Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Carburatorul sufla invers
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Valentin Grama
Buna ziua,

Am o dacie berlina din 1976, reparata integral de mine, dar la care am o problema nasoala la motor, careia nu ii dau de cap: cand accelerez, vaporii de benzina din carburator o iau in sus, in loc sa fie trasi in motor. Motorul functioneaza rotund si urca in ture fara se se plafoneze insa nu are forta - cand plec in blana (30 cu a I, 50 cu a doua) de la stop, nu depasesc decat cativa, in conditiile in care toti pleaca normal.

Motorul este de 1300 cmc, chiuloasa are 0.5 mm sub cota minima (nu am idee ce raport de compresie are, poate stie cineva), set facut, compresie uniforma si destul de buna (efort mediu la dat peste cap), supape ok, joc culbultori in regula.

Axa cu came a fost schimbata si nu pot sa fiu sigur ca este buna. Semnele + si - nu cad aliniate, asa ca am pus axa dupa regula - admisa se deschide cu 20 de grade rac avans si evacuarea se inchide cu 20 grade rac intarziere. La mine din pacate evacuarea se inchide la 0 grade rac - deci cu 20 de grade mai repede.

Axa este in cea mai buna pozitie acum (am tot incercat cu un dinte in sus sau in jos), dar tot sufla putin in sus carburatorul. Daca dau un dinte avans (40 grade rac avans deschidere admisie), stropeste in jur cu benzina, nu sufla doar putin. Daca dau un dinte intarziere (0 grade rac avans deschidere admisie), nu are forta nici la mersul in gol, turata.

Mentionez iar ca evacuarea se inchide mai repede cu 20 de grade. Axa e noua.

Intrebari:

1 - Daciile dumneavoastra, colegi de forum, la accelerarea brusca, cu carburatorul descoperit, sufla benzina sub forma de ceata in sus, pe carburator?

2 - La plecarea de la semafor intr-un regim gen 30 cu treapta I, 50 cu treapta II, e in regula sa reusesc sa depasesc doar cateva masini, toate plecand normal? E in regula pentru o dacie 1300, pe carburatie, zic?

3 - Cum pot sa imi dau seama daca nu cumva pierd putere din cauza ambreiajului? El pare ca functioneaza normal, nu as zice ca patineaza, dar .. pot sa pun problema de la intrebarea 3 si pe seama lui?

3 - Exista vre-o cale de a reduce presiunea din cilindrii la inceputul admisiei, ca sa nu mai sufle invers in carburator? - avans, ceva?

4 - Are cineva idee de ce axa cu came inchide evacuarea cu 20 grade rac mai repede? Adica, sa fie de alt tip sau e facuta gresit?

5 - Are cineva idee de ce motorul meu nu poate fi facut sa detoneze, sa mearga cu tacanit? nu am interes sa mearga astfel, dar stiu ca atunci cand avansul este mai mare decat trebuie, benzina detoneaza. Am facut "n" experimente cu avansul, si totusi nu tacane, in conditiile in care am chiuloasa sub cota cu 0.5 si benzina de 95.

6 - Bazat pe bunctul 5 - poate ca de asta (avans insuficient??) nu are motorul forta? Si poate ca de asta presiunea in cilindrii nu este suficient de mare incat sa se goleasca brusc la deschiderea evacuarii, ramanand presiune prea mare pentru cand se deschide admisia?

7 - Un arculet de la avansul centrifugal este slabit de tot. Asta inseamna avans prea mare sau prea mic? Pana acum am considerat ca e prea mare, ceea ce am zis ca e bine (vezi punctul 5). Am gresit la calcule si de fapt inseamna prea mic? (si deci raspunsul la pct. 6?)

Imi cer scuze pentru lungimea postului, dar am incercat sa expun cat mai mult din datele problemei din prima. Celor care vor avea bunavointa de a ma ajuta, le multumesc in .. avans : )
Andyno
e ceva prost montat la cb...eu la stop ma duc 50 cu 1 a...ma tin si dupa masini straine biggrin.gif
Valentin Grama
Am lucrat azi la masina si am schimbat axul de la delcou cu unul nou, apoi am experimentat diverse setari la avansul vacumatic si la avansul fix. Cel mai bine la ora actuala merge cu ceva avans fix (peste zero) si cu vacumul pus astfel incat sa influenteze cat mai putin - penultimul dinte de la rotita, care tine arcul vacumului torsionat.

Problema este ca pe la 1500 de ture, presiunea gazelor care ies pe toba scade brusc, nu mai lovesc palma cu putere ci curg incet. De la ce sa fie oare? Pana in 1500 are avans bun, optim, sa zic asa, dupa care nu ii mai da? Nu am reusit sa-i dau mai mult avans decat cum am zis mai sus.
os
Nu cumva e montata gresit distributia?
diaconuliviu
In mod sigur e distributia, supapele se "incaleca" aiurea si gazele de evacuare ajung in admisie, de acolo si contrapresiunea in carburator. Ai sanse sa iti ia fos benzina din carburator de la eventuale gaze care mai ard in evacuare. Ori ai luat alta axa ori e rebut de fabricatie si vinduta "ca merge si asa".
Valentin Grama
Distributia nu cred ca e montata gresit, pentru ca:

- motorul merge rotund si la ralanti si la turatie.
- motorul nu da rateuri nici in carburator nici in tobe. (doar in carburator, ambalat in gol, cu cotul de aer scos(doar asa), se aud pacanituri slabe pe la 3000 de ture, cred ca e de la supape)
- merge in treapta I (30) II (50) si III (75) pana in 4000 fara sa se manifeste ciudat, afara de faptul ca face un zgomot cam mare, dar asta poate ca e pentru ca nu am textile pe masina (blana) ci doar antifon.

O problema trebuie sa fie la distributie, totusi, pentru ca:

- semnele de pe pinioane nu coincid (+ si -). Nu pot sa stiu daca e din cauza pinioanelor sau a pozitiei panei axei, dar clar nu coincid (nu cad plus minus in linie, cand pistonul 1 e sus)
- daca admisia se deschide cu 20 de grade avans, masurate la arbore, pe fulie, evacuarea se inchide mai repede, la 0 grade, in loc de 20, cum scrie in carte. Nu am masurat gresit, pentru ca am facut-o de multe ori.
- cand reglez jocul la culbultori, daca o fac cand pistonul e la scanteie (si supapele ar trebui sa fie inchise) jumatate de tura mai incolo, jocul la culbultorii respectivi creste mult.

24 Sep 2010, 12:13:
Update:

Am convins astazi pe cineva cu o dacie sa o accelereze cat tin eu mana la toba. Am putut sa o tin la 25 de cm de gura tobei doar pana la aprox. 2000 de rpm, dupa care m-am speriat si am luat mana - sufla foarte tare.

La dacia mea, dupa aprox. 1500 de rpm pot sa tin mana lipita chiar de buza tobei, pentru ca nu se intampla nimic - sufla incet de tot, zici ca suflu eu. Pana in 1500 aerul scos bate putin in mana, dar dupa, se inmoaie, ca sa zic asa, si zici ca sufla un om.
bucatzel
QUOTE(Valentin Grama @ 21 Sep 2010, 21:58)
1 - Daciile dumneavoastra, colegi de forum, la accelerarea brusca, cu carburatorul descoperit, sufla benzina sub forma de ceata in sus, pe carburator?
*



Nu.

QUOTE(Valentin Grama @ 21 Sep 2010, 21:58)
2 - La plecarea de la semafor intr-un regim gen 30 cu treapta I, 50 cu treapta II, e in regula sa reusesc sa depasesc doar cateva masini, toate plecand normal? E in regula pentru o dacie 1300, pe carburatie, zic?
*



Depinde ce intelegi prin normal. Poate si ea, ca oricare alta masina calcata pe coada. Depinde si cum o calca ceilalti.


Cum ziceau si celalti de mai sus. Daca iti arunca benzina inapoi, inseamna ca minim o supapa de admisie inchide incredibil de prost. Nu exista alt motiv sa sufle inapoi in carburator. Asa ca... Fie axul cu came, fie scaunul supapei, fie ai reglat prost jocurile la cubutori, fie distributia. Si nu se exclude cate un pic din fiecare.

Si daca iti face surpriza asta, si totodata sustii ca motorul merge rotund, impaca-te cu ideea ca n-ai ureche muzicala.

L.E.

QUOTE(Valentin Grama @ 24 Sep 2010, 11:33)
<span class='edit'>24 Sep 2010, 12:13:</span>
Update:

Am convins astazi pe cineva cu o dacie sa o accelereze cat tin eu mana la toba. Am putut sa o tin la 25 de cm de gura tobei doar pana la aprox. 2000 de rpm, dupa care m-am speriat si am luat mana - sufla foarte tare.

La dacia mea, dupa aprox. 1500 de rpm pot sa tin mana lipita chiar de buza tobei, pentru ca nu se intampla nimic - sufla incet de tot, zici ca suflu eu. Pana in 1500 aerul scos bate putin in mana, dar dupa, se inmoaie, ca sa zic asa, si zici ca sufla un om.
*



In conditiile astea... ai mai multe supape care fac o treaba de toata jena.

Toba nu are si ea ceva gauri?
Valentin Grama
@Bucatzel -

"Depinde ce intelegi prin normal." - pai.. normal adica in felul cum se pleaca de obicei de la semafor, fara scartaituri, tinut in ture sau chestii dastea. Am facut proba la multe stopuri, deci cand zic normal ma refer la cum e in majoritatea cazurilor, media adica.

"Toba nu are si ea ceva gauri?" - nu, tot traseul e nou. Ok, e dat peste tot cu mastic rosu, pentru ca tobele de 150 ron doua tobe si 3 tevi nu sunt etanse din fabrica. Le-am etansat si nu pierde - daca astupi cu palma nu opresti motorul dar nici nu fasaie, sau fasaie slab slab de tot. Dupa ce iei mana, iese o multime de aer afara. Prea mult (ca sa opresc motorul) nu tin mana, sa nu imi scuipe masticul afara. De la un moment dat devine greu sa tii cu mana etans, deci cred ca ceva presiune tine. Nu am facut probele astea decat la ralanti.

"ai mai multe supape care fac o treaba de toata jena." singurul lucru dupa care am evaluat activitatea supapelor au fost rateurile - la aprox. 3000 de rpm se aud pacanituri slabe in carburator, ca atunci cand merge pe amestec sarac. Apropo de asta, cam oricat de multa benzina ii dau din nivel, tot pe amestec sarac merge (vad pe bujii, ca raman albe). Nu da alte rateuri - in toba sau in carburator, altele decat ce am zis mai sus. Nu stiu daca doar asta e concludent.. (prezenta rateurilor)

"Nu exista alt motiv sa sufle inapoi in carburator" - ba da, ar mai fi un motiv - daca presiunea nu se evacueaza din cilindrii (din diverse motive, gen supapa evacuare lucreaza aiurea), in cursul evacuarii, o sa iasa pe admisie. Asta m-a facut sa ma gandesc daca nu cumva decalarea supapelor de evacuare cu cele 20 de grade de care am zis mai sus, are o importanta mai mare decat ma gandeam.


Astazi am dat jos axa cu came si am comparat-o cu cea veche. Axa noua e de srl nenorocit si nu are nici un cod sau serie pe ea. Axa veche are 6 coduri:

- un "8 1" scris mare
- un "270" scris mic, decalat cu 180 de grade fata de "81"
- un"82" scris mic
-un "8D7" scris mare
- un "???" (indescifrabil, trei litere)
- un "221" scris mare

Marti ar trebui sa intru in posesia unei noi axe cu came (bine, sa vedem daca se gaseste originala, si la ce pret). Ca chestie, o axa originala trebuie sa:

deschida admisia cu 20 grade avans (fata de p.m. interior)
inchida evacuarea cu 20 grade intarziere (fata de p.m. interior)
deschida evacuarea cu 60 grade avans (fata de p.m. exterior)
inchida admisia cu 60 grade intarziere(fata de p.m. exterior)
Gradele se masoara la arborele cotit si sunt grade de unghi (deci se masoara cu raportorul)

Dupa ce fac rost de axa noua si o montez, voi spune aici ce s-a intamplat. Am inceput sa banuiesc destul de mult axa noua, pentru ca de la montare mi s-a parut suspect ca nu are aceleasi unghiuri de deschidere cu cele din diagrama de distributie, dar mi-am zis ca merge.. Cu putin noroc, marti seara aflu (aflam) adevarul.
Alex4u
si eu am facut motorul de 2000 km ...rk total absolut ....si nu sunt foarte multumit de cum mi l-a facut mesterul...asa zis mester.....adica nu sunt multumit deloc.....dar tot ce am bagat in motor a fost de pitesti....nu srl-uri..eu m-am convins cu o toba de srl nici nu se potrivea la gauri...deci e posibil ca axa aia cu came sa isi faca treaba mai prost decat iti poti imagna
ArtVandelay
cred ca ai o axa cu came foarte agresiva(nu stiu de ce provenienta), de obicei atunci se intampla sa dea benzina inapoi pe admisie. nu cumva e foarte puturoasa masina la turatii mici dar se duce bine in ture mari?
diaconuliviu
QUOTE(Valentin Grama @ 24 Sep 2010, 19:25)
[...]
"Astazi am dat jos axa cu came si am comparat-o cu cea veche. Axa noua e de srl nenorocit si nu are nici un cod sau serie pe ea.[...]


Trebuia sa compari macar vizual, profilele camelor si decalajele intre ele. Nu ma refer la uzuri. Poate iti dadeai seama daca axa aia nu e rebut.
Valentin Grama
Am pus axa originala a masinii si zgomotele s-au redus mult (cu axa noua facea f. mult zgomot motorul). Deci axa avea partea ei de vina. Problema cu gazele care dupa 1700 de rpm deabia ies exista in continuare.

Informativ, pierd cam 20 de grade la incrucisarea supapelor, deci axa mea de 260 de grade se comporta ca una de 240. Din carti s-ar zice ca asta e de la scaunele de supapa adancite.

@Diaconuliviu - am facut asa si am constatat ca axa noua are camele "mai grase", dar ca pazitie sunt cam in acelasi loc (poate cateva grade dif.)

@ArtVandelay - nu, pentru ca avansul la admisie tragea dupa el avansul la evacuare. Nu am avut avans mare la admisie si intarziere mare la evacuare, am avut avans mare la admisie si avans la evacuare.

@Alex4u - da, si axa a avut o parte din vina - cu axa originala motorul e mult mai silentios. Axa noua am dat-o inapoi si trebuie sa ma duc sa-mi dea banii pe ea. Cu axa noua, mergand sportiv, apareau dureri de urechi de la zgomotul motorului (nu de la tobe, de la motor, facea ca un diesel neantifonat)
john90
Salut.
Interesanta problema ai. Initial am crezut ca ai montat ceva gresit in carburator-ai spus ca iti da vapori de benzen pe sus poate acel cioc care "arunca" benzina e pus invers.
O a doua varianta ar fi ca toba de esapament sa fie infundata pentru ca ai spus ca gazele deabia ies.
Succes!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2019 Invision Power Services, Inc.