Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Mi se rup tijele in mers
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Black%Snake
Este deja a 3-a tija care se rupe in mers, ma refer la cele de la motor care sunt sub capacul de la culbutori, toate mi s-au rupt cand mergeam prin oras, avem undeva la 40-50km/h, mergeam frumos fara sa o fortez sau ceva si deodata cand schimbam viteza pac simteam ca merge in 3 pistoane, nush de la ce este ? are cineva vreo idee ?
PaulT
Cum le-ai reglat jocul? Asta daca mai aveau asa ceva.. nedumerire.gif
Buyaka
Mizerie in motor, tacheti gripati, supape gripate.

Incearca cu motor flush (sau motorina), dar mi-e teama ca va trebui desfacut si curatat.

Succes!
diaconuliviu
Tijele nu prea se rup, mai degraba se indoaie. Poate sar de pe culbutor din cauza jocului mare, se sprijina in ceva fix dupa care sint comprimate mai puternic si se rup...
E a 3-a tija rupta in acelasi loc sau a 3-a alta decit cele dinainte?
Oricum, ori ce ti s-a spus mai sus, ori poate lant foarte slab (adica intinzator compromis + lant alungit) care sa faca posibila vreo lovitura a supapei in piston.
Black%Snake
Tot de acolo a fost reglat in urma cu 2 luni si a fost pus ulei nou, motoru a fost desfacut si curatat tot deci mizerie nu este, tachetii au fost reglati cu lera (cred ca asa se numeste) si nu aveau joc sau sa fie stransi prea tare, toate s-au rupt in locuri diferite, prima a fost de la nr 4 apoi 3 si acum cea de la pistonu 2, am uitat sa zic ca mi s-a rupt si un tachet acu 3 saptamani, bratul dinspre evacuare s-a rupt.
Twister
N-are cum, mie mi-au sarit o tija cu ani in urma, cand am scapat masina la 8000 rot/min (s-a blocat o parghie a soc-ului de la carburator si a impins clapeta la max). Eram in a doua, a sarit din viteza si s-a turat la max, insa nu s-a rupt.
Trebuie ca ai ceva gripat, probabil tachet ori supapa, si, in combinatie cu tije "aftermarket" sa se rupa. Normal, in caz de neprevazut ar trebui sa se indoaie, in nici un caz sa se rupa. Distributia e aliniata?
PaulT
QUOTE(Black%Snake @ 30 Sep 2010, 16:15)
Tot de acolo a fost reglat in urma cu 2 luni si a fost pus ulei nou, motoru a fost desfacut si curatat tot deci mizerie nu este, tachetii au fost reglati cu lera (cred ca asa se numeste) si nu aveau joc sau sa fie stransi prea tare, toate s-au rupt in locuri diferite, prima a fost de la nr 4 apoi 3 si acum cea de la pistonu 2, am uitat sa zic ca mi s-a rupt si un tachet acu 3 saptamani, bratul dinspre evacuare s-a rupt.
*



Au fost reglati cu lera, am inteles, dar, reglajul s-a facut tinandu-se cont de pozitia arborelui cu came, conform celor din manualul Dacia. Am vazut pana acum un singur motor care a rupt doar doua tije, motivul fiind felul in care au fost facute reglajele.. Pur si simplu dupa punerea chiulasei omul se apucase sa bage tijele si le regla direct dupa montaj.. Nu punea nimic la punct, nu urmarea pozitia pistonului.. nimic. Culmea e ca motorul a pornit dar a rupt 2 tije si a mai indoit inca una sau doua. E cam dubios sa se rupa 3 tije, de la cilindri diferiti, in conditiile in care reglajul s-a facut conform si distributia e in regula... Ca sa nu spun imposibil...
Black%Snake
QUOTE(Twister @ 30 Sep 2010, 16:25)
N-are cum, mie mi-au sarit o tija cu ani in urma, cand am scapat masina la 8000 rot/min (s-a blocat o parghie a soc-ului de la carburator si a impins clapeta la max). Eram in a doua, a sarit din viteza si s-a turat la max, insa nu s-a rupt.
  Trebuie ca ai ceva gripat, probabil tachet ori supapa, si, in combinatie cu tije "aftermarket" sa se rupa. Normal, in caz de neprevazut ar trebui sa se indoaie, in nici un caz sa se rupa. Distributia e aliniata?
*



Turata nu a fost sigur in momentul ruperii ca eram intr-o mica panta si aveam aprope 50 si eram in treapta 3, tijele sunt originale alea motorului din 73, nu sunt aftermarket si nici luate de la fier vechi, de distributie nu stiu sa-ti spun ca nu eu am asamblat motorul ci mecanicul care s-a ocupat de lucrare. Cand zic mecanic nu ma refer la nea Mitica de la coltul blocului, e un om batran cu experienta care a stat cu nasul in motoare aproape toata viata lui.

30 Sep 2010, 17:06:
QUOTE(PaulT @ 30 Sep 2010, 17:03)
Au fost reglati cu lera, am inteles, dar, reglajul s-a facut tinandu-se cont de pozitia arborelui cu came, conform celor din manualul Dacia. Am vazut pana acum un singur motor care a rupt doar doua tije, motivul fiind felul in care au fost facute reglajele.. Pur si simplu dupa punerea chiulasei omul se apucase sa bage tijele si le regla direct dupa montaj.. Nu punea nimic la punct, nu urmarea pozitia pistonului.. nimic. Culmea e ca motorul a pornit dar a rupt 2 tije si a mai indoit inca una sau doua. E cam dubios sa se rupa 3 tije, de la cilindri diferiti, in conditiile in care reglajul s-a facut conform si distributia e in regula... Ca sa nu spun imposibil...
*



La fiecare tachet s-a umblat si s-a invartit de arbore pana pistonul a ajuns in pozitia corecta de reglare, am fost de fata cand s-a facut asta dupa cum ziceam si mai sus e om cu experienta.
Buyaka
Verifica ce ti-am spus ca nu-i asa de greu:
- liniaritatea tijelor (sa nu cumva sa fie deja indoite)
- tachetii sa mearga usor in orificii
- culbutorii sa nu ramana gripati pe axul cu came
- intinderea lantului de distributie cu toate ca la asta apare un zgomot (zanganit) in momentul in care e uzata patina
- uleiul sa ajunga pana sus la rampa culbutorilor.
Succes!

PS. o asemenea faza am patit si eu la vechea dacie din '77 doar ca imi indoia tijele, nu le rupea. Totul s-a datorat benzinei (sau mai bine zis gazolinei) cu care mergeam la momentul respectiv, care in combinatie cu uleiul de atunci M20W40 l-a facut marmelada. Cand am desfacut motorul era ceva in genul vaselinei grafitate in baie.
diaconuliviu
QUOTE(Black%Snake @ 30 Sep 2010, 15:15)
[...] mi s-a rupt si un tachet acu 3 saptamani, bratul dinspre evacuare s-a rupt.

Ala e CULBUTOR, tachetii n-au brate. Daca s-a rupt ala, ori supapa strimba si blocata, ori piston lovit in supapa (in cazul asta e sarita de la punct, adica distributia decalata).
Furry-Rasputin
[attachmentid=1627661301] In primul rand nu este tachet, este culbutor(a se vedea fotografia, 14 culbutor si 7 tachet)

Reglarea jocului termic dintre culbutori si supape se face la rece sau la cald, pentru a permite dilatarea libera a supapei si a evita ramanerea ei libere cand motorul este cald. Jocul se mareste in timpul exploatarii, provocand zgomote anormale, reducand timpul si cursa deschiderii supapelor, inrautatind umplerea cilindrilor cu amestec carburant sau aer si evacuarea gazelor arse.

Valori reglaj culbutori:

Reglarea se face de obicei la rece, dar se poate face si la cald.
Rece: 0.15mm admisie, 0.20mm evacuare
Cald: 0.18mm admise, 0.25mm evacuare


Metoda numarul 1

La motoarele cu supape in cap jocul se regleaza intre culbutori si supape, astfel:

- se scoate capul chiulasei ( capac chiulasa sau carter superior), se roteste arborele cotit (cu manivela sau prin antrenarea cu un levier de la volant sau chiar prin cureaua ventilatorului), pana ce pistonul cilindrului 1 este adus la PMI (Punctul Mort Inferior), la sfrasitul compresiei (ambele supape sunt inchise), acesta se observa si prin coincidenta marcajelor de pe volant si carterul ambreiajului.

- se slabeste apoi piulita de blocare a surubului de reglaj de la culbutori si, in timp ce aceasta se mentine fixa cu cheia, se regleaza surubul cu surubelnita (cheie speciala la Dacia 1310), se controleaza jocul cu un calibru (lera) de interstitii (dimensiunii) corespunzatoare, care va trebui sa alunece cu frecare intre capatul culbutorului si cel al supapei, dupa care se fixeaza pozitia surubului, cu piulita.Aceleasi operatii se executa la toate supapele care nu sunt atacate ce culbutor.Se roteste arborele cotit cu 180 de grade si se repeta procedeul de mai sus pana se regleaza la toate supapele.Reglarea se poate face si in ordinea de functionare a motorului.Dupa ce s-a reglat jocul se invarte tija culbutorului (inpingatoare), ca sa se vada daca e dreapta, daca se invarte si se blocheaza atunci esta stramba si necesita schimbarea ei.

Metoda numarul 2

Se scoate fisa de la cilindru 1 se pune la masa si se invarte motoru pana da scanteie fisa la masa.(acum ar trebui sa vezi o taietura in volanta prin gaura de vizitare a volantei pe partea opusa a masinii decat pe cea pe la care faci reglajele), acum poti sa reglezi evacuare 1 si admisie 3,
Se invarte pana se elibereaza evacuare 3, reglezi admisie 4 si evacuare 3,
Se invarte pana se elibereaza evacuare 4, reglezi admisie 2 si evacuare 4,
Se invarte pana se elibereaza evacuare 2, reglezi evacuare 2 si admisie 1.

Asta ar fi reteta pentru orice motor in 4 cilindrii indiferent de forma axului cu came folosit, ideea e (1e3a, 4a3e, 2a4e, 2e1a).
Reglarea se poate face cu cheie speciala sau cu un patent si o cheie inelara de 10.
Dupa ce s-a reglat jocul se invarte tija culbutorului (inpingatoare), ca sa se vada daca e dreapta, daca se invarte si se blocheaza atunci esta stramba si necesita schimbarea ei.

Metoda numarul 3

1. Se invarte motorul (cu mana sau cu manivela) pana cand supapele cilindrului 1 se incaleca. Se regleaza supapele corespunzatoare cilindrului 4.
2. Se invarte motorul (cu mana sau cu manivela) pana cand supapele cilindrului 2 se incaleca. Se regleaza supapele corespunzatoare cilindrului 3.
3. Se invarte motorul (cu mana sau cu manivela) pana cand supapele cilindrului 3 se incaleca. Se regleaza supapele corespunzatoare cilindrului 2.
4. Se invarte motorul (cu mana sau cu manivela) pana cand supapele cilindrului 4 se incaleca. Se regleaza supapele corespunzatoare cilindrului 1.

Reglarea se poate face cu cheie speciala sau cu un patent si o cheie inelara de 10.
Dupa ce s-a reglat jocul se invarte tija culbutorului (inpingatoare), ca sa se vada daca e dreapta, daca se invarte si se blocheaza atunci esta stramba si necesita schimbarea ei.


P.S. - Valorile de reglare a jocului sunt pentru motoarele care au ca si carburant BENZINA.

Pentru motoarele care au ca si carburant GPL ar fi:

Rece: 0.20mm admisie, 0.25mm evacuare
Cald: 0.23mm admise, 0.30mm evacuare

GPL = alta putere calorica fata de benzina => temperatura mai mare in motor, arderea e mai intensa si mai mare. Logic, si dilatarea metalelor va fi mai mare.
Iar jocul se regleaza la maxim 5.000 KM
GabyVIP
asa am patit si eu, uitete la rampa culbutori la suruburile de strangere sa nu ai filetul distrus-eu asa am patit la mana nu avea joc dar la cheie da smile.gif BAFTA
Alex4u
sunt de parere ca este rezultatul reglajului defectos al tachetilor...este imposibil sa se rupa de fiecare data pe alt piston..cu toate ca ti-a explicat si colegul de mai sus mai pun si eu o poza..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.