Salut, sunt nevoit din nou sa va cer sfatul:
Am o Dacia 1310 din martie `85, are in jur de 90.000 km la bord, nu a fost segmentata in viata ei.
Toate bune si frumoase pana acum cateva luni cand am observat prima data ca mi se aprind becurile in bord (apa + ulei) cand motorul e la relanti. Asta se intamplase dupa ce am urcat serpentinele de la Topa (Zalau -> Cluj), inainte am mers in medie cu 90-100 km/ora, drumul nu are multe sate intre Zalau si Cluj, iar serpentinele le-am urcat in a 2a / a 3a. 2 persoane in masina + bagaje, nu foarte greu pentru d`soara, tragea bine.
Ulterior am mers la "Service Mircea" spre Chinteni (pe langa real pe acolo, auzisem ca ei regleaza motoare de dacii vechi) si mi-au reglat motorul (tacheti, avans, curatat carburator, CNC etc), toate bune si frumoase. Apoi m-a lasat de cateva ori masina in mijlocul drumului, asta era din avans, manca-l-ar cucu de reglat de motor, ca mi l-am facut dupa ureche si acum porneste la jumate de cheie.
Am rugat atunci pe mecanic sa imi verifice si compresia si mi-a verificat pe 3 si 4 si mi-a spus ca am 7.8 si respectiv 7.5 si ca nu mai are sens sa verifice si pe 1 & 2. Cica zicea el ca e mica.
Gazele de carter sunt scoase din carburator, am avut probleme azi iarna ca mi-a intrat mizerie si a spus mecanicul ca mai bine sa fie scoase, sa nu imi infunde tot pe acolo, si nici sa-mi inghete condensul in carburator daca fac drumuri scurte (si fac).
Dupa inca un drum dus-intors pe meleagurile parintesti, cand am ajuns in cluj era toata capota plina de ulei (pe interior): mi-a sarit furtunul cu gazele de carter si a scuipat foarte mult ulei... ce sa-i fac, am zis sa completez. cu motorul la relanti am incercat sa mai pun niste mobil super 1000 15w40. Evident ca nu am reusit, fluxul de aer prin busonul de la tacheti era atat de mare incat uleiul care curgea din recipient facea clopot si mergea totul pe langa. ASTA CE INSEAMNA? Fumeaza bine? Nu prea e fum alb, cat curent de aer.
Am mai facut drumuri ici si colo, catre casele parintesti, am avut de pregatit chestiuni cu nunnta si tot mai des mi se aprind becurile in bord la coborare, dupa ce urc ceva serpentine... (la coborare las si eu la relanti, mai respire si motorul saracu`). O sa fac schimbul de ulei zilele astea, mi se pare ca e destul de ars (negricios, cu tot felul de suspensii, nu e foarte alunecos), si oricum am facut peste 6000km intern si extern cu ea; e invatata sa i se schimbe uleiul la 8000km .
Cum e presiunea de ulei si temperatura:
a) presiunea la ulei: la pornire este 4 (vara) si 5-6 (iarna) iar la cald e in jur de 2, fie ca e turat motorul, fie ca e la relanti (parca mai scazuta putin la relanti); cand se aprind becurile este undeva la 1,3 - 1,7 --- mi se pare extrem de mica
temperatura apei: dacia inca are termocuplu, cand ajunge acul la 80 masina da caldura (o tin cate-odata si vara pe circuitul mare, se incinge cam des; de obicei circuitul mare e "racoarea", il deschid numai cand ajunge la 95, pe serpentine in sus, iar cand apa racoroasa a intrat in motor il inchid si da caldura pana raceste alta tura de apa). La un mers normal temperatura e undeva la 85-90 (oras / semafoare / mers cu 80-90-100 in exterior pe drum bun) iar cand urc serpentine (feleac, meses, tarnaveni, topa) ajunge pana la 95 si atunci fie dau drumul la circuitul mare fie opresc masina.
SA FIE POMPA DE ULEI? se poate verifica?
Multumesc mult!
EDIT: am mers si cu 130 timp de 15 minute, pe autostrada turda-gilau iar cand am iesit de pe autostrada nu a facut ca pomul de craciun. a inceput sa faca asa la vreo 3-4 luni dupa aceea.
EDIT 2: are 4 trepte. Nu are turometru. Pe la 85-90 in a 4a se aude cum intra avansul vacumatic (fluiera putin pana trec de 90).
EDIT 3: becurile (apa + ulei) se aprind la sincron, in ton cu "mersul" motorului cand temperatura e aproape de 95 si presiunea e sub 2 --- nu merge motorul perfect rotund (la cilindrul nr 3 cred am rateuri de aprindere); am verificat delcoul, pipa, bujia, distantele dar tot are rateuri... Nu pierd apa, nivelul e constant (un pic, un pic peste MAX si cand e rece si cand e incinsa), nu am pete de ulei in borcan. Am instalat aprindere tranzistoriala fara senzor HALL (platina frantuzeasca, bujii sinterom, fise de proasta calitate --- asa zic eu: trag de fisa si iese firul din camasa care vine peste bujie... papucul de cupru ramane pe bujie... nu gasesti alte tipuri de fise in magazine... romania sucks).