Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cutia de viteze
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
Pages: 1, 2
cristicipaian
Cum nu am ITP-ul facut nu trebuie sa ies cu masina pe drum, asa ca m-am apucat de cateva reparatii. Ce a tinut de directie si franare am rezolvat, dar i-am pus gand rau si cutiei de viteze.
Unul dintre simptomele ei era ca suna in treptele 3,4 si mai putin 5 exact ca si o cutie de autobuz vechi.Uleiul nu era de vina ca aveam grija de asta.
O alta problema era bataia de priza la relanti care ma scotea din minti, dar in timp m-am obisnuit cu ideea.
Cu ocazia reparatiei la directie, am aruncat si o privire cutiei, care era plina de ulei.Cum am observat imi curge din carcasa ambreiajului, pe la bulbul de marsarier, pe la selectorul de viteze, cablul kilometrajului, ce mai imi curge peste tot in afara de imbinarea celor doua semicarcase.
Acum, daca se gasesc cativa binevoitori, care in decurs de cateva zile( saptamani) sa ma ajute pas cu pas sa imi repar cutia de viteze, as fi mai mult decat recunoscator.
Astept sfaturi practice de la persoane cu experienta.
Multumesc!!!
cristicipaian
Cam asa arata cutia mea:[attachmentid=1627710346]
Intrebari:
1. cum sa refac etansarile?
2.Cum se schimba simeringul de la selectorul de viteze?
3.Pinionul de kilometraj are cote diferite de uzura?
4.Daca schimb rulmentii pinioanelor planetare, pot sa refac reglajul diferentialului (NU SUNT SIGUR CA ACUM E BINE REGLAT)
5.Cotele de reglaj sunt aceleasi pentru amandoua tipuri de cutii cu 4 sau cu 5 viteze?

Asa arata placa de presiune:Trebuie sa o schimb?
Deocamdata multumesc! Voi reveni si cu cateva imagini video cu jocurile care le-am gasit

2 Apr 2011, 19:00:
Nimeni nu ma ajuta? sad.gif
payty
placa de presiune o schimbi doar daca ai lamele rupte sau nu mai prinde bine din cauza ca arcul central nu mai are tensiunea necesara.

altfel n-are rost.


In rest, succes cu reparatia cutiei. Niste poze n-ar strica, ca pe forum nu prea se gasesc informatii despre reparatia ei.
cristicipaian
Ok, merci. Atunci placa ramane ca bani nu prea am.
Fotografii am sa pun dar dupa ce ma bag in ea. Deocamdata studiez sa nu fac vreo prostie pe care sa o regret la urma.
Astept in continuare sfaturi!!!
maho
Nu stiu daca vei gasi sa schimbi doar discul (cu 1 nou), + accesoriile aferente, fara placa. Cred ca se vand la pachet ansamblu (placa + disc), eventual poti incerca SH.., eu amschimbat mai demult tot ansamblul, cu 1 nou, pt. un arc rupt si sarit din disc.
payty
imposibil sa nu gaseasca disc si rulment separat. e dacie, ce naiba, nu suntem la skoda sau mai stiu eu ce alta masina unde umbla aia de la service cu aiureli cum ca neparat trebuie schimbat tot ca altfel sarim in aer cu masina smile.gif

Intr-o vreme se gaseau chiar si garniturile de frictiune separat, pt cine vroia sa reconditioneze discul fara sa il schimbe.

cristicipaian
Cum am promis, voi incepe sa postez si clipuri scurte
Joc la diferential.E mare?
[attachmentid=1627710770]
Mai am jocuri si la pinioanele planetare , adica in sus-jos, inainte-inapoi.Pot sa suspectez rulmentii ca fiind defecti sau un simplu reglaj va fi suficient?
liviu05
Placa de presiune este uzata mai mult decat e recomandat! Avand in vedere ca acolo nu umbli cu mare usurinta, sfatul meu este sa o schimbi fiindca mai ai putin si iti iese rulmentul de presiune prin ea!Si nu cred sa fie foarte scumpa avand in vedere ca este ambreiaj de 200 si este din ultimele care s-au echipat! Problema era daca era de 170(D1300)! Bafta la reparat!
cristicipaian
M-am impotmolit. Cum draq sa desfac pinionul de kilometraj daca nu am cheie speciala? Gulerul acela deformabil l-am indreptat, axele l-eam blocat, dar tot nu vrea sa iasa. Actualmente folosesc un fel de cheie de teava mai ingust sa nu stric melcul din plastic. ce ma sfatuiti?
PH-06-BOA
Polizeaza pe lateral , in ideea de a o face mai subtire, o cheie de 32 si asa se desface.
cristicipaian
Gulerul l-am desfacut, cheia nu o am .Varianta ar fi sa imprumut o cheie, dar vad ca supotul cheii e mai ingust si nu as poliza cheia altcuiva.
PH-06-BOA
In clipul de sus, jocul la coroana e cat de cat normal. Daca bagi o foaie de ziar intre dintii pinioanelor, nu trebuie s-o rupa dar nici sa joace pinioanele. Priza, la fel, intre ea si trenul fix, e o bucsa de otel care face cuplajul intre ele si, intre doua imbinari e joc mai mare ca numai la una. Priza nu va mai juca asa, cand va fi montata cutia si capatul ei va intra in arbore. Pinioanele planetare, daca joaca in grup, n-ai ce sa le faci, ele n-au rulmenti. Daca joaca axial, adica intra si ies, li se adauga seibi, rondele, de dimensiunile corespunzatoare pentru a le lua jocul. Am mai vazut ceva mai sus, despre uzura placii. Una e placa si alta e soarele. Daca rulmentul a lasat urme in soare, fa o bucsa de otel pe care sa o bagi pe rulment, cu suprafata de frecare pe soare dubla decat cea a rulmentului, si va merge si placa uzata inca de doua ori p-atat, iar alta noua nu se va mai uza in primele decenii.
drooopy
Profit si eu de topicul lui cristi pentru a pune o intrebare. Cum se manifesta o cutie fara ulei? Problema la mine este ca viteza 1 trebuie sa o caut putin, a3-a e la punctul ei dar agata la intrare si intr-a 5-a nu mai intra deloc. Vitezele 2 si 4 sunt bine. Suspectul principal este un suport de motor pe care l-am vazut crapat dar sa zicem ca mai rezista iar acum a intrat in vizor lipsa uleiului din cutie. Multumesc.
liviu05
Eu am desfacut astazi acel melc folosinf o daltitasi un ciocan.
Toata treaba esta sa ai minile sigure si lovitura sa fie lovitura.
e drept ca se mutileaza putin frezarea aceea de cheie dar nu in mod dramatic si dupa desfacere, cu o pila sau un flex cu disc se poate remedia!
george 07
QUOTE(liviu05 @ 4 Apr 2011, 22:25)
Eu am desfacut astazi acel melc folosinf o daltitasi un ciocan.
Toata treaba esta sa ai minile sigure si lovitura sa fie lovitura.
e drept ca se mutileaza putin frezarea aceea de cheie dar nu in mod dramatic si dupa desfacere, cu o pila sau un flex cu disc se poate remedia!
*


... si de strans cum o strangi , tot cu ciocanul ? , daca ai sa folosesti tot ciocanul nu o sa simti cat trebuie strans si se complica "reparatia" cel mai bine cumperi o cheie fixa de '32" si o polizezi aprx. jumate si aia e cheia 'speciala" si pt.@cristicipaian mare grija sa ai ca am vazut ca ai scos furca de la vit. 5 cu totul , verifica la baza unde intra furca ca trebuie sa existe o bila , daca o vezi pe gaura care intra furca esti un norocos daca nu o vezi trebuie demontata cutia si recuperata dintre pinioane , la demontare trebuia scos stiftul care fixeaza furca pe ax si scoteai ansamblul sincron cu furca cu tot fara a scoate axa din locas...
liviu05
Daca vrei, poti si cum zici tu, cu ciocanul, avand in vedere ca ai un reper pana la care trebuie sa ajungi, ma refer la deformarea gulerului care are rol de siguranta la desfacere!
Danut 88
Droopy rezolva cu tamponul de motor si pe urma m-ai vorbim. Dak pui tamponul nou si tot asa este, atunci ar fi cam urmatoarele probleme: pt vit. "I" joc in bucsile de la levierul de viteze, iar a "V" ar fi un inel sincron (demonatre cutie).Eu asta cred ca ar fi.
cristicipaian
In sfarsit am reusit sa demontez pinionul vit V si melcul kilometrajului. Aici am folosit o cheie de 32 subtiata, dupa sfatul lui PH-06-BOA.
Maine am sa postez un clip scurt cu jocurile pinioanelor planetare, poate ma ajuta cineva sa le rezolv, ca pana la uma pentru asta m-am apucat de treaba.
Pana atunci am de adunat de prin garaj ca sa pot lucra decent.
Daca ceva nu vi se pare ok sa imi atrageti atentia va rog!
Danut 88
Sper ca ti-ai notat care cum sunt saibele acelea, cum au fost montate pinioanele sau le-ai pus in ordinea demontarii lor? Pentru anu cumpara placa de presiune noua, mergi la un magazin de piese dacia si cauta o bucsa pentru placa presiune si monteaz-o pe a ta si va merge... mult si bine.
micri
am si eu o problema dar nu am stiut unde sa o postez, asa ca o spun aici.

cand merg in linie dreapta dar accelerez mult, adica o calc, incepe sa se auda un rontait pe partea dreapta. totul este nou, inclusiv planetara.
Ce poate face asa?
Iuli
Domnul cristicipaian ai facut o gresala ca ai scos axu la vit 5 ...tia cazut bila de zavorare in cutie ...trebuia sa scoti stiftul si iti iesa furca de pe ax......ca e cutie tip nou
cristicipaian
QUOTE(Iuli @ 6 Apr 2011, 18:20)
Domnul cristicipaian ai facut o gresala ca ai scos axu la vit 5 ...tia cazut bila de zavorare in cutie ...trebuia sa scoti stiftul si iti iesa furca de pe ax......ca e cutie tip nou
*


Multumesc pentru atentionare, am verificat, bila e la locul ei.
Postez clipul promis, poate ma ajuta cineva cu sfaturi sa imi scot jocurile.In ultima parte a filmarii am incercat sa arat cat calca una peste alta cele doua danturi(pinion de atac, coroana)[attachmentid=1627711539]
Mai spun ca, desi sigurantele piulitelor de reglaj ale diferentialului, inca nu le-am scos , aceasta(piulita) are un joc , casi cum nu ar fi fost bine strans. Astept pareri, multumes.

.......mda, nu sunt domn, sunt doar...Cristi
nikuniku
cristicipaian tie iti trebuie un alt diferential,ca jocu pinioanelor planetare este mare,trebuie sa cauti unu care nu are joc radial asa mare si cand ampingi in pinion sa nu se auda acel carait
cristicipaian
mai am un diferential care nu are jocuri, dar provine de la o cutie in 4 viteze, s-ar potrivi?
stiu ca rodajul celor doua danturi se face odata, dar totusi...?
nikuniku
cristicipaian o cutie de viteze se repara cam greu,trebuie respectate niste cote si jocuri intre piese,ca altfel o sa pui statie de amplificare,daia de stadioane,sa nu auzi huruiala care o face pinioanele sau diferentialu,dar daca o desfaci cu atentie,incet si sa tii minte cum vin pinioanele in cutie se repara
diferentialu de cutie cu 4 merge dar sa schimbi in el pinioanele planetare si coroana de pe diferentialu din film si verifica sa nu mai ai jocurile pe care leai filmat
cristicipaian
multumesc nikuniku. Nu fac treaba pripit, ma gandesc de cateva ori inainte sa fac un pas, mai am si http://forum.4tuning.ro/attachment.php?att...21&d=1218006215 manualul la indemana. Ca veni vorba de manual, acolo spune ca suruburile coroanei nu se vor refolosi, de ce?
nikuniku
ele se strang la o valoare(forta,cuplu)destul de mare si exista pericolu sa se intinda si se se rupa in timpul mersului,dar le poti folosi fara frica ca nu le rupi tu,poate sa tragi cu ranga de ele,
TitiMotanu'
Salut! Intervin putin pe topicul lui Cristi, cu o precizare si o intrebare. In primul rand, bucsa pentru rulmentul de presiune nu o cumpara daca nu este de otel. Am patit sa se sparga bucsa cumparata de la piese auto (cred ca era de bronz, nu stiu sigur) si sa faca praf soarele placii de presiune de la bucatelele ramase. In al doilea rand, ce se poate face daca o cutie in 4 trepte sare din march arriere? Cum se repara?
cristicipaian
In sfarsit am ajuns sa eviscerez cutia.[attachmentid=1627711812]
Acum, habar nu am ce sa verific.
[attachmentid=1627711813] Pinionul de atac din cutia de reparat
[attachmentid=1627711814] Pinion de atac dintr-o cutie in 4 pe care o am de sacrificiu .
Intrebare: se pot interschimba?


Dupa manual, se pare ca nu, asta ar fi cam nasol.
ghitza
pai din poze vad ca arata la fel acuma nush ca nu am reparat cutii inca,desi tre sa ma bag in cred la vara ca imi fluiere putin in a 5-a intre 70 si 80 pe ceas
payty
eu din cate stiu cele doua sunt pereche, deci nu cred ca poti schimba doar unul din ele.
cristicipaian
ma gandeam sa schim pinionul de atc impreuna cu coroana de la cutia de 4, dar chiar nu se poate. Pinionul de atac e impreuna cu axul, iar acesta din urma la cutia de 4 e mai scurt decat la cel de 5.
Oare care ar fi riscurile daca as schimba numai diferentialul? Am unul in care nu joaca pinioanele in carcasa diferentialului. La un montaj provizoriu am observat ca jocul grupului, ar fi foarte mic.
nikuniku
cristicipaian coroana diferentialului si pinionu de atac sunt ,,rodate,,impreuna tocmai sa nu se auda zgomotul facut la turatii mari,uitete bine pe ele si o sa vezi niste numere care sunt la fel si pe coroana diferentialului si pe pinionu de atac,uitete bine ca se vad cam greu
iei carcasa diferentialului de la cea cu 4 viteze,daca nu are joc radial,in el bagi pinioanele planetare de la cutia cu 5 si prinzi in suruburi coroana diferentialului de la cutia cu 5
cristicipaian
nikuniku stiam lucrurile astea, totusi intrebam care ar fi riscurile.Una peste alta am scos cei doi arbori si spre surprinderea mea am gasit in cutie cazuta o bila.Singurul ax de furca care l-am scos a fost cel de viteza V, dar acesta are bila la locul ei. Nu pot sa imi dau seama de unde a aparut.
O alta problema: In manual spune ca distantele dintre perechile 3-4 trebuie sa fie egale, dar la mine numai asa nu e, se vede si in foto de mai sus.
dorinromeo
am o intrebare: cand am schimbat cutia am constatat ca axele care intra in planetare (cele care invart planetarele, nu stiu cum le spune) au joc deosebit una fata de alta. stiu ca jocul se poate regla din piulita aceea speciala cu caneluri, dar nu as vrea sa dau jos cutia inca o data. atunci nu am dat mare importanta, mecanicul care a vazut-o a spus ca e normal, totusi mi se par cam mari jocurile, apreciez cel di stanga (partea soferului) cam 2 mm cel din dreapta mai putin, dar sesizabil. cutia merge bine, totusi inca ma gandesc ca ar fi fost bine sa o reglez atunci. mai pot face ceva acum sau o las asa?
payty
am si eu o rugaminte, daca tot ai desfacut cutia, poate ma ajuti cu o informatie:

eu am un set de pinion + coroana de rezerva, dar nu stiu daca e pt cutie in 4 sau in 5. poti masura axul (macar aproximativ) ca sa stiu si eu ?

merci.

cristicipaian
QUOTE(dorinromeo @ 9 Apr 2011, 08:54)
am o intrebare: cand am schimbat cutia am constatat ca axele care intra in planetare (cele care invart planetarele, nu stiu cum le spune) au joc deosebit una fata de alta. stiu ca jocul se poate regla din piulita aceea speciala cu caneluri, dar nu as vrea sa dau jos cutia inca o data. atunci nu am dat mare importanta, mecanicul care a vazut-o a spus ca e normal, totusi mi se par cam mari jocurile, apreciez cel di stanga (partea soferului) cam 2 mm cel din dreapta mai putin, dar sesizabil. cutia merge bine, totusi inca ma gandesc ca ar fi fost bine sa o reglez atunci. mai pot face ceva acum sau o las asa?
*



din acele piulite canelate se regleaza jocul diferentialului pe pinionul de atac. Jocurile pinioanelor planetare le remediezi adaugand intre ele si carcasa diferentialului, respectiv coroana, niste rondele. Parerea mea : si eu m-am complicat, daca numai atata ti-e problema lasa asa pana schimbi ambreiajul sau ai o reparatie majora la cutie. Pana atunci drumuri bune!

Payty , daca te referi la axul care are si pinionul de atac, la CV cu 4 e de ~ 28.5 cm iar la cel de 5 ~ 31cm.

9 Apr 2011, 18:29:
Acum intrebare pentru experti: cat de sfanta e distanta de 59mm de la fata pinionului de atac la centrul pinioanelor planetare?
payty
lungimile sunt cu tot cu pinion, sau doar axul din spatele lui, pe care vin rotile dintate?


merci de info oricum. am sa ma uit sa vad ce am.
dorinromeo
merci, il las asa.
cristicipaian
QUOTE(payty @ 9 Apr 2011, 20:01)
lungimile sunt cu tot cu pinion, sau doar axul din spatele lui, pe care vin rotile dintate?
merci de info oricum. am sa ma uit sa vad ce am.
*


cu tot cu pinion

9 Apr 2011, 23:13:
QUOTE(Iuli @ 6 Apr 2011, 18:20)
Domnul cristicipaian ai facut o gresala ca ai scos axu la vit 5 ...tia cazut bila de zavorare in cutie ...trebuia sa scoti stiftul si iti iesa furca de pe ax......ca e cutie tip nou
*



Da am facut intr-adevar greseala asta, la prima vedere parea ca bila era la locul ei.Asa si era, doar ca sunt doua bile acolo una de zavorare si una de interblocare pentru a nu cupla doua viteze simultan. Multumesc din nou Iuli!
nikuniku
cristicipaian distanta aia este reglata de saiba groasa,care se pune in fata rulmentului biconic mare pentru a regla cat sa ,,intre,,dantura pinionului de atac in coroana diferentialului,nu este o regula sa fie respectata daca stii sa reglezi dantura diferentialului,sunt explicatii pe forum,cum se face
cristicipaian

In linii mari mi-am terminat cutia, mi-a mai ramas capacul din spate, dar trebuie sa ma decid daca pastrez pinioanele pentru kilometraj sau pun unele noi.Nu de alta, dar stiu ca cele noi sunt de toata minunea. Pe urma trec la partea de ambreiaj.
nikuniku
cristicipaian sper ca stii ca la cutiile cu 5 pinionu de km este negru si la cele cu 4 este alb,nu de alta dar daca nu stiai sa nu faci vreo tampenie
diaconuliviu
QUOTE(cristicipaian @ 9 Apr 2011, 17:27)
[...]
Acum intrebare pentru experti: cat de sfanta e distanta de 59mm de la fata pinionului de atac la centrul pinioanelor planetare?


Acea distanta e 59 numai ca.. jocul masurabil cu lera e 0,5 la pinioanele pe care scrie "0.5" sau pe care nu scrie nimic in sensul ala.

Adica: Distanta conica e 59. Pentru reglaj se introduce acel dispozitiv care seamana cu o gantera in alezajele pentru rulmenti. Diametrul axului e 20, deci 10 mm pe raza. Ca atare ramin "vizibili" 49. Intre pinion si acel ax se introduce un calibru de 48,5 mm.

Deci, teoretic si ideal ar fi sa masori intre ax si calibru 0,5 mm. Dar nu toate pinioanele is la fel, de aia acea lera uneori trebuie diferita. Acea marime reziduala se scrie pe pinion - noua valoare a kerei-spion..

Acel 59 se numeste "distanta conica"..
Rar gasesti sculele alea de reglaj, asa ca...daca stii regla si altfel, e bine..


Am corectat ce era eronat...
cristicipaian
Cutia am inchis-o , astazi am pus si uleiul. Am invartit axul cu o bormasina de putere si am ascultat cutia cu stetoscopul. Se pare ca am scapat de sunetul enervant din vit 4, dar voi fi sigur dupa ce va fi pe masina. De scurgeri am sa mai verific zilele urmatoare.
In fotografie cu sageata rosie am aratat solutia pentru rulmentul de presiune, dupa ideea lui PH-06-BOA. Poate ca era bine sa las un guler peste rulment, dar nu e tarziu, mai pot face alta. Inelul a fost facut cu o zecime mai ingust decat rulmentul si tras pe acesta dupa ce l-am incalzit.
Cu sageata verde indic locul de pe ax unde vine bucsa de bronz, care, poate imi spune cineva unde se afla mai exact in arborele cotit sau in volanta si cum il inlocuiesc.

12 Apr 2011, 21:39:
Cutia am inchis-o , astazi am pus si uleiul. Am invartit axul cu o bormasina de putere si am ascultat cutia cu stetoscopul. Se pare ca am scapat de sunetul enervant din vit 4, dar voi fi sigur dupa ce va fi pe masina. De scurgeri am sa mai verific zilele urmatoare.
[attachmentid=1627713429]
In fotografie cu sageata rosie am aratat solutia pentru rulmentul de presiune, dupa ideea lui PH-06-BOA. Poate ca era bine sa las un guler peste rulment, dar nu e tarziu, mai pot face alta. Inelul a fost facut cu o zecime mai ingust decat rulmentul si tras pe acesta dupa ce l-am incalzit.
Cu sageata verde indic locul de pe ax unde vine bucsa de bronz, care, poate imi spune cineva unde se afla mai exact in arborele cotit sau in volanta si cum il inlocuiesc.
O alta intrebare ar fi care este grosimea minima ale ferodourilor de pe discul de ambreiaj, daca tot lucrez pe acolo sa stiu daca sa il schimb sau nu. Probleme nu am avut cu el, dar poate e tocit.
diaconuliviu
Bucsa aia o gasesti in arbore. Imposibil sa n-o vezi.

De scos e mai greoi, cel mai indicat ar fi s-o spinteci cu o dalta fina. Dupa care pe cea noua o presezi.
cristicipaian
diaconliviu, ai avut dreptate, de scos intreaga nu am reusit asa ca am spintecat-o si am scos-o din bucati, materialul e destul de casant. Mi-a luat cam 10 minute.
Urmatoarele probleme peste care am dat sunt:
1- am cumparat un disc de ambreiaj RUEN made in macedonia, cu conditia sa mi-l ia inapoi daca nu imi place. Am comparat cu discul pe care il am pe masina, dar la grosimea ferodourilor abia daca se vede vreo diferenta.Totusi de pe discul vechi, lipseste un nit. Ce ati face in locul meu ati pune un disc nou cu semnul intrebarii, sau tot pe cel vechi si original, daca nu are uzura mare?
2-[attachmentid=1627713762] in imagine am doua planetare, amandoua provin de pe cutii cu piulita canelata la pinionul planetar. Despre cea mai scurta, un mecanic care mi le-a montat pe o dacie mai veche, spunea ca e planetara lunga.cealalta e de pe masina din semnatura, deci sigur scurta, dar totusi care e una si care e alta?
ghitza
masoarale,cea scurta are 65 si cea lunga 66 cm
cristicipaian
Cea scurta din fotografie are 65, iar cea lunga din foto are 66. Cea mai lunga din foto a fost montata din fabrica pe masina mea. Tot nu inteleg, e lunga sau scurta, normal trebuia sa am scurte.(dacia 1999)
ghitza
cea scurta are 65 si cea lunga 66,deci ai avut lunga
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.