Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: intrebare set motor
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
cbitzy
am cumparat de curand un set motor nou de 1300. pe cutie scrie ca e facut la pitesti iar despre segmenti scrie ca sunt de import.

am inteles ca pistoanele trebuie puse intr-o anumita ordine si la un set de pistoane mai vechi chiar am vazut ca erau numerotate cu 1, 2, 3 sau 4 puncte. problema ca la astea care le-am luat acuma nu au nici un semn pe ele in afara de sageata aia care tre sa vie spre volanta so 3 cifre 0 1 6 puse una peste alta ca si la alea vechi.
sa inteleg ca nu conteaza in ce ordine vin puse sau trebuie sa ma preocup?

a si inca ceva segmentii sunt unu de ungere care nu-l pot confunda si doi aprope identici cu exceptia culorii. unul negru si unul negru pe laterala si cu fetele lucioase. ala negru e ala de presiune?
argon
nu e nici unul 'de presiune', primul e de foc, apoi etansare, si ungere.
cbitzy
pai ala de etansare eu stiam ca asa se mai cheama si de presiune sau de compresie. oricum nu e prea importanta denumirea ma intereseaza sa le identific sa stiu care il pun primul si care al doilea.
Tudor Badescu
Cel care e lucios pe parte ce calca pe cilindru,e acolo cromat.E cel mai de sus,segmentul de foc,cel cu ungerea cea mai precara.Iar in asemenea conditii cromul aluneca mai bine si oricum e mai dur,se uzeaza mai greu.
Pistonul e pereche cu camasa in sensul ca trebuie sa existe intre ele jocul corect.Daca nu au indicatii,se verifica acest joc.
cbitzy
si pistoanele sunt cromate si a venit in cutie fiecare in camasa. banuiesc ca asa trebuie sa ramana. dar are vreo importanta ordinea in care le scot din cutie si le pun in motor?
asta ma intereseaza. ca am vazut la alea vechi ca sunt numerotate si am inteles ca are ceva legatura cu echilibrarea arborelui. ma gandeam ca poate au omis sa le numeroteze sau ceva de genu.
argon
cantareste-le.
cbitzy
QUOTE(argon @ 7 Sep 2010, 06:39)
cantareste-le.
*



dezvolta te rog
argon
adica eventualul dezechilibru vine din diferenta de greutate intre pistoane.
dorinromeo
la cele noi nu conteaza ordinea in care le pui, important e sa fie montate corect. camasile pe pui primele in bloc, cu grija mare la operatiunea bagarii boltului in piston, partea insemnata a bielei si sageata pistonului. uita-te de 2 ori si fa-o bine. ai un tutorial excelent la topicul de pe forum "cum am schimbat setul motor..." ar fi bine sa il citesti cu atentie. mie mi-a folosit foarte mult, a fost singurul ajutor pe care l-am avut, iar acum motorul merge super (bineinteles, in afara de problemele care nu se poate sa nu apara, doar suntem in Romania: nu potrivesc piese facute de producatori diferiti, argore rectificat la 2 cote, etc)
apropo, segmentii daca sunt inca in ambalaj original, cred ca sunt Perfect Circle, asa am avut eu, sunt numerotati pe ambalaj. la astia vin in set de trei, in acelasi ambalaj de hartie, iar primul si al doilea seamana intre ei, diferenta e culoarea. imi pare rau dar nu mai stiu ordinea pe culori. succes maxim!

7 Sep 2010, 10:06:
si apropo, am uitat sa iti spun, cred ca la 1310 bielele sunt numerotate (poansonate), la 1300 nu cred dar ai grija la ordinea lor. fa-le semne, numeroteaza-le sa le poti pune la loc in ordinea in care au fost in motor. pistonul si camasa nu conteaza la ordine, sunt noi.
si inca o problema de care m-am lovit. cand dai jos prima camasa, uita-te ce garnitura a avut, la umarul camasii, unde se aseaza pe bloc. la mine nu s-a potrivit umarul de la camasa cu locul lui din bloc, scaunul camasii, si a fost nevoie de strung sa imi modifice camasa.
si pentru alte intrebari iti stau la dispozitie, atat cat ma pricep.
cbitzy
multumesc pentru lamuriri dorinromeo. la mine fiecare camasa are in ea pistonul si deasupra 3 segmenti pusi si aia in ordine sper ca ultimul de jos era ala de presiune deasupra ala nichelat iar la mijloc unul de culoare negru mat. fiecare set din asta e pus in cate o punga si bagat in cutie. am citit tutorialul ala de l-am invatat pe de rost. daca ai putea sa-mi explici cum ai bagat tu bolturile in piston mi-ar fi de mare ajutor. eu mi-am facut un plan da sa vedem ce o sa se aleaga de el cand voi incepe la surubarit.

si in cutia la set mai aveam si garnitura de chiloasa, aia de la baia de ulei si alea de hartie care vin sub camasa pistonului

7 Sep 2010, 11:02:
QUOTE(argon @ 7 Sep 2010, 08:30)
adica eventualul dezechilibru vine din diferenta de greutate intre pistoane.
*



ai dezvoltat asa de mult ca am pierdut sirul.
normal ca eventualul dezechilibru vine din diferenta de greutate dar dupa ce le cantaresc si aflu diferenta aia de greutate faceam ce? puneam ala mai usor primu si al mai greu al patrulea sau cum? asta te-am intrebat nu dc sa le cantaresc. ms oricum ca te-ai ostenit sa ma ajuti. e de apreciat.

7 Sep 2010, 11:05:
apropo poate sa-mi explice cineva care e diferenta intre dacia mea si una 1300? ca e identica cu 1300 dar se cheama 1310. dc?
dorinromeo
bolturile iti dau putina bataie de cap, dar iti dau un sfat. la rece fixeaza pozitia pistonului (cu sageata inspre stanga) si biela cu semnul poansonat/numarul inspre tine.cred ca nu gresesc, uita-te pe acel articol cu desen explicit) baga boltul in piston prin partea care e curbata (pistonul are o parte gaurita neprelucrata, lasata curba, si pe partea cealalta gaura de iesire e tesita, prelucrata, plana, cum vrei sa-i zici) verifica inca o data sageata si semnul de pe biela pentru ca daca nu o pui corect iti va fii foarte greu sa scoti boltul din piston. apoi fa-ti dintr-o bucata de teava de 2-3 cm cu diametrul cat tesitura aceea de la gaura un fel de suport pe care sa culci pistonul. eu am folosit un surub pe care l-am taiat cu flexul la lungimea dorita, un fel de opritor in interiorul tevii, astfel incat sa imi intre boltul pana la el si sa fie aproximativ la mijlocul pistonului. acum sfatul meu, cred pretios: incalzeste foarte bine capatul bielei, am observat ca cu cat e mai calda cu atat se dilata mai mult. daca e incalzita f.f.bine boltul intra foarte usor. dar trebuie sa te misti repede, sa nu apuce sa se raceasca pentru ca altfel iei ciocanul (eu nu stiu alta solutie, poate sa fie)
tine cu stanga biela, pistonul pe suportul lui din teava aceea scurta e relativ sustinut, si introdu boltul cu mana pana trece capatul lui de biela siintra in gaura de iesire, apoi foloseste o coada de lingura de lemn sa il impingi pana la opritor.
imi cer scuze, ti-am explicat cam incalcit dar sper sa intelegi esentialul. confectioneaza-ti un suport opritor pentru bolt, pe care sa sprijini pistonul, incalzeste f.bine biela si baga repede pistonul, fara emotii. inca o data, atentie la pozitie si semne.
p.s.: ce am inteles eu intr-un tarziu (sunt mai tare de cap, dar nu am mai facut si nu am mai vazut vreodata pe cineva bagand boltul in piston) deci ce am inteles mai greu e ca boltul se introduce pe partea unde gaura pistonului e lasata neprelucrata, curba, iar acea prelucrare plana din partea cealalta este facuta special sa poti culca pistonul pe un suport plan (la mine acea bucata de teava), invers se va distruge pistonul, suprafata fiind curbata.
si multa bafta!

7 Sep 2010, 21:19:
aoleu ce carnat am facut aici!!! scuze. wacko.gif
cbitzy
mutumec de explicatii. poti sa rogi pe careva sa-ti puna explicatia asta in completarea postului ala de explica cum se schimba setu ca ii lipseste. tocmai cu ce era mai interesant a mers sa-i faca altul tongue.gif
Tudor Badescu
NU CUMVA sa incalzesti capul bielei la rosu! Materialul isi va altera tratamentul,se va lasa,boltul va capata in timp joc longitudinal si va face santuri in cilindru.Am vazut cazuri.
dorinromeo
multumesc pentru precizare. e foarte importanta.
cbitzy
am inteles ca cea mai buna metoda de a incalzi biela e sa o pui la fiert in ulei 5 10 min.
asa nu are cum sa se inroseasca si ajunge si la temperatura dorita.
dorinromeo
eu le-am pus la fiert dar nu am avut rezultatul dorit. in plus, e mai rapid pe aragaz, incalzesti foarte bine doar capul bielei. dar poti incerca si prin fierbere.
PH-06-BOA
Mai gasesti si in cartea lui Mondiru pozitia de montare. Deci, pistonul n-ai cum sa-l asezi altfel, ca nu-i de cat o pozitie. Prelucrarea dreapta a gaurii, o asezi in jos, pe o piesa care sa dicteze si distanta la care sa se opreasca boltul, cand il bagi de sus in jos, asa cum ti s-a spus mai sus.Ar trebui ca piesa sa aiba doua diametre la partea unde se aseaza pistonul. Un diametru mai mare pe care se aseaza pistonul si unul mai mic, care sa intre in gaura pistonului vreo 2-3 mm, exac cat sa fixeze boltul pe jumate la intrare. Biela o incalzesti la aragaz sau lampa cu gaz, la o temp. de in jur de 200 de grade, adica la distanta de 30 de cm de fata, sa simti ca dogoreste (sau se topeste cositorul pe ea). O asezi cu grija pe pozitia corecta, convins ca e bine, orientandu-te dupa crestatura de la cuzinet (iti dau mai multe detalii cand ajung acasa,ca nu prea-i timp). Boltul il infigi foarte repede si direct pana-n acel opritor de dedesubt, pentru a nu apuca sa se incalzeasca si el, ca-si va mari diametrul si se caleaza unde nu trebuie. Nu-l mai poti trage la locul lui in conditii de amator. Pe celelalte cum le scoti? Ai presa? Este presa si pentru bagat la rece, dar e riscant, se strange gaura oistonului , la efort. Nu le misca pana nu se racesc toate piesele, ca risti sa zgarii alezajul gaurilor la pistoane. Boltul fiind cald de la biela, isi mareste mai mult diametrul, iar pistonul rece blocheaza pana se racesc toate. Dupa ce pui camasile fara garniturile de hartie, pui un liniar pe bloc, sa vezi daca toate camasile au aceeasi inaltime fata de nivelul blocului. Asa constati ce inele de hartie trebuie sa pui sub camasi (ca inaltatoare si garnituri totodata), pentru a ridica camasile la aceeasi inaltime, dar cu o zecime deasupra blocului. Cele trei culori de pe inele, ar trebui sa aiba grosimi diferite, asa ca nu trebuie sa le pui pe toate, si nici aceleasi culori egal la toti cilindrii, ci asa cum cere situatia. Ar trebui ca fiecare piston sa fie bagat pe cilindrul lui, deci nu le amesteca, de aceea da-le tu puncte de numerotare, identice cu cele de pe bile. Segmentul cromat e cel de foc, si e primul, cu parte pe care scrie TOP deasupra , ca si la urmatorul, cel de compresie. Sa-i imparti la 180 de grade cu fantele, unul fata de celalalt. Pentur a baga pistonul cu segmentii in cilindru, faci un colier de tabla, care sa-i cuprinda pe toti trei, indoit la capete, pentru a putea sa-l strangi cu un cleste, sa comprimi segmentii. E bine sa probezi inainte segmentii pe cilindru, sa vezi ce fanta are. E posibil sa fie si prea lungi, si va trebui sa mai pilesti din ei, daca e facut setul din adunatura. Nu avea mare incredere. Mai mult, ti s-a mai spus si poate ai si citit acolo unde ziceai.
cbitzy
multumesc inca odata la toti pentru ajutor. cred ca pe la sfarsitul saptamanii o sa ma apuc de treaa. sunt curios sa vad ce o sa iasa ca astept momentul asta de cand am pus mana pe masina(acu vreo 3 ani pe la vreo 94k km), acu are 180 si are piesele de cand a iesit din farica smile.gif pe ea. cred ca inca ar mai merge dar a ars soramea garnitura de chiulasa si am zis ca daca tot desfac motorul pe jumatate sa-mi fac si placerea asta ca ce naia o mai tin doar ca sa ma mai murdaresc si eu din cand in cand pe maini de vaselina.
diaconuliviu
Segmentul al doilea daca te uiti bine ar trebui sa aiba pe fata de jos o mica prelucrare care agata. Ii spune raclor si acea prelucrare asta face: racleaza uleiul (il rade). Problema e ca unele seturi au asa ceva, altele nu.
PH-06-BOA
Dupa cum se respecta fabricantul. Daca ne gandim mai bine, nu prea mai are ce sa rada, ca deja cel de ungere rade tot, cu inelul de deasupra.
diaconuliviu
Nu e chiar asa. Ala de ungere nu rade chiar tot (ma refer la structura micro). Si apoi, si la ungere is mai multe tipuri de segmenti, tot dupa cum se respecta "dom' producator".

Ala raclor daca e cum spuneam mai sus e un model cilindric cu canal de raclare, altele is marcate strict TOP si ar trebui sa fie conice. Acuma, iara depinde de producator.
deceneu32
Gata motorul? smile.gif
diaconuliviu
http://www.daciaclub.ro/http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=103143&hl=

Poate te ajuta la montat bolturi.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.