Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: De ce s-au slabit franele?
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Probleme tehnice - Dacia Clasic
florinutzu
Nu stiu mare lucru despre masini ca abia mi-am luat o dacie berlina din 99. Si ca orice tip pus pe fapte mari am schimbat bucse, rulmenti, bielete, placute de frana, ferodouri pe spate, reglat franele.... ca sa fie totul bine. Am facut ITP. Totul OK. Acum dupa 3 luni de la toate astea constat ca frana de picior nu mai tine la fel ca la inceput. La o trecere de pietoni tre sa ma rog sa nu treaca cineva sau sa vin cu o viteza cat mai mica ca sa fiu sigur ca nu se intampla nimic.
De ce s-a slabit? Mentionez ca nu a pierdut nici un pic de lichid de frana. Va rog sa veniti cu idee. Ca daca merg la mecanic si ii spun asta imi incepe cu povestile si imi poate schimba totiul pe acolo si sa-mi ia milioane bune pe manopera fara a fi nevoie. Multumesc!
disaster
poate a prins instalatia aer fals.incearca o aerisire a franelor.schimba lichidul de frana cu unul mai bun pentru ca in timp daca este un lichid prost isi pierde calitatile.
Dyda
Frina nu tine la prima pedala, dar daca o faci rapid si pe a doua tine ? Daca DA ai aer in instalatie.
Daca masina este din '99 trebuie sa ai sabotii pe spate cu autoreglaj, pe loc trage fina de mina si fa pedala, daca pedala se intareste sistemul autoreglaj nu a functionat si trebuie sa-i ajuti cu surubelnita ptr a apropia sabotii de tambur
Si o ultima verificare, pune pe cineva sa -ti faca pedale iar tu uita-te in vas si observa daca ies bule mari de aer. Daca da garniturile din pompa sunt duse si trebuiesc inlocuite ( lichidul trece pe linga ele si nu mai asigura ppresiunea )
Pe pompa de frina ai un manocontact, desfa cu cheia ( nu curge lichid ) actioneaza de 2-3 ori pedala de frina f energic si pune la loc manocontactul. posibil ca pompa sa fie in regim de avarie.
Fa aceste verificari - spui rezultatul si mai vorbim
aurbrz
Aceeasi problema o am si eu , am mai vorbit despre ea intr-un alt topic saptamana trecuta si cineva mi-a recomandat sa schimb placutele pe fata ca paote sunt uzate, buuun le-am schimbat , cu toate ca nu erau chiar foarte uzate.
Operatiunea asta am facut-o la un mecanic , care mi-a aerisit si circuitul , dar tot nu sunt multumit. Acest mecanic mi-a spus ca pompa e buna , ca baga presiune ( si asta am vazut si eu) , ca servofrana functioneaza corect , etc... dar cu toate astea eu nu sunt multumit de cum imi tin franele , am mai mers si cu alte masini si cand puneam frana se simte frate poti sa pui baza pe masina , lucru care nu il pot spune si despre masina mea. De la ce poate fi , sa fie oare din cauza lichidului de frana care poate ca nu mai are calitatile pe care ar trebui sa le aiba asa cum am citit mai sus ? Ajutati-ma va rog ca nu o mai suport.
florinutzu
Chiar daca e simplu oricum o sa merg la mecanic.
Faza este ca si inainte de aceasta problema frana tinea jos aproape de fund( nu se poate regla acest lucru, sa tina mai sus?).
Numai daca si-a pierdut calitatile lichidul de frana altfel nu-mi explic. La inceput daca calcam energic frana la fund scartiau rotile pe asfalt, acum daca o calc de sa ies prin podeaua masinii franeaza in ... metri in functie de viteza masinii, dar nu asa de eficient. Poate se iveste un moment cand am nevoie de frana serioasa.
Aer nu cred ca am in instalatie deoarece rezervorul de lichid de frana e plin ochi, adica e umed capacul de la borcanelul din plastic. Daca ar fi aer s-ar mai reduce din nivel, la fel daca ar pierde pe la pistonasele de la roti. Si daca la inceput a tinut de unde sa intre aer in instalatie, ar fi trebuit sa fie acolo de la inceput( aerul ).
Intrebarea mea de necunoscator: pedala de frana actioneaza o sufa, un cablu de otel pe care sa il mai pot scurta ca sa tina mai sus frana?
Nu cunoasc masina aproape de loc, nici nu am avut inainte o alta si asta e luata din targ de la smenari.
Astept raspuns.
tarzy
QUOTE(aurbrz @ 6 Jul 2005, 13:22)
... dar cu toate astea eu nu sunt multumit de cum imi tin franele , am mai mers si cu alte masini si cand puneam frana se simte frate poti sa pui baza pe masina  , lucru care nu il pot spune si despre masina mea....
*




prin alta masina se intelege tot Dacia CLT? sau .... altceva


QUOTE
Faza este ca si inainte de aceasta problema frana tinea jos aproape de fund( nu se poate regla acest lucru, sa tina mai sus?).



se poate si chair este indicat sa fie reglat ptr a tine mai sus, nu de alta dar sunt situatii cand 1/2 secunde inseamna foarte mult

nu este deloc recomandat sa tii plin ochi rezervorul de lichid de frana, o data ca-i foarte corioziv, daca-ti cade pe vopsea o scojeste, si a doua ca practic nu prea mai are unde sa "refuleze"

sonykel
da am si o intrebare stupida:cand calc frana de picior ce roti trebuie sa franeze cand o targ pe cea de mana ce roti trebuie sa franeze???!?
mumulacke
QUOTE(sonykel @ 6 Jul 2005, 20:49)
da am si o intrebare stupida:cand calc frana de picior ce roti trebuie sa franeze cand o targ pe cea de mana ce roti trebuie sa franeze???!?
*


din cate stiu eu(poate ca gresesc)cand calci frana de picior trebuie sa franeze toate rotile,iar cand tragi frana de mana numai rotile de pe spate
tarzy
QUOTE(mumulacke @ 6 Jul 2005, 22:30)
din cate stiu eu(poate ca gresesc)cand calci frana de picior trebuie sa franeze toate rotile,iar cand tragi frana de mana numai rotile de pe spate
*




sper sa nu-mi iau ban/warn ptr goana dupa posturi, dar asa-i
disaster
QUOTE(sonykel @ 6 Jul 2005, 21:49)
da am si o intrebare stupida:cand calc frana de picior ce roti trebuie sa franeze cand o targ pe cea de mana ce roti trebuie sa franeze???!?
*





in mod normal(si indicat)la frana de servici se blocheaza toate rotile,iar la frana de mana doar rotile din spate(asta e valabil la dacie).dar prin comutarea pozitiei unei parghii aflate undeva pe langa puntea spate(sub masina)se poate anula frana pe rotile spate dar acest lucru NU este recomandat.
aurbrz
Tarzy , bineinteles ca ma refeream tot la Dacia CLT , cum crezi ca as fi comparat Dacia cu alt tip de masina ?
axel
QUOTE(aurbrz @ 6 Jul 2005, 11:22)
Aceeasi problema o am si eu , am mai vorbit despre ea intr-un alt topic saptamana trecuta si cineva mi-a recomandat sa schimb placutele pe fata ca paote sunt uzate, buuun le-am schimbat , cu toate ca nu erau chiar foarte uzate.
Operatiunea asta am facut-o la un mecanic  , care mi-a aerisit si circuitul , dar tot nu sunt multumit. Acest mecanic mi-a spus ca pompa e buna , ca  baga presiune ( si asta am vazut si eu) , ca servofrana functioneaza corect , etc... dar cu toate astea eu nu sunt multumit de cum imi tin franele , am mai mers si cu alte masini si cand puneam frana se simte frate poti sa pui baza pe masina  , lucru care nu il pot spune si despre masina mea. De la ce poate fi  , sa fie oare din cauza lichidului de frana care poate ca nu mai are calitatile pe care ar trebui sa le aiba asa cum am citit mai sus ? Ajutati-ma va rog ca nu o mai suport.
*


reglati fratilor sabotii pe spate si sa vedeti ce frane o sa aveti
florinutzu
Revenind la subiect, pot sa ii cer mecanicului sa o faca sa prinda (sa tina) mai sus cand calc pedala de frana. Si sa se uite la sabotii de frana, si poate sa schimbe si lichidul de frana cu altul mai de calitate ( ca o indicatie).
Spunea cineva sa trag frana de mana si sa vad daca s-a marit forta cu care tre sa apas atunci cand calc frana. Dar intreb cum tre sa verific asta cu motorul pornit sau oprit?
Eu altceva nu stiu decat ca a mers o perioada si acum si-a dat drumul.
emircea
Atentie!

Tot circuitul de frana poate sa fie perfect si sa nu aveti pierderi de lichid, placutele si sabotii noi, dar sa aveti frana slaba sau sa prinda jos. Asta se datoreaza jocurilor in rulmenti de la rotile din fata (si nu multi mecanici sunt in stare sa va spuna asta). Explicatia urmeaza:

De obicei, dacia franeaza preponderent cu fata, spatele intrand progresiv in actiune in functie de cat e de incarcata masina.

Orice circuit hidraulic pastreaza constant lucrul mecanic. Avantajele acestuia: iti transforma o forta mica de apasare deplasata pe o distanta mai mare intr-o forta mare, deplasata pe o distanta proportional mai mica.

La pedala de frana am forta mica de apasare (comparativ cu cea necesara blocarii discurilor) pe o distanta mai lunga (centimetri), iar la discuri, am o forta foarte mare, pe o distanta de cativa milimetri (sau zeci de milimetri; mai departe voi folosi termenul de 'milimetri'). Deci la o apasare de pedala, pistonasul din etrier se deplaseaza cativa milimetri.

Placutele stau cat mai lipite de disc, pistonasul le strange cand apesi pedala. Daca discul este 'in 8' (mai rar se intampla) sau rotile joaca in rulmenti, placutele stau mai distantate de disc; astfel pistonasul trebuie sa parcurga o distanta mai mare - deci ai frana care-ti prinde jos sau abia la a doua pedala.

Jocurile din rotile din spate influenteaza mai putin frana, dar nu sunt nici ele de neglijat. Deoarece spatele are rulmenti conici, se rezolva strangand piulita.
viulian
La mine franele au inceput sa tina slab (adica tineau f. jos) si apoi in cateva zile am pierdut definitiv frana de picior. Am mers la mecanic doar cu frana de mana (scary).

Solutia a fost schimbatul pompei de frana (aleilalte, chiar daca i-am pus garnituri noi, in 3 zile n-a mai tinut deloc, deci era de la ea).

In alta ordine de idei, daca frana tine abia jos de tot, dar tine constant acolo, adica nu din ce in ce mai jos, sau din ce in ce mai slab, e posibil ca servo sa nu mai functioneze.
O alta problema ar fi ca s-ar putea sa se fi ruginit etrierii, si sa nu mai raspunda la presiunea ce vine de la pompa. Uita-te daca ti se incing tare rotile dupa ce mergi cativa kilometri (frane, semafoare etc). Daca sunt incinse rau, e de la etrieri..

PS:

Sfatul meu e sa repari franele cat mai repede cu putinta..... nu te uita la cateva sute de mii in plus, gandeste-te cate chestii nashpa se pot intampla, si nu mai risca! O investigare a sistemului de franare nu dureaza mai mult de 15 minute, iar daca e sa schimbi o piesa (sa zicem pompa - nu musai asta, da' zic asa - nu dureaza 1 ora. Manopera sa zicem 200.000, piesa 800.000 -> nu te costa mai mult de 1.500.000 (+lichid de frana) sa mergi in siguranta pe sosea.
florinutzu
Deci raspund pentru Dyda : la fel tine si la a doua , a treia (si asa mai departe), adica nu se intareste pedala si nici nu prinde mai sus. Chiar si cu frana de mana trasa sau nu. Am experimentat aseara, cu motorul pornit/ oprit.Lichid este suficient. Bule nu ies prin bidon daca calc frana. Am observat ca a de venit brun( de la rugina de undeva). De ce?
Unul din vecini spunea ca poate fi de la un reper mic din plastic care are rolul de a regla ceva cu aerul de la motor si care nu mai retine vidul creeat sau de la niste garnituri ale pompei de frana.
Mi se pare mult asa 1.500.000, ca ma duc si ma iau de mecanicul care a facut-o si a tinut doar doua luni. Trebuia sa o faca ca lumea. O las in parcare pana fac rost de banii astia.
mumulacke
Ca sa numai deschid alt topic imi expun si eu aici o intrebare: are idee cineva din ce cauza se aprinde uneori becul de avari la sistemul de franare,dar nu se aprinde nici odata in mers ci cand pun contactul numai si se stinge odata cu becurile de apa si ulei(am incercat sa ma uit sa vad daca nu cumva se ating firele dar nu am descoperit nimica),deobicei am observat ca se aprinde cand este cald afara si dupa ce am umblat ceva timp cu ea...
Dyda
florinutzu
Iacata ce trebuie sa faci in prima faza.
1- desfaci manocontactul de la pompa, este situat pe partea stg a pompei in partea de jos, paremise cu o cheie de 22
2 -tot la pompa gasesti o purje de aerisire , un motoflingher cu hexagon de 8, il desfaci 1 tura si lasi sa curga lichid cca 2 min dupa care stringi pusja.
3- virezi max stg si mergi la roata dr desfaci purja de aerisire etriertot 1 tura , pui in capul acesteia un furtunel iar celallat capat il pui intr-o sticla de 1/2 l si lasi sa curga pina nu mai iese aer cca 3-5 min. Intre timp verifici vasul de lichid sa nu se goleasca, completezicu lichid.Stringi purja
4- treci la roata stg procedind ca la roata dr.
5 - dupa ce ai strins purja , actionezi de 2-3 ori pedala ff energic dupa care montezi manocontactul la loc.
Aceasta se numeste aerisire parte fata si scoaterea pompei din regim de avarie.
Dupa ce ai facut acest lucru spui ce se intimpla. Daca iti permiti ma poti suna ptr detalii pe viu sau live la 0727331997
Lacaru
Pt. mumulacke: Becul rosu pe care scrie BRAKE se aprinde la pornire (impreuna cu cel de apa si de ulei) si apoi se stinge pentru a vedea tu ca nu este ars (metoda de control). Daca ti se aprinde in mers inseamna ca nivelul lichidului de frana este scazut (ai pierderi).
mumulacke
QUOTE(Lacaru @ 8 Jul 2005, 10:27)
Pt. mumulacke: Becul rosu pe care scrie BRAKE se aprinde la pornire (impreuna cu cel de apa si de ulei) si apoi se stinge pentru a vedea tu ca nu este ars (metoda de control). Daca ti se aprinde in mers inseamna ca nivelul lichidului de frana este scazut (ai pierderi).
*


dar pana acuma cam 2 saptamani nu facea asa,si nici acum nu face tot timpu,face in special dupa ce am umblat ceva timp cu masina si o opresc si o pornesc iara,dimineata nu face.
florinutzu
QUOTE(Dyda @ 8 Jul 2005, 08:58)
florinutzu
Iacata ce trebuie sa faci in prima faza.
1- desfaci manocontactul de la pompa, este situat pe partea stg a pompei in partea de jos, paremise cu o cheie de 22
2 -tot la pompa gasesti o purje de aerisire , un motoflingher cu hexagon de 8, il desfaci 1 tura si lasi sa curga lichid cca 2 min dupa care stringi pusja.
3- virezi max stg si mergi la roata dr desfaci purja de aerisire etriertot 1 tura , pui in capul acesteia un furtunel iar celallat capat il pui intr-o sticla de 1/2 l si lasi sa curga pina nu mai iese aer cca 3-5 min. Intre timp verifici vasul de lichid sa nu se goleasca, completezicu lichid.Stringi purja
4- treci la roata stg procedind ca la roata dr.
5 - dupa ce ai strins purja , actionezi de 2-3 ori pedala ff energic dupa care montezi manocontactul la loc.
Aceasta se numeste aerisire parte fata si scoaterea pompei din regim de avarie.
Dupa ce ai facut acest lucru spui ce se intimpla. Daca iti permiti ma poti suna ptr detalii pe viu sau live la 0727331997
*


1 Nu am decat un tel. Orange pe cartela si nu pot sta in tel f. mult.
2 Sunt incepator in ale masinii si nu vreau sa stric mai mult.
3 O sa imprim ceea ce mi-ai zis si sa merg la masina sa vad macar daca gasesc acele suruburi si daca imi iau inima in dinti voi trece la fapte.
Raman la parerea ca ar trebui sa merg la service si daca se strica de tot macar sa le cer despagubiri. E posibil sa fie totusi de la garnituri nenorocite de la pompa? Si daca totusi au aer acesta nu circula prin circuit ca la calorifere de exemplu?( adica sa se ridice in partea de sus adica in recipientrul de rezerva?)
Dyda
Gresit total ,in sistemul de frinare circulatia lichidului de frina nu este ca la cel de racire sau incalzire. La primul ai un circuit TUR ( pompa apa - calorifer incalzire),adica duce licidul la element si un circuit RETUR preia apa din elementy si-l duce in radiatorul de racire.
La circuitul de frinare nu ai decit o conducta de alimentare ce merge la fiecare element consumator ( cilindri si etriere )
Intrucit nici incepator nu te pot numi in ale mecanici ( fara suparare, timpul si rabdarea vor slefui mecanicul din tine ) , eu iti recomand sa mergi la un service si sa-ti faca tot ce ti-am spus
florinutzu
QUOTE(Dyda @ 8 Jul 2005, 13:14)
Gresit total ,in sistemul de frinare circulatia lichidului de frina nu este ca la cel de racire sau incalzire. La primul ai un circuit TUR ( pompa apa - calorifer incalzire),adica duce licidul la element si un circuit RETUR preia apa din elementy si-l duce in radiatorul de racire.
La circuitul de frinare nu ai decit o conducta de alimentare ce merge la fiecare element consumator ( cilindri si etriere )
Intrucit nici incepator nu te pot numi in ale mecanici ( fara suparare,  timpul si rabdarea  vor slefui mecanicul din tine ) , eu iti recomand sa mergi la un service si sa-ti faca tot ce ti-am spus
*


Oricum merg la un service dar doresc sa stiu si eu care e principiul de functionare si explicatia fizica a ceea ce se intampla. De desfacut 5-10 suruburi si apoi sa le pui la loc este simplu daca stii ce se intampla inauntrul ... smecheriei.
Oricum doresc sa invat, fara sa stric. Din ce spun unii si altii.
Ce am observat in acest wekk-end:
1.Daca motorul e oprit si calc frana prima pedala este moale a doua tare, si ramane sus cand e calcata la maxim si opune rezistenta (la fel cu a treia pedala...)
2.Cu motorul oprit, trag frana de mana si fac pedale, se intampla la fel ca mai sus. Nu e nici o diferenta.
3. Pornesc motorul si fac pedale nu se intampla nimic ramane slaba si se duce la fund.(Tine putin de tot)
4. Motorul pornit si cu frana de mana trasa la fel ca la 3.(Daca trag frana de mana la maxim tine masina pe loc de nu pleaca din loc)
Chiar daca sunt afon dar doresc sa aud parerea celor cu experienta. Mersi
Dyda
Este normal ca prima pedala facuta fara motor sa fie moale ptr ca mi este vacuum in servo, a doua este tare ptr ca ramine fara vacuum si intervin mecanismele si arcul din servo.
Din ce relatezi tu, ai simtomele unui circuit neaerisit , eventual si pompa avariata. Listeaza ce ti-am scris si mergi la service sa-ti faca ce am spus acolo, dupa care mai vorbim.
Sper ca nu te-ai suparat ptr clasificarea ce ti-am facut-o, toti am trecut prin acest inceput si mai trecem
PS aerisirea sa nu o faca prin pedala ( actionarea pedalei de frina ) ci sa lase lichidul sa curga liber.
florinutzu
Am mers la mecanic. Garniturile de la cilindrii erau varza, cilindrii de la etrier erau blocati. Din cauza ca erau blocati cilindrii nu mergea servofrana. A fost nevoie de aerisire dupa toate astea. Cilindrii erau blocati din cauza ca aveau pete de rugina. I-am curatat cu glasspapier fin si i-am uns putin cu ulei da putin. Tre sa ii schimb da sa fac rost de bani. A scimbat mecanicul pana sa isi dea seama ca e de la cilindrii blocatim si garniturile de la servofrana.
Acum merge de parca e alta masina se duce de zici ca e maisina straina.
Mersi de ajutor.
cata23
QUOTE(Dyda @ 11 Jul 2005, 11:48)
Este normal ca prima pedala facuta fara motor sa fie moale ptr ca mi este vacuum in servo, a doua este tare ptr ca ramine fara vacuum si intervin mecanismele si arcul din servo.
*



La mine cand opresc motorul si am piciorul pe frana la cateva secunde incepe pedala sa opuna forta, adica imi ridica piciorul si devine tare. E normal ? Sau am problema pe la servo.
P.S. E vb de Nova.

Si becul ala de zice mumulacke se aprinde si la mine, de fiecare data cand pornesc si se stinge odata cu uleiul si apa.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.