Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Strangere chiulosa
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
ghita87
Salutare
am schimbat chiuloasa + reglat culbutori in urma cu vreo 2000km la 1300.Nu am mai facut restrangerea chiuloasei si acum m'am pomenit ca motorul merge in 3 pistoane.Intai am schimbat bujiile dar tot nimic.
Dupa aceea am desfacut capacul de la culbutori cand colo supapele de la pistonul 1 s'au dereglat complet si nah acum nu stiu ce'i de facut.
Sa reglezi doar culbutori fara restrangere a chiuloasei sau sa fac si restrangerea si reglarea culbutorilor?
nikuniku
restrangerea si reglaju de culbutori se face pana sa faci cu masina 1000 de km ,incearca sa faci acum ce trebuia sa faci mai demult,daca da cu apa schimba garnitura si rectifica chiuloasa ca sigur sa deformat
burlacu marian
Strangerea chiuloasei dupa schimbarea garniturii se face dupa 500 Km. Daca nu ai facut-o e rau. Strange-o acum, regleaza culbutorii, si urmareste cu atentie indicatorii din bord. E posibil ca sa nu fie nici-o problema, tot asa cum e posibil ca garnitura sa se arda din nou.
PH-06-BOA
Eu n-as zice ca s-a deformat. Daca strangea cu mana libera chiulasa, n-ar fi fost nevoie de o a doua strangere. La dinamometru, e putin ce-i dat in carte. pentru o singura strangere. Chiar la mana, dupa o juma' de ora, se mai strange odata si asa ramane pana la remat. La culbutori, iar e labareala in carte, unde cere sa pui pistonul "X" in aprindere si-l reglezi p-ala de la etrier. Nu, pistonul care e in explozie, aluia sa-i reglezi jocul la supape! Eu nu cred ca s-au slabit (numai daca ai gasit piulitele slabe), ci mai degraba au fost gresit reglate. La primul reglaj , mizeria din capul tijelor si de oriunde, da mare eroare.De aceea dupa cateva minute de mers, se reface jocul.
Danut 88
Scoate bujia care merge prost si da-i la automat, daca scoate ce va lichede pe acolo sub forma de picaturi,schimba-i garnitura si verifica planeitatea chiulasei. daca nu strange-o la cuplu si refa reglajul culbutorilor.
PH-06-BOA
Apropo de deformat; as vrea sa vad si eu o chiulasa deformata. Asta cred ca e doar o inchipuire a unuia care nu s-a priceput chiar deloc, si pentru a ascunde prostia, ca si azi , da vina pe ceva imaginar. Cum ar putea sa fie? Concava? Daca ar fi, n-ar avea mai mult de cateva sutimi sau o zecime-doua. Asta cu siguranta, la cat e de maleabil aluminiul, chiar dur, se trage la atatea suruburi care le are. Torsionata? de unde, din ce? Cat? Va imaginati ca e ca un spiral, burghiu? La fel, cateva sutimi se retrag la strangere corecta, si apoi ce rost mai are garnitura, nu pentru a compensa neuniformitatile? Din peste suta de chiulase care le-am facut, motivul principal era coroziunea si reducerea camerei de ardere, nicidecum covrigareala (ce-o fi aia).

1 Mar 2011, 20:12:
Am vrut sa spun, ca ideea de deformat s-a transmis pana astazi, unde e deja infiripata chiar si in mintea celor mai cititi, si continua s-o transmita.
ghita87
multumesc pt raspunsuri
Chiuloasa am strans'o cu cheia dinamometrica nu cu mana.
Am sa'o strang inca odata si sa dupa aceea sa reglezi culbutori.
Reglarea am facut'o eu, deci erau corect reglati, la inceput mergea bine si dupa aceea tot mai rau pana saptamana aceasta a inceput sa mearga in trei pistoane.

M'am gandit ca s'o fi lasat chiuloasa jos si din cauza aceasta s'au dereglat culbutori.La primul cilindru ambele supape sunt putin deschise in momentul cand acesta urma sa faca explozie si ca cauza primul cilindru nu are compresie.
Banuiesc ca daca o fi fost mizerie pe la tije jocul la culbutori ar deveni mai mare si nu mai mic
atfel nu'mi explic cum or fi ajuns supapele in starea aceasta

Motorul nu da semne de garnitura arsa, nu baga bule in vasul de expansiune si nici nu amesteca apa cu uleiul totul pare normal doar ca pistonul nr 1 nu mai functioneaza
ct-03-tvy
incearca suruburile cu dinamometrica la cuplul dat in manual, iar apoi regleaza culbutori,..pai daca stau supapele deschise . e clar ca a fost ceva necurat la mijloc.
poti incerca sa reglezi..tacheti intai, vezi bujia sa dea scanteie si mai faci o incercare dry.gif

60Nm parca erau?
Kiraly
si esti convins ca e problema cu chiuloasa sau cu supapele?poate e de la aprindere (capac delcou,lulea,fisele).la relanti merge in trei sau si la turatie?
ghita87
Am lasat putin suruburile de la tacheti ,sau ma rog eu le zic culbutori, de la primul cilindru si motorul si'a revenit, lucreaza normal acum.Problema e ca sunt plecat de acasa si nu am la mine cheia dinamometrica si nici lera.Ca sa ajung acasa trebuie sa fac 120 km sper sa nu'i fac si mai rau la masina sau mai bine ar fi sa strang inainte suruburile alea cu mana si sa reglezi la mana tacheti?
Lde 2100
Inseamna ca aveai prea stransi culbutorii la 1 si scapa compresie,din cauza asta nu iti mergea.
Kiraly
eu zic sa reglezi cu mana...daca lasi jocul un pic mai mare nu faci rau
ghita87
QUOTE(Lde 2100 @ 1 Mar 2011, 21:24)
Inseamna ca aveai prea stransi culbutorii la 1 si scapa compresie,din cauza asta nu iti mergea.


Mi'am dat seama ca asta era , doar ca nu stiu cum de s'a ajuns la asta? Culbutori erau 100% reglati ca la carte,daca s'a lasat jos chiuloasa inseamna ca s'au destrans si suruburile de la chiuloasa sau care ar fi motivul deschideri ambelor supape de la primul cilindru?La ceilalti cilindri nu am verificat pentru ca mergeau.
Nu de alta da daca am dreptate ma gandesc ca nu o sa ajung acasa

Am sa'i reglezi maine cu mana, sa strang si suruburile de la chiuloasa putin sau sa nu ma leg de ei pana nu ajung acasa?
Danut 88
Auzi, PH-06-BOA, ai vreun manual de reparatie al daciei la indemana? Daca nu, i-ati ia-ti unul de pe net, si citeste-l cap-coada, ca sa inveti ceva. Chiulasa se stramba de regula, undeva la mijlocul ei pe lungime. eu am avut o gaura de 0.04mm (0.05mm - deformatie maxima admisa in planul garniturii) in chiulasa de la papuc dupa doua garnituri schimbate, pt ca nu am strans-o a doua oara. Nu te supara, dar il faci pe amicul nostra sa desfaca motorul inca o data.

Moderator edit: Hai sa lasam cititul de manuale pe alta data, bine?
ct-03-tvy
daca se intampla sa strangi la mana, si nu ai cum sa strangi la fel toate suruburile..c-am ce se poate intampla in functionare? atunci de ce tot dati sfaturi sa stranga la mana ca e frectie cu dinamometrica?

daca in manual specifica un anumit cuplu ,si tu..strangi cu 5%-10% mai mult decat scrie in manual... toate suruburile cu dinamoetrica,in mai multe etape, nu e bine?

am tras repercursiunile unui meseriasi care sustinea aceasi lucru, strans la mana,si curgea ulei pe toate partile.. laugh.gif
G I M
Nu zic ca nu e bine sa o strangi cu dinamometrica, mai ales chiulasa, dar iti zic ca merge sa o strangi si la mana in lipsa de cheie dinamometrica. Cati dintre voi isi strang prezoanele sau piulitele la roti la cuplu? Intr-o carte de reparatii iti da aproape la orice piulita/surub cuplu de strangere dar cati dintre noi le strang ca la carte?
bucatzel
ti-ai gasit exemplu... ai garnitura la roti?

Sunt locuri unde conteaza forta maxima de strangere, vezi chiulasa, si sunt locuri unde poti strange pana la limita de rupere a surubului. Fortele date in manual, mai ales in cazul rotilor, sunt fortele optime, care nu blocheaza suruburile pe roata, si nici nu au sanse sa se slabeasca in mers.

Cred ca dreptul de a comenta anumite cifre din manualul ala sunt cei care inteleg ce inseamna cifrele alea. Asa ca ma astept sa-l aud pe urmatorul care considera dinamometrica inutila, cum explica de ce forta de strangere a suruburilor de chiulasa cu dinamometrica e cat e? 65 DaN , daca tin bine minte... Si de ce nu e 35 sau 105 ?
mihai7575
Și eu recomand cheia dinamometrica pentru stringerea chiuloasei,iar ca ordine de stringere a chiuloasei eu am folosit metoda spiralei,din cartea lui mondiru editia 1990.
argon
QUOTE(bucatzel @ 2 Mar 2011, 12:53)
65 DaN
*


Mi se pare putin 65NM, ia uite de exemplu cum e la motoarele Daewoo, se face dintr-un foc la montare, iti zic eu ca iasa bine peste 100NM daca ai strange deodata
QUOTE
suruburi chiulasã ...25 N.m plus de trei ori cîte 60° si plus de la 30° la 50° dupã ce motorul s-a încãlzit (termostat deschis)
ghita87
smile.gif

imi zice cineva ce sa fac cu suruburile alea de la chiuloasa momentan?
sunt student si pana vineri ,cand plec acasa, nu am uneltele la mine.Sa le mai strang cu mana sau sa astept pana ajung acasa pentru a le strange cu cheia dinamometrica blush.gif
stabil777
Deci dupa ce ca trebuie o gramada de scule, acum mai avem nevoie si de cheie dinamometrica, asta cheie stringe suruburi ,dar in diferite parti sau ansamble metalice care au functionat cu zecii de ani sub anumite temperaturi care incalzesc mai mult sau mai putin ,sau decalesc materialul, sau chiar pasul unui filet se modifica la atitea stringeri sau destringeri si nu mai tine la fel, nu cumva mai avem nevoie si de un aparat care sa masoare duritatea sau rezistenta acelei piese strinse cu dinamometrica?!

Bineinteles, nu degeaba s-a inventat ,da mai e bun si simtul miinii ,ca si cheia tot o mina o stringe, nu vorbesc de cele de puteri mari ,pneumatice sau electrice!

http://www.google.ro/images?hl=ro&q=chei%2...iw=1235&bih=554
bucatzel
QUOTE(argon @ 2 Mar 2011, 13:52)
Mi se pare putin 65NM, ia uite de exemplu cum e la motoarele Daewoo, se face dintr-un foc la montare, iti zic eu ca iasa bine peste 100NM daca ai strange deodata
*



QUOTE(Mondiru)
- la rece 5.5 la 6 kgfm
- la cald (50 minute de la oprirea motorului), la 6.6 6 kgfm


Forta aia de strangere a surubului depinde de mai multi parametri. Dimensiuni surub, material garnitura, si naiba mai stie ce altceva. Asa ca e posibil sa comparam mere (Dacia) cu pere (Daewoo).

@stabil 777. si cheile pneumatice sau electrice pot fi dinamometrice.

@ghita. stransul la mana e o prostie. Nu ai cum sa ai precizie, orice ar sustine altii. Maxim, ceva noroc in loc de precizie. Dar printre colegii de faculta, poti sa intrebi si tu pe unde gasesti un service de doamne-ajuta. N-are cat sa coste sa-ti stranga cateva suruburi.
burlacu marian
Danut 88 Si in ce carte de reparatii ai gasit aberatia asta prietene. Sau iti place sa te dai rotund.
Tudor Badescu
Ghita87, am patit si eu pe la inceputuri ca tine.Si care era cauza:calotele tijelor nu se uzeaza neaparat perfect uniform.Daca le rotesti in timpul reglarii vei constata ca jocul e cand mai mare,cand mai mic.Asa ca reglezi jocul pe pozitia de joc minim.E adevarat ca vor fi momente cand jocul va fi un pic mai mare,dar asta nu e ceva periculos ca lipsa de joc si nici nu se va simti semnificativ in mersul motorului.De altfel,personal,prefer sa reglez cu 5 sutimi in plus,0,20 si 0,25 tot din motive de preventie.In principiu asta inseamna zgomot ceva mai mare,dar mai mult teoretic si uzura ceva mai mare la suprafetele de contact dintre tacheti,tije,culbutori,supape.Dar am dat de motoare la care nu se mai uitase nimeni de cine stie cand si aveau joc la culbutori de peste 0,5 mm si nu se stricase inca nimic.
De asemenea,o supapa noua sau rectificata mai urca prin pasuirea la cald pe scaun si poate da mici scaderi ale jocului la culbutori.
argon
Este cheie dinamometrica cu 60 ron la Praktiker, clasica cu tija deformabila, si cu 120 de ron reglabila cu click, ambele Black&Deker, eu am a doua, e mult mai comoda, si nu poti gresi, adica asta, recomand.
Danut 88
Fratilor nu ma dau rotund! Doar ca in toate manualele de reparatie din care m-am documentat nicaieri nu scria ca chiulasa si alte suruburi-piulite dintr-un motor se strang la mana. Pentru fiecare este data o anumita valoare. Stiai ca in service-uri Skoda absolut toate suruburile, inclusiv piulitele rotilor se strang cu dinamometrica? Eu stiu pt ca am lucrat. Asa ca incurajati-l sa stranga chiulasa cu cheia dinamometrica la valoarea scrisa in manualul de reparatie.
ghita87
Am strans suruburile cu o cheie dinamometrica la un cuplu de 65Nm.Strangerea am facut'o la cald adica vreo 20min dupa stangerea motorului, poate am facut o prostie procedand asa, trebuia sa las motorul minim 50 min din cate am inteles ?
Faza era ca mecanicul nu avea timp dupa, si m'am bagat la risc.Poate sa'i faca ceva rau motorului?
Am mers vreo 2km dupa restrangere si nu am opservat nimic ciudat.

Observatie ciudata: la restrangere un surub din fata ,langa pompa de apa, nu necesita strangere huh.gif

Cheie dinamometrica cu click,similara ca aceasta din poza, am acasa doar ca momentan nu e la mine sad.gif .
G I M
QUOTE(bucatzel @ 2 Mar 2011, 11:53)
ti-ai gasit exemplu... ai garnitura la roti?

Sunt locuri unde conteaza forta maxima de strangere, vezi chiulasa, si sunt locuri unde poti strange pana la limita de rupere a surubului. Fortele date in manual, mai ales in cazul rotilor, sunt fortele optime, care nu blocheaza suruburile pe roata, si nici nu au sanse sa se slabeasca in mers.

Cred ca dreptul de a comenta anumite cifre din manualul ala sunt cei care inteleg ce inseamna cifrele alea. Asa ca ma astept sa-l aud pe urmatorul care considera dinamometrica inutila, cum explica de ce forta de strangere a suruburilor de chiulasa cu dinamometrica e cat e? 65 DaN , daca tin bine minte... Si de ce nu e 35 sau 105 ?
*


Nu, dar ai garnitura la capacul de la culbutori, ai strans vreodata piulitele alea 3 la cuplu?Le strangi prea putin iti arunca ulei pe la garnitura, le strangi prea mult strambi capacul si risti sa iti bata vreun tachet in el.
Nu am considerat cheia dinamometrica inutila, ba din contra mi se pare chiar foarte buna, dar nu toti au o cheie dinamometrica in trusa cu scule. Am vazut destule chiulase stranse cu cheia normala la mana si merg perfect, trebuie sa ai mana putin formata. Important este si modul de strangere, spirala mi se pare cel mai ok.
bucatzel
garnitura aia e de cauciuc. Se deformeaza elastic.

Garnitura de chiulasa se deformeaza plastic.

Unde crezi ca ai mai multa toleranta la forta de strangere?
G I M
Ai dreptate, dar am dat un simplu exemplu, sunt zeci.
mihai7575
QUOTE(ghita87 @ 3 Mar 2011, 12:23)
Am strans suruburile cu o cheie dinamometrica la un cuplu de 65Nm.Strangerea am facut'o la cald adica vreo 20min dupa stangerea motorului, poate am facut o prostie procedand asa, trebuia sa las motorul minim 50 min din cate am inteles ?
Faza era ca mecanicul nu avea timp dupa, si m'am bagat la risc.Poate sa'i faca ceva rau motorului?
Am mers vreo 2km dupa restrangere si nu am opservat nimic ciudat.

Observatie ciudata: la restrangere un surub din fata ,langa pompa de apa, nu necesita strangere  huh.gif

Cheie dinamometrica cu click,similara ca aceasta din poza,  am acasa doar ca momentan nu e la mine  sad.gif .
*


Un singur lucru,ai gresit ,dar din greseli inveti,nu trebuie sa stringi chiulasa la cald,ea se stringe numai la rece,eu asa stiu si asa am facut mereu,de asemenea culbutorii eu îi reglez numai la rece si sunt ok.
bucatzel
QUOTE(bucatzel @ 2 Mar 2011, 15:39)
QUOTE(Mondiru @  editia II, pagina 54)
- la rece 5.5 la 6 kgfm
- la cald (50 minute de la oprirea motorului), la 6 kgfm

*



Avand in vedere frigul de afara, alea 50 de minute sunt discutabile.

Am descoperit ca omul se repeta, pentru restrangeri.
QUOTE(Mondiru @ editia II, pagina 259)
- la rece 5.5 la 6.5 kgfm. Ordinea de strangere in spirala.
Dupa 500 km, se procedeaza la o noua strangere. (la cald cuplul de strangere este de 6.5 kgfm)


Deci da, se strange si la cald, dar nu chiar imediat dupa oprire.
ct-03-tvy
pai sa ne intelegem, initial cand ai reglat culbutori? ai montat chiuloasa, ai strans cu dinamometrica, si ai reglat la rece ? dupa ce ai incalzit motoru si ai mai strans din nou cu dinamometrica, ai mai verificat jocurile? ca daca sa mai lasat un pic chiuloasa in jos normal ca jocu sa redus semnificativ unsure.gif

ghita87
Am ajuns acasa cu bine biggrin.gif
Motorul cred ca a supravietuit si el, totul pare normal
Initial chiuloasa am strans'o doar odata, normal la rece la un cuplu de 55Nm, dupa aceea am reglat culbutorii si am pus capacul si toate piesele la loc.
Nu am facut strangere-reglare-strangere ci strangere-reglare
Magnum_Baracuda
pai nu are sens reglare strangere o data ce restrangi chiuloasa sa ii faci reglare ca se modifica automat distanta,e logic
ghita87
da stiu, de accea nu am facut asa
unica explicatie de ce s'au dereglat culbutorii ar fi ca s'a lasat chiuloasa din cauza ca nu am efectuat restrangerea la timp ,altfel nu imi explic evenimentul
Club12TRS
Dupa restrangerea chiulasei, se deregleaza culbutoarele si necesita reglaj.
La cald, se regleaza evacuare 0.25 mm si admisie 0.18 mm
Cat despre dinamometrica, deja discutia este de gradinita. Palierele, bielele, volantul si chiulasa se strang OBLIGATORIU cu cheia dinamometrica. Punct. Asta daca vrei sa faci mecanica. Daca vrei sa faci ciorba, nu-ti trebuie dinamometrica.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.