vibratiile din schimbatorul de viteze la acelerari mai pronuntate s-au redus ca amplitudine si au alta frecventa acum. parerea mea este ca acum vibratiile sunt sincrone cu rotirea planetarelor si se simt bataile din planetare (sunt mult mai reduse ca intensitate si mai dese)

masina nu mai este franta (ramanea franata in special dupa ce se incalzeau discurile de frana cand opream la semafor; masina ingheta la semafor si pleca greu)

evident masina pleaca mai usor de la stop

in mers masina curge mai mult decat pana acum (probabil ca descentrarea discurilor era mai mare decat spatiu pe care il lasa pistonasul etrierului la retragere si mentinea o oarecare presiune pe placute in special in zonele de amplitudine maxiam a bataii discurilor)

"bataia" volanului (rotirea stanga dreapta) s-a redus in intensitate foarte mult dar a crescut frecventa acesteia (probabil tot din plantare se trage)

frana este net mai ferma (fara nici o aerisire la instalatia de frana) pedala a pierdut muuult din elasticitate (probabil ca elasticitatea era creata tocmai de bataia discurilor; daca apasam tare pe pedala in zona elastica a cursei forta de fanare crestea putin insa cresteau foarte mult bataile in pedala si amplitudinea fortei de frnare (asemantor ABS)) probabil ca restul de elasticitate pana la "normal" se datoreaza umflarii furtunelor de frana (care-s cam coapte... deh ce sa faci am nimerit un lot in care tooooare cauciucurile mai putin chedere de usi si geamuri, au copt..... inclusiv bucse de bascula.... care nu au asa uzura de la rulaj cat din faptul ca s-au copt si se sfarama)

deocamdata rotile sunt putin calde, insa am si folosit frana in exces pentru a aduce cat mai repede suprafetele de asezare a placutelor in planul noilor discuri (primii 2 km am avut frana numai pe spate biggrin.gif ... bine ca tine ...altfel mergeam ca melcul obosit prin soare )

se observa muult mai pregnant bataia cauciucurilor de pe puntea spate (... deh... montana)

in principiu sunt mutumit, chiar foarte multumit de rezultate. urmatoarea operatiune va consta in inlocuirea bucelor de bascula, a furtunelor de frana si a pivotilor (in caz ca este necesar desi masina ruleaza fara absolut nici o troncanitura pe cele mai rele drumuri inclusiv pe piatra cubica).

se vede la orizont cat de curand o reglare de geometrie... insa cred ca o aman dupa mai schimb elemnte de la sistemul de suspensie sau directie

urmatoare operatiune importanta este un control cap - coada in cutia de viteze pe care eu o consider mai zgomotoasa decat scrie la carte ... (probabil rulmenti tren primar si/sau pinioane - pinioanele la tr 1 sigur... au bataie sad.gif ansamblu diferential de verificat... ) si in prima faza schimbat planetare intre ele.

toate bune,
rba

P.S. daca cunoasteti mesteri buni/ service-uri bune, care fac treaba buna cu cutiile de viteze si eventual preturi pe manopera please PM sau pe topic
rba
iaca a venit vremea si am facut un control cap coada la cutia de viteze, e adevarat, a trecut cam multa vreme de la ultima postare, insa am fost plecat din tara aproape un an de zile si nu m-am mai ocupat de masina.

controlul la cutia de viteze a constatat in desfacerea acesteia si controlarea pieselor. in urma controlului s-a constatat ca TOTI rulemtii din cutie erau "batuti" -exprimarea mecanicului. bilele/rolele/acele rulemntilor si camasile acestora prezentau puncte pe suprafata lor ca si cum ar fi fost batuti cu un dorn subtire.

intrucat in cutie nu s-a gasit deloc pilitura, iar la schimbul alterior de ulei aceasta era in cantitate neglijabila (2-3 "fire" minuscule pe magnetul din busonul de golire), concluzia mecanicului a fost "cutie scapata fara ulei". aceasta parere a fost intarita de faptul ca sub biconicul mic (pe ax sub camasa rulmentului) s-a gasit o pelicula de ulei ARS; un soi de pasta neagra ( arsura ) cu miros puternic de ulei ARS/COPT/PRAJIT

toate cele de mai sus indica faptul ca rulemtii au lucrat la temperaturi inalte, ceea ce a dus la deteriorarea usoara a acestora. pe carter s-au observat urme de frecare a camasilor biconicilor (tentativa de blocare??... posibil).

ce este foarte ciudat este faptul ca nu am mers niciodata fara ulei suficient in cutie, insa imi aduc aminte ca la revizia de 1000 km am fost plimbat prin service de colo colo cu hartiile si nu am vazut mai nimic din ce au facut la masina. este posibil ca in primii 1000 km cutia sa fi mers cu ulei insuficient .

mentionez ca la reparatie am scos 2.1 l ulei din cutie, iar la schimbul anterior am scos 2.2l (cutia pierdea in mica masura ulei - simeringuri planetare)

au fost inlocuit toti rulemntii, toate simeringurile si pinionul de treapta 1 care avea un defect de fabricatie (jumatate din dantura era ok, jumatate prelucrata prost, dinti rotunjiti - nu mai prezentau curba evolventa standard a acestui tip de angrenaje, iar inelul sincronizator nu frana corespunzator pe conul pinionului). in treapta 1 masina avea un zgomot ca de marche-arriere si intra greu in viteza.

in urma reparatiei s-au remediat urmatoarele:

-intra in viteze usor si la orice ora (ma chinuiam la intersectii sa cuplez tr 1)
-mi-a disparut o vibratie ritmica a schimbatorului in jurul vitezei de 70-95 km/h (aceasta vibratie putea fi resimtita in anumite conditii si in accelerare - accelerare cu usoare hopuri). acum in schimbator nu se simte decat o usoara vibratie care data de motor (are aceleasi caracteristici cu vibratia normala a motorului la acea turatie si sarcina)
-reglat joc grup conic si redus foarte mult jocul in cutie. inainte de interventie aveam un joc foarte mare: cu o roata ridicata (in viteza, motor oprit) puteam invarti de roata mult intr-un sens sau celalalt. acum aceaiasi manevra se limiteaza numai la jocul din amblele planetare.
- din aceasta cauza cutia acum este mai ferma si nu mai prezinta acel clampanit al grupului la intrarea in frana de motor sau la accelerarea din frana de motor. cutia nu mai prezinta acea elasticitate iesita din comun a transmisiei de dacie, este (parere subiectiva) mult mai ferma si inchegata.
-nu am avut joc in grupul diferential, sau alte defecte la acesta.

efecte negative:

grupul prezinta zgomot sesizabil in intervalul 80-100km/h (indiferent de treapta; 3-4-5) dar tace subit si complet de la 105-110 km/h in sus. posibil grupul a lucrat pana acum numai pe varf de dinte si s-a format in felul acesta. tocmai din aceasta cauza reglajul nu s-a facut strans (ca la grup nou - metoda cunoscuta din manualele de reparatii), ci a fost reglat jocul grupului ca la un grup uzat/rodat/folosit.

in cei 450 km facuti deja de la reparatia cutiei am observat ca viteza la care dispare acest zgomot al grupului scade pe masura ce se aduna kilometri parcursi (ex: initial disparea la 110km/h ulterior a disparut la 105km/h iar zilele trecute a disparut in jur de 95 km/h) probabil grupul isi face un nou rodaj - alte suprafete in contact

va voi tine la curent cu evolutia ulterioara

toate bune,
rba
sgd_21
Vibratia care apare la 80 Km/h o am si eu si dispare la 95 lumea zice ca e normala si e de la caroserie, dar mai umbla vorba ca ar putea fi de la colierul care prinde teava de evacuare de la saxofon, de caroserie, care la unele masini nu mai exista iar la altele nu e ferm prins pe teava.

O pb mai am si eu cu rotile, imi bate in pedala frana si la viteze mici imi franeaza in valuri, nu e de la discuri ca sunt noi si in garantie (la dacoserv cel mai prost service), se poate sa fie de la butuci sau alte chestii pe care se prinde roata/discul o sa fac o verificare in service si o sa vad saptamana asta.
rba
salut,

iaca a venit iar vremea sa mai bibilesc pe a masina. sa o luam cronologic:

am rezolvat problema tremuratului trenului fata al masinii.
odata cu cresterea numarului de km facuti cu gumele debica, acestea au ajuns sa se deformeze mad.gif si sa imi vibreze partea frontala a masinii la viteze incepand cu 105-110 km/h. avand in vedere ca motoul meu de 1600 cel mai bine (parere subiectiva) se simte la 115 - 120km/h, a fost frustrant in concediu sa merg pe la 100-110 km/h numai ca sa nu imi vibreze bordul, si, si mai frustrant cand depaseam camioanele pe autostrada, cum intram in depasire, incepea bordul si volanul sa-mi aduca aminte ca am peste 110km/h blink.gif . bon, altfel masina s-a comportat exemplar pe parcursul celor 1600km, atat pe drum cat si pe urcusul din ciunget in vf. vanata.

rezolvarea problemei a venit odata cu necesitatea de a cumpara doua gume noi pentru inlocuirea montanelor de pe spate. am luat 2 gume goodyear GT2 165/70/13 si hai sa le montez. inainte sa le montez imi vine ideea sa verific jantele. asa ca ii rog pe baietii de la firma..... hmm... de cauciucuri de pe Calea Dudesti laugh.gif sa puna jantele pe masina de echilibrat sa vada daca bat sau nu. m-am ingrozit mad.gif mad.gif mad.gif . hai cu ele pe masina de indreptat jante de aliaj. am vorbit cu baiatu' de la indreptare si l-am rugat sa-mi zica daca poate sa le scoata sau nu. s-a uitat la amandoua, s-a ingrozit si -mi zice nervos: "imi bag ..., nu ma fac pe mine doua ca****** de jante de tabla". se apuca de treaba, si prima janta e gata dupa 35 de minute de tras de ea, si a e gata dupa.... o ora si 20 de minute. tin sa mentionez ca a tras de janta in toate directiile de ma plictisisem eu.... dar el foarte hotarat si suparat nu s-a lasat pana n-a scos-o la marea arta. bun. pus cauciucuri pe jantele nou indreptate, echilibrate si merg la fix.

prin primele posturi ziceam ca am roluit jantele. ei bine, am facut asta pe o masinarie gen strung (nu stiu exact ca nu am vazut-o), masinarie care mai mult decat sa indrepte buza exterioara a jentilor nu cred ca a facut. deci nici vorba sa centreze jantele din inelul central (portiunea care cuprinde gaurile prezoanelor si se uneste de jur imprejur cu banda in care se monteaza cauciucul)

am indreptat si jantele de pe spate, care erau si ele descentrate, si am remontat gumele debica pe ele. la echilibrare s-a observat clar ca, desi jentile nu bateau, gumele erau uzate inegal, uzura care introduce o bataie a acestora.

rezultat: nu mai tremura partea din fata a masinii, iar tremuratul puntii spate este mult redus in intensitate. pana la 110km/h nu se simte nimic, mai sus nu stiu pentru ca nu am incercat.

am rezolvat o problema grava (oarecum grava) ce am avut-o de cand am achizitionat masina de noua. un scaun de supapa de evacuare care era prost rectificat din fabrica si era cauza unui relanti neregulat si cu vibratie puternica. totodata am gasit o supapa stramba blink.gif (cea cu scaunul in cauza) si o tija de culbutor usor indoita (nu stiu unde era pozitionata initial, am vazut asta la remontare). nu stiu de ce supapa era stramba si nici tija.

revin cu ceva poze ale supapelor.
numai bine,
rba
rba
salut,

iaca pozele, inainte si dupa rectificare de scaun supapa.

Cu stima,
rba
ionut L.
ca sa nu mai deschid alt topic legat de discurile de frana va rog sa-mi dati si mie un raspuns la urmatoarea problema...

daciuta mea merge frumos, nu vibreaza, volanul nu are oscilatii la viteze mari dar problema apare cand pun frana... volanul vibreaza ffftare si franeaza in suturi, am observat ca vine de la roata de pe fata dreapta, ce sa fie?
C a t a l i n
Disc ovalizat?
rba
salutare tuturor,

iaca m-am apucat eu intr-o zi de sambata sa rgelez sabotii spate pentru a mari eficienta franarii. stim cu totii ca reglajul automat al distantei sabotilor fata de tamburi este oarecum arbitrar si functioneaza numai cand doreste dumnealui. bun, zis si facut dau roata jos, tamburu, reglez etc...

cand montez tamburul la loc imi pica ochii pe rolele rulmentului exterior. aproape toate rolele sunt sparte. blink.gif
spartura este in statul cementat al rolelor insa pentru unele dintre ele este si profunda de apropape 1mm.
totusi nu inteleg de ce oare nu facea zgomot, pentru ca intr-o astfel de situatie ma gandesc ca ar fi trebuit sa faca un zgomot infernal. adevarul este ca la un moment dat am auzit o croncanitura pe spate insa nu i-am dat prea multa atentie.
rulmentii interiori erau mai putin afectati. pe partea stanga pe axul puntii, se vedeau urme de rulment blocat care s-a invartit cu totul.

acum, problema este rezolvata cu schimbarea rulmentilor insa nu pot sa nu va intreb, oare de ce s-au spart rolele rulmentilor? nu se pune problema sa fi rulat fara vaselina.

cu stima,
rba
n3m0
Rulmenti slabiti in timp+gropile patriei.
Parerea mea.
Ford_V6
ai nevoie in primul rand de cauciucuri adevarate nu montana sau debica inalte de 70, dupa aia articulatia trebuie sa fie beton si sa ai doua bare stabilizatoare pe fata si pe spate . . . o sa vezi ca nu o sa mai vibreze . . .

rba
hiptnotizat.gif

eu iti multumesc de sfaturi! numa' ca am si eu o intrebare. tu ai citit si altceva inafara de titlul topicului? si poate eventual primul post?

cu stima,
rba

p.s. cum cuantizezi in cifre si numere adjectivul "beton" referitor la suspensie, adjectivul "adevarate" referitor la anvelope, si de ce sa am nevoie de doua bare pe spate si cauciucuri cu talon de 70? poate nu am nevoie de anvelope deloc, nu? poate ca daca scot rotile din fata de tot si rulez pe discurile de frana prind si 190km/h garantat, nu?

p.s.2 nu este cazul sa ma indemni la astfel de modificari. masina este stock si asa va ramane. a avut mai multe defecte pe care le-am descoperit greu, chiar foarte greu, pentru ca erau acolo unde nu se astepta nimeni (fuzete descentrate, o planetara dezechilibrata - adica axul central stramb, si jenti care erau descentrate din inel la care roluirea a facut ca numai buza exterioara sa fie centrata iar suprafata de asezare a talonului pneurilor sa fie descentrata, si nu in ultimul rand un pinion de viteza care probabil ca era rebut de pe linie + corpuri straine prin cutie care mi-au spart suprafata cementata a rulemntilor acesteia)

p.s.3 please fa-ti timp si citeste inainte, k?

inca o data numai bine,
cu stima,
rba
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.