Sa actualizam putin topicul.
Nu e necesara viza pentru Ucraina, ai nevoie doar de pasaport valabil, de carte verde valabila in UA (sa nu fie taiata adica, atentie la brokerii care va fac RCA, normal nu au voie sa taie o tara de capul lor), si de certificatul de inmatriculare al masinii la care sa fiti voi proprietari, In caz contrar, o procura legalizata si preferabil tradusa in limba engleza.
Si, bineinteles, sa nu ai vreo interdictie de a intra in statul ucrainean.
Limitele de viteze sunt de 90 km/h pe ora pe drumurile nationale, si de 50 sau 60 km/h prin localitati, dar de regula sunt afisate la intrarea in tara.
Atentie mare sa nu aveti mai mult de 2 pachete de tigari la voi, intrucat vamesii sunt foarte vigilenti la acest aspect, atentie si la numarul de sticle de bautura, cel mai bine e sa consultati site-ul www.mae.ro inainte de orice calatorie.
Moneda nationala e grivna ucraineana, la ora la care scriu acest post, 1 grivna=0.37 lei vechi. Cel mai simplu mod de a calcula un pret la un produs e sa luati pretul la acel produs, sa il inmultiti cu 4 si sa obtineti rezultatul in lei vechi. De exemplu, un pachet de Marlboro lights e 7.5 grivne, inmultind iese cam 30 de miii de de lei vechi, adica 3 ron, mai precis 2.8 ron (pentru cei ce au convertor valutar pe telefon). Mai punem aici si diferentele de curs valutar.
Benzina e mai ieftina decat in Ro, cca 2.5-2.7 ron/litru, motorina probabil si mai ieftina, insa eu unul nu m-as risca sa alimentez un motor common rail de la ei, nu am nici o certificare ca au motorina buna. Nu ca as avea asta la benzina, dar in fine.
Intrucat domiciliez la cca 12 km de vama Ucraineana (dupa ce in prealabil traversez 2 km Republica Moldova), mi-a fost usor sa fac 2 drumuri pana acum pana in orasul Ismail, aflat pe malul Dunarii, mai precis pe bratul Chilia, putin mai departe de Tulcea pe cealalta parte, adica.
Usor, vorba vine, drumul Galati-Ismail are doar 90 de km, insa statul in vami (Romania, MOldova, iar Moldova si apoi Ucraina), face ca un astfel de drum sa dureze aproape o zi intreaga, pierzand mai bine de 4 ore in vami si capatand 6 stampile pe pasaport.
Daca la vama Romaneasca totul merge snur, doar verificat acte, portbagaj, bagat in baza de date si apoi drum bun, la moldoveni putin mai greu, deoarece esti verificat odata de graniceri, apoi de vamesi, apoi platesti taxa de vama de 30 mdl (cca 7-8 ron), taxa pe care o platesti la fiecare intrare in MD, (adica o vei mai plati si in aceeasi seara, la intoarcere), apoi arati chitanta la vama, eventual mai schimbi si niste valuta, si apoi drum bun, circul cel mare incepe la vama Ucraineana.
Sa vedem:
Intri in vama Moldo-ucraineana (de la Giurgiulesti, ca sa fim pe deplin lamuriti).
In prima faza un vames moldovean completeaza un biletel, pe care scrie numele tau, scrie ca detii un "Reno"
si apoi numarul de inmatriculare. Daca ai noroc, iti da si formularele de "Immigration Card", pe care le vei completa apoi cu datele tale. Daca nu, ti le vor da ucrainenii mai apoi.
Apoi mai mergi putin in vama si te asezi la coada, alaturi de ceilalti si constati ca esti singurul cu numere de Ro care cuteaza sa treaca pe acolo. Vine intai vamesul Moldovean (asta stie romaneste), iti cere sa-ti vada pasapoartele, talonul masinii, eventual verifica si seria de caroserie (de cand a dat frigul nu se mai oboseste si la asta). E bine sa stiti unde se afla seria de caroserie la masina voastra, pentru a nu pierde timp si sa aveti grija ca aceasta sa fie lizibila si sa nu dea impresia ca ar fi modificata.
Odata cu pasapoartele dai si bonul primit prima data. Vamesul apoi merge la ghiseul lui (aflat in dreapta, in stanga sunt ucrainenii), te trece in baza de date, apoi te trimite la ghiseul de langa, sa te treaca si al doilea in alta baza de date, si sa-ti puna stampila de iesire din tara Moldoveneasca. Daca ai stampila, ai terminat cu moldovenii, de acum doar astepti sa-ti vina randul la vamesii ucraineni, care nu mai stiu o boaba de romaneste, engleza nici atat.
Vine vamesul ucrainean (de obicei un soldat barbierit in cap si cu aer de puscarias evadat), se uita pe pasapoarte, intreaba pe limba lui de immigration card, tu faci semn de "niet", iti aduce apoi formulare pentru toti pasagerii din masina, pe care tu apoi trebuie sa le completezi.
Formularul "Immigration card e o coala A5 impartita in 2 parti, si anume "Arrival" si "Departure", e in limba engleza si trebuie sa completezi in el numele tau, sexul (male or female), cetatenia, numarul masinii sau numarul zborului cu care mergi, seria pasaportului si, mai ales, locul unde trebuie sa ajungi si scopul vizitei. Eu am trecut piata din Ismail si o strada la plesneala de pe acolo, si scopul "shopping". Oricum nu intereseaza pe nimeni.
Completezi toate astea, vine vamesul, se uita pe immigration card si incepe sa boscorodeasca ceva pe limba lui ca ceva nu-i in regula, tu ii tragi o privire bovina de genul "si daca ma intorci de la vama, ma doare undeva, sunt la 10 km de casa, 'te dracu' de idiot."
, asa ca asta cedeaza si trece mai departe. Intre timp mai inaintezi la coada, apoi ti se aduc actele, impreuna cu bonuletul care se umple din ce in ce de stampile (pentru a se sti ca ai trecut peste tot prin vama, sa nu ratezi pe niciunul), tu ai impresia la un moment dat (vazand stampila de intrare in UA) ca ai terminat si ca poti sa pleci, fiind si primul la coada, treci mai departe, te duci la bariera de la intrarea din vama, dai bonul aluia de acolo, ala iti tranteste un NAZAT! (inapoi), si iti arata ca mai trebuia sa treci pe la cineva, asadar (deja iti creste tensiunea), te duci inapoi la coada si astepti sa mai treaca un vames pe la tine sa te controleze si el, sa te puna si el la verificat pasaportul, etc. In fine, iti pune si asta stampila, te duci la bariera si poti sa treci. Este ora 10:45 dimineata. Intrasem in vama romaneasca la 8:40.
De aici drumurile sunt destul de libere, cam de calitatea drumurilor judetene de la noi, sau chiar mai rau, asa ca nu recomand nimanui sa mearga cu viteza prea mare cand trece pentru prima data, intrucat mai poti intalni cocoase in asfalt care sa te arunce de pe sosea sau cratere in care intra o jumatate de roata. Viteza de 90 km/h e suficienta pentru a circula, mai ales ca ai nevoie de ceva sange in vene pentru a o depasi, prima data mai ales. Drumurile in rest sunt destul de libere, soferii merg destul de tare (n-au sa intalnesti nici un loganist prost care merge cu 60 km/h in afara ca sa consume putin), ba chiar mi s-a intamplat sa fiu depasit de cate-un microbuz cand mergeam cu 100-110. I-am mai dat si 140, dar mare atentie ca mai sunt si gropi pe nepusa masa. Cu amenzile nu cred sa aveti probleme, in cel mai rau caz, aici functioneaza sfanta spaga, daca ii dati politaiului 50-100 de grivne (20-40 ron), cel mai probabil chiar veti strica piata.
In rest, in Ismail, n-am avut niciodata sentimentul de frica, sau gandul ca imi va fura cineva masina, am vazut doar lume obisnuita pe strada, fara alte ocupatii.
Recomand calduros sa aveti un ghid de conversatie roman-rus la voi, intrucat lumea nu prea stie alta limba decat rusa, si la alta limba ma refer la engleza. Mai degraba am intalnit lume care stia romana.
Preturile la alimente sunt in general mai mici decat la noi, asa ca merita sa va faceti cumparaturile de acolo. Recomand insa ca ceea ce cumparati sa fie produse in fostul spatiu CSI, altfel restul sunt scumpe ca si la noi.
Daca mai aveti alte intrebari, va astept.