Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Fluierat diferential fata/cutie
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Duster > Probleme tehnice - Dacia Duster
Pages: 1, 2, 3, 4
luciango
Am masina de o luna si ceva si aproape 2200KM. In ultimul timp am identificat un usor fluierat la diferentialul fata sau din cutie intre 80 si 100KM/h in a sasea. Este mai intens cand viteza rotii este agala cu cea a motorului si dispare de tot cand iei piciorul de pe acceleratie. Face si in 2wd si in Auto. Unii spun ca ar fi de la cardan si jocurile lui.
A mai patit cineva asa ceva? S-o incadrez la "asa face toate? Sa ma duc la service?

Masina e cea de mai jos.

Duster Laureate 4x4 1.6 16v 2010
zanzie
"asa face toate"

LE: da o fuga si in service, sa vezi ce zic.
Dsign
ca veni vorba, la mine se aude un usor "clanc" atunci cand cuplez repede tr1 sau MA... Se si simte un mic soc. La voi face asa? 1.6 16v 4x4 am.
Agrig
Mergind pe 4x2 elimini diferentialul spate.
Elimini diferentialul fata facind exact aceleasi manevre in treapta 5a.
Cel mai probabil e sa ai un asa numit sirenaj al CV.
In genere nu`i normal sirenajul dar s`a mai vazut si la case mai mari.
Oricum reclama`l , daca zic ca toate fac asa sa`ti demonstreze, eventual daca
gasesc ei o masina care face la fel poti incerca sa gasesti un prieten cu una care
merge normal.

Bafta,
Grig

IRONICK
Nu se elimina nimic, satelitii din diferential si cardanul se invart indiferent de ce cupleza. Evident, se rezolva cu insonorizare ... sau poate are nivelul din cutie scazut.
zizo
@Dsign - la fel si la 4x4 DCI (nu conteaza daca esti in 2x2 sau 4x4)
Squirrel
QUOTE(IRONICK @ 6 Oct 2010, 00:27)
Nu se elimina nimic, satelitii din diferential si cardanul se invart indiferent de ce cupleaza.
*


Pot să trag concluzia că în condiții optime de rulare (pe asfalt uscat) nu există diferențe între 2WD<->AUTO? Nici din punct de vedere al consumului?
IRONICK
Pana la intrarea in cutia de transfer angrenajele sunt actionate de motor. La iesirea cutiei, cardanul si diferentialul sunt puse in miscare de roti. Astea se misca tot timpul, indiferent de 2WD, AUTO sau LOCK, diferenta consta in gradul de patinare al discurilor din cutie.
Asa ca indiferent de buton, pe asfalt uscat ai acelasi consum.



Squirrel
Un zgmot asemănător rulării pe asfalt rugos apărea din când în când la deplasarea cu 90-100km/h în mod AUTO. De la comutarea pe 2WD nu am mai regăsit acel zgomot. O fi doar un cumul de alți factori…
dragos101010
ca tot a venit vb de diferential o poza cu el desfacut, daca va mai intereseaza si alte piese cum arata si cat costa in acest soft astept solicitari.
Agrig
Mergind cu pedala de acceleratie apasata sau nu , mergi in accelerare sau in frina de motor, in acest fel cupleaza sau o fata a dintilor pinioanelor sau cealalta.
Mai mult decit atit pot apare si deplasari minore a alinierii arborelui primar fata de cel secundar din CV care modifica unghiurile de atac alr pinioanelor, din aceasta cauza apare si acel suierat care se poate nuanta din acceleratie.Daca acest sirenaj
nu apare in tr 5`a atunci e clar din CV nu din diferential. Daca suna cam la fel in ambele trepte poate fi din diferential , mai precis apare la angrenarea coroanei si a pinionului de atac. Satelitii nu se invirt pe drum drept deci aia nu conteaza la manidestarea prezentata.
Duster nu are cutie de transfer si nici nu patineaza ceva in cutie cind sint selectate treptele.

Bafta!
Grig
einstein1984
Io aveam un "sirenement" de la 2 jante strambe, era doar pe la 60 la ora. Mai probabil decat ceva de la cutie.
vis-a-vis
Adica daca bagi a 5-a, dispare diferentialu'? nedumerire.gif
ArtVandelay
Eu sunt curios in ce conditii turatia rotii(sau viteza, cum s-a exprimat initiatorul topicului) e egala cu turiatia motorului blink.gif
Agrig
Da, a 5`a trece direct pe tractiunea electrica si nu mai face zgomot deloc.

Grig



luciango
Cand am spus ca viteza motorului este egala cu cea a rotii ma refeream la acele momente in care nici motorul nu trage de roata si nici roata nu trage de motor.

Am observat ca face si in a cincea la anumite turatii/viteze specifice.

In concluzie ma voi duce la service cat de repede si gata.
Ma-ti speriat! sad.gif

TAW
Pentru linistea ta, e recomandat sa se verifice nivelul uleiului CV, asa cum de altfel a spus si IRONICK...Restul e can-can. biggrin.gif
dacotec
In alta ordine de idei, pe AUTO consuma un pic mai mult decat pe 2WD...parerea mea dupa ce am mers aprox 2000 km in "teste"
IRONICK
QUOTE(Agrig @ 6 Oct 2010, 15:50)
Duster nu are cutie de transfer si nici nu patineaza ceva in cutie cind sint selectate treptele
Da ce are?

[attachmentid=1627662792]
caphonne
[quote=IRONICK,6 Oct 2010, 15:13]
Pana la intrarea in cutia de transfer angrenajele sunt actionate de motor. La iesirea cutiei, cardanul si diferentialul sunt puse in miscare de roti. Astea se misca tot timpul, indiferent de 2WD, AUTO sau LOCK, diferenta consta in gradul de patinare al discurilor din cutie.

Asa este la Duster? Cam nasol asta nu inseamna o uzura de pomana?
Intreb pentru ca la masinile 4x4 adevarate spre exemplu la fostul meu Pajero in 4x2 la puntea fata se invarteau doar rotile nu si cardanul si planetarele astea pentru ca avea MRL-uri (butucii aia de pe roata).Dupa ce mergeam in 4x4 si mutam in 4x2 trebuia sa dau un pic inapoi pentru a se decupla (mrl-uri automate).
La Aro cel mai bun exemplu inainte de a cupla fata 4x4 te dai frumusel jos si te duci la butucul ala din fata si misti de el (mrl manual) practic cuplazi roata cu planetara.

La duster mi se parea aiurea ca in mod 4x2 sa se invarta cardanul spate si diferentialul.
Nu am intees eu bine? smile.gif
IRONICK
Pai nu stiu, din cate desene si schite au fost pe forum nu se prinde nimeni ce se invarte sau nu? Exista o cutie de transfer sau nu? Exista un grup care transmite miscare de la cutia de viteze prin cardan la rotile spate? Sau poate o priza de putere? Cardanul se invarte in mers sau nu? Actionat de ce? De transmisia fata sau spate?
jay333
Exista vreo masina moderna cu tractiune integrala nepermanenta la care cardanul/planetarele sa nu se invarta (in gol) in modul 2wd?
asgard1955
QUOTE(jay333 @ 7 Oct 2010, 10:49)
Exista vreo masina moderna cu tractiune integrala nepermanenta la care cardanul/planetarele sa nu se invarta (in gol) in modul 2wd?
*



Eu zic ca nu (sau daca exista se poate cupla 4x4 numai pe loc, nu din mers) pentru ca in momentul in care masina se afla in mers la o anumita viteza si cardanul nu se roteste si se cupleaza cardanul se alege praful de el si de diferentiale, e similar ca si bagarea in marsalier cand mergi in fata.

Tot parerea mea este ca partea din fata a cardanului este antrenata de cutia de transfer iar partea spate de rotile spate si intreruperea se face in cuplajul electromagnetic. In momentul in care se trece pe 4x4, rotile spate aflate deja in miscare primesc putere de la cutia de transfer.
IRONICK
aplauze.gif
asgard1955
Aici se vede foarte bine ce se invarte:
caphonne
Poate la Duster smile.gif da la alea 4x4 adevarate nu se invarte.Opresti cuplezi 4x4 (puntea fata) din maneta daca ai mrl-uri manuale te dai jos cuplezi mrl-urile dupa care-i dai bataie.Faza este ca atunci cand scoti din 4x4 trebuie iar sa opresti sa scoti ma rog nu chiar la toate.Si cum am spus si mai sus la 4X4 adevarate puntea fata nu sta cuplata.
Ma rog Dusterul e Duster e tehnolgie noua smile.gif) ce spun eu este pe masini de generatie veche...probabil.
Deci cum spunea asgard 1955 ''de pe loc''.
Cred ca bine ar fi pentru Duster sa se cupleze macar 4x4 lock tot de pe loc. smile.gif

<span class='edit'>7 Oct 2010, 16:03:</span>
Mai postez odata se refera la 4x4 in general
''Foarte frecvent auzi intrebarea: Ce naiba e cu al doilea schimbator de viteze ? la ce foloseste ?
In primul rand e clar ca e vorba despre levierul reductorului. Cand si de ce il folosim urmeaza de vazut. In primul rand - de ce au unele masini nevoie de reductor . Practic pentru a transmite cuplu puntii fata atunci cand masina are nevoie de aderenta sporita. Mai simplu spus este o cutie de transfer. Orice vehicul care foloseste 4WD part time ruleaza in conditii normale cu spatele. Adica toata puterea masinii este transmisa printr-un cardan puntii spate. In conditii de drum alunecos ( apa, zapada, noroi sau macadam ) constatam adesea ca " fuge de spate " mai ales in momentele cand acceleram brusc. Atentie ! Cuplarea primei trepte a reductorului nu va imbunatati cuplul masinii ( nu realizeaza o multiplicare de cuplu ) ci doar imparte cuplul existent fata / spate intr-un raport 50% / 50%. In mod logic aderenta la sol se mareste ( acum ai 4 puncte de contact activ in loc de 2 ) dar cam atat.

Ce NU TREBUIE FACUT in 4x4 high sau prima treapta a redutorului.

In primul rand trebuie inteles ce se intampla sub tine cand ai activat 4x4 high . Tu apesi pedala de acceleratie, motorul produce un cuplu pe care il transmite mai departe cutiei de viteze, apoi reductorului care o distribuie pe punti. Ce se intampla mai departe cu fiecare roata ??!! Pai practic primeste JUMATATE din puterea destinata fiecarei punti. Cat timp masina merge drept totul e ok, indiferent de natura suprafetei sau - MAI ALES - viteza de rulare. Atat cele doua punti cat si fiecare dintre roti primeste un cuplu egal si MAI ALES acelasi numar de ROTATII PE MINUT. Dar ce se intampla la viraje ???
Fiecare roata parcurge un arc de cerc de diametru diferit si pentru a putea face asta si mai ales pentru a PUTEA VIRA fiecare roata va parcurge respectivul arc de cerc cu o rotatie diferita FORTAND cele 2 diferentiale - fata si spate . Este acel moment in care, in 4x4 simti ca masina trage de volan. Tot din cauza asta e foarte greu de manevrat un viraj PE LOC pe asfalt uscat.
Efectul acestui abuz poate fi extrem de trist - DISTRUGEREA DIFERENTIALULUI / DIFERENTIALELOR .

Atata timp cat se ruleaza pe teren alunecos tensiunile NU sunt la fel de mari; in mod bizar exact ce vrei sa eviti cand cuplezi 4x4 se intampla, adica rulezi intr-un derapaj controlat si permanent ; astfel rotile tensionate aluneca ( derapeaza )pe masura ce se tensioneaza dar efectul global e insesizabil sau slab sesizabil ( masina " trage de volan " ) si e relativ stabila . Insa tensiunile rezultate duc in timp la uzura celor 2 diferentiale.
Concluzie : NU se merge in 4x4 pe asfalt uscat niciodata si in nici un caz cu viteza mare.
CAND SE CUPLEAZA REDUCTORUL pe 4WD LOW

Reductorul are 2 pozitii de baza pentru 4x4 : cea discutata mai sus si inca una care presupune o multiplicare de cuplu. Astfel, acelasi motor transmite celor 4 roti un cuplu mai mare . Se foloseste in cazul in care se simte nevoia de tractiune suplimentara : la urcat / coborat pante abrupte, in noroi sau zapada mare sau in teren dificil cand se doreste controlul TOTAL al masinii. Ce trebuie stiut : NU SE merge niciodata cu viteza mare ( in LOW la cca 40 km /h esti in viteza a cincea la limita. Masina accelereaza mult mai bine si frana de motor e mult mai eficienta . Foarte rar se foloseste viteza 1 ; reductorul permite plecarea de pe loc cu a 2-a fara a forta ambreiajul - asta e de fapt pe langa cuplul multiplicat principala lui utilitate.
CONCLUZIE :
La parasirea asfaltului e utila cuplarea reductorului in 4WD High pentru a imbunatati aderenta.La majoritatea masinilor se poate face asta in mers pana intr-o anumita viteza ( specificata de fabricant). Rulati asa pana cand terenul da PRIMUL SEMN ca devine dificil, moment in care cuplati 4WD LOW . E bine sa faceti asta INAINTE de a ramane impotmoliti nu DUPA, s-ar putea sa nu ajute la nimic. In plus, in teren dificil nu puteti rula cu mai mult de 40 km / h - care e limita reductorului la majoritatea masinilor - in schimb aveti control total asupra masinii atat la acceleratie cat si la frana de motor ( cea mai indicata in teren ). In schimb protejati ambreiajul pe care altminteri il fortati la fiecare damb sau sleau. Folositi cat mai putin frana - in special atunci cand coborati o panta . Pantele se coboara in frana de motor ( orice franare instinctiva cu ambreiajul calcat rupe aderenta si te transforma in saniuta) si se urca in viteza a 2 -a sau chiar a 3-a daca nu sunt foarte abrupte. Daca motorul e bine reglat nu se opreste indiferent cat de incet mergi deci uita de ambreiaj si foloseste-l doar 1 secunda cat schimbati viteza. [B]Nu rulati pe sosea in 4x4 decat pe plaie mare sau zapada. [B]Nu se merge cu 160 km/h in 4x4 - in ACEST sistem de 4x4 - pentru ca stricati masina . Oricum daca simtiti nevoia sa mergeti cu viteza asta inseamna ca NU AVETI NEVOIE de 4x4. Avantajele acestui sistem : fiabilitate, robustete, performanta sporita offroad.
Poate fi imbunatatit prin instalarea pe fiecare punte a unui diferential blocabil. Despre acesta - un topic separat la un moment dat.
E folosit la majoritatea masinilor vechi ( anii 80-90 ) si multe dintre cele noi ( in special pickup ).''
Stefan.A
quote
"in ACEST sistem de 4x4"
unquote

insa duster are cu totu' alta marie pe sub el
mai buna, mai rea, na, depinde ce vrei sa faci cu ea..
Agrig
QUOTE(IRONICK @ 7 Oct 2010, 11:54)
Da ce are?

[attachmentid=1627662792]
*



Iar incepem...................

http://www.daciaclub.ro/Go-to-last-page-pa...89417-s120.html

Bafta,
Grig
Marty
Ma, explicati voi aici pina poimarti, dati-va doctorate si MBA-uri in ingineria cutiilor de viteza si a transmisiilor, dar planetarele tot nu le veti opri niciodata din miscare (daca se misca masina), indiferent ca puntea respectiva e cuplata sau nu.
Agrig
QUOTE(Marty @ 7 Oct 2010, 18:57)
Ma, explicati voi aici pina poimarti, dati-va doctorate si MBA-uri in ingineria cutiilor de viteza si a transmisiilor, dar planetarele tot nu le veti opri niciodata din miscare (daca se misca masina), indiferent ca puntea respectiva e cuplata sau nu.
*



La Duster nu, dar la 4X4 adevarate planetarele ,diferentialul si cardanul fata nu se rotesc
cind nu e cuplat 4X4 datorita butucilor MRL ( mecanism roata libera)prin care e prinsa planetara de butucul rotii.Asa cum e si denumirea butucul rotii nu e solidar cu fuzeta planetarei ci sint libere.
Sint de 2 tipuri, automate sau manuale.
La cele automate conectarea se face cind cuplezi 4X4 si mergi in fata ,pentru decupalare trebuie da opresti , decuplezi 4x4 si dai putin inapoi. Cele manuale , ca la ARO
au o piulita fluture cu care faci conectarea.
La Nissan Patrol GR exista cu functionare mixta, automat , manual OFF si manual LOCK.
La Mazda B2500 mecanismul e diferit un pic,MRL este in dif fata, conectarea, deconectarea se face cu o capsula vacumatica.Conectarea e automata in sensul ca se cupleaza la conectarea 4x4 iar la deconectare se face manual cu un comutator doar in regim 4x2.
Ideea e ca sa poti cupla 4x4 high din mers.La asta nu se roteste cardanul si partial dif fata insa se rotesc planetarele.

Bafta,
Grig
caphonne
Bineeee smile.gif
florikah
http://www.vinatorul.ro/public/forum/viewt...php?f=57&t=4278 - inspiratia lui nea caphone 4x4
caphonne
QUOTE(florikah @ 7 Oct 2010, 23:27)

Pai ce credeai ca am compus eu povestea aia? Nu vezi ca este cu ghinimele trebuia probabil sa mentionez si sursa mai Nea'.Aici daca postezi ceva concret esti luat la p..... in rest la aberatii si discutii fara rost suntem asi.
IRONICK
Atat timp cat exista material, nu este iertat nimic.
530d
QUOTE(jay333 @ 7 Oct 2010, 10:49)
Exista vreo masina moderna cu tractiune integrala nepermanenta la care cardanul/planetarele sa nu se invarta (in gol) in modul 2wd?
*




Da există. Nissan navara/pathfinder
TAW
La Navarra si Pathfinder cardanul se invarte mereu...din simplul motiv ca transmisia "by default" este pe spate.
galba
QUOTE(jay333 @ 7 Oct 2010, 10:49)
Exista vreo masina moderna cu tractiune integrala nepermanenta la care cardanul/planetarele sa nu se invarta (in gol) in modul 2wd?

Ieri am fost la reprezentanta de unde am ridicat masina pt.a ma interesa de cauciucuri de iarna si l-am iintalnit pe baiatul care mi-a facut instruirea la Duster si cu care am facut de fapt si drive-testul in aprilie. L-am intrebat cum sta treaba cu miscarea cardanului in 4x2. Raspunsul lui a fost: la cursul de instruire ni s-a spus ca in modul 4x2 sunt active doar componentele pt.motricitate fata. In modul AUTO se activeaza anumite componente, inclusiv cardanul pt. a prelua, la nevoie sustinerea motrica pe puntea spate, altfel ar fi imposibil de folosit din cauza depasirii inertiei zero. De aceea in modulul AUTO consumul este mai crescut.
Agrig
QUOTE(TAW @ 12 Oct 2010, 17:25)
La Navarra si Pathfinder cardanul se invarte mereu...din simplul motiv ca transmisia "by default" este pe spate.
*



Are si pe fata cardan !
Ala nu se invirte in 4x2 cu conditia ca masina sa fie echipata cu MRL
( mecanism roata libera ) pe fata .

Bafta ,
Grig

P.S. nu va luati dupa ce spun mecanicii de la Dacia despre cardanul spate.
Adevarat ca daca e in 4x2 nu transmite cuplu pe rotile spate dar de invirtit se
invirte deoarece il invirt rotile spate .Nu are nici un dispozitiv tip MRL.



IRONICK
Esti sigur ca este invartit de rotile spate? Sigur, sigur?
Sa inteleg ca priza de putere este dupa diferentialul spate?
Agrig
QUOTE(IRONICK @ 12 Oct 2010, 22:33)
Esti sigur ca este invartit de rotile spate? Sigur, sigur?
Sa inteleg ca priza de putere este dupa diferentialul spate?
*



Priza de putere are U-650 si altele asemeni lui
Si da , la alea priza de putere chiar o gasesti dupa dif spate.

radmasa.gif

Grig

P.S. Ca sa fim in ton trebuie totusi inlocuit U-650 cu U-651! biggrin.gif
Stefan.A
Bre da' o fi greu sa ridice unu' un duster 4x4 pe rampa si sa tot faca teste cu ea sa vada ce, de ce si cand se invarte?
IRONICK
QUOTE(Agrig @ 12 Oct 2010, 23:40)
radmasa.gif
Tu chiar nu esti constient ca altii se distreaza si tu spui numai tampenii? Te mai gandesti o data de ce este actionat cardanul?
TAW
@Agrig: Ma refeream la cardanul spate si nu la cel aflat intre CT si grupul fata (cardanul scurt).
Am un mare dubiu in ceea ce priveste antrenarea cardanului la Duster (spate ca sa fie clar biggrin.gif ) de catre grupul spate, deoarece cuplorul este pozitionat intre aceste doua organe.
Agrig
Daca la asta viscocuplajul e linga diferential atunci clar se invirtesc doar planetarele si grupul din dif spate de la roti iar cardanul se roteste angrenat de cutia de viteze nu de la rotile spate. Daca viscocuplajul era pe CV atunci se
invirtea asa cum am spus eu.Oricum se pare ca este pe spate , cam ca la RX4
deci eu am gresit .
Deci clar se invirt toate partile mobile .
Si la asta cred ca nu e nici un cardan fata. E motor transversal , si cutie transversala.


Bafta ,
Grig

silviuf42
vad ca s-a deviat foarte mult de la subiect. Oricum, am citit si lucruri foarte interesante, cum este rezumatul domnului Caphonne despre sistemul 4x4.

Ca sa revin la subiect, si eu am observat suieratul asta, dar de unde autorul acestui topic a ajuns din start la concluzia ca ar putea fi de la diferential? Da, la viteza mare intr-a 6-a se aude un suierat, dar mie mi s-a parut ca vine din motor, mai exact de la turbina. Se aude la apasarea pedalei de acceleratie, iar sunetul difera in functie de presiunea de pe pedala, la ridicarea piciorului de pe acceleratie sunetul dispare, iar asta poate insemna un suierat la admisia mai mare sau mai mica de aer in turbina. Fenomenul asta poate fi cauzat de turbulentele de aer la viteza asta. Asta este parerea mea, mie chiar mi-a placut sunetul si sunt convins ca masina nu are nici o problema, chiar si in cazul in care s-ar dovedi ca sunetul vine din transmisie/motor.

Cheers! wink.gif
caphonne
Silviu ai un Duster negru ?biggrin.gif
IRONICK
QUOTE(silviuf42 @ 13 Oct 2010, 15:39)
asta poate insemna un suierat la admisia mai mare sau mai mica de aer in turbina. Fenomenul asta poate fi cauzat de turbulentele de aer la viteza asta
Cred ca este defect rezonatorului de pe admisie, ca ala se ocupa cu scaderea zgomotelor. Si defectul se numeste lipsa lui.
QUOTE(silviuf42 @ 13 Oct 2010, 15:39)
mie chiar mi-a placut sunetul si sunt convins ca masina nu are nici o problema, chiar si in cazul in care s-ar dovedi ca sunetul vine din transmisie/motor
La banii aia cum sa nu iti placa zgomotul. Doar este bonus, daca lipsea, nu era un raport bun la pret.
530d
QUOTE(TAW @ 12 Oct 2010, 15:25)
La Navarra si Pathfinder cardanul se invarte mereu...din simplul motiv ca transmisia "by default" este pe spate.
*



Eu mă refer bineânțeles la cardanul din față pentru că ăla ar trebui să fie decuplat după ce comutatorul e în poziția 2wd.
silviuf42
QUOTE(caphonne @ 13 Oct 2010, 14:44)
Silviu ai un Duster negru ?biggrin.gif
*



Nu, e albastru standard. De ce? smile.gif

QUOTE(IRONICK @ 13 Oct 2010, 15:08)
La banii aia cum sa nu iti placa zgomotul. Doar este bonus, daca lipsea, nu era un raport bun la pret.
*



Chiar nu inteleg aceste comentarii domnule. Ti-am mai citit si alte raspunsuri pe forum si toate sunt pline de ironie. Lucrezi cumva la VW sau BMW sau orice alta marca germana, de incerci sa denigrezi asa de mult Dacia? Daca poti sa faci un comentariu inteligent, te rog, sunt interesat sa aflu noi informatii, dar fara fraze spuse la misto. Sau ce ar trebui sa fac, sa plang pentru ca aud un suierat in fata, care oricum abia se aude? Normal ca sunt multumit. Tu daca vrei calitate 100% esti liber sa-ti iei un Landcruiser sau orice altceva mai bun.
caphonne
[quote=silviuf42,14 Oct 2010, 18:52]
Nu, e albastru standard. De ce? smile.gif
E unul aici pe langa mine credeam ca este al tau smile.gif.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.