Poate la Duster
da la alea 4x4 adevarate nu se invarte.Opresti cuplezi 4x4 (puntea fata) din maneta daca ai mrl-uri manuale te dai jos cuplezi mrl-urile dupa care-i dai bataie.Faza este ca atunci cand scoti din 4x4 trebuie iar sa opresti sa scoti ma rog nu chiar la toate.Si cum am spus si mai sus la 4X4 adevarate puntea fata nu sta cuplata.
Ma rog Dusterul e Duster e tehnolgie noua
) ce spun eu este pe masini de generatie veche...probabil.
Deci cum spunea asgard 1955 ''de pe loc''.
Cred ca bine ar fi pentru Duster sa se cupleze macar 4x4 lock tot de pe loc.
<span class='edit'>7 Oct 2010, 16:03:</span>
Mai postez odata se refera la 4x4 in general
''Foarte frecvent auzi intrebarea: Ce naiba e cu al doilea schimbator de viteze ? la ce foloseste ?
In primul rand e clar ca e vorba despre levierul reductorului. Cand si de ce il folosim urmeaza de vazut. In primul rand - de ce au unele masini nevoie de reductor . Practic pentru a transmite cuplu puntii fata atunci cand masina are nevoie de aderenta sporita. Mai simplu spus este o cutie de transfer. Orice vehicul care foloseste 4WD part time ruleaza in conditii normale cu spatele. Adica toata puterea masinii este transmisa printr-un cardan puntii spate. In conditii de drum alunecos ( apa, zapada, noroi sau macadam ) constatam adesea ca " fuge de spate " mai ales in momentele cand acceleram brusc. Atentie ! Cuplarea primei trepte a reductorului nu va imbunatati cuplul masinii ( nu realizeaza o multiplicare de cuplu ) ci doar imparte cuplul existent fata / spate intr-un raport 50% / 50%. In mod logic aderenta la sol se mareste ( acum ai 4 puncte de contact activ in loc de 2 ) dar cam atat.
Ce NU TREBUIE FACUT in 4x4 high sau prima treapta a redutorului.
In primul rand trebuie inteles ce se intampla sub tine cand ai activat 4x4 high . Tu apesi pedala de acceleratie, motorul produce un cuplu pe care il transmite mai departe cutiei de viteze, apoi reductorului care o distribuie pe punti. Ce se intampla mai departe cu fiecare roata ??!! Pai practic primeste JUMATATE din puterea destinata fiecarei punti. Cat timp masina merge drept totul e ok, indiferent de natura suprafetei sau - MAI ALES - viteza de rulare. Atat cele doua punti cat si fiecare dintre roti primeste un cuplu egal si MAI ALES acelasi numar de ROTATII PE MINUT. Dar ce se intampla la viraje ???
Fiecare roata parcurge un arc de cerc de diametru diferit si pentru a putea face asta si mai ales pentru a PUTEA VIRA fiecare roata va parcurge respectivul arc de cerc cu o rotatie diferita FORTAND cele 2 diferentiale - fata si spate . Este acel moment in care, in 4x4 simti ca masina trage de volan. Tot din cauza asta e foarte greu de manevrat un viraj PE LOC pe asfalt uscat.
Efectul acestui abuz poate fi extrem de trist - DISTRUGEREA DIFERENTIALULUI / DIFERENTIALELOR .
Atata timp cat se ruleaza pe teren alunecos tensiunile NU sunt la fel de mari; in mod bizar exact ce vrei sa eviti cand cuplezi 4x4 se intampla, adica rulezi intr-un derapaj controlat si permanent ; astfel rotile tensionate aluneca ( derapeaza )pe masura ce se tensioneaza dar efectul global e insesizabil sau slab sesizabil ( masina " trage de volan " ) si e relativ stabila . Insa tensiunile rezultate duc in timp la uzura celor 2 diferentiale.
Concluzie : NU se merge in 4x4 pe asfalt uscat niciodata si in nici un caz cu viteza mare. CAND SE CUPLEAZA REDUCTORUL pe 4WD LOW
Reductorul are 2 pozitii de baza pentru 4x4 : cea discutata mai sus si inca una care presupune o multiplicare de cuplu. Astfel, acelasi motor transmite celor 4 roti un cuplu mai mare . Se foloseste in cazul in care se simte nevoia de tractiune suplimentara : la urcat / coborat pante abrupte, in noroi sau zapada mare sau in teren dificil cand se doreste controlul TOTAL al masinii. Ce trebuie stiut : NU SE merge niciodata cu viteza mare ( in LOW la cca 40 km /h esti in viteza a cincea la limita. Masina accelereaza mult mai bine si frana de motor e mult mai eficienta . Foarte rar se foloseste viteza 1 ; reductorul permite plecarea de pe loc cu a 2-a fara a forta ambreiajul - asta e de fapt pe langa cuplul multiplicat principala lui utilitate.
CONCLUZIE :
La parasirea asfaltului e utila cuplarea reductorului in 4WD High pentru a imbunatati aderenta.La majoritatea masinilor se poate face asta in mers pana intr-o anumita viteza ( specificata de fabricant). Rulati asa pana cand terenul da PRIMUL SEMN ca devine dificil, moment in care cuplati 4WD LOW . E bine sa faceti asta INAINTE de a ramane impotmoliti nu DUPA, s-ar putea sa nu ajute la nimic. In plus, in teren dificil nu puteti rula cu mai mult de 40 km / h - care e limita reductorului la majoritatea masinilor - in schimb aveti control total asupra masinii atat la acceleratie cat si la frana de motor ( cea mai indicata in teren ). In schimb protejati ambreiajul pe care altminteri il fortati la fiecare damb sau sleau. Folositi cat mai putin frana - in special atunci cand coborati o panta . Pantele se coboara in frana de motor ( orice franare instinctiva cu ambreiajul calcat rupe aderenta si te transforma in saniuta) si se urca in viteza a 2 -a sau chiar a 3-a daca nu sunt foarte abrupte. Daca motorul e bine reglat nu se opreste indiferent cat de incet mergi deci uita de ambreiaj si foloseste-l doar 1 secunda cat schimbati viteza.
[B]Nu rulati pe sosea in 4x4 decat pe plaie mare sau zapada. [B]Nu se merge cu 160 km/h in 4x4 - in ACEST sistem de 4x4 - pentru ca stricati masina . Oricum daca simtiti nevoia sa mergeti cu viteza asta inseamna ca NU AVETI NEVOIE de 4x4. Avantajele acestui sistem : fiabilitate, robustete, performanta sporita offroad.
Poate fi imbunatatit prin instalarea pe fiecare punte a unui diferential blocabil. Despre acesta - un topic separat la un moment dat.
E folosit la majoritatea masinilor vechi ( anii 80-90 ) si multe dintre cele noi ( in special pickup ).''