INSTALATIA DE AER CONDITIONATGeneralitati
Instalația de aer condiționat este constituită dintr-un circuit închis, format din următoarele componente principale:
- evaporator;
- compresor;
- condensor;
- supapă de destindere termostatică;
- conducte de legătură.
Climatizarea necomandată automat este compusă din următoarele elemente:
- un tablou de comandă,
- un calculator de injecție,
- un compresor.
Ea funcționează în mod necomandat automat, adică, cantitatea de aer rece este constantă începând cu
momentul în care compresorul funcționează. Principiul de funcționare este următorul:
- Acționarea de către utilizator a butonului AC de pe tabloul de comandă creează o stare 0 (solicitare de
aer rece dezactivată) sau 1 (solicitare de aer rece activată).
- Această stare este transmisă prin legătură filară la calculatorul de injecție, care va autoriza sau nu
solicitarea de aer rece.
- Calculatorul de injecție pune în acțiune strategiile sale de autorizare:
Turație motor: dacă este prea mică, nu autorizează pornirea compresorului.
Sarcină motor: dacă este prea mare (tip apăsare bruscă pe pedala de accelerație, creștere înclinare sau vehicul încărcat), calculatorul nu autorizează pornirea compresorului.
Presiune gaz în compresor: dacă există presiune în compresor, calculatorul trece în mod securitate de interzicere și nu autorizează pornirea compresorului.
Dacă, calculatorul de injecție autorizează pornirea compresorului, el transmite o stare 1 la etajul de putere care va alimenta actuatorul compresorului.
Attached Image
Componenta ACEvaporatorul (“radiatorul” aerului conditionat, diferit de radiatorul de incalzire) este componenta care extrage căldura din habitaclu și este plasat în interiorul habitaclului. Pentru a răci habitaclul, trebuie absorbit aerul cald, extrasă căldura și redistribuit aerul .răcorit.. Aerul cald traversează evaporatorul căruia îi transmite o parte din temperatură, reducându-și astfel propria temperatură. Aerul răcit se propagă în aerul existent în habitaclu, diminuând progresiv temperatura.
Fluidul refrigerant de inalta presiune curge prin supapa de expansiune în zona de joasă presiune a evaporatorului se transformă din lichid în vapori, căldura din aerul ce tranzitează prin evaporator este transferată la suprafața sa exterioară de răcire, aerul răcindu-se. În acest proces de transmitere a căldurii de la aer la suprafața evaporatorului, umiditatea din aer se condensează pe suprafața exterioară a evaporatorului de unde este evacuată ca apă, prin tubul central care da sub masina
La ieșirea din evaporator, fluidul refrigerant este în stare de vapori.
Evaporatorul este plasat în cutia climatizare și este protejat de carcase.
Compresorul aspiră vaporii proveniți din evaporator la presiune și temperatură joasă, îi comprimă și transmite gazul la temperatură și presiune înaltă. Fluidul refrigerant în stare de vapori la înaltă presiune și temperatură intră în al doilea schimb de căldură, care prin condensare transmite în mediul exterior căldura degajată.
La ieșirea din condensor, fluidul refrigerant este în stare lichidă, la o presiune și temperatură înaltă.
Condensatorul (radiatorul de afara, din fata radiatorului motor)Ansamblul condensator (condensor), plasat în fața radiatorului motorului, e alcătuit din serpentine cu aripioare (radiator) pentru a oferi un transfer rapid de căldură. Aerul care trece prin condensator răcește vaporii de înaltă presiune de agent refrigerant condensându-i în fază lichidă.
Supapa de expansiune (de destindere termostatica)Supapa de expansiune, cu apărătoarea sa, e plasată în țeava de intrare la evaporator la conexiunea cu linia de lichid. Printr-o îngustare a liniei de lichid refrigerant de înaltă presiune transformă curgerea către evaporator într-o curgere de vapori de joasă presiune. Supapa expansiune și orificiul său sunt protejate de îmbâcsire cu ecrane filtrante atât la intrare cât și la ieșire.
Ansamblul supapei nu se repară în caz de defectare, se înlocuiește în întregime.
Când motorul e oprit cu sistemul A/C lucrând, agentul refrigerant va curge din partea de presiune înaltă a supapei de expansiune către partea de joasă presiune până când se vor egaliza presiunile. Aceasta se poate constata datorită unui sunet estompat al curgerii lichidului (hârșâit) pentru circa 30 până la 60 secunde în condiții normale.
CompresorulToate compresoarele sunt acționate cu curea de către arborele cotit al motorului printr-o fulie cuploare. Fulia compresorului se rotește fără a antrena arborele până când e alimentată bobina cuplajului electromagnetic. Când se aplică tensiune pentru a activa bobina cuplajului, ansamblul de cuplare placă - butuc este tras înapoi către fulie. Forța magnetică atrage placa cuplajului către fulie realizând un tot unitar care antrenează arborele compre-sorului.
Arborele compresorului odată acționat se comprimă vaporii de agent refrigerator de la presiune joasă la presiune și temperatură înalte. Odată cu agentul refrigerant e transportat și uleiul refrigerant care face ungerea compresorului.
Acumulatorul (butelie deshidratanta)Conectat la conducta de ieșire din condensor, ansamblul acumulator etanș acționează ca un rezervor de vapori și ceva lichid refrigerant cât și de ulei refrigerant ce vin de la evaporator.
La fundul acumulatorului se află desicant care acționează ca absorbant al umidității care ar putea intra în sistem. Lângă conducta de ieșire din acumulator, aflată la baza sa, există un orificiu de curgere ce asigură returul uleiului către compresor. Nu este necesar a se goli sistemul pentru a se înlocui acumulatorul. Acumulatorul nu se repară, se înlocuiește întregul ansamblu
Rezervorul filtru uscător are astfel un rol triplu în instalația de aer condiționat:
- filtrează fluidul refrigerant din instalație;
- reține umiditatea conținută în instalație;
- constituie un rezervor tampon de fluid refrigerant
Senzorul de presiune (presostat) instalat la ieșirea condensorului asigură protecția circuitului de refrigerent (la logan):
- întrerupere joasă presiune: 2 bari,
- întrerupere înaltă presiune: 27 bari.
El informează calculatorul de injecție motor despre presiunea circuitului de refrigerent.
Calculatorul de injecție motor comandă ventilatorul de răcire motor în funcție de presiunea înaltă a
circuitului de refrigerent și de viteza vehiculului.
Radiatorul de încălzire (din habitaclu)Radiatorul de încălzire încălzește aerul de climatizare înainte de a intra în vehicul. Lichidul de răcire a motorului circulă prin radiator pentru a încălzi aerul admis din exterior ce trece prin aripioarele sale. Acest radiator e mereu operațional și poate fi folosit pentru a ridica temperatura aerului în modul A/C sau în modurile încălzire sau ventilație.
ConsumabileSistemul de condiționare a aerului utilizează ca agent refrigerator HFC-134a(R-134a) și ulei refrigerator poliachilenglicol (PAG) care nu sunt compatibile cu agentul refrigerator CFC-12(R-12) și cu uleiul mineral
Operatii de intretinere:În fiecare an, este recomandat:
- să c_urățați și să suflați condensorul și radiatorul de răcire al motorului,
- să vă asigurați că evacuarea apei de condensare a dispozitivului de suflare aer rece nu este obturată.
Pentru verificarea periodică a încărcării fluidului refrigerent consultați carnetul de întreținere.
Tratamentul antibacterian al sistemului se realizeaza cu agent de c_uratățare bacterian AC
- Se pulverizeaza tot spray-ul cu agent de c_uratățare, dotat cu un prelungitor prin conducta filtrului habitaclului. Este strict interzis să se pulverizeze agentul de c_uratățare în intrarea de aer, pentru a evita deteriorarea GMV-ului.
- se lasa să acționeze 15 min.
- se porneste ventilatorul foarte încet (treapta 1) timp de 5 min.
Vreo nelamurire?